Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tre-Ponti tuigen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner
Aantal honden: 2

Tre-Ponti tuigen

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Hoe zijn de ervaringen hiermee?

Voor onze vakantie wil ik ook voor Sari een tuig gebruiken. Alleen twijfel ik welk het fijnste voor haar is.
Er vallen een aantal merken af omdat ik ze persoonlijk niet prettig/mooi vind zoals Hurrta en K9.

Voor Kyra heb ik een tuig van Furka en daar ben ik op zich heel tevreden over. Het is op maat gemaakt en voordeel is dat ze hier in de buurt zitten waardoor ook Sari door hun opgemeten zal worden en het tuig volledig op maat gemaakt wordt.
Nadeel, ik vind ze niet zo heel erg mooi.

Nu kwam ik de tre-ponti tuigen tegen en die vind ik dan wel weer mooi.
De sporza helemaal, maar die gaat maar tot 26kg dus helaas te klein.

Blijven de Primo en de Forza over. Heeft iemand daar ervaringen mee?

En hoe zit dat qua maten. Ze werken zie ik alleen met kg en niet met borstomtrek.
Het gaat van 20-30kg of 30-40 kilo. Sari is nu 26kg maar zal nog uitzwaren dus dat zit net op het randje. Heeft iemand zo'n tuig wellicht en kan die mij de maten even doorgeven?
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Tre-Ponti tuigen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hier kan je wel de maten bij zien staan:

http://www.allrounddog.com/a-27664992/t ... eflective/
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

runninggirl schreef:Hier kan je wel de maten bij zien staan:

Dank je.
Die had ik ook wel gevonden uiteindelijk, alleen is dat puur de borstomtrek, maar de band die over de borst loopt zeg maar, daar zijn geen maten van bekend. En zo op de foto is dat gedeelte niet verstelbaar, dus die bepaald waar de band achter de poten loopt, dus ik kan wel de borstomtrek meten, maar ik weet niet hoe het uiteindelijk gaat zitten.

Beetje lastig uit te leggen, dus geen idee of je me begrijpt haha.

Sari heeft bijv een diepere borst als Kyra, dus bij Sari zal hij dichter achter de poten komen, terwijl bij Kyra het tuig wat verder naar achter zit. Omdat die dwarsband niet verstelbaar is.
runninggirl
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:
runninggirl schreef:Hier kan je wel de maten bij zien staan:

Dank je.
Die had ik ook wel gevonden uiteindelijk, alleen is dat puur de borstomtrek, maar de band die over de borst loopt zeg maar, daar zijn geen maten van bekend. En zo op de foto is dat gedeelte niet verstelbaar, dus die bepaald waar de band achter de poten loopt, dus ik kan wel de borstomtrek meten, maar ik weet niet hoe het uiteindelijk gaat zitten.

Beetje lastig uit te leggen, dus geen idee of je me begrijpt haha.

Sari heeft bijv een diepere borst als Kyra, dus bij Sari zal hij dichter achter de poten komen, terwijl bij Kyra het tuig wat verder naar achter zit. Omdat die dwarsband niet verstelbaar is.
Ah nu snap ik wat je bedoelt :)

Ik heb hier een forza in huis, maat L, wil je dat ik daar wat dingen van opmeet?
Jura is ongeveer 30 kilo.
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Als je wilt heel graag :ok:

Dan kan ik eens kijken waar die band achter de poten bij haar uit komt.

Het is en blijft altijd een gok natuurlijk omdat ze nog moet uitzwaren en dat is dan het voordeel bij die Furka tuigen. Zij hebben toen bij Kyra het tuig ook dusdanig gemaakt dat hij ook nog paste als ze wat groter/breder zou worden.

Hoe bevalt die Forza verder? Gebruik je hem alleen met wandelen, of ook met fietsen bijvoorbeeld?
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam heeft de Primo maat M. Eerst had ik L, maar daar verzoop Sam in.
Het tuigje vind ik echt zalig. Het is zo gebruikersvriendelijk. Ik heb wel meerdere tuigjes, maar dit tuigje spant wel de kroon in positieve zin.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:Als je wilt heel graag :ok:

Dan kan ik eens kijken waar die band achter de poten bij haar uit komt.

Het is en blijft altijd een gok natuurlijk omdat ze nog moet uitzwaren en dat is dan het voordeel bij die Furka tuigen. Zij hebben toen bij Kyra het tuig ook dusdanig gemaakt dat hij ook nog paste als ze wat groter/breder zou worden.

Hoe bevalt die Forza verder? Gebruik je hem alleen met wandelen, of ook met fietsen bijvoorbeeld?
Vanaf de borstkas gezien naar onder toe kan je de Forza trouwens wel verstellen hoor, je ziet het alleen niet op de meeste foto's...
Hier bijv. zie je dat je daar wel kan verstellen:
Afbeelding

Dat bandje dat dus vanaf het kussentje naar beneden loopt is bij de L op z'n kleinst 22 cm en op z'n grootst 27 cm. Dan meet ik de sluiting mee. Je zou het zelf denk ik nog iets kunnen inkorten, dat bandje is op een paar plekken dubbel gestikt waardoor je 'm niet verder door dat plastic kan halen om het in te korten.

Hij bevalt hier redelijk, al fietsen of hardlopen we er niet mee. Ik vind het rode gedeelte nogal stug materiaal, het is zeg maar echt een beetje voorgevormd. Op de borstkas zit een soort kussentje eromheen gemaakt dat de druk enigszins verdeelt. Hij past hier net niet lekker ofzo, de bandjes die onder langs de borst lopen kunnen denk ik bij heel lange wandelingen gaan schuren, er zit geen voering omheen. Meestal pak ik toch een ander tuigje uit de kast.
Maar ik ken veel mensen die het echt een geweldig tuig vinden....

Ik vind zelf een goed passend tuig heel belangrijk, omdat Jura er veel mee loopt (we doen heel regelmatig wandelingen van meer dan 3 uur). Sinds kort hebben we deze: http://www.allrounddog.com/c-1682628/ru ... r-harness/
Afbeelding
Die kan je echt aan alle kanten verstellen, en ze kan er mee zwemmen. Het is alleen wel wat meer 'tuig' natuurlijk om aan te trekken. Plus deze is heel geschikt voor lange wandelingen, hij gaat echt nergens knellen etc.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Oh die zien er wel prettig uit zeg :ok:

vooral die Forza zou wel wat voor Elmo zijn
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Super, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie :E:

Hier kan ik iets mee, al zal het dan niet de tre ponti gaan worden. Hij is bedoeld voor lange wandelingen in Oostenrijk, dus het materiaal moet absoluut niet schuren.
En daarnaast wil ik hem dan gaan gebruiken voor het fietsen/hardlopen straks, dus dan is dat niet prettig als het vrij stug is.

Die webmaster ken ik inderdaad, maar persoonlijk vind ik dat iets teveel tuig.
Dan wordt het toch die Furka op maat gemaakt, die zijn gevoerd en zitten ook vrij ver achter de oksels, dus schuurt ook niet. Dan maar iets minder mooi, maar draagcomfort is toch belangrijker :wink:

Edit: of het moet die primo worden, die heeft niet dat bandje tussen de poten. Maar als dat rode materiaal zo stug is hou je dat probleem natuurlijk evengoed.
runninggirl
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:Super, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie :E:

Hier kan ik iets mee, al zal het dan niet de tre ponti gaan worden. Hij is bedoeld voor lange wandelingen in Oostenrijk, dus het materiaal moet absoluut niet schuren.
En daarnaast wil ik hem dan gaan gebruiken voor het fietsen/hardlopen straks, dus dan is dat niet prettig als het vrij stug is.

Dan wordt het toch die Furka op maat gemaakt, die zijn gevoerd en zitten ook vrij ver achter de oksels, dus schuurt ook niet. Dan maar iets minder mooi, maar draagcomfort is toch belangrijker :wink:
:ok:

Deze is trouwens ook heel fijn, en goed verstelbaar en goed gevoerd. Daar canicrosst ze ook mee, de druk op de borst wordt heel mooi verdeeld bij trekken. Maar hij rekt wel wat uit met zwemmen dus dan doe ik 'm niet mee. http://www.winkelvoordieren.nl/wolters- ... ntuig.html
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Hilly45 schreef:Sam heeft de Primo maat M. Eerst had ik L, maar daar verzoop Sam in.
Het tuigje vind ik echt zalig. Het is zo gebruikersvriendelijk. Ik heb wel meerdere tuigjes, maar dit tuigje spant wel de kroon in positieve zin.

Ah, deze even gemist.

Jij hebt dus niet zo'n band tussen de voorpoten. Hoe is jouw ervaring met de rest van het materiaal, qua stugheid zeg maar.
Nu heeft Sam natuurlijk een flinke vacht, dus hij heeft iets meer voering dan die kortharen hier :W:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Veronique & Kyra schreef:Super, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie :E:

Edit: of het moet die primo worden, die heeft niet dat bandje tussen de poten. Maar als dat rode materiaal zo stug is hou je dat probleem natuurlijk evengoed.
Ik ken de Tre-Ponti tuigen niet maar zweer zelf voor alles waar jij je tuig voor wil hebben al jaren bij het Ruffwear Web Master Harness. Wat meer tuig inderdaad, maar ik zou niet weten waarom dat (voor mij) het minder aantrekkelijk zou maken. Het is goed verstelbaar, schuurt niet en draagt voor de honden erg comfortabel. Het grootste voordeel ervan boven een Tre-Ponti of soortgelijk tuig lijkt me dat je wanneer het nodig is (en dat kan in Oostenrijk best vaak voorkomen, zo is mijn persoonlijke ervaring), je hond aan het tuig van de grond af kunt houden (bijvoorbeeld bij een veerooster of oversteek over een beek met een brug van hondonvriendelijk materiaal) zonder dat je hem of haar direct in je armen hoeft te nemen.
Hilly45
Zeer actief

Veronique & Kyra schreef:
Hilly45 schreef:Sam heeft de Primo maat M. Eerst had ik L, maar daar verzoop Sam in.

Ah, deze even gemist.

Jij hebt dus niet zo'n band tussen de voorpoten. Hoe is jouw ervaring met de rest van het materiaal, qua stugheid zeg maar.
Nu heeft Sam natuurlijk een flinke vacht, dus hij heeft iets meer voering dan die kortharen hier :W:
Ik vind de band dus helemaal niet stug, ik heb deze idd gekozen vanwege ook de lange vacht van Sam en heb dit tuigje 'erbij' zeg maar.
Voor Oostenrijk bijv. heb ik echt een ander tuigje, waar je ook rugzakken op kunt klikken, ben even de naam ervan kwijt.

Maar voor de 'snelle wandeling' zeg maar, vind ik de Primo echt een heerlijk tuigje.

Ik denk dat je echt moet kijken wat je er allemaal mee wilt.......
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Dank je wel Suzanne! Dus dat webmaster tuig is ook handig om mee te fietsen?

Wat ik er mee wil:
- fietsen/hardlopen
- op vakantie

Voor de korte wandelingen gebruik ik toch geen tuigen, dus het is puur voor in Oostenrijk en daarnaast voor het fietsen straks.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Veronique & Kyra schreef:Dank je wel Suzanne! Dus dat webmaster tuig is ook handig om mee te fietsen?

Wat ik er mee wil:
- fietsen/hardlopen
- op vakantie

Voor de korte wandelingen gebruik ik toch geen tuigen, dus het is puur voor in Oostenrijk en daarnaast voor het fietsen straks.
Ik gebruik ze eigenlijk exact voor alles wat jij beschrijft dat je er mee wil gaan doen. :wink:
Fietsen is in mijn geval doorgaans steppen, maar dat maakt niet zo veel verschil. Verder inderdaad ook voor het hardlopen, en dan natuurlijk in de bergen.
Hilly45
Zeer actief

Die van Suzanne heb ik dus ook en wat Suzanne erover beschrijft is oh zo waar. Ik heb dat tuig gekocht voor Oostenrijk, maar gebruik het ook voor bij het fietsen, steppen enz. Ook heel gebruikersvriendelijk trouwens.
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Oké, ik vind ze zoveel tuig dat het me juist niet heel prettig leek met fietsen.
Maar inderdaad, je kunt wel wel heel mooi verstellen. Ga eens kijken hoe die maten zijn.
Dank je wel voor het meedenken!
Tallie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tallie »

Ik heb de Webmaster ook en die gebruik ik niet meer voor het fietsen - Tallie krijgt daar dus wel schuurplekken van. Het schuurt dan net op 1 klein puntje tegen de buikband aan, terwijl het tuig verder echt geweldig zit. Met gewoon lopen en rennen heeft ze nergens last van, maar met lange stukken gestrekt draven dus wel.

Ik ga eens kijken naar die Sporza, volgens mij is die ideaal met zoveel ruimte tussen voorpoten en buikband. Ik fiets nu met een Furka, maar dat ding is net een spons en Tal ligt nog wel eens in het water onderweg...
Afbeelding
Australiankelpieforum.com
Groetjes! Marieke & Tallie.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Tallie schreef:Ik heb de Webmaster ook en die gebruik ik niet meer voor het fietsen - Tallie krijgt daar dus wel schuurplekken van. Het schuurt dan net op 1 klein puntje tegen de buikband aan, terwijl het tuig verder echt geweldig zit. Met gewoon lopen en rennen heeft ze nergens last van, maar met lange stukken gestrekt draven dus wel.
Wat zonde, gek dat ze er alleen bij het naast de fiets lopen last van heeft. Goed dit ook hier te melden, mindere ervaringen zijn net zo belangrijk als goede natuurlijk.

Hier hebben zowel Sjefke als Nozem als Tapas nooit enige schuurplekken overgehouden aan het fietsen/steppen of wandelen met de tuigen, ze hadden alle 3 dezelfde maat (M) en schelen/scheelden behoorlijk qua hoogte en bouw, maar voor alle 3 was het tuig dusdanig te verstellen dat het gewoon prima paste.
Tallie
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Wat zonde, gek dat ze er alleen bij het naast de fiets lopen last van heeft. Goed dit ook hier te melden, mindere ervaringen zijn net zo belangrijk als goede natuurlijk.
Ja heel jammer, verder is het echt een geweldig tuig en ik gebruik hem ook veel. Het komt echt van dat enorme strekkende draven, en dat doet ze alleen aan de fiets.

Ik heb er hier ook eens een topic over geopend met deze foto;

Afbeelding

Ik dacht toen niet dat het van het fietsen kwam, tot het later weer een keer voorkwam, weer na het fietsen. Sindsdien gebruik ik de Furka en heb ik nooit weer een plek gezien.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Wat een rare plaats trouwens, als het door het schuren van het tuig zelf komt. Het zit echt op de poot en op die plek zou ik niet weten welk deel van het webmaster harness daar tegenaan zou kunnen schuren. Ik zou me kunnen voorstellen dat het schuurt op het t-stukje op de borst of bij 1 van de banden, of zelfs op de naden van het rugdeel, maar de plek waar Tallie op de foto het wondje heeft staat met niet 1 deel van het tuig in contact.
Tallie
Zeer actief
Contacteer:

Als ze strekt tijdens het rennen komt dat stukje net langs de buikband. Ik kan het anders ook niet verklaren, ze heeft het 2x gehad na het fietsen met de Webmaster, verder nooit.

Afbeelding
Afbeelding
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

Ik heb die Webmaster ook gehad en weer verkocht. Dat tuig ging erg gemakkelijk scheef zitten ( naar een van de zijkanten ) ondanks dat de banden vrij strak zaten. Maar dat kwam waarschijnlijk door de zeer hoge en smalle borst van Canna. Verder schoven de banden makkelijk steeds losser bij gebruik. Ik heb het tuig wel gekocht op de goede recensies, ook op buitenlandse sites.....Het is allemaal zo afhankelijk van je eigen hond of een tuig goed bevalt, maar dat weet je niet van te voren.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Canidae schreef:....Het is allemaal zo afhankelijk van je eigen hond of een tuig goed bevalt, maar dat weet je niet van te voren.
inderdaad... wij zijn inmiddels ook 4 tuigen verder qua uitproberen. :hmmm: En je weet soms pas na een paar maanden of het echt zo goed is als het eerst leek.
Canidae
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix

Ongelezen bericht door Canidae »

runninggirl schreef:inderdaad... wij zijn inmiddels ook 4 tuigen verder qua uitproberen. :hmmm: En je weet soms pas na een paar maanden of het echt zo goed is als het eerst leek.
Hier ook al 4 stuks gekocht en weer afgeschreven....ben maar aan het doehetzelven gegaan. Canna heeft trouwens een bloedhekel aan tuigen...gebruik het alleen als ze een sleeplijn heeft in het bos.
Afbeelding
Veronique & Kyra
Zeer actief
Weimaraner

Bedankt allemaal voor het meedenken! :ok:

Natuurlijk zal de praktijk moeten uitwijzen welk tuig het fijnste is, maar nu heb ik tenminste al meer een idee.

Zo is mijn ervaring met hurrta niet goed, terwijl anderen het juist we heel prettig vinden.
Maar toch ga je op de ervaringen af voordat je iets besteld. Zeker aangezien ze niet heel goedkoop zijn, dan wil ik toch een zo groot mogelijke kans dat het een fijn tuig is :F:

Verder gebruik ik ze toch niet, die van Kyra gebruik ik ook alleen met fietsen en toen in Zweden met langere wandelingen waarbij er stukken aangelijnd moeten.
En straks voor Oostenrijk is een tuig wel echt een must.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

SJa, voor mijn kleintjes moet ik de fibbia hebben, maar daar staan, ook op allroundshop, dus weer geen maten vermeld :( Ben voor Cara zo verliefd op deze: http://www.allrounddog.com/a-27058959/t ... snakeskin/
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik heb begin dit jaar een heleboel verschillende tuigen met Shib gepast, maar geen enkele was het helemaal dus toch maar weer vertrouwd voor Furka gekozen. Dat bevalt al 6 jaar super :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Wij hebben deze tuigen ook voor onze eigen honden.

Dazzle heeft een Volta en Masai en Koh I Noor hebben een Primo. De tuigen bevallen ons onwijs goed. Ze blijven droog en schoon en ze zitten perfect. Zeker een aanrader!
Laatst gewijzigd door Leonieke op 17 mei 2013 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Leonieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatische honden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Leonieke »

Dazzle en Masai met de Volta (Dazzle is 33 kg en heeft een XL. Masai is 29 kilo en heeft een L maar past de XL ook net):

Afbeelding

En de dames met hun Primo :F: (27 en 29 kilo en beide hebben maat L):

Afbeelding

Volta en Primo:

Afbeelding
www.marengosoutfit.nl
"Exclusief voor hond en paard"
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”