Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vragen aan pupkopers

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Agostini
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herders, Mechelse Herder
Aantal honden: 5

Vragen aan pupkopers

Ongelezen bericht door Agostini »

Welke vragen stellen jullie aan jullie pupkopers?

Liefst via mailcontact al, zodat je bij een eerste ontmoeting hier verder op kan gaan.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Re: Vragen aan pupkopers

Ongelezen bericht door Podenji »

hoe ze op het ras zijn gekomen, wat ze ervan verwachten ( het ras en in geval van eerste hond een pup in het algemeen ) wat ze de hond kunnen bieden, hoe lang de hond dagelijks alleen moet zijn, of ze andere huisdieren hebben, kinderen, hun algemene thuissituatie etc etc een echt kruisverhoor :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

En dan mijn vraag als niet fokker, denken jullie dat er nooit gelogen wordt? Ik heb hier een herplaatsertje dat hele dagen alleen zat.
De fokker zei later dat ze de hond nooit aan die mensen gegeven zou hebben als ze dat had geweten.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Gezinssituatie, verwachtingen, keuze van het ras, in een notendop.
En van daaruit vraag ik verder.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

ik ga hier volgen...heb al een aantal contacten gehad...
ik vraag idd naar gezinssituatie, wat ze willen doen met de hond (een Lagotto is ook niet direct een bankhanger), wat ze zoeken (rustig, werklustig, teef, reu)...
eens ze hier zijn geweest is het een gesprek ten gronde...
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner

Ongelezen bericht door Sepje »

Tara schreef:
Pemba schreef:En dan mijn vraag als niet fokker, denken jullie dat er nooit gelogen wordt? Ik heb hier een herplaatsertje dat hele dagen alleen zat.
De fokker zei later dat ze de hond nooit aan die mensen gegeven zou hebben als ze dat had geweten.
Zo heb ik ook wel eens een hond verkocht die (zo bleek later) heel lange tijd alleen in de bench in de gang zat.
Die mensen hadden ons niet voorgelogen, alleen gaven zij duidelijk een heel andere invulling aan "deel van het gezin zijn".
Ze hadden eerlijk gezegd dat ze alletwee veel werkten, maar als ze thuis zouden zijn, dan mocht de hond er uiteraard ook lekker bij zijn.
Dat mocht dan ook, maar er waren ook wel eens dagen dat ze er even geen zin in hadden.
Dan zat hij 's avonds dus ook in de bench.
Ze zeiden dat ook eerlijk, vonden het blijkbaar doodnormaal.
Wat ben ik dáár ziek van geweest, en ik kon helemaal niks doen. Verkocht is verkocht, en dan sta je machteloos.
Ze zorgden verder goed voor hem, en de hond wist ook niet beter natuurlijk, maar wat vond ik dat erg! :jank:
Ze waren nog wel voornemens om een buitenkennel te bouwen, ik hoop dan ook dat ze dat gedaan hebben.
Dat is in elk geval minder prikkelarm dan hele dagen in de gang in de bench... :(:
Dat lijkt me echt verschrikkelijk! Dan sta je gewoon machteloos!
Hopelijk heeft hij fijn zijn buitenkennel!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Pemba schreef:En dan mijn vraag als niet fokker, denken jullie dat er nooit gelogen wordt? Ik heb hier een herplaatsertje dat hele dagen alleen zat.
Ik denk dat je als fokker je best doet om je pups zo goed mogelijk te plaatsen, maar dat je nooit helemaal kan voorkomen dat een pup niet 100% zoals je wilt wordt geplaatst. En soms komt een hond wel eens verkeerd terecht, helaas. Voorkomen kun je dat denk ik niet.

Een fokker mag van mij zeker een heel kruisverhoor ophangen, hoe meer vragen, hoe beter. Dat geeft niet alleen een beeld van de potentiële pupkopers, maar de pupkopers krijgen zo ook een beter beeld over he ras. En zij krijgen een beeld van wat een ras nodig heeft en of zij dat allemaal kunnen bieden aan de pup.
Laatst gewijzigd door Muk op 04 jan 2012 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Annemarie Rouw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippets
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Annemarie Rouw »

Hier komen ze ook allemaal (minstens) een middag, gaan mee het bos in, zodat ze zien wat Whippets zoal doen in een bos :mrgreen: en twee fulltime werkenden maken zeker geen kans. Ik wil weten wat ze gaan doen qua voeding, training, beweging, vakanties, etc. En dan hoor je vanzelf al of mensen zich ingelezen hebben in het ras.
Of dat een 100 % garantie biedt? Ik vrees van niet. Maar ik doe mijn best.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik vraag niks, want ik verkoop geen pups.
Maar toen wij contact opnamen met de fokkers van Figo, is er via de mail eigenlijk niks gevraagd. Van ons uit wel ( als koper ) maar van hen uit niet.
Wel zijn we bij hen langsgeweest toen mama-hond zwanger was. Hebben we een uur, anderhalf uur gewoon lekker gekletst. En toen hebben ze ons verteld hoe ze dat aan zouden gaan pakken met de pups en dat sprak ons erg aan. En wij hebben zoveel mogelijk verteld over wie wij zijn en wat we met een hond wilden en wat we qua verwachtingen hadden. Ik had eerlijk gezegd ook een soort van kruisverhoor verwacht haha, maar dat kregen we niet.
Wel of er iemand thuis zou zijn als Figo net bij ons zou wonen, of we beiden werken en hoe dat op te vangen. Of we met hem op cursus gaan, en wie van ons dat dan zal gaan doen. We zijn er drie keer geweest. Eerste keer dus kennismaking, en daarna veel mailcontact.
Tweede keer toen Figo net geboren was, we waren tegen alle verwachtingen in, de eerste op de lijst voor een reutje. ( er was maar 1 reutje ).
En de derde keer konden we hem ophalen.

Ik denk wel dat ze bij de 4 teefjes en de toekomstige eigenaren meer vragen hebben gesteld, om te proberen het juiste karaktertje bij het juiste baasje te plaatsen.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik vraag waarom ze een husky willen en of ze hem/haar wel kunnen geven wat hij/zij nodig heeft, van daaruit word er verder gevraagd.
Ook wil ik graag weten hoe het gezin is samen gesteld, en of er andere huisdieren aanwezig zijn.
Na die vragen loopt een gesprek vanzelf en vaak vertellen mensen in hun verhaal zelf al wat ik weten wil waardoor het niet meer op een kruisverhoor lijkt maar ik wel weet wat ik wilde weten :F:

Ik overdrijf wel altijd naar mensen die een eerste husky willen, beter dat het achteraf meevalt dan dat ze van een koude kermis thuis komen omdat ik het rooskleuriger heb gemaakt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Angelique. schreef:Ik vraag waarom ze een husky willen en of ze hem/haar wel kunnen geven wat hij/zij nodig heeft, van daaruit word er verder gevraagd.
Ook wil ik graag weten hoe het gezin is samen gesteld, en of er andere huisdieren aanwezig zijn.
Na die vragen loopt een gesprek vanzelf en vaak vertellen mensen in hun verhaal zelf al wat ik weten wil waardoor het niet meer op een kruisverhoor lijkt maar ik wel weet wat ik wilde weten :F:

Ik overdrijf wel altijd naar mensen die een eerste husky willen, beter dat het achteraf meevalt dan dat ze van een koude kermis thuis komen omdat ik het rooskleuriger heb gemaakt.
Zoiets ja.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Angelique. schreef:Ik vraag waarom ze een husky willen en of ze hem/haar wel kunnen geven wat hij/zij nodig heeft, van daaruit word er verder gevraagd.

Zoiets ja.
vraag jij aan jouw pupkopers waarom ze een husky willen? :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Podenji schreef:
bouvierpoedel schreef:

Zoiets ja.
:oeps: :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Annemarie Rouw schreef:Hier komen ze ook allemaal (minstens) een middag, gaan mee het bos in, zodat ze zien wat Whippets zoal doen in een bos :mrgreen: en twee fulltime werkenden maken zeker geen kans. Ik wil weten wat ze gaan doen qua voeding, training, beweging, vakanties, etc. En dan hoor je vanzelf al of mensen zich ingelezen hebben in het ras.
waarom niet? wij werken ook beiden fulltime , maar de honden gaan lekker mee naar kantoor :wink: ik snap je punt wel hoor, maar er zijn toch echt wel fulltime werkende mensen die prima honden kunnen hebben dmv oppas of mee nemen naar werk.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Dit lijkt mij ook heel normaal. Ik persoonlijk moet er niet aan denken dat het een soort van kruisverhoor wordt. Gewoon een normaal gesprek waarin vragen worden gesteld en beantwoord door zowel koper als verkoper. Fokkers waar ik van te voren al een hele vragenlijst in moet vullen sla ik ook over.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Annemarie Rouw
Zeer actief

Podenji schreef:
Annemarie Rouw schreef:Hier komen ze ook allemaal (minstens) een middag, gaan mee het bos in, zodat ze zien wat Whippets zoal doen in een bos :mrgreen: en twee fulltime werkenden maken zeker geen kans. Ik wil weten wat ze gaan doen qua voeding, training, beweging, vakanties, etc. En dan hoor je vanzelf al of mensen zich ingelezen hebben in het ras.
waarom niet? wij werken ook beiden fulltime , maar de honden gaan lekker mee naar kantoor :wink: ik snap je punt wel hoor, maar er zijn toch echt wel fulltime werkende mensen die prima honden kunnen hebben dmv oppas of mee nemen naar werk.

Ja, als ze mee naar kantoor gaan, of goede oplossingen bedacht hebben, geen probleem uiteraard. Maar een pup die de hele dag alleen thuis moet zitten, no way. Niet bij mij.
Xena98
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Schotse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Xena98 »

Mijn eerste contact met de fokster van mijn eerste sheltie werd gelegd tijdens een hondenshow waar we naar toe gegaan waren om nog meer informatie te krijgen over de sheltie.
Ik had al met diverse fokkers gesproken maar haar visie op het fokken van shelties (vooral op gezondheid) sprak me het meeste aan. We spraken uitgebreid en gemoedelijk over mijn ervaring met honden, mijn gezinssamenstelling, mijn huisdieren, wie zorgt voor de dieren bij ziekte of overlijden van het baasje, wat doe ik met de dieren tijdens de vakantie, onze visie op voeding en castratie, contact houden met fokker enz. We wisselden ook onze e-mailadressen uit en ik gaf haar een link naar mijn (vooral dieren) homepage. Uiteindelijk kwam ik op haar puppylijst te staan en gaandeweg onze contacten kwam ik hoger en hoger te staan. Even leek het af te ketsen toen ze via via gehoord had dat fretten hele gevaarlijke dieren zijn. Gelukkig kon ik haar ervan overtuigen dat mijn fretjes geen puppy zouden doden of verwonden omdat ze a. te klein zijn en b. ik ze nooit losliet zonder toezicht; pup zou voor de zekerheid tijdens hun loslopen even in de bench gaan of in een andere kamer. Na een half jaar wachten en diverse bezoeken aan het nest kwam uiteindelijk Salina hier.
Pipra heb ik in overleg met en via haar gevonden. Beide fokkers kennen elkaar en konden dus informatie over mij uitwisselen. Ook met Pipra's fokker heb ik nog steeds contact.
Groetjes, Anne, de honden Salina, Pipra en Cayenne, en de katten Joshua en Jamie.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Annemarie Rouw schreef:
Podenji schreef:

Ja, als ze mee naar kantoor gaan, of goede oplossingen bedacht hebben, geen probleem uiteraard. Maar een pup die de hele dag alleen thuis moet zitten, no way. Niet bij mij.
je zei dat 2 fulltime werkenden zeker geen kans maken, dus dat kwam anders over :wink:
ik denk dat elke verantwoorde fokker geen pup verkoopt aan mensen waarbij de pup de hele dag alleen thuis moet zitten, ik vind het geeneens een optie dat het wel zou kunnen. maar dat ligt niet aan mensen die werken, er zijn ook mensen die niet werken en hun hond de hele dag opsluiten :jank:
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Wat ik ook nog wel doe als ze met zn tweeen of meerderen komen voor het eerste gesprek is heel goed luisteren wat ze tegen elkaar te zeggen hebben. Ook daar haal je soms heel goede info uit. Hoe mensen binnenkomen, of ze direct een pup willen grijpen etc. En ja geloof me, dat is hier al een keer gebeurt. dame en heer kwamen binnen, stelden zich voor, liepen naar de puppyren en pakten zonder te vragen een pup uit de ren. ik was woest.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Podenji schreef:
bouvierpoedel schreef:

Zoiets ja.
Je ziet al dat het fout is gegaan bij Kees, want ja hij heeft ons een poedel verkocht :mrgreen:
Afbeelding
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Podenji schreef:...ik denk dat elke verantwoorde fokker geen pup verkoopt aan mensen waarbij de pup de hele dag alleen thuis moet zitten, ik vind het geeneens een optie dat het wel zou kunnen....
SNIK, ik maak geen kans op pupjes uit jouw prachtige honden :jank:
ik vind het zelf ook niet kunnen, daarom leen ik gewoon mijn moeders hondjes wanneer ik wel tijd heb
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Annemarie Rouw
Zeer actief

Podenji schreef:
Annemarie Rouw schreef:
Podenji schreef:

je zei dat 2 fulltime werkenden zeker geen kans maken, dus dat kwam anders over :wink:

Ja, daar kan ik je helaas geen ongelijk in geven. Maar er zijn helaas zat fokkers die nog steeds in die verhalen trappen dat de hond in de avond en de weekends zóveel aandacht krijgen, dat het best kan..
Over één kam scheren kan niet, dat is zo.

ik denk dat elke verantwoorde fokker geen pup verkoopt aan mensen waarbij de pup de hele dag alleen thuis moet zitten, ik vind het geeneens een optie dat het wel zou kunnen. maar dat ligt niet aan mensen die werken, er zijn ook mensen die niet werken en hun hond de hele dag opsluiten :jank:
En hoe kom je daar van tevoren achter...ik hoop dat goed uitvragen helpt. Maar als puppiekopers je echt willen belazeren, is dat soms lastig te ontdekken, vrees ik.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Annemarie Rouw schreef: En hoe kom je daar van tevoren achter...ik hoop dat goed uitvragen helpt. Maar als puppiekopers je echt willen belazeren, is dat soms lastig te ontdekken, vrees ik.
klopt, ik ben ook eens belazerd door een pupkoper, ze werkte niet fulltime hoor , het ging om wat anders, maar ik was wel in die mooie praatjes getuind, alles is goed afgelopen gelukkig , maar het heeft er wel voor gezorgt dat ik NOG beter mijn pupkopers uitzoek, gelukkig fok ik maar eens in de 3-4jaar en de meeste mensen ken ik al ruim voordat ik een nestje heb, maar dan nog, sommige mensen zijn zo goed in verhaaltjes dat zelfs de meest voorzichtige persoon er nog in trapt :jank:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”