Belangrijke dingen in het begin zijn het volgen en terug komen én de rust.
Dus zit en blijf, eerst een stapje er vandaan, daarna uitbreiden, op die manier kan je ook rustig een dummy wegbrengen. Is je hond erg hevig dan is het beter om de dummy's niet te gooien maar gewoon neer te leggen, met gooien trigger je alleen maar dat ze nog "wilder" worden en misschien gaan inspringen.
Ook is het verstandig om af en toe dummy's weg te leggen, dan terug naar de hond, nogmaals blijf zeggen en dan zelf de dummy's weer gaan halen, hiermee maak je duidelijk dat niet elke dummy voor hun is.
Hou met apporteren in eerste instantie de afstanden kort, tot ze echt door hebben wat de bedoeling is. Ik maak altijd een vertrouwensplek waar ik de dummy altijd neerleg, als we de afstanden dan iets groter maken, blijft de dummy op dezelfde plek en ga ik met de hond een paar stappen naar achteren, de hond weet dan ondertussen dat de dummy daar ligt.....en je wil altijd dat ze snel succes hebben!
Komt je hond de dummy niet terug brengen, maar gaat er ere rondjes mee lopen, is het verstandig om te beginnen in een steeg oid, daar kunnen ze eigenlijk geen andere kant op dan naar jou toe komen, zo valt het kwartje sneller. Nooit belonen met lekkers als ze de dummy komen brengen, dan loop je het risico dat ze de dummy uit gaan spugen omdat ze het snoepje willen hebben, wil je wel graag belonen, kan je beter eerst de dummy aanpakken, dan de hond naast je laten komen zitten en dan het lekkers geven, dan is eerst de oefening afgemaakt.
Zoeken begin je ook op een makkelijke manier, leg zichtbaar een dummy aan de rand van bosjes, ze zien waar je hem neerlegt, maar hij is ziet zo duidelijk te zien als normaal, dus moeten ze hun neus gaan gebruiken, geef daarbij een zoeksignaal, zoek/lost/fluitsignaal. Ook kan je dummy's neerleggen in wat hoger gras en daar dan al volgend met je hond doorheen lopen, kom je in de buurt van de dummy dan geef je weer het zoeksignaal en wijs je met je hand de richting waar ze moeten zoeken, ik doe dat met vlakke hand vlak boven de grond.
Nog een mooie steadyness oefening is, als je hond goed kan blijven zitten, een meter of 2 voor je hond gaan staan en dan dummy's richting de hond gooien, ze mogen die dan niet pakken, dat doe jij, dit vergt erg veel zelfbeheersing. Gaat dit een tijdje goed, ga je proberen ook een dummy over ze heen te gooien, ze mogen dan wel hun koppie omdraaien om te zien waar hij neer komt, maar ze moeten wel op hun kont blijven zitten.
Een heel verhaal geworden

ik denk dat je hier wel even mee vooruit kan, veel succes en plezier

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!