Ook dat is een mogelijkheid,dat word bij ons ook wel gedaan,maar als blijkt dat de hond er constant te dicht op wil dan gaan ze in de dichte pen.*Anita* schreef:Waar ik train worden de schapen niet in een pen gezet maar wordt er een ervaren hond gebruikt bij de kennismaking.Biancaborder schreef:
Als jonge honden kennis maken met de schapen zullen de schapen meestal in een dichte pen gezet worden(grote cirkel omheind met gaas) zodat de hond niet bij de schapen kan komen maar toch kan kennismaken.
Heb met Toya ook nog nooit met een dichte pen getraint maar gewoon op een groot weiland met de schapen los
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De schapen die gedreven worden
Moderator: moderatorteam
- Biancaborder
- geregistreerd lid
Re: De schapen die gedreven worden
Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle

Kimmie,Doeshka en Dazzle

- Biancaborder
- geregistreerd lid
Als er normaal en verstandig mee omgegaan word zal het voor de schapen geen negatieve uitwerking hebben.Inge O schreef:maar de discussie is denk ik ook niet of 'een' schaap wel of niet recalcitrant kan zijn (ja, dat kan het) maar of het hobbymatig drijven van schapen - in het algemeen genomen - te negatief kan uitwerken voor de schapen.Biancaborder schreef:Dat zal dat betreffende schaap zeker als vervelend ervaren en hem dus doen besluiten van de hond vandaan te gaan.
Laat je de hond in zo'n situatie niet bijten dan bestaat de kans dat dit schaap dit keer op keer bij elke hond zal gaan doen.
Ik heb een situatie op wedstrijd meegemaakt waar mijn hond het niet gewonnen kreeg van een schaap wat met alle geweld terug wou naar de opzetpen......ik heb haar toen terug geroepen omdat ik weet dat mijn hond (nog) niet wil bijten,anders had ze dat op dat moment zeker gemogen van mij.
Zo,n schaap kan ook je hond geestelijk behoorlijk beschadigen.
En iedereen die de sport hobbymatig beoefend zal zelf ook moeten weten wat toelaatbaar is en wat niet.
Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle

Kimmie,Doeshka en Dazzle

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De stelligheid waarmee nu net beweert wordt dat de schapen er geen probleem mee hebben verbaast me.
Stel dat jij door een tweetal rottweilers over een erf gestuurd werd? Ze beten je alleen als je niet wilde luisteren. Loop je dan op je dooie gemakt te hobby-en en te relaxen of loop je voor de loop van een geladen geweer uit en doe je wat je gezegd wordt uit angst? Ik denk toch wel echt het laatste. Niet dat de angst altijd even groot blijft en niet dat ze er niet aan kunnen wennen maar om nu te zeggen dat het goed is dat je hond schapen bijt als die niet luisteren gaat mij veel te ver. Schapen door honden laten bijten voor de hobby vind ik eigenlijk bezopen. Stel dat ik mijn honden voor de hobby andere honden laat bijten? Gewoon omdat die niet doen wat mijn hond zegt. Wat dan? Of paarden? Dat kan ineens niet maar een dwars schaap effe bijten is verder geen probleem.
Ik vind je hond andere dieren laten bijten voor de hobby eigenlijk wel een probleem.
Stel dat jij door een tweetal rottweilers over een erf gestuurd werd? Ze beten je alleen als je niet wilde luisteren. Loop je dan op je dooie gemakt te hobby-en en te relaxen of loop je voor de loop van een geladen geweer uit en doe je wat je gezegd wordt uit angst? Ik denk toch wel echt het laatste. Niet dat de angst altijd even groot blijft en niet dat ze er niet aan kunnen wennen maar om nu te zeggen dat het goed is dat je hond schapen bijt als die niet luisteren gaat mij veel te ver. Schapen door honden laten bijten voor de hobby vind ik eigenlijk bezopen. Stel dat ik mijn honden voor de hobby andere honden laat bijten? Gewoon omdat die niet doen wat mijn hond zegt. Wat dan? Of paarden? Dat kan ineens niet maar een dwars schaap effe bijten is verder geen probleem.

- mariaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): australian shepherd
het schapendrijven is naar mij idee een natuurlijke manier van omgang met de schapen. dit word al eeuwen gedaan....
je moet de kudde prikkelen om hem in beweging te houden en het vee moet bij elkaar blijven, dus vee wat er van door gaat word opgehaald.
natuurlijk levert het prikkelen en ophalen bij de schapen een soort van korte stressreactie op dus gaan ze lopen. geen stress geen beweging,zoiets
een goede hond en herder zorgt dat de kudde mooi in beweging komt zonder onnodige stress anders slaat de kudde steeds op de vlucht.
het aanleren van het drijven geeft waarschijnlijk iets meer stress op voor de schapen maar daarom worden ze ook steeds gewisseld.
je moet de kudde prikkelen om hem in beweging te houden en het vee moet bij elkaar blijven, dus vee wat er van door gaat word opgehaald.
natuurlijk levert het prikkelen en ophalen bij de schapen een soort van korte stressreactie op dus gaan ze lopen. geen stress geen beweging,zoiets

een goede hond en herder zorgt dat de kudde mooi in beweging komt zonder onnodige stress anders slaat de kudde steeds op de vlucht.
het aanleren van het drijven geeft waarschijnlijk iets meer stress op voor de schapen maar daarom worden ze ook steeds gewisseld.

- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Ik heb er persoonlijk wel moeite mee.
Met ervaren honden is het misschien niet zo'n groot probleem, hoewel ik daar ook niet altijd van overtuigd ben.
Echt als gebruik voor het verplaatsen van kuddes vind ik ok, maar mijn sport is het in ieder geval niet
Met ervaren honden is het misschien niet zo'n groot probleem, hoewel ik daar ook niet altijd van overtuigd ben.
Echt als gebruik voor het verplaatsen van kuddes vind ik ok, maar mijn sport is het in ieder geval niet

-
- Zeer actief
Voor mij staat het achter 3 schapen aanlopen niet in vergelijking met een kudde. 3 schapen zijn al helemaal gestressed omdat het er MAAR drie zijn. Elk van die schapen staat volledig bloot aan de hond en dus proberen ze achter de mensen te komen om weg bij die hond te raken. Ik denk dat die mensen er bij lopen deels omdat ze anders in de hekken zouden knallen. Een kudde dieren is nl zo ingericht dat dieren ook veiligheid uit die kudde halen. Dus ze kunnen in het midden lopen en dan niet eens een hond zien. De honden die bij de kudde lopen zijn ook veel kalmer dan de honden die op zaterdag 10 minuten achter 3 schapen aan mogen jagen.
Even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het verkeerd is, ik zou het zelf best eens willen proberen maar ik denk wel dat het erg zielig voor de schapen is. Die worden misbruikt in mijn ogen. Dieren misbruiken voor een sport met andere dieren of beter een hobby en nog vaker alleen even een test kun je natuurlijk eigenlijk niet maken.
Even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat het verkeerd is, ik zou het zelf best eens willen proberen maar ik denk wel dat het erg zielig voor de schapen is. Die worden misbruikt in mijn ogen. Dieren misbruiken voor een sport met andere dieren of beter een hobby en nog vaker alleen even een test kun je natuurlijk eigenlijk niet maken.

- Biancaborder
- geregistreerd lid
Ook de handler zal hierin begeleid moeten worden,als je een gedege trainingscenturm vind dan zal daar dus ook zeker voor gezorgd worden.Inge O schreef:wat je zegt : 'zal zelf ook moeten weten'.En iedereen die de sport hobbymatig beoefend zal zelf ook moeten weten wat toelaatbaar is en wat niet.
maar wat met iemand die het niet weet dan?
Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle

Kimmie,Doeshka en Dazzle

- Biancaborder
- geregistreerd lid
MARC_S schreef:Voor mij staat het achter 3 schapen aanlopen niet in vergelijking met een kudde. 3 schapen zijn al helemaal gestressed omdat het er MAAR drie zijn. Elk van die schapen staat volledig bloot aan de hond en dus proberen ze achter de mensen te komen om weg bij die hond te raken. Ik denk dat die mensen er bij lopen deels omdat ze anders in de hekken zouden knallen. Een kudde dieren is nl zo ingericht dat dieren ook veiligheid uit die kudde halen. Dus ze kunnen in het midden lopen en dan niet eens een hond zien. De honden die bij de kudde lopen zijn ook veel kalmer dan de honden die op zaterdag 10 minuten achter 3 schapen aan mogen jagen.
Wedstrijden worden gelopen met minimaal 5 schapen.
Je zegt het zelf wel eens te willen proberen,ik zou zeggen doe dat eens,dan ervaar jij zelf hoe de schapen reageren,dat zal altijd een stuk duidelijker zijn als alles wat ik hier schrijf

Als ik het over het bijten van een schaap heb,dan heb ik het niet over het verwonden van een schaap hè laat dat even duidelijk zijn,dat zal ik nooit goedkeuren.
Een border pitst namelijk hij nipt dus meer,hoop dat je begrijpt wat ik hiermee bedoel.
En zolang er een sport beoefent word waarin dieren "gebruikt" worden zullen er altijd voor en tegenstanders zijn

Groetjes Bianca,
Kimmie,Doeshka en Dazzle

Kimmie,Doeshka en Dazzle

- *Anita*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
- Aantal honden: 1
Ben er inderdaad van overtuigd dat er groot verschil zit in honden die dagelijks een hele kudde verplaatsen of honden die op zaterdag 10 minuten achter 3 schapen aan mogen jagen.MARC_S schreef:Voor mij staat het achter 3 schapen aanlopen niet in vergelijking met een kudde. 3 schapen zijn al helemaal gestressed omdat het er MAAR drie zijn. Elk van die schapen staat volledig bloot aan de hond en dus proberen ze achter de mensen te komen om weg bij die hond te raken. Ik denk dat die mensen er bij lopen deels omdat ze anders in de hekken zouden knallen. Een kudde dieren is nl zo ingericht dat dieren ook veiligheid uit die kudde halen. Dus ze kunnen in het midden lopen en dan niet eens een hond zien. De honden die bij de kudde lopen zijn ook veel kalmer dan de honden die op zaterdag 10 minuten achter 3 schapen aan mogen jagen.
Als ik kijk waar ik train zie ik niet dat honden achter de schapen jagen. Zodra een hond gaat jagen wordt er ingegrepen. Maar ik ben ook wel eens naar wedstrijden gaan kijken waar honden dusdanig hard ingaan op de schapen dat het voor mij niet meer hoeft.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het geen stress oplevert bij de schapen want dat doet het wel.
Ik vind het prachtig om Toya te zien in waar ze oorspronkelijk voor gefokt werden maar merk ook dat het niet helemaal mijn ding is.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley

- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
- Aantal honden: 2
Hmmm, een aantal van jullie bevestigingen wel mijn idee dat het voor de schapen geen feestje is. Dieren als lijdend voorwerp voor een sport gebruiken blijf ik lastig vinden. Ik ga het eerst maar eens in het echt bekijken voordat ik mijn mening bepaal, maar ik heb zeker meer inzicht gekregen dankzij jullie antwoorden 

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik denk dat het een afweging voor iedereen is. Mijn afweging is dat ik het graag wil leren met Izzie. Het is waar ze generaties lang voor gefokt is. Had ik het vreselijk zielig voor de schapen gevonden, dan had ik het niet gedaan. Maar dat vind ik dus niet.
Kijk eens hier bij een filmpje van Izzie's vader. Bij circa 1:50 zie je dat hij niet bijt als de geit hem aanvalt. De keurmeester had uitdrukkelijk gezegd dat het niet mocht. Als ik dit filmpje zie, denk ik niet als eerste 'wat erg voor de geiten'. Maar iemand anders wellicht wel, dat weet ik niet.
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eens hier bij een filmpje van Izzie's vader. Bij circa 1:50 zie je dat hij niet bijt als de geit hem aanvalt. De keurmeester had uitdrukkelijk gezegd dat het niet mocht. Als ik dit filmpje zie, denk ik niet als eerste 'wat erg voor de geiten'. Maar iemand anders wellicht wel, dat weet ik niet.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Wat is dan de reden dat je het zou willen doen als je er zoveel vraagtekens bij hebt?Panna schreef:Hmmm, een aantal van jullie bevestigingen wel mijn idee dat het voor de schapen geen feestje is. Dieren als lijdend voorwerp voor een sport gebruiken blijf ik lastig vinden. Ik ga het eerst maar eens in het echt bekijken voordat ik mijn mening bepaal, maar ik heb zeker meer inzicht gekregen dankzij jullie antwoorden

Linda, Izzie en Bram
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar Djairo vind ik wel heel netjes drijven.Zoek stok! schreef:Ik denk dat het een afweging voor iedereen is. Mijn afweging is dat ik het graag wil leren met Izzie. Het is waar ze generaties lang voor gefokt is. Had ik het vreselijk zielig voor de schapen gevonden, dan had ik het niet gedaan. Maar dat vind ik dus niet.
Als zou ik toch bij een hoop andere aussies, inclusief Izzie, toch niet graag schaap zijn

- Zoek stok!
- Zeer actief
Djairo drijft idd heel beheerst, maar zo is hij ook niet begonnen volgens mij. Maar ik zou idd liever schaap zijn bij Djairo dan bij Izzie. Hopelijk verandert dit na nog een aantal lessen.marye schreef:Maar Djairo vind ik wel heel netjes drijven.Zoek stok! schreef:Ik denk dat het een afweging voor iedereen is. Mijn afweging is dat ik het graag wil leren met Izzie. Het is waar ze generaties lang voor gefokt is. Had ik het vreselijk zielig voor de schapen gevonden, dan had ik het niet gedaan. Maar dat vind ik dus niet.
Als zou ik toch bij een hoop andere aussies, inclusief Izzie, toch niet graag schaap zijn

Linda, Izzie en Bram
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Mooi om te zien dat filmpje, ziet er ook beheerst uit!
, wel heel leuk lijkt om op die manier met je hond samen te werken.
Als ik het, na het 'live' gezien te hebben, toch niets vind kan ik misschien eens bij Treibbal gaan kijken.
Omdat het me, hypocriet als ik benZoek stok! schreef:Wat is dan de reden dat je het zou willen doen als je er zoveel vraagtekens bij hebt?Panna schreef:Hmmm, een aantal van jullie bevestigingen wel mijn idee dat het voor de schapen geen feestje is. Dieren als lijdend voorwerp voor een sport gebruiken blijf ik lastig vinden. Ik ga het eerst maar eens in het echt bekijken voordat ik mijn mening bepaal, maar ik heb zeker meer inzicht gekregen dankzij jullie antwoorden

Als ik het, na het 'live' gezien te hebben, toch niets vind kan ik misschien eens bij Treibbal gaan kijken.
- _Do_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zoek stok! schreef:Djairo drijft idd heel beheerst, maar zo is hij ook niet begonnen volgens mij. Maar ik zou idd liever schaap zijn bij Djairo dan bij Izzie. Hopelijk verandert dit na nog een aantal lessen.marye schreef:Maar Djairo vind ik wel heel netjes drijven.Zoek stok! schreef:Ik denk dat het een afweging voor iedereen is. Mijn afweging is dat ik het graag wil leren met Izzie. Het is waar ze generaties lang voor gefokt is. Had ik het vreselijk zielig voor de schapen gevonden, dan had ik het niet gedaan. Maar dat vind ik dus niet.
Leeftijd is een belangrijke rol. Je kan van een hon dvan 1 niet verwachten dat hij zich kan beheersen.
Die van mij word nu na bijna 2 jaar drijven rustiger, dat ik minder werk er aan heb om haar er uit te houden.
Maar het werken op een ranch is heel anders dan als sport, zoals de meesten van ons het doen.
Even over Djairo, de vader van Izzie, hij maakte hier een fout en daardoor kreeg hij op zijn kop van de geit. Ziet er erg uit en je mag blij zijn dat de geit niet zijn horens gebruikte, maar hij had ze hier niet die kant op hoeven drijven.
Dit was een inzichtsfout, van zowel hond als eigenaar.
Even over het bijten. De hond doet het inprincipe alleen als het nodig is. Mocht het niet nodig zijn en hij doet het toch is het een fout van de eigenaar. Ik ben niet voor bijten, maar wel als het voorkomt dat ik de schapen verlies. Ik ga wel eens buiten het land en als ik dan mijn hond afstraf als ze een opstandig schaap bijt, kan ik die km verderop ophalen.... Is gevaarlijker en stress voller voor het schaap, aangezien die dan op de weg loopt...
Hier nog een filmpje van een ACD met koeien. Er zit uitleg bij waarom hij bijt.
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
-
- Zeer actief
Ik durf het met Eva voorlopig sowieso niet. Eva draait absoluut de hele dag rondjes dus wat dat betreft zit die omtrekkende beweging er heel diep in. Ze cirkelt echt bij alles wel. Ballen, spelen, andere honden en zelfs mensen moeten constant omcirkeld worden. Of ze schapen zou bijten weet ik niet dus misschien slaat het nergens op wat ik zeg. Ze nipt wel in de kuiten van mijn moeder als wij te ver uit elkaar lopen :N:
Ik ben dus bang dat er een schaap gebeten wordt. Misschien gebeurd dat wel helemaal niet maar ik sluit dat ook niet uit en ik denk dat dat uitsluiten wel het minste is wat je die schapen verschuldigd bent toch? Kan moeilijk een herder een schaap laten bijten voor mijn hobby :N: Het grootste risico zit hem in het schaap dat zich tegen Eva keert en op haar af komt. Die krijgt denk ik een vrij felle hap in zijn gezicht en ik sluit niet uit dat dat door is en dat mag natuurlijk echt niet gebeuren 

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Voor zo ver ik weet ik in de wedstrijdsport het happen van borders collies helemaal niet toegestaan en heeft dat onmiddelijk een diskwalificatie als gevolg. Hobbymatig en boeren zullen het echter misschien soms wel inzetten.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik weet er nog niet veel van af hoor, maar volgens mij zijn geiten idd lastiger. Mijn eigen ervaring met geiten is ook dat ze niet bepaald makkelijk zijn haha.Inge O schreef:nu denk ik toch al dat geiten een stuk stressbestendiger zijn dan schapen, maar daardoor misschien moeilijker te drijven ook?

Linda, Izzie en Bram
- AussiesRule
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Shepherds
- Contacteer:
Wat jammer toch dat jij (als expert op het gebied van Aussies en het drijven van geiten) niet op de farmtrial was!_Do_ schreef:Even over Djairo, de vader van Izzie, hij maakte hier een fout en daardoor kreeg hij op zijn kop van de geit. Ziet er erg uit en je mag blij zijn dat de geit niet zijn horens gebruikte, maar hij had ze hier niet die kant op hoeven drijven.
Dan had je me misschien nog wat tips kunnen geven en zouden hij en ik niet van die domme inzichtsfouten maken...
- Zoek stok!
- Zeer actief
He Valerie, wat gezellig dat jij er ook bentAussiesRule schreef:Wat jammer toch dat jij (als expert op het gebied van Aussies en het drijven van geiten) niet op de farmtrial was!_Do_ schreef:Even over Djairo, de vader van Izzie, hij maakte hier een fout en daardoor kreeg hij op zijn kop van de geit. Ziet er erg uit en je mag blij zijn dat de geit niet zijn horens gebruikte, maar hij had ze hier niet die kant op hoeven drijven.
Dan had je me misschien nog wat tips kunnen geven en zouden hij en ik niet van die domme inzichtsfouten maken...

Linda, Izzie en Bram
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Voor mij hoeft het niet.
Ik zie hier regelmatig een herder langs komen met een vrij grote kudde, en ik verbaas mij altijd over de rust die daar van uit gaat. Zowel bij de herder als bij de honden (hij loopt met een stuk of drie honden) en de schapen.
En als ik dan de schapendrijverswedstrijden zie is het één en al hectiek met slechts een paar schapen.
Je mag van mij rustig zeggen dat het drijven van schapen een eeuwenoude gewoonte is. Maar dat heeft niks te maken met de manier waarop dat hedentendage hobbymatig wordt bedreven.
Hetzelfde geldt voor jachthonden.
De hobbymatige uitvoering beslaat slechts een klein gedeelte van het totaal. En dat is dan vaak juist het meest spectaculaire gedeelte. Steeds weer opnieuw.
Ik zie hier regelmatig een herder langs komen met een vrij grote kudde, en ik verbaas mij altijd over de rust die daar van uit gaat. Zowel bij de herder als bij de honden (hij loopt met een stuk of drie honden) en de schapen.
En als ik dan de schapendrijverswedstrijden zie is het één en al hectiek met slechts een paar schapen.
Je mag van mij rustig zeggen dat het drijven van schapen een eeuwenoude gewoonte is. Maar dat heeft niks te maken met de manier waarop dat hedentendage hobbymatig wordt bedreven.
Hetzelfde geldt voor jachthonden.
De hobbymatige uitvoering beslaat slechts een klein gedeelte van het totaal. En dat is dan vaak juist het meest spectaculaire gedeelte. Steeds weer opnieuw.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- AussiesRule
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Australian Shepherds
- Contacteer:
Thanks!
Hier kan ik NOG meer op de hoogte blijven van al je avonturen met Izzie!
Ook zag ik Kaya al regelmatig hier langskomen, dus toen heb ik maar besloten me ook op dit gezellige forum aan te melden!
Hier kan ik NOG meer op de hoogte blijven van al je avonturen met Izzie!
Ook zag ik Kaya al regelmatig hier langskomen, dus toen heb ik maar besloten me ook op dit gezellige forum aan te melden!
- _Do_
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik was er helaas niet bij en ga het dit jaar ook zelf proberen.AussiesRule schreef:Wat jammer toch dat jij (als expert op het gebied van Aussies en het drijven van geiten) niet op de farmtrial was!_Do_ schreef:Even over Djairo, de vader van Izzie, hij maakte hier een fout en daardoor kreeg hij op zijn kop van de geit. Ziet er erg uit en je mag blij zijn dat de geit niet zijn horens gebruikte, maar hij had ze hier niet die kant op hoeven drijven.
Ik maak wekelijks inzichts fouten. Ik vind dat je het erg goed gedaan hebt/had daar, als een van de minder 'ervaren' deelnemers.
Ik had waarschijnlijk zelfs de zelfde fouten gemaakt, maar daarom zijn we lerende...
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
- Karin
- Actief
- Contacteer:
schapendrijven ja dat doe ik bijna dagelijks heb 10 schapen waarvan ik of met de 10 train of met bv 5 of 4.
Ik lees in een paar berichten achter schapen aanjagen nou als dat gebeurdt dan ben je niet bezig met schapendrijven.
Schapendrijven behoor je te doen met respect naar de schapen de hond moet ook respectvol zijn naar de schapen en in dat geval is het voor de schapen niet belastend.
Ook is het minder stressvol als ik een hond gebruik voor bv laden in een kar of pennen zodat ik ze kan verzorgen of dat ik dat alleen ofmet meerdere mensen moet doen.
Loop op nivo wedstrijden en daar gaat dat in principe ook zo mensen worden eraf gehaald als het out of controlis. Bijten mag niet!!
Ik persoonlijk vind dat als de hond moet bijten het zegt dat de hond onvoldoende overwicht heeft en dat dan dan een zwaktebod is.Wat niet wilzeggen dat functioneel bijten soms echt welnodig is, gewoon even een zg snuitbeet op de kop van het schaap zodat ie weet van o ja die kant gaan we op. Bijten in kont flank of zo is meestal zwakte van de hond of frustratiebijten
Grappig dat men juist schaapsherders als voorbeeld neemt qua rust ed want als er veel gebeten wordt door schapendrijvers dan is het juist in grote kuddes.Maar goed,mensen zien juist de momenten dat ze grazen op de hei en bv niet de momenten dat de hond schapen moet tegenhouden als ze ergens heen willen wat niet begraasd mag worden.
Ik zie soms trainingen waar ik inderdaad vind dat dat niks met schapendrijven meer te maken heeft,maar inderdaad meer met wat jaaggedrag achter de schapen en nee dat is niet leuk en deze gevallen krijgen schapen idd stress of als ze drachtig zijn dat ze verwerpen.( vaak door mensen met weinig ervaring)
Ik train gewoon met drachtige schapen maar weet ook dat mijn honden dat kunnen beheerst en met respect en dan gebeurdt er niks.
Ik lees in een paar berichten achter schapen aanjagen nou als dat gebeurdt dan ben je niet bezig met schapendrijven.
Schapendrijven behoor je te doen met respect naar de schapen de hond moet ook respectvol zijn naar de schapen en in dat geval is het voor de schapen niet belastend.
Ook is het minder stressvol als ik een hond gebruik voor bv laden in een kar of pennen zodat ik ze kan verzorgen of dat ik dat alleen ofmet meerdere mensen moet doen.
Loop op nivo wedstrijden en daar gaat dat in principe ook zo mensen worden eraf gehaald als het out of controlis. Bijten mag niet!!
Ik persoonlijk vind dat als de hond moet bijten het zegt dat de hond onvoldoende overwicht heeft en dat dan dan een zwaktebod is.Wat niet wilzeggen dat functioneel bijten soms echt welnodig is, gewoon even een zg snuitbeet op de kop van het schaap zodat ie weet van o ja die kant gaan we op. Bijten in kont flank of zo is meestal zwakte van de hond of frustratiebijten
Grappig dat men juist schaapsherders als voorbeeld neemt qua rust ed want als er veel gebeten wordt door schapendrijvers dan is het juist in grote kuddes.Maar goed,mensen zien juist de momenten dat ze grazen op de hei en bv niet de momenten dat de hond schapen moet tegenhouden als ze ergens heen willen wat niet begraasd mag worden.
Ik zie soms trainingen waar ik inderdaad vind dat dat niks met schapendrijven meer te maken heeft,maar inderdaad meer met wat jaaggedrag achter de schapen en nee dat is niet leuk en deze gevallen krijgen schapen idd stress of als ze drachtig zijn dat ze verwerpen.( vaak door mensen met weinig ervaring)
Ik train gewoon met drachtige schapen maar weet ook dat mijn honden dat kunnen beheerst en met respect en dan gebeurdt er niks.
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate