Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: sperciebonen .. wanneer geef je die een hond ?

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:

maar zonder die bonen , en gewoon minder snoepen , meer beweging, was het dan niet hetzelfde resultaat geweest ?

.
niet altijd natuurlijk...
Dusty van mij viel niet af, gewoon niet. Ze was gecastreerd en at nog geen 10 brokjes per dag. Daarnaast kon ze bewegen wat ze wilde.. het ging er letterlijk niet af. Toen ze ouder werd al helemaal niet meer want toen kon ze niet meer zoveel bewegen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:
Fizgig schreef: Je zou natuurlijk een praatje kunnen houden over goeie voeding maar dan kun je beter zelf een winkeltje beginnen, ik zou me een soort verkoper voelen dan. Of je vraagt gewoon aan de mensen waarom ze de hond zo voeren, dat is nog het makkelijkst.

ik heb het met zijn dierenarts over gehad , want ik vond de hond zo mager , net een marathonloper uit Kenia !
toen zei zijn assistente , dat die sperciebonen dan totaal overbodig zijn,
maar
hij wist wat voor type de baas was, dus m.a.w. .. je kan er niets aan toe voegen, het wordt toch niet opgevolgd .

ik heb aan de baas wel een beetje uitgelegd , dat een marathonloper geen dieet voor afvallen nodig heeft , maar tegen een muur !.. :roll:

.
Maar wat is mager? Ik denk dat 't gros van de mensen die alleen maar de gemiddelde fikkie uit de wijk zien lopen mijn honden ook mager vinden... Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef:
Kells schreef:Hier krijgen ze elke dag een klein hapje van tafel, gewoon voor het lekker. Vanavond was dat ieder een mini gehaktballetje, een half aardappeltje en een eetlepel sperciebonen.
Da's alleen maar goed, hier krijgen ze ook restjes wat er maar overblijft... :wink:
Hier ook hoor, tenzij het heel pittig is of ze het smerig vinden, krijgen ze vrijwel dagelijks wat restjes bij hun eten. Ik denk altijd maar van als ze mooie poep hebben, geef ik geen verkeerd vreten.

Wat betreft die bonen: ik heb in het grijze verleden wel sperziebonen (sperciebonen?) bij mindere porties gevoerd aan Jack toen hij echt wat af moest vallen (na zijn operatie, dus minder beweging). Maar achteraf vind ik het eigenlijk flauwekul. Ik denk dat het vooral in het leven is geroepen voor mensen die het 'zielig' vinden hun te dikke hond minder eten te geven, en die willen dat hun hond een verzadigd gevoel heeft na het eten. Maar volgens mij moet je een hond echt kilo's vreten geven wil hij echt 'verzadigd' zijn. De enige keren dat Jack echt niks meer bliefde was na het jatten van een hele Kerststol, en die keer stiekem bij Oma in de keuken voordat we gingen eten :ugh: en na het illegaal verkrijgen van tien witte broodjes. Hij had er negen achter zijn kiezen en de tiende begroef hij in een kamerplant. :roll:

Honden hebben gewoon altijd trek, denk ik, omdat ze bij ons thuis geen halve zebra's krijgen en daar dan drie dagen op moeten teren. Da's jammer, maar zo is het nou eenmaal. En ook met kleine porties kan eten telkens weer een feestje zijn, ook al zitten ze naderhand niet vol.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

malinois schreef: Maar wat is mager? Ik denk dat 't gros van de mensen die alleen maar de gemiddelde fikkie uit de wijk zien lopen mijn honden ook mager vinden... Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. :wink:

mager vind ik , dat je alle botten zo voelt , zo hoekige botten , niet mooi gevuld met spieren
laten we dan zeggen .. erg tenger ..

Hanneke2 schreef:Honden hebben gewoon altijd trek, denk ik, omdat ze bij ons thuis geen halve zebra's krijgen en daar dan drie dagen op moeten teren. Da's jammer, maar zo is het nou eenmaal. En ook met kleine porties kan eten telkens weer een feestje zijn, ook al zitten ze naderhand niet vol.
wel eens gelezen, dat mensen hun honden 1 portie voor de hele dag geven , dus alles tegelijk , ze aten ook de hele dag porties
dus
niet in 1 keer alles op, gek toch >
/
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Wij gebruiken op mijn werk ook sperziebonen als we erg dikke hond binnen krijgen; om ze af te laten vallen.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Heeft ook te maken met ras en leeftijd denk ik...
begin bij mijn bernerdame nu ook de knobbel op haar schedel goed te voelen.
En kooi is gewoon een mooi rank hondje.

Een dikke hazewind zal bijvoorbeeld geen gezicht zijn...en een dunne leonberger ook niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:
malinois schreef: Maar wat is mager? Ik denk dat 't gros van de mensen die alleen maar de gemiddelde fikkie uit de wijk zien lopen mijn honden ook mager vinden... Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. :wink:

mager vind ik , dat je alle botten zo voelt , zo hoekige botten , niet mooi gevuld met spieren

.
Ik vind mager als je de heupbotten ziet en de ruggegraat zeg maar..(maar ik vermoed dat je hetzelfde bedoeld)
schraal dus dat niet te zien maar wel event. ribben vind ik prima overigens. Ik zie liever een wat te schrale hond dan een te dikke...

dit vind ik veel te mager:

Afbeelding
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:

Hanneke2 schreef:Honden hebben gewoon altijd trek, denk ik, omdat ze bij ons thuis geen halve zebra's krijgen en daar dan drie dagen op moeten teren. Da's jammer, maar zo is het nou eenmaal. En ook met kleine porties kan eten telkens weer een feestje zijn, ook al zitten ze naderhand niet vol.
wel eens gelezen, dat mensen hun honden 1 portie voor de hele dag geven , dus alles tegelijk , ze aten ook de hele dag porties
dus
niet in 1 keer alles op, gek toch >
/
dat kan prima, maar liever niet met brok.
Op vlees kan dat wel imo. Zo eet een wolf in principe ook, hij moet zoveel mogelijk eten als hij iets vangt, want het kan zomaar zijn dat ie daarna een week niks heeft...
Ik doe het zelf niet, hier krijgen ze kvv en in het weekend vers maar wel gewoon 2 x per dag. Alleen als ze een penslap krijgen, krijgen ze de rest van de dag niks meer omdat ze dan al meer dan 1 kg weggewerkt hebben ineens.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Kells schreef:
malinois schreef:
Maar wat is mager? Ik denk dat 't gros van de mensen die alleen maar de gemiddelde fikkie uit de wijk zien lopen mijn honden ook mager vinden... Maar dat wil nog niet zeggen dat ze het zijn. :wink:
Tsja, wat is mager. Die 2 van mij worden door de buurt ook te mager bevonden. Door de mensen die met Setters werken te dik. Volgens mij zijn ze op het juiste gewicht. :wink:
De hond in jouw onderschrift ziet er prima uit. Ik vind het mooi als er flink wat spieren op die dijen en kont zitten, en als je tijdens beweging af en toe wat ribben ziet.

Maar wat iemand al zei, bouw en leeftijd spelen ook mee. Jack weegt nu feitelijk iets meer dan vijf jaar geleden, maar hij oogt 'magerder'. Bij ouwe honden (en ouwe mensen :roll: ) gaan de pondjes op de verkeerde plaatsen zitten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Mijn rottweilerteefje was erg slank. En toch gaf ik haar af en toe dingen als sperziebonen.
Om haar slank te houden mocht ze maar zo enorm weinig brokken eten, dat ze de hele dag door een lege maag had. Wat ze nodig had aan calorieën, was veel te weinig om haar maag bezig te houden af en toe. En dan begon ze ook wel eens gal te spugen, van misselijkheid van een lege maag.

Je kan wel gaan zeggen sperziebonen geef je aan een dikke hond om af te vallen, of dat het geven van sperziebonen zinloos is bij een slanke hond, maar ik vind dat te kort door de bocht. De hond valt niet af door die bonen, je helpt de hond het lege gevoel op te vangen, je geeft de spijsvertering wat meer te doen, terwijl je de hond om welke reden dan ook erg weinig normaal voedsel kan geven.

Zeker in de laatste periode toen ze ziek was en prednison slikte, het was gewoon sneu. Door haar ziekte was het het beste dat ze geen grammetje aankwam, omdat ze heel wankel op de pootjes stond, maar door de prednison had ze zo'n trek dat ze letterlijk de stofvlokken (voor de huishoudfanatici onder ons, ja sorry, die liggen er soms), van de grond at. Alles at ze op. En als je zo'n hond dan een beetje kan helpen met wat maagvulling met weinig calorieën, vind ik dat niet zo gek.
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

De gezonde slanke teckel van ruim 1,5 jaar van mijn werk krijgt elke dag wat boontjes (of als er iets anders aan groenten over is maar voornamelijk speciaal voor hem gekookte boontjes) door zijn vlees, samen met een halve boterham. Gewoon voor de vulling en voor de lekker, lijkt me niet echt kwalijk.

Knoep krijgt elke dag groenten maar dat is echt puur vulling omdat ze anders door het weinige voer gaat braken op een lege maag..
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

Loek schreef:
Pakdebal schreef:.
wat is de functie nu eigenlijk van het geven van sperciebonen ?

Ik heb het mijn hond nooit gegeven , want ik vond het zo " mensen-eten "

maar wat is het eigenlijk, dat ze het wel geven aan hun hond .. wat drijft hun dan ?

.
Te dikke honden geeft men dat omdat het calorie arm is. Zelf ben ik er geen voorstander van, meer beweging lijkt me beter :wink:
Dat meer bewegen kan niet altijd, dan zijn sperziebonen een goede aanvulling denk ik.
wenmart20
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT , AST en CC
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wenmart20 »

Hier krijgen ze het als ik het toevallig over heb.
Verder nooit
Afbeelding
Naima
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradinges

Ongelezen bericht door Naima »

malinois schreef:
Kells schreef:Hier krijgen ze elke dag een klein hapje van tafel, gewoon voor het lekker. Vanavond was dat ieder een mini gehaktballetje, een half aardappeltje en een eetlepel sperciebonen.
Da's alleen maar goed, hier krijgen ze ook restjes wat er maar overblijft... :wink:
Hier ook, tenzij ze al komt schooien terwijl we nog aan het eten zijn. Dan heeft ze pech.
Mozes (juni ‘20) en in Golden memory Lotus (juli ‘11 - juli ‘20)
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

flamme schreef: Dat meer bewegen kan niet altijd, dan zijn sperziebonen een goede aanvulling denk ik.
Zolang het niet uit blik is zie ik er geen probleem in :wink:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Loek schreef:
flamme schreef: Dat meer bewegen kan niet altijd, dan zijn sperziebonen een goede aanvulling denk ik.
Nee precies, denk ik ook niet. (Mag diepvries wel :F: )

Mika moest van mij wat schraler worden omdat hij weliswaar niet te zwaar was maar wel ernstige gewrichtsproblemen heeft. Zeker in het begin had hij gewoon honger. Meer bewegen kan niet en dus heb ik sperziebonen gebruikt :ok:
Loek
Zeer actief

Ongelezen bericht door Loek »

flamme schreef:
Loek schreef:
Nee precies, denk ik ook niet. (Mag diepvries wel :F: )

Mika moest van mij wat schraler worden omdat hij weliswaar niet te zwaar was maar wel ernstige gewrichtsproblemen heeft. Zeker in het begin had hij gewoon honger. Meer bewegen kan niet en dus heb ik sperziebonen gebruikt :ok:
ja diepvries mag wel weer :mrgreen: maar het liefst vers omdat daar helemaal geen conserveringsmiddelen inzitten :ok:
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Oh ja haha, ik heb altijd verse bonen. Uit de diepvries komen ze ook uit eigen tuin. Maar dat kun jij natuurlijk weer niet weten. Ik vergeet soms gewoon dat er ook diepvries (of pot) groenten zijn :oeps:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

De hond valt niet af door de sperziebonen , hij valt af door minder hoeveelheid van wat hij altijd kreeg.
En om een hongergevoel tegen te gaan vul je wat je weg laat met sperziebonen aan .

Maar lees ik het nu goed dat je ook nog de DA gaat bellen van je oppashondjes omdat jij het ergens niet mee eens bent.? :80:
Vooral zo door gaan en je houd geen klant meer over.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Pakdebal

bouvierpoedel schreef:De hond valt niet af door de sperziebonen , hij valt af door minder hoeveelheid van wat hij altijd kreeg.
En om een hongergevoel tegen te gaan vul je wat je weg laat met sperziebonen aan .

Maar lees ik het nu goed dat je ook nog de DA gaat bellen van je oppashondjes omdat jij het ergens niet mee eens bent.? :80:

precies, maar het is opgelost :

de dierenarts heeft gezegd , dat het al heel lang achterhaalt is, dat " afvallen door sperziebonen " , dus wordt niet meer gegeven nu .

wat een dierenarts meer kan bereiken dan een vriendin , daar snap ik niets meer van .. :19:

.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pakdebal schreef:
bouvierpoedel schreef:De hond valt niet af door de sperziebonen , hij valt af door minder hoeveelheid van wat hij altijd kreeg.

precies, maar het is opgelost :

de dierenarts heeft gezegd , dat het al heel lang achterhaalt is, dat " afvallen door sperziebonen " , dus wordt niet meer gegeven nu .

wat een dierenarts meer kan bereiken dan een vriendin , daar snap ik niets meer van .. :19:

.
Oh werkelijk. Kun je nu gewoon echt niet lezen wat er wordt gezegd???

Ik dacht trouwens dat ze nooit een vriendin van je zou kunnen zijn? Waarom je dan samen met haar een terrasje pakt, vraag ik dan maar niet. Het is niet JOUW hond Marjolein, je hebt er geen ruk mee te maken!

Als jij op mijn honden op zou passen, zou je het ongetwijfeld ook enorm achterstallig vinden dat bv hun rabiës nu 5 jaar geleden is. Hun cocktail nog veel langer geleden trouwens. En dan ga je daar een DA over bellen, en je gaat op een forum medestanders zoeken, met welk doel??? In het belang van de hond, zeg je?
Als ik dit zou lezen wanneer ik ergens op de Antillen in de zon aan het genieten ben, en ik heb mijn honden bij jou ondergebracht, dan neem ik per direct de eerste vlucht terug naar huis.

Hoezo denk jij toch de wijsheid in pacht te hebben?
Pakdebal

Marion. schreef: Hoezo denk jij toch de wijsheid in pacht te hebben?
sperziebonen geven stamt uit de " crisistijd ": van de jaren 30 , dat je honden wat geeft wat de pot schaft

in die tijd hadden ze nog geen benul van echte honden-brokken of wat dan ook .. :wink:

ik heb mijn hond dat gelukkig nooit gegeven

.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pakdebal schreef:
sperziebonen geven stamt uit de " crisistijd ": van de jaren 30 , dat je honden wat geeft wat de pot schaft

in die tijd hadden ze nog geen benul van echte honden-brokken of wat dan ook .. :wink:

.
Beste Marjolein. Nee, het "sperciebonen" verhaal komt niet uit de crisistijd. Het duurt zelfs ongeveer tot de jaren 60/70 voor er een brok voor de hond wordt gefabriekt.
En of die brok het allemaal zoveel beter heeft gemaakt???? Nee, ik denk het niet. Ik denk ook niet dat het goed is als wij ons hele leven op vitaminenpillen of astronautenvoer leven. Niet alleen de eenzijdigheid, maar het lijkt me ook erg afstompend. Een hond heeft al zo heel erg weinig waarin ze hond kunnen zijn he?

Ik heb mijn honden (nu 13 en 11) gelukkig nog nooit echte hondenbrokken gegeven.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:

.
Waar heb je die wijsheid vandaan want t slaat als een lul in een slagroomtaart...

Hondenbrokken zijn enorm natuurlijk ook... :roll:
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Dit noemen ze een mening als waarheid verkondigen geloof ik :wink:

Mijn dierenarts noemt het in ieder geval niet achterhaalt. Hij noemt bonen maagvulling. Geen voedingswaarde maar ook geen honger.

Ik heb mijn hond dat gelukkig wel gegeven. Ik vond het namelijk zielig als hij honger had gehad.
Pakdebal

flamme schreef:Dit noemen ze een mening als waarheid verkondigen geloof ik :wink:

Mijn dierenarts noemt het in ieder geval niet achterhaalt. Hij noemt bonen maagvulling. Geen voedingswaarde maar ook geen honger.

Ik heb mijn hond dat gelukkig wel gegeven. Ik vond het namelijk zielig als hij honger had gehad.

ik gaf dan een kluifje , en voor het afvallen zou ik meer gewandeld hebben .. en dat bedoelde die dierenarts .. :wink:

.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Pakdebal schreef:
flamme schreef:Dit noemen ze een mening als waarheid verkondigen geloof ik :wink:

ik gaf dan een kluifje , en voor het afvallen zou ik meer gewandeld hebben .. en dat bedoelde die dierenarts .. :wink:

.
Dan moet je hond maar kunnen wandelen en in kluifjes zitten ook calorieen. :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

oh dat vind ik hetzelfde als geen brood eten omdat je op dieet ben maar wel speculaasjes
dat zal ongetwijfeld goed zijn voor de lijn en helpen tegen het hongergevoel :cheer:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

renee-uk schreef:oh dat vind ik hetzelfde als geen brood eten omdat je op dieet ben maar wel speculaasjes
dat zal ongetwijfeld goed zijn voor de lijn en helpen tegen het hongergevoel :cheer:
:LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pakdebal schreef:

.
Meer wandelen... hoeveel wil je wandelen dan? Heb je enig idee bijv wat mijn honden aan dagelijkse beweging krijgen vergeleken met de hoeveelheid voer (kvv)? Denk dat je daar nog verbaasd over zal zijn. Als er hier eentje zou moeten afvallen ZONDER eten te minderen zou ik 24/7 moeten hardlopen met ze gok ik ...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”