Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste hond?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Eerste hond?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Penny schreef:Ik denk dat je straks niet strak gericht moet zijn op een bepaald ras, maar gewoon in een asiel moet gaan kijken met welke hond je een klik hebt.
:schrik: Nou, liever niet als dat betekent dat er een ambull x stafford of x mechelaar mee naar huis gaat.
Beetje inlezen lijkt me wel verstandig.
Penny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever x Oud Duitse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Penny »

Is ook zeker waar hoor. Maar bij een asiel ga ik er vanuit dat ze haar echt wel kunnen vertellen wat voor hond het is en of ie bij haar past. Je kunt een scheet van een mechelaar treffen die helemaal niet moeilijk is, maar ook een draak van een golden retriever of zo. Ras zegt niet alles. Zeker bij kruisingen niet altijd. Ik ga er vanuit dat een asiel haar niet zomaar de eerste de beste stafford mee geeft. Of denk ik dan te positief over asiels?
Afbeelding
Penny
Zeer actief

Ken ook zat x mechelaars die echt niet moeilijk zijn maar gewoon hele lieve rustige honden. Dus als je voor een volwassen hond gaat, is het dan zo fout om alle vooroordelen een beetje los te laten maar te kijken naar de hond zelf?
Waarbij ik niet wil zeggen dat inlezen niet hoeft.
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wij hadden voordat wij onze eerstehond in huis namen een lijst gemaakt waaraan onze hond moest voldoen (karakter), wat wij niet wilden (bv jachtgedrag, hondagressie) en wat wij de hond konden bieden.

Hieruit kwamen een paar rassen die aan onze wensenlijst voldeden. Uiteindelijk werd het een Newfoundlander. Bewust een herplaatser gekozen. Als je zorgvuldig je herplaatser uitkiest dan weet je direct wat het karakter is en heb je echt geen probleemhond.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Penny schreef:Ken ook zat x mechelaars die echt niet moeilijk zijn maar gewoon hele lieve rustige honden. Dus als je voor een volwassen hond gaat, is het dan zo fout om alle vooroordelen een beetje los te laten maar te kijken naar de hond zelf?
Waarbij ik niet wil zeggen dat inlezen niet hoeft.
Het heeft denk ik niets met vooroordelen te maken. Je kunt een hele lieve rustige hond hebben, maar als de volgende eigenaar daar niet goed mee omgaat, kan de hele hond weer omslaan. Dan lijkt me het beter om een wat meer meegaande hond te hebben als het je eerste hond is.
Penny
Zeer actief

Dat kan, maar ook mensen met een eerste hond hoeven hun hond niet per definitie te verpesten toch? Als TS gewoon een leuke hond uitzoekt waarvan het karakter al goed en passend is bevonden. Waarom zou dat dan fout gaan? Ze komt al hier om uitgebreid info te winnen, ze luistert naar adviezen, ze kan de hond beweging geven, heeft geen kleine kinderen.. Ik zie het probleem niet zo eigenlijk :scratch:

Maar kan aan mij liggen natuurlijk.. Ben nou eenmaal een positief denker en ik vind het top dat iemand straks weer een hond uit het asiel een fijn leven gaat geven en daar van te voren over nagedacht heeft.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Penny schreef:Is ook zeker waar hoor. Maar bij een asiel ga ik er vanuit dat ze haar echt wel kunnen vertellen wat voor hond het is en of ie bij haar past. Je kunt een scheet van een mechelaar treffen die helemaal niet moeilijk is, maar ook een draak van een golden retriever of zo. Ras zegt niet alles. Zeker bij kruisingen niet altijd. Ik ga er vanuit dat een asiel haar niet zomaar de eerste de beste stafford mee geeft. Of denk ik dan te positief over asiels?
Over sommige asiels wel, het asiel waar wij Pol vandaan hebben, vraagt helemaal nergens naar. Loop maar door de kennels en wijs maar aan wie je hebben wil. Bovendien stond op Pols kaart dat hij met kinderen overweg kon, maar het zoontje van vrienden van ons is al bijna gebeten (ik stak er net op tijd mijn hand tussen.
Penny
Zeer actief

Dat soort asiels zouden niet mogen bestaan.. Helaas doen ze dat dus wel blijkbaar :-(
Afbeelding
Mekkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Mekkie »

Theraposa schreef: Zoals ik al eerder zei wil ik ook gerust voor een oudere hond gaan. Hoef niet perse een pup , hier op het forum word mij aangeraden om een oudere hond te nemen in plaats van een pup. dus ik denk dat het verhaal over een pup wel over is.
Goede keus hoor een herplaatser :ok:
Wij hebben als eerste eigen hond ook een herplaatser en achteraf had het niet beter kunnen lopen! Je kan je zoveel meer fouten veroorloven dan bij een pup.
Hij was al 5 toen we hem kregen en had al heel veel cursussen gedaan maar evengoed ben ik ermee op cursus gegaan, ondanks dat hij alles al wel kon, heb ik toch heel veel geleerd en hij vast ook :tongue:

Weet niet of het al genoemd is maar Alm@ en Tineke van het forum hebben best nog wel eens leuke honden ter herplaatsing, zij zijn heel zorgvuldig in het maken van een match dus als je aangeeft wat je wil, kijken zij of een hond bij je past http://hondenherplaatsingen.nl/

Succes met je zoektocht!
Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Theraposa »

Er zijn nog een aantal rassen die mij wel aanspreken , iemand ervaring met herders of boxers?
Afbeelding
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Boxers vind ik echt schatjes. Naar mensen, althans. Naar honden weet ik het nog niet zo zeker.

Kies je al deze rassen trouwens uit op uiterlijk of op karakter?
Want misschien is het beter om een lijstje te maken met wat je precies zoekt in een hond, en dat wij je dan
helpen daar een (ras) hond bij te zoeken.
Theraposa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog kruising , Chinese naakthond , Am bully en een APBT .
Contacteer:

Wat ik hem/haar kan geven is lange wandelingen , stuk fietsen , veel aandacht. Hij/zij moet ook alleen kunnen zijn voor een paar uurtjes , moet samen kunnen met katten , moet in een appartement kunnen (heb een stuk gras voor mijn huis maar niet omheind) , mag bij mij slapen , niet te lang haar en aanhankelijk zijn. Ik wil toch binnenkort voor een hond gaan omdat ik in mijn vakantie ook genoeg tijd heb om een band te maken met de hond. En ik kwam nog op deze rassen alleen weet ik niet of ze geschikt zijn voor mij. Vandaar mijn vraag. Ik heb ook al even gekeken bij een dierenasiel in Sneek en in Leeuwarden hier in mijn buurt. Ik beschik helaas niet over een auto.
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Wil je dat hij/zij tijdens de wandelingen gezellig met andere honden speelt/contact zoekt of maakt het je niet uit als hij/zij niet al te vriendelijk is tegen vreemde honden? Mag hij/zij waken (en dus blaffen!) of liever niet? Ben je consequent in wat je wel en niet toestaat? Heb je zin om je hond strak in de gaten te houden en bij te sturen waar nodig of loop je liever met je gedachten er maar half bij tijdens het wandelen?

Herders (iig de duitse, hollandse en belgische) zijn niet (allemaal) vriendelijk tegen vreemde honden en het zijn enorme regelneven/nichten. Als je het toestaat, "vertellen" zij elke hond die je tegenkomt wat er wel en niet mag en dat gaat vaak niet heel zachtzinnig, dus je maakt je er bijzonder geliefd mee bij andere eigenaren, not. Dat gedrag is prima in de hand te houden, maar dan moet je daar wel heel consequent in zijn en er, zeker in het begin, bovenop zitten.
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

de hond mag contact zoeken met een andere hond , ik wil niet dat hij andere honden bijt , verder maakt het weinig uit. Liever niet een hond die heel veel blaft , ik wil consequent zijn ja (goeie opvoeding vind ik belangrijk. Ik ben zijn baas , hij niet over mij) , tijdens wandelen wil ik ook gerust op de hond letten , aangezien ik zelf ook altijd mijn ogen in mijn rug heb als ik over straat ga.
Afbeelding
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Ik zou gewoon eens op dierenasiels.com rondkijken, dan zie je vast vanzelf wel iets wat je aanspreekt :ok:
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Punzel schreef:Ik zou gewoon eens op dierenasiels.com rondkijken, dan zie je vast vanzelf wel iets wat je aanspreekt :ok:
Ik heb inderdaad al even rondgekeken op verschillende websites. Ik heb het liefst niet al te ver aangezien ik zelf geen auto heb. Ik kijk ook elke dag naar dierenasiel in Sneek en Leeuwarden maar daar is nog niet echt een hond die mij aansprak. Al zag ik wel een leuke Amerikaanse bulldog maar ik weet niet of de geschikt is?

http://leeuwarden.dierenbescherming.nl/ ... ond/3/9737
Afbeelding
kipo
Zeer actief

Zoals gezegd, veel herders zijn niet gezellig met andere honden, voor mij maakt dat niks uit, ik kom zelden een andere hond tegen. Als je wandelroutes druk bezocht zijn, is het wat minder ontspannen wandelen, andere hondenbaasjes houden nl lang niet altijd hun hond bij zich, zelfs niet als jij dat wel doet. Hou er rekening mee dat je als eigenaar van een herder of "vechthond" (= stafford of hond die daarop lijkt) altijd de schuld krijgt als er iets voorvalt (en dan hoeft er niet eens gevochten te zijn, een grauw of snauw is vaak al voldoende). Kun je daar tegen en zie je er niet tegenop om veel tijd in training en opvoeding te steken, dan ga ervoor.
Loop je liever meer ontspannen en hou je van contact met andere hondenbaasjes, dan zou ik kiezen voor een ander ras of kruising. Ik vind een springer spaniel bijvoorbeeld ook erg leuk, ik weet alleen niet goed hoe erg hun jachtinstinct is.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Theraposa schreef:Wat ik hem/haar kan geven is lange wandelingen , stuk fietsen , veel aandacht. Hij/zij moet ook alleen kunnen zijn voor een paar uurtjes , moet samen kunnen met katten , moet in een appartement kunnen (heb een stuk gras voor mijn huis maar niet omheind) , mag bij mij slapen , niet te lang haar en aanhankelijk zijn. Ik wil toch binnenkort voor een hond gaan omdat ik in mijn vakantie ook genoeg tijd heb om een band te maken met de hond. En ik kwam nog op deze rassen alleen weet ik niet of ze geschikt zijn voor mij. Vandaar mijn vraag. Ik heb ook al even gekeken bij een dierenasiel in Sneek en in Leeuwarden hier in mijn buurt. Ik beschik helaas niet over een auto.

Je beschrijft hier meer de omstandigheden die jij de hond gaat bieden, dan het karakter dat je leuk vindt bij een hond. Mijn hond is bijvoorbeeld altijd heel rustig, maar moet wel heel veel rennen en lang wandelen en is wat dat betreft niet moe te krijgen. De hond van mijn moeder houdt dat juist neit vol en valt na een half uur dood neer, maar binnenshuis loopt ie wel altijd om je heen te drentelen en gaat ie zich snel vervelen. Wat heb je liever? En vind je het leuk als een hond kalm is in zijn manier van doen, of heb je hem liever wat drukker? Kan je er tegen als de hond onwijs focust (op bijvoorbeeld de bal of op wild, of op jou als ie iets van je wil? Vind je het leuk om een hond te hebben die bij een knip van je vingers direct reageert, of vindt je het prima als de hond niet zo op jou gefocust is? Heb je graag een enthousiaste lomperd, of een tevreden genieter? Of misschien val je meer voor de nukkige eenling, of wil je een hond die het allemaal niet zo veel interesseert? Vindt je het leuk als je hond van zwemmen houdt, van apporteren, of van kunstjes doen, of juist van rustig wandelen en knuffelen? Geniet je er van als je hond leuk met andere honden speelt of kan dat je niks schelen? Wil je een zelfstandige hond of juist een aanhankelijke? Koppig of volgzaam?

Dat zijn de vragen die je jezelf moet stellen, en dan kom je vanzelf uit bij een aantal leuke rassen of honden!
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Kunnen jullie ook meer vertellen over de boxer? Klopt het dat deze honden vaak niet in asiels zitten? Ik kan ze niet vinden. Het mag best een knuffelaar zijn en rustig of niet maakt mij niet veel uit. Als het maar een vrolijk beest is. Aanhankelijk vind ik belangrijk maar hij moet ook even alleen kunnen zijn voor een paar uurtjes. Hij mag buiten best energie hebben zodat ik een mooie lange wandeling met hem kan doen of met hem te fietsen. Als we beide ook maar een klik hebben. Spelen met andere honden maakt mij weinig uit.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh en herders -de duitsers tenminste- zijn over het algemeen nogal vocaal ingesteld.
ze blaffen dus nogal, al kun je dat wel in redelijk goede banen leiden.
maar stil zullen ze nooit worden.

als ze naar andere honden toegaan hebben ze nogal de neiging die hun wil op te leggen en dat kan met heel wat bombarie gepaard gaan.
mensen zien je liever gaan dan komen met je duitser en heel eerlijk gezegd kan ik dat best begrijpen.

als je een duitser overweegt zul je je er bewust van moeten zijn dat ze nogal baasgericht zijn en liever samen met hun baas dingen doen dan met andere honden.
zoals al gezegd werd, gezellig spelen met andere hondjes op een speelveldje is er over het algemeen niet bij, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel zijn.
maar ga er maar vanuit dat je met een duitse herder een regelneef/-nicht van de eerste orde in handen hebt ;)

als je daar allemaal tegen kunt, kun je je geen fijnere hond wensen, maar als dat niet is wat je zoekt wordt het één grote frustratie.

over de gezondheid heb ik het dan nog niet eens en die is, om het voorzichtig te zeggen, niet best: hd en ed komen veelvuldig voor en zo zijn er nog een handvol andere gebreken waar het ras ook mee te kampen heeft helaas :(
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Penny
Zeer actief

Volgens mij zoek je een knuffelbeer/ maatje maar dan wel in een stoer jasje. Middenmaat hond, kortharig, die goed te hanteren is in huis en niet luidruchtig want je woont in een appartement met buren die je tevreden wil houden. Geen waakse hond dus. Liever ook een rustig beestje binnen die buiten als je met m gaat wandelen lekker vrolijk en actief is.

Zoiets?
Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Penny schreef:Volgens mij zoek je een knuffelbeer/ maatje maar dan wel in een stoer jasje. Middenmaat hond, kortharig, die goed te hanteren is in huis en niet luidruchtig want je woont in een appartement met buren die je tevreden wil houden. Geen waakse hond dus. Liever ook een rustig beestje binnen die buiten als je met m gaat wandelen lekker vrolijk en actief is.

Zoiets?
Ik zie helaas niks.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

denk dat penny de beschrijving bedoelt ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Penny
Zeer actief

Uh ja :-)
Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Ja zoiets bedoel ik.
Afbeelding
Penny
Zeer actief

Misschien niet zo stoer als je zou willen, maar wat denk je van een whippet? (dames als ik nou iets compleets onzinnigs adviseer correct me please)
Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb toch liever een wat breder gebouwde hond.
Afbeelding
Penny
Zeer actief

Dacht al dat dat niet in jouw type zou vallen :-)
Die hond in dat linkje wat je liet zien leek me best een scheet van een hond trouwens.
Afbeelding
Theraposa
Zeer actief
Contacteer:

die Amerikaanse bulldog? Ik zag alleen iets over medicijnen staan , ik weet alleen niet wat dit precies in houd voor hoelang of dat dit voor het hele leven van de hond is. Ik heb het liefst wel een gezonde hond. Is wel in de buurt dus misschien wel moeite waard om eens langs te gaan.
Afbeelding
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Ik vind de boxer meestal lieve vriendelijke speelse enthousiaste honden. Ze houden van beweging maar kunnen als ze die voldoende hebben gehad ook prima zichzelf een tijdje vermaken of slapen.
Met de meeste honden kan mijn teef goed overweg, al kan ze nogal duidelijk zijn als een andere hond b.v. te opdringerig is of een roedelgenoot aanvalt.
Zowel mijn huidige boxer, als mijn vorige boxerreu, is/was geweldig lief en tolerant met kinderen, geen overmatige blaffer, waaks indien nodig en over het algemeen zijn het knuffelkonten :wink: .
Met Mickey heb ik wel wat medische problemen gehad, zij is op het ogenblik ruim 10, de vorige boxer eigenlijk amper problemen (13 geworden) al komen er in dit ras wel gezondheidsproblemen voor vnl. kanker.

Er is meer te lezen over de boxer op de site van de nederlandse boxer club, daar is nu ook één herplaatser. Je ziet ze weleens op asiel.com maar gelukkig voor de honden zelf niet te vaak.
Afbeelding

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”