Van jachthonden heb ik niet veel verstand, maar van witte herders wel.
Als je voor dat ras valt, en die kans acht ik persoonlijk héél erg groot

, lees je dan eerst goed in. Er zijn een paar problemen met het ras. Ten eerste karakter. Ze moeten 'terughoudend van aard' zijn naar vreemden. Dat is door verkeerd fokken bij een heleboel witjes doorgeslagen in angst

Je ziet momenteel dus veel witte schijtebakken. Daaruit kunnen zich problemen als angstagressie ontwikkelen.
Ga dus voor een goede fokker, die gezondheid en karakter voorop zet. Dat is echt honderd maal belangrijker dan een nest dat uit twee showkampioenen voortkomt.
Qua gezondheid is het belangrijk dat de fokker minimaal test op HD, ED en MRD1 defect.
Witjes zijn verder echt heel erg leuk. Hoogt intelligent, baasgericht, willen graag werken, gevoelig van aard, leren graag en snel (dus ook verkeerde dingen

). Ik vind ze vaak echte clowns. Blij van aard.
Het zijn wel herders, dus het bemoeizuchtige zit er wel in. Bij witjes geldt dat je een ijzeren vuist gehuld in fluweel moet hanteren. Ik vind het eigenlijk geen ras voor beginners, maar aan de andere kant, als je je goed inleest en een goede aanpak hebt, zul je ver komen. Ik ben zelf ook begonnen met een niet-beginnersras (rottweilers), en dat pakte ook prima uit
Jij lijkt me persoonlijk iemand die zich goed voorbereid, en je bent ook niet te beroerd om naar adviezen te luisteren. Dan zie ik dat wel loslopen.