Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loopt de leider voorop of achterop?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Loopt de leider voorop of achterop?

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat leiderschap wisselt geloof ik persoonlijk zeker.
Het verschilt per situatie volgens mij, zeker als je zoals wij een grotere groep hebt (wij hebben er vijf).

Nu valt me het volgende op:
Buiten is RR volgens mij duidelijk de baas. Orpa is meer de soldaat die dingen moet regelen als er onraad is of dreigt. RR en Orpa voeren samen het bewind, heb ik het idee, maar buiten doet RR de coördinatie en besluit RR dus ook of een andere hond wel of niet okee is.

Maar RR loopt altijd een meter of vijftien achterop. Als er voor iets nadert is ze er als de kippen bij, Orpa gaat er dan heen (tot ca 10 meter) en RR doet de kennismaking.
Als er iets gebeurt dat onduidelijk is staat RR ook vooraan, maar direct na dit soort acties zakt ze weer terug naar de achterhoede.
Ze speelt ook regelmatig hoor, met allemaal, en dan gaan ze alle kanten op, maar zodra we op een pad lopen end aar alleen maar lopen: hop. Naar de achterhoede.

Nu is het volgens de meeste kenners "normaal" dat de leider voorop loopt.
Dat geloof ik zelf niet direct, ik denk dat degenen die het vuile werk moeten doen daar lopen, maar ik heb me nooit afgevraagd waar de leider dan loopt. Tot nu dus.

Zou RR buiten achterop lopen omdat ze op die manier alles voor zich ziet en toch de achterhoede kan "dekken"?
Het is namelijk te structureel om toeval te zijn :19:
Wat denken jullie?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Loopt de leider voorop of achterop?

Ongelezen bericht door Jaap* »

De leider loopt daar waar het het lekkerst ruikt :mrgreen: :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

onze Mats liep altijd heen en weer. Ze wilde voorop maar vond dat ze haar roedel wel goed in de gaten moest houden. Dus liep ze (dwangmatig) 10 meter vooruit, en weer terug naar de roedel, 10 meter vooruit, en weer terug naar de roedel. Altijd.

Bij Cena en Henk weet ik niet wie er de baas is. Ze gaan buiten allebei hun eigen gang en hebben weinig oog voor elkaar. Totdat Cena uit beeld verdwijnt, dan blijft Henk op haar wachten en komt hij onder geen beding met ons mee zonder Cena. Andersom interesseert Cena het geen biet als Henk uit het zicht verdwijnt. Slechte herder!
RIP Cena :roos:
    Chihuahua-paws
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
    Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Bij paarden loopt de leider achteraan die drijft ook. Bij honden weet ik het niet maar zou zomaar zo kunnen zijn.
    In de natuur geloof ik wel dat de leider achterop loopt.
    It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
    lieke
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
    Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Nooit zo op gelet, maar idd. Kyra loopt ook altijd achterop. :denken:
    Bonnie loopt vooraan te klieren maar staat als de wiedeweerga weer acher mijn benen als ze onraad ruikt en Lyndie loopt aan mijn been geplakt. Tenzij er iemand langs komt want dan peert ze hem om en gaat op de voeten van de argeloze voorbijganger zitten. Net zo lang tot ze geaaid wordt. :mrgreen:
    (Ik verontschuldig me meestal met de woorden dat ze chronisch aandacht te kort komt bij mij :tongue: ).
    Afbeelding
    Maeve
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
    Aantal honden: 3
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nora liep ook altijd achterop. Deels vanwege haar leeftijd natuurlijk :mrgreen: Maar ook omdat ze zich niet zo druk maakte had ik het idee. Ze was het meest stabiel en kwam dus ook niet in actie tenzij het echt nodig was, dan liep ze inderdaad wel voorop. Maar Nilo die steeds heen en weer rent was eigenlijk gewoon een minder stabiel karakter die graag de controle wil houden had ik bedacht, terwijl Nora zeker van zichzelf was en zich niet druk maakte over haar positie (letterlijk en figuurlijk) en dus gewoon in alle rust liep waar ze wilde lopen.
    dagmar88
    Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:wink: Pluisje liep niet voorop; die liep ergens tussen de voorste en de achterste in.
    Zo kon hij alles in de gaten houden en zo nodig corrigeren.
    Te ver afdwalen, knokpartijtjes onderling en vervelende buurters werden niet geduld :pffff: :mrgreen:
    Marjoleine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
    Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

RR loopt wel alles te regelen, he.
    Die beslist of er gespeeld wordt met andere honden en zo, en die komen we toch altijd wel voor ons tegen, ze halen ons niet in :19:
    En verder loopt ze gewoon (ogenschijnlijk) te pompidommen, maar als er iets is, verschijnt ze soort van uit het niets midden in de groep.
    De rest kent geen structuur in wat ze doen, RR let op en regelt maar wel altijd vanuit die achterhoede dus.
    Kan me niet voorstellen dat het achteraan zo lekker ruikt, Jaap, niet altijd ;)
    En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
    blondie
    Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Haha Cena toch!
    Hier kan het Bluf geen zier schelen waar Finn uithangt. Als Bluf buiten het oog van Finn in een lager gelegen sloot is gesprongen en hij is haar kwijt dan gaat hij ook zoeken. Als ik doorloop en Bluf is een bal kwijt dan staat Finn in dubio, hij wil bij de baas, maar wil ook Bluf niet achterlaten.
    Ik loop nooit in een grote roedel maar Finn wil wel altijd links van Bluf lopen, zij in het midden dus en ik loop rechts.
    Los en ze moeten bij me blijven is Bluf degene die pal naast me loopt (of pogen paar passen voor me te gaan :hmmm: ) en Finn daarachter. Wel eens aan de hand gehad dat er een behoorlijke roedel onverwachts op ons af kwam, en Bluf was loops dus als de wiedeweerga haar aangeklikt. En Finn stond achter ons wat in de sloot te spelen, nog voor ik hem bij me kon roepen stond hij al voor ons om de reu te blokken. De rest van die roedel verdween toen Finn vanachter ons tevoorschijn kwam.
    Dus wat betreft achter ons lopen of spelen (eigen ding doen), verkijk je je soms op de positie vanuit de achterhoede.
    runninggirl
    Zeer actief
    Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Jura wil ook altijd voorop in een groep maar valt toch echt onder het kopje 'soldaat/kannonenvoer' ipv leider. ;)
    _Jules_
    Zeer actief
    Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Diaz loopt voorop, omdat hij de snelste is :engel:

Jazz is de baas en die loopt er een beetje tussenin en ook vaak bij mij. Als er iets is rent ze er ff op af en geeft de andere hond op zn flikker. Maar ja..hier spelen ze allemaal samen en buiten rennen ze vooral gewoon achter elkaar aan. Rustig lopen doen ze niet :F:
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat RR graag het overzicht bewaart.
    En dat loopt zo lastig als je steeds je oren naar achteren moet hangen en je geen ogen achter in je kop hebt.

Net zoals ouders het prettig vinden hun meute koters voor zich te hebben zodat ze kunnen bekijken wat er gebeurt zonder hun nek te verrrekken en bij het omkijken over een boomwortel struikelen.

Zoiets dus, denk ik :wink:

Bij mij hebben de "leidende honden"altijd achteraan gelopen realiseer ik me nu :D
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    M@rleen
    Zeer actief
    Aantal honden: 0
    Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik vind het interessant, dus ik lees even mee :mrgreen:
    Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Marjoleine schreef:Nu is het volgens de meeste kenners "normaal" dat de leider voorop loopt.
    Dat geloof ik zelf niet direct, ik denk dat degenen die het vuile werk moeten doen daar lopen, maar ik heb me nooit afgevraagd waar de leider dan loopt. Tot nu dus.
    Hihi, nou bij ons in elk geval niet. Wij noemen Miep ook wel eens ons Turkse of EO-wijffie (niks ten nadele van Turkse of EO mevrouwen hoor, maar gewoon omdat zij altijd achter haar grote voorbeeld aanhobbelt). Maar van de andere kant is het dus ook Saar - die altijd voorop loopt - die het "vuile" werk gaat opknappen. Loopt zij bijvoorbeeld 20 meter voor ons uit en komt er een hond van achter bij Miep snuffelen, dan komt Saar direct terug om polshoogte te nemen en desnoods gaat zij wel als speelbal voor die andere hond fungeren. Ze is dan ook echt duidelijk bezig om die andere hond af te leiden van haar babietje.
    Dat was overigens erg handig in tijden dat Miep loops was :mrgreen:

Maar wij hebben gewoon een werkpaard en een showpaardje. Een oppermutter en een baby. Ik kan niet echt spreken van een leider - al leidt Saar alles, zelfs de wandelingen - maar meer van een godswondertje die alles mag van haar mama :LOL: :LOL: :LOL:
    jolanda.S
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door jolanda.S »

Ik denk dat het te maken heeft in een grotere groep honden,of de leider hulpjes heeft of niet.
    RR,blijft achter om alles in de gaten te houden,dat gaat vanuit die positie beter.
    Zouden alle honden in de groep alles over laten aan RR,zou ze voorop lopen.
    Nu kan ze pas in actie komen,als het volgens haar nodig is.
    Jeannettebo
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Het maakt niet uit waar. De leider loopt, die bepaalt zelf waar hij loopt en andere lopen
    Afbeelding
    Fizgig
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Nou inderdaad. Shelly loopt meestal voorop en fungeert als verkenner eigenlijk. Bruno loopt altijd meer bij ons. De laatste tijd mag ze soms niet voorop lopen, want als ze een beetje opgewonden is, gaat ze dan snel blaffen naar tegemoetkomende honden. En dan volgt Bruno altijd. Ook als ze loslopen gaat het zo, als Shelly een piepje geeft, staat Bruno al naast haar. (daarom mogen ze vaak niet met zijn tweeën met één hond spelen, als Shelly opgewonden gaat keffen, denkt Bruno dat hij moet komen bulldozeren) En hij wacht ook op Shelly. Shelly niet, die heeft het veels te druk met verkennen. Shelly heeft nèt iets betere oren dan Bruno, Bruno heeft ook hangoren natuurlijk, dus thuis gaat het net zo, Shelly signaleert onraad, en dan komt Bruno in actie. Lekker stelletje hoor, die twee, haha.

Wij lopen zelf het liefst achter de honden inderdaad, zeker als ze loslopen. Dan hou je beter overzicht, vind ik. Alleen als we de deur uitgaan, gaan wij als eerste. Maar dat is alleen omdat er bij ons bij de voordeur vaak veel mensen staan/lopen en het niet een rustige plek is die overzichtelijk is. Als ik ze dan als eerste de deur uit laat gaan, gaan we meteen in onrust weg en dat vind ik niks. Maar we zijn ook net verhuisd, nu is de voordeur al een stuk rustiger. Alleen aan de overkant lopen nog wel eens hondjes en als ze die zien, gaan ze meteen blaffen dus dat wil ik niet. Het is gewoon de opwinding namelijk van het de deur uitgaan en dat kun je beter in banen leiden dan op zijn beloop laten. Verder lopen wij alleen vooraan als we geen overzicht hebben op wat er komt. De stoepen zijn hier ook veel te smal om naast elkaar te lopen en mijn honden achter me, nee, vind ik niks hoor.
    Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Hier loopt een roedel saarloze (6 stuks) en dat gaat uitstekend. Rechts achter de baas loopt de alpha teef. Linksvoor meer aan de zijkant loopt de rest van de roedel. Baas dus ongeveer in het midden. Als Barça gezellig wil oplopen met een van de teefjes dan komt alpha teef meteen erbij. Ze blokt bijna haar baasje en gooit haar snuit tussen roedel teefje en Barça. Ze keurt en als het goed is vertrek ze meteen weer naar rechts. Als het niet goed is dan is baasje mans genoeg om ellende te voorkomen. Hier wordt dus ook achter de baas aangesjokt.

Deze alpha teef is alert, reageert correct en luistert prima. Wat Barça nooit heeft gedaan is meteen kennismaken met het alpha teefje. Op een of andere manier laat hij haar altijd met rust en zal het zeker niet in zijn hoofd halen om gezellig aan de rechterkant te gaan lopen.
    Browny
    Zeer actief
    Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

hier bepaald Browny de route voor de rest van de roedel, ze houden hem altijd in de gaten. rent hij ergens aan hobbelen ze allemaal mee (behalve Chiko want die loopt nooit verder dan 5 meter bij mij weg) gaat hij links volgen ze hem daarin. Als ik Browny bij mij roep, komen ze allemaal. ideaal :F: als ze met zijn 3en ver weg lopen in het bos, dan hoef ik bijvoorbeeld ook niet Rox te roepen, want zij volgt Browny blindelings. Roep ik Browny dan komt Rox gelijk mee terug.

Chiko is de enige uitzondering, omdat hij simpelweg niet ver bij mij vandaan wilt. ook al gebeurd er iets heel spannends in de verte dan zie je hem twijfelen en besluit toch bij mij te blijven :tongue:
    Afbeelding
    Maylala
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik denk dat achteraan lopen erg handig is als je overzicht wilt houden. Over de roedel en wat eraan komt etc. In die zin zou ik als leider een beetje achteraan hobbelen.
    Afbeelding
    Machie
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Dumas loopt voorop, dat is de verkenner. Wie van de 2 de baas is durf ik niet eens te zeggen. Het is afhankelijk van de situatie wie de leiding neemt.
    Lizzie.
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Hier loopt de grootste schijtert voorop om de omgeving af te scannen of er wat aan komt. En de roedelleidster loopt altijd achter aan. Komt er wat er aan rent de big baas naar voren om te kijken of er wat te regelen valt :mrgreen:
    Afbeelding
    Pemba
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Senghe is hier de baas en hij loopt inderdaad achteraan. Maar volgens mij alleen omdat hij het langst snuffelt en graag wortels uit de grond probeert te trekken :LOL:
    Afbeelding
    Reny
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Soldatentechnisch gezien is het het meest handige dat de leider achteraan loopt, is het namelijk een val of overval van anderen dan is hij/zij het meest veilig (leiders moeten namelijk regie houden).

Stopt de voorste omdat er iets niet duidelijk is dan komt de leider polshoogte nemen en beslissen.
    (zie je altijd in oorlogsfilms, de voorste stopt en steekt hand omhoog, de rest stopt ook en de hoogste in rang kruipt naar voren en bepaald de strategie)

Of RR heeft Orpa aangesteld als wegwijspiet :19:
    En de groeten van de mannen :zwaai
    Browny
    Zeer actief

Reny schreef:
    klinkt niet eens zo gek, bij de wolven weet ieder roedel lid zijn plaats. De een rent beter en de ander is beter in besluipen. Het doden van de prooi wordt meestal door een ervaren sterke reu gedaan, terwijl de rest de prooi in de flanken en van achteren grijpt en probeert te vloeren.

nou zijn honden anders omdat ze niet meer hoeven te jagen, maar ze werken op hun manier nog wel samen.
    Afbeelding
    Browny
    Zeer actief

Tara schreef:
    Browny schreef:
    Reny schreef:
    klinkt niet eens zo gek, bij de wolven weet ieder roedel lid zijn plaats. De een rent beter en de ander is beter in besluipen. Het doden van de prooi wordt meestal door een ervaren sterke reu gedaan, terwijl de rest de prooi in de flanken en van achteren grijpt en probeert te vloeren.

nou zijn honden anders omdat ze niet meer hoeven te jagen, maar ze werken op hun manier nog wel samen.
    Honden zijn geen wolven meer, en de sociale structuur bij honden is ook niet meer een op een vergelijkbaar met wolven.
    Ik denk wel dat de theorie van Ranetje hout snijdt: de leider loopt achteraan om overzicht te houden.
    Geen idee welke hond het in ons roedel voor het zeggen heeft eigenlijk.
    Interessante vraag wel! :ok:
    dat zeg ik ook ;) ze zijn anders en werken anders, maar werken nog wel samen. dus klinkt het nog niet zo gek naar mijn idee :ok:
    Afbeelding
    Lillith
    Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Bij de grote wandeling lopen ze samen op voor...zoals ik gister schreef over Ollie is Lille schijnbaar niet meer zo streberig. s'Morgens loopt Lille achter maar dan wil ze naar huis eten.
    Toch bepaalt Lille wel of er iets bekeken moet worden of dat er (thuis) geblaft wordt, als het mag :wink:
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:
    Browny schreef:
    Reny schreef:

Honden zijn geen wolven meer, en de sociale structuur bij honden is ook niet meer een op een vergelijkbaar met wolven.
    Ik denk wel dat de theorie van Ranetje hout snijdt: de leider loopt achteraan om overzicht te houden.
    Geen idee welke hond het in ons roedel voor het zeggen heeft eigenlijk.
    Interessante vraag wel! :ok:
    Was bij mij eigenlijk niet echt een theorie.
    Gewoon wat ik in de loop van de jaren heb waargenomen bij mijn honden :wink:
    En daar heb ik een reden voor gezocht :engel:
    Want ik wist altijd wel welke van de honden over de leiderschapskwaliteiten beschikte.
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    Terry
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

Nou je het zegt!
    Ze lopen wel allebei voor me uit maar T-Boy, de buitenbaas, net wat dichter bij me als Kira.
    Die kleine regelt het buitengebeuren, waar en hoe er gelopen wordt. Wanneer er achter iets aan gegaan moet
    worden en wanneer het tijd is om de baas weer eens op te zoeken.
    Hij houdt Kira ook strak in het oog, ze mag veel niet van hem buiten. En mocht ze toevallig uit zijn zicht zijn, gaat hij haar zoeken.
    Kira zal het worst wezen waar die kleine uithangt, ze zal zeker niet op hem wachten of hem gaan zoeken.
    Maar ja, Kira is de binnenbaas.
    En bij dat al ben ik de opperbaas!
    Groetjes, Terry
    carine
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
    Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

ik zou net denken dat de leider achteraan loopt...kan zo alles en iedereen overzien...
    Bij grote groepswandelingen zijn mijn twee steeds vooraan te vinden...zijn we enkel met hen twee op stap loopt springboon Juno nagenoeg steeds op kop...in huis is zij duidelijk de chef...
    Op wandeling is Giorgio baas, behalve als hij charmant begint te doen naar een andere teef, dan komt spingboon haar moeien...
    Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”