http://www.prooidier.nl/node/3610
Ruikt lekker joh ik heb ze ook liggen

Moderator: moderatorteam
Natuurlijk is het beter om haar slank te houden, maar om een hond echt alles te ontnemen om haar op gewenste gewicht te houden, nee dat zou ik niet doen. Maar goed ik heb makkelijk praten met een slanke hond die van alles tussendoor krijgt en niet te dik word. Juist dankzij de castratieZamunda schreef:Nou, als ze zich niet (altijd) meer kan omrollen dan is dat wel rolmopsachtig denk ikduitse herder schreef:Is Bas echt tonnetje rond of meer voor het oog te dik? Mocht ze ondanks je pogingen toch te dik blijven, zou ik het daarbij laten. Het leven moet ook leuk zijn.
Verder vind ik het zeer verstandig om haar af te laten vallen, omdat Laeken ook aangeeft dat haar pootjes niet je van het zijn én ze zo snel last heeft van de warmte.
Omdat ik echt géén verstand heb van wat er qua suikers of wat dan ook in welk fruit, groente etc. zit,dagmar88 schreef:Waarom zou dat verkeerd zijn? Charlie vindt komkommer, tomaatjes en eigenlijk alles aan groente en fruit net zo lekker als snoep.Lucia schreef: Maar ik sprak laatst iemand die haar kleine hondje echt veel moest laten afvallen en die geeft het hondje echt een komkommer op een dag ipv veel koekjes. Geen idee of dat gezond of slecht is dat heb ik nog niet nagekeken.
Als ze mag kiezen tussen vlees/brokken of een banaan gaat ze steevast voor het laatste.
Op het moment zijn augurken favoriet
laeken schreef:Nee, ze is verre van een rolmops haha, geen zorgen. En ze krijgt teveel voer. Ik ga nu over op wat ze hoort te krijgen en ik verwacht dat ze dan snel weer op gewicht zal zijn. Dus voorlopig geen klachten dat afvallen niet wil. Ik voer teveel en Bas is gezet. Niet moddervet oid want we lopen daar domweg teveel voor. Lang niet iedereen vindt haar ook te dik. Ze heeft een laag op de ribben en er mag best wat af. Ze is verre van schraal maar het is zeker geen hondje met een zadel van vet op de heupen gelukkig. Zover mag het echter ook niet komen. Morgen even een foto voor de juiste beeldvorming
Jij hebt haar gezien, ze is te dik maar niet modder en modder vet toch? Ze kan rennen, spelen en lang en flink in de pas lopen. Geen zadel op de rug en geen speknek. Wel te dik op de ribben.Jion schreef:laeken schreef:Je kan als ze op haar rug ligt haar bewegen in haar spek zonder dat de huid schuurt over de grond. Ze kan dus wel in haar spek bewegen![]()
Dat is dan toch heel sportief van haar.
KVV in de tuin gooien ga ik niet doen.Zamunda schreef:Hebbie ook een foto van bovenaf? Dan kun je straks echt goed het resultaat van gaan zien, dat ze weer een slank dennetje geworden is.
En echt, ik zou toch heel serieus overwegen om de voerbak gewoon een paar maanden weg te bergen, of het toch in ieder geval eens een week uit te proberen. Ze kan dan óók met minder voer véél meer voldaan zijn van haar eten.
Ik weet zeker dat ze het echt leuk gaat vinden om haar kostje bij elkaar te scharrelen in de tuin of het uit kongijsjes te eten.
Die heb ik ook, maar ik zie mezelf daar geen vlees in stoppen. Misschien dat het met stukjes (droge) worst nog wel gaat.Jion schreef:Is een kong wobbler niks? Die zijn meen ik bij Zooplus in de aanbieding en dan hoeft ze niet zo te kauwen.
Ah ja, dat is dan even afwachten inderdaad, of dat met haar scheve bekkie dan wel gaat. Het is wel afvallen voor gevorderden zo hè (scheve pootjes, scheve kaak)laeken schreef:KVV in de tuin gooien ga ik niet doen.![]()
![]()
Kong gaan we zeker halen morgen en dat idee ga ik ook uitvoeren. Bas is geen knager en heeft een mond vol scheve tanden. We moeten dus even kijken hoe dat gaat. Haar kaak lijkt wel doormidden geweest want rechts staan de tanden veel verder naar voren dan links. De hoektanden staan wel een cm verschillend en ook de ondertanden steken ver uit voor de boventanden. Dus we moeten even kijken of ze een kong kan en wil gebruiken.
![]()
Ja, goeie foto! Dat wordt een mooie serie straks
Jion schreef:Nee dat is waar inderdaad.Zamunda schreef:Die heb ik ook, maar ik zie mezelf daar geen vlees in stoppen. Misschien dat het met stukjes (droge) worst nog wel gaat.Jion schreef:Is een kong wobbler niks? Die zijn meen ik bij Zooplus in de aanbieding en dan hoeft ze niet zo te kauwen.Het is nog te vroeg om helder na te denken.
Vind het ook nogal meevallen. Vind haar wat romig, niet eens echt dik.Roompie schreef:Zo heel erg te dik vind ik haar niet. Er mag wel ietsie af maar ze is geen rolmops inderdaad.
Cavom zet ook wel serieus aan. Was het enige waarbij Niko op gewicht bleef.Telgter Toller schreef:Onze Gisée ( 12,5 jr) is ook een groot liefhebster van eten en dus heb ik, om haar goed op gewicht te houden, altijd heel strikt porties afgewogen op de keukenweegschaal en dan kreeg ze 2 x 60 gr Cavom en af en toe KVV Iedere portie afwegen helpt echt, want anders geef je ongemerkt gauw 5 á 10 gr teveel en dat 2 x per dag en 7 dagen per week, is dan toch echt genoeg om aan te komen in gewicht.
Precies, het vet zit direct achter de ellebogen en verder ziet ze er best wel prima uit. En tevreden is ze zeker.tekkel schreef:Ze ziet er goed en tevreden uit. Maar er mag inderdaad wel wat af: ze lijkt in mijn ogen een beetje dik omdat het vooral op de voorhand rond haar schouders zit.
Met een beetje goede wil is ze over een maand zoals je haar hebben wilt want dat ene extra kilootje is er zó af![]()
De kvv bevalt hier heel erg goed. Bas heeft een mooie dikke vacht gekregen, glimt, stinkt niet meer uit haar bekkie en poept mooie strakke donkere drollen. Ik voer dus liefst kvv en dat kan in dit geval ook prima omdat ze het erg lekker vindt en het er dus goed op doet. Wel wissel ik wekelijks 2 x van merk. Dat is nu over. Nu is het Energique. Ik wil kijken of dat goed valt en of ze dan op gewicht kan blijven. Een jojo effect moet ik voorkomen.Roompie schreef:Ik voer Purina Pro Plan adult sensitive. Kost wat maar dan heb je ook wat. Room en Barney doen het er uitstekend op. Ze hebben niet veel nodig om op gewicht te blijven en ik kan ze dan ook gewoon lekkers geven. En ook maar 1x per dag een mooi poepie.
Klopt hoor. Cleo werd 10 keer sneller dik dan Eva en Dapper. Dapper bleef tot hij ziek werd vanzelf mooi schraal. Hij heeft zelfs jaren een bak brokken gehad die gewoon bijgevuld werd als hij op was. Niks gram vet teveel. Eva at als jonge hond zo 800 gram kvv weg en werd nooit dik. Cleo werd snel dik en als zij bij opa en oma was geweest kwam ze standaard 2 kilo zwaarder terugalm@ schreef:Kan je nagaan wat castreren eigenlijk doet. Biko en Reina wegen evenveel (30 kilo, reina was 33 kilo, 3 is ze er intussen al kwijt). Reina krijgt 350 gram kvv aangevuld met boontjes en Biko krijgt 1 kilo en is schraal. Er zit geen spoortje vet op.
Heavy schreef: Ik weet niet of dat gaat lukken het lijkt alsof Bas een iets andere bouw heeft , erg breed aan de borst?
Dit is de mini van mijn dochter 5 jaar oud maar niet gecastreerd![]()
Ook dat scheelt per hond ,Sien(castraat) is 10 en zit superstrak in het pak en vreet als een bootwerker ,weegt de helft van Reina en eet een pond per dag plus de extra's in de vorm van knabbels en gevulde kongetjes.alm@ schreef:Kan je nagaan wat castreren eigenlijk doet. Biko en Reina wegen evenveel (30 kilo, reina was 33 kilo, 3 is ze er intussen al kwijt). Reina krijgt 350 gram kvv aangevuld met boontjes en Biko krijgt 1 kilo en is schraal. Er zit geen spoortje vet op.
Reina kwam hier ook gecastreerd met 14 maanden. Jarenlang is dat nooit een probleem geweest omdat ze zich elke wandeling kapot rende. Nu is ze 9 jaar en met haar artrose knietjes, schouders en ellebogen lukt dat niet meer zo goed en kwam ze aan op de oorspronkelijke hoeveelheid eten. Echt sneu vind ik hetlaeken schreef:Klopt hoor. Cleo werd 10 keer sneller dik dan Eva en Dapper. Dapper bleef tot hij ziek werd vanzelf mooi schraal. Hij heeft zelfs jaren een bak brokken gehad die gewoon bijgevuld werd als hij op was. Niks gram vet teveel. Eva at als jonge hond zo 800 gram kvv weg en werd nooit dik. Cleo werd snel dik en als zij bij opa en oma was geweest kwam ze standaard 2 kilo zwaarder terugalm@ schreef:Kan je nagaan wat castreren eigenlijk doet. Biko en Reina wegen evenveel (30 kilo, reina was 33 kilo, 3 is ze er intussen al kwijt). Reina krijgt 350 gram kvv aangevuld met boontjes en Biko krijgt 1 kilo en is schraal. Er zit geen spoortje vet op.En dat terwijl Cleo elke dag los mocht rennen en rauzen en erg actief was.
Biko is natuurlijk de broer van Eva. Dat schrale is domweg prettig en bij hormonale honden gaat dat haast als vanzelf.
Bas was erg slank maar is dus nu 8 maanden gecastreerd. Langzaam krijgt ze die stofwisseling meer en meer en ik denk dus dat ze hoe langer hoe minder kan eten. Best wel jammer maar het is zoals het is. Van mij had ze niet gecastreerd hoeven worden maar dan had ik geen Spaanse zwerver moeten nemen. Dat komt bij het pakket en so be it.
Maar dat is het punt Tineke, bij Reina lukt dat niet goed meer. Ondanks pijnstilling wandelt ze in een rustig tempo, trekt wel geregeld spelend een sprintje met Biko en echt lang zwemmen gaat ook niet meer. Ze is nog wel tuk op een balletje gooien maar gaat daarbij snel door haar grenzen waardoor ze het weer een dag met manken moet bezuren.Tineke schreef:
Maar ze loopt en zwemt wat af op een dag ,ze is echt heel actief buiten en dat scheelt ook enorm natuurlijk.