Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

missende tanden en fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Op FB loopt bij de DC een discussie over Show kampioenen DC's die P4's missen.
De discussie is "uitgelopen" naar, 'ik gebruik liever een mooie, goed werkend DC met missende P4's voor de fok, dan een "lelijke", goed werkende hond, die al zijn tanden wel heeft'

Hoe denken jullie er over?
Kan je fokken met een hond die P4's mist en vind je het "verantwoord" dat een KM een hond met missende P4's boven aan plaatst op show?
Afbeelding
Skittles
Zeer actief
Mijn ras(sen): Monstertjes.
Aantal honden: 2

Re: missende tanden en fokken

Ongelezen bericht door Skittles »

Bestaan er geen mooie, goed werkende DC's met tanden?

Waarom toch altijd die uitersten? Ik fok niet maar zou niet voor de door jouw genoemde opties kiezen, als fokteef of als dekreu dat is mij om het even.

Verder heb ik er geen reet verstand van, dus doe ik maar geen verdere uitspraken :engel:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat zegt de standaard erover?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Missende tanden maken mij niks uit. Heb je wel eens in de bek van een bulldog gekeken? Of die van de gemiddelde naakthond met stamboom die een nest heeft? Daar zit soms de helft van de tanden niet in de mond. Kijk, als missende tanden een symptoom voor grote problemen zijn dan zou ik er niet mee fokken. Zijn die missende tanden gewoon een losstaand erfelijk kwaaltje dan denk ik dat de enige persoon die er een drama van zal maken een keurmeester is. En inderdaad, beter een mooie goedwerkende hond minus een tandje dan een met alle tanden die elders evt inleverd. Ik zou er dus als het slechts een erfelijk kwaaltje is niet wakker van liggen. Bijna elke hond die ik heb gehad miste wel een tand. Wat kan mij dat schelen :wink:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bij naakthonden ligt het anders natuurlijk, daar heeft het naakt-gen alles met die elementen te maken. ;)

Maar op zich boeit het mij niet erg hoor, zat rassen waar wat mist. Of waar iets teveel zit, dat gebeurt dus ook.
Alleen weet je dat nooit, want dat haal je eruit en klaar. Maar dat is genetisch natuurlijk wel vergelijkbaar ;)

Afbeelding

vania
Zeer actief

Skittles schreef:Bestaan er geen mooie, goed werkende DC's met tanden?

Waarom toch altijd die uitersten? Ik fok niet maar zou niet voor de door jouw genoemde opties kiezen, als fokteef of als dekreu dat is mij om het even.

Verder heb ik er geen reet verstand van, dus doe ik maar geen verdere uitspraken :engel:
Er zijn er genoeg hoor, maar de discussie begon eigenlijk over meerdere show kampioenen die zowel P4 als meerdere tanden (er is er zelfs 1 die 8 tanden mist :schrik: ) missen, die dus toch show kampioen zijn geworden, ondanks dat de rasstandaard zegt dat de enige tanden die ze mogen missen de P1 is.
daar vloeide dan weer uit, dat sommige blijkbaar liever een goed werkende, met goed karakter/gezondheid/bouw hond hebben die zijn tanden mist, dan een slecht gebouwde hond die wel al zijn tanden heeft
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ik heb er destijds een teef die ik aangehouden had voor de fok voor herplaatst, oftewel ik fok er niet mee.
1x uit eigen fok (xHH x stb MH) 2x missende P4
1x aangekocht xHH 1x missende P2,
beiden herplaatst en niet ingezet voor de fok ondanks dat het wel zeer geschikte exemplaren waren.

Er is keus genoeg denk ik dan & fokken MOET niet...
vania
Zeer actief

laeken schreef:Missende tanden maken mij niks uit. Heb je wel eens in de bek van een bulldog gekeken? Of die van de gemiddelde naakthond met stamboom die een nest heeft? Daar zit soms de helft van de tanden niet in de mond. Kijk, als missende tanden een symptoom voor grote problemen zijn dan zou ik er niet mee fokken. Zijn die missende tanden gewoon een losstaand erfelijk kwaaltje dan denk ik dat de enige persoon die er een drama van zal maken een keurmeester is. En inderdaad, beter een mooie goedwerkende hond minus een tandje dan een met alle tanden die elders evt inleverd. Ik zou er dus als het slechts een erfelijk kwaaltje is niet wakker van liggen. Bijna elke hond die ik heb gehad miste wel een tand. Wat kan mij dat schelen :wink:
Het geen dat ik dik gemaakt heb, daar ging de oorspronkelijke discussie over
Er zijn dus Show kampioenen DC's die (bij wijze van) de helft van hun tanden missen, maar die dus wel mooi LandsKampioen zijn

Ik moet ook wel zeggen dat zowel Guapa als Darko 1 P1 missen, beide aan dezelfde kant, buiten 1 pup van dat nest, hebben ze allemaal hun tanden, buiten 1 p1 (alle pups missen dus 1 P1 wat mag volgens de rasstandaard en 1 pup mist 2 kiezen onderaan, als pup had ze gewoon al haar tanden, nadat ze gewisseld heeft, zijn die 2 nooit niet doorgekomen)
Afbeelding
vania
Zeer actief

Marjoleine schreef:Wat zegt de standaard erover?
Bij de DC zegt de rasstandaard dat ze enkel de P1's mogen missen
Afbeelding
vania
Zeer actief

crutz schreef:
Er is keus genoeg denk ik dan & fokken MOET niet...
Dat is ook waar. Waarom ze ineens begonnen over het wel of niet fokken met een hond met missende tanden, geen idee, omdat het eigenlijk er over ging dat een KM gewoon moet zien dat een hond de helft van zijn gebit mist (bij wijze van)
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Of hij nu een p1 mag missen of een p4 mist wat niet mag om het even toch.??
Ik zou met het gemis van een P'tje gewoon fokken als de rest maar compleet is met tang en schaar.
Uitgezakt voortandje zou ik ook niet moeilijk doen als de basis maar op een rijstaat.
Half nederland van 9 tot 50 loopt met een beugel in hun bek en dann ga je bij honden lopen zeiken over het gemis van een P'tje. :19:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het twijfelachtig.
Heb ooit eens gehoord dat de premolaren in dezelfde fase van de dracht worden gevormd als het skelet. Ofwel, bij missende premolaren is ook kans op fouten in het skelet. Als dat zo is, vind ik het iets om heel streng mee te zijn.

Als het volgens de rasstandaard niet is toegestaan, vind ik het wel wat gek dat zo'n hond nog een Utje zou scoren.
Maar goed, niet lullig bedoelt maar ik zie bij de DC andere verbeterpunten die ik belangrijker zou vinden :engel:
vania
Zeer actief

Maeve schreef:Ik vind het twijfelachtig.
Heb ooit eens gehoord dat de premolaren in dezelfde fase van de dracht worden gevormd als het skelet. Ofwel, bij missende premolaren is ook kans op fouten in het skelet. Als dat zo is, vind ik het iets om heel streng mee te zijn.

Als het volgens de rasstandaard niet is toegestaan, vind ik het wel wat gek dat zo'n hond nog een Utje zou scoren.
Maar goed, niet lullig bedoelt maar ik zie bij de DC andere verbeterpunten die ik belangrijker zou vinden :engel:
Ik heb geen flauw idee hoe het gaat met de tanden van honden
ik vond het zelf heel raar dat 1 van de pups 2 kiezen miste op 9 maanden, terwijl ze op 8 weken (toen ze gehaald werd) wel gewoon haar hele gebit had, maar hoe zou dat dan zijn bij het geen jij gehoord hebt?
zij miste dus geen tanden met het puppen gebit, maar met haar volwassen gebit dus wel?

ff voor de nieuwsgierigheid :engel: wat zou jij dan bv aan de DC verbeteren?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Het valt me op dat heel veel DC's een zwakke rug hebben (zadelrug, te lang in lendenen) en vaak extreem steil. Weet niet wat de rasstandaard vraagt qua hoeking, maar ik vind ze er over het algemeen niet heel gezond uit zien. Mits dat verhaal met die premolaren - skelet niet zo ernstig schijnt te zijn zoals het beschreven werd, zou ik persoonlijk de algemene lichaamsbouw belangrijker vinden (en daarmee ook de gezondheid).

Wat betreft dat gebit, ik geloof (weet niet zeker) dat het ging om pups die vanaf de geboorte die elementen al missen.
vania
Zeer actief

Maeve schreef:Het valt me op dat heel veel DC's een zwakke rug hebben (zadelrug, te lang in lendenen) en vaak extreem steil. Weet niet wat de rasstandaard vraagt qua hoeking, maar ik vind ze er over het algemeen niet heel gezond uit zien. Mits dat verhaal met die premolaren - skelet niet zo ernstig schijnt te zijn zoals het beschreven werd, zou ik persoonlijk de algemene lichaamsbouw belangrijker vinden (en daarmee ook de gezondheid).

Wat betreft dat gebit, ik geloof (weet niet zeker) dat het ging om pups die vanaf de geboorte die elementen al missen.
Ik denk dat het grootste probleem met de ruggen komt door het feit dat mensen de rasstandaard verkeerd interpreteren
dit staat er in de rasstandaard De rug heeft een licht zadel-effect net na de schoft. De krope is normaal ongeveer 1,5 cm hoger dan de schoft. De flanken zijn niet uitgesproken gevormd.
Waardoor veel mensen denken dat ze een doorgezakte rug MOETEN hebben, maar dat is dus niet
Darko zijn rug is bv net iets te hard doorgezakt:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0434_n.jpg
die van Guapa is dan wel weer goed:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0886_n.jpg
dit is dus een verkeerde interpretatie van "licht zadel-effect" (ik moet er wel ff bij zeggen, dat er "mooiere" foto's zijn van deze hond, waar zijn rug niet zo extreem is doorgezakt, maar nog wel "te hard"
http://lacasadelpresa.com/galeria/album ... 283%29.JPG

Het steile is inderdaad ook een probleem bij de DC
dit staat er in de rasstandaard: Krachtige, van opzij of voren gezien rechte poten. Zeer gespierde tweede dij, niet overdreven gehoekt. katvoeten normaal gesproken geen hubertusklauwen.Hakken laag, niet gebogen noch koehak. De aanwezigheid van hubertusklauwen is een fout, maar leidt niet tot uitsluiting.

Ook daar word er heel raar geinterpreteerd
van te hard gehoekt
http://worldpedigree.clubdogocanario.ru ... oto_76.jpg
naar zo goed als niet gehoekt (die hier boven is trouwens de vader, van die hieronder :19: )
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6472_n.jpg
Afbeelding
vania
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Of hij nu een p1 mag missen of een p4 mist wat niet mag om het even toch.??
Ik zou met het gemis van een P'tje gewoon fokken als de rest maar compleet is met tang en schaar.
Uitgezakt voortandje zou ik ook niet moeilijk doen als de basis maar op een rijstaat.
Half nederland van 9 tot 50 loopt met een beugel in hun bek en dann ga je bij honden lopen zeiken over het gemis van een P'tje. :19:
Ergens snap ik wel degene die de discussie startte omdat het eigenlijk maar puur ging, of het verantwoord is van een KM om een hond met uitsluitende elementen toch een U'tje te geven en landskampioen te laten worden
aan de andere kant weet ik ook, dat als je een KM hebt van land van herkomst (spanje) of omliggende landen, dat die 9 van de 10 keer NIET aan de hond komen, tenzij om aan de reu zijn ballen te voelen

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet echt scheutig ben op een niet complete hond, maar aan de andere kant, voor zover bekend (door mij en de fokkers van onze honden) is er geen 1 hond is die lijnen dat tanden mist (of het moest nooit doorgegeven/gezegd zijn), terwijl er in ons nest toch een pup was die op 9 maanden 2 kiezen miste, moesten tanden echt erfelijk zijn, zou dat dan niet ergens vandaan moeten komen?

@Maeve, zou het ook niet zo zijn, moest het waar zijn wat jij gehoord hebt over het missen van tanden en "slecht" skelet, zouden er dan niet heel veel naakthonden moeten zijn met een slecht skelet?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:
Maeve schreef:Het valt me op dat heel veel DC's een zwakke rug hebben (zadelrug, te lang in lendenen) en vaak extreem steil. Weet niet wat de rasstandaard vraagt qua hoeking, maar ik vind ze er over het algemeen niet heel gezond uit zien. Mits dat verhaal met die premolaren - skelet niet zo ernstig schijnt te zijn zoals het beschreven werd, zou ik persoonlijk de algemene lichaamsbouw belangrijker vinden (en daarmee ook de gezondheid).

Ik denk dat het grootste probleem met de ruggen komt door het feit dat mensen de rasstandaard verkeerd interpreteren
dit staat er in de rasstandaard De rug heeft een licht zadel-effect net na de schoft. De krope is normaal ongeveer 1,5 cm hoger dan de schoft. De flanken zijn niet uitgesproken gevormd.
Waardoor veel mensen denken dat ze een doorgezakte rug MOETEN hebben, maar dat is dus niet
Darko zijn rug is bv net iets te hard doorgezakt:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0434_n.jpg
die van Guapa is dan wel weer goed:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0886_n.jpg
dit is dus een verkeerde interpretatie van "licht zadel-effect" (ik moet er wel ff bij zeggen, dat er "mooiere" foto's zijn van deze hond, waar zijn rug niet zo extreem is doorgezakt, maar nog wel "te hard"
http://lacasadelpresa.com/galeria/album ... 283%29.JPG

Het steile is inderdaad ook een probleem bij de DC
dit staat er in de rasstandaard: Krachtige, van opzij of voren gezien rechte poten. Zeer gespierde tweede dij, niet overdreven gehoekt. katvoeten normaal gesproken geen hubertusklauwen.Hakken laag, niet gebogen noch koehak. De aanwezigheid van hubertusklauwen is een fout, maar leidt niet tot uitsluiting.

Ook daar word er heel raar geinterpreteerd
van te hard gehoekt
http://worldpedigree.clubdogocanario.ru ... oto_76.jpg
naar zo goed als niet gehoekt (die hier boven is trouwens de vader, van die hieronder :19: )
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 6472_n.jpg
Dank voor de duidelijke uitleg :ok: Dat die zadelrug gevraagd werd wist ik niet. Maar inderdaad, we hebben het over een lichte zadelrug. Ik vind die van Guapa prima, hier is niets extreems aan. Maar dat voorbeeld daarna :schrik: Hierbij kan ik me niet voorstellen dat een hond hier geen last van krijgt. Net als de extreem steile achterhanden die je soms ziet. Er zijn meerdere rassen die maar matig gehoekt horen te zijn, maar totaal geen hoeking is gewoon niet gezond.

Nouja ik hoor het al, ook een ras waar men nogal eens dol is op extremen. Dat scheelt, daar hebben we bij de Tollers ook last van :mrgreen:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

vania schreef:

ik vond het zelf heel raar dat 1 van de pups 2 kiezen miste op 9 maanden, terwijl ze op 8 weken (toen ze gehaald werd) wel gewoon haar hele gebit had, maar hoe zou dat dan zijn bij het geen jij gehoord hebt?
zij miste dus geen tanden met het puppen gebit, maar met haar volwassen gebit dus wel?

Een pup heeft met een leeftijd van 8 weken niet een heel gebit hoor, dus niet alle 42 elementen. :wink:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Net als de extreem steile achterhanden die je soms ziet. Er zijn meerdere rassen die maar matig gehoekt horen te zijn, maar totaal geen hoeking is gewoon niet gezond.
Matig geoekt betekent gewoonweg dat de hoeking iets minder sterk is dan bij "goed gehoekt".
En dus is matig nog steeds een duidelijk aanwezige hoeking.
Men zou er beter aan doen daar streng op te selecteren inderdaad.
Van een missende kies krijgen ze niks, van slecht gehoekte achterhanden wel.

Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Maeve schreef:Net als de extreem steile achterhanden die je soms ziet. Er zijn meerdere rassen die maar matig gehoekt horen te zijn, maar totaal geen hoeking is gewoon niet gezond.
Matig geoekt betekent gewoonweg dat de hoeking iets minder sterk is dan bij "goed gehoekt".
En dus is matig nog steeds een duidelijk aanwezige hoeking.
Men zou er beter aan doen daar streng op te selecteren inderdaad.
Van een missende kies krijgen ze niks, van slecht gehoekte achterhanden wel.
Dat is zeker waar ja...
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

vania schreef:
bouvierpoedel schreef:Of hij nu een p1 mag missen of een p4 mist wat niet mag om het even toch.??
Ergens snap ik wel degene die de discussie startte omdat het eigenlijk maar puur ging, of het verantwoord is van een KM om een hond met uitsluitende elementen toch een U'tje te geven en landskampioen te laten worden
aan de andere kant weet ik ook, dat als je een KM hebt van land van herkomst (spanje) of omliggende landen, dat die 9 van de 10 keer NIET aan de hond komen, tenzij om aan de reu zijn ballen te voelen

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet echt scheutig ben op een niet complete hond, maar aan de andere kant, voor zover bekend (door mij en de fokkers van onze honden) is er geen 1 hond is die lijnen dat tanden mist (of het moest nooit doorgegeven/gezegd zijn), terwijl er in ons nest toch een pup was die op 9 maanden 2 kiezen miste, moesten tanden echt erfelijk zijn, zou dat dan niet ergens vandaan moeten komen?

@Maeve, zou het ook niet zo zijn, moest het waar zijn wat jij gehoord hebt over het missen van tanden en "slecht" skelet, zouden er dan niet heel veel naakthonden moeten zijn met een slecht skelet?
Kampioenen zijn ook niet perfect hoor en ook maar kampioen gemaakt door een paar keurmeesters.
Aan de fokker om de keuze te maken om die honden te gebruiken ,want kampioen wil niet zeggen fokwaardig .
Mensen moeten eens ophouden om kampioenen op een voetstuk te zetten en daar zoveel waarden aan te geven.

Je spreekt jezelf aardig tegen je heb geen gemis van P's in je lijnen zitten maar je hebt er wel 1 gehad die 2 kiesen miste. :denken:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
Je spreekt jezelf aardig tegen je heb geen gemis van P's in je lijnen zitten maar je hebt er wel 1 gehad die 2 kiesen miste. :denken:
Geen gemis v P's??? Ze heeft toch aangegeven dat beide ouderdieren 1 P1 missen & alle pups op 1 na ook, maar die die wel z'n beide P1's heeft mist 2 kiezen, zo heb ik t tenminste begrepen.
Lizzy
Actief
Mijn ras(sen): De Dalmatische Hond
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lizzy »

Als je geen belangrijkere zaken hebt om op te selecteren en je hebt aanbod genoeg: dan kun je rustig uitsluiten voor de fok op basis van missende kiezen. De meeste rassen hebben echter zat grotere problemen. En verder is het weggooien van goede genen ook nogal zonde voor je ras, lijkt me.... Te streng selecteren op zulke non triviale dingen lijkt mij niet handig. En dat verhaal dat het missen van P4's iets zegt over de kwaliteit van het skelet: ik heb dat al vaker gehoord van fokkers. Maar 1 goed onderbouwend bewijs of zelfs argument daarvoor hebben ze me (nadat ik er meerdere keren om heb gevraagd) nooit kunnen leveren. Kortom, wie dat heeft: ik ben nog steeds stikbenieuwd!
Afbeelding
Foto met dank aan Chien Noble.

Siamsa Dalmatische Honden
vania
Zeer actief

Wilma schreef:
vania schreef:

Een pup heeft met een leeftijd van 8 weken niet een heel gebit hoor, dus niet alle 42 elementen. :wink:
Welke missen ze dan op 8 weken?
Ik kan mij niet herinneren dat zij tanden miste, toch zeker niet degene die ze nu mist :denken:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lizzy schreef: En dat verhaal dat het missen van P4's iets zegt over de kwaliteit van het skelet: ik heb dat al vaker gehoord van fokkers. Maar 1 goed onderbouwend bewijs of zelfs argument daarvoor hebben ze me (nadat ik er meerdere keren om heb gevraagd) nooit kunnen leveren. Kortom, wie dat heeft: ik ben nog steeds stikbenieuwd!
Ik ook.
Maar vermoedelijk moet het nog geschreven worden ;)

Afbeelding

vania
Zeer actief

bouvierpoedel schreef: Kampioenen zijn ook niet perfect hoor en ook maar kampioen gemaakt door een paar keurmeesters.
Aan de fokker om de keuze te maken om die honden te gebruiken ,want kampioen wil niet zeggen fokwaardig .
Mensen moeten eens ophouden om kampioenen op een voetstuk te zetten en daar zoveel waarden aan te geven.

Nee dat weet ik ook wel, dat Kampioenen niet perfect zijn, maar het ging er oorspronkelijk over dat een KM een hond die niet compleet is (aangezien hij tanden mist die hij niet zou mogen missen volgens de rasstandaard en daar keurt/plaats een KM een hond toch naar?)
Daarom ook dat er bij zijn die zeggen, "ik heb liever een hond die goed werk, er goed uitziet en gezond is, maar die tanden mist, dan een hond die goed werkt, gezond is, maar er niet uit ziet of een hond die verder helemaal compleet is, maar niet goed werkt"

Ik spreek me niet tegen hoor, in de lijnen achter Darko en Guapa zit geen 1 hond die tanden mist, buiten P1's (wat mag volgens de rasstandaard) maar toch is er een pup van hen, die 2 kiezen mist
10 van de 11 hebben een compleet gebit (volgens de rasstandaard, dus inclusief 1 missende P1) en die 11de mist ook nog 2 kiezen (trouwens net op dezelfde plek in haar onderkaak) verder hebben ze allemaal een mooi schaargebit
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mim »

Nou wilde ik al niet fokken dus ik vind het totaal géén probleem, maar Smook mist ook 4 elementen en is op een inventarisatiedag van de asvn dan ook uitgesloten voor de fokkerij. Verder is het een toppertje en qua uiterlijk, gedragstesten en gangen scoorde ze prima!
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
vania
Zeer actief

crutz schreef:
bouvierpoedel schreef:
Geen gemis v P's??? Ze heeft toch aangegeven dat beide ouderdieren 1 P1 missen & alle pups op 1 na ook, maar die die wel z'n beide P1's heeft mist 2 kiezen, zo heb ik t tenminste begrepen.
heb het net aan Kees ook uitgelegd
de pup die 2 kiezen mist, mist ook 1 P1, verder heeft ze wel een mooi schaargebit
toen ik haar op 9 maanden terug zag en het aan 1 kant zag en het aan de eigenaars vroeg, dachten zij dat die kies er uit gevallen was, omdat ze wel eens met stenen aan de haal gaat, maar toen ik verder keek, zag ik dus dat ze op net dezelfde plek aan de andere kant van haar onderkaak dezelfde kies mist
Afbeelding
vania
Zeer actief

Lizzy schreef:Als je geen belangrijkere zaken hebt om op te selecteren en je hebt aanbod genoeg: dan kun je rustig uitsluiten voor de fok op basis van missende kiezen. De meeste rassen hebben echter zat grotere problemen. En verder is het weggooien van goede genen ook nogal zonde voor je ras, lijkt me.... Te streng selecteren op zulke non triviale dingen lijkt mij niet handig. En dat verhaal dat het missen van P4's iets zegt over de kwaliteit van het skelet: ik heb dat al vaker gehoord van fokkers. Maar 1 goed onderbouwend bewijs of zelfs argument daarvoor hebben ze me (nadat ik er meerdere keren om heb gevraagd) nooit kunnen leveren. Kortom, wie dat heeft: ik ben nog steeds stikbenieuwd!
bij de DC heb je inderdaad wel keuze genoeg
Ik weet bv in Frankrijk een hele leuke reu zitten, maar die ik dus niet ga/zal gebruiken omdat hij 4 tanden (buiten de P1's) mist en er eigenlijk keuze genoeg is, ook al moet ik daar voor naar Roemenië :engel:

Ik had dat nog nooit gehoord dat tanden te maken hebben met het skelet, maar ik vraag me dan af hoe het dan met het skelet van de naakthond is, aangezien die toch redelijk vaak tanden missen, maar er wel gewoon mee gefokt word?? (ik weet trouwens niets van de naakthond af hoor, buiten dat ze een slecht gebit hebben :wink: )
Afbeelding
vania
Zeer actief

Cleva schreef:
vania schreef:
bouvierpoedel schreef: Kampioenen zijn ook niet perfect hoor en ook maar kampioen gemaakt door een paar keurmeesters.

Nee dat weet ik ook wel, dat Kampioenen niet perfect zijn, maar het ging er oorspronkelijk over dat een KM een hond die niet compleet is (aangezien hij tanden mist die hij niet zou mogen missen volgens de rasstandaard en daar keurt/plaats een KM een hond toch naar?)
Daarom ook dat er bij zijn die zeggen, "ik heb liever een hond die goed werk, er goed uitziet en gezond is, maar die tanden mist, dan een hond die goed werkt, gezond is, maar er niet uit ziet of een hond die verder helemaal compleet is, maar niet goed werkt"
Ik vind een keurmeester die over werk en gezondheid gaat staan wauwelen een veel grotere gruwel dan een missende kies.
Maar je gaat toch naar show om je hond naar de rasstandaard te laten keuren? (buiten dat het leuk is en zo)
Onze 1ste show in NL, heeft de KM tot 5 keer toe, Darko zijn bek opengetrokken om zijn tanden te tellen, omdat er bij Darko van voor in zijn onderkaak 3 tanden afgesleten/afgebroken zijn (je ziet ze nog wel zitten, maar ze zijn maar heel klein)
Als ik met een DC op show kom die meer als 30% wit heeft, dan word hij gelijk gediskwalificeerd, omdat dat volgens de rasstandaard niet mag, of als ik met een DC aan kom lopen, die brindle is, maar een witte vlek in zijn nek (boven kant kop/rug) heeft, word hij dus ook gediskwalificeerd omdat dat volgens de FCI rasstandaard niet mag
dan vind ik dat je een hond met missende tanden, die hij niet mag missen, ook gewoon gediskwalificeerd mag worden, of je blijft in de ring en je krijgt een "goed" of zo, maar ik vind niet dat die hond dan kampioen kan/mag worden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”