Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dummy/jacht - zelf trainen. Tips?

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Dummy/jacht - zelf trainen. Tips?

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik heb de zoektocht naar een trainingsgroep hier in de regio die een beetje leuk en vooral positief traint opgegeven :ugh: De laatste trainer waar we zijn geweest vond dat ik Coda maar flink moest aanpakken omdat ze onder de indruk was van hem (en dat is ze normaal nooit van mensen, iedereen is leuk!) want ze was aan het puberen en ik moest haar strak onder controle houden want ze zijn gek, die "Tollingtons" :schrik:

Nu ben ik zelf aan het trainen met beide honden. Ik vind het zelf leuk om zo met ze te werken, we doen ook andere sporten maar het apporteren is toch anders, dan zijn ze helemaal in hun element. Maar ik merk dat ik zelf niet zo goed weet waar te beginnen. Weet wel ongeveer wat ze moeten kunnen maar de weg er naartoe niet zeg maar, waardoor de trainingen nogal chaotisch verlopen en de honden ook wisselende resultaten laten zien.

Ben dus op zoek naar wat handvaten wat betreft de trainingen. Boeken, fora, websites. Hebben jullie tips?
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Re: Dummy/jacht - zelf trainen. Tips?

Ongelezen bericht door laura23 »

jachttraining.nl zou een eerste goede stap kunnen zijn...wie weet weten zij nog een leuke en goede plek om te trainen..
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik "pruts" ook wel eens wat met floor, op eigen houtje en ik heb veel aan het boekje de 3 apporten. Maar het blijft behelpen, zo zonder feedback van trainer of medecursisten :wink:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Trainen in je eentje is nogal lastig. Je hebt wel een helper nodig eigenlijk.
Ik vind de boeken 'De drie apporten' van Tineke Antonisse en 'De drie karakters' van Anke Bogaerts aanbevelenswaardig.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Trainen in je eentje is nogal lastig. Je hebt wel een helper nodig eigenlijk.
Ik vind de boeken 'De drie apporten' van Tineke Antonisse en 'De drie karakters' van Anke Bogaerts aanbevelenswaardig.
Ja klopt, ik kom soms handen tekort :mrgreen:
Ik ken wel meer mensen in de omgeving met dit probleem hoor, dus we willen een deze dagen ook af en toe eens samen trainen. Maar vind het wel prettig als ik af en toe zelf op pad kan met de honden en aan de basis dingen te werken zoals steadiness en apporten over korte afstand zeg maar.

De drie karakters heb ik en vind ik een heel leerzaam boek wat betreft de manier waarop je de individuele hond moet benaderen :ok: Maar ik begrijp dat de Drie Apporten ook een aanrader is en wat meer praktijkoefeningen bevat?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als je het helemaal stap voor stap wilt opbouwen is dit boek wel behoorlijk geschikt
Afbeelding
Jammer genoeg nog alleen maar in het Duits verkrijgbaar.
Maar volgens de gebruikers goed te begrijpen ook omdat er veel plaatjes bij staan.

Ik heb het zelf jaren geleden nog in het Nederlands kunnen krijgen op een cursus van Tineke Antonisse (de schrijfster).
Niet goedkoop.
Je zou nog kunnen kijken of je het ergens tweedehands te pakken kunt krijgen?
Een heel enkele keer lees ik nog wel eens over iemand die het boek wil verkopen.

Ken je deze hondenschool?
http://www.fitdier.nu/tips-voor-balans/ ... ndenschool
Zit in Enschede
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Als je het helemaal stap voor stap wilt opbouwen is dit boek wel behoorlijk geschikt
Afbeelding
Jammer genoeg nog alleen maar in het Duits verkrijgbaar.
Maar volgens de gebruikers goed te begrijpen ook omdat er veel plaatjes bij staan.

Ik heb het zelf jaren geleden nog in het Nederlands kunnen krijgen op een cursus van Tineke Antonisse (de schrijfster).
Niet goedkoop.
Je zou nog kunnen kijken of je het ergens tweedehands te pakken kunt krijgen?
Een heel enkele keer lees ik nog wel eens over iemand die het boek wil verkopen.

Ken je deze hondenschool?
http://www.fitdier.nu/tips-voor-balans/ ... ndenschool
Zit in Enschede
Hmm m'n Duits is niet geweldig maar met illustraties moet het te doen zijn! Zou dat boekje in Duitsland zelf goedkoper zijn? Ik ben nog wel eens naar shows in DE dus zal er eens op letten!

Die hondenschool in Enschede, heb je daar zelf ervaring mee? Of ken je mensen die er trainen? Ik had er nog nooit van gehoord! Misschien kan ik die eens mailen!
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

In mijn opinie, is een goede jachtcursus, dus fysiek, eigenlijk onontbeerlijk. Dit geld voor zowel de hond als de voorjager.
Er dient nl een goede opbouw te zijn om valkuilen in de toekomst te voorkomen, bovendien leert de hond zijn "medecursisten" te respecteren en dit kan je zelf alleen niet bereiken.

Om het geleerde hierna zelf te trainen met een collega cursist is dan natuurlijk helemaal mooi.

Succes met je hond(en).
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

carlos schreef:In mijn opinie, is een goede jachtcursus, dus fysiek, eigenlijk onontbeerlijk. Dit geld voor zowel de hond als de voorjager.
Er dient nl een goede opbouw te zijn om valkuilen in de toekomst te voorkomen, bovendien leert de hond zijn "medecursisten" te respecteren en dit kan je zelf alleen niet bereiken.

Om het geleerde hierna zelf te trainen met een collega cursist is dan natuurlijk helemaal mooi.

Succes met je hond(en).
Ik ben het met je eens dat trainen in groepsverband makkelijker en beter is. Maar als mijn hond zo onder de indruk is van de manier van trainen dat ze niet meer wíl apporteren (en die werkdrift heeft ze echt wel) kies ik toch voor een iets minder ambitieuze manier :wink: Ik hoef ook niet de top te halen met ze hoor. We trainen vooral voor de lol en wie weet wil ik met Coda eens proberen haar C diploma te halen maar als dat niet gaat lukken is het ook prima.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Belangrijke dingen in het begin zijn het volgen en terug komen én de rust.
Dus zit en blijf, eerst een stapje er vandaan, daarna uitbreiden, op die manier kan je ook rustig een dummy wegbrengen. Is je hond erg hevig dan is het beter om de dummy's niet te gooien maar gewoon neer te leggen, met gooien trigger je alleen maar dat ze nog "wilder" worden en misschien gaan inspringen.
Ook is het verstandig om af en toe dummy's weg te leggen, dan terug naar de hond, nogmaals blijf zeggen en dan zelf de dummy's weer gaan halen, hiermee maak je duidelijk dat niet elke dummy voor hun is.

Hou met apporteren in eerste instantie de afstanden kort, tot ze echt door hebben wat de bedoeling is. Ik maak altijd een vertrouwensplek waar ik de dummy altijd neerleg, als we de afstanden dan iets groter maken, blijft de dummy op dezelfde plek en ga ik met de hond een paar stappen naar achteren, de hond weet dan ondertussen dat de dummy daar ligt.....en je wil altijd dat ze snel succes hebben!
Komt je hond de dummy niet terug brengen, maar gaat er ere rondjes mee lopen, is het verstandig om te beginnen in een steeg oid, daar kunnen ze eigenlijk geen andere kant op dan naar jou toe komen, zo valt het kwartje sneller. Nooit belonen met lekkers als ze de dummy komen brengen, dan loop je het risico dat ze de dummy uit gaan spugen omdat ze het snoepje willen hebben, wil je wel graag belonen, kan je beter eerst de dummy aanpakken, dan de hond naast je laten komen zitten en dan het lekkers geven, dan is eerst de oefening afgemaakt.

Zoeken begin je ook op een makkelijke manier, leg zichtbaar een dummy aan de rand van bosjes, ze zien waar je hem neerlegt, maar hij is ziet zo duidelijk te zien als normaal, dus moeten ze hun neus gaan gebruiken, geef daarbij een zoeksignaal, zoek/lost/fluitsignaal. Ook kan je dummy's neerleggen in wat hoger gras en daar dan al volgend met je hond doorheen lopen, kom je in de buurt van de dummy dan geef je weer het zoeksignaal en wijs je met je hand de richting waar ze moeten zoeken, ik doe dat met vlakke hand vlak boven de grond.

Nog een mooie steadyness oefening is, als je hond goed kan blijven zitten, een meter of 2 voor je hond gaan staan en dan dummy's richting de hond gooien, ze mogen die dan niet pakken, dat doe jij, dit vergt erg veel zelfbeheersing. Gaat dit een tijdje goed, ga je proberen ook een dummy over ze heen te gooien, ze mogen dan wel hun koppie omdraaien om te zien waar hij neer komt, maar ze moeten wel op hun kont blijven zitten.

Een heel verhaal geworden :mrgreen: ik denk dat je hier wel even mee vooruit kan, veel succes en plezier :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Maeve schreef:
carlos schreef:In mijn opinie, is een goede jachtcursus, dus fysiek, eigenlijk onontbeerlijk. Dit geld voor zowel de hond als de voorjager.

Succes met je hond(en).
Ik ben het met je eens dat trainen in groepsverband makkelijker en beter is. Maar als mijn hond zo onder de indruk is van de manier van trainen dat ze niet meer wíl apporteren (en die werkdrift heeft ze echt wel) kies ik toch voor een iets minder ambitieuze manier :wink: Ik hoef ook niet de top te halen met ze hoor. We trainen vooral voor de lol en wie weet wil ik met Coda eens proberen haar C diploma te halen maar als dat niet gaat lukken is het ook prima.
Dat ben ik heel erg met je eens :ok:

Bovendien zou je op zo'n training je hond eerder dingen juist wel de bedoeling zijn afleren in plaats van bevestigen en verbeteren.
Als een trainer voor een bepaalde hond (of baas/hond combinatie) niet effectief is kan je daar beter niet verder trainen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Wauw, dank Lunatic! :E: Daar heb ik zeer zeker iets aan! Ik was al ongeveer op die manier bezig maar zie nog wel wat verbeterpuntjes! Thanks! :ok:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Maeve schreef:Wauw, dank Lunatic! :E: Daar heb ik zeer zeker iets aan! Ik was al ongeveer op die manier bezig maar zie nog wel wat verbeterpuntjes! Thanks! :ok:
Graag gedaan, heel veel trainings plezier :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”