@Maria, vergeet niet dat je een slimme Aus hebt. Ik zou Sybel eerst goed leren op commando in die doos te laten zitten. Doos midden in de kamer, twee passen van de doos staan, Sybel springt in de doos, click bij jouw spelen. Drie passen van de doos staan, Sybel weer naar de doos sturen, click en bij jou spelen, zo maak je er een dynamisch spelletje van.
Als dit makkelijk gaat, er een woord aan koppelen bv. "doos', de afstand tussen jou en de doos is weer twee passen en het spelletje begint weer opnieuw. Je maakt het moeilijker door je eigen positie te veranderen. Kijk uit dat je haar hier niet bij helpt, laat haar maar uitzoeken wat het woord "doos" betekent, dat is toch het spelletje
Als je iets anders met de doos wilt doen zou ik eerst zorgen dat ze de eerste oefening op commando goed begrijpt en dat je haar daar niet meer voor hoeft te clickeren want als de juiste aktie aan het commando is gekoppeld dan ben je voor dat commando klaar met clickeren. Ik zou de doos in een andere ruimte zetten omdat het onthouden van oefeningen in het begin vaak omgeving gebonden is. Draai de doos om (hierdoor kan ze het ook niet verwarren met het commando doos) en daag haar uit er tegen aan te duwen met haar snuit, en je hebt weer een nieuw spelletje. Als ze de doos door de gang duwt, koppel je bv. het commando "duw" eraan vast, als dit er goed in zit zou ik de doos weer omdraaien en de commando's door elkaar heen gebruiken en zie daar, opnieuw een spelletje

Met Sybel zullen deze spelletjes in een week geleerd (elke dag 10 minuten klooien) zijn, dan weer op naar iets nieuws.
Wat eigenlijk niet mag bij free clickeren maar voor jezelf en de hond wel handig is om Sybel het woordje fout of jammer te leren, ik zeg het niet bestraffend maar heel neutraal zodat Skippy weet dat het gedrag wat hij laat zien op dat moment niet het gewenste gedrag is en dat hij iets anders moet bedenken om de click (speeltje/voertje) te krijgen. Met een slimme Aus. zoals Sybel (met een enorme drive) geeft dat veel duidelijkheid. Als we klaar zijn zeg ik gewoon "klaar" niks geen last van een nerveuze hond, wel veel plezier van een blije hond
Ik plak er een klein filmpje bij waar ik Skippy de palen aan het leren ben. Voor alle duidelijkheid, ik wil dat hij zelf bedenkt wat hij moet doen met die stokken en je ziet hem ook echt dingen uitproberen.
http://www.youtube.com/watch?v=yx5lwJMPUuQ
Hij weet nu prima 12 palen te werken en ziet ze als één toestel waarbij mijn positie niet uitmaakt, erg handig dus!