EstherK schreef:
De kinderen zijn uiteraard niet verantwoordelijk. Het gedrag wat ze vertonen is wel dom.
Wat een vreemde reactie
Het is een heel normale reactie voor kinderen, hoor. Gillen en wegrennen als ze iets eng vinden of ergens van schrikken. Hangt ook wel wat van de leeftijd af natuurlijk, maar zo doen (kleine) kindertjes nou eenmaal. Die denken op zo'n moment niet aan wat ze geleerd hebben, hooguit dat ze niet de weg op mogen rennen. Omdat dat erin geramd wordt.
Kinderen moeten heel vaak hetzelfde horen voor het blijft hangen, al helemaal in een situatie waarin ze samen met vriendjes zijn die het anders doen dan ze geleerd hebben. En al helemaaaal in een situatie waarin ze schrikken en hun eerste ingeving is: rennen!!
En niet alle kinderen hebben het al vaak genoeg gehoord dat ze niet mogen gillen en rennen in de buurt van honden. Dus reageren ze op de manier die voor hun het natuurlijkst aanvoelt. Daar is niets doms aan.
Ik weet niet of deze kinderen wegrenden omdat ze schrokken, of dat het onderdeel was van hun spel. Maar om ze dom te noemen, gaat me echt veel en veel te ver.
Wat er precies gebeurd is, vind ik me lastig voor te stellen:
de kinderen renden weg en gilden toen wij de hoek omkwamen en hij heeft daarop gereageerd.en het was onverwachts daarom schoot hij los.'
de kinderen waren met een bal aan het spelen en hij wilde de bal die richting mijn hond ging waarop de hond hapte weet niet of dit waar is
Als dit het eerste incident was, vind ik de roze spuit ook te ver gaan. De hond wordt ongetwijfeld als gevaarlijk aangemerkt, dus zal voortaan alleen kort aangelijnd (1,5 meter) en gemuilkorfd uit mogen worden gelaten.
Daarbij zal een enkele cursus denk ik niet volstaan. Als ik de berichten van Peter lees, denk ik dat er nog genoeg te leren is op honden gebied. Daarbij lees ik ook dat hij daarvoor open staat

Als hij intensief en langdurig met de hond gaat trainen op aandacht en gehoorzaamheid, laat hij zien dat hij er alles aan doet om te voorkomen dat er ooit nog een incident kan voorvallen en kan haalt hij misschien nog wel meer plezier uit de hond.