Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nest na nest na nest

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: nest na nest na nest

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Shima schreef:Ik heb twee keer een nest bij Shima gehad. Beide keren zag ik aan de vacht na maanden pas dat ze weer in topconditie was. Lichamelijk merkte ik niet zoveel aan haar maar de vacht zegt toch veel over de gezondheid/conditie van een hond? Dus als die vacht maanden nodig heeft geldt dat dan toch voor de algehele conditie? :19:
Ik heb hier eens over zitten denken, maar de vacht is natuurlijk iets dat een behoorlijke tijd nodig heeft om te groeien.
Dus waar kijk je dan naar? Naar het moment dat die vacht in topconditie is? Of naar het moment dat de vacht weer begint te groeien? Want daartussen zit nogal verschil.

Willemijn is een kale neet momenteel maar ze is wel weer helemaal in conditie, fysiek. Ze loopt alle honden eruit, heeft superveel uithoudingsvermogen en de hormonen zijn tot rust gekomen (dat is als enige meetbaar denk ik overigens).
Moet ik nu zeggen dat ze niet in conditie is omdat er nog geen haar opzit? Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje raar :19:
Een teef wordt kaal door hormonen. Maar dat groeien begint als de boel weer in balans is en omdat alles eraf is duurt dat máánden. Dan is ze toch niet al die tijd in slechte conditie? Het groeit, dan is de conditie al goed volgens mij, anders gebeurde dat niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Marjolein het was geen stelling, maar een vraag; zie het vraagteken :wink:
Jij denkt dus dat vanaf het moment dat de vacht weer begint te groeien, ze eigenlijk weer in conditie is.
Als iemand een wond heeft en erg bloedt, dan is hij gewond. Wanneer er een korst op begint te groeien is hij herstellende, maar nog niet genezen. Zou je dat met het herstellen van de vacht ook niet zo moeten zien? :denken:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Shima schreef:Marjolein het was geen stelling, maar een vraag; zie het vraagteken :wink:
Jij denkt dus dat vanaf het moment dat de vacht weer begint te groeien, ze eigenlijk weer in conditie is.
Als iemand een wond heeft en erg bloedt, dan is hij gewond. Wanneer er een korst op begint te groeien is hij herstellende, maar nog niet genezen. Zou je dat met het herstellen van de vacht ook niet zo moeten zien? :denken:
Nee, dat denk ik niet.
Uit vacht zijn is hormonaal en geen wond. Het is gewoon deel van een proces en dat proces is afgelopen als de vacht weer gaat groeien.

Afbeelding

Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Mijn Wanda gaat na iedere loopsheid ook compleet uit vacht, en dan bedoel ik net als een teef die puppen heeft gehad om met haar volgende loopsheid weer mooi in haar "bruidsjurk" te zijn.
Gelukkig is ze een keer in de 8/9 maanden loops.

Het is natuurlijk hormonaal, maar ik geloof niet dat je daar de conditie van een hond kan afmeten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

dit topic speelde door mn hoofd de afgelopen tijd met Medusa & heb het inmiddels ook met diverse fokkers & DAsen overlegd.....

4 jaar geleden heeft Medusa zonder veel problemen (lange opstart van 12 uur voor de eerste pup er was (eigenlijk eerste 2, zaten op elkaar), maar daarna soepel) een nest van 13 pups op de wereld gezet & zonder problemen er 11 (2 dood geboren) grootgebracht.

nu na een pauze van 4 jaar een zware moeizame bevalling op de leeftijd van 6 jaar met gevolgen die jullie hier op het forum allemaal weten..... :(

de DA gaf aan dat het haast op een bevalling leek van een "te oude" teef, ondanks dat ze niet nutteloos persweeen heeft gehad (dus geen directe reden voor een keizersnede), maar de totale bevalling wel veel pijn heeft gedaan (uiteindelijk na t eerste DA bezoek wel met pijnstilling gewerkt ook omdat hij na de foto's (rontgen) het niet nodig vond direct een keizersnede te doen)

wrs als ik 'gewoon" om de loopsheid met haar een nest had gefokt na dat eerste nest hadden we nooit voor dit "probleem" gestaan.....dat is en blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar kan daar wel een heel end in mee gaan.....
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb ooit een "kattendierenarts" horen vertellen dat zodra een kat krols is na een nest ze weer in goede conditie is om weer gedekt te worden. is ze niet in goede conditie dan word de kat niet krols. ik denk dat het met honden net zo is.
ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

tollerlover schreef:ik heb ooit een "kattendierenarts" horen vertellen dat zodra een kat krols is na een nest ze weer in goede conditie is om weer gedekt te worden. is ze niet in goede conditie dan word de kat niet krols. ik denk dat het met honden net zo is.
ellen
Nou..dat geloof ik eigenlijk niet zo. Want dat zou betekenen dat wolven (en nu de oertypes) langer nodig hebben om te herstellen dan de meeste honden die tweemaal per jaar loops worden? Ik zie dat als iets wat bij de domesticatie van de hond hoort maar niet perse als iets positiefs. Dat sommige rassen een korte voorsnuit hebben is ook niet omdat ze daar prima mee kunnen leven. Snap je wat ik bedoel?
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb natuurlijk totaal geen ervaring met fokken, maar ik heb Kyra gekregen toen haar dochter Lyndie 10 weken oud was (ik had Lyndie toen 2 weken). Behalve haar vacht, zag Kyra er geweldig uit en was in een prima conditie. Geen hangtepels of hangbuik en ze rende rond als een gewone gezonde hond. Lyndie was overigens van een nest van 9 pups, een redelijk groot nest voor een collie.

Ik vind de vergelijking met een mens niet helemaal opgaan: een vrouw is bijna 10 maanden zwanger, wat naar mijn mening een grotere aanslag op een lichaam heeft en de bevalling is zwaarder omdat een mensenbaby een naar verhouding erg groot hoofd heeft die moeilijker eruit te persen is.
Daarnaast is een collie gemiddeld ook maar eens in de 11 maanden loops. Uitzonderingen daargelaten, maar ik heb ook wel eens een teef gehad die maar eens in de anderhalf jaar loops werd. In principe zou het volgens mij geen enorme aanslag op het lichaam van een gezonde teef zijn om dan elke loopsheid te dekken. Vooropgesteld dat je niet bij de eerste loopsheid begint en bij een ras als de collie de teef niet ouder dan 7 jaar laat zijn bij haar laatste nest.
Afbeelding
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:
Ik zou altijd kijken naar de hond zelf. Als die snel herstelt kan ze dus blijkbaar wel iets hebben, als het langer duurt kan ze blijkbaar minder hebben.
De vraag is natuurlijk: hoe snel herstelt een teef als ze direct de volgende loopsheid wéér een nest krijgt?
Persoonlijk voel ik er niet voor dat proefondervindelijk te gaan uitproberen overigens, maar goed, dat is dus wel de vraag.

Ken iemand met een hond die van een broodfokker vandaan kwam als fokteef. Nog een jong beestje, maar meerdere nesten gehad.
Die had er gekke lange dunne tepels bij van 5-7 cm die niet meer terug gingen.

sjm schreef:Ik denk dat wij qua herstellen van een teef of poes alles gauw vermenselijken.
:mrgreen: Er zijn ook nog steeds mensen die makkelijk iedere anderhalf jaar werpen.
:wink: maar wij zogen veel langer dan honden en katten. ik denk dat daar ook verschil inzit.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Mijn oma kreeg kind, op kind, op kind. 14 in totaal. Toen haar laatste kind geboren was kreeg zij een hersenbloeding. Was dat haar redding, dat ze daarna niet meer kon baren? Ze heeft nog 20 jaar geleefd hoor, maar wel als een kwijlende grootmoeder, die amper doorhad wie er aan haar bed stond.

Ik wil er alvast niet meer ruilen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

crutz schreef:dit topic speelde door mn hoofd de afgelopen tijd met Medusa & heb het inmiddels ook met diverse fokkers & DAsen overlegd.....

4 jaar geleden heeft Medusa zonder veel problemen (lange opstart van 12 uur voor de eerste pup er was (eigenlijk eerste 2, zaten op elkaar), maar daarna soepel) een nest van 13 pups op de wereld gezet & zonder problemen er 11 (2 dood geboren) grootgebracht.

nu na een pauze van 4 jaar een zware moeizame bevalling op de leeftijd van 6 jaar met gevolgen die jullie hier op het forum allemaal weten..... :(

de DA gaf aan dat het haast op een bevalling leek van een "te oude" teef, ondanks dat ze niet nutteloos persweeen heeft gehad (dus geen directe reden voor een keizersnede), maar de totale bevalling wel veel pijn heeft gedaan (uiteindelijk na t eerste DA bezoek wel met pijnstilling gewerkt ook omdat hij na de foto's (rontgen) het niet nodig vond direct een keizersnede te doen)

wrs als ik 'gewoon" om de loopsheid met haar een nest had gefokt na dat eerste nest hadden we nooit voor dit "probleem" gestaan.....dat is en blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar kan daar wel een heel end in mee gaan.....
Ik heb er verder geen verstand van, maar zou het kunnen, doordat het zo lang geleden was dat ze haar vorige nest heeft gehad, dat bekken e.d. te stijf/stram zijn voor de bevalling?
Bij cavia's weet ik moeten ze voor het eerste levensjaar een nestje hebben gehad, anders groeit de hele boel aan elkaar. Dat is natuurlijk het uiterste, maar zou het er iets mee te maken kunnen hebben, dat als ze redelijk dicht op elkaar de nesten hebben, het allemaal wat soepeler blijft?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb een bouvier gekend die op haar 12e haar eerste nest kreeg.
10 pups, geen enkel probleem.

Het was een foutje trouwens, voor jullie rare dingen denken, maar het gaat om het voorbeeld.

Er is al heel wat discussie over geweest en het is voor zover ik weet niet bewezen dat oudere teven meer problemen zouden hebben.
Ik heb zelf ook nooit verschil gemerkt (hoewel, vier jaar ertussen, dat heb ik nooit gehad).

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Marjoleine schreef:Ik heb een bouvier gekend die op haar 12e haar eerste nest kreeg.

Het was een foutje trouwens, voor jullie rare dingen denken, maar het gaat om het voorbeeld.

Er is al heel wat discussie over geweest en het is voor zover ik weet niet bewezen dat oudere teven meer problemen zouden hebben.
Ik heb zelf ook nooit verschil gemerkt (hoewel, vier jaar ertussen, dat heb ik nooit gehad).
Ik weet niet of het toeval is maar Nilo komt uit het laatste (4e) nestje van zijn moeder, die was 7 toen hij werd geboren en die bevalling heeft wel langer dan gemiddeld geduurt. Alles is wel goed gegaan met de teef maar het was wel een zware bevalling dus. Een laatste pupje is nog uren later dan de rest geboren, bij de geboorte al overleden, waarschijnlijk omdat het te lang heeft geduurt. Die nestjes daarvoor zijn wel vlotter gegaan.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb evenveel voorbeelden van teven die bij laatste nesten geen probleem hadden en bij eerdere wel. Je ziet bv relatief vaak teruggeslagen koppen bij jonge teven, iets dat volgens sommigen (en ik sluit me erbij aan) best eens zou kunnen komen door de zeer krachtige weeën.
Ik wil maar zeggen, alles heeft voor en nadelen. Maar een normale en gezonde teef in goede conditie zou er geen problemen mee moeten hebben.

Ik heb driemaal een nest gefokt met een teef van rond de zeven jaar, geen enkel probleem gehad.
Overigens denk ik wel dat het ras nog wel kan schelen. Sommige rassen zijn sneller oud dan andere.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Vrogger werd het redelijk vaak gedaan ,een aantal nesten snel op elkaar en weinig hielden daar wat aan over.
Goed bekeken heeft dat de volgende generatie's niets negatiefs opgeleverd ,anders zaten we nu allemaal met barrels van ongezonde honden.
Goed en veel produceren zegt ook wat over gezondheid ,daar valt of staat een populatie/soort bij.

Zou mij eerder zorgen maken over teven die moeillijk te dekken zijn en reuen die niet meer of nauwelijks willen dekken ,lege teven en kleine nesten binnen een ras.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

lieke schreef:Ik vind de vergelijking met een mens niet helemaal opgaan: een vrouw is bijna 10 maanden zwanger, wat naar mijn mening een grotere aanslag op een lichaam heeft en de bevalling is zwaarder omdat een mensenbaby een naar verhouding erg groot hoofd heeft die moeilijker eruit te persen is.
Daarnaast is een collie gemiddeld ook maar eens in de 11 maanden loops. Uitzonderingen daargelaten, maar ik heb ook wel eens een teef gehad die maar eens in de anderhalf jaar loops werd. In principe zou het volgens mij geen enorme aanslag op het lichaam van een gezonde teef zijn om dan elke loopsheid te dekken. Vooropgesteld dat je niet bij de eerste loopsheid begint en bij een ras als de collie de teef niet ouder dan 7 jaar laat zijn bij haar laatste nest.

Maar bovenstaande gaat volgens mij ook niet op. Een hondenjaar is toch niet hetzelfde als een "mensenjaar" ?

Leven van een hond wordt toch heel anders berekend? Bedoel een hond van pakweg 3 jaar zou meen ik iets van 29 jaar zijn. Dan is de tijd dat ze drachtig zijn toch ook niet "maar" 2 mnd, en dus toch wel een vergelijkbare "aanslag" op het lichaam dan bij de mens het geval is. Grootte van een mensenbaby ivm pups doet er volgens mij ook niet zo heel erg veel toe. De ene vrouw heeft al komt er een "kleintje" soms een nog zwaardere bevalling dan vrouwen bij wie er een halve peuter uitkomt :wink: Dat zal voor honden (die er doorgaans meer dan 1 uitgooien :wink: ) denk ik niet anders zijn.

Nest op nest? Nee, dan vind ik 3x niks. Van mij zou daar dan ook een langere minimale tijd tussen mogen zitten dan nu het geval is (10 mnd).
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
bouvierpoedel
Zeer actief

smoekie schreef:
lieke schreef:Ik vind de vergelijking met een mens niet helemaal opgaan: een vrouw is bijna 10 maanden zwanger, wat naar mijn mening een grotere aanslag op een lichaam heeft en de bevalling is zwaarder omdat een mensenbaby een naar verhouding erg groot hoofd heeft die moeilijker eruit te persen is.

Maar bovenstaande gaat volgens mij ook niet op. Een hondenjaar is toch niet hetzelfde als een "mensenjaar" ?

Leven van een hond wordt toch heel anders berekend? Bedoel een hond van pakweg 3 jaar zou meen ik iets van 29 jaar zijn. Dan is de tijd dat ze drachtig zijn toch ook niet "maar" 2 mnd, en dus toch wel een vergelijkbare "aanslag" op het lichaam dan bij de mens het geval is. Grootte van een mensenbaby ivm pups doet er volgens mij ook niet zo heel erg veel toe. De ene vrouw heeft al komt er een "kleintje" soms een nog zwaardere bevalling dan vrouwen bij wie er een halve peuter uitkomt :wink: Dat zal voor honden (die er doorgaans meer dan 1 uitgooien :wink: ) denk ik niet anders zijn.

Nest op nest? Nee, dan vind ik 3x niks. Van mij zou daar dan ook een langere minimale tijd tussen mogen zitten dan nu het geval is (10 mnd).
En dan.?
Sommige rassen krijgen er gerust een 10 tot 15 terwijll bij andere rassen 4 of 5 de max is.
En het enne ras met keizersnee en het andere zonder.
Regels aangaande leeftijd om te fokken zijn het zelfde en ook de tussenperiode van 10 maanden.
Net als bij honden die met 1.5 jaar nog helemaal niet volwassen genoeg zijn en anderen wel weer.
Na de 5e mogen ze ook hun eerste nest niet meer krijgen ,terwijl 1,5 wel als heel normaal word beschouwd.

Kunnen ze het beter loslaten enn zeggen vanaf 3 jaar mag je met een teef fokken en niet meer als x aantal puppen uit haar fokken met een max van x nesten.
.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

bouvierpoedel schreef:En dan.?
Sommige rassen krijgen er gerust een 10 tot 15 terwijll bij andere rassen 4 of 5 de max is.
En het enne ras met keizersnee en het andere zonder.
Regels aangaande leeftijd om te fokken zijn het zelfde en ook de tussenperiode van 10 maanden.
Net als bij honden die met 1.5 jaar nog helemaal niet volwassen genoeg zijn en anderen wel weer.
Na de 5e mogen ze ook hun eerste nest niet meer krijgen ,terwijl 1,5 wel als heel normaal word beschouwd.

Kunnen ze het beter loslaten enn zeggen vanaf 3 jaar mag je met een teef fokken en niet meer als x aantal puppen uit haar fokken met een max van x nesten.
.

Ik vindt de minimale leeftijd zoals deze nu is ook te laag. Dat zou van mij opgechroefd mogen worden naar min. 22-24 mnd. En aantal nesten zou van mij wel teruggeschroefd mogen worden naar max. 3. Dus een beetje hetzelfde als wat jij hier nu zegt.

Gebeurd naar mijn idee maar al te vaak dat een te jonge teef al (per ongeluk) gedekt wordt, gebeurd maar al te vaak dat een te oude teef nog ff gauw op de valreep (of daaroverheen) gedekt wordt (al dan niet voor het eerst) dus ja, op die manier voorkom je het "nest op nest" gebeuren.

Of nu ja, grotendeels iig denk ik. Bij de verantwoorde fokker. Je hebt dan nog altijd de flutfokkers die tussendoor nesten zullen doen waarbij geen stamboom wordt afgegeven (kán dan ook niet). Gesjoemel heb en houd je. Dat voorkom je niet door regels te veranderen.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Kunnen ze het beter loslaten enn zeggen vanaf 3 jaar mag je met een teef fokken en niet meer als x aantal puppen uit haar fokken met een max van x nesten.
Dan zit je met dat aantal puppen.
Als je bv 15 zou zeggen zou een chi-fokker daar blij van worden, maar een cane corsofokker niet direct.

Ik vind de minimale leeftijd geen probleem eigenlijk. Ik zie ook zelden dat een te jonge teef gedekt wordt moet ik zeggen. Bovendien komt het volgens mij vrij veel voor dat teven loops worden rond de 20-22 maanden, en de keer ervoor zijn ze dan dus te jong. Dan zit je vanzelf aan een iets hogere leeftijd.

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef:Kunnen ze het beter loslaten enn zeggen vanaf 3 jaar mag je met een teef fokken en niet meer als x aantal puppen uit haar fokken met een max van x nesten.
Dan zit je met dat aantal puppen.
Als je bv 15 zou zeggen zou een chi-fokker daar blij van worden, maar een cane corsofokker niet direct.

Ik vind de minimale leeftijd geen probleem eigenlijk. Ik zie ook zelden dat een te jonge teef gedekt wordt moet ik zeggen. Bovendien komt het volgens mij vrij veel voor dat teven loops worden rond de 20-22 maanden, en de keer ervoor zijn ze dan dus te jong. Dan zit je vanzelf aan een iets hogere leeftijd.
Zijn toch meest hobby fokkkers die zich aan hett HKB te houden hebben van max 3 nesten/21 pups.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef: Zijn toch meest hobby fokkkers die zich aan hett HKB te houden hebben van max 3 nesten/21 pups.
Hoe bedoel je?
Dat gaat over aantal nesten per jaar, niet per leven van een teef. Dat is toch iets totaal anders?

Afbeelding

bouvierpoedel
Zeer actief

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef: Zijn toch meest hobby fokkkers die zich aan hett HKB te houden hebben van max 3 nesten/21 pups.
Hoe bedoel je?
Dat gaat over aantal nesten per jaar, niet per leven van een teef. Dat is toch iets totaal anders?
Ja had het gepost en dacht :oeps:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Ik heb een bouvier gekend die op haar 12e haar eerste nest kreeg.

t was ook niet het eerste waar ik aan dacht, maar de DA zelf kwam er mee, mijn redenatie was, ze heeft rond de 2 jaar een eerste nest gehad & daar hoef ik dus geen problemen mee te verwachten.....

ja ze is (was, zowel de eerste keer als nu) moeilijk te dekken, maar enkel door vreemde honden, t gaat ook niet om het daadwerkelijk penetreren, maar om het op haar rug klimmen, dat staat ze eigenlijk alleen toe van "eigen" helaas helaas, eigen is ook te kort op (vader & broer/halfbroer)....
Corneliana
Zeer actief

crutz schreef:

t was ook niet het eerste waar ik aan dacht, maar de DA zelf kwam er mee, mijn redenatie was, ze heeft rond de 2 jaar een eerste nest gehad & daar hoef ik dus geen problemen mee te verwachten.....

ja ze is (was, zowel de eerste keer als nu) moeilijk te dekken, maar enkel door vreemde honden, t gaat ook niet om het daadwerkelijk penetreren, maar om het op haar rug klimmen, dat staat ze eigenlijk alleen toe van "eigen" helaas helaas, eigen is ook te kort op (vader & broer/halfbroer)....
heel foute opmerking misschien maar kan je bij dat soort teven als dat het enige hekele punt is kunstmatig insemineren of gaat dat zo tegen de natuur in dat daar geen pups van komen/het voor de teef heel naar is? ik denk trouwens dat het een nare samenloop van omstandigheden is geweest waar je nooit meer achter komt waardoor precies maar ik herken dat wel hoor, ik pluis ook altijd alles tot het naadje uit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Corneliana schreef:
crutz schreef:

heel foute opmerking misschien maar kan je bij dat soort teven als dat het enige hekele punt is kunstmatig insemineren of gaat dat zo tegen de natuur in dat daar geen pups van komen/het voor de teef heel naar is? ik denk trouwens dat het een nare samenloop van omstandigheden is geweest waar je nooit meer achter komt waardoor precies maar ik herken dat wel hoor, ik pluis ook altijd alles tot het naadje uit.
KI doe ik niet aan, is een teef te nauw om te penetreren dan gewoon niet & bij haar was het "euvel verholpen" met een ervaren "dominante" dekreu (& zij een snuitje), die haar de keuze van verweer bij op haar springen niet gaf (beide dekkingen, dus ook haar eerste nest om die reden wel naar mijn 2de keus uit moeten wijken)
Corneliana
Zeer actief

crutz schreef:
Corneliana schreef:
crutz schreef:

KI doe ik niet aan, is een teef te nauw om te penetreren dan gewoon niet & bij haar was het "euvel verholpen" met een ervaren "dominante" dekreu (& zij een snuitje), die haar de keuze van verweer bij op haar springen niet gaf (beide dekkingen, dus ook haar eerste nest om die reden wel naar mijn 2de keus uit moeten wijken)
okee. duidelijk.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”