Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Drama's met reeen door loslopende honden

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Drama's met reeen door loslopende honden

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Dit jaar al, in de Gooi en Vechtstreek zijn 15 meldingen van verminkte reeen door loslopende honden...
Het wordt steeds erger volgens Staatsbosbeheer. Vanmorgen op TV beelden van verminkte dieren.
Zie ook het artikel hieronder.

Jammer dat er mensen zijn die hun jachthonden zomaar laten rennen en niks geven om andere dieren.

Ik ben groot voorstander van loslopende honden maar wel op plaatsen waar ze geen schade toebrengen aan de natuuur. Zeker in het voorjaar.
ook laagbroedende vogels worden doodgebeten en verminkt. Ik kan hier slecht tegen :cry:
Mensen let hier toch op....

Drama’s met reeen in de Gooise natuur
Gepubliceerd op 15 april 12, 22:00
HILVERSUM - Steeds vaker spelen zich drama’s af in de Gooise natuur. Loslopende honden, waarvan de eigenaren zich nadrukkelijk gedeisd houden, jagen op reeën en slachten deze af zodra het doelwit zich vastloopt. Dat gebeurde eind vorige week nog, achter het Kamrad

Ben Broeke (69), een gepensioneerde boswachter die goed zicht heeft op het probleem, slaat alarm. ,,Het is op dit moment bar,’’ zegt hij. ,,Vooral deze tijd van het jaar, bijna al die reegeiten lopen met jong. Ze kalveren in mei, juni. Nu zijn ze extra kwetsbaar. Afgelopen donderdag is er nog eentje door honden gepakt, vlak achter het Kamrad. Die moest ik uit haar lijden verlossen.’’ Hij toont een foto van het zwaar toegetakelde dier.
Broeke woont zelf midden in het bos, pal ten zuiden van Hilversum. Ook daar ziet en hoort hij enkele keren per week honden achter reeën aanzitten. Geen eigenaar in zicht. ,,Ik geef wel ’ns een brul, zo van ’die klotehonden.’ Maar ja, je staat machteloos. Aanlijngebod of niet.’’ Het maakt hem woedend.
Lang heeft hij gewerkt als boswachter voor het Goois Natuurreservaat. Broeke hield zich vooral met de reestand bezig. Drie jaar terug nam hij afscheid. Hij is nu coördinator van de stichting Valwild Gooi en Vechtstreek. Valwild is wild dat dodelijk gewond raakt in de natuur. Vorig jaar waren het er in het Gooi zestig. ,,Doodgebeten, doodgereden, verdronken. Het punt is dat er in de natuur overal rasters staan, omheiningen van een twintig hoog. Normaal springt een ree daar overheen. Maar een vluchtende ree ziet ze niet, die loopt zich erop vast en wordt dan door een of meer honden verscheurd. Reeën vluchten ook over de weg, tussen de auto’s door. Dat kan levensgevaarlijk zijn.’’
De oud-boswachter heeft altijd twee telefoons bij zich, om geen melding te missen. Dan gaat hij erop af. ,,Een melding is bijna altijd foute boel,’’ zegt Broeke. ,,Kijk, ik ben geen hondenhater. De eigenaren, daar zit het probleem, menigeen neemt z’n verantwoordelijkheid niet. Sommigen weten of willen niet weten wat hun hond uitvreet. Ik roep daarom wandelaars en fietsers op om direct te bellen zodra ze een losse hond ergens achteraan zien rennen. Dit kan zo niet langer.’’
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Drama's met reeen door loslopende honden

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ja ik vind dit ook erg hoor.

ik snap ook niet dat mensen geen respect meer hebben voor de natuur.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

AnneMarie schreef:Dit jaar al, in de Gooi en Vechtstreek zijn 15 meldingen van verminkte reeen door loslopende honden...
Het wordt steeds erger volgens Staatsbosbeheer. Vanmorgen op TV beelden van verminkte dieren.

Jammer dat er mensen zijn die hun jachthonden zomaar laten rennen en niks geven om andere dieren.

Ik ben groot voorstander van loslopende honden maar wel op plaatsen waar ze geen schade toebrengen aan de natuuur. Zeker in het voorjaar.
ook laagbroedende vogels worden doodgebeten en verminkt. Ik kan hier slecht tegen :cry:
Mensen let hier toch op....

HILVERSUM - Steeds vaker spelen zich drama’s af in de Gooise natuur. Loslopende honden, waarvan de eigenaren zich nadrukkelijk gedeisd houden, jagen op reeën en slachten deze af zodra het doelwit zich vastloopt. Dat gebeurde eind vorige week nog, achter het Kamrad

Ben Broeke (69), een gepensioneerde boswachter die goed zicht heeft op het probleem, slaat alarm. ,,Het is op dit moment bar,’’ zegt hij. ,,Vooral deze tijd van het jaar, bijna al die reegeiten lopen met jong. Ze kalveren in mei, juni. Nu zijn ze extra kwetsbaar. Afgelopen donderdag is er nog eentje door honden gepakt, vlak achter het Kamrad. Die moest ik uit haar lijden verlossen.’’ Hij toont een foto van het zwaar toegetakelde dier.
Broeke woont zelf midden in het bos, pal ten zuiden van Hilversum. Ook daar ziet en hoort hij enkele keren per week honden achter reeën aanzitten. Geen eigenaar in zicht. ,,Ik geef wel ’ns een brul, zo van ’die klotehonden.’ Maar ja, je staat machteloos. Aanlijngebod of niet.’’ Het maakt hem woedend.
Lang heeft hij gewerkt als boswachter voor het Goois Natuurreservaat. Broeke hield zich vooral met de reestand bezig. Drie jaar terug nam hij afscheid. Hij is nu coördinator van de stichting Valwild Gooi en Vechtstreek. Valwild is wild dat dodelijk gewond raakt in de natuur. Vorig jaar waren het er in het Gooi zestig. ,,Doodgebeten, doodgereden, verdronken. Het punt is dat er in de natuur overal rasters staan, omheiningen van een twintig hoog. Normaal springt een ree daar overheen. Maar een vluchtende ree ziet ze niet, die loopt zich erop vast en wordt dan door een of meer honden verscheurd. Reeën vluchten ook over de weg, tussen de auto’s door. Dat kan levensgevaarlijk zijn.’’
De oud-boswachter heeft altijd twee telefoons bij zich, om geen melding te missen. Dan gaat hij erop af. ,,Een melding is bijna altijd foute boel,’’ zegt Broeke. ,,Kijk, ik ben geen hondenhater. De eigenaren, daar zit het probleem, menigeen neemt z’n verantwoordelijkheid niet. Sommigen weten of willen niet weten wat hun hond uitvreet. Ik roep daarom wandelaars en fietsers op om direct te bellen zodra ze een losse hond ergens achteraan zien rennen. Dit kan zo niet langer.’’
Triest is het zeker en vooral niet nodig maar 1 stukje tekst pik ik er even tussen uit en dat is een stukje waar jij een conclusie trekt :mrgreen: .
Dit slaat nergens op. Hiermee duw je een groep als dader de schuld door de mik. Elke hond ongeacht de groep waar zij uit komen kan jagen en wild verwonden of doden dus niet alleen de jachthonden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Zag het vanochtend ook op televisie.
Daar waar ze gedraaid hebben is gewoon een aanlijngebied, ook niet te missen
want je moet door een hek met heel duidelijke waarschuwingsborden.
Helaas denken heel veel mensen dat dat alleen voor anderen geldt :ugh:
Laatst gewijzigd door Suske op 19 apr 2012 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

chrico schreef: Triest is het zeker en vooral niet nodig maar 1 stukje tekst pik ik er even tussen uit en dat is een stukje waar jij een conclusie trekt :mrgreen: .
Dit slaat nergens op. Hiermee duw je een groep als dader de schuld door de mik. Elke hond ongeacht de groep waar zij uit komen kan jagen en wild verwonden of doden dus niet alleen de jachthonden.
Viel mij ook al op. :mrgreen:
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Helemaal eens met Chrico.
En dan nog ligt het aan diegene die het lijntje vast zou moeten houden, de mens dus.
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Okay, dat mag hier niet, een hondensoort bij de naam noemen. En je hebt in die zin volkomen gelijk, want ook andere rassen kunnen schade aanbrengen.
Bv Herdershonden veroorzaken hier nog wel eens problemen bij schapen.

Iedere hond, ongeacht ras, hoort niet zomaar achter wild te jagen en deze te verwonden.
Zo goed?

Ik zie echter wel dat honden die behoren tot de groep jachthonden of werkhonden toch gemakkelijker achter schapen reeen ed aangaan.

Ik heb gezelschapshonden (gehad) en een dog en die gaan niet zo jagen als bv de fox terriers fo springer spaniels waar ik wel eens mee op stap ga. Mijn hond keek altijd zo van 'heuh wat ga jij dan doen' en begreep het spelletje niet en juist daarom heb ik dus geen jachthond aangeschaft al vind ik het vaak prachtige honden, lenig etc.
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat dat toeval is, een bepaald soort hond heeft een specifiek instinct meegekregen, dat is eringetraind door mensen in de loop der tijd. En dat pakt soms sterker uit of niet al naargelang mensen ermee omgaan.
Dat ontkennen vind ik vreemd. Ik kies voor een ras door de eigenschappen die er aanzitten en hoe hij/zij eruitziet.

Maar als een poedel of een chihuahua of Bulldog achter wild aanrent en zorgt dat een ree zich verwond dan vind ik dat even erg. Laat dat duidelijk zijn.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

AnneMarie schreef:Okay, dat mag hier niet, een hondensoort bij de naam noemen. En je hebt in die zin volkomen gelijk, want ook andere rassen kunnen schade aanbrengen.

Iedere hond, ongeacht ras, hoort niet zomaar achter wild te jagen en deze te verwonden.
Zo goed?

Ik zie echter wel dat honden die behoren tot de groep jachthonden of werkhonden toch gemakkelijker achter schapen reeen ed aangaan.

Ik heb gezelschapshonden (gehad) en een dog en die gaan niet zo jagen als bv de fox terriers fo springer spaniels waar ik wel eens mee op stap ga. Mijn hond keek altijd zo van 'heuh wat ga jij dan doen' en begreep het spelletje niet en juist daarom heb ik dus geen jachthond aangeschaft al vind ik het vaak prachtige honden, lenig etc.
Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat dat toeval is, een bepaald soort hond heeft een specifiek instinct meegekregen, dat is eringetraind door mensen in de loop der tijd. En dat pakt soms sterker uit of niet al naargelang mensen ermee omgaan.
Dat ontkennen vind ik vreemd. Ik kies voor een ras door de eigenschappen die er aanzitten en hoe hij/zij eruitziet.

Maar als een poedel of een chihuahua of Bulldog achter wild aanrent en zorgt dat een ree zich verwond dan vind ik dat even erg. Laat dat duidelijk zijn.
Je mag van mij alle rassen bij naam noemen zoveel als je wil alleen moet het wel kloppen wat je schrijft en dat is nu niet het geval.
Ik heb ook altijd doggen gehad, de 1 taalde niet naar wild terwijl de ander de oven al aan zag staan. Ik heb een Chi die achter vogels en konijnen aangaat en een poedel gehad die ratten ving (wist je dat de poedel altijd gewoon een jachthond is geweest en de Chi een waakhond waaronder de herder ook valt :mrgreen: ) Het is juist ontkennen als je dingen alleen toebedeeld aan een bepaalde rasgroep, dan kan je nog wel eens voor leuke verrassingen komen te staan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

AnneMarie schreef:Okay, dat mag hier niet, een hondensoort bij de naam noemen. En je hebt in die zin volkomen gelijk, want ook andere rassen kunnen schade aanbrengen.

Zo goed?

even hoor,ik heb een "franse bulldog" en die kan ik echt niet loslaten in de duinen van mei tot september want die jaagt als de beste .
Hoewel beste misschien niet het best gekozen woord is maar ze heeft nog wel eens succes als ze kans krijgt,vangt op strand ook krabben(graaft ze gewoon uit)
Terwijl mijn terriër niet op of om kijkt naar konijnen,herten of ander wild.
Het ligt ten alle tijden aan de eigenaar,je moet je hond gewoon bij je houden als ie niet luistert,zo moeilijk is dat toch niet?
Anne&Taar
Zeer actief

Ik denk dat de enige groep die minder neiging heeft wild achterna te gaan, de groep van de gezelschapshonden is. Dat geloof ik wel. En ik denk dat bepaalde rassen excessief meer interesse hebben in wild; ik vind staande honden hier een voorbeeld van. Maar ik denk dat het echt grijpen van wild en dit doden, maar aan een heel select groepje is voorbehouden; niet veel honden hebben dit 'lef' (ik denk dat bepaalde herders dit lef meer hebben dan de meeste jachthonden) en dit vergt oefening; deze honden hebben dit spelletje vaker gespeeld. Ik denk dat t in bepaalde gebieden steeds om dezelfde honden zal gaan.
Dona85
Actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker spaniel

Ongelezen bericht door Dona85 »

AnneMarie schreef:Dit jaar al, in de Gooi en Vechtstreek zijn 15 meldingen van verminkte reeen door loslopende honden...

Ik vind het ook absoluut niet kunnen. Hond kan los daar waar aangegeven en mits hij bij je blijft, helemaal eens.
Maar waar staat in het stuk van de boswachter vermeld dat het om jachthonden gaat.
Gewoon 'honden' dus.
Afbeelding
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Ach hier in MIdden Delfland loopt een vrouw met 3 huskys, die jagen als roedel, die vrouw loopt ergens een km verder op. Konijnen, vossen burcht, alles word vermoord en gesloopt. En als je die vrouw aanspreekt kijkt ze je arrogant aan maar geeft niet eens antwoord :roll: nu weet ik niet of een husky onder de staande honden of jachthonden valt. Maar ik denk dat ongeacht het ras, onopgevoed is onopgevoed maakt niet uit in welke rasgroep ze vallen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

AnneMarie schreef:

Dank je :ok:
Voor het vermoorden van wild moet je juist niet bij jachthonden zijn.Op een paar soorten na is doden van wild een doodzonde voor een jachthond.
En ja,ik loop op dit moment met een loopse jachthond vaak in aanlijngebieden omdat ik anders helemaal nergens heen kan met haar.
Maar ze gaat niet ver van me weg en luistert.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Anne&Taar schreef:Ik denk dat de enige groep die minder neiging heeft wild achterna te gaan, de groep van de gezelschapshonden is. Dat geloof ik wel. En ik denk dat bepaalde rassen excessief meer interesse hebben in wild; ik vind staande honden hier een voorbeeld van. Maar ik denk dat het echt grijpen van wild en dit doden, maar aan een heel select groepje is voorbehouden; niet veel honden hebben dit 'lef' (ik denk dat bepaalde herders dit lef meer hebben dan de meeste jachthonden) en dit vergt oefening; deze honden hebben dit spelletje vaker gespeeld. Ik denk dat t in bepaalde gebieden steeds om dezelfde honden zal gaan.
Staande honden is volgens mij nog best aan te leren te luisteren en samen te werken, daar zijn de staande honden immers voor ;-). De lopende honden zijn een slagje erger. Zodra die los gaan, kan je op je kop gaan staan, maar dat ree/konijn is toch echt leuker.

Ik moet zeggen, ik ben heel braaf, en laat mijn honden alleen maar hazen op jagen, die braaf door de omheining weg kunnen, maar ik heb het zelf ook wel eens mee gemaakt dat mijn grand stiekem achter een ree aan ging... Foutje, bedankt. Verkeerde inschatting. Ik heb hem daar ook nooit meer los gelaten... ;-)

Overigens grijpen mijn lopende honden het wild niet. Maar een ree kan zich zoals in het stuk genoemd, wel kapot lopen in inderdaad Hekwerken of wildroosters die die in zijn vlucht niet ziet.

Triest wel dat mensen hun honden zo laten gaan. Of het nu jachthonden zijn of andere 'niet' luisterende honden, of mensen die het duidelijk niet interesseert.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

het lullige is dat er straks nergens meer honden los mogen lopen :19:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Asta schreef:Ach hier in MIdden Delfland loopt een vrouw met 3 huskys, die jagen als roedel, die vrouw loopt ergens een km verder op. Konijnen, vossen burcht, alles word vermoord en gesloopt. En als je die vrouw aanspreekt kijkt ze je arrogant aan maar geeft niet eens antwoord :roll: nu weet ik niet of een husky onder de staande honden of jachthonden valt. Maar ik denk dat ongeacht het ras, onopgevoed is onopgevoed maakt niet uit in welke rasgroep ze vallen.
geen van beide.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

@Asta: geen van beide ;)

absoluut belachelijk dat mensen dit zomaar laten gebeuren. Ik ben niet iemand die de hond per se binnen 10 meter moet hebben, maar wel in zicht en zeker niet overal en nergens achter het wild aan
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

Ja dat weet ik, was meer een grapje :wink: probleem zit hem echt niet in specifieke rasgroepen, meer aan lakse eigenaren die hun honden gewoon hun gang laten gaan.
marian*
Erelid
Contacteer:

sbientje schreef:@Asta: geen van beide ;)

absoluut belachelijk dat mensen dit zomaar laten gebeuren. Ik ben niet iemand die de hond per se binnen 10 meter moet hebben, maar wel in zicht en zeker niet overal en nergens achter het wild aan
Zo is dat.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

tekkel schreef:het lullige is dat er straks nergens meer honden los mogen lopen :19:
dat vind ik altijd zo'n rare redenatie. :wink:
Dit alles gebeurde al in een gebied waar honden aangelijnd hoorden te zijn. Dat zegt dus al iets over de personen die hun hond hier niet alleen los lieten, maar ook nog eens hun gang laten gaan. Wat hebben mensen die wel netjes losloopgebieden opzoeken hier dan mee van doen? Laten ze de mensen aanpakken die hun honden zo de vrijheid geven. Want als je 1 ding kunt nagaan is dat t nu net deze mensen zijn zie op een verbodsbord niets uit doen..
@Suuz, daar heb je idd gelijk in, dat de lopers nog net potentieel een tandje erger kunnen zijn...
marian*
Erelid
Contacteer:

Anne&Taar schreef:Maar ik denk dat het echt grijpen van wild en dit doden, maar aan een heel select groepje is voorbehouden; niet veel honden hebben dit 'lef' (ik denk dat bepaalde herders dit lef meer hebben dan de meeste jachthonden) en dit vergt oefening

Dat heeft niks met "lef" maar alles met rasspecifieke eigenschappen te maken.Wild doden is voor de meeste jachthonden een grote nono.Een doodzonde zo ongeveer.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

marian* schreef:
Anne&Taar schreef:Maar ik denk dat het echt grijpen van wild en dit doden, maar aan een heel select groepje is voorbehouden; niet veel honden hebben dit 'lef' (ik denk dat bepaalde herders dit lef meer hebben dan de meeste jachthonden) en dit vergt oefening

Dat heeft niks met "lef" maar alles met rasspecifieke eigenschappen te maken.Wild doden is voor de meeste jachthonden een grote nono.Een doodzonde zo ongeveer.
Het is zeker waar dat bij jachthonden geselecteerd is op honden die er bv wel achteraan rennen maar niet bijten, de bijtdrempel is verlaagd. (hoewel ik t niet met je eens ben dat dit een grote no-no is; ik ken zat retrievers die wel eens een konijn hebben gepakt) Maar om echt een stuk groot wild te bijten, heb je wel degelijk oefening en lef nodig. Dit zie je bv bij wolven ook goed, jonge en onervaren dieren laten zich sneller van hun stuk brengen en zullen hierdoor het karwei niet afmaken. Oudere ervaren dieren weten wat er komen gaat en bijten eerder toe, door succeservaringen wijs geworden. De meeste dieren hebben de ervaring van het jagen nodig voordat ze de volgende stap durven te nemen. Ik durf er echt om te wedden dat telkens dezelfde honden in bepaalde gebieden problemen geven; de ervaringsdeskundigen...En iedere hondenbezitter wordt er vervolgens op aangesproken.
marian*
Erelid
Contacteer:

Anne&Taar schreef: Het is zeker waar dat bij jachthonden geselecteerd is op honden die er bv wel achteraan rennen maar niet bijten, de bijtdrempel is verlaagd. (hoewel ik t niet met je eens ben dat dit een grote no-no is; ik ken zat retrievers die wel eens een konijn hebben gepakt) Maar om echt een stuk groot wild te bijten, heb je wel degelijk oefening en lef nodig. Dit zie je bv bij wolven ook goed, jonge en onervaren dieren laten zich sneller van hun stuk brengen en zullen hierdoor het karwei niet afmaken. Oudere ervaren dieren weten wat er komen gaat en bijten eerder toe, door succeservaringen wijs geworden. De meeste dieren hebben de ervaring van het jagen nodig voordat ze de volgende stap durven te nemen. Ik durf er echt om te wedden dat telkens dezelfde honden in bepaalde gebieden problemen geven; de ervaringsdeskundigen...En iedere hondenbezitter wordt er vervolgens op aangesproken.
Een Staande Jachthond als bijvoorbeeld een Drent mag niks dood bijten.Als ie dat wel doet is het een slechte jachthond :19:
Het zal echt weleens gebeuren maar dat maakt niet dat het geen doodzonde is,want dat is het wel.Wild (dood of niet)beschadigen mag zelfs al niet.
De meeste honden die hier in NL wild dood maken zijn geen goed luisterende jachthonden volgens mij,maar juist honden die volgens de eigenaar "toch niet luisteren" van rassen die er om bekend staan heel zelfstandig te zijn doordat ze daar juist ooit voor gefokt zijn.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

marian* schreef:[

Een Staande Jachthond als bijvoorbeeld een Drent mag niks dood bijten.Als ie dat wel doet is het een slechte jachthond :19:
Het zal echt weleens gebeuren maar dat maakt niet dat het geen doodzonde is,want dat is het wel.Wild beschadigen mag zelfs al niet.
De meeste honden die hier in NL wild dood maken zijn geen goed luisterende jachthonden volgens mij,maar juist honden die volgens de eigenaar "toch niet luisteren" van rassen die er om bekend staan heel zelfstandig te zijn doordat ze daar juist ooit voor gefokt zijn.
Je bedoeld een slecht opgevoede jachthond. :wink:
Nou, een retriever moet volgens de rasstandaard rauwe eieren heel kunnen laten met zn zachte bek, en maakt al helemaal nooooiit iets dood. Er staat wel meer in die rasbeschrijving dat ik met een korrel zout neem. Opvoeding doet minstens zoveel als wat die rasbeschrijving zegt dat er al automatisch in die hond zou zitten. Ik denk juist dat het een valkuil kan zijn als mensen een retriever nemen en verwachten dat deze niet jaagt omdat dat nou eenmaal 'niet hoort'. En er zijn zat mensen zonder kennis van honden met een retriever...
marian*
Erelid
Contacteer:

Anne&Taar schreef:

Het zal echt weleens gebeuren maar dat maakt niet dat het geen doodzonde is,want dat is het wel.Wild beschadigen mag zelfs al niet.
Nou, een retriever moet volgens de rasstandaard rauwe eieren heel kunnen laten met zn zachte bek, en maakt al helemaal nooooiit iets dood. Er staat wel meer in die rasbeschrijving dat ik met een korrel zout neem. Opvoeding doet minstens zoveel als wat die rasbeschrijving zegt dat er al automatisch in die hond zou zitten. Ik denk juist dat het een valkuil kan zijn als mensen een retriever nemen en verwachten dat deze niet jaagt omdat dat nou eenmaal 'niet hoort'. En er zijn zat mensen zonder kennis van honden met een retriever...

Hij mag niks dood maken.Wil niet zeggen dat het niet gebeurt :wink:
Zou een dodende of op (dood) wild kauwende retriever gebruikt worden voor de jacht dan zou hem dat rap afgeleerd worden vermoed ik.Een jager wil geen verkauwd wild in handen krijgen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Als we er van uuitgaan dat honden van de wolf of een ander wild dier afstammen zijn het allemaal potentiele jagers ,omdat hun wilde voorouders namelijk hun vreten niet kregen geserveert maar het zelf moesten vangenn om in leven te blijven.
Nu zal die natuurlijke jachtdrift bij het ene ras of per hond wat verder weg zijn gefokt of helemaal verdwenen maar het blijven allemaal potentiele jagers die wild kunnen beschadigen of doden.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

bouvierpoedel schreef:Als we er van uuitgaan dat honden van de wolf of een ander wild dier afstammen zijn het allemaal potentiele jagers ,omdat hun wilde voorouders namelijk hun vreten niet kregen geserveert maar het zelf moesten vangenn om in leven te blijven.
Nu zal die natuurlijke jachtdrift bij het ene ras of per hond wat verder weg zijn gefokt of helemaal verdwenen maar het blijven allemaal potentiele jagers die wild kunnen beschadigen of doden.
.

Inderdaad.

Mijn honden gaan weleens achter hazen en konijnen aan, maar reeën en schapen zijn ze nog nooit achterna gegaan.

Denk dat ze die te groot vinden.

En pas hebben ze nog een muskusrat vermoord.
Dat ging echt super snel, ze liepen gewoon net voor ons op het pad ineens zie ik Tama een kattensprong maken en iets pakken, Nikkie kwam ook even helpen en die rat was zo dood.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

marian* schreef:
Anne&Taar schreef:

Hij mag niks dood maken.Wil niet zeggen dat het niet gebeurt :wink:
Zou een dodende of op (dood) wild kauwende retriever gebruikt worden voor de jacht dan zou hem dat rap afgeleerd worden vermoed ik.Een jager wil geen verkauwd wild in handen krijgen.
Van toepassing voor alle apporterende honden.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Anne&Taar
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Als we er van uuitgaan dat honden van de wolf of een ander wild dier afstammen zijn het allemaal potentiele jagers ,omdat hun wilde voorouders namelijk hun vreten niet kregen geserveert maar het zelf moesten vangenn om in leven te blijven.
.
Amen. :mrgreen:
verkadej
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder + retriever

Ongelezen bericht door verkadej »

Ik ben blij dat ze dat in Duitsland beter geregeld hebben. Daar mag je ze in het broed seizoen niet los laten, jachthond of niet.
Dat is gewoon verboden en terecht. Trouwens van de hondenschool mogen we ze ook niet los laten in het bos (in Nederland) alleen met een 10 meter lijn.
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”