Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteren leren is ZO makkelijk

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sidhe
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): chihuahua, berner sennen
Aantal honden: 2

Apporteren leren is ZO makkelijk

Ongelezen bericht door Sidhe »

Voor ons niet dus :boos:

Ik blijf vermoedelijk eeuwig in de klasse A van de basisgehoorzaamheidscursus met mijn ene hond want apporteren is een grote no, nog sterker: zelfs de gevraagde 'intentie tot apporteren' kan ik wel vergeten.

Ik werk met een bal in een sok. De sok heb ik ervoor bij mij in bed gehad bij het slapen en het geheel bewaar ik in een zakje met snoepjes, in de hoop dat het aantrekkelijk genoeg werd om er desnoods alleen maar aan te snuffelen (jaja, die intentie tot dus :P )

Geprobeerd:
- weggooien dichtbij, ver weg, iemand anders mee laten rennen, zelf met een touw slepen.
- belonen als ze haar neus er tegenaan doet.
Ze stopt al als we naar de volgende stap gaan: het apport op de grond laten aanraken.
- vast en los aanleren. Los wil prima :lol1: maar bij vast blijf ik gewoon op het punt dat ik zelf haar kop zo vast moet houden dat het apport er niet uitvalt.
- Zelf als een idioot ermee spelen in de hoop dat het vreselijk interessant wordt. De hond denkt nu dat ik een idioot ben maar niet dat het apport interessant is.

Complicerende factor: Ze is niet geinteresseerd in spelen met speelgoed, dus balletjes, flossen, piepbeesten,... zijn al niet aantrekkelijk. Daarnaast is ze ook niet geinteresseerd in voerbeloningen, of het nu knakworst is, kipfilet of haar eigen voer (kvv) wat ik alleen bij het apporteren geef.. ik kan er de boom mee in. De enige manier van belonen die enigszins oplevert wat ik wil is een enthousiaste Braaaaaf! met bijbehorende dikke knuffel. Maar het zal haar dus ook een zorg zijn of ik een lekker stuk worst in die sok doe, dat maakt het niet aantrekkelijker.

Heeft iemand nog een idee wat ik nog kan proberen om haar ook maar enigszins naar dat apport te krijgen?
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Re: Apporteren leren is ZO makkelijk

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik zou ervoor zorgen dat het voer tóch aantrekkelijk wordt (drie dagen geen eten geven) of je verwachtingspatroon bijstellen en een niet-apporterende hond hebben. Dat laatste is ook niet echt erg, toch
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Rosita Compagner schreef:Ik zou ervoor zorgen dat het voer tóch aantrekkelijk wordt (drie dagen geen eten geven) of je verwachtingspatroon bijstellen en een niet-apporterende hond hebben. Dat laatste is ook niet echt erg, toch
:hmmm:

Nou 3 dagen geen eten geven vind ik persoonlijk een beetje te.

Je hebt gewoon honden die het leuk vinden en honden die het niet leuk vinden. Net als dat sommige honden zwemmen en sommige niet. Als je het leuk vindt om met je hondje te trainen zullen er vast ook leuke dingen zijn om te doen behalve gehoorzaamheid. Flyball of behendigheid misschien?
Sidhe
Vaste gebruiker

Rosita Compagner schreef: Dat laatste is ook niet echt erg, toch
Voor mij niet, maar ik zou graag de overstap kunnen maken naar een iets uitdagender cursus. Bovendien mag ze zonder haar A-cursus niks anders doen, dus ook geen dogdance, agility of wat dan ook. Als ze op haar examen apporteert (of desnoods ernaar toe loopt en ernaar snuffelt) dan hoeft ze het erna nooit meer van me :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je zit kennelijk ergens op cursus.
Wat zegt de trainer/trainster?

Je hebt heel wat geprobeerd.............
Hoe lang ben je al bezig met apporteren leren?
Gaat het om de Berner Sennen? :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik vind het ook zo'n nutteloos onderdeel van een gehoorzaamheidscursus, niet iedere hond apporteert!

Ik heb het met Max meegemaakt, die was 4 toen ik hem kreeg en we zijn gelijk op cursus gegaan om de band tussen ons te versterken. Hij vond het allemaal reuze leuk, vooral als hij het goed deed en wat lekkers kreeg :F: maar toen kwam het apporteren, nou meneer snapt niks van spelen en speelgoed, dus die stond me aan te kijken of ik gek was :ugh: zoals je snapt werden we flink uitgelachen, ik had de enige labrador die niet van apporteren houd, zelf kon ik er gelukkig ook smakelijk om lachen :LOL:

Ik heb van alles geprobeerd, idd een bal in een sok met mijn luchtje eraan, lekkers in de sok....op het laatst heb ik een klein apporterrblok gekocht en deze ingesmeerd met smeerworst, hij hoefde het tenslotte maar één keer te doen :idea: en zo is hij toch geslaagd voor de cursus en degene daarna, maar apporteren en speelgoed hoeven van hem nog steeds niet en hij is inmiddels 10,5 jaar oud!

Succes met dé oplossing vinden voor je hond!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sidhe
Vaste gebruiker

Het is inderdaad mijn Berner. De Wawa is nog een pup en die apporteerde GODZIJDANK!!! gelijk vanaf de eerste dag, daarmee ben ik alleen nog aan het perfectioneren dat ze in mijn hand loslaat ipv op de grond laat vallen, maar dat is voor de A-eisen straks meer dan voldoende.

Ik ben er eeuwen geleden ongeveer een jaar, anderhalf jaar? mee bezig geweest plus nog een hele tijd alleen thuis, ik denk in totaal ruim twee jaar. Toen raakte ik zo frusti dat ik nooit verder zou komen terwijl de rest van de oefeningen ondertussen bloedstollend saai werd dat ik helemaal ben gestopt. Nu ben ik weer recent begonnen (want het voelde zo oneerlijk om met de pup drie keer per week op stap te gaan en haar thuis te laten :mann: ) en ben ik het een maandje denk ik weer aan het oppakken.

Vandaag moesten we het op de training weer doen en heb ik het voorgelegd en de trainer adviseerde toch opbouwen via de touchmethode en dat uitbouwen, maar dat heb ik dus ooit al uitgeprobeerd. We kwamen niet verder dan uit proberen te zoeken wat ze WEL wil van snoepjes maar ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen. Hij zei ook dat het gewoon de grote nachtmerrie van elke trainer is, een hond die niet blij is met voedsel of speelgoed en dat er soms gewoon geen pasklaar antwoord is. Dus daar kwam ik niet veel verder mee.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik heb er ook veel voor moeten doen tot het kwartje viel bij mijn hond. Maar nu snapt ze het. Ze is nog steeds niet erg gepassioneerd, maar een keer of 3 een bal op halen vindt ze acceptabel ;)

Ken je een voerdummmie? Zoiets heb je al met de sok gedaan, maar een voerdrummie is een zakje waar voer in kan waar ze het niet zelf uit kunnen krijgen. Je kunt ook een pennenetui gebruiken. Het kwartje viel doordat ze er achter kwam dat ze er iets uit te eten kreeg, als ik de dummie in handen kreeg. In het begin heb ik de dummie schaamteloos afgepakt en haar beloond met de inhoud, maar ze kwam er toen achter dat ze hem ook zelf naar me toe kon brengen om wat te eten te krijgen.
Toen heb ik een commando aangekoppeld en inmiddels apporteert ze ballen, dummies,l stokken en als ik geluk heb zelfs wild.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Sidhe schreef:Het is inderdaad mijn Berner. De Wawa is nog een pup en die apporteerde GODZIJDANK!!! gelijk vanaf de eerste dag, daarmee ben ik alleen nog aan het perfectioneren dat ze in mijn hand loslaat ipv op de grond laat vallen, maar dat is voor de A-eisen straks meer dan voldoende.

Ik ben er eeuwen geleden ongeveer een jaar, anderhalf jaar? mee bezig geweest plus nog een hele tijd alleen thuis, ik denk in totaal ruim twee jaar. Toen raakte ik zo frusti dat ik nooit verder zou komen terwijl de rest van de oefeningen ondertussen bloedstollend saai werd dat ik helemaal ben gestopt. Nu ben ik weer recent begonnen (want het voelde zo oneerlijk om met de pup drie keer per week op stap te gaan en haar thuis te laten :mann: ) en ben ik het een maandje denk ik weer aan het oppakken.

Vandaag moesten we het op de training weer doen en heb ik het voorgelegd en de trainer adviseerde toch opbouwen via de touchmethode en dat uitbouwen, maar dat heb ik dus ooit al uitgeprobeerd. We kwamen niet verder dan uit proberen te zoeken wat ze WEL wil van snoepjes maar ik heb geen idee meer wat ik nog kan proberen. Hij zei ook dat het gewoon de grote nachtmerrie van elke trainer is, een hond die niet blij is met voedsel of speelgoed en dat er soms gewoon geen pasklaar antwoord is. Dus daar kwam ik niet veel verder mee.
Je zou inderdaad de voerdummy kunnen proberen
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=268099

Rent ze er wel achteraan als je iets weg gooit?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Wat hier erg heeft geholpen is dat Ezio graag dingen in zijn bek heeft. Pikte b.v. mijn sokken of liep met een washandje rond. Hij moest het wel helemaal in de mond kunnen nemen. Hem vervolgens hierop "los" geleerd. Vervolgens hem gewoon lekker laten lopen met vieze sok van mij en dan opeens de "hier" oefening (of "kom voor" zoals ze zeggen) gedaan. Bij het voor zitten moest hij dan wel loslaten (op mijn commando "los") om zijn snoepje voor het goede voorkomen te krijgen. Hup dan aan de voet waar hij dan de sok weer voor terug kreeg als beloning. Vanaf "naast" was het dan weer een kwestie van "blijf" en de sok weggooien waarop hij hem mocht gaan halen en hup het apporteren was een feit.

Ik heb eerst de apporteer oefening als oefening op zich benaderd maar hij wou perse geen dummy in de bek en/of hij ging er door het zand mee voetballen, later bleek hij een pennenzakje (etui) met gedroogde kipfilet wel te willen pakken zolang er maar geen zand aan zit. Nu doet hij dus apart en apporteren en de "kom voor" oefening perfect.

Ik denk dat je al veel verder kunt komen als je het dus achterstevoren doet; eerst leren iets vast te houden en los te laten.
Afbeelding
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Ik heb hier ook één hond die niet apporteerde hoor. Alle andere honden in de groep apporteerden, en Barra wilde zelfs niets pakken. Maar ik ben er van overtuigd dat het gewoon iets is dat je net als elke andere oefening een hond aan kan leren. Bij de één heb je alleen een grotere portie geduld nodig. Ik ben met Barra begonnen met het aantikken van het apporteerblok en belonen met iets superlekkers dat ze nergens anders voor kreeg, daarna pas als ze iets fanatieker aantikte, daarna als ze heel even met de tanden tikje, daarna bij een kleine hapbeweging, happen, heel even vast houden, dan steeds lager aanbieden, tot ze hem van de grond pakte. Dit is snel ingetikt, maar dat heeft dus bij elkaar een half jaar geduurd met dagelijks een paar keer oefenen. Ze was op een gegeven moment al helemaal blij als ik het blok pakte, want iets lekkers is bij Barra heel belangrijk :) Het is ook even uitvinden wat je hond motiveert. Inmiddels zit ik met Barra ook op apporteersport en vindt ze het helemaal leuk. Dus er is hoop. Ongeacht welke methode je kiest om het aan te leren, moet je geduld hebben en niet te grote stappen nemen,
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik vind dat apporteren zo'n nonsensonderdeel van de basiscursus. Die van mij apporteert als een malle maar hij geeft niet af. Hij pleurt het apport voor mijn voeten neer, gaat dán zitten en mij blij aankijken zo van "BRAAF BEN IK HE GOOI JE NOU NOG EEN KEER EN MAG IK EEN SNOEPJE MISSCHIEN?" Ik vind dat best, maar voor onze EG (en op jachtcursus ook trouwens) was het toch wel de bedoeling om 'm het netjes te laten afgeven, bij voorkeur zittend. Nou. Dat snapt ie dus niet, en niemand heeft mij tot nog toe kunnen vertellen hoe ik die sukkel nou aanleer om het apport VAST te houden :') Dus wij zakten genadeloos. Niet alleen door het apporteren hoor hahahaha, ging wel meer mis op het examen :LOL: Goddank had ik een behendigheidstrainer die diploma's zinloos vond en zei "de eerste tijd is ie toch aan de lijn en daarna als ze het spelletje snappen komt t ook wel goed" dus mocht ik, ook zónder EG, gewoon instromen. Is dat bij jullie niet ook een idee om dat eens bespreekbaar te maken bij je trainer?

Hoe je een hond die niet wilt apporteren leert om te apporteren, daar kan ik je helaas niet mee helpen, bij ons ging het "als vanzelf"..
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

mito schreef:Ik heb hier ook één hond die niet apporteerde hoor. Alle andere honden in de groep apporteerden, en Barra wilde zelfs niets pakken. Maar ik ben er van overtuigd dat het gewoon iets is dat je net als elke andere oefening een hond aan kan leren. Bij de één heb je alleen een grotere portie geduld nodig. Ik ben met Barra begonnen met het aantikken van het apporteerblok en belonen met iets superlekkers dat ze nergens anders voor kreeg, daarna pas als ze iets fanatieker aantikte, daarna als ze heel even met de tanden tikje, daarna bij een kleine hapbeweging, happen, heel even vast houden, dan steeds lager aanbieden, tot ze hem van de grond pakte.
Zo heb ik het Boomer ook aangeleerd en toen hij het eenmaal opraapte, ben ik het apport gaan verstoppen, omdat hij dat een ontzettend leuk spelletje vond. Belonen deed ik middels clicker en frikadel, hjj had het in no time door :ok:
Heel veel succes!
Sidhe
Vaste gebruiker

http://www.k9-dogsport.be/im/artikelen/184bw-20.jpg

Is het zoiets, zo'n voerdummy? Ik kan het altijd proberen, om eruit te voeren. Maar hoe lang mag ze zonder voer blijven? Want ze is erg sterk in het vasten, dus ze gaat vermoedelijk echt wel een tijd koppig zijn. Ik wil haar niet ziek voor zo'n stom apport.

Momenteel rent ze er ook niet achteraan, ze negeert het apport volkomen.

Oh, ik hoop echt dat ik tzt hier kan melden dat ze het ook is gaan doen, net als jullie honden!
ranetje
Zeer actief

grover schreef:Ik vind dat apporteren zo'n nonsensonderdeel van de basiscursus. Die van mij apporteert als een malle maar hij geeft niet af. Hij pleurt het apport voor mijn voeten neer, gaat dán zitten en mij blij aankijken zo van "BRAAF BEN IK HE GOOI JE NOU NOG EEN KEER EN MAG IK EEN SNOEPJE MISSCHIEN?" Ik vind dat best, maar voor onze EG (en op jachtcursus ook trouwens) was het toch wel de bedoeling om 'm het netjes te laten afgeven, bij voorkeur zittend. Nou. Dat snapt ie dus niet, en niemand heeft mij tot nog toe kunnen vertellen hoe ik die sukkel nou aanleer om het apport VAST te houden :') Dus wij zakten genadeloos. Niet alleen door het apporteren hoor hahahaha, ging wel meer mis op het examen :LOL: Goddank had ik een behendigheidstrainer die diploma's zinloos vond en zei "de eerste tijd is ie toch aan de lijn en daarna als ze het spelletje snappen komt t ook wel goed" dus mocht ik, ook zónder EG, gewoon instromen. Is dat bij jullie niet ook een idee om dat eens bespreekbaar te maken bij je trainer?

Hoe je een hond die niet wilt apporteren leert om te apporteren, daar kan ik je helaas niet mee helpen, bij ons ging het "als vanzelf"..
Ik heb het mijn teckel vroeger omgekeerd geleerd.
En sindsdien doen ik dat bij al mijn honden.
Ik begin dus niet met een "vast" oefening.
Ik snap zelf de lol namelijk niet van die oefening als een hond nog niets brengt.
En misschien snappen honden dat ook niet?

Mijn teckel heeft eerst geleerd het apport te grijpen door een helper het blok te laten wegtrekken aan een touwtje als hij bij het blok was aangekomen (prooidrift aanwakkeren).
Hij ging er n.l. naar wijzen, maar pakte niet op.
Pas toen hij zo ver was dat hij er mee terug kwam en het voor mijn voeten kwakte ben ik het vashouden aan gaan leren.
Met hulp van een advies van Anke Bogaerts.

Ik heb wel het geluk dat mijn honden allemaal gek zijn op lekkers.
Of geluk? :U:
Misschien komt dat wel omdat ik ze vanaf 8 weken heb beloond met iets lekkers als ze iets goed deden?

De voerdummy is echt ook een optie.
Als je dat maar rustig opbouwt en niet daarnaast zijn eten ook nog eens in zijn bak doet als hij niet genoeg gegeten zou hebben.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Sidhe schreef:http://www.k9-dogsport.be/im/artikelen/184bw-20.jpg

Is het zoiets, zo'n voerdummy? Ik kan het altijd proberen, om eruit te voeren. Maar hoe lang mag ze zonder voer blijven? Want ze is erg sterk in het vasten, dus ze gaat vermoedelijk echt wel een tijd koppig zijn. Ik wil haar niet ziek voor zo'n stom apport.

Momenteel rent ze er ook niet achteraan, ze negeert het apport volkomen.

Oh, ik hoop echt dat ik tzt hier kan melden dat ze het ook is gaan doen, net als jullie honden!
Ik zou je hond helemaal geen voer onthouden. Het moet wel leuk blijven. Je kunt trainen met iets wat hij extreem lekker vindt. Worst, kaas, kipfilet noem maar op. Zie het als een spelletje.
Is t ook.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb een kruising pyreneese berghond x sint bernard gehad en heb er jaren over gedaan voor ze uberhaupt maar iets anders dan eten in haar bek wilde hebben. Apporteren heeft ze nooit gedaan, een trekspelletje snapte ze ook de lol niet van. Ze vond het gewoon smerig. Uiteindelijk is het met een heel zacht puppyspeeltje gelukt dat ze het heel even vast wilde houden.
Verder was Belle voor heel veel dingen te motiveren en vond ze heel veel leuk, maar dit niet, dus heb ik haar daar verder ook niet meer mee lastiggevallen. Ik vind het ook een rare eis om aan een vervolgcursus te mogen beginnen (behalve natuurlijk als je met jacht verder zou willen gaan).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Vindt ze slagroom niet lekker? Of zo'n tube kaas/leverworst/noemmaariets?
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Mijn sint bernard wilde ook niets van apporteren weten, was totaal niet te motiveren met voer.
Hij was (op momenten die hem uitkwamen) wel dol op speeltjes, eventjes, om er gewoon even gek mee te doen en vooral: hij pakte (eventjes) een speeltje in zijn dolheid als ik thuiskwam.
Wat ik vervolgens heb gedaan: ik heb alle speeltjes weggehaald en canvas dummy's in huis neergelegd.
In het begin keek hij er niet naar om maar op een gegeven moment kreeg hij een dolle bui en pakte hij uit speelsheid toch zo'n dummy.
Dat was het moment waarop ik ben gaan clicken (hij kende de clicker uiteraard wel).
Dat had hij toch vrij snel door en toen ben ik steeds langer gaan wachten met clicken zodat hij het steeds langer vast moest houden om zijn beloning te krijgen.
Op een gegeven moment commando eraan geplakt en zo kon hij op een gegeven moment toch apporteren,
Het is natuurlijk nooit zo geworden als bij mijn labradors, maar hij deed het wel en toen hij het doorhad vond hij het nog leuk ook :D
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Ik leer het aan met een apporteerblok.

Ik bied het apport aan (hond zittend voor je) en zeg: " vast apport". Pakt de hond het niet aan, dan stop ik het apporteerblok in de bek, zeg: " vast apport, ja braaf vast" en laat lossen/ haal het blok eruit. Brokje erin.
Langzaamaan de tijd van vasthouden opbouwen, eventueel ondersteunen door de bek (zachtjes!) dicht te houden.
Als de hond zonder ondersteuning het blok vasthoudt, loop ik ervan weg, ga op 15 meter staan en loop weer terug. Gaat dat goed, laat ik het apport brengen (eerste op een meter, later grotere afstand).
Gaat dat goed, leg ik het apport op een meter voor de hond, ga zelf op 10 meter staan en roep de hond, bij het passeren van het blok, geef ik het commondo "apport", eventueel met stem ondersteunen (vast, zit, vast) bij het aanbieden van het apport door de hond.
Gaat dat goed, ga ik pas gooien met het apport.

Zo heb ik het de whippet-mix ook geleerd en Sjon kan het nu ook.
Sidhe
Vaste gebruiker

De voerdummy-truc werkt als een tiet! :E:

Ik heb bij de Action een etui gekocht van 70 cent en daarin prop ik de kvv die de pup normaal zou krijgen (ranzige zooi!!!!) en ik voer ook niks anders meer dan uit dat etui.
Ik gooi het weg en heb ineens een grote lompe bordercollie :mann: die er enthousiast op afstormt en eraan snuffelt en likt, ongeacht of het ding een meter verderop ligt of twintig. Dus so far so good! :balon:

Maar nu de volgende stap, ze heeft er wel eens in gebeten waarbij ik haar uiteraard uitgebreid beloond heb en uit het etui laten eten. Maar hoe krijg ik haar zover dat ze
a) dat blijft doen (madam is nog snel ontmoedigd en rent dan terug naar haar mand van 'hier is toch niks meer te halen')
b) de stap zet naar niet alleen erin bijten maar ook nog het oppakt?

(het voorkomen en afgeven wordt dan daarna nog een stap, maar dat zien we dan wel weer)

Het is in elk geval al cool dat ze er naartoe rent en snuffelt want als ze dat op de overgang doet is ze er al door dus dat is al helemaal super :flower:
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

IkHeb precies hetzelfde probleem en wij moeten over 3 weken examen doen :LOL:

Ik ben trouwrns niet begonnen met het weggooien van de voerdummy maar deze voor mij op de grond leggen zodat als ze hem beet pakt Ik hem gelijk kon afpakken met een "goedzo!!". Dat ze leert dat ik de dummy open maak en haar de beloning geef.
Nu ben ik voorzichtig bezig om de dummy verder weg te gooien en soms gaat het nog fout, maar langzaamaan komt ze de dummy wel brengen. Want uiteindelijk krijg je pas de inhoud als het bij mij is aangekomen :wink:

Succes Nog, ik ben al een half jaartje bezig en Nog Heb ik een hard hoofd in het examen. Gelukkig doen we het voor de lol.
Vind het wel raar dat je voor de basis al moet apporteren, wij doen het nu pas bij de clubgg (gg-b is dat geloof ik)
Afbeelding
Sidhe
Vaste gebruiker

dre schreef:Vind het wel raar dat je voor de basis al moet apporteren, wij doen het nu pas bij de clubgg (gg-b is dat geloof ik)
Ik jaloers :wink: Wij moeten A, B, C (einde: brevet gehoorzaamheid om toegang tot wedstrijden te krijgen), D en dan GP1 en GP2. Maar ik ben al blij als ik door de A kom, want dat is de toelating tot de andere cursussen (dus voor bijv. agility, of dogdance, of flyball en dergelijke). Met deze hond heb ik verder geen wedstrijdambities maar ik vind het leuk om veelzijdig bezig te zijn :)
Succes met jullie examen!
Sidhe
Vaste gebruiker

Dre hoe ging het examen?

Goed nieuws aan deze kant: ze heeft vandaag drie keer de voedseldummy geapporteerd :balon: :cheer: :balon:
Sidhe
Vaste gebruiker

Re: Apporteren leren is ZO makkelijk UPDATE: gelukt!!!

En vandaag ondanks NIET apporteren toch het examen voor de B gehaald! Yihaaaa!
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Gelukkig maar :ok: .
ranetje
Zeer actief

Sidhe schreef:En vandaag ondanks NIET apporteren toch het examen voor de B gehaald! Yihaaaa!
Gefeliciteerd, dan heb je de rest uitstekend gedaan denk ik zo :ok:
Apporteren heb je voor behendigheid toch niet nodig :D
Afbeelding
Sidhe
Vaste gebruiker

Bedankt! :D
Ja nu kunnen we eiiindelijk ook verder kijken wat we willen gaan doen naast de gehoorzaamheid B. Ik was ook supertrots op haar want de houdingen waren uit het boekje in mijn ogen, ben heel benieuwd naar mijn cijfers daarvoor!
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Sidhe schreef:En vandaag ondanks NIET apporteren toch het examen voor de B gehaald! Yihaaaa!
:cheer: :cheer: :cheer: Goed zeg! Gefeliciteerd!!!
Sidhe schreef:Dre hoe ging het examen?
Dinsdag mogen we :mrgreen:
Afgelopen week proefexamen gehad, ze was behoorlijk moe (was net paar uur terug van een extra lang weekend aan zee), maar ze bracht de dummy :cheer: de afwerking van netjes zitten en afgeven heb ik geen hoop op :wink: maar het brengen op zich was voor mij (en trainer) genoeg reden om al een rondedansje te doen :pffff:
Maar goed, zoals ze hem nu liep hadden we het al moeten halen en ze kan heel veel beter, dus ik heb hoop :F:
Afbeelding
Sidhe
Vaste gebruiker

dre schreef:
Sidhe schreef:Dre hoe ging het examen?
Dinsdag mogen we :mrgreen:
Afgelopen week proefexamen gehad, ze was behoorlijk moe (was net paar uur terug van een extra lang weekend aan zee), maar ze bracht de dummy :cheer: de afwerking van netjes zitten en afgeven heb ik geen hoop op :wink: maar het brengen op zich was voor mij (en trainer) genoeg reden om al een rondedansje te doen :pffff:
Maar goed, zoals ze hem nu liep hadden we het al moeten halen en ze kan heel veel beter, dus ik heb hoop :F:
Dan zal ik dinsdag aan het duimen slaan voor jullie, maar het zal vast niet eens nodig zijn zo te horen.

Ik ga komende week maar eens allerlei lesjes bekijken om te zien waar we verder mee bezig gaan. Ik zou eigenlijk sowieso wel graag naar de initiatie agility gaan maar volgens mij wordt dat allemaal nogal serieus opgevat en ik voel me wel een beetje gegeneerd om daar met mijn zevenjarige zware bernerlobbes 'die in het bos wel graag een boomstammetje meepakt' aan te komen voor 'beetjebeginnendeagilityvooronsplezier' tussen al die fanatiekelingen met hun snelle collies. :engel:
Dogdance lijkt me ook wel leuk. Speuren schijnt de sport bij uitstek te zijn voor berners maar dat doen ze niet op onze club.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”