Bij Cleo maakt het niks uit. Die valt terug uit maar is verder even sociaal. Beter gezegd, die kan je uitvallend loslaten en dan doet ze meteen sociaal tegen een uitvallende hond
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op straat omkeren als andere honden (aangelijnt) aan komen?
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Op straat omkeren als andere honden (aangelijnt) aan kom
Ik probeer alle honden die uitvallen te vermijden. Dat omdat Eva een heel gevoelige hond is die dat ernstig serieus neemt omdat ze verder nooit met honden speelt. Ze snuffelt wel eens wat met honden en gedraagt zich meestal prima. Echter, als een hond naar haar uitvalt is bij haar ook meteen de kop op tilt. Dat vind ik gewoon irritant voor haar karakter. Ik heb het idee dat ze daarna meer op haar hoede is bij de volgende hond die ik tegen kom
Er staan immers weinig positieve ervaringen tegenover omdat ze nooit los met honden speelt verder. Heel soms ruikt ze wat en dan loopt ze door. Zo'n uitvaller heeft in mijn ogen dus teveel impact op haar.
Bij Cleo maakt het niks uit. Die valt terug uit maar is verder even sociaal. Beter gezegd, die kan je uitvallend loslaten en dan doet ze meteen sociaal tegen een uitvallende hond
Eva zal erop duiken denk ik. Cleo stopt los meteen met uitvallen. Dat doet ze alleen aangelijnd 
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
ik ontwijk alles als ik "iets" zie
het gemakkelijke is wel, dat ik dus praktisch nooit "iets" tegen kom
hier zijn alleen boerderijen en een weg waar je 70 mag, maar waar 90% wel 120
rijd en de boeren hun honden dus allemaal mooi netjes op hun erf houden of geleerd hebben dat ze op het erf moeten blijven
als ik met Jänta op de hs ben en na de les haar ff in het nabij gelegen bos los laat, ontwijk ik trouwens wel "groepjes" BC's en sinds woensdag ook de mensen met hun Ieren (grommen en uitvallen ben ik nu niet echt "gewoon" van een Ier, maar zij doen het dus wel
)
het gemakkelijke is wel, dat ik dus praktisch nooit "iets" tegen kom
hier zijn alleen boerderijen en een weg waar je 70 mag, maar waar 90% wel 120
als ik met Jänta op de hs ben en na de les haar ff in het nabij gelegen bos los laat, ontwijk ik trouwens wel "groepjes" BC's en sinds woensdag ook de mensen met hun Ieren (grommen en uitvallen ben ik nu niet echt "gewoon" van een Ier, maar zij doen het dus wel
- nusca
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een mechelaar.
Omkeren nee, of ik moet de combinatie niet vertrouwen. Een ander paadje ingaan dan eerst bedoeld of even het gras over doe ik wel bij sommige honden. Die eigenaren doen dat ook andersom.
Er loopt hier een stel met 3 honden (2 ambullen en een bull mastif ofzo) die ze ook goed onder controle heeft maar toch ontlopen we elkaar. Nooit wat gebeurd tussen de honden, maar ik weet van Abby dat als ze met passeren uit zou vallen ze dit dan ook daarna gaat doen als ze die honden al ziet aankomen. Nu kijkt ze wel maar negeert ze dan weer.
Er lopen hier ontzettend veel honden en er zijn eigenlijk bij mijn weten nooit problemen.
Zoals iemand al aangaf ( sorry weet even niet meer wie) ik vind het verder een goed moment voor Abby om te leren negeren en door te lopen.
Er loopt hier een stel met 3 honden (2 ambullen en een bull mastif ofzo) die ze ook goed onder controle heeft maar toch ontlopen we elkaar. Nooit wat gebeurd tussen de honden, maar ik weet van Abby dat als ze met passeren uit zou vallen ze dit dan ook daarna gaat doen als ze die honden al ziet aankomen. Nu kijkt ze wel maar negeert ze dan weer.
Er lopen hier ontzettend veel honden en er zijn eigenlijk bij mijn weten nooit problemen.
Zoals iemand al aangaf ( sorry weet even niet meer wie) ik vind het verder een goed moment voor Abby om te leren negeren en door te lopen.
-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
- Aantal honden: 3
Omkeren doe ik zelden tot nooit, of het moet een combinatie zijn waarvan ik weet dat niet goed zal gaan omdat de baas de hond niet kan houden. Wat mijn eigen honden betreft, muil houden en doorlopen en dat doen ze ook.
Ik heb een tijd terug wel een vrouw met een hond voor mij weg zien rennen, echt waar rennen...nu loop ik wel met twee grote honden maar ik zie daar dan toch geen reden toe.
Ik heb een tijd terug wel een vrouw met een hond voor mij weg zien rennen, echt waar rennen...nu loop ik wel met twee grote honden maar ik zie daar dan toch geen reden toe.
-
Roo
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Ik ontwijk alleen als ik het vermoeden heb dat mijn eigen hond uitvalt. Ik ga eigenlijk nooit ergens anders lopen uit angst voor de naderende hond. Ligt er denk ik ook aan of je een grote hond of een kleintje hebt.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
dat jij dat dan 5 minuten door laat gaan snap ik niet. als je dat ziet loop je toch door, ik zal dat niet laten gebeuren.dagmar88 schreef:Pluis klooit ook niet.tollerlover schreef:ik ontwijk geen ene hond. mijn honden weten dat ze niet moeten klooien aan de lijn en dat gebeurt ook niet.
eerlijk gezegd gaan de meeste opzij voor mij omdat ik met de 7 honden de stoep helemaal in neem.
ellen
Maar als hij 5 minuten lang constant bedreigt wordt, 5 minuten lang keurig staat te negeren en dat beest er nadat de 'baas' er eindelijk is vol op hem klapt en mij probeert te bijten is het wel mooi geweest.
ellen
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
Als het pad te smal is, ga ik naar de overkant van de straat.
Mijn honden vallen niet uit, maar als het pad té smal is, wil, met name Jakko nog weleens boos worden.
Beetje terretoriaal aangelegd, zeg maar.
Mijn honden vallen niet uit, maar als het pad té smal is, wil, met name Jakko nog weleens boos worden.
Beetje terretoriaal aangelegd, zeg maar.

Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
-
tineke
tollerlover schreef:dat jij dat dan 5 minuten door laat gaan snap ik niet. als je dat ziet loop je toch door, ik zal dat niet laten gebeuren.dagmar88 schreef:Pluis klooit ook niet.tollerlover schreef:ik ontwijk geen ene hond. mijn honden weten dat ze niet moeten klooien aan de lijn en dat gebeurt ook niet.
eerlijk gezegd gaan de meeste opzij voor mij omdat ik met de 7 honden de stoep helemaal in neem.
ellen
Maar als hij 5 minuten lang constant bedreigt wordt, 5 minuten lang keurig staat te negeren en dat beest er nadat de 'baas' er eindelijk is vol op hem klapt en mij probeert te bijten is het wel mooi geweest.
ellen
Nee ik eerlijk gezegd ook niet.
Ik laat geen van de honden 5 minuten bedreigen en dan alsnog de bedreiger erop laten klappen
Ik ontwijk zodra ik denk dat de andere partij dat op prijs stelt.
Er loopt hier een meneer die ons altijd ontwijkt,als ik hem zie aankomen dan houd ik daar wel rekening mee.
Uitvallen ben ik allergisch voor dus dat sta ik niet toe en worden er dus gewoon honden op straat gepasseerd indien nodig.
- Tamaskan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): wolfhonden
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
als ik met 1 of twee loop ontwijk ik ook niet( meeste mensen ons wel
)
Maar als we met de hele roedel lopen doe ik dat wel. Puur om de reden omdat zeker Bine dan heel erg "beschermend " is en geen vreemde honden bij haar roedel wil hebben dus doe ik dat meer voor de ander en diens hond.
Gelukkig weten de mensen hier met honden in de buurt hoe onze honden zijn en weten dus ook als ze met zijn allen zijn even ook de ruimte te geven. Want zelfs de grootste maatjes waar Bine leuk mee speelt accepteerd ze op zo'n moment niet.
Maar als we met de hele roedel lopen doe ik dat wel. Puur om de reden omdat zeker Bine dan heel erg "beschermend " is en geen vreemde honden bij haar roedel wil hebben dus doe ik dat meer voor de ander en diens hond.
Gelukkig weten de mensen hier met honden in de buurt hoe onze honden zijn en weten dus ook als ze met zijn allen zijn even ook de ruimte te geven. Want zelfs de grootste maatjes waar Bine leuk mee speelt accepteerd ze op zo'n moment niet.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Tot voor kort ontweek ik nooit honden, juist omdat ik graag wil dat Luna leert iedereen voorbij te lopen ipv met iedereen te willen spelen, maar sinds een paar weken terug ontwijk ik een vrouw met haar berner sennen en haar golden. De berner staat bekend als vals en heeft al vaker een hond gegrepen. Ik handel nooit op verhaaltjes van anderen, dus ik liep altijd gewoon langs ze, totdat die berner dus laatst boven op luna klapte. De hond was gemuilkorfd, dus kon weinig kwaad doen, maar ik ben er erg van geschrokken. Nu de hond tegenwoordig zonder muilkorf over straat gaat, maak ik rechtsomkeert! Eigenaresse heeft de hond m.i. niet onder controle en ik wil niet het risico lopen dat ik straks een zeefje heb ipv een hond.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Dit zou mijn stukje kunnen zijn. Zeker het stukje dat ze juist zo makkelijk te passeren zijn; heb ik eindelijk geen last van overdreven blije toenaderingspogingen van m'n ventje.Moos schreef:Ik ontwijk als ik er niet op vertrouw dat de baas de hond in kwestie goed kan houden. Verder ontwijk ik niet als er een lijntje aan zit. Uitvallende honden loop ik ook gewoon langs. Uiteraard ben ik best bereid de baas en uitvallende hond in kwestie wat ruimte te geven, maar als ik een bepaalde kant echt op wil dan ga ik er niet voor omlopen. Ik vind uitvallende honden zelf altijd het makkelijkste te passeren, want dan willen mijn honden er sowieso niet heen en lopen 'recht zo die gaat' doorVan die vriendelijke kwispelstaarten die zelf contact zoeken vind ik 'lastiger' passeren, want dan wil met name Vera altijd wel even vriendelijk terug gaan doen (aangelijnd altijd veel meer dan als ze los is
), en dan zit je zo met die lijnen te frutten. Maar goed, ondertussen zijn de meeste andere vriendelijke kwispelstaarten bekende honden geworden (daar zorgt Vera dus wel voor), en dan vind ik het ook niet erg meer, dan mogen ze best even gezellig gaan doen tegen elkaar
En ik geef echt altijd mooi de ruimte, dus bij een heel smal pad zou ik me er zeker niet langs proberen te wringen, maar hoef eigenlijk niet vaak omlopen. Ik kom ook weinig honden tegen waarbij dat nodig is.

- dagmar88
- Zeer actief
tollerlover schreef:dat jij dat dan 5 minuten door laat gaan snap ik niet. als je dat ziet loop je toch door, ik zal dat niet laten gebeuren.dagmar88 schreef:Pluis klooit ook niet.tollerlover schreef:ik ontwijk geen ene hond. mijn honden weten dat ze niet moeten klooien aan de lijn en dat gebeurt ook niet.
ellen
ellen
Maar sommige mensen zijn geboren met hun verstand in hun broekzak en die vrouw ging even lekker snoepjes strooien naar Pluis; nadat we haar meerdere keren hebben gewaarschuwd haar hond aan te lijnen.
Hij kwam vanaf achter op ons af gestoven en zij slenterde ergens verderop rond zonder dat beest in de gaten te houden.
Volgende keer steek ik wel over tot die mafketel weg is.
Heb helemaal geen behoefte aan een gestoorde hond achter me aan.
-
tineke
En hij was er vol op geklapt en had zelfs jou bijna gebeten na 5 minuten staan te dreigen,dat valt volgens mij niet onder af houdendagmar88 schreef:we hebben 40 kilo hond met twee man prima van mijn hond af kunnen houden.
Maar sommige mensen zijn geboren met hun verstand in hun broekzak en die vrouw ging even lekker snoepjes strooien naar Pluis; nadat we haar meerdere keren hebben gewaarschuwd haar hond aan te lijnen.
Hij kwam vanaf achter op ons af gestoven en zij slenterde ergens verderop rond zonder dat beest in de gaten te houden.
Heb helemaal geen behoefte aan een gestoorde hond achter me aan.
En zij strooide snoepjes terwijl ze verderop liep rond te slenteren
Het zal vast aan mij liggen maar ik snap er geen barst van.
- dagmar88
- Zeer actief
tineke schreef:En hij was er vol op geklapt en had zelfs jou bijna gebeten na 5 minuten staan te dreigen,dat valt volgens mij niet onder af houdendagmar88 schreef:we hebben 40 kilo hond met twee man prima van mijn hond af kunnen houden.
Heb helemaal geen behoefte aan een gestoorde hond achter me aan.![]()
En zij strooide snoepjes terwijl ze verderop liep rond te slenteren![]()
Het zal vast aan mij liggen maar ik snap er geen barst van.
Buurman en ik zaten samen op een bankje, Pluis lag naast me en het hondje van de buurman lag voor hem op haar rug in het zonnetje.
Het is daar in principe een soort veredelde groenstrook met een voetpad, geen losloopgebied en vlak naast de weg.
Die reu kwam van veel verderop aangevlogen en dook meteen op Pluis, vanaf achter.
Pluis had hem nog niet eens zien aankomen en het ging te snel om op te staan en weg te lopen.
Daarna hebben hem inderdaad op afstand gehouden, wat lukte door allebei op dezelfde plek te blijven staan terwijl Pluis negeerde en 'uh' te zeggen wanneer hij naar voren kwam gesprongen.
Zodra wij verder wilden lopen kwam hij weer op mij en Pluis, helemaal verstijfd en met opgetrokken lip.
Toen die mevrouw eens aan kwam slenteren gezegd dat ze hem bij moest houden omdat hij agressief is.
Nog gezegd dat dit al de tweede keer was en ze echt beter op moest letten.
Vorige keer kwam hij ook vanaf achter en sprong op Pluis zijn rug, toen heeft mijn vriend hem aan zijn nekvel er vanaf getrokken en zijn we snel doorgelopen, waarop hij ons nog een meter of 20 door de woonwijk heeft gevolgd.
Daar kon ze zich niks van herinneren, haar hond is altijd lief, aanlijnen vond ze niet zo nodig.
Ik had vast een probleem met mijn hond.
In plaats van hem aan te lijnen ging ze er tussen in staan en vrolijk snoepjes rond strooien.
Pluisje zit naast mij en gaat automatisch liggen bij het zien van een snoepje, dus die lag op de grond op het moment dat er wat bij hem in de buurt viel.
Vervolgens maakte die hond aanstalten bovenop hem te duiken, ben ik er tussenin gaan staan en op het moment dat die mevrouw begon te gillen sloeg de vlam in de pan.
Hij sprong met opgetrokken lip naar mijn arm, waarop Pluis een stap naar voren deed en de hond omboog naar hem.
Toen heeft de buurman gebulderd dat ze hem nú aan ging lijnen.
Die hond schrok, liet los, ben er weer tussenin gaan staan en toen kon zij er een jachtlijntje omheen gooien.
Sommige mensen zijn gewoon absoluut niet te vertrouwen en dan loop ik liever *heel* ver om als die mogelijkheid er is...
-
tineke
Oh dat doe ik ook hoor , omlopen als het nodig is maar als het niet nodig is kan er indien nodig wel gewoon gepasseerd worden met onze honden.dagmar88 schreef:[Wilde alleen zeggen dat het echt niet altijd gaat om 'klooien'.
Sommige mensen zijn gewoon absoluut niet te vertrouwen en dan loop ik liever *heel* ver om als die mogelijkheid er is...
Maar opzoeken houd ik ook niet zo van
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Omkeren doe ik nooit maar dat is hier ook niet nodig omdat je meestal wel uit kunt wijken. En dat doe ik dan wél.
We zijn maar een keer echt omgedraaid, toen door een heel smal paadje 5 Malamutes aan kwamen denderen. Die konden we op geen andere manier de ruimte geven en een uitvallende reu midden in zo'n groep leek ons geen goed idee.
We zijn maar een keer echt omgedraaid, toen door een heel smal paadje 5 Malamutes aan kwamen denderen. Die konden we op geen andere manier de ruimte geven en een uitvallende reu midden in zo'n groep leek ons geen goed idee.
-
S@ndr@
- Zeer actief
Ik ontwijk ook zeker als er meerdere honden mee zijn
roedeltjes al dan niet aangelijnd, en als ik het niet vertrouw.
wat heb je eraan
wat heb je eraan
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Er is er maar een die ik echt continu ontwijk en dat is een dalmatiër reu. En als ik hem tegenkom waarbij geen uitwijk mogelijkheden zijn dan draai ik me dus ook echt om.
Waarom? Hij gaat voor de aanval en niet zo'n klein beetje ook
Die man die ermee loopt maakt het nog erger, op de een of andere manier schijnt hij het grappig te vinden en het wordt gewoon steeds erger.
Toen hij nog wat jonger was deed hij dat ook, hij heeft Kyra al een paar keer gesnapt omdat hij volle lijn krijgt. En de man staat er dan een beetje bij te lachen
Laatst had mijn moeder Kyra uitgelaten en kwam ze deze man en hond dus ook tegen. Ze weet dat het geen goede combinatie is, dus ze hield Kyra kort. Man wil gewoon er langs gaan lopen op een heel smal pad met lange lijn en een hond die compleet uit zijn plaat gaat. Op de vraag van mijn moeder of hij zijn hond niet even bij zich kan houden deed hij dat uiteindelijk.
Even verderop stond mijn moeder te kletsen met een collega. Komt die man weer langs, gaat hij erbij staan
Hij hield zijn hond amper, maar wilde even zeggen dat zijn hond dit normaal nooit deed.
Toen heeft mijn moeder hem even vriendelijk doch dringend verzocht door te lopen.
Meerdere mensen in de wijk hebben hetzelfde probleem met die man en hond. Hij is al een keer in gevecht gekomen met een BD en met een mechelse herder. Hier heb ik gewoon geen zin in, dus zodra ik of de hond of die man in het vizier krijg draai ik me om. Ik zou als de dood zijn dat de lijn een keer losschiet en dat wil ik dus niet mee maken.
Als zijn vrouw ermee loopt valt het allemaal wel mee. Dan flipt de hond ook wel, maar niet zo extreem als altijd. En zij houd de hond wel kort, scheelt ook een deel.
Waarom? Hij gaat voor de aanval en niet zo'n klein beetje ook
Toen hij nog wat jonger was deed hij dat ook, hij heeft Kyra al een paar keer gesnapt omdat hij volle lijn krijgt. En de man staat er dan een beetje bij te lachen
Laatst had mijn moeder Kyra uitgelaten en kwam ze deze man en hond dus ook tegen. Ze weet dat het geen goede combinatie is, dus ze hield Kyra kort. Man wil gewoon er langs gaan lopen op een heel smal pad met lange lijn en een hond die compleet uit zijn plaat gaat. Op de vraag van mijn moeder of hij zijn hond niet even bij zich kan houden deed hij dat uiteindelijk.
Even verderop stond mijn moeder te kletsen met een collega. Komt die man weer langs, gaat hij erbij staan
Toen heeft mijn moeder hem even vriendelijk doch dringend verzocht door te lopen.
Meerdere mensen in de wijk hebben hetzelfde probleem met die man en hond. Hij is al een keer in gevecht gekomen met een BD en met een mechelse herder. Hier heb ik gewoon geen zin in, dus zodra ik of de hond of die man in het vizier krijg draai ik me om. Ik zou als de dood zijn dat de lijn een keer losschiet en dat wil ik dus niet mee maken.
Als zijn vrouw ermee loopt valt het allemaal wel mee. Dan flipt de hond ook wel, maar niet zo extreem als altijd. En zij houd de hond wel kort, scheelt ook een deel.
- dagmar88
- Zeer actief
Veronique & Kyra schreef: Waarom? Hij gaat voor de aanval en niet zo'n klein beetje ookDie man die ermee loopt maakt het nog erger, op de een of andere manier schijnt hij het grappig te vinden en het wordt gewoon steeds erger.
Gelukkig heeft hij hem aan de lijn en zie ik hem al van ver af aan komen, maar dan maak ik me ook direct uit de voeten
Pluisje reageert er niet op, maar ik moet er niet aan denken dat die hond los zou schieten
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Hier dus ook, en dan zo'n raar lachje erbij. Vreselijk, en dan hebben we het over een man van in de 50 he ...dagmar88 schreef:Veronique & Kyra schreef: Waarom? Hij gaat voor de aanval en niet zo'n klein beetje ookDie man die ermee loopt maakt het nog erger, op de een of andere manier schijnt hij het grappig te vinden en het wordt gewoon steeds erger.
Hier is er ook zo één, met een ambull. Hoe erger dat beest uit z'n plaat gaat, hoe langer hij de lijn laat en hoe meer lol hij er in heeft
![]()
Gelukkig heeft hij hem aan de lijn en zie ik hem al van ver af aan komen, maar dan maak ik me ook direct uit de voeten![]()
Pluisje reageert er niet op, maar ik moet er niet aan denken dat die hond los zou schieten
Hij loopt gelukkig wel altijd aangelijnd, maar ben echt als de dood dat die een keer losschiet en boven op Kyra klapt.
En dan zou ik toch de gebeten hond zijn, aangezien zijn lieverd nooit zoiets doet
Het scheelt mij gewoon zo veel ergernis als ik dat gewoon ontwijk.
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Als ik verwacht dat op een smal pad tegemoet lopende mensen hun honden willen gaan laten kennismaken met de mijne dan sla ik wel eens eerder een afslag in. Ik heb geen zin in gezeur van Arie die onzeker wordt van opdringerige honden. Houden mensen hun honden bij zich dan passeren we elkaar.
Dit doe ik overigens voor mijn gemak, Arie passeert alle honden op zich braaf zonder ruzie maar hangt bij een hond die bij hem komt buurten ontzettend in de lijn en dan loop ik ermee te sleuren, daar zit nog een leerpuntje
Dit doe ik overigens voor mijn gemak, Arie passeert alle honden op zich braaf zonder ruzie maar hangt bij een hond die bij hem komt buurten ontzettend in de lijn en dan loop ik ermee te sleuren, daar zit nog een leerpuntje
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
als honden echt loslopen en niet luisteren loop ik overigens wel om
- sabje84
- Actief
- Mijn ras(sen): Jackrussel,Staffordshire bullterrier
Ik draai nooit om.
Op een smal pad ga ik aan de kant staan en laat mijn honden zitten.
Op een breed pad passeer ik mijn tegenmoet komer het liefste rechts en ik neem mijn honden dan ook rechts.
Helaas zijn er mensen die me dan toch rechts willen passeren terwijl ik de honden dan al aan die kant heb.
Op een smal pad ga ik aan de kant staan en laat mijn honden zitten.
Op een breed pad passeer ik mijn tegenmoet komer het liefste rechts en ik neem mijn honden dan ook rechts.
Helaas zijn er mensen die me dan toch rechts willen passeren terwijl ik de honden dan al aan die kant heb.
- BAILEYSBAASJE
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle
Zaterdag op de terugweg van het late middag/vroege avondrondje zo rond etenstijd liep ik met Bailey richting een volgend parkdeel waarin ze meestal los kan lopen. Maar zo'n 30 meter voor we bij dat parkdeel waren zag ik daar 3 mannen lopen met ieder een grote hond aan de lijn: 1 Rottweiler en 2 bruine honden waarvan ik van die afstand niet kon zien wat ze precies waren, wel dat 1 nog hoger en breder dan de Rottweiler was en 1 ongeveer hetzelfde formaat en bouw. De mannen hoorden bij elkaar, althans lieten samen al kletsend die honden uit. Ik stak uit voorzorg maar vast over, Bailey had de honden nog niet gezien en die mannen hadden ons, zo leek het, ook nog niet gezien. Ze gingen naar de bankjes aan het eind van dat parkdeel (dus het dichts bij waar ik net gelopen had) zitten met hun honden. Ze zaten er nog maar een paar tellen toen 2 van de 3 honden opeens geweldig tegen elkaar tekeer gingen. De man met de Rottweiler moest er meteen bij gaan staan en vlak daarna stond ook 1 van de 2 andere mannen op om te proberen de hevig grommende, grauwende en tegen elkaar uitvallende honden uit elkaar te trekken. Inmiddels kon ik, al schuin achterom kijkend, het niet meer zo volgen, ook omdat Bailey zich te pletter schrok van het enorme lawaai (het leek wel een professioneel hondengevecht, maar dan met aangedikt geluid als bij een film). Een paar mensen die het park daar in wilden zag ik wel zo schrikken dat ze ook snel overstaken, dus hoe het verder afgelopen is weet ik niet, maar het zette me wel weer even aan het denken.

- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
@ Baileysbaasje: ik kan me na die eerdere nare ervaringen die je had, zo goed voorstellen dat de angst je goed hoog zit bij honden die groter en breder zijn, zeg maar. Ik wil het vaak toch een kans te geven, omdat ik het onzin vindt om na een paar vervelende voorvallen alle grotere/vechthonden over één kam te scheren. Bij onbekende honden let ik altijd op de combinatie baas/hond. Voor een aantal honden waarvan ik weet dat ze niet leuk zijn met Otto steek ik over of ik loop een eindje om.
Maar soms is het lastig inschatten. Vanmorgen kwam ik een man tegen met een JR die hem al wat kort hield. Zijn hond en de mijne wilden wel even kennismaken, nou vooruit, kort dan. Valt die JR ineens toch een potje uit, niet normaal. Man duwt hem tegen de grond en vertelt mij dat hij dat zo moest doen van de gedragstherapeut. Van mij uit niet goed ingeschat [maar je kunt niet weten waarom iemand de hond kort houdt - dat had ik kunnen vragen, hij had het ook vooraf kunnen aangeven] en aan de andere kant vraag ik me af of het advies van de GT nu wel zo geschikt was voor deze - zeer vriendelijke - man die de handeling met zijn hond niet afrondt, maar de hond op de grond laat liggen en gaat uitleggen waarom hij zijn hond tegen de grond duwt en daar ook nog sorry voor zegt.
Maar soms is het lastig inschatten. Vanmorgen kwam ik een man tegen met een JR die hem al wat kort hield. Zijn hond en de mijne wilden wel even kennismaken, nou vooruit, kort dan. Valt die JR ineens toch een potje uit, niet normaal. Man duwt hem tegen de grond en vertelt mij dat hij dat zo moest doen van de gedragstherapeut. Van mij uit niet goed ingeschat [maar je kunt niet weten waarom iemand de hond kort houdt - dat had ik kunnen vragen, hij had het ook vooraf kunnen aangeven] en aan de andere kant vraag ik me af of het advies van de GT nu wel zo geschikt was voor deze - zeer vriendelijke - man die de handeling met zijn hond niet afrondt, maar de hond op de grond laat liggen en gaat uitleggen waarom hij zijn hond tegen de grond duwt en daar ook nog sorry voor zegt.

Groetjes,
Sandra
- MrsKaia
- Actief
- Mijn ras(sen): grote poedel
Ik ben tot nog toe nog niemand tegengekomen waarbij ik de behoefte had om om te keren. Op straat zijn honden altijd aangelijnd, en de voetpaden zijn breed zat. In het gekste geval loop ik een stukje over de fietsstrook en zorg dat er voldoende ruimte tussen de honden is. Er is wel één hond die ik liever niet tegenkom. En hoewel ik deze hond liever niet aan dezelfde kant van de straat passeer, ik keer er niet voor om. Het uiterlijk van de hond is niet iets waar je je route spontaan voor zou omgooien (e.o.a. labrador mix; een mooie hond om te zien), maar haar gedrag ... Deze hond laat haar baas uit i.p.v. andersom, en zodra ze een andere hond ziet is ze nauwelijks te houden en gaat ze tekeer als een idioot (blaffen, grommen, nekharen overeind, springen aan het uiteinde van de riem)
Als ik Cal de kans geef spiegelt hij dit gedrag (behalve dan die omhoogstaande nekharen), maar we zijn deze hond al zo vaak tegengekomen dat ik inmiddels weet hoe ik een reactie bij Cal kan voorkomen. Iedere keer als ik deze man met zijn dolle hond tegenkwam, moest hij alle zeilen bijzetten om haar in bedwang te houden. Geen enkele verbetering. En iedere keer verontschuldigde hij zich en vertelde dat ze met een trainer bezig waren om dit gedrag te verbeteren. Ik heb ze trouwens al een tijd niet gezien. Misschien heeft hij het opgegeven ...
-
jacq1970
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ontwijk bepaalde combi's van baas en honden, dus niet voor de hond alleen maar vaak ook watvoor baasje er aan de andere kant van de lijn loopt.
Overigens ontwijk ik ook zeker onbekende staff en pit kruisingen,en bull kruisingen, ik heb 1 oudere hond die het laatste jaar nog al in de "smaak" blijkt tevallen voor dat soort honden, ws door haar oudere leeftijd en haar fragiele uiterlijk en haar passieve gedrag wat ze tov andere honden vertoont, maar ik heb dus absoluut geen zin in gezeik met andere honden dus ja... ik ben ook een omloper, overstekerr hoe je me ook wilt noemen.
Overigens ontwijk ik ook zeker onbekende staff en pit kruisingen,en bull kruisingen, ik heb 1 oudere hond die het laatste jaar nog al in de "smaak" blijkt tevallen voor dat soort honden, ws door haar oudere leeftijd en haar fragiele uiterlijk en haar passieve gedrag wat ze tov andere honden vertoont, maar ik heb dus absoluut geen zin in gezeik met andere honden dus ja... ik ben ook een omloper, overstekerr hoe je me ook wilt noemen.
- HaddockandFriends
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mopshond Haddock en Poolse schone Suki.
- Contacteer:
Ik ontwijk eigenlijk nooit. De honden die niet vriendelijk zijn, die eigenaren gaan een stukje aan de kant en houd de hond kort. Of ik ga aan de kant en houd mijn honden kort. (en diegene natuurlijk ook). Soms kan het niet anders en moeten we wel vlak langs elkaar, honden kort en mens aan mens passeren.
Nooit problemen mee gehad.
Nooit problemen mee gehad.
-
Marsha en Daisy
- Actief
- Mijn ras(sen): Shih-Tzu
- Contacteer:
'vroeger' ontweek ik nogal wat mensen met honden omdat mijn hondje Daisy 'bang' was voor grote honden ... Nadat ik wat boeken over hondengedrag had gelezen en The Dog Whisperer op TV had gezien bleek dus dat ik het helemaal verkeerd aanpakte en haar nog banger aan het maken was
Nu ga ik dus geen honden meer uit de weg maar baal er wel van als ik mijn hond aangelijnd heb en er grote honden los op haar af komen stormen. De eigenaar van de grote hond vind het altijd grappig om te zien dat ze hun grote hond wel durft tegen zo'n kleintje maar ik ben dan bijna weer terug bij af ... Als je ze dan hierop aanspreekt weten ze niets meer terug te zeggen en lopen ze maar gauw door. Er is ooit eens iets gebeurd (waarschijnlijk bij het pension waar ik haar naartoe bracht als ik ging werken) maar wat dat precies is geweest weet ik niet. Vanaf pup hebben we haar al goed gesocialiseerd met andere honden, gingen ook iedere avond naar een speelveldje en daar speelde ze met veel honden, groot en klein maar nu boeit het haar totaal niet meer
Ook neem ik haar nu mee naar het werk (honden uitlaatservice) en daar is ze op kantoor waar vaak ook andere honden zijn maar ze gaat lekker in een mand liggen en wil liever niet 'gestoord' worden ...
Hier in de buurt zijn best veel mensen die hun honden niet onder controle hebben en het scheelt ook wel of de man of vrouw met de hond loopt, hier is een herder en als de man er mee loopt is er niets aan de hand maar zodra zij er mee loopt krijg je al vanuit de verte 'dat gaat niet goed hoor' en ipv dat zij dan omkeert moet ik een andere weg uitzoeken
zo werkt dat natuurlijk niet ...
Nu ga ik dus geen honden meer uit de weg maar baal er wel van als ik mijn hond aangelijnd heb en er grote honden los op haar af komen stormen. De eigenaar van de grote hond vind het altijd grappig om te zien dat ze hun grote hond wel durft tegen zo'n kleintje maar ik ben dan bijna weer terug bij af ... Als je ze dan hierop aanspreekt weten ze niets meer terug te zeggen en lopen ze maar gauw door. Er is ooit eens iets gebeurd (waarschijnlijk bij het pension waar ik haar naartoe bracht als ik ging werken) maar wat dat precies is geweest weet ik niet. Vanaf pup hebben we haar al goed gesocialiseerd met andere honden, gingen ook iedere avond naar een speelveldje en daar speelde ze met veel honden, groot en klein maar nu boeit het haar totaal niet meer
Hier in de buurt zijn best veel mensen die hun honden niet onder controle hebben en het scheelt ook wel of de man of vrouw met de hond loopt, hier is een herder en als de man er mee loopt is er niets aan de hand maar zodra zij er mee loopt krijg je al vanuit de verte 'dat gaat niet goed hoor' en ipv dat zij dan omkeert moet ik een andere weg uitzoeken
Groetjes Marsha en Daisy
Handle every stressful situation like a dog : If you can't eat it or hump it, pis on it and walk away !
Handle every stressful situation like a dog : If you can't eat it or hump it, pis on it and walk away !
- BAILEYSBAASJE
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle
Nou, met de soorten die echt als "vechthond" worden gekwalificeerd ben ik inderdaad even klaar. Zoals inmiddels wel bekend zijn Duitse Herders mijn lievelingshonden, maar toch denk ik dat - in ieder geval die paar gevallen die hier rond de parken wonen - toch om de verkeerde redenen zijn aangeschaft, wat natuurlijk doodzonde is voor die specifieke honden maar ook weer een smet werpt op het hele hondenras. Het lijkt mij in ieder geval niet normaal dat een DH op zijn balkon niet eens vogels op het aangrenzende grasveld bezig kan zien zonder al helemaal uit z'n plaat te gaan, toch?[Sandra] schreef:@ Baileysbaasje: ik kan me na die eerdere nare ervaringen die je had, zo goed voorstellen dat de angst je goed hoog zit bij honden die groter en breder zijn, zeg maar. Ik wil het vaak toch een kans te geven, omdat ik het onzin vindt om na een paar vervelende voorvallen alle grotere/vechthonden over één kam te scheren. Bij onbekende honden let ik altijd op de combinatie baas/hond. Voor een aantal honden waarvan ik weet dat ze niet leuk zijn met Otto steek ik over of ik loop een eindje om.
En gisteren ben ik inderdaad ook wel op een vooroordeel afgaand overgestoken: 3 kleerkasten van mannen met 3 kleerkasten van honden, daar begin ik als Calimerovrouwtje met Calimerohondje weinig tegen, mocht het nodig zijn.
En vaak zijn het inderdaad de ieniemieniehondjes die heel snel blaffen, grommen en zelfs tandjes laten zien en uithalen, maar ja, relatief gezien kunnen ze minder schade aanbrengen, dus daarom wordt daar niet zo'n punt van gemaakt. Maar Bailey schrikt zich net zo goed een hoedje als ze, goedbedoeld, aan zo'n kleine gaat snuffelen en er komt opeens een heel venijnige grauw uit: dan gaat ze wel eens met 4 pootjes tegelijk de lucht in!
Toen ze nog een pup was, maar toen al groter dan de Yorkie die we tegenkwamen, had ze daar haar eerste ervaring mee: je zag haar denken "Hoe komt zo'n geluid uit zoiets kleins?"