Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Foto Bespreek Topic!

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Re: Foto Bespreek Topic!

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Sluitertijd kan wel degelijk invloed hebben op de belichting. Al is met bewegende beelden het wel beter om een korte sluitertijd te hebben.

Ik zou een groter diafragma ''lager getal'' kiezen en evt een invul flits gebruiken. en iso 200 proberen.
Ik zou ook eens de witbalans anders zetten bijv op bewolkt.
De tip van het op de grond liggen daar ga ik helemaal in mee.

@Dean een groot diafragma is een laag getal dat weet jij wel alleen dat staat een beetje gek in je post.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sanne!! »

plussen bedoel je overbelichten robby? dat gebruik ik eigenlijk niet dus hoeveel zou je dat dan doen? 1 of een half?
en ik zit al op mijn knieën haha volgende keer liggen dus :p

laat jij nog eens wat gave hondenfoto's zien robby!!

bedankt voor de tips iedereen!!
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Even kijken naar de methode van je licht meting heb je spotmeting of iets anders ingesteld, dat kan heel wat schelen op een gegeven moment weet je wat je wat waar moet hebben :wink: , bij grauw weer gebruik ik vaak centrum gemiddeld en bij zon vaak een spotmeting enz. net wat voor je camera t beste werkt.
je hebt de actie mooi bevroren, en in PS kun je met wat schuiven best wat doen om de foto1s wat op te fleuren :wink: een beetje PS hoort er bij
Sanne!!
Zeer actief

Spotmeting enzo zegt mij helaas nog niet zo veel.
Ik heb hem nu op ai servo gezet. Bedoel je dat? Dat is om bewegende objecten mee te fotograferen.

Edit: En ik heb light room maar dat moet ik nog een beetje uitvogelen. Is dat iets?
S@ndr@
Zeer actief

Light room kan t zelfde als Adobe raw, en nee met licht meting bedoel ik ook echt je ingebouwde licht meting
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... chting.asp
bekijk die link maar eens
Sanne!!
Zeer actief

Bedankt ik ga hem vanmiddag eens op mijn gemak lezen!!

Nu nog even te veel dingen te doen :mrgreen: Maar zo op het eerste oog lijkt het me een fijne link. Super bedankt.
Dean

Ongelezen bericht door Dean »

Sanne!! schreef:plussen bedoel je overbelichten robby? dat gebruik ik eigenlijk niet dus hoeveel zou je dat dan doen? 1 of een half?
en ik zit al op mijn knieën haha volgende keer liggen dus :p

laat jij nog eens wat gave hondenfoto's zien robby!!

bedankt voor de tips iedereen!!
Plussen is idd overbelichten, Sanne, maar ik zou dat hier niet toepassen.
Het licht is goed op deze foto, de donkere delen worden nog extra aangemaakt door de intensiteit van de zon, daar doe je niks tegen.
Zelf ben ik geen voorstander van fotograferen tijdens zonneschijn juist vanwege de contrasten in donkere en lichte delen plus verliezen kleuren hun ware kleur als gevolg van zon.
Het enigste voordeel is eigenlijk dat je de sluitertijden goed omhoog kan knallen.
Ik ga liever op stap met bewolkt weer of met een waterig zonnetje wanneer in ieder geval schaduwpartijen het zachts zijn.
(Een bekende gezegde onder fotograferen is: kloteweer is kleurenweer... :wink: ).
Dat ik misschien geen snel bewegende onderwerpen kan vastleggen is misschien inherent, maar met een goede techniek is dat ook best nog te doen.

Veel succes en gewoon lekker veel doen, fotograferen is (voor mij althans) de/een beste bezigheid :D

Groeten

Robby
Dean

toots schreef:Sluitertijd kan wel degelijk invloed hebben op de belichting. Al is met bewegende beelden het wel beter om een korte sluitertijd te hebben.
Sluitertijd heeft geen invloed op de belichting, het bepaalt alleen maar hoe lang het licht op de sensor valt.
De diafragma echter heeft wel degelijk invloed op de belichting, deze bepaalt namelijk hoeveel licht er op de sensor valt.
Met andere woorden, hoe groter het getal achter de F... (aanduiding voor diafragma) hoe kleiner de diafragma opening en dus hoe minder licht je hebt.

@Dean een groot diafragma is een laag getal dat weet jij wel alleen dat staat een beetje gek in je post.

Ja klopt, Toots, toen ik het zag kwam ik er achter dat ik het een beetje scheef uitlegde, hahahahaaa! :E:

Groeten

Robby
Sanne!!
Zeer actief

Ik vind zonder felle zon ook fijner om stilstaande fotos van Nala te maken. Maar inderdaad voor beweging heb je licht nodig.
Stel het is een heldere maar niet felle zonneschijn dag.

Wat zou jij dan voor instellingen gebruiken voor mijn donkere hond in beweging?
Dean

Sanne!! schreef:Stel het is een heldere maar niet felle zonneschijn dag.
Wat zou jij dan voor instellingen gebruiken voor mijn donkere hond in beweging?

Sanne,

Waarschijnlijk zou ik dan gekozen hebben voor de bewolkte witbalans (komt door mijn voorkeur voor warme kleuren...), ISO variërend van ISO 100-200 en de diafragma op het kleinst getal (afhankelijk van je lens) bijvoorbeeld F4 of het liefst F2.8.
Voor bewegende beelden zou je je camera op Ai servo (Canon) kunnen zetten, dit zorgt er voor dat de autofocus voortdurend op je bewegend onderwerp blijft.
Je camera kan dan ook meerdere opnames maken in 1 minuut variërend van 4-8 spm (shots per minut).
Let wel op dat als je hond stil staat en je een statische opname wilt maken je camera vd ai servo afhaalt, je AF kan namelijk heel gevoelig zijn en bij de minste of geringste beweging onscherpe foto's produceren.
Let ook op de omgeving, je wilt niet dat elementen op de achtergrond of op de voorgrond op de foto de aandacht afleiden van je hond.
Ook al fotografeer je met niet te felle zonneschijn, zorg dat je de zon in je rug hebt.
Dit voorkomt tegenlicht opnames want voor tegenlicht opnames moet je je camera weer iets anders instellen.

Ik hoop dat ik je met deze basis technieken heb kunnen helpen, mocht je weer willen weten dan hoor ik het wel, mag ook via een pm of anders via mijn email: info@photofanatic.nl

Groeten

Robby
Sanne!!
Zeer actief

Bedankt Robby!

Als ik Nala rennend wil vast leggen zet ik hem wel op Tv dus dat ik de sluitertijd in kan stellen maar dat doe jij dus ook gewoon met de Av dat je voor diafragma kunt kiezen?
Of stel jij hem helemaal zelf in.
2.8 ga ik helaas niet redden. Ik heb de 70-200 F4.0?
De ai servo had ik hem al op staan :mrgreen: hihi
De link van Sandra ga ik ook nog doorlezen dat zal vast ook helpen.
En die Iso ik dacht dat je hem op 100 zet als het licht juist heel fel is.

Sorry als er stomme vragen tussen zitten maar ik vind zelf instellen veel leuker dan de auto stand.
En gisteren was al in de buurt. Tenminste ik was er trots op :mrgreen:
Dean

Ik gebruik geen ai servo, maar dat komt omdat ik Nikon gebruik en bij mij heet dat anders.

Wat ik doe is van tevoren bepalen wat voor foto ik wil gaan maken.
Stel dat ik Dean in bewegende vorm wilt hebben dan zorg ik dat mijn autofocus op continu staat en de instellingen gewoon al klaar staan.
Ik zorg dus dat ik de een hoge sluitertijd heb en het kleinste diafragma waarde, ik stel 'm dus idd helemaal zelf in.
ISO 100 is eigenlijk een favoriet isowaarde van mij, met een kleine iso zijn de kleuren vaak het mooist en de foto gedetailleerder.
Hoe hoger de iso, hoe meer licht je op de foto krijgt en de foto ook automatisch lichter wordt.
En vaak nog vervelender, het gehalte aan ruis wordt significant hoger, maar dit is afhankelijk van de body die je hebt.

Groeten

Robby
Sanne!!
Zeer actief

Bedankt weer voor alle info.
Ik ga weer verder oefenen :mrgreen:

En jullie lastig vallen met fotos!! hihih
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ga gewoon eens spelen met diafragma met een laag diafragma getal krijg je een mooi scherp onderwerp wat er nog eens voor kan zorgen dat de hond uit de foto springt zeg maar. En de achtergrond wazig maar je kunt dan wel een korte sluitertijd gebruiken.

Ik weet niet wat je lens kan kwa diafragma o ik zie 4.0 Als je lekker uitzoomd word het denk 5.5 maar probeer het laagste getal te pakken dat mogelijk is. En iso 100 of 200 als je hoger gaat zitten kun je al ruis krijgen.

Spotmeting en centrum gericht bijv vind je vaak onder de knop menu.
En dan kiezen voor lichtmeting.

Oja je valt niemand lastig.

S@ndr@
Zeer actief

Je had toch een canon, ik heb even gekeken de mijne staat nu op meervlaks meting, en op al focus, en dan op hoge snelheid, en op ISO 2oo, dit opdat ik een handigheidje in t menu heb ingeschakeld - dat heet lichte tonen prioriteit, dat zorgt dat wit geen grote witte vlek wordt en dat de details te zien blijven ook bij fel zonlicht , ik vind het handig. ( misschien heb je er iets aan, you never know)
S@ndr@
Zeer actief

nog even een macrotje :wink:
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Mooie foto zeg!

Ik ga ook weer flink oefenen de komende tijd. De afgelopen weken heb ik af en toe de camera van een clubgenootje in mijn handen gehad en daar kwamen veel mooiere foto's uit dan uit mijn eigen camera, bevestigd een beetje mijn gevoel dat ik beter een andere body + lenzen had kunnen kopen. Beetje jammer. Toch maar oefenen hoe ik er nog een beetje mooie plaatjes uit kan halen.
S@ndr@
Zeer actief

wat voor camera heb je nu dan ?
TessaThomas
Zeer actief

Sony alpha 230 (uit hoofd even snel hoor).
S@ndr@
Zeer actief

Weet je ik heb ooit een tijdje een NIkon gehad en ik kon er helemaal niets mee :wink: t werd ruis, of nog meer ruis of alleen maar ruis, ik ben een echte Canon fiel :lol1: .
je zou eens kunnen gaan kijken voor een andere camera maar dan een occasion, gewoon om te proberen waar je wel mee uit de voeten zou kunnen.
Ik heb trouwens prachtige foto`s uit een Sony zien rollen hoor, maar we zijn allemaal individuen. gelukkig wel
TessaThomas
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Weet je ik heb ooit een tijdje een NIkon gehad en ik kon er helemaal niets mee :wink: t werd ruis, of nog meer ruis of alleen maar ruis, ik ben een echte Canon fiel :lol1: .
je zou eens kunnen gaan kijken voor een andere camera maar dan een occasion, gewoon om te proberen waar je wel mee uit de voeten zou kunnen.
Ik heb trouwens prachtige foto`s uit een Sony zien rollen hoor, maar we zijn allemaal individuen. gelukkig wel
De fotograaf uit ons dorp heeft de voorloper van mijn camera en de opvolger en daar komen prachtige platen uit. Ik krijg het niet voor elkaar, veel ruis, of te donker of onscherp. Soms een gelukstreffer, maar dan heb ik het zelf verpest qua achtergrond :LOL:

Goede tip, ik klier gewoon verder, maar ga ondertussen ook eens rondkijken of het voor mij makkelijker werken is met een andere camera.
S@ndr@
Zeer actief

Goesso ,
Dean

S@ndr@ schreef:Weet je ik heb ooit een tijdje een NIkon gehad en ik kon er helemaal niets mee :wink: t werd ruis, of nog meer ruis of alleen maar ruis, ik ben een echte Canon fiel :lol1: .
Zat Canon body's waar ook een gigantische ruis mee te bereiken is, ligt er helemaal aan hoe hoog je gaat met de iso.
De ene body gaat er beter mee om dan de andere.
Ik heb een Nikon D300 en daar kan ik met een beetje nabewerking tot ISO 800 aardig mee fotograferen.
Heb daar alle vertrouwen in tot hoe ver ik kan gaan, heb er zelfs tot ISO 1200 nog mee gefotografeerd, maar dan moet je aardig je best doen in het nabewerken.
Had ik het geld gehad en de randapparatuur was ik over gestapt naar een fullframe camera, maar dat zit me momenteel nog niet helemaal mee :wink:

BTW, nog een hele fraaie van die bij in de rode kleurenpracht...

Groeten

Robby
S@ndr@
Zeer actief

Hee, ik bedoel er niets mee hoor, ik kan er alleen niets mee, ik had een D7100, geen lullig cameraatje, maar ik was meer bezig met nabewerken als dat ik foto`s maakte. Ik zal wel een sukkel zijn, maar t was niet anders
Dean

S@ndr@ schreef:Hee, ik bedoel er niets mee hoor, ik kan er alleen niets mee, ik had een D7100, geen lullig cameraatje, maar ik was meer bezig met nabewerken als dat ik foto`s maakte. Ik zal wel een sukkel zijn, maar t was niet anders
Sandra, zeg dat maar nooit van jezelf!
Het is beter de technieken van het fotograferen onder de knie te krijgen dan alles op de camera te gooien en te verwachten dat de camera het doet.
De D7100 is een hele goede camera en gaat beter met ruis om dan mijn body.
Je kan er met ISO 1200 uitstekende foto's mee maken, maar je moet weten waar je mee bezig bent.

Ik zal een andere vergelijking maken: iemand die jaren slecht auto rijdt wordt geen betere chauffeur als die opeens een dikke BMW onder de billen krijgt.
Beter is het goed auto te leren rijden en goed overweg te kunnen met een kleine/goedkopere auto. :D.
Maw, je wordt geen betere fotograaf met een dijk van een camera als je niet weet hoe überhaupt een camera werkt.
Als ik zo jouw foto zie denk ik dat je weet waar je mee bezig bent, maar mis je misschien bepaalde technieken...

Groeten

Robby
S@ndr@
Zeer actief

dank je wel Dean, ik weet prima waar ik mee bezig ben, alleen die camera voldeed niet aan mijn verwachtingen, hulp ingeschakeld via foto fora, , maar wat ik met deze EOS camera wel doe zonder problemen , had ik met de NIkon niet over te denken. ik had al een ruisbak bij 200 ISO of hele donker foto`s, meer dan een klein beetje alles uitgeprobeerd, t ding heeft nu een goed nieuw baasje, die hem voornamelijk gebruikt voor filmen
t is de bedoeling dat ik de camera bedien, niet dat de camera bepaald waar ik een grens moet trekken.
Ik neem dus t gereedschap wat aan die verwachtingen voldoet, en de nikon was t niet voor me. :wink:
en voor we in een wellus niettus spelletje terecht komen - zullen we t daar bij laten .
Ik ken zat mensen die prachtige platen uit een NIkon halen, maar ik kan dat niet
ik haal ze uit een Canon :F:
En als jij dan denkt dat ik niet weet waar ik mee bezig ben :U: of techniek mis , who cares en dat moet je dan maar op je eigen rekening schrijven :wink:
t is en blijft een leer proces, en mijn beste foto zal ik ooit nog moeten maken
Dean

Hier wat foto's van Dean die ik net maakte tijdens het uit laten.
Ik heb expres de exif gegevens erbij gezet zodat jullie kunnen zien onder welke instellingen ik de foto's gemaakt heb.
Misschien kan het jullie helpen...

Afbeelding
Exif: 1/1250 - F2.8 op ISO 250

Afbeelding
Exif: 1/1250 - F2.8 op ISO 250

Afbeelding
Exif: 1/1000 - F2.8 op ISO 160, deze foto is moeilijker omdat Dean recht de lens in komt rennen en de autofocus van mijn lens moet dit aan kunnen.
Zo te zien lukt dat aardig...

Afbeelding
Exif: 1/640 - F2.8 op ISO 250

Groeten

Robby
Dean

S@ndr@ schreef:dank je wel Dean, ik weet prima waar ik mee bezig ben, alleen die camera voldeed niet aan mijn verwachtingen, hulp ingeschakeld via foto fora, , maar wat ik met deze EOS camera wel doe zonder problemen , had ik met de NIkon niet over te denken. ik had al een ruisbak bij 200 ISO of hele donker foto`s, meer dan een klein beetje alles uitgeprobeerd, t ding heeft nu een goed nieuw baasje, die hem voornamelijk gebruikt voor filmen
t is de bedoeling dat ik de camera bedien, niet dat de camera bepaald waar ik een grens moet trekken.
Ik neem dus t gereedschap wat aan die verwachtingen voldoet, en de nikon was t niet voor me. :wink:
en voor we in een wellus niettus spelletje terecht komen - zullen we t daar bij laten .
Ik ken zat mensen die prachtige platen uit een NIkon halen, maar ik kan dat niet
ik haal ze uit een Canon :F:
En als jij dan denkt dat ik niet weet waar ik mee bezig ben :U: of techniek mis , who cares en dat moet je dan maar op je eigen rekening schrijven :wink:
t is en blijft een leer proces, en mijn beste foto zal ik ooit nog moeten maken
Oef sorry, ik wist niet dat ik gevoelige snaar raakte :cry:
Maar met ISO 200 ruis op de foto, dat heeft bij mijn weten geen enkele camera.
Was de camera zelf wel in orde, geen bug of zo of andere fabrieksfouten?
Ik verwijt je helemaal niks, dacht dat ik zelf wel netjes was gebleven bij mijn reacties...

Groeten

Robby
Chihuahua-paws
Zeer actief

@Sandra jou foto's zijn prachtig.
Jou uitleg is super in alle gevallen ''heb er zelf wat van opgestoken''
Jij weet prima waar je mee bezig bent. De nikon was het gewoon voor jou niet.
Voor mij is de Canon het bijvoorbeeld niet. Nou jammer dan dan houden wij het bij Sony.

S@ndr@
Zeer actief

Dank je wel Toots
zo is dat, even een voorbeeldje van de nikon nog opgezocht ook een macrotje, met een exif vieuwer kun je de instellingen zien ( ISO 250- zou toch geen enkel probleem moeten zijn voor die camera, :pffff: maar dat was t wel en steeds weer)
Afbeelding
en dan wat ik ervan gemaakt heb na de ruis wasstraat
Afbeelding
o ja en ik heb ook wel eens een auto gehad waar ik gevoelsmatig niets mee kon :blont:
of gewoon niet optimaal voor mij, misschien, niet ieder apparaat is t zelfde
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”