Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Pups eerste keer ontwormen met propolis.....
Moderator: moderatorteam
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Pups eerste keer ontwormen met propolis.....
.... heeft iemand dat wel eens gedaan? En... met welk resultaat?
- CKS
- Zeer actief
Re: Pups eerste keer ontwormen met propolis.....
Bijen proberen het geloof ik, maar tegen de varroa-mijt schijnt het alvast verschrikkelijk weinig te helpen.
Je kunt het natuurlijk heel makkelijk uitproberen. Normaalgesproken hebben pups altijd parasieten, maar neem (voor welk middel ook te gebruiken) wat mest van alle pups mee naar de dierenarts om op parasieten te laten checken (noteer welke mest van welke pup is, en vraag of je dierenarts een McMaster test kan (laten) doen zodat je weet hoezeer de pups geïnfecteerd zijn). Vervolgens geef je de helft van de pups (welke laat je door het lot bepalen) propolis en de andere helft niets. Wacht twee dagen en neem dan weer mest mee, en doe dezelfde test. Als de behandelde pups dan vrij van parasieten zijn en de andere niet, dan heb je nog geen wetenschappelijk bewijs maar wel een interessant genoeg gegeven om in ieder geval je eigen ontwormbeleid op te baseren, en wellicht een onderzoeker te interesseren in het wetenschappelijk testen van propolis als ontwormingsmiddel.
Wat ik me wel afvraag: als jij denkt dat propolis zo giftig is voor parasieten dat je ermee kunt ontwormen, vind je het dan niet eng het aan een pup te geven? De meeste commerciëel beschikbare ontwormingsmiddelen worden óf door de hond eenvoudig niet opgenomen, óf ze hebben effect op een bepaald soort stofwisseling dat wel bij eenvoudige organismes voorkomt maar niet bij zoogdieren (ivermectine bijvoorbeeld) en zijn daardoor veilig in het gebruik. Hoe zou dat met propolis zijn dan?
groetjes,
Kees
Je kunt het natuurlijk heel makkelijk uitproberen. Normaalgesproken hebben pups altijd parasieten, maar neem (voor welk middel ook te gebruiken) wat mest van alle pups mee naar de dierenarts om op parasieten te laten checken (noteer welke mest van welke pup is, en vraag of je dierenarts een McMaster test kan (laten) doen zodat je weet hoezeer de pups geïnfecteerd zijn). Vervolgens geef je de helft van de pups (welke laat je door het lot bepalen) propolis en de andere helft niets. Wacht twee dagen en neem dan weer mest mee, en doe dezelfde test. Als de behandelde pups dan vrij van parasieten zijn en de andere niet, dan heb je nog geen wetenschappelijk bewijs maar wel een interessant genoeg gegeven om in ieder geval je eigen ontwormbeleid op te baseren, en wellicht een onderzoeker te interesseren in het wetenschappelijk testen van propolis als ontwormingsmiddel.
Wat ik me wel afvraag: als jij denkt dat propolis zo giftig is voor parasieten dat je ermee kunt ontwormen, vind je het dan niet eng het aan een pup te geven? De meeste commerciëel beschikbare ontwormingsmiddelen worden óf door de hond eenvoudig niet opgenomen, óf ze hebben effect op een bepaald soort stofwisseling dat wel bij eenvoudige organismes voorkomt maar niet bij zoogdieren (ivermectine bijvoorbeeld) en zijn daardoor veilig in het gebruik. Hoe zou dat met propolis zijn dan?
groetjes,
Kees
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar lees jij dat ik schrijf dat ik denk dat propolis giftig is?Casey schreef:Wat ik me wel afvraag: als jij denkt dat propolis zo giftig is voor parasieten dat je ermee kunt ontwormen, vind je het dan niet eng het aan een pup te geven?
De achterliggende gedachte is dat propolis de darmflora zodanig versterkt dat het milieu voor spoelwormen en ander gespuis onaangenaam wordt zodat ze vertrekken.
Je dient een zwaar verdunde hoeveelheid zes dagen lang toe op een leeftijd van 3 weken en je herhaalt dit met 5 en 7 weken nogmaals.
Als de pup een week of 12 is kan je mestonderzoek laten uitvoeren om te bezien of de kuur succesvol is geweest. Zo niet dan kan alsnog chemische rotzooi worden gebruikt…
En zo veilig is die chemische troep waar jij voor pleit niet. De laatste chemische ontworming die ik mijn teef heb gegeven (ruim twee jaar terug) liep uit op een klein dramaDe meeste commerciëel beschikbare ontwormingsmiddelen worden óf door de hond eenvoudig niet opgenomen, óf ze hebben effect op een bepaald soort stofwisseling dat wel bij eenvoudige organismes voorkomt maar niet bij zoogdieren (ivermectine bijvoorbeeld) en zijn daardoor veilig in het gebruik. Hoe zou dat met propolis zijn dan?
groetjes,
Kees
- CKS
- Zeer actief
Als jij het over 'ontwormen' hebt, dan denk ik eerlijk gezegd aan het effect wat de commerciële middelen hebben: dus van geïnfecteerd tot schoon in een dag of twee maximaal. Dus ik dacht dat de propolis zélf een effect op de parasieten zou hebben. Maar dat had ik dus verkeerd begrepen, zie ik nu.Badu schreef:De achterliggende gedachte is dat propolis de darmflora zodanig versterkt dat het milieu voor spoelwormen en ander gespuis onaangenaam wordt zodat ze vertrekken.
Als het niet giftig is (hetgeen ik denk trouwens hoor) waarom moet het dan zo zwaar verdund worden? (pure interesse).Je dient een zwaar verdunde hoeveelheid zes dagen lang toe op een leeftijd van 3 weken en je herhaalt dit met 5 en 7 weken nogmaals.
Waarom wachten tot 12 weken met mestonderzoek? Ik neem toch aan dat je een pup niet met een zware infectie 9 weken rond laat lopen, als de propolis niet blijkt te werken? Als de propolis goed genoeg werkt om de infectie snel onder de duim te krijgen zou je toch snel (zel na een week maximaal) een duidelijke reductie moeten zien in de hoeveelheid parasieten bij de behandelde pups? Zoals ik al eerder schreef kun je met de McMaster test ongeveer inschatten hoe zwaar een pup geïnfecteerd is. Met propolis behandelde pups zouden na korte tijd wellicht niet helemaal vrij moeten zijn maar op zijn minst zou de infectie flink afgenomen moeten zijn ivgl met onbehandelde pups. Zo niet, dan heeft de propolisbehandeling in ieder geval bij pups geen zin, toch? (volwassen honden zou een andere situatie kunnen zijn, daar mag een behandeling langer duren).Als de pup een week of 12 is kan je mestonderzoek laten uitvoeren om te bezien of de kuur succesvol is geweest. Zo niet dan kan alsnog chemische rotzooi worden gebruikt…
Ieder werkend medicijn, of het nu op synthetische of natuurlijke basis is, kent helaas bijwerkingen en in extreme gevallen kunnen die zelfs dodelijk zijn. Dat ontkent niemand, ik niet in ieder geval, en ik pleit ook nergens voor.En zo veilig is die chemische troep waar jij voor pleit niet. De laatste chemische ontworming die ik mijn teef heb gegeven (ruim twee jaar terug) liep uit op een klein drama
Kees
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Casey schreef:Als jij het over 'ontwormen' hebt, dan denk ik eerlijk gezegd aan het effect wat de commerciële middelen hebben: dus van geïnfecteerd tot schoon in een dag of twee maximaal. Dus ik dacht dat de propolis zélf een effect op de parasieten zou hebben. Maar dat had ik dus verkeerd begrepen, zie ik nu.Badu schreef:De achterliggende gedachte is dat propolis de darmflora zodanig versterkt dat het milieu voor spoelwormen en ander gespuis onaangenaam wordt zodat ze vertrekken.
Propolis wordt gemengd met alcohol om er een vloeibare massa van te maken... het stinkt als de hel. Of het in pure vorm giftig is weet ik niet... De verdunning die ik hier heb is water/alcohol en 20% propolis. Half kopje water mengen met 10 druppels van het mengsel kan worden toegediend aan de pup. Per dag 1 kleine theelepel, zes dagen lang.Casey schreef:Als het niet giftig is (hetgeen ik denk trouwens hoor) waarom moet het dan zo zwaar verdund worden? (pure interesse).Badu schreef: Je dient een zwaar verdunde hoeveelheid zes dagen lang toe op een leeftijd van 3 weken en je herhaalt dit met 5 en 7 weken nogmaals.
Mestonderzoek is het grootste probleem omdat mams alles van de pups nog fijn opsmikkelt. Ik heb ze zojuist met grote tegenzin een dosis Vitaminthe pasta gegeven. Zodra het mogelijk is mestonderzoek te doen ga ik met de propolis aan de slag. Ben namelijk zeer met je eens dat je wel moet kunnen meten of iets werkt of niet…Casey schreef:Waarom wachten tot 12 weken met mestonderzoek? Ik neem toch aan dat je een pup niet met een zware infectie 9 weken rond laat lopen, als de propolis niet blijkt te werken? Als de propolis goed genoeg werkt om de infectie snel onder de duim te krijgen zou je toch snel (zel na een week maximaal) een duidelijke reductie moeten zien in de hoeveelheid parasieten bij de behandelde pups? Zoals ik al eerder schreef kun je met de McMaster test ongeveer inschatten hoe zwaar een pup geïnfecteerd is. Met propolis behandelde pups zouden na korte tijd wellicht niet helemaal vrij moeten zijn maar op zijn minst zou de infectie flink afgenomen moeten zijn ivgl met onbehandelde pups. Zo niet, dan heeft de propolisbehandeling in ieder geval bij pups geen zin, toch? (volwassen honden zou een andere situatie kunnen zijn, daar mag een behandeling langer duren).Badu schreef:Als de pup een week of 12 is kan je mestonderzoek laten uitvoeren om te bezien of de kuur succesvol is geweest. Zo niet dan kan alsnog chemische rotzooi worden gebruikt…
Van 1 fokker heb ik positieve ervaringen gehoord over deze methode…. verder nog niets… Ik heb dit topic dan ook voornamelijk geopend om ervaringen van fokkers te horen…Casey schreef:Ieder werkend medicijn, of het nu op synthetische of natuurlijke basis is, kent helaas bijwerkingen en in extreme gevallen kunnen die zelfs dodelijk zijn. Dat ontkent niemand, ik niet in ieder geval, en ik pleit ook nergens voor.Badu schreef:En zo veilig is die chemische troep waar jij voor pleit niet. De laatste chemische ontworming die ik mijn teef heb gegeven (ruim twee jaar terug) liep uit op een klein drama
Kees
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Kees... weet jij toevallig of er solide, empirisch onderzoek is gedaan naar de werking van propolis in relatie tot parasieten bij honden/pups?
Is commercieel gezien wellicht een allerminst sexy onderwerp maar dan toch...
Is commercieel gezien wellicht een allerminst sexy onderwerp maar dan toch...
-
Tulp
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): boerboel
- Aantal honden: 0
Geen idee of het werkt, maar als ik dit lees ga ik het niet proberen. Pups 3 van de 8 weken dat ze hier zijn koeioneren met spul toedienen zie ik niet zitten.Badu schreef:
Je dient een zwaar verdunde hoeveelheid zes dagen lang toe op een leeftijd van 3 weken en je herhaalt dit met 5 en 7 weken nogmaals.
Als de pup een week of 12 is kan je mestonderzoek laten uitvoeren om te bezien of de kuur succesvol is geweest. Zo niet dan kan alsnog chemische rotzooi worden gebruikt…
En praktisch gezien is een mestonderzoek op 12 weken ook niet te doen aangezien ze dan al bij de nieuwe baasjes zitten. En als ze dan nog hier waren vind ik het erg moeilijk om van een groot nest uit te zoeken van wie welke mest is.
* * *
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
People say that money cannot buy you happiness..............
but you can buy a boerboel and that is pretty damn close
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Snap je weerstand.... groot nest, hondjes bij 8 weken weg.... tja, dan wordt het gecompliceerd.Tulp schreef:Geen idee of het werkt, maar als ik dit lees ga ik het niet proberen. Pups 3 van de 8 weken dat ze hier zijn koeioneren met spul toedienen zie ik niet zitten.Badu schreef:
En praktisch gezien is een mestonderzoek op 12 weken ook niet te doen aangezien ze dan al bij de nieuwe baasjes zitten. En als ze dan nog hier waren vind ik het erg moeilijk om van een groot nest uit te zoeken van wie welke mest is.
Heb er hier 5, wil ze 12 weken thuis houden (nog even afwachten of dat haalbaar is) en het toedienen is een fluitje van een cent. Ze slurpen het spul uit de doceerspuit....
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Wel, toch (voor de zekerheid) twee keer ontwormd met Vitaminthe. 1 keer toen ze 2,5 week waren - niet kunnen vaststellen of er wormen waren omdat Badu alles nog opruimde - en 1 keer met 6,5 week waarbij ik geen worm heb kunnen ontdekken. In de tussentijd heb ik de kuur met propolis gegeven volgens schema.
Dinsdag (pups 11 weken) heb ik een mix van de puppendrollen afgegeven bij de DA voor wormonderzoek.
Vandaag de uitslag: geen wormeieren gevonden.
Er kan natuurlijk geen enkele conclusie worden verbonden aan het feit dat er geen wormeieren zijn gevonden... maar bij een volgend nest laat ik het chemisch ontwormen toch achterwege
Dinsdag (pups 11 weken) heb ik een mix van de puppendrollen afgegeven bij de DA voor wormonderzoek.
Vandaag de uitslag: geen wormeieren gevonden.
Er kan natuurlijk geen enkele conclusie worden verbonden aan het feit dat er geen wormeieren zijn gevonden... maar bij een volgend nest laat ik het chemisch ontwormen toch achterwege
-
Vorkje
- Actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bij mijn nestje heb ik niet chemisch ontwormd. Ik heb de ontlasting van twee pups door Het Woud laten onderzoeken: niks gevonden..
Bij mijn volgende nestjes ga ik dus zeker weer alleen maar propolis gebruiken.

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Voor pups weet ik het niet, maar ik kreeg het goedje ook al op heel jonge leeftijd en ben er nooit ziek van geworden. Dus ervaring als baby was goed. 
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Jij hebt bij jou nestje wel deze propolis gebruikt?Vorkje schreef:Bij mijn nestje heb ik niet chemisch ontwormd. Ik heb de ontlasting van twee pups door Het Woud laten onderzoeken: niks gevonden..
Verder niets?
Volwassen honden ontworm ik nooit (en volgens de resultaten van het mestonderzoek ook terecht) maar hoe je dan met je nestje pups om moet gaan vind ik nog een moeilijk onderwerp omdat je met jonge pups toch ook weinig risico wilt nemen...
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- dagmar88
- Zeer actief
runninggirl schreef:Voor pups weet ik het niet, maar ik kreeg het goedje ook al op heel jonge leeftijd en ben er nooit ziek van geworden. Dus ervaring als baby was goed.
http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Jell ... t_story%29
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoiets zie ik voor me ja, met hele kleine knapzakjesInge O schreef:hahaha, dat is wel een nieuwe definitie van ontwormen, hoe zie jij dat vertrekken dan? dat ze hun boeltje samenrapen en met hun knapzakje over de schouder de darm uitschuifelen en zich bij een andere hond naar binnen wriemelenBadu schreef: De achterliggende gedachte is dat propolis de darmflora zodanig versterkt dat het milieu voor spoelwormen en ander gespuis onaangenaam wordt zodat ze vertrekken.
?
er is maar één reden waarom een worm uit een darm 'vertrekt' en dat is omdat hij het loodje legt en als dat op afroep moet gebeuren zal je dat toch alleen kunnen met middelen die toxisch zijn voor die worm.
en dan blijft de vraag van kees dus staan : toxisch voor de worm, maar hoe toxisch dan voor zijn gastheer?
Vind het ontwormen van jonge pups nog steeds lastig. Laatste nest heb ik één keer propolis gegeven & één maal op 3 weken met Vitaminthe ontwormd. Met 6 weken heb ik de mest laten onderzoeken & er is geen wormei gevonden.
Daarna heb ik ze nooit meer iets gegeven. Pupke hier is nu 7 maanden & ik heb geen enkel signaal dat ze een kwalijke wormbesmetting zou hebben.... Of de propolis iets heeft toegevoegd... geen idee...
-
Vorkje
- Actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
- Contacteer:
Klopt, alleen propolis. En dat je een risico neemt, dat is ongetwijfeld waar. Maar mijn pups waren verder op alle frobten hartstikje gezond, hadden nooit diarree, kwamen goed aan. Met een zwak pupje/nestje zou ik misschien geen propolis gebruiken. Of juist wel. Ik weet het ook nietPets_Passion schreef:Jij hebt bij jou nestje wel deze propolis gebruikt?Vorkje schreef:Bij mijn nestje heb ik niet chemisch ontwormd. Ik heb de ontlasting van twee pups door Het Woud laten onderzoeken: niks gevonden..
Verder niets?
Volwassen honden ontworm ik nooit (en volgens de resultaten van het mestonderzoek ook terecht) maar hoe je dan met je nestje pups om moet gaan vind ik nog een moeilijk onderwerp omdat je met jonge pups toch ook weinig risico wilt nemen...
Karen
Ik voel me hier iig beter bij dan wanneer ik chemisch spul had gebruikt.

- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Okay !Inge O schreef: dat je op zes weken nog geen eitjes vindt hoeft helemaal niet te zeggen dat ze ook niet besmet zijn - voor eitjes zijn immers volwassen spoelwormen nodig en dat kan wel 2 tot 3 maanden duren.
Dat betekent dat de DA de puppendrollen opstuurt in de wetenschap dat een negatieve uitslag feitelijk niets zegt
-
Pets_Passion
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
- Contacteer:
Wat ik me afvroeg..
Jonge pups kunnen toch alleen door de moederhond of eventuele vlooien worden besmet met wormen?
Dus als moederhond vrij is van wormen en je hebt ook geen vlooien in huis, dan kunnen de pups toch ook geen wormen krijgen?
Dan zou je sowieso niets ter bestrijding/bescherming voor de wormen hoeven te doen..?
Of denk ik nu te simpel?
Karen
Jonge pups kunnen toch alleen door de moederhond of eventuele vlooien worden besmet met wormen?
Dus als moederhond vrij is van wormen en je hebt ook geen vlooien in huis, dan kunnen de pups toch ook geen wormen krijgen?
Dan zou je sowieso niets ter bestrijding/bescherming voor de wormen hoeven te doen..?
Of denk ik nu te simpel?
Karen

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Honden schijnen eigenlijk altijd wel besmet te zijn. Volwassen dieren hebben er normaal gesproken geen last van. Ze hebben alleen "rustende larven" in weefsels zitten. Tijdens de dracht komen deze larven uit hun rust en kunnen zich naar de pups verspreiden via navelstreng.
De rustende larven zijn dus normaal gesproken niet zichtbaar in de ontlasting.
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Juust, dat wou ik ook net zeggen....sirene schreef:Honden schijnen eigenlijk altijd wel besmet te zijn. Volwassen dieren hebben er normaal gesproken geen last van. Ze hebben alleen "rustende larven" in weefsels zitten. Tijdens de dracht komen deze larven uit hun rust en kunnen zich naar de pups verspreiden via navelstreng.