Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
brok en kvv/vers
Moderator: moderatorteam
-
JBK
brok en kvv/vers
Ik geef Cody 's ochtends brok en 's avonds kvv of vers. Daar doet hij het goed op.
Nu krijg ik van een vriendin op mn kop want dat zou slecht zijn. Het is of vers/kvv of brok.
Ik weet dat er onderzoeken zijn die dat weerleggen maar ik kan ze niet vinden. Weet iemand deze te vinden?
Nu krijg ik van een vriendin op mn kop want dat zou slecht zijn. Het is of vers/kvv of brok.
Ik weet dat er onderzoeken zijn die dat weerleggen maar ik kan ze niet vinden. Weet iemand deze te vinden?
-
S@ndr@
- Zeer actief
Re: brok en kvv/vers
als Cody het goed doet heb je alle bewijs van de wereld aan je zijde
de praktijk is het beste bewijs wat mij betreft, maar als je het internet wilt afspeuren om het je vriendin te laten lezen, t zal er vast wel ergens staan, net als de verhalen dat t "niet" zou kunnen 
-
JBK
Ik wil het toch wel weerleggen, want we doen het nog niet zo heel lang zo en er zijn gewoon nog veel vooroordelen over kvv/vers sowieso. En dan doe ik het in combi met brok en dat maakt me een nog "slechtere" baas.
Uiteindelijk gaat hij wel over naar helemaal kvv/vers als de vriezer er is.
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Als je weet hoe de maag werkt, kun je het weerleggen. Zo simpel is het.
Dus, als je een onderbouwd verhaal wil houden, moet je je verdiepen in het spijsverteringsstelsel.
Dus, als je een onderbouwd verhaal wil houden, moet je je verdiepen in het spijsverteringsstelsel.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-
S@ndr@
- Zeer actief
ah, als ik het goed lees ben je het dus eigenlijk ( stiekem) wel een beetje met haar ( je vriendin) eensJBK schreef:Ik wil het toch wel weerleggen, want we doen het nog niet zo heel lang zo en er zijn gewoon nog veel vooroordelen over kvv/vers sowieso. En dan doe ik het in combi met brok en dat maakt me een nog "slechtere" baas.
voel je niet schuldig, heeft geen zin...........!
-
JBK
In mijn optiek is het zo simpel als dat de maag zich qua ph aanpast aan het voedsel wat het aangeboden krijgt.Miranda schreef:Als je weet hoe de maag werkt, kun je het weerleggen. Zo simpel is het.
Net zoiets als dat ik naar de Griek ga en een kilo gyros naar binnenstamp, dan verteer ik het wel maar wat langzamer dan dat ik een salade neem.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar jij eet toch ook gyros en salade tegelijk? En dan komt er toch ook niet een van beide ongewijzigd weer uit aan de achterkant?
Mijn honden eten ook brok gemengd met vlees en schijten op deze manier betere drollen dan met alleen vlees of alleen brokken..
Mijn honden eten ook brok gemengd met vlees en schijten op deze manier betere drollen dan met alleen vlees of alleen brokken..
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
-
Simone88
- Actief
- Mijn ras(sen): Wawa's en een waussie
- Aantal honden: 3
Schijnt ook weer te liggen aan het vleesgehalte in de brokken.. als je bijv RC en vers samen geeft zegt men dat niet zo geweldig samen te gaan. Maar ook dat soort dingen schijnen weer achterhaald te zijn
-
JBK
Nee hoor, ben het niet met haar eens. Maar wil hem gewoon helemaal over hebben omdat ik zie hoe hij het doet en hoe lekker hij het vindt. De brok was voor mij gewoon gemakszucht.S@ndr@ schreef:ah, als ik het goed lees ben je het dus eigenlijk ( stiekem) wel een beetje met haar ( je vriendin) eensJBK schreef:Ik wil het toch wel weerleggen, want we doen het nog niet zo heel lang zo en er zijn gewoon nog veel vooroordelen over kvv/vers sowieso. En dan doe ik het in combi met brok en dat maakt me een nog "slechtere" baas.
Uiteindelijk gaat hij wel over naar helemaal kvv/vers als de vriezer er is.![]()
voel je niet schuldig, heeft geen zin...........!
-
JBK
Dat is ook precies wat ik bedoel. Als ik alleen de gyros eet, dan moet mijn maag hard werken.fes/lou schreef:Ja, maar jij eet toch ook gyros en salade tegelijk? En dan komt er toch ook niet een van beide ongewijzigd weer uit aan de achterkant?
Als ik de salade eet, moet mijn maag minder werken. Als ik gewoon een bord gyros en salade eet, dan is het gewoon gemiddeld.
Ik krijg hier overigens ontzettende zin in gyros van
- Hylos
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik train overdag met brokjes, dus ja hier is de hoofdmaaltijd gewoon kvv en daarnaast krijgt hij ook brokjes. En heel soms als ik vergeet wat uit de vriezer te halen, krijgt hij ook brokjes.
Hij poept er alleen wel meer van.. Moet ook meer hebben in verhouding. Maar merk er verder niks van
Hij poept er alleen wel meer van.. Moet ook meer hebben in verhouding. Maar merk er verder niks van

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
het is een versmaffia argument. meer niet.
helaas zijn argumenten ver te zoeken. ook op de versfora praat iedereen elkaar braaf na met artikelen uit 1810 die allang achterhaald zijn. dat staat ook op diezelfde fora, maar dat hebben ze niet gelezen
helaas zijn argumenten ver te zoeken. ook op de versfora praat iedereen elkaar braaf na met artikelen uit 1810 die allang achterhaald zijn. dat staat ook op diezelfde fora, maar dat hebben ze niet gelezen

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
nou, ik ben dan al meer dan 8 jaar een slechte baas.
Mij een zorg. Mijn oudste hond is er al 8,5 en nog in een prima conditie. Sommige mogen het nadoen
Mij een zorg. Mijn oudste hond is er al 8,5 en nog in een prima conditie. Sommige mogen het nadoen
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Hier krijgen ze alleen kvv/vers maar in mn jaszak zitten toch echt alleen brokjes. Dus dat zijn de beloningen. Speuren doe ik ook met brok. Het kan prima samen geven.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
JBK
Toch fijn om te lezen jullie reacties 
Haar tegenargument was dat ze op de dierenartsenpraktijk waar ze werkt een geval was tegengekomen waarbij de ph waarde van deze hond niet constant was en ze daar de nare gevolgen van had gezien.
Ik hou van d'r maar op het gebied van voeding liggen we niet op dezelfde lijn, zeg maar
Haar tegenargument was dat ze op de dierenartsenpraktijk waar ze werkt een geval was tegengekomen waarbij de ph waarde van deze hond niet constant was en ze daar de nare gevolgen van had gezien.
Ik hou van d'r maar op het gebied van voeding liggen we niet op dezelfde lijn, zeg maar
- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Hier staan ze volledig op kvv, maar in de wobblerkong/voerballen krijgen ze gewoon brokken. Als beloning ook. Ze zien er prima uit vind ik zelf, en de ontlasting is ook goed.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
De da ziet alleen de gevallen waar iets mis gaat de gevallen waar t wel goed gaat (en die zij veruit in de meerderheid) die zien ze niet.JBK schreef:Toch fijn om te lezen jullie reacties

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
JBK
Dat is waar, en het kan om vele redenen verkeerd gaan natuurlijk.malinois schreef:De da ziet alleen de gevallen waar iets mis gaat de gevallen waar t wel goed gaat (en die zij veruit in de meerderheid) die zien ze niet.JBK schreef:Toch fijn om te lezen jullie reacties
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Ik heb geen idee waar je kan vinden wat je zoekt maar ik weet wel uit eigen ervaring dat mijn honden het op een combinatie van brok en kvv beter doen dan op brok of kvv alleen! Wat wil je dan nog aan bewijs vinden?
- Rita
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Twee Oud Duitse Herders en twee Mechelaars.
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Nou dan ben ik een hele slechte baas.
Onze Cosmo, hij wordt volgende maand 17 jaar en onze Duke, hij is vorige maand 16 jaar geworden, krijgen al hun hele leven brok en vers
Onze jonkies, 4, 3 en anderhalf jaar krijgen het ook, van beiden het beste en als je eens op vakantie gaat, zijn ze gewend aan de brok en deze is gemakkelijk mee te nemen, zeker als je zoals wij gaat trekken met een tent
Onze Cosmo, hij wordt volgende maand 17 jaar en onze Duke, hij is vorige maand 16 jaar geworden, krijgen al hun hele leven brok en vers
Onze jonkies, 4, 3 en anderhalf jaar krijgen het ook, van beiden het beste en als je eens op vakantie gaat, zijn ze gewend aan de brok en deze is gemakkelijk mee te nemen, zeker als je zoals wij gaat trekken met een tent
-
Safari
Ik ben dan ook een hele slechte baas. Die van mij krijgen brokken, KVV, BARF en vegetarische snacks voor tussendoor.
Het is nu officieel, het komt nooit meer goed met mijn honden. 
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Hier nog zo'n slechte baas! Mijn eerste hond at meer dan 30 jaar geleden al brokken en vlees, nog voor de versmaffia bestond.
Nooit problemen met eten en verteren gehad.....
Nooit problemen met eten en verteren gehad.....
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Dat je je überhaupt er iets van aantrekt 
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Mountaindogs
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Berner Sennenhonden.
- Contacteer:
Hier krijgen ze soms ook brok en vers nooit problemen
Een hond liegt niet hij mag je of hij mag je niet.

- DierenshopNaDiVo
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Rasloos: Pointermix X Whippetmix(?)
Zelf ben ik ook geen voorstander van "door elkaar" geven. Maar ik weet dat het wel kan. Het gevaarlijke er aan vind ik dat brokken en vlees een andere verteerbaarheid hebben. De meeste brokken (geëxpandeerd) blijven namelijk 'zweven' in de maag en zwellen langzaam op. Dit proces duurt wel enkele uren, voordat alles verwerkt is. En dan nog vaak is niet alles verwerkt, waardoor er vaak grote hopen er aan de achterkant weer uitkomen
Vlees daarentegen is, al helemaal wanneer de hond aan rauw vlees gewend is, binnen no time verwerkt en de hond neemt er ook heel veel van op. De ontlasting is dan ook stukken minder, stinkt minder (of heeft een minder sterke, maar ietwat scherpe geur) en kleurt zwart (met botvlees vaak wit).
De reden dat veel honden er wel goed op doen is denk ik dat ze uit de brokken toch bepaalde voedingsstoffen opnemen wat er niet in vlees of kvv-voeding zit. Honden zijn eigenlijk ook omnivoren, ze hebben naast vlees ook bepaalde voedingsstoffen uit groente en een klein beetje koolhydraten nodig. Van alleen vlees wordt de zuurtegraad in de maag erg hoog, wat bij sommigen wat gal opwekt. Met bijvoorbeeld brood maak je de zuurtegraad wat meer basis. Wat je zelf ook al zei over de gyros. Maar het is alleen andersom als bij ons, omdat honden toch meer vleeseters zijn. Katten al helemaal! Variatie is het allerbelangrijkste, overal een beetje van. Maar ook kvv-voedingen verschillen van elkaar, de één stopt er rijst en oliën bij, maar de ander alleen spiervlees met orgaanvlees en/of botvlees gemalen.
Het is dus echt per hond en kat verschillend of ze er wel of niet goed op doen. Maar ja, onze smaak verschilt ook van iedereen en bepaalde voedingsstoffen vallen bij ons ook niet goed, terwijl bij de ander juist wel.
Ik zou zeggen; kijk waar je zelf het beste bij voelt en hoe hij er op reageert. Als het goed gaat, gaat het goed! Denk je dat er iets ontbreekt? Vul het aan met een bepaald supplement of haal juist een bepaalde vleessoort bijvoorbeeld weg.
De reden dat veel honden er wel goed op doen is denk ik dat ze uit de brokken toch bepaalde voedingsstoffen opnemen wat er niet in vlees of kvv-voeding zit. Honden zijn eigenlijk ook omnivoren, ze hebben naast vlees ook bepaalde voedingsstoffen uit groente en een klein beetje koolhydraten nodig. Van alleen vlees wordt de zuurtegraad in de maag erg hoog, wat bij sommigen wat gal opwekt. Met bijvoorbeeld brood maak je de zuurtegraad wat meer basis. Wat je zelf ook al zei over de gyros. Maar het is alleen andersom als bij ons, omdat honden toch meer vleeseters zijn. Katten al helemaal! Variatie is het allerbelangrijkste, overal een beetje van. Maar ook kvv-voedingen verschillen van elkaar, de één stopt er rijst en oliën bij, maar de ander alleen spiervlees met orgaanvlees en/of botvlees gemalen.
Het is dus echt per hond en kat verschillend of ze er wel of niet goed op doen. Maar ja, onze smaak verschilt ook van iedereen en bepaalde voedingsstoffen vallen bij ons ook niet goed, terwijl bij de ander juist wel.
Ik zou zeggen; kijk waar je zelf het beste bij voelt en hoe hij er op reageert. Als het goed gaat, gaat het goed! Denk je dat er iets ontbreekt? Vul het aan met een bepaald supplement of haal juist een bepaalde vleessoort bijvoorbeeld weg.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat is er dan gevaarlijk aan?DierenshopNaDiVo schreef:Zelf ben ik ook geen voorstander van "door elkaar" geven. Maar ik weet dat het wel kan. Het gevaarlijke er aan vind ik dat brokken en vlees een andere verteerbaarheid hebben. De meeste brokken (geëxpandeerd) blijven namelijk 'zweven' in de maag en zwellen langzaam op. Dit proces duurt wel enkele uren, voordat alles verwerkt is. En dan nog vaak is niet alles verwerkt, waardoor er vaak grote hopen er aan de achterkant weer uitkomenVlees daarentegen is, al helemaal wanneer de hond aan rauw vlees gewend is, binnen no time verwerkt en de hond neemt er ook heel veel van op. De ontlasting is dan ook stukken minder, stinkt minder (of heeft een minder sterke, maar ietwat scherpe geur) en kleurt zwart (met botvlees vaak wit).
En voor mij is een hond een carnivoor en geen omnivoor. Wat niet wil zeggen dat ze dan ineens geen brok/kvv kunnen eten.

-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
mijn vleeshond zijn ontlasting is elke dag anders en veel meer dan van mijn brokkenhond.DierenshopNaDiVo schreef:En dan nog vaak is niet alles verwerkt, waardoor er vaak grote hopen er aan de achterkant weer uitkomenVlees daarentegen is, al helemaal wanneer de hond aan rauw vlees gewend is, binnen no time verwerkt en de hond neemt er ook heel veel van op. De ontlasting is dan ook stukken minder, stinkt minder (of heeft een minder sterke, maar ietwat scherpe geur) en kleurt zwart (met botvlees vaak wit).
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Och heden, wat een commercieel geneuzel weer over brok en vlees....
Het zal ook weer eens niet....
Mijn honden eten al jaren brokken en vlees gemengd en niks grote hopen...
Het zal ook weer eens niet....
Mijn honden eten al jaren brokken en vlees gemengd en niks grote hopen...
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
mijn vlees, aardappels, marsen en rauwe wortels verteren ook heel anders. Toch eet ik ze door en met elkaar op een dag.
Commercieel praatje inderdaad dat het niet mag
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Rauwe wortels zijn voor paardenRosita Compagner schreef:mijn vlees, aardappels, marsen en rauwe wortels verteren ook heel anders. Toch eet ik ze door en met elkaar op een dag.
Maar idd, commercieel geneuzel....
Komt er even een op het forum die alles ff beter weet....
Heb ik gelijk mn buik van vol