Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe zit het ook al weer met clickeren?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

hoe zit het ook al weer met clickeren?

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik weet wel wat over clickeren, ik leer er af toe mijn honden iets mee, dat gaat ook redelijk goed.
maar als ik freestyle wil clickeren dan begrijp ik iets niet helemaal...

Als ik bv een doos heb en ik wil dat mijn hond erin moet zitten, dan clicker ik voor de kleine stapjes ernaar toe...tot zover goed :ok:
maar soms springt ze er al heel snel in, en is het "klaar".....dan kan ik dit nog een aantal keer herhalen, maar ze pikt het zo snel op dat het steeds meteen klaar is.

Kan ik dan meteen erna een andere oefening met de doos doen? bv de doos wegduwen met de neus of met twee poten erin staan?
Ik heb dit weleens geprobeerd maar toen was de training heel rommeling,ook voor mij :mrgreen: want ze doet dan ook braaf de eerste oefening ( erin springen) ik vind het dan zo onduidelijk voor haar dat ze daar dan ineens niet meer voor beloond word :denken:
Dus hoe pak je zoiets nou aan???? mag je steeds maar één ding tegelijk trainen en pech als ze het in een paar sec snapt of mag je gewoon verder ( met de kans dat ze niet meer begrijpt waarom ze niet meer beloond word voor wat eerst de bedoeling was)

Ik hoor het wel, misschien zie ik iets over het hoofd :wink:
Afbeelding
sterredag
Zeer actief
Mijn ras(sen): jack russell x boerenfox
Aantal honden: 1

Re: hoe zit het ook al weer met clickeren?

Ongelezen bericht door sterredag »

Een commando geven aan het in de doos gaan zitten en niet belonen als ze het doet zonder dat je een commando geeft. En vervolgens het clickeren afbouwen. Ik ga er even vanuit dat je ook weet hoe je met clickeren een commando koppelt.

Zo wordt het ook niet raar dat ze geen beloning krijgt voor in de doos springen als je iets anders met de doos wilt gaan trainen.

Na een pauze kan je als bovenstaande minimaal 8 van de tien x goed gaat prima dus wat anders met de doos gaan doen.

(ben druk lezend in clickertraining boekje :) )
mariaa
Zeer actief

Fijn dat jij het boek hebt gelezen :ok:

Dus je kunt dan maar één oefening/handeling tegelijk leren, want het duurt natuurlijk wel veel langer voor ze het commando aan de handeling begrijpt.
In de praktijk pak je dus een doos, paar keer clickeren en klaar :roll: , dit moet je dan elke dag even herhalen en hierna er een commando aan koppelen.
Maar dan kun je maar heel kort trainen met een clicker? Sybil springt soms meteen al in de doos :F:

Het leek me juist leuk dat ze na moest denken en verschillende dingen kon leren.... :klaar:
Afbeelding
shanty

Ongelezen bericht door shanty »

Ik doe met de terrier heel veel aan freestyle clickeren. Ik doe het eigelijk alleen maar voor de afwisseling en plak verder geen commando's aan de dingen die hij doet.

Op die manier clicker ik ook. Het gaat mij om de diversiteit die ze zelf kunnen bedenken met het voorwerp.
shanty

Ik heb ff filmpje gezocht van minna die dat met haar honden doet.

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Lellibel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische hond.

Ongelezen bericht door Lellibel »

Clickeren heb ik eigenlijk nooit verwarrend gevonden eerlijk gezegd. Maar goed om even uit te leggen: je moet clicken voor het gevraagde gedrag. Als je denkt dat de hond het weet doe je weer iets lastigers. Click voor elk ding wat hem dichter bij het gewenste gedrag zet. Maar goed, ik denk dat je gewoon ervaring nodig hebt, dan komt het wel goed. Heb nooit gelezen hoe je moet clickeren of zo en bij ons is het wel goedgekomen. (:
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

mariaa schreef:Fijn dat jij het boek hebt gelezen :ok:

Dus je kunt dan maar één oefening/handeling tegelijk leren, want het duurt natuurlijk wel veel langer voor ze het commando aan de handeling begrijpt.
In de praktijk pak je dus een doos, paar keer clickeren en klaar :roll: , dit moet je dan elke dag even herhalen en hierna er een commando aan koppelen.
Maar dan kun je maar heel kort trainen met een clicker? Sybil springt soms meteen al in de doos :F:

Het leek me juist leuk dat ze na moest denken en verschillende dingen kon leren.... :klaar:
:) en zo kan ik zomaar mijn opgenomen kennis delen :)

Als je freestyle clickert en dus "truukjes" leert, kan je idd maar 1 ding tegelijkertijd trainen (lees in 1 trainingssessie) Trainingen bestaan idd maar uit korte periodes (10-15 minuten) echter is dit NIET de tijd per dag.

Je kan dus prima smorgens vroeg wat freestyle clickertrainen 10-15 minuten om dan even een uurtje rust te houden of wat anders te gaan doen, of te gaan wandelen met hond, of even los van elkaar, om vervolgens weer vrolijk verder te gaan waar je gebleven was. Als je hond toevallig sommige opdrachten snel oppikt, leuk!! als het helemaal perfect is zoals jij het wil er een commando aangegeven hebt en het gaat goed in de meeste gevallen (reageren op een commando moet echt binnen een seconde anders is het nog niet goed genoeg) Dan is het ook nog eens verstandig om hetzelfde in diverse omgevingen aan te leren (of ander formaat doos, of andere kleur, of een mand ipv een doos, binnen, buiten, rustige omgeving drukke omgeving. Je hebt pas echt een "truuk" helemaal goed aangeleerd als de hond in diverse omgevingen, binnen een seconde dit commando uitvoert)

Als dit allemaal echt makkelijk en te snel gaat, dan is de oefening misschien niet uitdagend genoeg en kan je het freestylen moeilijker maken. Hoe snel denk je dat hij door heeft hoe en dat hij ringen om een paaltje moet doen? (zoek op youtube naar clicker rings) Dat is zelfs een oefening die uit verschillende oefeningen bestaat. Het is overigens ook bekend dat als een hond het clickeren eenmaal kent dat het leren vaak steeds makkelijker gaat.

(p.s. ik heb het boek nog niet uit :) )
shanty

Sterredag welk boek ben jij aan het lezen ?

Ik gebruik bij allebei de honden vanaf pup af aan clicker methode.. Maar zoals jij het omschrijft kan ik hem even niet rijmen hoor.

Als ik bijvoorbeeld mijn hond wil leren zitten lok ik dat gedrag uit en daar click ik voor. Tuurlijk heeft de hond de clicker dan al aangeleerd dus weet dat de click een beloning betekend. Het zelfde geld voor alle dogdance oefeningen posities ed. Juist door het uit te lokken kan ik voor de juiste beweging/oefening clicken. En dan is timing heel belangrijk maar dat moet je echt voelen en aanleren zodra je er mee bezig gaat.

Als ik het over freestyle/freeshape heb zoals met een voorwerp dan vraag ik niets maar lok ik ook niet uit. Ik zet dan iets neer (denk stoel/doos ..) dan verwacht ik van de hond dat hij zelf gaat denken wat hij daar mee kan doen. Soms doe ik dat zonder voorwerp. Dus dan mogen ze zelf bedenken welke opdrachten ze gaan doen. Want van mij krijgen ze geen commando's. Maar moeten ze echt zelf met oefeningen komen.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

mariaa schreef: Maar dan kun je maar heel kort trainen met een clicker? Sybil springt soms meteen al in de doos :F:

Ja, ze kan het toevallig in één keer goed doen.
Maar het is de bedoeling dat ze het stabiel gaat doen, op een commando. Dus daar kan je dan op gaan trainen. Of je breidt de oefening uit/maakt hem ingewikkelder.

Een favoriete clickeroefening hier is de 'spin'; Magic draait dan een rondje om zijn as terwijl hij op zijn billen blijft zitten. Niet lastig te doen, wel lastig te onthouden (voor onze hond :P ), en heerlijk vermoeiend.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

shanty schreef:Sterredag welk boek ben jij aan het lezen ?

Ik gebruik bij allebei de honden vanaf pup af aan clicker methode.. Maar zoals jij het omschrijft kan ik hem even niet rijmen hoor.

Als ik bijvoorbeeld mijn hond wil leren zitten lok ik dat gedrag uit en daar click ik voor. Tuurlijk heeft de hond de clicker dan al aangeleerd dus weet dat de click een beloning betekend. Het zelfde geld voor alle dogdance oefeningen posities ed. Juist door het uit te lokken kan ik voor de juiste beweging/oefening clicken. En dan is timing heel belangrijk maar dat moet je echt voelen en aanleren zodra je er mee bezig gaat.

Als ik het over freestyle/freeshape heb zoals met een voorwerp dan vraag ik niets maar lok ik ook niet uit. Ik zet dan iets neer (denk stoel/doos ..) dan verwacht ik van de hond dat hij zelf gaat denken wat hij daar mee kan doen. Soms doe ik dat zonder voorwerp. Dus dan mogen ze zelf bedenken welke opdrachten ze gaan doen. Want van mij krijgen ze geen commando's. Maar moeten ze echt zelf met oefeningen komen.
Ik heb juist geleerd (en gemerkt) dat een oefening sneller en beter blijft hangen als ik het niet uitlok, maar als de hond het zelf heeft bedacht.

Wat ik me wel afvraag he, als je geen commando's aan de oefeningen geeft, hoe weet de hond dan wanneer je aan het oefenen bent en wanneer het afgelopen is?
Afbeelding
Iedere dag feest!
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

sterredag schreef:Een commando geven aan het in de doos gaan zitten en niet belonen als ze het doet zonder dat je een commando geeft. En vervolgens het clickeren afbouwen. Ik ga er even vanuit dat je ook weet hoe je met clickeren een commando koppelt.

Zo wordt het ook niet raar dat ze geen beloning krijgt voor in de doos springen als je iets anders met de doos wilt gaan trainen.

Na een pauze kan je als bovenstaande minimaal 8 van de tien x goed gaat prima dus wat anders met de doos gaan doen.

(ben druk lezend in clickertraining boekje :) )
Helemaal juist.

Het gevaar van freestylen is dat wanneer je bovenstaande niet goed aanpakt je een clickernverveuze hond creeert die dolgedraaid alle mogelijk kunstjes die ze nooit aan een commando gekoppelt heeft gekregen op rij laat zien, zonder zich nog te concentreren op nieuwe gewenste oefeningen.
shanty

Ik heb het nog even een keer gelezen .. :mann: Ik bedoel iets anders denk ik.

Bij mij zijn dit twee verschillende dingen. Freestyle / Freeshape zoals je het noemen wil. Is bij mij een los iets. Dus niet een vast onderdeel van de training. Ik gebruik het gewoon voor afwisseling.

Ik lees jullie freestyle clickeren als wat ik met mijn honden doe als aparte oefening.

Ik begin dus met de beloningen ed klaar te zetten. Dan een voorwerp of soms niets. En dan ga ik zitten en zeg ik het commando die ik in elke training zeg dat we gaan beginnen. Dan gaan ze hier al aan de gang want als er na het commando we gaan beginnen niks komt is het dus Freestyle en zelf denken.

Als ik bijvoorbeeld dogdance ga trainen. Dan is de opzet heel anders dan heb ik ook mn beloningen en de clicker maar dan begin ik vaak met loswerken en warmlopen van de hond volgen hier en daar een twistje. Dan gaan we echt beginnen. En hier werk ik natuurlijk wel met commando's.

Maar hier lok ik dus het gedrag wat ik zien wil uit en met de goede timing wua clicken hebben ze hier eigelijk alles binnen no time door. Ik ben ook altijd heel snel met het plakken van het commando en afbouwen van het handgebaar. Maar dat is natuurlijk per hond verschillend.

Maar nu ik het zo terug lees. Lees ik daarom jullie antwoorden anders omdat het bij mij dus iets anders is dan wat jullie doen in trainingsessies.
sterredag
Zeer actief

shanty schreef:Sterredag welk boek ben jij aan het lezen ?
Clickertraining te koop bij http://www.dogaction.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (alleen daar te koop, eventueel online)

Wat je hier om schrijft is trainen met een clicker en is wat anders dan clickertraining (wat ze trouwens niet afkeuren hoor in dat boek) Als je echt uitlokken wil gebruiken dan is daar een specifieke methode voor om dat te doen (dus niet zoals het bekende, snoepje boven de neus om zitten uit te lokken methode) Met clickertraining maak je dan gebruik van targets voor de echt wat moeilijkere oefeningen, een target kan het puntje van een stok zijn (alleen het puntje) of een muismat. Het is dus meer een vorm van leiden (korte ei) ipv echt uitlokken. (dit is toevallig net het hoofdstuk waar ik gebleven ben) Ze ontraden uitlokken, omdat je dan het eigen initiatief en eigen denken van de hond niet stimuleert.
Commando's leer je echt pas als laatste en je kan er natuurlijk voor kiezen dit niet te gebruiken. Mijn antwoorden zijn dus echt gericht op de clickertraining en niet zo zeer op andere methodes om te trainen waarbij je wel een clicker kan gebruiken :) Ook omdat ik het idee heb dat TS echt wel meer met de clickertraining wil doen.

Er zijn een aantal methodes die gebruikt worden bij clickertraining:

Kopieergedrag mogelijk maken
Omgeving aanpassen zodat de kans groter wordt dat de hond een bepaald gedrag vertoond.
Een moment vangen, dus eigenlijk ben je niet echt aan het trainen, maar je ziet iets en hup clicker erbij.
Freestylen en
Trainen met targets

(boetseren en lokken/helpen wordt niet gebruikt bij clickertraining)
bennie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Border Collie
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door bennie »

Lokken wordt ook gebruikt hoor, dat heet lurging ;).
shanty

En dat is het ook gewoon er zijn meerdere methodes. Je moet gewoon passen en kijken wat het beste bij jezelf en de hond past.

Ik kan bij mijn 2 honden niet allebei dezelfde methode van clickeren gebruiken dat is ook wel erg grappig.

Het boek van mary ray clickertraining met de hond is ook wel een aanrader na het boek die je al hebt gelezen sterredag.
Magic
Zeer actief

shanty schreef: Het boek van mary ray clickertraining met de hond is ook wel een aanrader na het boek die je al hebt gelezen sterredag.
En dan het boek over dogdance van Mary Ray er achter aan ;)
Afbeelding
Iedere dag feest!
shanty

Magic schreef:
shanty schreef: Het boek van mary ray clickertraining met de hond is ook wel een aanrader na het boek die je al hebt gelezen sterredag.
:cheer: :cheer:

Oja nu schiet het me in mn kop .. Jij had mij pbt over dogdance lessen in jouw buurt toch ?
Kan je op het dogdanceforum ? Daar staan bijna alle hondenscholen onder elkaar verzameld.
mariaa
Zeer actief

Hey wat veel reacties :D

Ik begin het een beetje te begrijpen, morgen nog even goed nalezen.... :ok:

Ik heb nu een hondje ( 8 maanden) die erg goed en snel reageerd op de clicker, moet het dus even goed aanpakken anders word ze er idd nerveus van.

Misschien dat ik ook maar een boekje moet kopen, dan kan ik het stap voor stap leren.
Ik hou jullie op de hoogte.

Alvast bedankt
Afbeelding
sterredag
Zeer actief

Succes!! En ik kan je zeggen dat het boek wat ik leest echt een aanrader is (is mij ook aangeraden door iemand hier) Het is leuk geschreven, met humor en ook duidelijk. Leest makkelijk weg.

Magic schreef:
Moet eerst het ene nog uitlezen en dan heb ik ook dat boekje over de blackbox methode al klaarliggen. Ik krijg het maar druk met al dat gelees :)
Magic
Zeer actief

sterredag schreef: Moet eerst het ene nog uitlezen en dan heb ik ook dat boekje over de blackbox methode al klaarliggen. Ik krijg het maar druk met al dat gelees :)
Oja, blackbox methode. Dat boekje had ik in een half uur uit.
Afbeelding
Iedere dag feest!
cyberdogz
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian shepherd & Finse lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door cyberdogz »

@Maria, vergeet niet dat je een slimme Aus hebt. Ik zou Sybel eerst goed leren op commando in die doos te laten zitten. Doos midden in de kamer, twee passen van de doos staan, Sybel springt in de doos, click bij jouw spelen. Drie passen van de doos staan, Sybel weer naar de doos sturen, click en bij jou spelen, zo maak je er een dynamisch spelletje van.
Als dit makkelijk gaat, er een woord aan koppelen bv. "doos', de afstand tussen jou en de doos is weer twee passen en het spelletje begint weer opnieuw. Je maakt het moeilijker door je eigen positie te veranderen. Kijk uit dat je haar hier niet bij helpt, laat haar maar uitzoeken wat het woord "doos" betekent, dat is toch het spelletje :lol1:

Als je iets anders met de doos wilt doen zou ik eerst zorgen dat ze de eerste oefening op commando goed begrijpt en dat je haar daar niet meer voor hoeft te clickeren want als de juiste aktie aan het commando is gekoppeld dan ben je voor dat commando klaar met clickeren. Ik zou de doos in een andere ruimte zetten omdat het onthouden van oefeningen in het begin vaak omgeving gebonden is. Draai de doos om (hierdoor kan ze het ook niet verwarren met het commando doos) en daag haar uit er tegen aan te duwen met haar snuit, en je hebt weer een nieuw spelletje. Als ze de doos door de gang duwt, koppel je bv. het commando "duw" eraan vast, als dit er goed in zit zou ik de doos weer omdraaien en de commando's door elkaar heen gebruiken en zie daar, opnieuw een spelletje :W: Met Sybel zullen deze spelletjes in een week geleerd (elke dag 10 minuten klooien) zijn, dan weer op naar iets nieuws.

Wat eigenlijk niet mag bij free clickeren maar voor jezelf en de hond wel handig is om Sybel het woordje fout of jammer te leren, ik zeg het niet bestraffend maar heel neutraal zodat Skippy weet dat het gedrag wat hij laat zien op dat moment niet het gewenste gedrag is en dat hij iets anders moet bedenken om de click (speeltje/voertje) te krijgen. Met een slimme Aus. zoals Sybel (met een enorme drive) geeft dat veel duidelijkheid. Als we klaar zijn zeg ik gewoon "klaar" niks geen last van een nerveuze hond, wel veel plezier van een blije hond :cheer:

Ik plak er een klein filmpje bij waar ik Skippy de palen aan het leren ben. Voor alle duidelijkheid, ik wil dat hij zelf bedenkt wat hij moet doen met die stokken en je ziet hem ook echt dingen uitproberen.
http://www.youtube.com/watch?v=yx5lwJMPUuQ

Hij weet nu prima 12 palen te werken en ziet ze als één toestel waarbij mijn positie niet uitmaakt, erg handig dus!
mariaa
Zeer actief

Dat zijn goed tips, hier kan ik echt wat mee :ok:
Ik had er niet over nagedacht dat ik veel kan varieren binnen één oefening :idea: Dan hebben we meteen een uitdaging en en doel.

Dat woordje "jammer" zal ik ook gaan gebruiken, soms is ze zo gretig dat ze wat sturing nodig heeft :wink:

Leuk filmpje van Skippy, het valt me altijd op dat hij heel gemotiveerd blijft als dingen niet meteen lukken, je ziet helemaal geen stress bij hem.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

sterredag schreef:Succes!! En ik kan je zeggen dat het boek wat ik leest echt een aanrader is (is mij ook aangeraden door iemand hier) Het is leuk geschreven, met humor en ook duidelijk. Leest makkelijk weg.

Magic schreef:
Moet eerst het ene nog uitlezen en dan heb ik ook dat boekje over de blackbox methode al klaarliggen. Ik krijg het maar druk met al dat gelees :)
Bedankt voor de boekentips :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”