Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

complete doofheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

complete doofheid

Ongelezen bericht door Evertje »

Evert is altijd al doof geweest aan zijn linker oor. Zolang ik hem heb, heb ik de belangrijkste commando's ook in gebaren aangeleerd. Maar Evert wordt ook een dagje ouder en ik dacht het al een tijd, maar van het weekend was het een paar keer over duidelijk. Zijn 'goede' oor wordt slechter en hij wordt echt dover.

Maar nu de vraag voor mensen met compleet dove honden, hoe doen jullie dit in de praktijk. Bijvoorbeeld loslopen, ik heb een gebaar voor hier maar als hij voor me loopt roep ik hem en kijkt hij om waarop ik het gebaar geef. Maar zometeen hoort hij mij niet meer. hoe doen jullie dit? Want hij is nog altijd even actief als een jonge blom, lichamelijk is hij verder nog goed.

Dus ik wil graag tips and tricks zodat ik nu nog kan oefenen als hij nog hoort.

Alvast bedankt!
~Suzanne~
Zeer actief

Re: complete doofheid

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Okay, brand me maar af... maar ik zou een tril-halsband overwegen. Op tril dus!!! en dan aanleren "als je het voelt trillen dan kijk je naar mij en kom je biefstuk halen (of knakworst of... weet ik veel) en vertel ik je wat de bedoeling is"... Er zijn ook mensen die een soort laserpen gebruiken maar ja... 1 x mis en je schijnt in de ogen met alle gevolgen van dien.

Suzanne
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door yodi »

Idem
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Waarom zou iemand de neiging krijgen tot "afbranden" ~suzanne~ ? :denken:
Een trilhalsband is een prima hulp bij het roepen van je hond.
De naam wordt vervangen door de trilling.

Het enige is dat het hondje niet precies de richting weet, dus waarschijnlijk zal je nog iets moeten toevoegen (breed zwaaien of een lichtje) Zodat hij bij het rondkijken richting kan gaan bepalen.
Het aanleren van de trilling moet je wel even zorgvuldig doen.
Het is niet bedoeld als correctie, dus hij moet er niet van schrikken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

~Suzanne~ schreef:Okay, brand me maar af... maar ik zou een tril-halsband overwegen. Op tril dus!!! en dan aanleren "als je het voelt trillen dan kijk je naar mij en kom je biefstuk halen (of knakworst of... weet ik veel) en vertel ik je wat de bedoeling is"... Er zijn ook mensen die een soort laserpen gebruiken maar ja... 1 x mis en je schijnt in de ogen met alle gevolgen van dien.

Suzanne
Waarom afbranden? Een zachte trilling als vervanging van geluid om de aandacht te vragen klinkt mij in ieder geval als een goede oplossing in de oren. Net zoals ik mijn hond wel eens even aanraak om contact te maken in plaats van met stem haar aandacht te vragen.

@TS: heb je voor alle reguliere commando's al gebaren? Lijkt me nog best een uitdaging. Als ik mijn hond iets vraag, doe ik met mijn handen vast wel eens iets, maar nooit een standaard gebaar. Ja, ik knip in mijn vingers en wijs naar de grond als ik echt klaar ben met haar getreuzel om te gaan liggen. Dat is het dan wel. Ik vind het fascinerend. Ik had er ook nog nooit over nagedacht hoe je dat eigenlijk doet met een volledig dove hond.
ranetje
Zeer actief

luna2906 schreef: @TS: heb je voor alle reguliere commando's al gebaren? Lijkt me nog best een uitdaging. Als ik mijn hond iets vraag, doe ik met mijn handen vast wel eens iets, maar nooit een standaard gebaar. Ja, ik knip in mijn vingers en wijs naar de grond als ik echt klaar ben met haar getreuzel om te gaan liggen. Dat is het dan wel. Ik vind het fascinerend. Ik had er ook nog nooit over nagedacht hoe je dat eigenlijk doet met een volledig dove hond.
Door vanaf de basis de gebaren die je maakt iets uitdrukkelijker en preciezer te maken. :wink:
Bij een training waarbij je met iets lekkers werkt om een hond te leren te gaan zitten,liggen, staan, volgen, enz. op commando, maak je eigenlijk al een gebaar.

Meestal bouw je die handbeweging later af, zeker in de G&G hondensport omdat dat punten kost op examens.
Maar je kunt ze ook blijven gebruiken.
Ik ben ze zelf ook altijd blijven gebruiken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

ranetje schreef: Ik ben ze zelf ook altijd blijven gebruiken.
Hier hebben ze er zelfs een voorkeur voor :denken:

Onze oude hond werd doof en daarbij moesten die gebaren inderdaad verder uitgewerkt worden.
Daarom ben ik er bij mijn eigen honden mee begonnen dat meteen te doen.
Evertje
Zeer actief

Nou Suzanne, ik had de opties expres open gelaten maar de trilband had ik zelf ook aan zitten te denken. En dan op z'n aller lichtst. Iemand nog tips voor goede modellen voor een hondje van 7,5 kilo hij heeft maar zon ielig nekje?

Ik heb nu voor alle dagelijkse commando's een handgebaar, zit, af, blijf, wachten, hier en naast. Zwaaien moest ik al regelmatig omdat hij moeilijk kan bepalen waar mijn stem vandaan komt met 1 oor. Vooral als hij me niet direct kan zien.

Hij hoort me nu niet meer als ik hem gewoon roep als jij ligt te dutten of ergens geconcentreerd alleen mee bezig is. Als ik wat harder fluit gaat het nog goed. Ik hoop dat het nog een tijd duurt voordat hij helemaal doof is, maar ik ben liever goed voorbereid zodat hij nog los kan.
Laatst gewijzigd door Evertje op 30 jun 2014 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

dagmar88 schreef:
ranetje schreef: Ik ben ze zelf ook altijd blijven gebruiken.
Hier hebben ze er zelfs een voorkeur voor :denken:

Onze oude hond werd doof en daarbij moesten die gebaren inderdaad verder uitgewerkt worden.
Daarom ben ik er bij mijn eigen honden mee begonnen dat meteen te doen.
Voor de basis commandoś heb ik inderdaad stem EN gebaar en blijf dat gebruiken. Soms is gebaar het beste, soms stem. En met het idee; als ze doof worden, kunnen ze nog zien wat ik bedoel.
Ik ging er wel van uit... dat ze ooit op latere leeftijd doof worden en dat dan dingen als "rol" en "twist" toch niet zo heel belangrijk meer zijn ;-)

De "basis-commandoś " in de zin van gehoorzaamheid staan vaak wel op stem- en gebaarcue, maar de trucjes niet (allemaal).

Suzanne
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

ranetje schreef:
luna2906 schreef: @TS: heb je voor alle reguliere commando's al gebaren? Lijkt me nog best een uitdaging. Als ik mijn hond iets vraag, doe ik met mijn handen vast wel eens iets, maar nooit een standaard gebaar. Ja, ik knip in mijn vingers en wijs naar de grond als ik echt klaar ben met haar getreuzel om te gaan liggen. Dat is het dan wel. Ik vind het fascinerend. Ik had er ook nog nooit over nagedacht hoe je dat eigenlijk doet met een volledig dove hond.
Door vanaf de basis de gebaren die je maakt iets uitdrukkelijker en preciezer te maken. :wink:
Bij een training waarbij je met iets lekkers werkt om een hond te leren te gaan zitten,liggen, staan, volgen, enz. op commando, maak je eigenlijk al een gebaar.

Meestal bouw je die handbeweging later af, zeker in de G&G hondensport omdat dat punten kost op examens.
Ja als je van tevoren weet dat je hond doof is. Maar stel Luna zou nu ineens doof worden, als in volledig. Dan heb ik toch wel een serieus probleem. Dan heb ik alleen een gebaar voor 'af' :help: Laten we maar hopen dat het niet gebeurd. In de tussentijd let ik wat beter op of ik misschien toch stiekem gebaren maak bij het geven van een commando. En lees ik natuurlijk mee of Evertje oplossingen vindt voor de situatie en hoe zich dat ontwikkelt :)
Evertje
Zeer actief

Nou qua aanleren is niet zo heel lastig, zelfde als een nieuw commando aanleren. Die hond weet in het begin ook niet de betekenis van het woord zit, net zo min als ik m'n wijsvinger naar beneden wijs. Bij Freek gaat het ook automatisch om beide aan te leren eigenlijk. Gewoon consequent je gebaar aan een commando koppelen, valt t kwartje snel genoeg.
Maar goed ik weet al 4 jaar dat de kans groot is dat hij helemaal doof wordt, tijd zat om te oefenen gehad haha.
ranetje
Zeer actief

luna2906 schreef:
ranetje schreef:

Ja als je van tevoren weet dat je hond doof is. Maar stel Luna zou nu ineens doof worden, als in volledig. Dan heb ik toch wel een serieus probleem. Dan heb ik alleen een gebaar voor 'af' :help: Laten we maar hopen dat het niet gebeurd. In de tussentijd let ik wat beter op of ik misschien toch stiekem gebaren maak bij het geven van een commando. En lees ik natuurlijk mee of Evertje oplossingen vindt voor de situatie en hoe zich dat ontwikkelt :)
Een beste kans dat jouw honden allang veel meer aan jouw lichaamstaal aflezen dan jij in de gaten hebt :wink:

Ik heb een dove pup op les gehad en dat ging prima op koekje met bijbehorend gebaar :ok:
En ik denk dat jouw hond als deze plotseling doof zou worden de gebaren heel snel oppikt.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Evertje schreef:Nou Suzanne, ik had de opties expres open gelaten maar de trilband had ik zelf ook aan zitten te denken. En dan op z'n aller lichtst. Iemand nog tips voor goede modellen voor een hondje van 7,5 kilo hij heeft maar zon ielig nekje?

Ik heb nu voor alle dagelijkse commando's een handgebaar, zit, af, blijf, wachten, hier en naast. Zwaaien moest ik al regelmatig omdat hij moeilijk kan bepalen waar mijn stem vandaan komt met 1 oor. Vooral als hij me niet direct kan zien.

Hij hoort me nu niet meer als ik hem gewoon roep als jij ligt te dutten of ergens geconcentreerd alleen mee bezig is. Als ik wat harder fluit gaat het nog goed. Ik hoop dat het nog een tijd duurt voordat hij helemaal doof is, maar ik ben liever goed voorbereid zodat hij nog los kan.
Er zijn dacht ik wel banden speciaal voor kleine honden............
Ga eens in overleg met dogtra?
Misschien hebben ze wel een suggestie voor je :ok:
Afbeelding
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Zo'n trilband lijkt me een prima idee.
Toen onze vorige hond oud en erg doof werd realiseerde ik me pas hoe een gebaren mens ik ben. Het duurde in die zin zelfs vrij lang voor ik overtuigd was van zijn doofheid omdat hij toch altijd zo goed "luisterde". Maar dat bleek dus "goed kijken" te zijn. Daarnaast leek hij ook wel gevoelig voor trillingen. In huis zeker; even met de voet op de vloer tikken en zijn kop kwam al omhoog, de voordeur die dicht ging kende hij ook. Ik dacht dat hij op rustige paadjes of grasveldjes ook trillingen voelde, als ik hard op de grond stampte keek hij om (maar of dit wetenschappelijk juist is en geen toeval......???)

Ik heb met Ezio bewust op mijn bewegingen gelet met trainen (het valt mij trouwens op hoeveel mensen minimaal gebruik maken van hun motoriek in deze) Hij kent dan ook vrijwel alle basiscommando's en een behoorlijk aantal "kunstjes" met alleen gebaren. Wat ik ook een goede in deze vind is dat je van zelf ook niet meer zo gaat schreeuwen tegen je hond en hij kijkt beter naar je.

Soms vind ik het ook een mooi gezicht als je iemand op gewoon volume tegen een hond hoort praten bij oefeningen etc. en waarbij vooral de bewegingen soms minimaal maar wel nadrukkelijk zijn of soms juist heel sierlijk en de hond mooi soepele reactie geeft.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

ranetje schreef:
luna2906 schreef:
ranetje schreef:

Een beste kans dat jouw honden allang veel meer aan jouw lichaamstaal aflezen dan jij in de gaten hebt :wink:

Ik heb een dove pup op les gehad en dat ging prima op koekje met bijbehorend gebaar :ok:
En ik denk dat jouw hond als deze plotseling doof zou worden de gebaren heel snel oppikt.
Ik sta er soms van te kijken hoe goed Gol mijn lichaamstaal kent, vanmiddag werd ik er toevallig van bewust dat ik met een hoofddraai Gol naar mijn rechterkant dirigeerde toen we honden moesten passeren die ik niet vertrouwde. Dat heb ik wel met meer commando's, ik praat veel met mijn lijf dus het gaat vrij automatisch en meestal onbewust. Ik denk dat als ze doof zou worden ik alleen op een andere manier aandacht zou moeten vragen, volgens mij kan ze verder alles (en beter) op gebaar.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja, zo'n trilband lijkt me een goede optie. Als ik jou was zou ik die nu al aan gaan leren zodat het er goed inzit als hij straks echt doof is. En als je hem hebt aangeleerd, mag ik dan eens komen buurten? Ben ontzettend benieuwd naar zo'n trilband. Ik zou trouwens wel kijken voor een trilband zonder schokfunctie, je wil niet per ongeluk een keer op het verkeerde knopje drukken :80:
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Nooit bewust over nagedacht dat dat nog wel eens van pas zou komen, maar ik heb echt voor alle commando's ook een gebaartje. Ik werk ook regelmatig in alle stilte met 'm. Ze zijn misschien niet allemaal even goed uitgedacht of uitgewerkt, maar ik kán Ol zonder spreken bijna alle bekende dingen laten uitvoeren. Of tenminste, z'n kunstjesrepertoire is niet enorm hoor, maar zit, af, lig, hierkomen en afblijven (en nog wat leuke truukjes) kan ie op handcommando :)
Telgter Toller
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tollers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Telgter Toller »

van jongs af aan, heb ik mijn honden geleerd om ook op handgebaren te reageren. In eerste instantie was dat, omdat we aan een redelijk drukke weg wonen en ik niet wil dat de honden zomaar uit de auto springen. Door het raam heen, geef ik door middel van gebaren al aan, dat ze moeten zitten, en blijven zitten. Inmiddels bewijst de "gebarentaal" nog meer zijn nut, want sinds een paar jaar weten we dat onze Gisée, nu 12 jr en 9 mnd, eerst minder ging horen en al 2 jaar stokdoof is. Doofheid is niet alleen een omslag voor haar als hond, maar ook voor mij als eigenaar. Wil ik eigenlijk, dat de hond altijd op mij let, nu is het andersom. Sinds Gisée doof is, moet ik nog veel meer opletten, waar zij is. Gisée draagt daarom naast een penning met mijn telefoonnummer, een bel aan haar halsband. Door die bel kan ik in ieder geval horen waar ze is. Gisée kan bij voorbeeld een paar meter verderop achter een paar struiken staan, maar ik zou haar dan dus al kwijt kunnen zijn, want ik kan haar niet roepen en al is ze dan oud, stokdoof en ziet ze langzamerhand ook wat minder, ze kan nog flink tempo maken als ze haar neus achterna gaat. Gisée geniet ontzettend van loslopen en lekker haar eigen gangetje gaan en doordat ze een bel draagt, kan dat ook nog. Ik loop een stuk meer ontspannen met haar, zolang ik de bel maar hoor en zij heeft van dat ding geen last, want ze hoort hem niet. Overigens is het ook duidelijk dat Gisée zich aangepast heeft aan haar doofheid, want bij een afslag van het pad, kijkt ze altijd waar ik heen ga, of kijkt even om, of zij de juiste keus heeft gemaakt

Afbeelding
Groetjes,
Mariëtte

Ylva 24-10-2013
Sybèl 09-04-2016
Freya 12-10-2016
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Met Finn ben ik bewust commando's met handgebaren gaan aanleren, gewoon voor de leuk maar later bleek het ontzettend handig. Het was ook een hond die vaak op afstand ook contact zocht dus extra handig. Bij Bluf heb ik het toen ook gedaan. En al dacht ik dat ze er geen jota van begreep, tegenwoordig zie ik dat ze wel degelijk op handgebaren of hoofdknikjes reageert. Temeer ook omdat zij nu ook veel meer contact zoekt op afstand of ook als ze bij me loopt.
Bij een hond die doof wordt lijkt het me dus wel makkelijker werken als de hond uit zichzelf vaak een blik op de eigenaar werpt. Heb je niet zo'n hond dan wordt het al wat lastiger denk ik, want zie dan maar zijn aandacht te krijgen.
Zelf was en ben ik nog steeds erg blij en "belonend" als de honden uit zichzelf contact maken tijdens het wandelen, dat stimuleert denk ik ook weer de honden meer om af en toe weer eens te zien waar het baasje uithangt :wink:
En dat was niet altijd vanzelfsprekend bij bijvoorbeeld Bluf, en bij Jol ook niet. Beetje einzelgängers soms.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”