Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe zit dat met HD-C?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Joepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff
Aantal honden: 1

Re: Hoe zit dat met HD-C?

Ongelezen bericht door Joepie »

Ik vind het erger als men met ED honden fokt dan dat 1 van de ouders HD C heeft.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Joepie schreef:Ik vind het erger als men met ED honden fokt dan dat 1 van de ouders HD C heeft.
Dat ben ik roerend met je eens.
Toch zijn er veel rassen die fel zijn op HD en niet eens kijken naar ED, ook als dat wel voorkomt in zo'n ras. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casa La Luna schreef:"Wat mag" zie ik nu een paar keer voorbij komen, Mag van wie??? Bij ons hebben we qua fokken niks met een ander te maken, dus ook geen rasvereniging o.i.d!

Wij beslissen zelf in wat wij doen als de tijd daar is, en welke Dogo-Canario we gebruiken dat maken we helemaal zelf uit. Zal even mooi worden dat we ons eigen inzicht laten vertroebelen door èèn of andere broodfokker of een andere zogenaamde expert.

Uitslag HD-C betekent hier castratie. want al hoor je HD-C X HD-A heb je nog altijd met vererving te maken!
Hoor deze idioterie al 25 jaar en elke keer komt het op het zelfde neer, teleurgestelde pup kopers in tranen en tuiten met het "We hebben haar/hem bij een erkende (fokker) gekocht!!

Saludos Rudi.
Ik maak zelf nog altijd uit of ik castreer en dat doe ik alleen om medische redenen, om C heupen is dus absoluut geen castratie.... :19: Ben er toch zelf bij welke hond ik gebruik?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

In een ras met een kleine genenpoel heb je soms toch niet echt een andere keuze.
Maar zelf heb ik wel de keuze gemaakt voor een HD vrije reu, hoewel ik niet de zekerheid kan geven aan de pupkopers dat de puppy's ook vrij zullen zijn.

Er is in mijn mening toch ook een gedeelte voeding en beweging (of trauma wat je probeert te voorkomen), natuurlijk als de hond geen heuppannen heeft zullen deze ook niet komen .. maar hoe kijken jullie naar een beoordeling?
In Nederland krijg je het complete plaatje dus botafwijkingen en de norbergwaarde, veel andere landen dus niet. Daar krijg je dan alleen het lettertje ...
wilma23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullmastiff, Boerboel, Rottweiler, Engelse mastiff

Ongelezen bericht door wilma23 »

Joepie schreef:Ik vind het erger als men met ED honden fokt dan dat 1 van de ouders HD C heeft.

Nou eigenlijk vind ik beide even erg, waarom niet selectiever zijn, dat kan namelijk best hoor.
Ik vind dat je als fokker alles even zwaar moet laten wegen helemaal als het op gezondheid aan komt, en er zijn meer landen dan nederland waar rassen zitten.

Er word vaak gezegd kleine genenpoel enzo maar word er dan niet verder gekeken dan nederland?
wilma23
Zeer actief

Ja het is ook milieu en ik snap dat je een pup niet uren moet laten lopen en geen shitvoer moet geven en niet uren en uren door moet laten gaan, maar moet een pup ook niet gewoon pup kunnen zijn. Als ik veel mensen hoor houden ze hun pup zo'n beetje in een glazen kastje ze mogen amper spelen en weet ik het. Terwijl een honden lichaam daar toch tegen zou moeten kunnen een heup is niet zomaar kapot.

Ik hoor een beetje te vaak fokkers van vooral grote rassen roepen ja het komt het meeste van trauma's van buitenaf en verkeerd laten opgroeien en dat vind ik soms beetje flauw want ik geloof dat niet helemaal.
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

wilma23 schreef:Ja het is ook milieu en ik snap dat je een pup niet uren moet laten lopen en geen shitvoer moet geven en niet uren en uren door moet laten gaan, maar moet een pup ook niet gewoon pup kunnen zijn. Als ik veel mensen hoor houden ze hun pup zo'n beetje in een glazen kastje ze mogen amper spelen en weet ik het. Terwijl een honden lichaam daar toch tegen zou moeten kunnen een heup is niet zomaar kapot.

Ik hoor een beetje te vaak fokkers van vooral grote rassen roepen ja het komt het meeste van trauma's van buitenaf en verkeerd laten opgroeien en dat vind ik soms beetje flauw want ik geloof dat niet helemaal.
Helemaal mee eens.
Een grote hond, met lomp spelen, kun je beschermen, beperkt wandelen, maar moet ook lomp kunnen spelen. En moet dat ook kunnen hebben.
Ik heb tot nu toe geluk met mijn honden.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef: Naar die rassen zónder HD ben ik dan weer wel benieuwd...
Ja, ik ook.
Ik zou er geen weten, echt niet.
De greyhound schijnt vrijwel nooit HD te hebben en die worden dus gebruikt voor onderzoeken waarbij gekeken wordt hoe ze die door omgevingsfactoren HD kunnen laten krijgen. Nu schijnt het wel zo te zijn dat showlijnen wel weer HD hebben sinds een tijdje :denken:

Windhonden in het algemeen hebben sowieso zelden HD.

Zeg nooit nooit maar als je greyhound hip dysplasia intoetst zie je in de meeste onderzoeken staan dat ze zelden tot eigenlijk nooit HD hebben :wink:
Afbeelding
Joepie
Zeer actief

wilma23 schreef:

Nou eigenlijk vind ik beide even erg, waarom niet selectiever zijn, dat kan namelijk best hoor.
Ik vind dat je als fokker alles even zwaar moet laten wegen helemaal als het op gezondheid aan komt, en er zijn meer landen dan nederland waar rassen zitten.

Er word vaak gezegd kleine genenpoel enzo maar word er dan niet verder gekeken dan nederland?
Hier heb je gelijk in maar je weet zelf ook hoe die discussies bij de meeste fokkers gaan.
In ons geval zou je toch naar het buitenland moeten uitwijken hoewel er in ons ras toch een paar fokkers bijkomen die er zo als ons over denken.
Maar ik bedoel het als eigenaar van de hond,als je dan een hond hebt met HD C heb je over het algemeen nooit problemen met je hond,maar als je hond ED heeft dan heeft je hond wel degelijk een probleem.
Afbeelding
Joepie
Zeer actief

MARC_S schreef:
Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef: Naar die rassen zónder HD ben ik dan weer wel benieuwd...
Ja, ik ook.
Ik zou er geen weten, echt niet.
De greyhound schijnt vrijwel nooit HD te hebben en die worden dus gebruikt voor onderzoeken waarbij gekeken wordt hoe ze die door omgevingsfactoren HD kunnen laten krijgen. Nu schijnt het wel zo te zijn dat showlijnen wel weer HD hebben sinds een tijdje :denken:

Windhonden in het algemeen hebben sowieso zelden HD.

Zeg nooit nooit maar als je greyhound hip dysplasia intoetst zie je in de meeste onderzoeken staan dat ze zelden tot eigenlijk nooit HD hebben :wink:
Inderdaad dat klopt.
Ik had het laatst met mijn dierenarts over hoe slecht het gesteld is met sommige rassen en hij vond de Engelse Bulldog het slechtst.Toen zei hij qua gezondheid zou je die moeten kruisen met een windhond want die zijn het gezondst.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

wilma23 schreef:Er word vaak gezegd kleine genenpoel enzo maar word er dan niet verder gekeken dan nederland?
Ook met het buitenland meegerekend ( waar de Tatra dus het meest voorkomt in Polen, Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Belgie, Frankrijk en een paar in Spanje, Chili, Amerika, Canada (importen vanuit Polen) hebben sommige rassen een kleine genenpool.

Als alleen Nederland werd bekeken was het heeel slecht gesteld ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Joepie schreef: Hier heb je gelijk in maar je weet zelf ook hoe die discussies bij de meeste fokkers gaan.
In ons geval zou je toch naar het buitenland moeten uitwijken hoewel er in ons ras toch een paar fokkers bijkomen die er zo als ons over denken.
Maar, niet naar bedoeld hoor, er zijn meer rassen dan alleen het jouwe.
En er zijn zat rassen waar je niet zo nauw kunt selecteren, ook niet als je de wereldwijde populatie bekijkt. :19:

Afbeelding

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ik heb een deel van onze breed founder's uitleg vertaald.
**knip**
Hoewel Tina geprobeerd heeft om de principes achter het LMX programma uit te leggen in lekentermen, was een groot deel moeilijk te begrijpen voor een beginner. Daarom heeft ze het volgende verkorte overzicht gemaakt om uit te leggen wat het LMX programma voor de Shilohs betekent.
3.) Basis dominante en recessieve genen
a) Dominant – wat je ziet – ook wel fenotype
b) Recessief – wat je krijgt – genotype
Met dit in het achterhoofd kijken ze naar een factor die erg overheersend was in het fokprogramma; de vachten. Hoewel Tina nog steeds de voorkeur gaf aan kortharen omdat die veel minder onderhoud behoeven, vond ze nog steeds veel langharen in de werpkist. Tina was vastberaden een goede verklaring voor dit fenomeen te vinden. Tijdens het onderzoek hadden ze de vacht factoren vastgelegd en werd het heel duidelijk dat de meeste van Tina’s lijnen een sterke langhaar genotype hadden. Telkens als ze met kortharen fokte die langhaar nestgenoten hadden, vond ze veel langhaar pups in de nesten. Als ze fokte met honden die geen langhaar nestgenoten hadden, kreeg ze meestal volledige nesten met korthaar pups. Als ze met honden fokte die in 3-4 generaties voorouders geen enkele langhaar hadden, waren de pups altijd allemaal kortharig. Zou deze formule ook werken voor het elimineren van slechte heupen? Als een fokker het langhaar gen kon elimineren door alleen met honden te fokken die geen langhaar nestgenoten had zodat ze alleen korthaar pups kreeg, kon ze dan door alleen met honden te fokken die geen displastische nestgenoten hadden, de kwaliteit van de heupen verbeteren? Ze wilde zelfs een stap verder gaan om de homozygositeit te testen (door middel van zware lijnteelt/inteelt waardoor het individu prepotent werd) door te fokken met honden die displastische nestgenoten hadden en vervolgens alle gegevens te documenteren. Het programma werkte! In 1978 verhuisde Tina met haar familie naar een grote boerderij (zonder buren) om haar theorie op grote schaal uit te testen en te onderzoeken. Zij had meer dan 100 honden en met hulp van fokkers waren ze in staat om tientallen nesten per jaar te fokken. Door deze intensieve inspanningen, concentreren op nestgenoot informatie om het genetische plaatje compleet te krijgen in de verschillende lijnen, waren ze in staat het aantal incidenten met HD drastisch terug te brengen.
4.) De schaduw.
De meeste mensen hebben de neiging zich alleen te concentreren op de honden waarmee ze willen fokken en niet op de nestgenoten. Sommige fokkers kijken alleen naar de kampioenen in de stamboom, maar negeren alle niet kampioenen en hun nestgenoten omdat er over die honden geen gegevens verzameld zijn behalve hun naam en (mogelijk) kleur, laat dat veel te raden over en levert vaak ”verrassingen” op in de werpkist. Tina heeft altijd geleerd dat tenzij een fokker elke schaduwhond kent achter de namen op de stamboom, ze niet kunnen fokken met enige mate van “voorspelbaarheid”. Als je vrienden wordt met de schaduw, zul je rijkelijk worden beloond met de nakomelingen die je produceert. Als je ervoor kiest de schaduw te negeren, doe jij je ras onrecht aan. Probeer altijd te onthouden dat de hond die je ziet (fenotype) een schaduw heeft die je niet ziet (genotype) maar die je zeker zult zien in de pups die je produceert. Is het niet beter om je schaduwhonden te kennen voordat je ongewenste eigenschappen in je puppies ziet?
**knip**

Ik vind dit heel logisch klinken en de HD is in de Shilohs drastisch verminderd . :D
Bij ons MAG het een wel en het ander niet. Wij hebben (gelukkig nog) iemand die heel streng toezicht houdt waardoor er absoluut geen C op C gebruikt wordt. Ik wil heel graag de goede heupen houden in ons ras en waar nodig nog verbeteren. :19:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zwanet: langhaar en korthaar is bekend. Sterker: daar is op te testen.
Dat is enkelvoudig dominant versus enkelvoudig recessief en dan heb je direct de verklaring waarom je bij korthaarnesten langharen vindt: langhaar kan onzichtbaar worden meegedragen onder korthaar.

Dat heeft niet bepaald veel te maken met HD.
Het verhaal is niet onlogisch hoor, maar je moet niet enkelvoudige eigenschappen gaan vergelijken met polygene eigenschappen.

Natuurlijk heeft het verhaal aspecten die kloppen en logisch zijn, natuurlijk moet je rekening houden met de nestgenoten en de voorouders en nestgenoten daarvan. Dat is allang bedacht, het heet fokwaardeschatting.
Maar dat verhaal van de vachten heeft daar niets mee te maken omdat het daar om een enkelvoudige eigenschap gaat, gaat dus volkomen mank en zouden ze per direct van de site moeten halen.

Afbeelding

Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Ze heeft dit (heeel lang geleden) geschreven om aan leken uit te leggen dat ze door de vachtvererving is begonnen met de onderzoeken naar HD. Ze is op dezelfde manier gestart als met de vachtvererving, maar daar is het natuurlijk niet bij gebleven. Zoals ik al zei het is een stukje dat ik eruit geknipt hebt. :wink:
Ik ben nog druk lerende en weet dus nog bijna niks van vererving, hopelijk komt dat ooit nog. :lol1: Maar het feit ligt er dat er in ons ras niet veel HD meer voorkomt dus ze zal ongetwijfelt meer weten en onderzocht hebben dan in dit stukje staat.
Misschien vraag ik je nog eens om dat allemaal uit te leggen, maar dan moet ik zelf eerst iets verder zijn anders snap ik er toch niets van. :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, buiten het feit dat het dus niet vergelijkbaar is, kun je simpelweg heus wel stellen dat je naar alle honden moet kijken om resultaat te boeken. Daar heeft ze ook gelijk in, hoor.
Dat heet dus fokwaardeschatting. ;)

Dat is iets waar niet veel rassen aan willen (of kunnen) omdat je dan dus wel resultaten van alle honden moet hebben, ook degenen die niet in de fokkerij komen.
En dat is goed beschouwd dus ontzettend logisch, want je kunt alleen een compleet beeld krijgen als je alle gegevens hebt.
Zoals ongeveer met alles in het leven ;)

Afbeelding

hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

En bovendien zijn er ook heel veel honden die met HD-C en HD-D hartstikke oud worden zonder problemen. Dus ik snap het drama van een C echt niet, zeker als daar een betere waarde tegenover staat... :klaar:
Joepie
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Joepie schreef: Hier heb je gelijk in maar je weet zelf ook hoe die discussies bij de meeste fokkers gaan.
Maar, niet naar bedoeld hoor, er zijn meer rassen dan alleen het jouwe.
En er zijn zat rassen waar je niet zo nauw kunt selecteren, ook niet als je de wereldwijde populatie bekijkt. :19:
Ik doel niet specifiek op mijn eigen ras.
Hiervoor had ik een Clumber Spaniel en er waren er toen heel weinig in Nederland en ook hier liepen de meeste eigenaren tegen HD en ED problemen aan.
Ik dus ook.
Afbeelding
wilma23
Zeer actief

hercujess schreef:En bovendien zijn er ook heel veel honden die met HD-C en HD-D hartstikke oud worden zonder problemen. Dus ik snap het drama van een C echt niet, zeker als daar een betere waarde tegenover staat... :klaar:
Ja tuurlijk zijn er wel een paar maar ik vind dat je in een mollosseras gewoon geen risico's moet nemen met de gewrichten en heupen er zijn gewoon heel veel mollossers die wel last hebben van die heupen, waarom dan gewoon niet wat selectiever zijn?
En waarom niet willen streven ernaar dat er gewoon in de toekomst niet meer mee gefokt word?
wilma23
Zeer actief

Joepie schreef:
wilma23 schreef:

Hier heb je gelijk in maar je weet zelf ook hoe die discussies bij de meeste fokkers gaan.
Maar ik bedoel het als eigenaar van de hond,als je dan een hond hebt met HD C heb je over het algemeen nooit problemen met je hond,maar als je hond ED heeft dan heeft je hond wel degelijk een probleem.
ok ik snap je nu.
En toch hoor ik wel degelijk om me heen dat de honden met een slechtere heupuitslag er wel last van krijgen. Maar juist omdat ed nu steeds meer en meer naar voren komt raakt het hele heupgebeuren op de achtergrond.
Of je hoort binnen het hele fokkersgebeuren gewoon helemaal niets meer van een bepaalde hond en dan vraag ik me toch ook wel eens af waar is die of die hond nu gebleven.
PattyB

Ongelezen bericht door PattyB »

Bij de Stabyhoun mag je enkel een hond met HD-C gebruiken als je er een hond met HD-A heupen tegenover zet.
Ik had voordat ik de HD-foto liet maken, mezelf al voorgenomen dat als Senna HD-C zou hebben, ik haar niet in zou zetten voor de fok. Gelukkig heeft ze prima heupen. :ok:
Laatst gewijzigd door PattyB op 25 okt 2010 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
MARC_S schreef: Windhonden in het algemeen hebben sowieso zelden HD.
Zó raar is dat natuurlijk ook niet voor een ras dat altijd gefokt is op hardlopen ;-) Dat selecteerde zichzelf wel uit.
Absoluut. Maar dat geldt in feite ook voor de mechelaar en die kunnen wel HD hebben. Zouden het ook niet de heupen zelf zijn die maken dat een grey perfect kan rennen? Ze zijn op snelheid gefokt en dus waarschijnlijk op super strak aansluitende heupen. Echter, een mechelaar heeft ook altijd perfect gangwerk moeten hebben. Je had immers niks aan een hond die niet lekker loopt. Toch hebben ze HD. Ik weet wel dat het anders is natuurlijk. Zo als een grey rent rent geen enkele andere hond. En inderdaad, er is geen ras met betere heupen. :ok:
Afbeelding
Chris*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herders

Ongelezen bericht door Chris* »

wilma23 schreef:

En iedereen de zelfde reu of bloedlijn nemen, is dat beter dan?
wilma23
Zeer actief

Chris* schreef:
wilma23 schreef:

En iedereen de zelfde reu of bloedlijn nemen, is dat beter dan?
Zeg ik dat ergens. Dat is juist wat nu in mijn ras iniedergeval gebeurt en daarom wil ik ook afwijken naar het buitenland juist voor vers bloed.
*Evie*
Zeer actief
Mijn ras(sen): www.Adebowale.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Evie* »

Maar in C zijn ook weer verschillen,
mijn teefje heeft 1 goede heup en 1 C heup. De ene is niet goed, dat is duidelijk te zien en daarom
was het ook direct klaar voor ons.

Afbeelding

Terwijl ik ook wel meer drama gevallen van C heb gezien, erger dan dit, of zelfs B heupen
die slechter waren dan dit. Soms als ik de uitlagen zie denk ik wel, het is net
wie er bij het raad zit en hoeveel zin die erin heeft :19:
Afbeelding

http://www.Adebowale.nl
hercujess

@Wilma: Je streven is heel nobel, maar ik denk dat je té fanatiek hier in bent. Uitwijken naar het buitenland is absoluut bewonderenswaardig, want ik heb zelf niet voor niks een teefje uit Denemarken gehaald en ook voor een toekomstige dekking voor haar heb ik een buitenlandse reu op het oog en ik hou zelf ook de buitenlandse bloedlijnen in het vizier, máár...

...alle rastypische honden met goed temperament met HD-C uitsluiten voor de fok is als het kind met het badwater weggooien. Ten eerste omdat het helemaal niet zo is (wetenschappelijk bewezen) dat alle of veel nakomelingen HD-C of erger krijgen. Uit twee HD-A ouders kan je ook D-heupen fokken. Ten tweede is het doodzonde om bepaalde honden op dat punt dan uit te sluiten voor de fok. Maar misschien moeten we in Nederland aan de Pennhip of een systeem zoals in Canada: pass or fail. Dan is er geen discussie meer mogelijk.
wilma23
Zeer actief

hercujess schreef:@Wilma: Je streven is heel nobel, maar ik denk dat je té fanatiek hier in bent. Uitwijken naar het buitenland is absoluut bewonderenswaardig, want ik heb zelf niet voor niks een teefje uit Denemarken gehaald en ook voor een toekomstige dekking voor haar heb ik een buitenlandse reu op het oog en ik hou zelf ook de buitenlandse bloedlijnen in het vizier, máár...

...alle rastypische honden met goed temperament met HD-C uitsluiten voor de fok is als het kind met het badwater weggooien. Ten eerste omdat het helemaal niet zo is (wetenschappelijk bewezen) dat alle of veel nakomelingen HD-C of erger krijgen. Uit twee HD-A ouders kan je ook D-heupen fokken. Ten tweede is het doodzonde om bepaalde honden op dat punt dan uit te sluiten voor de fok. Maar misschien moeten we in Nederland aan de Pennhip of een systeem zoals in Canada: pass or fail. Dan is er geen discussie meer mogelijk.
Kijk als we die weg zouden inslaan van de methodes die je beschrijft dat zou ik alleen maar toejuichen.
Ik zou zoiets ook graag bij onze club neerleggen eigenlijk.
Je weet dat ik weg ben van je honden absoluut!!
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

idd hoe zit het dan met die erfelijkheid ..
soms komen uit goede ouders en voorouders met goede heupen toch pups uit met slechte heupen ???
Afbeelding
hercujess

christiane schreef:idd hoe zit het dan met die erfelijkheid ..
soms komen uit goede ouders en voorouders met goede heupen toch pups uit met slechte heupen ???
Dat zeg ik: GAMMA! ;-)
hercujess

wilma23 schreef:
hercujess schreef:@Wilma: Je streven is heel nobel, maar ik denk dat je té fanatiek hier in bent. Uitwijken naar het buitenland is absoluut bewonderenswaardig, want ik heb zelf niet voor niks een teefje uit Denemarken gehaald en ook voor een toekomstige dekking voor haar heb ik een buitenlandse reu op het oog en ik hou zelf ook de buitenlandse bloedlijnen in het vizier, máár...

Kijk als we die weg zouden inslaan van de methodes die je beschrijft dat zou ik alleen maar toejuichen.
Ik zou zoiets ook graag bij onze club neerleggen eigenlijk.
Je weet dat ik weg ben van je honden absoluut!!
Dat weet ik meid ;-) we zijn gewoon aan het discussiëren, niet aan het bekvechten! :mrgreen: En niet omdat ik mijn mening wil doordrammen, maar ook omdat ik ook graag wil leren. Zo lang je bij een discussie open blijft staan voor de argumenten van de ander, is het goed toch? En misschien blijf je bij je standpunt en misschien moet je je mening bijstellen of nuanceren.

Pennhip staat zo iwe zo nog erg in de kinderschoenen hier. Ik vraag me ook af of er al rasverenigingen zijn die er mee werken, maar het zou zeker een interessante methode zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”