Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rashond, Kassa

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

CharlesvdBerkt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 3

Re: Rashond, Kassa

Ongelezen bericht door CharlesvdBerkt »

je gaat je ergeren.....
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

niks aan gemist :(
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door kyechu »

Mizzsylver schreef:Uitslagen van beide ouders waren A normal, in Duitsland geröntgend. Nederlandse A dus.
Ok, dan heb ik een vraag naar aanleiding van bovenstaand en naar aanleiding van dit:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/

HD-beoordelingen uit het buitenland
In 1991 is door de Wetenschappelijke Commissie van de Federation Cynologique Internationale besloten dat honden alleen in het land waar zij zijn geregistreerd het officiële HD-onderzoek kunnen ondergaan. Uitslagen uit andere landen worden dan ook niet geregistreerd en bekrachtigd door de aangesloten Kennel Clubs.

De Nederlandse Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in aangesloten bij de FCI en beschouwt deze afspraken als bindend.

Indien de hond ten tijde van het HD onderzoek in het desbetreffende land was ingeschreven en woonachtig en dit voor minimaal 1 jaar, kan er wel een uitslag vermeld worden op de stambomen van eventuele nakomelingen.
Hoe moet ik mezelf dit voorstellen nu de ouders van de betreffende honden klaarblijkelijk in Duitsland geröntgend zijn?
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tara schreef:Okee, op de mens af: moet ik dit gaan kijken om er over mee te praten? Of mag ik er vanuit gaan dat ik me rot ga zitten ergeren?
Want in het laatste geval kan ik het misschien wel net zo makkelijk houden bij uitzending niks aan gemist. :hmmm:
Je gaat je kapot ergeren.
Korte samenvatting: Presentatrice kondigt een onderwerp aan waar ze niks van weet. Na het intro verhaaltje komt meneer D&R aan het woord en die scheert alle rashondenfokkers over één kam. Dhr Bonefaas doet een poging tot uitleggen hoe rasverenigingen en fokreglementen in elkaar steken maar wordt afgekapt. Er volgt gehakketak over verantwoordelijkheid/garantie waarbij Bonefaas de stelling van D&R onderuit schopt (die wordt gebracht als feit maar dat kennelijk niet is). Dan wordt hij weer afgekapt en wordt er nog het een en ander gevraagd over rashonden voor de stemmingmakerij (D&R aan het woord). Vervolgens beweerd D&R dat minstens 50% van de rashonden een of meerdere erfelijke aandoeningen hebben en dan is het afgelopen. Oh en er wordt regelmatig verwezen naar de rashondenwijzer.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je gaat hem kijken, verdulle!
Je moet wel weten waar je je boos om maakt. :klaar:
ranetje schreef:Ik heb nergens iets gehoord van een vraag aan de pupkopers of ze naar de HD bewijzen (certificaat RvB o.i.d.) gevraagd hadden? (= onderzoeksplicht)
Die fokker heeft weer gefokt ............. met dezelfde moeder (?) (en vader?) zeggen ..................... de gedupeerde pupkopers.
Is dat zo?
Is dat nagetrokken door Kassa voor ze dat uitzonden?
Geen idee, maar de ouders hebben blijkbaar beide HD-A.
Als dat klopt kan het nog interessant worden.
ranetje schreef:De enige erkenning die er is, dat is de erkenning die broodfokkers zichzelf graag toekennen.
Fokkers die zichzelf erkend noemen kun je daarom maar beter héél ver links laten liggen.
Rijksgediplomeerd en erkend zijn broodfoktermen.
Ja, jammer dat ze daar dan weer (voor de zoveelste keer) niets over zeggen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nanna schreef:
Tara schreef:Ik was er al bang voor. :ugh:
Ik heb het ook niet gezien, maar kon die Bonefaas daar dan niet op inspringen, op die term 'erkende fokker'? Of zat die daar ook maar gewoon stommetje te spelen?
Het was de aankondiging van het onderwerp, daarna werd het filmpje afgespeeld over de honden in kwestie. Was niet echt het moment geloof ik :mrgreen: Toen hij een poging deed tot uitleggen hoe de rashondenwereld in elkaar zit werd hij afgekapt.
kyechu
Actief
Mijn ras(sen): Lhasa Apso

Ongelezen bericht door kyechu »

Mizzsylver schreef:
kyechu schreef:
Mizzsylver schreef:Uitslagen van beide ouders waren A normal, in Duitsland geröntgend. Nederlandse A dus.
Ok, dan heb ik een vraag naar aanleiding van bovenstaand en naar aanleiding van dit:
http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... onderzoek/

HD-beoordelingen uit het buitenland
In 1991 is door de Wetenschappelijke Commissie van de Federation Cynologique Internationale besloten dat honden alleen in het land waar zij zijn geregistreerd het officiële HD-onderzoek kunnen ondergaan. Uitslagen uit andere landen worden dan ook niet geregistreerd en bekrachtigd door de aangesloten Kennel Clubs.

De Nederlandse Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in aangesloten bij de FCI en beschouwt deze afspraken als bindend.

Indien de hond ten tijde van het HD onderzoek in het desbetreffende land was ingeschreven en woonachtig en dit voor minimaal 1 jaar, kan er wel een uitslag vermeld worden op de stambomen van eventuele nakomelingen.
Hoe moet ik mezelf dit voorstellen nu de ouders van de betreffende honden klaarblijkelijk in Duitsland geröntgend zijn?
De Raad van Beheer neemt de uitslag niet over op de stamboom. Dat is alles.
Als de honden in Nederland waren geröntgend zou het wel op de stamboom komen.
Heel veel Duitse herder fokkers laten röntgenen in Duitsland, vanwege de fokwaardeschatting die de Duitse rasvereniging doet. Nederlandse uitslagen worden daarvoor weer niet geaccepteerd.
Dit is hele een vreemde zaak. Wanneer reeds in 1991 door de Wetenschappelijke Commissie van de Federation Cynologique Internationale besloten dat honden alleen in het land waar zij zijn geregistreerd het officiële HD-onderzoek kunnen ondergaan, dan zouden rasverenigingen buitenlandse HD uitslagen van Nederlandse honden niet mogen accepteren. Zo'n onderzoek in het buitenland dient dan als niet uitgevoerd te worden beschouwd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:Nou, dat schreef Kyechu dus al: die heeft hij laten liggen, en Marjoleine zegt dat hij er de kans niet voor kreeg.
Klinkt allemaal niet heel erg onafhankelijkejournalistiekerig helaas.
En maar fijn schieten op de rashondenfokkers, wie komt er voor die rashondenfokkers op?
Frenk Bonefaas dus.
Als die juffrouw er niet doorheen tettert althans.
Nanna schreef: PvdA Tweede Kamerlid Tjeerd van Dekken vindt dat het kruisen van rassen onontkoombaar is geworden. Hij zal de staatssecretaris vragen om hierin actie te ondernemen.
Dan doet meneer van Dekken zijn huiswerk niet want de staatssecretaris heeft hierin al tijden geleden actie ondernomen.

Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nanna schreef:gezien op Facebook:

In de Tweede Kamer ligt inmiddels een wetswijziging te wachten op invoering. Het gaat om een aanpassing op de gezondheids- en welzijnswet voor Dieren artikel 19. De toevoeging is: "De wijze waarop met gezelschapsdieren wordt gefokt mag het welzijn en de gezondheid van het ouderdier of nakomelingen niet benadelen." Volgens zowel Hans Baaij als Frenk Bonefaas is nog niet precies duidelijk hoe deze wet in de praktijk uitpakt. Maandag praat de Tweede Kamer over dierenwelzijn. PvdA Tweede Kamerlid Tjeerd van Dekken vindt dat het kruisen van rassen onontkoombaar is geworden. Hij zal de staatssecretaris vragen om hierin actie te ondernemen.
bron

Maar ja, Tjeerd gaat niet over de FCI ;-)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Gelukkig komt bij de Drent de Ziekte van Von Willebrand niet voor :cheer: :cheer: :roll:
http://www.rashondenwijzer.nl/rashond/D ... ijshond/31
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Bij de stabijs wel. En HD. :cheer:
Waarom staat er trouwens niet bij dat 99% HD-A heeft?
Of telt dat niet?

Gelukkig hebben ze verder geen problemen. Fjoe. Ik heb het altijd verkeerd gezien :Q:

Afbeelding

laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

marian* schreef:Gelukkig komt bij de Drent de Ziekte van Von Willebrand niet voor :cheer: :cheer: :roll:
iets verkeerd geïnterpreteerd, ze hebben het wel maar het is niet ernstig volgens het lijstje... :19:
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.

Ongelezen bericht door laura23 »

oh en volgens de lijst heb ik een hele gezonde rashond! de duitse staande hond komt namelijk niet voor in het lijstje...
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
Tara schreef:Ik was er al bang voor. :ugh:
Ik heb het ook niet gezien, maar kon die Bonefaas daar dan niet op inspringen, op die term 'erkende fokker'? Of zat die daar ook maar gewoon stommetje te spelen?
hij kon weinig zeggen want dan zat die muts er weer tussendoor te krijsen :roll: Deed alsof ze er enorm veel verstand van had maar heb nou niet echt het idee dat ze weet waar de staart en de neus van een hond zitten laat staan meer. Daarnaast lijkt me dat ze gespreksleider moet zijn en niet mee lopen tetteren zonder enig verstand van zaken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef: Daarnaast lijkt me dat ze gespreksleider moet zijn en niet mee lopen tetteren zonder enig verstand van zaken.
Mja, maar dat deed ze dus wel.
Ik neem aan dat meegaan met meneer Baaij beter is voor de kijkcijfers.

En denk daar goed om, he. Heil aan de kijkcijfers!

Afbeelding

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

laura23 schreef:
marian* schreef:Gelukkig komt bij de Drent de Ziekte van Von Willebrand niet voor :cheer: :cheer: :roll:
iets verkeerd geïnterpreteerd, ze hebben het wel maar het is niet ernstig volgens het lijstje... :19:
Ja, oeps.
Maar gelukkig wordt het door mensen als ernstig gezien :cheer:
Dat sommige fokkers zich daar niks van aantrekken en er honden door dood gaan doet ze ook niks.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marjoleine schreef:
malinois schreef: Daarnaast lijkt me dat ze gespreksleider moet zijn en niet mee lopen tetteren zonder enig verstand van zaken.
Mja, maar dat deed ze dus wel.
Ik neem aan dat meegaan met meneer Baaij beter is voor de kijkcijfers.

En denk daar goed om, he. Heil aan de kijkcijfers!
Mijn hemel, je zou accuut je DH terugbrengen als je op de rashondenwijzer kijkt :80:
ff snel geteld (dus kan er wat overgeslagen hebben) 63 aandoeningen... als je daarmee klaar bent met testen is ie inmiddels al van ouderdom gestorven :hmmm:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

De wet is er al alleen de maatregel moet nog ingevuld.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
phiebe
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door phiebe »

Wat heb ik me geërgerd aan deze uitzending.
-wéér het statement dat alle fokkers harteloze geldwolven zijn die willens en wetens met zieke honden aan inteelt doen
- zoooo eenzijdig, de heer Bonefaas kon nog geen zin afmaken
- Slechte zaak dat consumenten zo worden voorgelogen met hulp van zogenaamde onpartijdige programma's als Kassa

Ik ben benieuwd naar de uitspraak van de rechtzaak. In het geval van Sam had de fokker echt schuld aan zijn dood (Sam was bij hun en later zonder overleg bij een gedragstherapeut. Zij hebben zijn epilepsie medicatie gestopt waardoor hij overleed).
In dit geval hebben de ouders goede uitslagen (dus getest), maar heeft de fokker ontkent dat er sprake was van HD, maar groeipijnen.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Als rashonden maar 100 euro zouden kosten hoorde je geen enkele koper als ze iets zouden mankeren. Want je hoort ook niemand over honden zonder stamboom. Het gaat maar weinig mensen over het welzijn van de honden, het gaat gewoon om geld. Bij kopers en fokkers. En als niemand een rashond zou kopen...
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Es schreef:Als rashonden maar 100 euro zouden kosten hoorde je geen enkele koper als ze iets zouden mankeren. Want je hoort ook niemand over honden zonder stamboom. Het gaat maar weinig mensen over het welzijn van de honden, het gaat gewoon om geld. Bij kopers en fokkers. En als niemand een rashond zou kopen...
Dit denk ik ook.Je betaald er een hoop geld voor en dan verwachte mensen ook een goede hond te krijgen.Ik lees hier op hf ook weleens als iemand wat over zijn zieke hond verteld ce vraag "wat de fokker ervan vind" dan ga ik er vanuit dat daar mee bedoeld wordt dat de fokker een stuk verantwoording heeft.Ik vind dit verhaal bij kassa afwijken van de fokkers die hier zitten want over het algemeen genomen nemen die wel hun verantwoording toch.Ja niet na vijf jaar dat begrijp ik ook wel :pffff:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Pepie schreef:
Es schreef:Als rashonden maar 100 euro zouden kosten hoorde je geen enkele koper als ze iets zouden mankeren. Want je hoort ook niemand over honden zonder stamboom. Het gaat maar weinig mensen over het welzijn van de honden, het gaat gewoon om geld. Bij kopers en fokkers. En als niemand een rashond zou kopen...
Dit denk ik ook.Je betaald er een hoop geld voor en dan verwachte mensen ook een goede hond te krijgen.Ik lees hier op hf ook weleens als iemand wat over zijn zieke hond verteld ce vraag "wat de fokker ervan vind" dan ga ik er vanuit dat daar mee bedoeld wordt dat de fokker een stuk verantwoording heeft.Ik vind dit verhaal bij kassa afwijken van de fokkers die hier zitten want over het algemeen genomen nemen die wel hun verantwoording toch.Ja niet na vijf jaar dat begrijp ik ook wel :pffff:
Waarom niet na 5 jaar als er iets treurigs met de hond gebeurd.?
Heb in 2012 nog iemand een pup gegeven waarvan de oudere hond ingeslapen was , en daarvoor ook wel en er staat er nog 1 die mijn belofte kan inlossen.
Zo af en toe een pup weggeven is niets mis mee .Je weet tenslotte toch nooit hoeveel je er krijgt .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Niet alles gelezen, maar over die lijn is er in 2004 al wat bekend:
http://www.forum.duitseherders.com/foru ... =van+noort
Perry en Noah

Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Daar zit ook wel wat in. Als iets goedkoops snel kapot gaat is dat geen probleem, want men verwacht dan wel dat de kwaliteit ook daarnaar is. Maar als een duur product kapot gaat staat men vaak wel op de garantie. Stel dat mijn lens (om te fotograferen) van 100 euro binnen één jaar kapot gaat dan doe ik daar ook niks mee. Maar als mijn lens van 1000 euro binnen één jaar kapot gaat dan wil ik wel dat het gerepareerd wordt, want het valt nog onder de garantieperiode. Daarom denk ik dat de broodfokkers en pretnestfokkers van dit soort problemen geen last krijgen, want kopers weten in hun achterhoofd wel dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan is dat een ingecalculeerd risico.

Helaas gaat het om levende wezens en kun je mijns inziens niet de garantie op een ding één op één vertalen naar de garantie op een rashondpup.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

duitse herder schreef:Niet alles gelezen, maar over die lijn is er in 2004 al wat bekend:
Deze link is alleen voor forumleden te zien, je moet ingelogd zijn.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Mizzsylver schreef:
Muk schreef:
duitse herder schreef:Niet alles gelezen, maar over die lijn is er in 2004 al wat bekend:
Deze link is alleen voor forumleden te zien, je moet ingelogd zijn.
Een reu in bezit van Hans Klebach is in Belgie geröntgend met slecht resultaat. Pups van deze reu kregen toen in Belgie geen stamboom meer.
In een ander land kreeg diezelfde een HD B uitslag, en is nog veelvuldig ingezet voor de fok.
Speelde in 2004
Maar dat gaat over een andere reu dan in de voorouders van deze honden.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Es schreef:Het gaat maar weinig mensen over het welzijn van de honden
Kwetsend vind ik deze uitspraak en ik geloof er helemaal niets van. Dat er mensen zo zullen denken geloof ik best, maar dat zal echt niet het gros zijn zoals jij nu doet voorkomen.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Nanna schreef:
rose schreef:
Es schreef:Het gaat maar weinig mensen over het welzijn van de honden
Kwetsend vind ik deze uitspraak en ik geloof er helemaal niets van. Dat er mensen zo zullen denken geloof ik best, maar dat zal echt niet het gros zijn zoals jij nu doet voorkomen.
Ik denk ook dat de mensen oprecht verdriet hebben om hun zieke hond hoor. Maar ook kwaadheid voelen omdat hun duurbetaalde hond toch niet zo goed was als ze dachten. En ook denk ik dat het álles te maken heeft met de prijs. Met een joekeltje dat je voor 25 euro van de buurvrouw kreeg uit haar oepsnestje ga je niet op hoge poten terug als het epileptisch blijkt te zijn.

Ik denk dat jij hiermee een hoop mensen tekort doet Nanna, en tuurlijk zijn ze boos, dat hoort ook wel bij verdriet he? En of dat iets te maken heeft met hoe duur de hond was betwijfel ik dus ten zeerste. Wat ik vooral lees is veel verdriet en wanhoop, zeker als ze hun hondje na een lijdensweg veel te vroeg in moeten laten slapen. Ik word er gewoon akelig van als ik lees hoeveel er wordt toegeschreven aan geld als motivatie, veel mensen houden namelijk gewoon heel veel van hun hond, met of zonder stamboom :19:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Ik ben geen fokker, ik heb nog nooit een hond met stamboom gehad en zelfs ik zat me groen en geel te ergeren om het totale gebrek aan realiteitszin van dit stuk.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ben blij dat ik het niet gekeken heb, en ga het ook niet bekijken want dat is veel te slecht voor mijn bloedsuiker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”