Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Workshop praktijk speuren

Moderator: moderatorteam

mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Workshop praktijk speuren

Ongelezen bericht door mito »

Wij gaan zondag mee doen aan een workshop praktijkspeuren van Henk Bouman.
Ik ben heel benieuwd naar het hoe en wat en of het wat voor ons is.
Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillende manieren van speuren, want ik heb de indruk dat dat niet altijd hetzelfde is.
Misschien dat iemand daar wat over kan vertellen?
Afbeelding
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Workshop praktijk speuren

Ongelezen bericht door falkje »

Je hebt IPO en KNPV-speuren. De hond zoekt hier eigenlijk naar voorwerpjes op het spoor wat de spoorlegger een bepaalde tijd geleden heeft uitgelopen en het spoor "eindigt" ij een eindvoorwerp wat je hond ook moet verwijzen. De hond moet netjes met de neus aan de grond het spoor zo precies mogelijk uitlopen, bij KNPV zijn ze daar iets toleranter in als bij IPO. Sporen lopen altijd over weilanden en akkers, bij gevorderden kan er ook een stukje landweg of oversteek van asfaltweg in zitten.

Praktijkspeuren - meestal in bos en landelijke gebieden. De hond zoekt een persoon die een bepaald traject heeft afgelegt en aan het eind "gevonden"wordt. Er kunnen ook voorwerpen onderweg neerlegt worden die de hond dan moet vinden. De hond bepaald hier zelf zijn vorm van speuren, mag enigzins hoeken afsnijden en hoog en laag speuren.

Mantrailing - De hond zoekt een persoon die een bepaald traject heeft afgelegt en aan het eind "gevonden" wordt. De hond is vrij in zijn manier van zoeken, en hoeft het traject van de te vinden persoon niet letterlijk te volgen. Mag hoeken afsnijden en zelfs wegen parallel volgen, tolerantie 30 á 40 meter. Geen voorwerpen. Er wordt in landelijk gebied maar vooral ook in bebouwing gewerkt.

Zweetwerk; de hond zoekt een natuurlijk of kunstmatig gelegd spoor van gewond wild tot hij het dier/eindstuk gevonden heeft.
Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Re: Workshop praktijk speuren

Ongelezen bericht door mito »

Ok, dank je voor de uitleg. Leuk om te weten hoe dat zit.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”