Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Huidproblemen Dalmatiër & voeding
Moderator: moderatorteam
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Huidproblemen Dalmatiër & voeding
Zelf heb ik geen honden en geen verstand van honden en hun voer, wel heb ik enigszins verstand van katten...
Mijn buurvrouw daarentegen heeft een hartstikke leuke Dalmatiër van 11 maanden oud die ze RC Dalmatian geeft omdat hij weinig eiwitten moet hebben i.v.m. een (mogelijk) huidprobleem waar Dalmatiërs om bekend staan?
Ze zag mijn bedenkelijke gezicht toen ze het over Royal Canin had, omdat ik daar voor katten in ieder geval niet weg van ben (brokjes überhaupt en BHA). Ik heb sinds kort een carnibest verkooppunt en nu wil ze eigenlijk mijn advies over wat zij het beste aan haar Dalmatiër kan voeren.
Ik ben niet bekend met dat huidprobleem, maar het zou mij verbazen als RC beter daarvoor is als Vers of Carnibest.
Wie kan en wil mij wat voolichting geven op dat gebied zodat ik mijn buurvrouw het juiste advies kan geven? Alles wat plantaardig is, is niet gewenst in kattenvoer, maar dat geldt niet voor honden denk ik hè!?
Alvast hartelijk bedankt!!
Mijn buurvrouw daarentegen heeft een hartstikke leuke Dalmatiër van 11 maanden oud die ze RC Dalmatian geeft omdat hij weinig eiwitten moet hebben i.v.m. een (mogelijk) huidprobleem waar Dalmatiërs om bekend staan?
Ze zag mijn bedenkelijke gezicht toen ze het over Royal Canin had, omdat ik daar voor katten in ieder geval niet weg van ben (brokjes überhaupt en BHA). Ik heb sinds kort een carnibest verkooppunt en nu wil ze eigenlijk mijn advies over wat zij het beste aan haar Dalmatiër kan voeren.
Ik ben niet bekend met dat huidprobleem, maar het zou mij verbazen als RC beter daarvoor is als Vers of Carnibest.
Wie kan en wil mij wat voolichting geven op dat gebied zodat ik mijn buurvrouw het juiste advies kan geven? Alles wat plantaardig is, is niet gewenst in kattenvoer, maar dat geldt niet voor honden denk ik hè!?
Alvast hartelijk bedankt!!
- corina
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
- Aantal honden: 1
Re: Huidproblemen Dalmatiër & voeding
Vers is in mijn ogen altijd beter dan welke brok!
Ik voer mijn honden NRV dat is vers rauw vlees zonder groenten. Voor zover bij mij bekend heeft een Dalmatiër in tegenstelling tot de andere hondenrassen dus wel groenten nodig. Dus met een Dalmatiër zou ik adviseren om te gaan Barfen (BARF is vers rauw vlees met groenten).
Buiten dat ik brokken helemaal niet geschikt vind om te voeren vind ik het belachelijk dat RC ook nog verschillende brokken per ras heeft ontwikkeld. Een dik mens heeft toch ook geen ander eten nodig dan een slank mens om maar even een voorbeeld te noemen.
Wat betreft BARF en NRV zie: http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.voernatuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik voer mijn honden NRV dat is vers rauw vlees zonder groenten. Voor zover bij mij bekend heeft een Dalmatiër in tegenstelling tot de andere hondenrassen dus wel groenten nodig. Dus met een Dalmatiër zou ik adviseren om te gaan Barfen (BARF is vers rauw vlees met groenten).
Buiten dat ik brokken helemaal niet geschikt vind om te voeren vind ik het belachelijk dat RC ook nog verschillende brokken per ras heeft ontwikkeld. Een dik mens heeft toch ook geen ander eten nodig dan een slank mens om maar even een voorbeeld te noemen.
Wat betreft BARF en NRV zie: http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false; of http://www.voernatuurlijk.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Corina & Spot

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Bedankt voor je (snelle) reactie!
Ik ben behoorlijk bekend met barf, mijn katten kregen tot voor kort hoofdzakelijk barf. Maar omdat het zo'n ongelooflijke zooi gaf is carnibest nr. 1 geworden (ik werk fulltime en heb 9 katten die ik niet zomaar even aangeleerd krijg hoe ze netjes moeten eten).
Dus voor een Dalmatiër vlees èn groenten? Enig idee waarom? Heeft dat er ook mee te maken dat ze minder eiwitten moeten om dat huidprobleem tegen te gaan (dat zei mijn buurvrouw)?
En wat betreft de rasbrokken van RC ben ik het helemaal met je eens. Voor katten geldt dat ook, inderdaad de grootste onzin!
Ik ben behoorlijk bekend met barf, mijn katten kregen tot voor kort hoofdzakelijk barf. Maar omdat het zo'n ongelooflijke zooi gaf is carnibest nr. 1 geworden (ik werk fulltime en heb 9 katten die ik niet zomaar even aangeleerd krijg hoe ze netjes moeten eten).
Dus voor een Dalmatiër vlees èn groenten? Enig idee waarom? Heeft dat er ook mee te maken dat ze minder eiwitten moeten om dat huidprobleem tegen te gaan (dat zei mijn buurvrouw)?
En wat betreft de rasbrokken van RC ben ik het helemaal met je eens. Voor katten geldt dat ook, inderdaad de grootste onzin!
Laatst gewijzigd door Fleetwood op 11 sep 2011 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Oh, ik krijg net een mailtje van haar! :
Ik zal ook even mijn eigen ‘voergeschiedenis’ vertellen..
Met *** heb ik van alles geprobeerd omdat hij zo’n huidallergie had (ook vers vlees, natuurvoeding, puur lam met rijst, echt alles) en op een gegeven moment ben ik uitgekomen op speciaal voer van de dierenarts, ultra-allergeen free Z/D. Dat was het enige wat werkte, daar waren alle allergie veroorzakende stoffen uitgehaald en de benodigde eiwitten werden goed afgebroken.
De dalmatiër heeft hele gevoelige urinewegen, is dus gevoelig voor blaas en nierproblemen en ook voor huidproblemen door allergie.
*** had toen hij zes maanden was problemen met voorhuidontstekingen, om dat uit te bannen (maar ook uit veiligheidoverweging) heb ik hem met acht maanden laten castreren. Van die problemen is hij gelukkig af. Toen ik hoorde dat er een speciaal dalmatenvoer op de markt kwam (hoorde ik van een fokster), speciaal rekening houdend met die aandoeningen, ben ik daar meteen op overgegaan. Nu heb ik daar inmiddels mijn twijfels over. Helemaal nu jij die BHA’s noemde, die er inderdaad in zitten. Toch kost zo’n zak voer niet weinig..82,00 euro voor tien kilo, waar *** iets meer dan drie weken mee doet.
Ik vind het te vroeg om *** al helemaal op dat dierenartsenvoer te zetten omdat je daarna geen stap verder meer kunt maken mocht hij toch een allergie ontwikkelen. Maar wat dan wel? Nu eet *** op straat regelmatig de drollen van andere honden en dat duidt erop dat hij in zijn eigen voer iets tekort komt.
Vind het één van de moeilijkste dingen, goed voer, de fokker zegt dit, de dierenarts zegt dat, de dierenwinkel zegt weer wat anders en iedereen heeft een mening…
Vind het ook geen probleem er behoorlijk wat geld aan te besteden maar ik wil zo graag dat mijn hond krijgt wat echt goed voor hem is.
Ze kan jullie advies echt goed gebruiken zo te zien...
Ik zal ook even mijn eigen ‘voergeschiedenis’ vertellen..
Met *** heb ik van alles geprobeerd omdat hij zo’n huidallergie had (ook vers vlees, natuurvoeding, puur lam met rijst, echt alles) en op een gegeven moment ben ik uitgekomen op speciaal voer van de dierenarts, ultra-allergeen free Z/D. Dat was het enige wat werkte, daar waren alle allergie veroorzakende stoffen uitgehaald en de benodigde eiwitten werden goed afgebroken.
De dalmatiër heeft hele gevoelige urinewegen, is dus gevoelig voor blaas en nierproblemen en ook voor huidproblemen door allergie.
*** had toen hij zes maanden was problemen met voorhuidontstekingen, om dat uit te bannen (maar ook uit veiligheidoverweging) heb ik hem met acht maanden laten castreren. Van die problemen is hij gelukkig af. Toen ik hoorde dat er een speciaal dalmatenvoer op de markt kwam (hoorde ik van een fokster), speciaal rekening houdend met die aandoeningen, ben ik daar meteen op overgegaan. Nu heb ik daar inmiddels mijn twijfels over. Helemaal nu jij die BHA’s noemde, die er inderdaad in zitten. Toch kost zo’n zak voer niet weinig..82,00 euro voor tien kilo, waar *** iets meer dan drie weken mee doet.
Ik vind het te vroeg om *** al helemaal op dat dierenartsenvoer te zetten omdat je daarna geen stap verder meer kunt maken mocht hij toch een allergie ontwikkelen. Maar wat dan wel? Nu eet *** op straat regelmatig de drollen van andere honden en dat duidt erop dat hij in zijn eigen voer iets tekort komt.
Vind het één van de moeilijkste dingen, goed voer, de fokker zegt dit, de dierenarts zegt dat, de dierenwinkel zegt weer wat anders en iedereen heeft een mening…
Vind het ook geen probleem er behoorlijk wat geld aan te besteden maar ik wil zo graag dat mijn hond krijgt wat echt goed voor hem is.
Ze kan jullie advies echt goed gebruiken zo te zien...
-
mwillow
Ik zou een hond met deze problemen op zelf samengesteld voer zetten, zodat ik zelf in de hand hou wat ik voer. Of als ze dat niet ziet zitten op een gemalen verse voeding zonder premixen, granen en andere toevoegingen. Groentes zou ik dan zelf toevoegen. Maar dat laatste heeft ze al geprobeerd, lees ik. Deze hond is nog maar elf maanden oud. De huidproblemen hoeven niet persè rasgerelateerd te zijn. De uitwerking van vaccinaties kunnen daar ook flink debet aan zijn.
Ik zou die mevrouw adviseren om een goede pro-rauw holistisch dierenarts (met dierenartsachtergrond) te bezoeken. Die bekijken de gehele hond en pakken de boel van binnenuit aan. Mijn ervaringen hiermee zijn heel erg positief te noemen, daar ik zelf een hond heb met atopische klachten.
Misschien heeft ze iets aan deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg479751" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou die mevrouw adviseren om een goede pro-rauw holistisch dierenarts (met dierenartsachtergrond) te bezoeken. Die bekijken de gehele hond en pakken de boel van binnenuit aan. Mijn ervaringen hiermee zijn heel erg positief te noemen, daar ik zelf een hond heb met atopische klachten.
Misschien heeft ze iets aan deze link: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg479751" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Oh, dank je! Ik heb toevallig net een soortgelijk topic als deze geopend op barfplaats 
-
mwillow
Ik las het net op BP, maar je schrijft hierboven erg chaotisch.
Dit gaat dus over de Dalmatiër die ze hiervoor had en niet over de 11 maanden oude Dalmaat?Fleetwood schreef:Ik zal ook even mijn eigen ‘voergeschiedenis’ vertellen..
En dit is de situatie nu? Waarvan ik er vanuit ga dat deze jonge hond het dierenartsvoer dus preventief gevoerd krijgt al vanaf jongs af aan? Dus ze heeft nog geen verse voeding overwogen of uitgeprobeerd bij deze hond. Klopt dat?Fleetwood schreef:De dalmatiër heeft hele gevoelige urinewegen, is dus gevoelig voor blaas en nierproblemen en ook voor huidproblemen door allergie.
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Sorry, het is inderdaad nogal chaotisch geworden...
De vorige hond is volgens mij 5 geworden (overleden aan vergiftiging
)
Hij had wel die huidproblemen en daarvoor had ze al die dingen geprobeerd.
Nu heeft ze de huidige (jonge) hond die familie is van de vorige hond. Het is mij niet helemaal duidelijk óf hij al die problemen heeft of niet, maar hij krijgt nu die Dalmatian omdat iemand haar ervan overtuigd heeft dat dát voorkomt dat dat "veelvoorkomende huidprobleem bij Dalmatiërs" voorkomt. Omdat daar minder eiwitten in zitten of zoiets...
Maar ja, daar begint ze nu aan te twijfelen en mede omdat zoveel mensen zoveel verschillende meningen hebben en er zoveel dingen bij haar vorige hond niet werkten, weet nu niet meer zo goed waar ze goed aan doet... Is dat duidelijker?
De vorige hond is volgens mij 5 geworden (overleden aan vergiftiging
Nu heeft ze de huidige (jonge) hond die familie is van de vorige hond. Het is mij niet helemaal duidelijk óf hij al die problemen heeft of niet, maar hij krijgt nu die Dalmatian omdat iemand haar ervan overtuigd heeft dat dát voorkomt dat dat "veelvoorkomende huidprobleem bij Dalmatiërs" voorkomt. Omdat daar minder eiwitten in zitten of zoiets...
Maar ja, daar begint ze nu aan te twijfelen en mede omdat zoveel mensen zoveel verschillende meningen hebben en er zoveel dingen bij haar vorige hond niet werkten, weet nu niet meer zo goed waar ze goed aan doet... Is dat duidelijker?
-
mwillow
Ja, helemaal duidelijk zo!Fleetwood schreef:Sorry, het is inderdaad nogal chaotisch geworden...
De vorige hond is volgens mij 5 geworden (overleden aan vergiftiging)
Erg om je hond aan een vergiftiging te verliezen.
Eiwitten zijn het probleem niet, een te hoog purinegehalte wel. Hoe minder hoogwaardige eiwitten je voert, des te moeilijker maak je het voor het gehele metabolisme van de hond in kwestie. Geen haar op mijn hoofd dat ik een dieetvoeding van RC of welkeender 'hoogwaardig' merk zou voeren, dus ik zou deze hond in dit geval zeer zeker overzetten op een volwaardig zelf samengesteld dieet. Nu weet ik van de diverse lists dat ook de meningen over het BARF dieet versus prooidier aan Dalmaten nogal uiteenlopen. Maar de richtlijnen zoals die er voor staan, zijn in elk geval stukken gezonder dan de inhoud van de brok die nu gevoerd wordt, is mijn mening. Mensen worden gemanipuleerd en bang gemaakt, terwijl ze geen notie hebben van wat er nu eigenlijk in zo'n brok verwerkt zit.
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Zou Carnibest een goede tussenweg zijn? Zo ja, welke variant?
Er is nu ook iets met kalkoen, voor allergische honden....
Staat nog niet op de site volgens mij, maar daar kregen wij een mailtje over.
Sowieso lijkt álles mij beter dan wat hij nu krijgt als ik zo de reacties op BF lees....
Sowieso lijkt álles mij beter dan wat hij nu krijgt als ik zo de reacties op BF lees....
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
-
Fleetwood
- geregistreerd lid
Geen idee, zoals ik al zei heb ik er helemaal geen verstand van...
Maar het zou met niets verbazen als ze carnibest wil bestellen dus dan is het wel handig om dat alvast te weten...
Maar het zou met niets verbazen als ze carnibest wil bestellen dus dan is het wel handig om dat alvast te weten...
-
mwillow
De kalkoen staat er inmiddels wel op. Waarschijnlijk is die kalkoenversie voorzien van premix. Ik zou een hond met dergelijke problemen aan het nier- en blaasstelsel ter preventie niet zetten op een voer waaraan mineralen en vitamines zijn toegevoegd om het als 'compleet' te kunnen verkopen. De eenddiabetes lijkt dan geschikter met natuurlijke vitamines en mineralen. Dan zou de eigenaar zelf groentes toe kunnen voegen. Maar ik weet dus niet van die eenddiabetesversie of ondanks die natuurlijke vitamines en mineralen al dan niet premix is toegevoegd (heb daar nog steeds geen antwoord op gekregen toendertijd...). Van de Bio-versie weet je dat wel heel zeker, want daar mag zowieso geen premix in zitten.Fleetwood schreef:Zou Carnibest een goede tussenweg zijn? Zo ja, welke variant?
Ik vind niet alles beter dan brok.Fleetwood schreef:Sowieso lijkt álles mij beter dan wat hij nu krijgt als ik zo de reacties op BF lees....
Zou gaan voor iets wat kwalitatief 'beter' is dan de gemiddelde inhoud van een KVV met teveel orgaanvlees en vet. Dat is zelf samenstellen, omdat je zo zelf in de hand houdt wat je voert. Maar zeer zeker zijn er een aantal prima merken op de markt die voldoen (zonder premixes en andere nutteloze toevoegingen waarvan je uiteindelijk nog niet weet wat je voert aan je zieke hond.)