Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste orientatie

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

silvester

Re: Eerste orientatie

Ongelezen bericht door silvester »

Jeannettebo schreef:Hier een tatrareu, niet altijd de makkelijkste geweest met andere reuen, zeker niet als hij aangelijnd was, maar ik kan prima met hem in een losloopgebied lopen. Een band opbouwen en opvoeden is erg belangrijk en kom je een heel eind mee.
Maar Jeannette, dat opvoeden en band opbouwen geldt toch eigenlijk voor elke hond? ;)

En jij hebt idd je hond goed onder controle. (Dat mag ook wel eens gezegd worden).
TheBrut3
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door TheBrut3 »

Ik zie eigenlijk geen reacties over de Maremma, zijn er mensen met ervaring met dat ras hier? Gezien ze met hun uiterlijk erg op de tatra lijken, mogelijk qua karakter ook?
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

silvester schreef:
Jeannettebo schreef:Hier een tatrareu, niet altijd de makkelijkste geweest met andere reuen, zeker niet als hij aangelijnd was, maar ik kan prima met hem in een losloopgebied lopen. Een band opbouwen en opvoeden is erg belangrijk en kom je een heel eind mee.
Maar Jeannette, dat opvoeden en band opbouwen geldt toch eigenlijk voor elke hond? ;)

En jij hebt idd je hond goed onder controle. (Dat mag ook wel eens gezegd worden).
Uiteraard geldt da voor iedere hond, maar ik denk wel dat je er bij de ene veel meer bovenop moet zitten dan bij de ander, zeker bij zelfstandige honden zoals berghonden.
En thanx :ok:
Afbeelding
silvester

TheBrut3 schreef:Ik zie eigenlijk geen reacties over de Maremma, zijn er mensen met ervaring met dat ras hier? Gezien ze met hun uiterlijk erg op de tatra lijken, mogelijk qua karakter ook?
Ik geloof dat er hier op het forum geen mensen zijn met een Maremmer, overigens zijn die in Nl ook zeldzamer als de Trata.
Kwa gedrag zijn ze eigenlijk hetzelfde.
TheBrut3
geregistreerd lid

Oke, dat is misschien wel jammer. Maar hoe meer ik over de Tatra lees, hoe leuker ik het ras ga vinden. En ik herken ook wel een aantal eigenschappen van mezelf terug.

Ik heb trouwens nog niet echt een site gevonden over wat specifieke informatie zoals hoelang het ongeveer duurt voor een Tatra pup zindelijk is en of een Tatra bij het minste of geringste aanslaat en de halve buurt wakker zal houden? Natuurlijk is het een waakhond en zal hij soms aanslaan en dat wil ik ook, maar als bijv. de stapjeugd vrijdagnacht langs komt hoef ik niet gelijk een blaf te horen.

Over kinderen lees ik voldoende waarschuwingen, maar wij hebben voorlopig nog geen plannen. Laat staan dat er dus andere kinderen op bezoek komen om te spelen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ik vind dat bij Bo erg meevallen, heb met hem op een galerijflat gewoond in Rotterdam. Eigenlijk slaat hij alleen aan als er echt wat is. Hij blaft een stuk minder dan de gemiddelde herder.... En toch is het een waker in hart en nieren.
Afbeelding
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

TheBrut3 schreef:
Dee schreef:Wat vinden jullie extreem veel qua beweging?
Het is niet de bedoeling om bijv. te gaan fietsen of hardlopen met de hond.
Dan zou ik mijn zoektocht iets aanpassen.
Zouden jullie wel op cursus willen gaan?
Jeannettebo
Zeer actief

Dee schreef:
TheBrut3 schreef:
Met een berghond hoeft dat niet hoor, grote kans dat ze van mening zijn dat je dat vooral zelf mag doen :F:
Afbeelding
silvester

Jeannettebo schreef:
Dee schreef:
TheBrut3 schreef:
Met een berghond hoeft dat niet hoor, grote kans dat ze van mening zijn dat je dat vooral zelf mag doen :F:
Jep, ze zwaaien je wel uit hoor, niet vergeten een oortje mee te nemen, anders kom je er niet meer in. :F:

@TheBrut:
Zindelijk worden ze net zo snel als alle andere honden, met een beetje training geven ze het de eerste week al gelijk netjes aan dat ze er uit moeten, als ze drie maanden zijn hebben ze al redelijk controle over hun blaas.

Blaffen doen ze wel, maar lang zo veel niet als een herdershond of andere echte waakhonden.
De postbode wordt na dag vier niet meer aangeblaft, hij kent het en weet dan dat het geen gevaar is.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Jeannettebo schreef:
Dee schreef:
TheBrut3 schreef:

Precies, dan kijken ze je aan van; Wie heeft deze onzin nú weer bedacht? Ze willen je wel aanmoedigen hoor. Kijk een sprintje wie sneller is, de fietser of de hond is weer wat anders. :cheer:

Ze moeten de lol er zelf van inzien, anders is het sowieso :tongue: verloren moeite en tijd.

Zindelijkheid begint bij de fokker, daarna is het aan jou om dat goed te begeleiden. Maar bedenk dat puppies pas na 3 maanden echt controle hebben over de sluitspieren.
Goed opletten, na iedere maaltijd, na het slapen en meestal tijdens het spelen moeten ze meestal direkt plassen. Hoopjes gaan vaak wel buiten.
Dus het ligt eigenlijk aan de nieuwe baasjes, en reuen hebben vaak wat meer tijd nodig als de teefjes.
TheBrut3
geregistreerd lid

Kent iemand deze fokker? Die zit niet heel ver, maar ik kan nergens vinden of ze ergens bij aangesloten zijn.

http://www.tatraberghond.nl/

Overigens zal het sowieso pas volgens jaar worden dat we daadwerkelijk klaar zijn voor een hond, het liefst rond de lente.

Overigens zeer veel dank voor alle informatie tot zover.
Laatst gewijzigd door TheBrut3 op 19 sep 2013 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
silvester

TheBrut3 schreef:Kent iemand deze fokker? Die zit niet heel ver, maar ik kan nergens vinden of ze ergens bij aangesloten zijn.

http://www.tatraberghond.nl/

Overigens zal het sowieso pas volgens jaar worden dat we daadwerkelijk klaar zijn voor een hond, het liefst rond de herfst.

Overigens zeer veel dank voor alle informatie tot zover.
Die kennen we idd, die fokken buiten de vereniging, testen ook niet op HD en andere zaken die de rasvereniging verplicht stelt.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
gisteren op de tennisclub was er zo eentje ( een witte berghond ) en die het presteerde , om de lieve labrador van de eigenaar op de grond te werpen ! :80:
ze
waren daar aan het koffiedrinken en de lab kwam gezellig even buurten

ik heb nog nooit een lab op haar rug zo snel zien liggen , en hij ( of zij ) stond er even op .

toen dacht ik, " kijk , kijk , zo gaat dat dus " .. :roll:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik kan het nooit laten om te waarschuwen voor te hoge verwachtingen op basis van een, per definitie, geflatteerde rasbeschrijving.
De hond moet je verwachtingen waarmaken. Hou, om het eerlijk te houden naar de hond, de verwachtingen dus realistisch.
Je krijgt vooral gewoon te maken met een hónd, een individu. Daarná krijg je pas te maken met eventuele, in mindere of meerdere mate tot uiting komende, raseigenschappen.
Persoonlijk, maar dat is persoonlijk, zie ik nooit in waarom er beslist een rashond moet komen als je niet eens kunt bedenken welk ras het moet zijn :wink:
Ik ben zelf ook rasongevoelig, ik val op op een bepaald type. Meer niet. En daarom vind ik ook dat er voor mij niet speciaal een hond hoeft te worden gemaakt. Er liggen er genoeg op de plank te wachten.
Maar dat is persoonlijk.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik ben het eens met Jaap. Een rashond heeft meer voorspellende waarde als het gaat om toekomstig gedrag, maar als ik je goed begrijp, is je wens niet specifiek een Golden (hoewel uiterlijk ook belangrijk is; dat is bij mij niet anders) maar meer een rustigere hond zonder excessief gedrag. Een oudere asielhond kan hierin meer voorspelbaar zijn dan een nieuwe pup. Persoonlijk vind ik het altijd wat jammer als de keuze voor een Golden enkel gebaseerd wordt op het feit dat het een 'goede gezinshond' is, maar dat ben ik. Ik zou, als je een Golden zoekt, in jullie geval wel meer een showlijn-type kiezen; zowel de werk- als de showlijn zijn lief en aanhankelijk, maar voor wat betreft lichaamsbeweging en actie is de 'vrijblijvendheid' voor nadrukkelijke activiteit bij de werklijn ver te zoeken. Maar ook in de showlijn zit veel variatie; ik zelf heb een erg rustige showlijn...Een schat van een hond, maar niet geschikt voor actieve sporten; iets wat ik heel jammer vind. Echter ben ik al heel, heel vaak aangeschoten door mensen met kleine kindjes of mensen die expliciet een wat rustiger type zochten. Succes!
silvester

Er zitten toch wel verschillen in hoor, als ik een aktief leven wil leiden met mijn hond en veel wil doen, dan is een border collie wel wat, maar ben ik niet zo'n actieveling en heb liever een hond die niet de hele dag moet worden bezig gehouden, dan is een Tatra meer voor mij. Bij mix'ies weet je vaak niet wat er in zit en of het dan een gezellige open haard hond is, of een hieperdepiep stuiter hond, dan is het dus wel makkelijker om een rashond te nemen.
Maar een hond is in beginsel idd gewoon een hond, daar heb je wel gelijk in.

@PdB: kijk, dat is dus gewone hondentaal, de berghond lost dat op met lichaamstaal, komt geen spatje bloed aan te pas. ;)
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

silvester schreef:Er zitten toch wel verschillen in hoor, als ik een aktief leven wil leiden met mijn hond en veel wil doen, dan is een border collie wel wat, maar ben ik niet zo'n actieveling en heb liever een hond die niet de hele dag moet worden bezig gehouden, dan is een Tatra meer voor mij. Bij mix'ies weet je vaak niet wat er in zit en of het dan een gezellige open haard hond is, of een hieperdepiep stuiter hond, dan is het dus wel makkelijker om een rashond te nemen.
Dat is niet wat ik zeg. :wink: TS zoekt een rustige, vriendelijke hond. Dat is geen rasbeschrijving, dat is een karaktertrek. Een echte kruising is overigens veelal op alle vlakken gematigder dan een rashond; zowel in extreem rustig- als extreem druk gedrag.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Je ziet gewoon best vaak dat een blanco iemand ineens aankomt met één of ander bijzonder exooten-ras dat 'aan alle eisen voldoet'.
Dat is het resultaat van stomweg afvinken. Net zoals je volgens de medische encyclopedie bij elke kwaal altijd aids kunt hebben :mrgreen:
Ik begrijp dat wel, want als je iets wil weten kruip je eerst een avond achter de pc, maar het uitkiezen van een hond is toch een meer hands-on kwestie.
Je moet ze zien, om er iets van te kunnen vinden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
silvester

Jaap* schreef:Je ziet gewoon best vaak dat een blanco iemand ineens aankomt met één of ander bijzonder exooten-ras dat 'aan alle eisen voldoet'.
Dat is het resultaat van stomweg afvinken. Net zoals je volgens de medische encyclopedie bij elke kwaal altijd aids kunt hebben :mrgreen:
Ik begrijp dat wel, want als je iets wil weten kruip je eerst een avond achter de pc, maar het uitkiezen van een hond is toch een meer hands-on kwestie.
Je moet ze zien, om er iets van te kunnen vinden.
En hier geef ik je geheel gelijk.
Daarom adviseren wij pupkopers altijd om bij zo veel mogelijk fokkers voorbij te gaan.
silvester

Anne&Taar schreef:
silvester schreef:Er zitten toch wel verschillen in hoor, als ik een aktief leven wil leiden met mijn hond en veel wil doen, dan is een border collie wel wat, maar ben ik niet zo'n actieveling en heb liever een hond die niet de hele dag moet worden bezig gehouden, dan is een Tatra meer voor mij. Bij mix'ies weet je vaak niet wat er in zit en of het dan een gezellige open haard hond is, of een hieperdepiep stuiter hond, dan is het dus wel makkelijker om een rashond te nemen.
Dat is niet wat ik zeg. :wink: TS zoekt een rustige, vriendelijke hond. Dat is geen rasbeschrijving, dat is een karaktertrek. Een echte kruising is overigens veelal op alle vlakken gematigder dan een rashond; zowel in extreem rustig- als extreem druk gedrag.
En dat is niet waar, een Tatra ligt echt de gehele dag zijn ding te doen (meestal met grote snurken), een boerenfox bvb loopt de gehele dag om je heen te drentelen, dat is weldegelijk ras bepalend. En een kruising kan ook net de niet gematigde kant bezitten (zo eentje heb ik niet al te lang geleden nog gekend) en dan heb je simpelweg een groot probleem als je thuis komt en de honde pootjes staan op het plafond.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik weet niet of je uiterlijk echt zo belangrijk vind, maar ik denk dat een wetterhoun inderdaad zou kunnen passen.

Baasgericht, vriendelijk, verdraagzaam, buiten muizen en mollen jagen ze niet, sociaal en ze zoeken zelf de confrontatie niet op.
Goed met andere dieren en kinderen dus, wel wat lomp.
Of het karakter je ligt en je daardoor door het uiterlijk heen kunt kijken is aan jullie zelf.
Hier vind je een goede en objectieve beschrijving: http://www.eenhoornleijn.nl/Karakter.htm
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
silvester

Marjoleine schreef:Ik weet niet of je uiterlijk echt zo belangrijk vind, maar ik denk dat een wetterhoun inderdaad zou kunnen passen.

Baasgericht, vriendelijk, verdraagzaam, buiten muizen en mollen jagen ze niet, sociaal en ze zoeken zelf de confrontatie niet op.
Goed met andere dieren en kinderen dus, wel wat lomp.
Of het karakter je ligt en je daardoor door het uiterlijk heen kunt kijken is aan jullie zelf.
Hier vind je een goede en objectieve beschrijving: http://www.eenhoornleijn.nl/Karakter.htm
TheBrut3 schreef:
***puppy*** schreef:Op 1 of andere manier schiet de wetter als eerste in me op
Daar had ik nog niet van gehoord, maar ik neem aan dat je een Wetterhoun bedoeld? Ik heb die net bekeken, maar persoonlijk vind ik die eigenlijk niet echt mooi.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik kan lezen, silvester.
Maar dat is toch geen reden dan geen info meer te geven?
Ik zeg niet voor niets "als je door het uiterlijk heen kunt kijken".
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik denk dat bij onze TS het uiterlijk ook een rol speelt, Golden, Tatra en Maremmen-Abruzzen lijken qua uiterlijk wel iets op elkaar.
De karakters liggen natuurlijk heel ver uit elkaar. Een berghond is niet te vergelijken met een golden retriever in gedrag. En als ik de TS was, ging ik lekker kennis maken met de rassen die mij aanspreken en bij verschillende fokkers. Gelukkig heeft ie nog een jaar de tijd!

Ik ben ook verliefd geworden op het uiterlijk van mijn honden, en zou ook geen Wetter willen, niet omdat ze niet leuk zijn, maar omdat ik ze echt niet mooi vind. Sorry Marjoleine. Is geen belediging, dus aub niet zo opvatten ;)
Astrid en Indra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Pyreneese Berghond

Ongelezen bericht door Astrid en Indra »

Leuk dat jullie ook geïnteresseerd zijn in berghonden. Ik kan me de aantrekkingskracht helemaal voorstellen. Ik heb zelf 2 keer een Portugese berghond gehad, een cao da serra da estrela, weliswaar geen witte berghond, maar in de basis lijken de berghonden qua karakter wel veel op elkaar.

Het lijkt me geen slecht idee om ook even de negatieve kanten van berghonden te belichten. Berghonden zijn heel zelfstandig. Dat is onderdeel van hun charme, maar maakt het opvoeden, en dus het laten luisteren, lastig. Ze zijn vaak slecht te motiveren met spel of met beloning en zoeken graag hun eigen weg. Als je een hond wilt die goed naar je luistert en makkelijk terug te roepen is, dan staat de berghond ergens onderaan je lijstje. Ze laten je gerust een half uur of meer wachten als ze iets interessants gezien hebben, wat naar hun idee nader onderzoek verdient. Blinde gehoorzaamheid hoef je echt niet te verwachten.

Ik weet niet hoe het met de Tatra en de Maremma zit, maar over het algemeen blaffen ze graag en veel. Ook zijn, met name de reuen, vaak lastig met andere reuen. Mijn eerste hond was een Estrela reu en hij ging een knokpartijtje beslist niet uit de weg.

Vergis je ook niet in het aantal kilo's hond dat je aan de lijn hebt, je moet letterlijk en figuurlijk sterk in je schoenen staan om een berghond die heel iets anders wil gaan doen dan jij voor ogen hebt, in het gareel te houden.

Ik vind het fantastische honden en zou er zo weer eentje nemen, maar je moet je niet blind staren op de mooie buitenkant. Zoek contact met mensen die een berghond hebben vraag naar hun ervaringen, ga met ze wandelen en zie hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Veel plezier met de zoektocht!
Afbeelding
TheBrut3
geregistreerd lid

Om even een reactie te geven op een groot aantal voorgaande berichten zonder alles te quoten.

Bergenhonden zijn erg mooi en dan vooral de witte rassen, dit is dus ook zeker onze eerste keus. Als ik kijk naar de algemene karaktereigenschappen van deze verschillende berghonden komt de Tatra op mij over als de beste match voor ons, dat is ook de enige witte berghond die ik in het echt van dichtbij heb gezien (mij collega had er één). Een Golden is een soort van "2e keus" voor als we een berghond echt niet op zouden kunnen voeden als beginners, gezien een Golden bekend staat als makkelijke en lieve hond, ook is die wat groter en lichter gekleurd dan andere honden. Overigens gaan mega honden als de Landseer of Leonberger weer een stapje te ver.
silvester

Tara schreef:Landseer, Leonberger of Tatrahond maakt qua volume helemaal niks uit.
Ik zou je echt even willen tippen om je in de Wetterhoun te verdiepen, ik vind het qua uiterlijk niet heel aantrekkelijke honden (ik hou echt niet van krulstaarten) maar dit ras heeft wel alles wat je in een hond zoekt wat mij betreft.
Als ik niet zo knetterstapelgek op mijn eigen ras zou zijn had ik waarschijnlijk al lang een Wetter gehad. :wink:
Wetters zijn foei lelijk, tevens zijn het beduidend meer "stuiterbal" dan de berghonden (Tatra, Maremmer).
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

silvester schreef: Wetters zijn foei lelijk
Jij vindt ze wellicht lelijk, dat maakt het nog niet tot een feit
Klein detail..
Afbeelding
silvester

Tara schreef: Ja, en jij bent een irritante botte hork. :roll:
Daarom past een Tatra ook zo goed bij mij :mrgreen: :LOL:

(Tevens, als ik zo de posten lees van TheBrut, dan past kwa karakter een Tatra ook prima bij hem) :mrgreen:

Edit: even de inteelt coëfficiënt van de Wetter: 31% tot 35%

http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... erhoun.pdf

De Tatra ligt bij 8,2%
Laatst gewijzigd door silvester op 20 sep 2013 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
silvester

Tara schreef:
silvester schreef:
Tara schreef: Ja, en jij bent een irritante botte hork. :roll:
Daarom past een Tatra ook zo goed bij mij :mrgreen: :LOL:

(Tevens, als ik zo de posten lees van TheBrut, dan past kwa karakter een Tatra ook prima bij hem) :mrgreen:
Je kunt natuurlijk ook gewoon je vervelende hoofd eens houden als je niks zinnigs bij te dragen hebt.
Je moet iemand niet iets opdringen wat ie niet wil hebben, muts!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”