Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welk ras erbij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Welk ras erbij?

Ongelezen bericht door pioenroos »

Heel soms (vaak) denk ik aan een hond erbij. Voorlopig is dit niet aan de orde want er loopt nog een oude teckel rond waar we absoluut geen jonge hond bij gaan zetten. Olivier houdt niet van gedoe maar corrigeert niet zelf. Hij is bijna 15 jaar dus hij mag de laatste jaren in alle rust doorbrengen :wink:
Maar dromen mag :wink: en Diem stelt het gezelschap van een andere hond erg op prijs.

Het gaat dus om een hond bij Diem. Op een rijtje wat ik wel/niet wil:
-Ik wil een pup. Ik vind pups helemaal geweldig namelijk :oeps:
-Ik heb zelf geen enkele fok of show ambitie. Kruising zou dus ook kunnen maar ik wil absoluut niet meewerken aan in-het-wilde-weg-fok nestjes of broodfok dus dan kom je wel snel bij een rashond uit. En contact met een fijne fokker vind ik ook heel waardevol.
-Een hond zonder extremen die gezond in elkaar zit en waar bij het fokken goed op gezondheid wordt gelet.
-Het zou een teef moeten worden. Diem is namelijk niet altijd even tof met reuen.
-Moet absoluut hondsociaal zijn.
-Liever geen allemansvriend maar ook niet wantrouwend of nerveus/agressief naar mensen. Geen eenmanshond ivm overdag bij mijn moeder zitten.
-Geen heel baasgerichte/slaafse hond. Ik denk dan aan herders of collies.
-Wel trainbaar, dus geen jachtdrift die niet te beheersen is. Een beetje zelfstandig dus maar niet totaal onafhankelijk. Niet al te serieus. Humor, stabiel, aanhankelijk en flegmatiek vind ik ook goede raseigenschappen :wink: Een 'zachte' hond zou niet bij mij en Diem passen, beetje pit en eigenwijzigheid moet er dus wel inzitten.
-Robuuste hond die niet stuk gaat van spelen met Diem (30+ kilo) 10 a 20 kg dacht ik aan.
-Geen trimvacht (pluk, scheer of veel borstelwerk), Liefst wel langere vacht dan een gladhaar.
-Rustig in huis (bij voldoende beweging uiteraard) Geen hysterisch gedoe. Weinig blaffen en als er al geblaft wordt geen schelle blaf. Er komt een neefje of nicht aan dus logeerpartijtjes bij Oma moeten wel kunnen :D

Wat ik kan bieden:
Ik werk 4 a 5 dagen per week. Ik werk max 3 dagen achterelkaar. Op werkdagen fiets ik 's ochtend 30 a 40 minuten met Diem. Dit kan gedeeltelijk door losloop. Daarna breng ik Diem naar mijn moeder. Als ik een halve dag werk blijft hij soms alleen thuis als dat zo uitkomt. Bij mijn moeder is hij soms een paar uurtjes alleen. Mijn moeder loopt minimaal 2x 20 minuten, vaak ook wat langer. Hier is loslopen ook mogelijk. 's Avonds haal ik hem op en wordt er thuis gespeeld/zoekspelletjes gedaan. Voor slapen nog een korte ronde.
Als ik vrij ben of halve dag werk (2 a 4 keer p/w) gaan we de hort op. Dan lopen we wandelingen van 2 a 4 uur. Ook als het slecht weer is. Diem gaat als het even kan ook mee naar vrienden (ergens wat drinken, bezoek of logeren)
Met Diem doe ik geen trainingen want daar heeft hij het karakter niet naar :wink: Mijzelf lijkt het wel leuk om te doen. Maar, ik weet eigenlijk ook niet hoe dat te combineren met Diem. Het moet niet een vereiste zijn dus dat ik behalve wandelen en huis-tuin gehoorzaamheid met de hond moet 'werken'.

Een heel verhaal geworden zo :oeps:

Alvast wat voorbeelden van rassen die de revue zijn gepasseerd:
Langhaar teckel (te klein naast Diem en kans op jachtpassie te groot?)
Corgi (uiterlijk niet helemaal mijn ding)
Heidewachtel (kan ik niet genoeg bieden?)
Allerlei basset soorten (jachtpassie te groot?)
Rhodesian Ridgeback (te groot)
Hovawart (te groot, heeft meer nodig dan ik kan bieden?)
Peludo (te druk/onrustig in huis voor mijn moeder?)
Eurasier (voorkeur van moeder :wink: Ik ben bang voor nog een hond die niet 100% betrouwbaar is en niet los kan ivm jagen)
Kromfohrländer (lastig aan te komen en te bekijken in Nederland)
IJslander of Västgötaspets (te blafferig)
Buitenlanders (te oud of anders kans op jachtdrift of slechte gezondheid. Diem is chronisch ziek en een jager en ik wil dat heel graag niet in tweevoud)
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Welk ras erbij?

Ongelezen bericht door _Leonie »

Een Stabij?
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Wetterhoun?
pioenroos
Zeer actief

_Leonie schreef:Een Stabij?
Daar heb ik idd ook wel eens aangedacht. Ze lijken me erg leuk. Mijn aarzeling is alleen dat ik wel eens lees hier dat ze wat nerveuze trekjes kunnen hebben. En dat is echt niks voor mij. Een hond mag pittig zijn, geen probleem. Maar omgaan met een hond die lastig met druk(te) omgaat vind ik moeilijker :oeps:
Daarnaast duurt het bij sommige types lang voordat ze niet zelfstandig de hort op gaan. Tenminste, dat begrijp ik altijd van Marjoleine haar berichten. Bij mijn teckels heb ik dat prima kunnen begeleiden en die waren 100% betrouwbaar om ook in wildrijk gebied los te lopen. Maar Diem dus niet en ik wil niet 3 jaar lang met 2 van die types lopen.
Er lopen hier in Zeeland weinig Stabijs. Ik zou eens moeten kijken of ik nader met ze kan kennismaken :mann:
Nanna schreef:Golden retriever uit jachtlijnen?
Wat is het verschil dan met andere lijnen? Wat ik hier tegenkom aan goldens zijn veel te zacht voor mij namelijk. Daar krijg ik helemaal de kriebels van. Als puber een golden als uitlaathond gehad. Heb hem bergen trukjes geleerd maar dat superbrave vind ik dus saai :oeps:

Edit:
Wetterhoun?
Ja, dat lijken me echt perfecte honden! Maarrrr wel 1 minpunt: ik lees in Marjoleine haar berichten vaak dat het honden zijn die soms 1 baas kiezen. En als ik of mijn moeder dat dan is wordt het erg onhandig. Dan heeft 1 van ons dus een hond die niet goed luistert en/of sikkeneurt. Dat is niet leuk voor ons en niet leuk voor de hond :wink:
Laatst gewijzigd door pioenroos op 06 nov 2012 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

pioenroos
Zeer actief

Nanna schreef:Volgens mij zijn werkgoldens slanker, donkerder van kleur en pittiger.
Dus geen brave grote witte slagschepen ;-)
Ze zien er idd in ieder geval een stuk beter uit :wink: Als ik zoek op GR werklijn kom ik wel bij een kennel die 'will to please' uit. Dan krijg ik dus al de kriebels :tongue:
Maar ik zal eens verder kijken. Pittiger is goed maar naast Diem moet er wel een hond komen die luistert.
Zie mijn puntje over Buitenlanders :wink: Kan altijd nog als ik niet op een ras gevallen ben op het moment dat Olivier er niet meer is.
Afbeelding
Vitalia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Lagotto Romagnolo
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Vitalia »

Een Lagotto Romagnolo, het zijn de ideale hondjes en altijd tevreden als ze maar bij jou kunnen zijn. Niet moeilijk met andere honden, geen druktemakers, balletje halen vinden ze leuk, zwemmen graag, héél makkelijk mee te nemen naar waar dan ook :I:
Afbeelding
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Tara schreef:Ik denk dat dat echt heel erg meevalt, volgens mij is dat meer als in: er kan maar één baas op het voetstuk staan en geadoreerd worden.
Andere mensen zijn okee, en ze luisteren ook wel, maar de grootste adoratie is en blijft toch altijd voor De Baas op het voetstuk. :wink:
Ik heb weliswaar geen wetters, maar ik denk dat je het zo een beetje moet voorstellen.
De wetterhoun vind ik een ontzettend leuk ras, en het lijken me eigenlijk wel heel ideale honden. :I:
Hmm, dat klinkt wel haalbaar dan. Ik ga het nog eens overdenken. Wat ik zo lees vind ik het ook heerlijke honden. Maar mijn moeder doet het oppassen natuurlijk echt voor haar lol. Dus de hond moet het wel leuk bij haar vinden anders is de lol er voor haar ook af :wink:
Vitalia schreef:Een Lagotto Romagnolo, het zijn de ideale hondjes en altijd tevreden als ze maar bij jou kunnen zijn.
Het lijken me idd heerlijke honden. Poedels ook. Maar een hond met een doorgroeivacht komt er hier niet in. Daar ga ik de rest van haar leven spijt van krijgen. Vind het vaak al irritant genoeg dat mijn eigen haar doorgroeit en ik naar de kapper moet :wink:
Afbeelding
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Een Wetterhoun zat ik inderdaad ook aan te denken.

Of ehh... Iets heel anders. Een Whippet? Voldoet volgens mij prima aan je eisen, behalve dan de vacht (Al heb je ook langharige whippets). Jachtdrift is volgens mij best heel goed te hanteren.
Afbeelding

En wat te denken van een Ierse Waterspaniël?
Als 'rechtgeaarde' Ier is hij een uitgesproken individualist, opgewekt en levendig, eigenwijs en bijzonder intelligent. Hij is moedig en ondernemend, en paart een scherp verstand aan een groot uithoudingsvermogen. Hij is zeer trouw aan de baas, heeft gevoel voor humor. De IWS houdt erg van zwemmen.
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Een leuke whippet? Of greyhound, al zijn die wel groot. Wetterhoun is ook een leuke optie, geen slaafse gehoorzaamheid en ze gaan in het bos toch regelmatig hun eigen gang maar echte weglopers zijn het niet. Teefjes vind ik altijd erg vriendelijk. Zijn alleen wel een stukje groter dan 10-20 kilo :mrgreen:
Of misschien een cocker spaniel? Veel cockers vind ik veel te harig maar laatst op de hei kwam ik een reu met weinig beharing. Hartstikke leuk ding :ok:

Ik zou trouwens niet weten waarom je een heidewachtel niet genoeg zou kunnen bieden, dat zijn ook maar gewoon honden hoor :D
klaproos
Zeer actief

Misschien is een Slovenský Hrubosrstý Stavac ook wel iets voor je.
Ik ken een erg fijn exemplaar. Zeer hondsociaal, vriendelijk maar geen allemansvriendin, heel makkelijke vacht, vrij rustig maar buiten enorm actief. Behoorlijk sterke eigen wil en een dosis pit maar een goed te hanteren jachtinstinct en ze zijn erg intelligent. Het is een erg vrolijk en vrij beest.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

Dapper schreef:Of ehh... Iets heel anders. Een Whippet? Voldoet volgens mij prima aan je eisen, behalve dan de vacht (Al heb je ook langharige whippets). Jachtdrift is volgens mij best heel goed te hanteren.
Denise. schreef:Een leuke whippet? Of greyhound
Die langhaar Whippet is wel ontzettend mooi hoor :I: Maar het blijven volgens mij toch wel zelfstandige zichtjagers? En als ik Diem dan gillend in de riem is lijkt me een andere slimme zelfstandige hond lastig bij te sturen? Saluki's vind ik ook zo mooi.
Dapper schreef:En wat te denken van een Ierse Waterspaniël?
Ontzettend leuk. Maar die vacht... Ik zou mezelf helemaal gek maken om alles klitvrij en tijdig getrimt te houden. Ik zou het doen hoor, maar ik vind het gewoon niet leuk :19: 1x p/w week doorkammen is geen probleem. Maar dat is een klusje van 15 minuten.
Denise. schreef:Of misschien een cocker spaniel?
Die ik ken zijn eigenwijze weglopers. Maar misschien ken ik de verkeerde, zal eens kijken.
Denise. schreef:k zou trouwens niet weten waarom je een heidewachtel niet genoeg zou kunnen bieden
Ik lees altijd dat je nog op de jacht worden gefokt en als 'gezinshond' niet helemaal aan hun trekken komen? Ik vind ze wel erg mooi.
Denise. schreef:Zijn alleen wel een stukje groter dan 10-20 kilo :mrgreen:
Ja, dat is ook een nadeel. Ik zou dan wel 2 grote lomperds in huis hebben. Is toch minder handzaam, ook in de auto enzo. Vind Wetters ook niet zo mooi :oeps: Maar het karakter klinkt zo leuk :D
Dapper schreef:Misschien is een Slovenský Hrubosrstý Stavac ook wel iets voor je.
Lijkt wel een beetje op een draadhaar Vizsla maar dan anders van kleur. Ook het karakter klinkt hetzelfde? Ik ken de draadhaar Vizsla goed, dat karakter past niet zo goed bij mij. Te rechtlijnig en serieus ofzo? Ze zijn ook een beetje groot zie ik.

:ok: Dank voor meedenken iedereen. Leuke tips.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Een behaarde Peruaan kan prima hoor. Wel goed kijken naar het karakter van de ouders of die je liggen. Er zitten nml best grote verschillen in het ras.

Als je al een jagende hond hebt moet je wel heel veel aandacht besteden aan het niet jagen. Bij bijna elk ras. De kans is wel veel groter dat je andere hond ook gaat jagen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

een schnauzer?
&nicole
Zeer actief

Ongelezen bericht door &nicole »

Een tibetaan zie ik ook best wel passen, maar is vast te langharig ;)

Een behaarde naakthond?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ik begin mijzelf heel irritant te vinden maar soit :mrgreen: Wat vind je van een dalmatiër?
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief

sirene schreef:Als je al een jagende hond hebt moet je wel heel veel aandacht besteden aan het niet jagen. Bij bijna elk ras. De kans is wel veel groter dat je andere hond ook gaat jagen.
Daar ben ik me zeker van bewust. Maar goed dat je het nog een keer zegt. Een hond met een 'beheersbare' jachtpassie moet ik echt mee uitkijken denk ik. Diem kan echt piepend bij een vers spoortje staan. Dan zit hij wel aan de lange lijn maar de bedoeling zal voor een (zelfstandige) jachthond prima duidelijk zijn.
Peruanen kunnen ook wel zelfstandig jagen toch?
kipo schreef:een schnauzer?
Nee :wink: Dat had ik er bij moet zeggen. Rasgroepen 2 en 3 zijn niet echt aan mij besteed.
&nicole schreef:Een tibetaan zie ik ook best wel passen, maar is vast te langharig ;)
Een behaarde naakthond?
Tibetaan heb ik wel eens bij een fokker bekeken als optie voor mijn moeder. Maar idd te veel haar en te weinig neus :wink: Behaarde naakthond is een Peludo, zie hierboven.
Elmo/maureen schreef:Ik begin mijzelf heel irritant te vinden maar soit :mrgreen: Wat vind je van een dalmatiër?
:mrgreen: Beetje stippelig :wink: Lijkt me best een leuke hond maar wat aan de grote en sterke kant. Eigenlijk moet ik dat echt niet doen: dat is te veel voor mijn moeder naast lompe Diem.

Ik zag ook dat een Cocker in huis toch wel hyperig is met veel drentelen en achter je aan lopen. De hond moet echt rustig in huis zijn. (mijn moeder kan daar door ziekte niet goed tegen)
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

pioenroos schreef:Die langhaar Whippet is wel ontzettend mooi hoor :I: Maar het blijven volgens mij toch wel zelfstandige zichtjagers? En als ik Diem dan gillend in de riem is lijkt me een andere slimme zelfstandige hond lastig bij te sturen? Saluki's vind ik ook zo mooi.
Ik ken geen hordes whippets en greyhounds hoor, maar die ik ken of tegenkom met wandelen lopen altijd los en in de buurt van de baas. Jaren terug een snuffelstage gedaan bij een HUS waar een greyhoundteefje mee liep. Was een jachthond geweest in Spanje maar liep keurig mee in het bos. Af en toe kreeg ze iets in het vizier maar was je op tijd met roepen kwam ze keurig naar de HUS mevrouw toe.
Met een Whippet zit je denk ik nog wat veiliger, die hebben voor een windhond best wat will to please. Worden ook regelmatig in de sport gebruikt. Een Saluki is dan weer een Oosters type en die zijn wat eigenzinniger.
Die ik ken zijn eigenwijze weglopers.Maar misschien ken ik de verkeerde, zal eens kijken
Dat zou goed kunnen, ken Cockers verder niet echt maar dit exemplaar had ik zo mee naar huis genomen :lol1:
Ik lees altijd dat je nog op de jacht worden gefokt en als 'gezinshond' niet helemaal aan hun trekken komen? Ik vind ze wel erg mooi
Nou ik ken ze eigenlijk niet anders dan actieve gezinshonden. En als ik zo lees wat jij doet met Diem zou ik echt niet weten waarom een Heidewachtel niet zou kunnen.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Elmo/maureen schreef:Ik begin mijzelf heel irritant te vinden maar soit :mrgreen: Wat vind je van een dalmatiër?
pioenroos schreef::mrgreen: Beetje stippelig :wink: Lijkt me best een leuke hond maar wat aan de grote en sterke kant. Eigenlijk moet ik dat echt niet doen: dat is te veel voor mijn moeder naast lompe Diem.
Joh :Q:

Een teef is niet zo groot hoor ;) In ieder geval minder groot dan de reuen. :mrgreen: Sterk zijn ze wel.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Gewoon even doorbijten en wennen aan het uiterlijk van een Corgi.
Qua karakter is het wel het hondje dat je zoekt nl.
pioenroos
Zeer actief

*Esther schreef:Gewoon even doorbijten en wennen aan het uiterlijk van een Corgi.
Is een Cardigan waaks/blafferig? En zou, eenmaal volwassen natuurlijk, ze met plezier mee kunnen met de hoeveelheid beweging die Diem krijgt? Dus 30 minuten fietsen of een wandeling van 4 uur maken?

Ik vind het leuke hondjes hoor. En tenzij het uiterlijk me echt tegenstaat vind ik uiterlijk het minst belangrijk :wink:
Afbeelding
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Als een heidewachtel je leuk lijkt, zou ik daar eens goed naar kijken. Herman heeft vanaf het begin altijd losgelopen.
Het is niet echt het volgzame naast type, maar wat heel prettig is, is zijn behoefte aan samenwerken. Dat betekent dat de keren dat hij wel achter iets leuks aanging, hij binnen de kortste keren terug was. Dat samenwerken betekent dat hij je van haver tot gort leert kennen en jij hem(haar). Nadeel, ook je zwakke kanten kent hij. Verder heel tolerant naar zijn omgeving. Het valt mij altijd op, dat als ik mensen ontmoet die eens in hun leven een heidewachtel hebben gehad, ze altijd enthousiast zijn over hun en mijn heidewachtel en als ze er nog een hebben loopt die altijd los. Het duurde overigens wel geruime tijd voor hij volwassen was, zo rond z'n 4de jaar.Leuk stabiel vriendelijk ras, slim en enthousiast. Toen ik nog werkte bleef hij met gemak 6 uur alleen bij onregelmatige werktijden. Ik heb nooit trainingen gedaan, maar loop wel veel in de natuur, waarbij hij druk is met balletjes en stokken, zwemmen. Het zoeken van de bal komt goed tegemoet aan zijn speuren, kan hij erg goed. en als ik paddestoelen, insecten, vogels aan het kijken en fotograferen ben, houdt hij de bal in het oog en beweegt niet, ik in de struiken en hij op het pad.Overigens verstopt hij ook wel een balletje voor mij,echt verstoppen, als ik hem niet vind, wijst hij hem aan en doet een stapje terug, kan ik hem pakken. Ik hoef niet bij voortduring met de bal bezig te zijn, gelukkig niet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

pioenroos schreef:
Tara schreef:Ik denk dat dat echt heel erg meevalt, volgens mij is dat meer als in: er kan maar één baas op het voetstuk staan en geadoreerd worden.
Andere mensen zijn okee, en ze luisteren ook wel, maar de grootste adoratie is en blijft toch altijd voor De Baas op het voetstuk. :wink:
Ik heb weliswaar geen wetters, maar ik denk dat je het zo een beetje moet voorstellen.
De wetterhoun vind ik een ontzettend leuk ras, en het lijken me eigenlijk wel heel ideale honden. :I:
Hmm, dat klinkt wel haalbaar dan. Ik ga het nog eens overdenken. Wat ik zo lees vind ik het ook heerlijke honden. Maar mijn moeder doet het oppassen natuurlijk echt voor haar lol. Dus de hond moet het wel leuk bij haar vinden anders is de lol er voor haar ook af :wink:
Daar zou ik niet bang voor zijn ;)

Wetters hebben maar één baas, maar iedereen die bij hun baas hoort is ook okee.
Zeker als het mensen zijn die ze veel zien is dat geen probleem.
Tara zegt het inderdaad wel goed en je moeder hoort ongetwijfeld bij "jouw mensen", dus die wordt dan gewoon ingelijfd :ok:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Misschien een Altdeutsche Hütehund?
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

pioenroos schreef:
*Esther schreef:Gewoon even doorbijten en wennen aan het uiterlijk van een Corgi.
Is een Cardigan waaks/blafferig? En zou, eenmaal volwassen natuurlijk, ze met plezier mee kunnen met de hoeveelheid beweging die Diem krijgt? Dus 30 minuten fietsen of een wandeling van 4 uur maken?

Ik vind het leuke hondjes hoor. En tenzij het uiterlijk me echt tegenstaat vind ik uiterlijk het minst belangrijk :wink:
De beweging die jij noemt gaat prima.
Behendigheid enz is niet hun sport ivm de rug maar gewone rechttoe rechtaan beweging is helemaal geen punt.
In eerste instantie vond ik de Cardi ook wat raarder van uiterlijk en gingen wij voor de Pem. Maar de Pem is blafferiger en dat weerhield ons toen en maakten de switch naar de Cardi. Maar eerlijk is eerlijk, aan het "niet blaffen" moet je zeker aandacht besteden! Ze zijn waaks en het commando "stil" leren ze niet 123. Maar de Spets die jij noemt en die ik qua uiterlijk ook prachtig vind en wat minder extreem is in zijn uiterlijk, is echt een blaffend monstertje. Tenminste, degene die ik ken en wat ik zie langs de ring.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef:Amerikaanse Collie
Afbeelding

Láng niet zoveel vacht als hun engelse familieleden.
Werkwillig, rustig in huis, sociaal naar mens en dier. Baasgericht maar niet slaafs.
Vaak prima met kinderen. En erg mooi om te zien ;-)
:ok: korthaar zat ik aan te denken.
klaproos
Zeer actief

Werklijn Clumber Spaniël?
Zeer hondsociaal, kindvriendelijk, geen allemansvriend, koppig en eigenzinnig maar wel trainbaar. Overigens wel zachtaardig en goedig van karakter, misschien niet helemaal wat je zoekt.
Afbeelding

Of een (werklijn) Samojeed. Al kunnen die wel blaffen.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Nanna schreef: Ja, dat kan ook goed. Maar TS wil geen korthaar ;-)
Oh dat had ik helemaal niet gezien. Peludos zijn er wel met langer haar maar de meeste hebben wel kort haar.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nanna schreef: Ja, dat kan ook goed. Maar TS wil geen korthaar ;-)
:pffff: Liefst. En géén collie.
Lekker behulpzaam zijn we ook weer :LOL:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Je zegt geen herders, maar een type als Layla past helemaal in je omschrijving...
Buiten heel actief, binnen een bankhanger, sociaal naar mens en dier. Ik kan haar zo aan andere meegeven, al blijf ik wel favoriet natuurlijk :pffff: buiten negeert ze vreemde overigens vooral, ze wil best even komen snuffelen maar dat is het dan ook wel. Zw wil graag wat samen doen, maar is niet te beroerd haar eigen draai er aan te geven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”