Pakdebal schreef:Selene schreef:
Hoe heftig is het jachtinstinct van een windhond of whippet nu eigenlijk? Zit net een beetje te lezen op een forum maar het lijkt of men zegt dat het er een beetje (boel) bijhoort. 3 eigen katten hebben het niet overleefd, anderen hebben konijnen, kippen, merels, ratten en vossen gegrepen
Is dat niet een beetje in de hand te houden vraag ik me dan af?
.
officieel , dus echt officieel horen deze honden NOOIT los te lopen door hun jacht -instinct !
je kan daar een boete voor krijgen
Je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. De flora- en faunawet stelt dat honden los mogen in de daarvoor aangewezen gebieden, de eigenaar moet ze echter ten allen tijde beletten te jagen of hetzen. Een windhond of lange hond is inderdaad eerder geneigd tot maar een stabij kan net zo goed jagen, en dàt mag dus niet. Het loslopen an sich is niet strafbaar.
Ik heb het idee dat heel veel mensen denken dat zodra je een windhond losklikt, hij de benen neemt. Dat is niet zo, al laat ik de oosterse windhonden maar even buiten beschouwing nu, die zijn nog even wat eigengereider (al kan mijn afghaan ook heel betrouwbaar loslopen). Een windhond heeft twee kanten, een rustig en vriendelijk voorkomen naar mensen en andere honden, maar ook die van een moordenaar van katten, konijnen, hazen, pluimvee, etc. wanneer hun instinct getriggerd wordt en ze de kans krijgen. Dat is gewoon zo en daar kun je als baas op het moment supreme helemaal niks aan doen, anders dan zorgen dat die kans er niet komt. Dus aan de lijn houden waar de konijntjes bij wijze van spreken voor hun neus huppelen.
Het is zaak om een windhond van jongs af aan het loslopen en hierkomen te leren met een voor de hond zeer goede motivatie, zoals lekkere worst. Dan zullen ze alsnog altijd achter een vluchtende prooi aangaan, maar je krijgt dan wel een hond die redelijk bij je blijft en terug te roepen is als er niets na te jagen valt. Je ziet met stichtinghonden en ex-stropershonden meestal dat deze honden nooit meer betrouwbaar los kunnen omdat ze zo gewend zijn hun eigen plan te trekken.
Je moet het jachtinstinct in goede banen leiden door de hond niet de kans te geven zelfstandig te gaan slenteren, als je dat toestaat krijg je wel een hond die zelf wild gaat opstoten, niet in de schemering lopen in het bos als het wild actief is en wildarme gebieden uitzoeken, en gewoon zeer goed op de lichaamstaal letten. Het voor zijn dus, want als het zover is kun je niets meer dan wachten en het, eerlijkheid gebied me te zeggen, prachtige samenspel tussen roofdier en prooi bekijken tot de hond het nagejaagde gepakt heeft of is kwijtgeraakt. Daarna horen ze de baas weer.
Een windhond nooit los laten vind ik persoonlijk zielig, het zijn atleten gemaakt om te rennen. Ik heb ook het idee dat geen enkele andere activiteit het rennen op fullspeed kan vervangen. Als je geen mogelijkheid of zin hebt om een windhond regelmatig los te laten om te rennen kun je er beter geen nemen.
Zoals Jaap aanhaalt is een whippet voor windhondbegrippen behoorlijk baasgericht, al hebben ze weldegelijk het windhondinstinct, ongeacht ren- of showlijn. Dat hoort ook zo.
Ik heb twee showlijnwhippets en een renlijnafghaan, en alledrie doen ze niks onder voor elkaar qua instinct. Toch kunnen ze alledrie prima loslopen hier op het strand bijv., wat ik eigenlijk een ideale losloopomgeving vind voor een windhond qua wild. Voorheen kon mijn stel ook in bepaalde delen van de duinen los zonder problemen, maar aangezien andere hondenbazen het nodig vinden om hun (overigens niet-windhond

) hond onder afrasteringen door te laten graven om in het voor publiek verboden gebied te hetzen durf ik ze daar niet meer los te laten.
De renbaan en coursing zijn fantastisch voor een windhond maar geen vervanging voor dagelijks loslopen. Ik doe aan coursing en renbaan met alledrie mijn honden en het heeft niets verandert of versterkt aan hun jachtinstinct, dat zit gewoon in een windhond.