is het ook hoor en ik vind het verstandig dat je hulp inschakelt, voorkomen is nog altijd heel wat beter dan genezenCanidae schreef:Iemand die ik altijd in het Vondelpark met zijn witte herder ontmoet heeft volgende week weer een afspraak met een trainster, die zou ik ook nog om advies kunnen vragen. Anders maar een afspraak bij http://dierenkliniekvondelpark.nl/nl/bi ... ragsadvies.
Ik vind dit toch te serieus, moet er niet aan denken dat er een ongeluk gebeurt...
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Uitvallen naar kleine kinderen
Moderator: moderatorteam
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
Re: Uitvallen naar kleine kinderen

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 2
Tja ik heb zeker dik 12 jaar met een ultieme kinderhater gelopen en eigenlijk weinig problemen gehad. Gewoon bij kinderen uit de buurt houden. Zo simpel als dat. En dat terwijl ik zelf 12 was toen deze hond bij ons kwam en ik er eigenlijk het meeste mee deed (van mijn opa gekregen toen hij naar verzorgingshuis ging). En ja er kwamen dus ook wel vriendjes en vriendinnetjes over de vloer, daar was die hond dus niet bij.
En ik moet bekennen: tuurlijk ziet een hond het verschil kind en pop en toch moet ik bekennen dat zowel Bas (de kinderhater) als Kay (vind vreemde jonge kinderen wel spannend) wel hetzelfde op een pop reageert die hen nadert en waarmee gedaan wordt alsof het een kind is. Van Kay is dit zelfs op film (test voor aaihondenproject, maar mag ik niet openbaar maken die film) te zien dat hij als de pop opdringerig doet hij stress en kalmerende signalen uitzend en weg probeert te komen (Zelfde doet hij ook dus als vreemde kinderen hem in een hoek hebben). Maar a fijn ik geloofde daar zelf dus ook niet in. Zelfs een nephond werd redelijk hetzelfde benaderd (geen face tot facecontact, maar wel steeds aan achterkant willen kennismaken)
En ik moet bekennen: tuurlijk ziet een hond het verschil kind en pop en toch moet ik bekennen dat zowel Bas (de kinderhater) als Kay (vind vreemde jonge kinderen wel spannend) wel hetzelfde op een pop reageert die hen nadert en waarmee gedaan wordt alsof het een kind is. Van Kay is dit zelfs op film (test voor aaihondenproject, maar mag ik niet openbaar maken die film) te zien dat hij als de pop opdringerig doet hij stress en kalmerende signalen uitzend en weg probeert te komen (Zelfde doet hij ook dus als vreemde kinderen hem in een hoek hebben). Maar a fijn ik geloofde daar zelf dus ook niet in. Zelfs een nephond werd redelijk hetzelfde benaderd (geen face tot facecontact, maar wel steeds aan achterkant willen kennismaken)

- asani
- Zeer actief
gyanty schreef:Tja ik heb zeker dik 12 jaar met een ultieme kinderhater gelopen en eigenlijk weinig problemen gehad. Gewoon bij kinderen uit de buurt houden. Zo simpel als dat. En dat terwijl ik zelf 12 was toen deze hond bij ons kwam en ik er eigenlijk het meeste mee deed (van mijn opa gekregen toen hij naar verzorgingshuis ging). En ja er kwamen dus ook wel vriendjes en vriendinnetjes over de vloer, daar was die hond dus niet bij.
Ik zou eerst wel proberen of er verandering in het gedrag te krijgen is maar zoals jij al zegt al ze een ultieme kinderhater zijn dan kan je niet anders doen dan er zo goed mogelijk mee om gaan.
Dat hebben wij ook gedaan kwam er visite met kinderen ging Ijuba in de bench en we laten haar niet ergens bij een winkel buiten staan als wij binnen zijn.
Doe ik toch nooit bij geen enkele van mijn honden.Ijuba is geen ultieme kinderhater gelukkig .
Groetje Rian,Ijuba,Fynn,Asani en Sies
- ZaZa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
Herkenbaar gedrag. ZaZa heeft dit ook heel erg gedaan, niet alleen naar kinderen, maar ook naar bange volwassenen.
Doordat wij haar in dat soort situaties ook nog geforceerd kort gingen houden werd het alleen maar erger.
Wij zijn gaan trainen met koekjes, afleiden dus. Zie je een kind, afleiden met koekje, netjes gedragen is koekje krijgen. Nu zie je dat ze zelf al naar je gaat kijken als er iemand aan komt.
Daarbij hebben we ook een korthouder naast haar gewone riem aan haar halsband gedaan, omdat je soms in situaties komt, waarbij mensen echt dichtbij komen. Dan pakken we haar aan de korthouder en hoeven we niet heel geforceerd te doen. Bij ZaZa merkte we zelfs meteen dat ze het eigenlijk heel prettig vond, die korte afstand.
Doordat wij haar in dat soort situaties ook nog geforceerd kort gingen houden werd het alleen maar erger.
Wij zijn gaan trainen met koekjes, afleiden dus. Zie je een kind, afleiden met koekje, netjes gedragen is koekje krijgen. Nu zie je dat ze zelf al naar je gaat kijken als er iemand aan komt.
Daarbij hebben we ook een korthouder naast haar gewone riem aan haar halsband gedaan, omdat je soms in situaties komt, waarbij mensen echt dichtbij komen. Dan pakken we haar aan de korthouder en hoeven we niet heel geforceerd te doen. Bij ZaZa merkte we zelfs meteen dat ze het eigenlijk heel prettig vond, die korte afstand.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
dagmar88 schreef:Met Pjotr en mijn eerste hond heb ik laaaang in de buurt van/steeds dichter bij het schoolplein gestaan en de aandacht op mij gehouden, tot het niet meer interessant of eng was.
zo heb ik het ook met buster opgebouwd.
toen hij bij ons kwam was hij doods benauwd voor kinderen en ja voor ons een onbekende oorzaak, hij kwam uit het asiel .
nu woon ik tussen 2 basis scholen in dus ik ging in de pauze ook in de omgeving van de school wat wandelen en spelen met buster.
ik ben begonnen met de peuter groep en als het goed ging en hij nauwelijks meer reageerde ging ik in de pauze van een hogere groep en dus meer lawaai.
zo heb ik het uitgebouwd tot en met de hoogste groep.
eerst kon ik niet in de buurt van de school komen en nu lopen we gewoon er langs zonder enige reactie van buster
nu vind buster kinderen prima , wil ook geaaid worden, wat alleen mag als er gevraagd wordt .
alleen voetballende kinderen zijn niet leuk maar hij reageert er tenminste normaal op.
Fenneke en Baloe

-
Canidae
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix
Ik zal het eens proberen met afleiden, Canna is erg voergericht. Als kinderen op een schoolplein rondrennen kan ik me nog voorstellen dat een hond opgewonden raakt. Maar Canna heeft al vaker willen snappen naar een kind dat gewoon voorbij liep, dat gedrag kan echt niet.
- Kit
- Erelid
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Ga dit topic eens lezen
viewtopic.php?f=33&t=271188&hilit=counter+conditioning
-
Canidae
- Zeer actief
Ga ik doen, bedankt !Kit schreef:Ga dit topic eens lezen
- Selene
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders
Kit schreef:Ga dit topic eens lezen
Edit: rauwe frikandellen gaan ook prima
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it
Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
-
Canidae
- Zeer actief
Beetje mayo erop...daar wordt Canna wel blij van.Selene schreef:.....Edit: rauwe frikandellen gaan ook prima
- renee-uk
- Zeer actief
hou er wel rekening mee dat als je de counter conditioning gaat toepassen je echt een heleboel lekkertjes nodig hebt.
met een frikandel in vijf stukken red je het niet hoor, zelfs niet als er mayo op zit
spuitbus slagroom is misschien ook een idee of die smeerkaas uit een tube.
met een frikandel in vijf stukken red je het niet hoor, zelfs niet als er mayo op zit
spuitbus slagroom is misschien ook een idee of die smeerkaas uit een tube.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Canidae
- Zeer actief
Ah, OK !renee-uk schreef:........spuitbus slagroom is misschien ook een idee of die smeerkaas uit een tube.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat je moet doen is de link veranderen.
De link met een kind is nu: snappen.
De link moet worden: bij de baas melden om iets lekkers te halen
Dat is prima te doen hoor. Ik heb een teef die vroeger joggers, honden en kinderen opat, en die loopt nu vrolijk en los mee.
Zodra ze een jogger, onbekend mens of hond in de smiezen krijgt staat ze als de kippen naast me want dat betekent iets lekkers
Ze ziet het soms eerder dan ik en dan tikt ze met haar neus mijn hand aan: Yoo, baas, brokje want jogger/mens/hond!
Ik heb dat aangeleerd met counter conditioning (al noem ik het jackpot training) en dat werkt als de brandweer, zeker als je hond voergericht is.
De link met een kind is nu: snappen.
De link moet worden: bij de baas melden om iets lekkers te halen
Dat is prima te doen hoor. Ik heb een teef die vroeger joggers, honden en kinderen opat, en die loopt nu vrolijk en los mee.
Zodra ze een jogger, onbekend mens of hond in de smiezen krijgt staat ze als de kippen naast me want dat betekent iets lekkers
Ze ziet het soms eerder dan ik en dan tikt ze met haar neus mijn hand aan: Yoo, baas, brokje want jogger/mens/hond!
Ik heb dat aangeleerd met counter conditioning (al noem ik het jackpot training) en dat werkt als de brandweer, zeker als je hond voergericht is.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
[quote="Marjoleine"
Ik heb dat aangeleerd met counter conditioning (al noem ik het jackpot training) en dat werkt als de brandweer, zeker als je hond voergericht is.[/quote]
Ik heb dit gedaan met oud en nieuw en ook met trekken aan de riem maar dan valt bij buster echt het kwartje niet hoor
Ik heb het op gegeven
Ik had heerlijke kattesnoepjes en het enige resultaat was enorme dorst voor buster
Ik heb dat aangeleerd met counter conditioning (al noem ik het jackpot training) en dat werkt als de brandweer, zeker als je hond voergericht is.[/quote]
Ik heb dit gedaan met oud en nieuw en ook met trekken aan de riem maar dan valt bij buster echt het kwartje niet hoor
Ik heb het op gegeven
Ik had heerlijke kattesnoepjes en het enige resultaat was enorme dorst voor buster
Fenneke en Baloe

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Lijkt me lastig hoor, als je hond opeens lastig gedrag vertoont terwijl het verder een lief beest is.
Maar goed werk aan de winkel
Maar goed werk aan de winkel
-
Canidae
- Zeer actief
Liep vanmiddag nog op straat langs een paar kinderen en gelukkig reageerde Canna niet. Dus ze vertoont het gedrag niet elke keer. De meeste "buitenlandse" kinderen gaan sowieso al een heel eind opzij als ze een grotere hond zien..... 
- ZaZa
- Zeer actief
Ik heb dan toch nog wel een vraag over counter conditioning. Bij de vuurwerkangst begreep ik dat je ook mag voeren, terwijl de hond al in de angst zit, maar in bovenstaande situatie zou ik dat gevoelsmatig niet doen, omdat je dan het uitvallen beloond.
Hoe werkt dat dan?
Hoe werkt dat dan?
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Daarom moeten kinderen die hier op visite zijn altijd blijven bewegen en hollen , kan ik ze daarna de schuld geven als ze gebeten worden.Inge O schreef:wacht, dat komt nog wel - als zo'n kind eens wat stil in een hoekje of op de bank zit denken ze vast dat het een pop is en dan kan het scheuren beginnenbouvierpoedel schreef: Hier trekken ze een pop gewoon uit elkaar maar een kind dus niet..
Wat je zegt ben je zelfffff 

- kipo
- Zeer actief
Ik kan me zo voorstellen dat je al begint met voeren voordat de hond uitvalt, om de focus al naar jezelf te verleggen voordat de hond vol in spanning zit en minder goed bereikbaar is.ZaZa schreef:Ik heb dan toch nog wel een vraag over counter conditioning. Bij de vuurwerkangst begreep ik dat je ook mag voeren, terwijl de hond al in de angst zit, maar in bovenstaande situatie zou ik dat gevoelsmatig niet doen, omdat je dan het uitvallen beloond.
Hoe werkt dat dan?
- ZaZa
- Zeer actief
Dat is dus ook mijn idee.kipo schreef:Ik kan me zo voorstellen dat je al begint met voeren voordat de hond uitvalt, om de focus al naar jezelf te verleggen voordat de hond vol in spanning zit en minder goed bereikbaar is.ZaZa schreef:Ik heb dan toch nog wel een vraag over counter conditioning. Bij de vuurwerkangst begreep ik dat je ook mag voeren, terwijl de hond al in de angst zit, maar in bovenstaande situatie zou ik dat gevoelsmatig niet doen, omdat je dan het uitvallen beloond.
Hoe werkt dat dan?
Lijkt me in deze situatie wel een heel belangrijk aandachtspunt.
- renee-uk
- Zeer actief
als je de link wil leggen naar -in dit geval- dat kind moet de hond dat kind wel zien natuurlijk.
je beloont niks, je verandert de link die de hond met iets bepaalds legt.
nu is het: een kind zien= uitvallen
het gaat worden: een kind zien = koekje krijgen/halen
en zo werkt het met vuurwerk ook, het heeft weinig zin om koekjes te strooien als er geen knallen zijn, niet als je de boodschap 'knal is koekje' wil doorgeven.
en het werkt hoor, echt waar!
en zo werkt het met vuurwerk ook, het heeft weinig zin om koekjes te strooien als er geen knallen zijn, niet als je de boodschap 'knal is koekje' wil doorgeven.

- kipo
- Zeer actief
Ja duhrenee-uk schreef:als je de link wil leggen naar -in dit geval- dat kind moet de hond dat kind wel zien natuurlijk.
- dagmar88
- Zeer actief
fenneke schreef: Ik heb dit gedaan met oud en nieuw en ook met trekken aan de riem maar dan valt bij buster echt het kwartje niet hoor![]()
- renee-uk
- Zeer actief
ja maar jij antwoordde toch op dat belonen?kipo schreef:Ja duhrenee-uk schreef:als je de link wil leggen naar -in dit geval- dat kind moet de hond dat kind wel zien natuurlijk.
en het werkt hoor, echt waar!Daar ging ik eigenlijk wel van uit, dat er een kind in zicht is.
en dat is het nou juist niet
er wordt niks beloond er wordt een omslag gemaakt.

- ZaZa
- Zeer actief
Ja dat snap ik.renee-uk schreef:als je de link wil leggen naar -in dit geval- dat kind moet de hond dat kind wel zien natuurlijk.
Alleen is het verschil dat je een kind ziet aankomen en vuurwerk niet.
Bij een kind kun je er met je er met je koekje zijn voor het uitvallen, als er mogelijk al wel angst is, maar nog geen ongewenste reactie. bij vuurwerk zie je het juist niet aankomen en reageer je eigenlijk altijd in de angst.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat je bij het kind, niet moet wachten op de reactie, waan dan ben je wel te laat.
- renee-uk
- Zeer actief
nee dan ben je laat maar niet te laatZaZa schreef:Ja dat snap ik.renee-uk schreef:als je de link wil leggen naar -in dit geval- dat kind moet de hond dat kind wel zien natuurlijk.
Alleen is het verschil dat je een kind ziet aankomen en vuurwerk niet.
Bij een kind kun je er met je er met je koekje zijn voor het uitvallen, als er mogelijk al wel angst is, maar nog geen ongewenste reactie. bij vuurwerk zie je het juist niet aankomen en reageer je eigenlijk altijd in de angst.
Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat je bij het kind, niet moet wachten op de reactie, waan dan ben je wel te laat.
dat kind is er nog steeds dan en daar wordt nog steeds lelijk tegen gedaan.
daarom is die spuitbus slagroom ook zo prettig, die kun je zo de bek in spuiten.

- kipo
- Zeer actief
Even denken...renee-uk schreef: ja maar jij antwoordde toch op dat belonen?
Idd, ik antwoordde op het belonen en dat is niet de insteek van counter conditioning. Maar ik zou zelf wel bang zijn voor een 'belonend effect' voor de hond als ik zou voeren tijdens het uitvallen, vandaar dat ik ervoor zou kiezen om te beginnen met voeren zodra er een kind in zicht komt (en ik ook weet dat de hond dat ook ziet), maar voordat hij/zij begint uit te vallen. Dat er daarvoor wel een kind in zicht moet zijn, leek me eigenlijk wel logisch.
- renee-uk
- Zeer actief
maar het heeft geen belonend effectkipo schreef:Even denken...renee-uk schreef: ja maar jij antwoordde toch op dat belonen?
Idd, ik antwoordde op het belonen en dat is niet de insteek van counter conditioning. Maar ik zou zelf wel bang zijn voor een 'belonend effect' voor de hond als ik zou voeren tijdens het uitvallen, vandaar dat ik ervoor zou kiezen om te beginnen met voeren zodra er een kind in zicht komt (en ik ook weet dat de hond dat ook ziet), maar voordat hij/zij begint uit te vallen. Dat er daarvoor wel een kind in zicht moet zijn, leek me eigenlijk wel logisch.
als dat zo zou zijn zou het toch ook niet werken bij vuurwerkangst?
daar geef je toch ook lekkers als het knalt en de hond al bang is?
en het resultaat is toch ook niet dat de hond eens lekker bang gaat zitten zijn om een koekje te krijgen?
ik zou inderdaad gaan voeren zo gauw er een kind in zicht komt, maar als je toevallig wat te laat bent en je hond ontdekt dat kind voordat jij het gezien hebt is er nog geen man overboord.
juist omdat het met belonen niks te maken heeft.

- renee-uk
- Zeer actief
ik had trouwens hetzelfde hoor, dat is nog wel ergens in dat topic te vinden ook.
ik vond het heel moeilijk om dat 'geen beloningseffect' te begrijpen, waarschijnlijk omdat we daar zelf zo op geconditioneerd zijn
ik vond het heel moeilijk om dat 'geen beloningseffect' te begrijpen, waarschijnlijk omdat we daar zelf zo op geconditioneerd zijn

- ZaZa
- Zeer actief
De moeilijkheid voor mij in dit geval zit in het vertonen van fout gedrag, terwijl bij vuurwerk het vertonen van angst niet fout is, als in stout gedrag.renee-uk schreef:ik had trouwens hetzelfde hoor, dat is nog wel ergens in dat topic te vinden ook.
Edit: ik denk dat het hem zit in het los van elkaar zien van de gedraging. Het gaat natuurlijk om 1 actie reactie, de angst. Het is niet bewust uitvallen, maar een vlucht voor de angst. Daarmee beloon je dan ook niet het uitvallen, omdat het geen bewust gedrag is, maar buig je nog steeds de angst om naar iets positiefs, een koekje.
Als ik het zo bekijk lijkt het voor mij wel een soort van logisch, ofzo