Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezocht :)

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

JBK

Re: Onze zoektocht naar een nieuwe huisgenoot; Ideeën gezoch

Ongelezen bericht door JBK »

Bullterriers (volgens mij alle varianten en gelijken) moeten een speciale cursus volgen of bewijs van goed gedrag hebben, in bepaalde kantons. Daar moet je maar net zin in hebben.
Naast de andere eventuele bezwaren als verdraagzaamheid e.d..
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

De meeste herders blaffen. Da's een beetje inherent aan het soort hond: aanslaan bij onraad. Bij sommige rassen kan dat ontaarden in oeverloos blaffen maar dat is ook meestal weer met opvoeding in goede banen te leiden.
Wat betreft het actieve gedeelte, ook daar verschillen herders natuurlijk onderling. De collie is ook een herder maar die kan ik met de beste wil ter wereld niet (overmatig) actief noemen, al doen ze graag iets samen met de baas. Kindvriendelijk zijn ze zeker, zowel de kort- als de langhaarvariant. Beschermend naar de baas toe, kan ik ze ook niet echt noemen maar grote(re) honden schrikken natuurlijk wel eerder af dan formaat chihuahua. :mrgreen:

Maar is een bouvier niet iets? Leuke stabiele en baasgerichte honden en staan hun mannetje (of vrouwtje) als de nood aan de man komt.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Winston schreef:
Een herder is ook te vermaken door hem gewoon zelf te entertainen. Je hoeft daarvoor echt niet perse op een club of iets dergelijks te trainen. Ik zie een hollandse herder (lang/-of ruwhaar) of een witje wel in de situatie passen.
Een beetje herder zie ik liever niet zichzelf entertainen. Het gaat er in dit geval om dat er een kinderwens is. En dat gaat gepaard met tijdelijk minder aandacht voor de hond. Als je pech hebt gaan sommige individuen proberen een stapje hoger te komen of gaan zelf maar invulling geven aan bepaalde zaken zonder de sturing die ze nodig hebben met alle vervelende gevolgen van dien.
Afbeelding
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder

Ongelezen bericht door Winston »

Marjoleine schreef:
Winston schreef:Een herder is ook te vermaken door hem gewoon zelf te entertainen. Je hoeft daarvoor echt niet perse op een club of iets dergelijks te trainen. Ik zie een hollandse herder (lang/-of ruwhaar) of een witje wel in de situatie passen.
Maar dat moet je dan wel zelf doehoen!!!
Lezen jullie wel?
Maar ze heeft toch ook niet gezegd dat ze er niks mee wilt doen? Ze zoekt een baasgerichte hond, die waaks is wanneer het moet en will to please heeft.

Ik denk dat de herders die ik genoemd had best wel tevreden kunnen zijn met lange wandelingen, wat gehoorzaamheid, apporteren, wie weet zoekspelletjes en samen hardlopen of fietsen. Bedenk maar wat.

Als dat teveel gevraagd is dan misschien inderdaad doorzoeken naar een bankhanger.
Winston
Actief

alm@ schreef:
Winston schreef:
Een herder is ook te vermaken door hem gewoon zelf te entertainen. Je hoeft daarvoor echt niet perse op een club of iets dergelijks te trainen. Ik zie een hollandse herder (lang/-of ruwhaar) of een witje wel in de situatie passen.
Een beetje herder zie ik liever niet zichzelf entertainen. Het gaat er in dit geval om dat er een kinderwens is. En dat gaat gepaard met tijdelijk minder aandacht voor de hond. Als je pech hebt gaan sommige individuen proberen een stapje hoger te komen of gaan zelf maar invulling geven aan bepaalde zaken zonder de sturing die ze nodig hebben met alle vervelende gevolgen van dien.
Niet zichzelf entertainen. Je herder zelf entertainen door dingen met hem te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Winston schreef:
Marjoleine schreef:
Winston schreef:Een herder is ook te vermaken door hem gewoon zelf te entertainen. Je hoeft daarvoor echt niet perse op een club of iets dergelijks te trainen. Ik zie een hollandse herder (lang/-of ruwhaar) of een witje wel in de situatie passen.
Lezen jullie wel?
Maar ze heeft toch ook niet gezegd dat ze er niks mee wilt doen? Ze zoekt een baasgerichte hond, die waaks is wanneer het moet en will to please heeft.

Ik denk dat de herders die ik genoemd had best wel tevreden kunnen zijn met lange wandelingen, wat gehoorzaamheid, apporteren, wie weet zoekspelletjes en samen hardlopen of fietsen. Bedenk maar wat.

Als dat teveel gevraagd is dan misschien inderdaad doorzoeken naar een bankhanger.
Nee, ze zegt dat ze er niet altijd evenveel tijd aan kunnen geven.
En dan heb je kans dat die herder zelf iets gaat doen.

En bovendien heeft Alma nog een punt, die kinderwens.

Een hond die in dit plaatje past is niet per se een bankhanger trouwens, he. Beetje kort door de bocht.
Er zijn echt wel goede erfhonden die stabiel en verdraagzaam zijn, beschermend als het moet en sportief en niet zo tuk op aandacht en bezigheidstherapie als de gemiddelde herder.

edit: Winston, je leest niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Het is wel handig om ook mee te nemen waar ts woont en wat daar de lange wandelingen wss/mogelijk inhouden. Een lange wandeling in de bergen is voor een hond al heel anders dan een lange wandeling in het vlakke Nederland.
Ik merk ook aan Layla dat ze aan een bergwandeling net zoveel heeft als aan een training. En als je dat twee keer per week doet...
Overigens zou ik als je juist dit soort wandelingen ook wilt doen, kijken naar een niet te zwaar hondje dat niet te snel onder de indruk is. Het is prettig als je ze onderweg ergens overheen kan tillen, ook in je eentje.
Waar wonen jullie bij de grens? Ik woon in Zwitserland namelijk, mss is het te doen om bv eens op de helft af te spreken? Dan kunnen jullie ook kennis maken met een mechel en een berghond
Afbeelding
Winston
Actief

Marjoleine schreef:
Winston schreef:
Marjoleine schreef:
Lezen jullie wel?

Nee, ze zegt dat ze er niet altijd evenveel tijd aan kunnen geven.
En dan heb je kans dat die herder zelf iets gaat doen.

En bovendien heeft Alma nog een punt, die kinderwens.

Een hond die in dit plaatje past is niet per se een bankhanger trouwens, he. Beetje kort door de bocht.
Er zijn echt wel goede erfhonden die stabiel en verdraagzaam zijn, beschermend als het moet en sportief en niet zo tuk op aandacht en bezigheidstherapie als de gemiddelde herder.

edit: Winston, je leest niet.
Ik lees prima.

Ik vind dat een herder wel zou kunnen passen in het plaatje wat zij schets.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Winston schreef: Ik lees prima.

nou als je een beetje herderachtige waakse herder hebt kun je dat gezellig ongelimiteerde binnenkomen van vriendjes wel vergeten.
en ook dat zijn van die dingen die later pas blijken en niet als je dat schattige pupke in je handen houdt.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
alm@
moderator

Winston schreef:
alm@ schreef:
Winston schreef:
Niet zichzelf entertainen. Je herder zelf entertainen door dingen met hem te doen.
Wij praten compleet langs elkaar heen.
Afbeelding
heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder

Ongelezen bericht door heimwee »

Wauw wat een reacties allemaal! En een discussie over de herder ;)

Ik zal proberen om snel nog even wat verduidelijking te scheppen voordat ik toch echt helaas aan het werk moet;
Ik vind het geen enkel probleem, en zelfs heerlijk, om ook binnenshuis veel met de beesten bezig te zijn. Dat doen we nu met onze poezen en dat zal met een hond niet anders zijn.
Een "normale" week bij ons zonder hond bevat sowieso al de volgende activiteit:
Mijn vriend gaat gemiddeld 1 tot 2 keer per week tenminste 2 uur in de bergen wandelen (idd wat anders dan de gemiddelde Nederlandse wandeling ;))
Ik ga gemiddeld 1 tot 2 keer per week na het werk een half uur hardlopen (ook in de bergen). Of in de zomer zwemmen in het meer.
Dit zouden we sowieso voortzetten wanneer er een hond komt. Daarnaast vind ik het heerlijk 's ochtends voor het werk een flink stuk te wandelen (ook hier achter het bos/bergen in). Dus dat is sowieso tenminste iedere ochtend een drie kwartier bergwandeling voor de hond :)

Maar, er zullen ook wel eens weken zijn dat het op het werk zo druk is, of buiten zulk verschrikkelijk weer, dat het er even niet van komt om naast de "gewone" 3x per dag wandeling flinke activiteit in te plannen. Dit moet je de border collie van familie van mij bijvoorbeeld niet aandoen, die zou met een dag dood ongelukkig zijn binnenshuis.

Als de herder op zulke dagen ook tevreden is met 3x per dag wandelen en lekker binnen zoekspelletjes ed. Dan zou het inderdaad wel kunnen passen.

Mbt waakzaamheid; ik realiseer me goed dat een waakzame hond zal aanslaan op het moment dat hij denkt dat er onraad is. Dat vraag ik ook van hem. Maar ik wil hem wel kunnen trainen dat hij niet, net als de hond van de buren die mij heel goed kent, iedere keer dat er iemand langsloopt een blafconcert geeft.

Daarnaast realiseer ik me goed dat het veel uit maakt waar een hond vandaan komt. Wie de ouderdieren zijn ed. Ieder hond is een individu, maar op basis van achtergrond kun je toch een redelijke inschatting maken van wat voor een hond je in huis haalt. We zullen dus ook niet een ras kiezen en opzoek gaan naar de eerste de beste pup.

Waar ik niemand nog aan heb zien refereren is de poezen die wij in huis hebben. Deze zijn jong, nog geen jaar. Kun je over het algemeen een herderspup goed aanleren dat de poezen in huis lief zijn, van knuffelen houden en niet achterna gezeten willen worden?
Die poezen zijn er namelijk al en gaan ook niet meer weg..

Mbt tot herders en kinderen: Is dit herder eigen - opstandig wanneer aandacht in het geding komt? Of zijn dit individuen?
nou als je een beetje herderachtige waakse herder hebt kun je dat gezellig ongelimiteerde binnenkomen van vriendjes wel vergeten.
en ook dat zijn van die dingen die later pas blijken en niet als je dat schattige pupke in je handen houdt.
-> Ook wanneer ze zijn voorgesteld aan de vriendjes? Als in, een keer een rustige introductie in de trant van, dit is goed volk? Of zullen ze vreemd volk gewoon in zijn totaliteit niet waarderen

Jeanettebo, wat een leuk aanbod! Wij wonen in Luino aan t Lago Maggiore. En jij?

& Alle andere suggesties mbt rassen, Staffords lijken mij inderdaad geen match, de honden die ik daarvan ken voelen niet als een match met wat wij zoeken. En de andere rassen ken ik (nog) niet, ga ik meer over lezen!
Laatst gewijzigd door heimwee op 10 jul 2014 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Winston
Actief

renee-uk schreef:
Winston schreef: Ik lees prima.

Als je een hond zoekt die als vereiste nummer 1 een beschermende inslag heeft kan inderdaad zijn dat die hond dan waaks is.

Ik heb hier ook twee hele waakse honden lopen. Ik bepaal nog altijd zelf wel wie wel of niet binnen komt. Wil je dat niet hebben dan is het misschien beter te zoeken naar een niet waakse hond.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Wat denk je van een werktype labrador? Dat is niet hetzelfde als zo een veel te dik plaat voor de kop mormel. Een zwart exemplaar kan ook afschrikken.
Of een korthaar Schotse collie?

Overigens kun je tijdens het wandelen prima zoek- en apporteerspelletjes doen oid. Als je het mij van ten voren had gevraagd had ik misschien gezegd dat ik max een half uur wilde wandelen op een dag. Ik doe wel iets meer dan dat :mrgreen:
Winston
Actief

alm@ schreef:
Winston schreef:
alm@ schreef:
Winston schreef:
Wij praten compleet langs elkaar heen.
Dan snap ik je reactie niet want ik heb nergens gezegd dat een herder zichzelf zou kunnen of moeten entertainen.
renee-uk
Zeer actief

ik heb in totaal 7 herders gehad waarvan er een niet met katten kon en ik haar dat ook niet geleerd kreeg.
dat hondje was een herplaatser en in haar verleden waren er wat rare dingen uitgehaald met katten en ik denk dat dat de oorzaak was, al zal ik dat nooit zeker weten natuurlijk.
de andere 6 herders ( x groenendaeler/dh, acwh, witjes en duitsers) hadden geen enkel probleem met de in huis levende katten, maar buiten wilden ze best wel achter vreemde, wegrennende katten aan.

ik denk niet dat kinderen qua (gemiste) aandacht een probleem zullen zijn bij een gezonde herder, die horen tot de roedel en de roedel is waar een herder voor leeft ;)
heb meer bedenkingen bij het meebrengen en ongelimiteerd binnenlopen van vriendjes van de eigen kinderen, dat wil - onbegeleid- niet altijd goed gaan bij herdershonden.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Valerie schreef:Wat denk je van een werktype labrador? Dat is niet hetzelfde als zo een veel te dik plaat voor de kop mormel. Een zwart exemplaar kan ook afschrikken.
Of een korthaar Schotse collie?

Overigens kun je tijdens het wandelen prima zoek- en apporteerspelletjes doen oid. Als je het mij van ten voren had gevraagd had ik misschien gezegd dat ik max een half uur wilde wandelen op een dag. Ik doe wel iets meer dan dat :mrgreen:

En collies zijn bijzonder kindvriendelijk én tolerant naar andere honden en dieren. Ik heb 30 jaar lang meerdere collies samen met katten gehouden. En de katten waren de baas. :mrgreen:
Ik heb maar één collie gehad die niet goed met katten kon. Maar goed, hij kon ook niet met andere honden. Of met kinderen. Of volwassenen. Soms zelfs niet eens met zichzelf.
Maar aan hem was dus een forse steek los. :schrik:

Nog een edit: maar waakhonden zijn het niet. En ze kunnen ahem... redelijk 'vocaal' zijn. Moet je dus wel trainen. Mijn honden mogen bijvoorbeeld als de deurbel gaat 3x blaffen. Daarna moeten ze de bek houden. En blaffen als er iemand langsloopt is sowieso streng verboden (woon in een rijtjeswoning in een kinderrijke buurt). En dat doen ze dus ook niet.
Laatst gewijzigd door lieke op 10 jul 2014 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

En ze kunnen ook best met een dagje minder toch?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

heimwee schreef: En de andere rassen ken ik (nog) niet, ga ik meer over lezen!
Ik denk serieus dat de wetterhoun goed zou passen.
Verdraagzaam, waaks, vriendelijk en erg sociaal, beschermend als dat moet en kan uitstekend met alle dieren waar hij mee opgroeit.
Ik heb er twee en onze katten worden gedurig gewassen.

Enfin, ik heb de link voor het karakter al gegeven, het uiterlijk vind je in mijn onderschrift.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Een leuke kruising, bijvoorbeeld herder/labrador? :mann:
Rottweiler/ labrador vind ik ook erg leuk, er loopt er hier een in de buurt. Iets minder schattig dan een labrador, wat groter en wat waakser. Maar wel ontzettend lief! Al weet je nooit hoe een kruising precies gaat uitgroeien natuurlijk.
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Dat zijn wel eisen die volgens mij moeilijk in één hond gevonden kunnen worden, nog afgezien van de individuele verschillen.
Herders zijn over het algemeen gehoorzaam en actief maar dat gaat wel gepaard met een veel energie en aandachtvragerij. Het zijn goede waakhonden maar vaak geen allemansvrienden en ook vocaal. Goede waakhonden die meer relaxed zijn, zijn vaak wel weer een stuk zelfstandiger en trekken meer hun eigen plan. Dat heeft overigens weinig te maken met trouw aan de baas, want dat zijn ze wel.
De meeste honden kunnen van jongs af aan prima leren met eigen katten om te gaan trouwens.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

renee-uk schreef:heb meer bedenkingen bij het meebrengen en ongelimiteerd binnenlopen van vriendjes van de eigen kinderen, dat wil - onbegeleid- niet altijd goed gaan bij herdershonden.
Ja, dat is inderdaad een punt. Mijn witje slaat aan bij iedereen die binnenkomt, ook mensen die ze goed kent en die ze lief vindt. En al doet ze niks, ze kan toch zeer intimiderend overkomen op zo'n moment. Vooral voor een kind.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Roo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roo »

Een boxer zou misschien goede keus kunnen zijn. Meestal waaks en stoer, lieve familie honden , actief genoeg om veel mee te bewegen maar kunnen ook prima een dagje zonder beweging. Ook vrij rustig.
Alleen zoek zeker een goede fokker want de gezondheid in boxers is dramatisch.
Winston
Actief

Miranda schreef:
renee-uk schreef:heb meer bedenkingen bij het meebrengen en ongelimiteerd binnenlopen van vriendjes van de eigen kinderen, dat wil - onbegeleid- niet altijd goed gaan bij herdershonden.
Ja, dat is inderdaad een punt. Mijn witje slaat aan bij iedereen die binnenkomt, ook mensen die ze goed kent en die ze lief vindt. En al doet ze niks, ze kan toch zeer intimiderend overkomen op zo'n moment. Vooral voor een kind.
Als je dat niet kan begeleiden en er lopen ongelimiteerd kinderen in uit, zonder controle op de hond te hebben, dan ben ik het met jullie eens dan beter voor een ander ras te gaan.
alm@
moderator

Winston schreef: Dan snap ik je reactie niet want ik heb nergens gezegd dat een herder zichzelf zou kunnen of moeten entertainen.
Je hebt gelijk, ik heb over een woordje heen gelezen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

heimwee schreef:
-> Ook wanneer ze zijn voorgesteld aan de vriendjes? Als in, een keer een rustige introductie in de trant van, dit is goed volk? Of zullen ze vreemd volk gewoon in zijn totaliteit niet waarderen
dat is individu-afhankelijk en dus een van de dingen die je niet kunt incalculeren als je een pup koopt.

mijn kattenhatende gina zou er geen enkel probleem mee gehad hebben, die was stapel op mensen en vooral op kinderen of ik ze nou binnenliet of dat ze zelf binnenkwamen, dat maakte niks uit voor haar.
met mijn andere herders wisselde het van geen probleem met bekende mensen als ze achterom de tuin inkwamen via ze wel de poort door laten komen maar aan ze vastgeplakt blijven tot wij zeiden dat het goed was tot niemand toelaten als we er zelf niet bij waren.
en zoals ik al zei weet je niet hoe een hond in dat opzicht zal worden als je een pup koopt.

edit: ik zie dat ik alleen illustreer wat inge o ook al zegt ;)
Laatst gewijzigd door renee-uk op 10 jul 2014 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Een corgi!
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
heimwee
Zeer actief

Ongelezen bericht door heimwee »

Nog even ter aanvulling;

De situatie schets in mijn eerste post is een ideaal plaatje, zoals ik in die post al schreef zullen we waarschijnlijk geen hond vinden die aan alle punten voldoet. Iedere hond heeft voor en nadelen. Waar het mij om gaat is van ervarings deskundigen een zo goed mogelijk beeld krijgen van de positieve punten maar ook de punten om rekening mee te houden.

Op die manier kunnen we een weloverwogen keus maken van welk risico we wel zouden willen nemen en welk misschien niet.

Dat het trainen van hond met waakinstinct veel tijd en geduld zal vragen ben ik mij ten degen van bewust en dit zie ik als vanzelfsprekend.

Als het bijvoorbeeld betekend dat kinderen niet los in en uit kunnen lopen maar alleen onder begeleiding, wellicht is dat prima in overweging te nemen. Als de kans heel erg groot is dat de hond met voor hem vreemden, mensen buiten de familiekring, in een apart kamertje moet zitten.
Kijk dat zou ik jammer vinden, voor de hond en voor ons.

Inmiddels gaat het in zijn algemeenheid over "herders" - zit er geen verschil in der verschillende soort herders onderling mbt verdraagzaamheid van vreemde ed?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

heimwee schreef: Inmiddels gaat het in zijn algemeenheid over "herders" - zit er geen verschil in der verschillende soort herders onderling mbt verdraagzaamheid van vreemde ed?
Nee, dat is echt een individuele karaktertrek.

Mijn witje kan heel erg goed met heel kleine kindjes, dan is ze echt uiterst teder en voorzichtig. Baby's, peuters en kleuters hebben niks van haar te vrezen. Maar zodra ze ouder worden (lagere school) wil ze er niks meer van weten, en blaft ze elk kind aan dat haar wil benaderen.
Ik heb verschillende herders gehad, en waar de één een enorme kindervriend was, wou de ander er niks van weten. Ik heb nooit kunnen ontdekken dat de ene soort herder kindvriendelijker zou zijn dan de ander.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
alm@
moderator

Herders zijn wakers. En uiteraard zitten er verschillen tussen individuen. Een goede fokker kan je helpen een pup uit te zoeken die het best bij jullie en jullie situatie past. Maar dan nog geeft het geen garantie voor de toekomst :wink:
Afbeelding
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Inge O schreef:
heimwee schreef:
Dat het trainen van hond met waakinstinct veel tijd en geduld zal vragen ben ik mij ten degen van bewust en dit zie ik als vanzelfsprekend.

Als het bijvoorbeeld betekend dat kinderen niet los in en uit kunnen lopen maar alleen onder begeleiding, wellicht is dat prima in overweging te nemen.
als je er zo tegenaan kijkt zou een hovawart ook prima kunnen passen - over hun karakter (en de rest) kan je meer info vinden op mijn site (link in mijn onderschrift).
En ze zijn ook nog zo mooi die hovawarts! :I:
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”