Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Vulva en dracht
Moderator: moderatorteam
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Vulva en dracht
Vorige week was ik aan het praten met iemand die niet wist of de vulva van haar teef wel of niet was geslonken tijdens de dracht. Nou die van Shima toen niet hoor. Maar nu vraag ik me af of dat eigenlijk altijd zo is. Heeft iemand weleens een teef gehad die wel drachtig was maar waarvan de vulva wel keiner was geworden? Wie kan mij daar meer duidelijkheid over geven. En hoe zit dat met schijndracht, blijft de vulva dan ook gezwollen?
- dagmar88
- Zeer actief
Re: Vulva en dracht
Inge O schreef: groter worden/blijven hoeft misschien niet altijd maar zachter ('voddiger', ik noem het een voddevulva) eigenlijk wel en dat wordt denk ik veroorzaakt door het (zwangerschaps)hormoon relaxine.
Ja, zo ziet dat er bij Charlie ook uit tijdens de schijndracht.
-
Cabasja
- Actief
- Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
- Contacteer:
De ene teef heeft al een mega vulva tijdens de loopsheid.
Terwijl je bij de andere het bijna niet ziet.
Hier blijven ze ook gezwollen.
Later wordt het een "flubberfrut"
Terwijl je bij de andere het bijna niet ziet.
Hier blijven ze ook gezwollen.
Later wordt het een "flubberfrut"

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Soms is de vulva hier wel iets kleiner tijdens de dracht maar dat is dan alleen bij de teven die normaal tijdens loopsheid ongeveer een verdieping hoger zitten, zeg maar 
Maar terug naar een maagdelijk doosje, zoals wij dat noemen, dan ga ik ervan uit dat de teef leeg is.
Maar terug naar een maagdelijk doosje, zoals wij dat noemen, dan ga ik ervan uit dat de teef leeg is.
- Yukusaki Akitas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Na de eerste loopsheid van mijn teefje is de vulva niet geslonken. Binnen 3 maanden werd zij weer loops en na 4 weken loopsheid ging hij (heeeeeeeeeel langzaam) wel slinken. Is zij dan schijnzwanger geweest? Ik heb verder niet op symptomen gelet omdat ik daar helemaal niet over nadacht. Maar nu ik dit lees vraag ik me dat wel af 
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Niet?Inge O schreef:na de eerste loopsheid wordt een vulva nooit meer zo klein als voorheen, net zoals jij er ook niet meer uitziet als toen je 10 was.
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:
Ushi's vulva is wel wat geslonken nadat ze niet meer loops was, maar vanaf halverwege de dracht werd hij (zij?
) weer wat groter. Nu is het wel wat groter dan normaal, maar niet net zoals dat ze loops is. Het valt me wel mee moet ik zeggen. Ik was bang dat ze zo'n gigantische vulva zou krijgen.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Yukusaki Akitas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jitsu: Japanse akita
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Inge O schreef:na de eerste loopsheid wordt een vulva nooit meer zo klein als voorheen, net zoals jij er ook niet meer uitziet als toen je 10 was.
Dat begrijp ik, maar hij is dus ongeveer 4,5 maanden lang echt heel groot geweest. Misschien wel 4 á 5 cm.
- Rosan's Sandra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
- Contacteer:
Hier ook. Ze slinken altijd weer iets, ook als ze later drachtig bleken te zijn.nathalie schreef:Ushi's vulva is wel wat geslonken nadat ze niet meer loops was, maar vanaf halverwege de dracht werd hij (zij?) weer wat groter.
Groetjes Sandra
- Shima
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
- Contacteer:
Beide dames waren hier pas loops, maar er zit inderdaad nogal verschil in "maat"
Trouwens ook zonder dat ze drachtig/loops zijn.
Blijkbaar slinkt hij dus bij zwangere teven weleens iets, maar niet terug naar normaal. Vooral qua stevigheid blijft het bij dracht dus anders. Interessant om te horen hoe verschillend het dus kan gaan.
Blijkbaar slinkt hij dus bij zwangere teven weleens iets, maar niet terug naar normaal. Vooral qua stevigheid blijft het bij dracht dus anders. Interessant om te horen hoe verschillend het dus kan gaan.
-
terrierjunk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working terriers
- Aantal honden: 10
De vulva na de loopsheid, de tepels, en bij grotere en soms ook kleinere honden de melklijnen of lijsten, daaraan kan ik als ik mijn honden ken, al 2 tot 4 weken na de dekking zien of een teef drachtig is of niet.
Schijndracht komt in mijn kennel niet voor, interessant is dat honden van mij elders, waar ze steevast veel te vet gevoerd worden en zich bovendien vervelen het grootste deel van het jaar, wel schijndrachtig worden, en ook baarmoederontsteking etc. krijgen.
Verder waren de pitbulls en staffords die ik vroeger had, onder dezelfde omstandigheden gehouden, hier veel vatbaarder voor dan de working terriers, wat een factor erfelijkheid kan doen vermoeden.
Als een hond eerst drachtig leek en dan terug loops wordt, is zij ofwel lang chronisch (niet helemaal goed) loops geweest, ofwel drachtig, opgebroken en dan direct terug loops, denk ik. Ik had ook eenmaal een hond die loops was, doch niet gedekt wilde worden, de loopsheid duurde korter dan normaal, daarna een tijdje (tussen de anderhalf en 2 maanden geloof ik) niks, dan werd zij wel goed loops en lang, werd gedekt, en kreeg gezonde pups. Dus zoiets als een niet helemaal doorzettende loopsheid, schijnt ook te bestaan.
Ach ja, welke afwijkingen bestaan er allemaal, de hond is over het algemeen zonder veel problemen, zeer vruchtbaar. Vergeleken bij andere hogere zoogdieren.
Stel dat onze honden, zoals de paarden en koeien, per keer maar 1 jong kregen, en zoals de paarden, zoveel vruchtbaarheidsproblemen hadden, of zoals alle dieren die 1, groot, jong krijgen, al die bevallingsproblemen, dan was het fokken wel een echte kunst.
Het is in mijn idee wel vreemd dat dieren die (in de natuurlijke situatie dan) bovenaan de voedselketen staan, meer jongen krijgen dan hun prooien. Maar die predators moeten het hebben van intelligentie, en een per generatie zich aanpassen aan de prooi, dus is er na de geboorte een genadeloze selectie waarbij misschien maar 1 van de 4 tot 7, volwassen wordt en zich kan handhaven.
Alleen bij ons, blijft alles leven, ook en zelfs vooral, de kneusjes.
Maar goed, dat is off topic: ja als een teef bevrucht is, blijft de vulva na de loopsheid, groter dan ervoor, en andere tekenen van dracht zijn een iets donkerder (meer doorbloed) van vulva en tepels, alles iets groter, melklijsten, en na 4 tot 5 weken, bij weinig pups soms later, een toename van het buikvolume.
In hoeverre schijndracht dezelfde (bedrieglijke) symptomen geeft, kan ik niet zeggen want dat komt bij mij dus niet voor, nog nooit gebeurd.
Ook een karakterverandering naar het lieve en rustige toe, meestal al vrij vroeg te merken als je oplet.
Ik heb het tot nu toe altijd zeker kunnen zien, op 1 geval na, daar wilde ik het zien, en dus zag ik het (misschien tot hopelijk) maar de teef was niet drachtig, ook niet schijndrachtig, ik hoopte alleen teveel.
Geloof wel dat er een verband bestaat tussen het slank en in conditie en bezig houden van je teef, en geen schijndrachten, op rasgebonden aanleg na.
Schijndracht komt in mijn kennel niet voor, interessant is dat honden van mij elders, waar ze steevast veel te vet gevoerd worden en zich bovendien vervelen het grootste deel van het jaar, wel schijndrachtig worden, en ook baarmoederontsteking etc. krijgen.
Verder waren de pitbulls en staffords die ik vroeger had, onder dezelfde omstandigheden gehouden, hier veel vatbaarder voor dan de working terriers, wat een factor erfelijkheid kan doen vermoeden.
Als een hond eerst drachtig leek en dan terug loops wordt, is zij ofwel lang chronisch (niet helemaal goed) loops geweest, ofwel drachtig, opgebroken en dan direct terug loops, denk ik. Ik had ook eenmaal een hond die loops was, doch niet gedekt wilde worden, de loopsheid duurde korter dan normaal, daarna een tijdje (tussen de anderhalf en 2 maanden geloof ik) niks, dan werd zij wel goed loops en lang, werd gedekt, en kreeg gezonde pups. Dus zoiets als een niet helemaal doorzettende loopsheid, schijnt ook te bestaan.
Ach ja, welke afwijkingen bestaan er allemaal, de hond is over het algemeen zonder veel problemen, zeer vruchtbaar. Vergeleken bij andere hogere zoogdieren.
Stel dat onze honden, zoals de paarden en koeien, per keer maar 1 jong kregen, en zoals de paarden, zoveel vruchtbaarheidsproblemen hadden, of zoals alle dieren die 1, groot, jong krijgen, al die bevallingsproblemen, dan was het fokken wel een echte kunst.
Het is in mijn idee wel vreemd dat dieren die (in de natuurlijke situatie dan) bovenaan de voedselketen staan, meer jongen krijgen dan hun prooien. Maar die predators moeten het hebben van intelligentie, en een per generatie zich aanpassen aan de prooi, dus is er na de geboorte een genadeloze selectie waarbij misschien maar 1 van de 4 tot 7, volwassen wordt en zich kan handhaven.
Alleen bij ons, blijft alles leven, ook en zelfs vooral, de kneusjes.
Maar goed, dat is off topic: ja als een teef bevrucht is, blijft de vulva na de loopsheid, groter dan ervoor, en andere tekenen van dracht zijn een iets donkerder (meer doorbloed) van vulva en tepels, alles iets groter, melklijsten, en na 4 tot 5 weken, bij weinig pups soms later, een toename van het buikvolume.
In hoeverre schijndracht dezelfde (bedrieglijke) symptomen geeft, kan ik niet zeggen want dat komt bij mij dus niet voor, nog nooit gebeurd.
Ook een karakterverandering naar het lieve en rustige toe, meestal al vrij vroeg te merken als je oplet.
Ik heb het tot nu toe altijd zeker kunnen zien, op 1 geval na, daar wilde ik het zien, en dus zag ik het (misschien tot hopelijk) maar de teef was niet drachtig, ook niet schijndrachtig, ik hoopte alleen teveel.
Geloof wel dat er een verband bestaat tussen het slank en in conditie en bezig houden van je teef, en geen schijndrachten, op rasgebonden aanleg na.