Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
China dol op broek van hondenbont
Moderator: moderatorteam
- Crista
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Aantal honden: 2
een bericht op http://www.nu.nl" onclick="window.open(this.href);return false;:
Uitgegeven: 21 december 2010 11:22
Laatst gewijzigd: 21 december 2010 11:21
SHANGHAI - Duizenden producten van katten- en hondenbont zijn te koop bij China's grootste verkoopsite Taobao, tot woede van dierenbeschermers. Populair zijn vooral de broeken en hoeden van hondenbont, omdat ze de kou zo goed weren.
Jaarlijks worden volgens schattingen circa twee miljoen honden en katten gedood voor de bonthandel, vooral in China en andere delen van Azië.
Dierenbeschermers willen dat de verkoop wordt gestaakt. ''Zouden degenen die slapen op een matras dat is gemaakt ten koste van zoveel levens zich echt gelukkig en comfortabel voelen? Is dat niet gemeen?'', oordeelde een dierenliefhebber in krant Shanghai Daily over een matras van kattenbont.
Volgens de dierenactivisten houdt de overheid te weinig toezicht.
De eigen regels van de verkoopsite ontmoedigen de verkoop van spullen gemaakt van honden en katten.
Aanbieders kunnen bepaalde punten verliezen, waardoor ze minder populair worden. Maar de webinspecteurs kunnen het werk niet aan, aldus een ingewijde bij het bedrijf taobao.com.
Gefokt
De honden en katten worden vooral in het koude noorden van China in de open lucht gefokt voor een dikkere vacht. Daarna worden ze op gruwelijke wijze gedood, aldus dierenwelzijnsorganisaties.
Het vlees gaat in China veelal naar de vleesverwerkende industrie en restaurants in het zuiden van het land.
Duitse herders
Vooral kortharige katten en Duitse herders zijn geliefd. Het bont worden in kleding, maar ook voor speeltjes en knuffels gebruikt. Ook wordt er met labels gerommeld om ze op de westerse markt te kunnen verkopen, waar honden- en kattenbont veelal verboden is.
Bron: http://www.nu.nl/lifestyle/2407020/chin ... nbont.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uitgegeven: 21 december 2010 11:22
Laatst gewijzigd: 21 december 2010 11:21
SHANGHAI - Duizenden producten van katten- en hondenbont zijn te koop bij China's grootste verkoopsite Taobao, tot woede van dierenbeschermers. Populair zijn vooral de broeken en hoeden van hondenbont, omdat ze de kou zo goed weren.
Jaarlijks worden volgens schattingen circa twee miljoen honden en katten gedood voor de bonthandel, vooral in China en andere delen van Azië.
Dierenbeschermers willen dat de verkoop wordt gestaakt. ''Zouden degenen die slapen op een matras dat is gemaakt ten koste van zoveel levens zich echt gelukkig en comfortabel voelen? Is dat niet gemeen?'', oordeelde een dierenliefhebber in krant Shanghai Daily over een matras van kattenbont.
Volgens de dierenactivisten houdt de overheid te weinig toezicht.
De eigen regels van de verkoopsite ontmoedigen de verkoop van spullen gemaakt van honden en katten.
Aanbieders kunnen bepaalde punten verliezen, waardoor ze minder populair worden. Maar de webinspecteurs kunnen het werk niet aan, aldus een ingewijde bij het bedrijf taobao.com.
Gefokt
De honden en katten worden vooral in het koude noorden van China in de open lucht gefokt voor een dikkere vacht. Daarna worden ze op gruwelijke wijze gedood, aldus dierenwelzijnsorganisaties.
Het vlees gaat in China veelal naar de vleesverwerkende industrie en restaurants in het zuiden van het land.
Duitse herders
Vooral kortharige katten en Duitse herders zijn geliefd. Het bont worden in kleding, maar ook voor speeltjes en knuffels gebruikt. Ook wordt er met labels gerommeld om ze op de westerse markt te kunnen verkopen, waar honden- en kattenbont veelal verboden is.
Bron: http://www.nu.nl/lifestyle/2407020/chin ... nbont.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- krullie
- Zeer actief
Re: China dol op broek van hondenbont
denk dat ze eerst eens moeten beginnen met honden en
kattenvlees te verbieden.
want dat gebruiken ze als eerste.
arme dieren.
(maar dat vind ik van onze vleesdieren ook)
kattenvlees te verbieden.
want dat gebruiken ze als eerste.
arme dieren.
(maar dat vind ik van onze vleesdieren ook)
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
En voor leren schoenen worden runderen geslacht.
Wat is het verschil?

- dagmar88
- Zeer actief
Dat we koeien niet levend dagenlang geketend in water laten liggen of kippen levend koken omdat ze daar malser van worden.
Het boeit me niet welk dier ze dragen of eten; zolang het lijden beperkt wordt.
Of krijg je daar EKO hondenbieflapjes?
- Niels
- Actief
- Mijn ras(sen): Segugio Italiano
- Contacteer:
Ja, allicht worden die dieren in koude gebieden gefokt voor een goede vacht. Zolang het niet al te koud is kunnen honden daar uitstekend tegen. Honden zijn niet zulke watjes als wij: Ze hebben geen 21-graden-thermostaat nodig.De honden en katten worden vooral in het koude noorden van China in de open lucht gefokt voor een dikkere vacht. Daarna worden ze op gruwelijke wijze gedood, aldus dierenwelzijnsorganisaties.
De vraag is: Hoe koud worden ze gefokt? Vast niet zo koud dat hun oren of poten eraf vriezen.
En wat verstaan we onder "op gruwelijke wijze gedood"? Is dat gewone telegraaf-taal, waarin iedere moord "gruwelijk" is? Is de methode daadwerkelijk gruwelijker dan een halal-slachting, waar nauwelijks iemand over praat?
Wat mij betreft is dit artikel geschreven door boomknuffelaars die denken dat iedereen zo gek moet zijn op honden/katten als wij.
Mooi: De beesten worden tenminste helemaal gebruikt.Het vlees gaat in China veelal naar de vleesverwerkende industrie en restaurants in het zuiden van het land.
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
Tuurlijk Niels!

Als je nog meer kan of wilt zien:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Eet smakelijk......

Als je nog meer kan of wilt zien:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Eet smakelijk......
-
- Zeer actief
Jezus Niek, ben je wel helemaal lekker. Ik klik op dit topic en krijg allemaal walgelijke foto's te zien.
Maak daar even een linkje van met een duidelijke waarschuwing.
Maak daar even een linkje van met een duidelijke waarschuwing.
Ik werd ook even niet goed, ben er naar van..
- Niek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bink en Puck
1 x Border Collie
1 x Border Terrier
Altijd in gedachten:
Max (13 jaar) 16-9-2005
Bob (13 jaar) 12-9-2011
Beau(15,5 jaar) 13-9-2011 - Aantal honden: 2
Ik wordt ook ziek van mensen die maar zeggen dat het normaal ........
Sorry, maar sluit je ogen er niet voor.
Ik geloof wel dat er veel veranderd in China onder druk van het westen.....
Misschien is een waarschuwing op z'n plaats.(Hoe gaat dat?)
Helaas wordt ook veel honden en katten bont gebruikt in knuffels e.d. die deze dagen massaal verkocht worden voor onder de kerstboom...
Ik wordt trouwens ook goed ziek van de beelden........
Sorry, maar sluit je ogen er niet voor.
Ik geloof wel dat er veel veranderd in China onder druk van het westen.....
Misschien is een waarschuwing op z'n plaats.(Hoe gaat dat?)
Helaas wordt ook veel honden en katten bont gebruikt in knuffels e.d. die deze dagen massaal verkocht worden voor onder de kerstboom...
Ik wordt trouwens ook goed ziek van de beelden........
Laatst gewijzigd door Niek op 21 dec 2010 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Dit zijn nog milde beelden hoor
20 katten op 1 m2 die door het water worden gesleept, muilkorven gemaakt van oude blikken, honden die opengesneden worden met stukken sloopijzer, een vrouw die op haar knieën zit te bidden waarvan haar hondje toch meegenomen wordt...
Volgens de foto's die ik heb gezien wordt er zelfs niet de moeite gedaan het dier voor het uitbenen dood te maken.

20 katten op 1 m2 die door het water worden gesleept, muilkorven gemaakt van oude blikken, honden die opengesneden worden met stukken sloopijzer, een vrouw die op haar knieën zit te bidden waarvan haar hondje toch meegenomen wordt...
Volgens de foto's die ik heb gezien wordt er zelfs niet de moeite gedaan het dier voor het uitbenen dood te maken.
- *tweety*
- Zeer actief
Jakkes, had liever een link naar die foto´s gehad, dan had je zelf kunnen besluiten of je die foto´s wilt zien of niet.
Hier kan ik niet tegen, nu blijven die foto´s voor mijn neus dansen.
Hier kan ik niet tegen, nu blijven die foto´s voor mijn neus dansen.
Groetjes Anja en de Goldenknuffels van Yvar en in mijn dierbare herinnering Kyra

-
- Zeer actief
Het kan me niet schelen dat het milde beelden zijn, ik hoef het niet zonder waarschuwing te zien als ik gewoon op een topic klik.
En ik sluit mijn ogen er helemaal niet voor, ik weet prima hoe afschuwelijk dit soort dingen daar aan toe gaan maar dat betekent nog niet dat ik die foto's hoef te zien.
Daarnaast is het redelijk hypocriet, er zijn heel veel mensen die moord en brand schreeuwen als het om dit soort taferelen gaat.
Maar 's avonds eten ze wel lekker hun stuk vlees en drinken een glas melk, terwijl ze hun leren schoenen nog niet uit gedaan hebben
En ik sluit mijn ogen er helemaal niet voor, ik weet prima hoe afschuwelijk dit soort dingen daar aan toe gaan maar dat betekent nog niet dat ik die foto's hoef te zien.
Daarnaast is het redelijk hypocriet, er zijn heel veel mensen die moord en brand schreeuwen als het om dit soort taferelen gaat.
Maar 's avonds eten ze wel lekker hun stuk vlees en drinken een glas melk, terwijl ze hun leren schoenen nog niet uit gedaan hebben

- dagmar88
- Zeer actief
Denise. schreef:Het kan me niet schelen dat het milde beelden zijn, ik hoef het niet zonder waarschuwing te zien als ik gewoon op een topic klik.

http://zine.ntr.nl/page/16949/nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Zeer actief
Nee, je zei hier boven ook al dat het met de slachtdieren allemaal wel mee viel. Maar ik heb geen idee waar jij dat vandaan haaltdagmar88 schreef:Denise. schreef:Het kan me niet schelen dat het milde beelden zijn, ik hoef het niet zonder waarschuwing te zien als ik gewoon op een topic klik.
Maar 's avonds eten ze wel lekker hun stuk vlees en drinken een glas melk, terwijl ze hun leren schoenen nog niet uit gedaan hebbenIk vind de omstandigheden nauwelijks te vergelijken; en dan nog hebben we hier de keuze niet voor de kiloknaller te gaan.
http://zine.ntr.nl/page/16949/nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar kom je net zulke afschuwelijke dingen tegen.
Maar goed, als je het zo verschrikkelijk vind van die dieren in China, ga er dan wat aan doen zou ik zeggen.

- dagmar88
- Zeer actief
Denise. schreef:Nee, je zei hier boven ook al dat het met de slachtdieren allemaal wel mee viel. Maar ik heb geen idee waar jij dat vandaan haaltdagmar88 schreef:Denise. schreef:Het kan me niet schelen dat het milde beelden zijn, ik hoef het niet zonder waarschuwing te zien als ik gewoon op een topic klik.
Maar 's avonds eten ze wel lekker hun stuk vlees en drinken een glas melk, terwijl ze hun leren schoenen nog niet uit gedaan hebbenIk vind de omstandigheden nauwelijks te vergelijken; en dan nog hebben we hier de keuze niet voor de kiloknaller te gaan.
http://zine.ntr.nl/page/16949/nl" onclick="window.open(this.href);return false;Moet je eens een paar dagen doorbrengen in een slachthuis, of op de boerderijen waar die dieren gehouden worden.
Maar goed, als je het zo verschrikkelijk vind van die dieren in China, ga er dan wat aan doen zou ik zeggen.
-
- Zeer actief
Nee koeien liggen niet geketend in water, maar wel met hun koppen door ijzeren hekwerken zodat ze alleen kunnen staan of liggen in de stront en urine. En ook kippen worden verschrikkelijk bruut behandeld.dagmar88 schreef:Dat we koeien niet levend dagenlang geketend in water laten liggen of kippen levend koken omdat ze daar malser van worden.
Ga nu niet doen alsof het in NL allemaal zo veel beter is, want dat is het niet

-
- Zeer actief
Dat bedoel ik. Wel klagen dat het zo verschrikkelijk is, maar er niks aan willen doen.dagmar88 schreef:Denise. schreef:Nee, je zei hier boven ook al dat het met de slachtdieren allemaal wel mee viel. Maar ik heb geen idee waar jij dat vandaan haaltdagmar88 schreef:
Ik vind de omstandigheden nauwelijks te vergelijken; en dan nog hebben we hier de keuze niet voor de kiloknaller te gaan.
http://zine.ntr.nl/page/16949/nl" onclick="window.open(this.href);return false;Moet je eens een paar dagen doorbrengen in een slachthuis, of op de boerderijen waar die dieren gehouden worden.
Maar goed, als je het zo verschrikkelijk vind van die dieren in China, ga er dan wat aan doen zou ik zeggen.Ja, ík ga de wereld redden...
- dagmar88
- Zeer actief
Wat kan ik nog meer doen dan zelf geen bio industrie vlees eten?
In m'n superwoman pakje idereen die kiloknallers koopt met een vleeshamer bewerken?

In m'n superwoman pakje idereen die kiloknallers koopt met een vleeshamer bewerken?

Laatst gewijzigd door dagmar88 op 21 dec 2010 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
was het antwoord gruwelijk genoeg voor je.Niels schreef:Ja, allicht worden die dieren in koude gebieden gefokt voor een goede vacht. Zolang het niet al te koud is kunnen honden daar uitstekend tegen. Honden zijn niet zulke watjes als wij: Ze hebben geen 21-graden-thermostaat nodig.De honden en katten worden vooral in het koude noorden van China in de open lucht gefokt voor een dikkere vacht. Daarna worden ze op gruwelijke wijze gedood, aldus dierenwelzijnsorganisaties.
De vraag is: Hoe koud worden ze gefokt? Vast niet zo koud dat hun oren of poten eraf vriezen.
En wat verstaan we onder "op gruwelijke wijze gedood"? Is dat gewone telegraaf-taal, waarin iedere moord "gruwelijk" is? Is de methode daadwerkelijk gruwelijker dan een halal-slachting, waar nauwelijks iemand over praat?
Wat mij betreft is dit artikel geschreven door boomknuffelaars die denken dat iedereen zo gek moet zijn op honden/katten als wij.
Mooi: De beesten worden tenminste helemaal gebruikt.Het vlees gaat in China veelal naar de vleesverwerkende industrie en restaurants in het zuiden van het land.
dat dieren geslacht worden , daar valt eigenlijk niets aan te doen, de manier waarop zeker wel

-
- Zeer actief
Je maakt er nu een grapje van, maar als je het echt verschrikkelijk vind wat er gebeurd en je wilt je inzetten zodat er wat veranderd, zijn er natuurlijk genoeg dingen die je kan doen.dagmar88 schreef:Wat kan ik nog meer doen dan zelf geen bio industrie vlees eten?
Voor ons is het afschuwelijk wat chinezen met honden doen, want wij kennen honden als geliefde huisdieren.
Maar in China zijn het gewoon dingen om geld aan te verdienen.
Net zoals hier koeien dingen zijn om geld aan te verdienen, en dat zullen ze in India wel weer afschuwelijk vinden.
- iones
- Zeer actief
De manier van houden en de manier van gedood worden? MAar dat verschil zie jij dus niet?ladybird schreef:En voor leren schoenen worden runderen geslacht.Wat is het verschil?
Ik ben er sowieso tegen als dieren (welke dan ook) slechts voor een luxe produkt worden gedood als bont, terwijl er zoveel prima alternatieven zijn.
En wat vlees betreft, qua varkensvlees ben ik beperkt. Er is hier nauwelijks biologisch vlees te krijgen dus koop ik het niet of koop ik het als het er is.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
- Niels
- Actief
- Contacteer:
De foto's laten niet zien hoe die dieren gedood worden. Het bijgevoegde filmpje is gruwelijk - maar gaat dat eigenlijk wel over dieren voor de slacht? Het lijkt meer te gaan over vechthonden en honden in oorlogsgebied. Slechte journalistiek.S@ndr@ schreef:was het antwoord gruwelijk genoeg voor je.
dat dieren geslacht worden , daar valt eigenlijk niets aan te doen, de manier waarop zeker wel
Ik zou vergelijkbare foto's en filmpjes kunnen opzoeken van Nederlandse slachthuizen - maar dat zal ik niet doen. De foto's zijn alleen bedoeld om emoties op te roepen, terwijl ik liever discussieer op feiten.
Graag aanleveren: Feiten over de methode van het doden van slachthonden in China. Hoe ze daarna worden verwerkt (al dan niet met stukken blik) is niet relevant.
- iones
- Zeer actief
Sommige mensen lijken alles wel recht te willen praten wat krom is, onder het mom van "respect voor andermans cultuur". Vrouwenbesnijdenis moeten we waarschijnlijk ook respecteren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
-
- Zeer actief
Dieren worden hier inderdaad ook levend in kokend water gedompeld.Inge O schreef:ja joh, dieren worden hier ook levend in kokend water gedompeld en gevild omdat het vlees daar malser van wordtDenise. schreef: Moet je eens een paar dagen doorbrengen in een slachthuis, of op de boerderijen waar die dieren gehouden worden.
.
andere culturen respecteren is prima hoor, maar om die reden wantoestanden onder de mat vegen nogal kortzichtig, zacht uitgedrukt.
En ik ben volgens jou kortzichtig, maar hoezo dan? Omdat ik aangeef dat het verschrikkelijk is wat daar gebeurd maar dat hier net zulke verschrikkelijke dingen gebeuren?
Of zijn koeien,kippen en varkens niet zielig, maar honden wel

- Niels
- Actief
- Contacteer:
Ik had de plaatjes niet al te zorgvuldig bekeken - waarvoor geen verontschuldigingen.Inge O schreef:dacht je dat die man met die knuppel misschien klaar stond voor een spelletje baseball of zo?Niels schreef:
Graag aanleveren: Feiten over de methode van het doden van slachthonden in China. Hoe ze daarna worden verwerkt (al dan niet met stukken blik) is niet relevant.

Zo te zien slaat de man in ieder geval hard. Als 'ie ook nog raak slaat dan is het lijden van de hond zeer kort: Geen on-humane manier om een dier om te brengen. Humaner dan halal slachten, wat hier in Nederland op enige schaal gedaan wordt.
Denk niet dat ik leed en mishandeling zomaar naast me neerleg. Deed ik dat, dan had ik geen hond. Vergeet niet dat ik Kira van een echt nare dood heb gered. Ik heb alleen een probleem met de zendelingen-mentaliteit die er blind vanuit gaat dat wij anderen iets kunnen leren over ethiek. Laten we eerst onszelf daar iets over leren voor we aan de andere kant van de wereld problemen gaan zoeken. Laten we eerst onze problemen in de slachthuizen, kippenfok en Oostvaardersplassen oplossen - en meteen alle katten humaan afschieten voordat ze nog meer wilde vogels martelen. Daarna kunnen we misschien, voorzichtig, iets zeggen van andere volkeren met andere, maar net zo barbaarse, gewoontes.
- Niels
- Actief
- Contacteer:
Wie doet dat in dit topic, en met welke opmerking? Graag je beschuldigingen waarmaken.iones schreef:Sommige mensen lijken alles wel recht te willen praten wat krom is, onder het mom van "respect voor andermans cultuur".
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Dat vind ik ook. Als de discussie gaat welke bevolkingsgroep humaner met zijn slachtvee omgaat, winnen wij met driedubbele voorsprong van China. Tuurlijk, er gebeurt hier genoeg dat niet door de beugel kan, ik zou OOK geen slachtkippie willen zijn welke net iets te kort is voor de electricuteerder, maar dit zijn altijd nog incidenten als je het vergelijkt met oe de Chinese cultuur met dergelijke dieren omgaat. Ik kan me ook dat smeuige filmpje over die wasbeer nog net iets te makkelijk voor de geest halen.Inge O schreef:ja joh, dieren worden hier ook levend in kokend water gedompeld en gevild omdat het vlees daar malser van wordtDenise. schreef: Moet je eens een paar dagen doorbrengen in een slachthuis, of op de boerderijen waar die dieren gehouden worden.
.
andere culturen respecteren is prima hoor, maar om die reden wantoestanden onder de mat vegen nogal kortzichtig, zacht uitgedrukt.

- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Ik weet niet hoor, maar kippen worden nog vrij vaak levend geplukt. Varkens in minimale hokjes en met stroomstokken de vrachtwagens ingedreven. Nertsen worden ook nog gehouden en ook regelmatig doodgeknuppeld. (ja ook in NL nog steeds) Een kreeft wordt ook levend gekookt.dagmar88 schreef:Dat we koeien niet levend dagenlang geketend in water laten liggen of kippen levend koken omdat ze daar malser van worden.
Ik praat het niet goed. Nooit! Maar waarom is het erger als het een hond of een kat is dan als het vee of vis is? Dierenleed in welke vorm dan ook is altijd erg. Net zo erg als mijn genoemde voorbeelden.

- Anne&Taar
- Zeer actief
Ik ben heel benieuwd waar je dat op basseert??Niels schreef: Humaner dan halal slachten, wat hier in Nederland op enige schaal gedaan wordt.
.

- Anne&Taar
- Zeer actief
Tuurlijk is dierenleed in iedere vorm even afschuwelijk. Maar kom op, hoe erg t hier ook is, je kan toch onmogelijk geloven dat de leefomstandigheden van de dieren hier slechter zijn dan die van dieren, welke dan ook, welke in de Chinese industrie gebruikt worden?ladybird schreef:Ik weet niet hoor, maar kippen worden nog vrij vaak levend geplukt. Varkens in minimale hokjes en met stroomstokken de vrachtwagens ingedreven. Nertsen worden ook nog gehouden en ook regelmatig doodgeknuppeld. (ja ook in NL nog steeds) Een kreeft wordt ook levend gekookt.dagmar88 schreef:Dat we koeien niet levend dagenlang geketend in water laten liggen of kippen levend koken omdat ze daar malser van worden.
Ik praat het niet goed. Nooit! Maar waarom is het erger als het een hond of een kat is dan als het vee of vis is? Dierenleed in welke vorm dan ook is altijd erg. Net zo erg als mijn genoemde voorbeelden.