Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

losloop- en aanlijn etiquete

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

losloop- en aanlijn etiquete

Ongelezen bericht door lucie »

na inmiddels heel wat verhalen gelezen te hebben (en natuurlijk de nodige 'praktijkervaring' te hebben opgedaan), ben ik benieuwd of er een soort algemene losloop- en aanlijn etiquete valt op te stellen.
het lijkt me logisch dat je hond aan de lijn loopt in een aanlijngebied en dat je dat dus ook van anderen mag verwachten.
maar stel dat je in een losloopgebied loopt, Eigen hond los en je komt iemand tegen met aangelijnde hond. vinden jullie dan dat je zelf ook aan moet lijnen (ik ga ervan uit dat je Eigen hond zich beschaafd gedraagt he)?
In welke gevallen laat je je hond gewoon zijn gang gaan, houd je ze bij je of lijn je ze aan?

Mijn visie is dat mensen geen last mogen ondervinden van mijn honden. Anderzijds vind ik wel dat ik gewoon mijn honden los moet kunnen laten lopen in een daarvoor aangewezen gebied. Als mensen daar met een aangelijnde hond willen komen is dat prima, maar dan moeten ze niet gek opkijken als ze een loslopende hond tegen komen.
desgevraagd (op een normale manier) kun je ze natuurlijk altijd bij je houden, ook geen punt.
Jullie mening?
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: losloop- en aanlijn etiquete

Ongelezen bericht door samantha! »

Als ik een aangelijnde hond tegenkom roep ik mijn honden bij me, of dat in losloopgebied is of niet maakt niets uit.
Meestal lijn ik ze overigens niet aan maar moeten ze gewoon een stukje volgen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Je hoeft je hond toch niet te gaan aanlijnen als je iemand tegenkomt met een aangelijnde hond? Wat is er mis om in losloopgebied gewoon je hond bij je te houden en niet op andermans honden (los of niet los) af te laten stormen :19:

Kun je (algemeen gesproken) dat niet. Tja, dan aanlijnen inderdaad ja. Zou een heleboel ellende schelen. Evenals je hond aangelijnd houden in aanlijngebied :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik vind dat je in elk geval moet zorgen dat jou hond niet naar de aangelijnde hond gaat.
Bij mij is dat ook de algemene etiquette en dat merk je ook als je in een groep loopt.
Sowieso laat men over het algemeen niet hun hond op een onbekende hond afdenderen, honden worden eerst bij de baas geroepen en naderhand kan er in overleg altijd eventueel contact gemaakt worden. Ik spreek nu niet over Nederland, maar het loopt wel heel prettig moet ik zeggen.
Afbeelding
Mariss
Actief
Mijn ras(sen): Poedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mariss »

Yeti wordt dan aangelijnd als ik een aangelijnde hond tegen kom.
Hij heeft de puber in zijn kop, luistert over het algemeen wel, maar om dingen voor te zijn, wordt hij aangelijnd dan. Meestal zeggen ze dan wel 'hij is alleen maar aangelijnd omdat hij achter fietsers aangaat, niet voor honden',
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Als ik een aangelijnde hond tegenkom (en vaak zelfs bij losse honden) roep ik Habibi bij me. Ze moet dan een stukje volgen, of ik zet haar met een zit-commando aan de zijkant van het pad, om de ander de kans te geven rustig te passeren.

En eigenlijk hoop ook ook altijd dat andere mensen dat doen. Habibi is netjes sociaal en gedraagt zich fatsoenlijk. Ze heeft vaak alleen niet zo veel lol in contact met andere honden, zeker als die druk, onstuimig of opdringerig zijn.

Wat mij betreft dus ZELFS in een losloopgebied, als je andere losse honden tegenkomt: Even je hond onder appel, of rustig kennis laten maken. En niet zo maar op een ander af laten denderen.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Exact wat habibi zegt, geldt voor mij ook.
Yeufke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Yeufke »

lucie schreef:na inmiddels heel wat verhalen gelezen te hebben (en natuurlijk de nodige 'praktijkervaring' te hebben opgedaan), ben ik benieuwd of er een soort algemene losloop- en aanlijn etiquete valt op te stellen.
het lijkt me logisch dat je hond aan de lijn loopt in een aanlijngebied en dat je dat dus ook van anderen mag verwachten.
maar stel dat je in een losloopgebied loopt, Eigen hond los en je komt iemand tegen met aangelijnde hond. vinden jullie dan dat je zelf ook aan moet lijnen (ik ga ervan uit dat je Eigen hond zich beschaafd gedraagt he)?
In welke gevallen laat je je hond gewoon zijn gang gaan, houd je ze bij je of lijn je ze aan?

Mijn visie is dat mensen geen last mogen ondervinden van mijn honden. Anderzijds vind ik wel dat ik gewoon mijn honden los moet kunnen laten lopen in een daarvoor aangewezen gebied. Als mensen daar met een aangelijnde hond willen komen is dat prima, maar dan moeten ze niet gek opkijken als ze een loslopende hond tegen komen.
desgevraagd (op een normale manier) kun je ze natuurlijk altijd bij je houden, ook geen punt.
Jullie mening?
Ik loop nooit meer in gebieden die maar enigszins lijken op losloopgebieden omdat ik vind dat ik niet hoef te gaan gillen dat iemand zijn hond bij zich moet roepen.
'Op een normale manier vragen' is ook niet mogelijk omdat er vaak een grote afstand tussen hond en baas is.
Ik vind het van fatsoen getuigen wanneer een baas zijn hond(en) onder appèl bij zich houdt totdat de andere partij flink voorbij is.
Maar dat gebeurt hier echt maar zelden. Helaas.
Afbeelding
Polly 22 jan 2007 - 15 mei 2018 ❤️
Yessie 28 april 2010 -13 juli 2020
slaap zacht lieve meid
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Mijn idee zou ook zijn dat je je eigen hond ook bij je houdt.
Ga even in overleg of ze kunnen spelen.

Ik heb zelf niet zoveel met losloopgebieden, zal er ook niet komen. Omdat ik enigzins kan begrijpen dat daar mensen lopen die echt gaan om hun hond los te laten rennen en nergens op te letten. En ik niet altijd gezellige honden heb.
Misschien een heel verkeerd beeld hoor, ik kom er nooit. (vroeger wel eens gedaan met wandelingen van een forum met een hond die wel met andere honden kon)
En ja, die mensen kom je buiten die gebieden ook tegen natuurlijk.... jammergenoeg.
samantha!
Zeer actief

Voor mij ook wat Habibi zegt.
Daarbij loop ik ook nog eens meestal met minstens 3 (en meestal 5) honden tegelijk.
Als er een andere hond nadert (aangelijnd of niet) moeten ze dus altijd bij mij komen lopen want ik merk ook best vaak dat honden die alleen zijn het behoorlijk spannend vinden zo'n hele roedel te moeten passeren, vooral op die smalle bospaadjes die hier veel zijn.
Ze moeten dan dus naast/achter mij lopen en de andere hond negeren.
Als zo'n tegmoetkomende hond dan nieuwsgierig de roedel inloopt mogen ze van mij "vrij" en kennis maken maar als zo'n hond langs ze af loopt moeten ze gewoon doorlopen.
Laatst gewijzigd door samantha! op 07 aug 2014 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Sanchis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder / Border collie

Ongelezen bericht door Sanchis »

Mijn honden lopen los. Mijn eigen etiquette.
Ashley (Border Collie), Scott (Border Collie x Schotse Herder) en Jessie (x Heidewachtel)
Adjani & Tyson
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull terrier
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door Adjani & Tyson »

Ik vindt het niet meer dan normaal je hond bij je te houden als er een aangelijnde hond je tegemoet komt, ook in een losloop gebied.
Hoe je dat doet kan natuurlijk verschillen. Gewoon een lijntje er aan is het makkelijkst natuurlijk, en dat vindt ik ook in een losloop gebied totaal geen moeite.

Ik loop soms met mijn honden in een wat drukker aanlijngebied waar loslopen gedoogd lijkt te zijn. Doorgaans 1 vast, 1 los. Als ik honden zie gaan beide aan de lijn. Het is denk ik op 1 hand te tellen de keren dat mijn tegenligger hetzelfde deed. :U:
Dat weet ik, en is geen ramp. Maar soms wel lastig. Ik kom er dus ook niet dagelijks met 2 honden, we lopen liever in rustig gebied.
Laatst gewijzigd door Adjani & Tyson op 07 aug 2014 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Je weet niet waarom de andere hond aan de lijn zit, hè.
Misschien is het een loopse teef, misschien luistert de hond niet, misschien heeft de hond een blessure, misschien versnippert de hond in kwestie alles wat maar op hond lijkt.
Daarom altijd aanlijnen als er geen appèl is, of inderdaad een stukje laten volgen.

Het is niet alleen de etiquette, maar ook veiliger ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Als ik in een losloopgebied wandel, lopen mijn dames los. Kom ik een aangelijnde hond tegen (of een paard of een gezin zonder hond) roep ik de honden bij me. Ik lijn ze niet aan, omdat mijn honden niet naar andere honden toegaan als ik ze geen toestemming geef(of even afleid), deden ze dat wel, dan gingen ze ook aan de lijn.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als je in een losloopgebied verwacht dat mensen hun hond bij zich houden als jij nadert, dan heb je het slecht denk ik :) Voor HF-ers is dat misschien logisch, maar over het algemeen toch echt niet hoor. Ik vind het overigens ook niet zo heel erg, doe het zelf altijd wel

edit - ik bedoel als beide honden loslopen dus :)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat hierboven al is gezegd geldt voor mij ook: als wij een aangelijnde hond tegenkomen, roep ik Mila even bij me. Maar meestal is dat niet eens nodig, want zij maakt uit zichzelf niet snel contact met aangelijnde honden. Ze mag wel kennismaken met loslopende honden, maar kijkt dan altijd eerst even naar mij en wacht op een 'toe maar'. Mila is niet heel erg geïnteresseerd in andere honden, dus er zijn er ook genoeg die ze gewoon voorbij loopt.

In aanlijngebieden loop ik eigenlijk niet. Hier in de wijk loopt Mila ook vaak los (behalve bij drukke wegen). Maar dan loopt ze naast of achter mij op de stoep en gaat ze uiteraard niet naar andere honden toe.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Als ik mn honden bij me roep verwacht ik dat ook van een ander wel of geen losloopgebied.
Doet die dat niet dan verzoek ik dat alsnog met enige nadruk. In grote drukke losloopgebieden kom ik niet maar voor mn voordeur ligt ook een losloopbosje dus als ik naar buiten stap sta ik er al bijna in...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
samantha!
Zeer actief

Hier is de ervaring trouwens dat er maar weinig mensen zijn die honden bij zich houden/aanlijnen.
Toen Macho last had van zijn blessure ben ik aangelijnd met hem in aanlijngebied gaan wandelen.
Werkelijk geen ene keer hebben andere hondeneigenaren hun hond bij zich gehouden of zelfs maar gevraagd of ze hun hond bij zich moesten houden, iedereen liet zijn/haar hond dus gewoon op hem aflopen.
Nu was het voor mij geen probleem want Macho is erg makkelijk maar ik snap dat dus echt niet :U:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zeggen dat ie kennelhoest heeft moet je es zien hoe snel ze zijn ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

malinois schreef:Zeggen dat ie kennelhoest heeft moet je es zien hoe snel ze zijn ;)
Schurft werkt ook :mrgreen:
And few will ever climb
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Bij onbekende honden roep ik Jura altijd bij me, maakt niet uit of ze los of vast lopen. Afhankelijk van hoe veel aandacht ze voor de andere hond heeft besluit ik of ze wel of niet aan de lijn moet. Wanneer de andere hond negeert en zij ook dan is het passeren makkelijk en hoeft ze niet vast. Maar bij angstige of gespannen honden daar doe ik haar hoe dan ook bij vast. Ook als Jura zelf degene is die stress toont natuurlijk.

Als de andere hond niet wordt aangelijnd maar bijvoorbeeld duidelijk een puber is die vrolijk op haar afstormt dan laat ik haar ook los en mag ze even spelen. Of als het een leuk reutje is die even komt flirten. ;)
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Hier mogen honden buiten de bebouwde kom loslopen. Als ik iemand aan zie komen dan kijk ik even welke hond het is en beslis aan de hand daarvan of ik Morris aanlijn of niet. Zie ik dat de andere hond is aangelijnd dan gooi ik Morris ook zijn lijntje even om. Kleine moeite, groot plezier.
Soms kan ik nog niet zien wie er loopt en lijn ik voor de zekerheid aan (er loopt bijvoorbeeld 1 stabij die niet al te vriendelijk is, als ik zie dat het een stabij is, maar nog niet zie welke dan lijn ik even aan) en dan beslis ik zodra duidelijk is welke hond het is of ik hem weer loslaat of dat hij even aan de lijn moet blijven.

Bij fietsers, hardlopers en wandelaars is het ook mens- en situatieafhankelijk. Meestal roep ik Morris even bij me en laat ik hem zitten zodat mensen ons kunnen passeren. Sommige mensen kom ik regelmatig tegen en weet ik van dat hij ze compleet negeert, dan laat ik hem dus ook rustig loslopen.

In losloopgebied lijn ik ook aan als ik zie dat een hond aangelijnd is en ik ze moet passeren. Of ik hou Morris gewoon even bij me. Hij mag er dan niet zomaar op afgaan. Maar dat is voor de meeste mensen niet zo vanzelfsprekend volgens mij. Losloopgebied vind ik toch wel vaak 'ga je goddelijke gang maar' gebied.
mariekebrand
Actief
Mijn ras(sen): kruising stafford

Ongelezen bericht door mariekebrand »

ik hou mn hond altijd aan de lijn, heb een lijn van 7 meter, omdat ik weet dat hij niet met reuen kan en hij op dat moment echt niet terug zal komen als ik hem zou roepen, als ik een hond tegen kom die los loopt gaat het wel beter dan een aangelijnde natuurlijk:)
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Bij elke hond roep ik Tay bij me, bekend of niet, los of vast, maakt niet uit. Dan ligt het aan zijn reactie of hij alleen moet volgen of ook even aan de lijn gaat. Ik zou het fijn vinden als meer mensen dat zouden doen, maar voorlopig negeert hij nog keurig en kan ik hem dus ook langs minder leuke honden loodsen, terwijl ik die wegstuur. Ik loop niet in drukke losloopgebieden, maar zoek juist de hele rustige op of aanlijngebieden waar loslopen gedoogd wordt.

Tessa loopt altijd vast, die halen we wel dichterbij als ze aan de lange lijn loopt en er komt een hond aan. Zij loopt in aanlijngebieden waar loslopen niet gedoogd wordt en die heel rustig zijn, maar dan zijn er nog wel mensen die hun hond gewoon op ons af laten stormen. Vooral het stukje naar dat gebied toe, waar ook aanlijnplicht geldt, maar die jagen we zelf weg als de eigenaar de hond niet bij zich houdt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kruimel53 schreef:Ik ben best bereid de heren bij me te houden als ik een aangelijnde hond tegenkom in het losloopgebied. Geen probleem. Mits ik ze op tijd zie. Het is hier bos met merendeels smalle kronkelende paden en dan zie je andere honden vaak pas als je er al bijna bovenop staat. Ik zou het dus wel fijn vinden als bazen met ongezellige honden op de ook aanwezige overzichtelijke paden zouden lopen, dat zou het leven een stuk eenvoudiger maken. En als ze met honden die altijd aan de lijn zitten in aanlijngebieden gaan lopen. En als ze honden die een risico opleveren voor andere honden en die ze toch los willen laten lopen een muilkorf om doen. Dat scheelt ook weer eea aan schade.
Charlie is op onoverzichtelijke stukken inderdaad kort aangelijnd en gemuilkorfd. Maar dat schijnt heel raar te zijn, ook bij aso honden :Q:
Niko en Pjotr vervelen geen aangelijnde honden. Die peilen hooguit voorzichtig of die van snuffelen gediend zijn en gaan weer verder.
Als ik zie dat het grote reuen/klapkaken zijn of de baas loopt te stressen/bang is roep ik ze uit voorzorg even bij me, voor de rest kunnen ze het in losloopgebied zelf prima af.
Ben er wel laks in geworden eigenlijk, maar ze zijn rustig en netjes met kennismaken en gaan probleemgevallen (zien zij beter dan ik) uit de weg, dus waarom niet.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

interessante discussie :ok:
vraag mij af: wat zou een reden kunnen zijn om willens en wetens met je aangelijnde hond (omdat ie niet goed met soortgenoten kan) in een losloopgebied te gaan wandelen?
je kunt nl overal met een aangelijnde hond lopen, maar om een wandeling te maken met je hond los ben je afhankelijk van een handjevol daartoe aangewezen gebieden. als ik daar dan heen ga (en dan ben ik dus al heel beperkt in de drukke randstad) en ik zie iemand met een aangelijnde hond, dan ga ik er vanuit dat dat om een andere reden is bv omdat ie jaagt, achter fietsers aangaat enz. daarom houd ik niet a priori speciaal mijn hond bij me, tenzij iemand dat dus vraagt of als ik zie dat die persoon het vervelend vindt.
ik zou zelf nooit met een hondonvriendelijke hond in een losloopgebied gaan wandelen, daar zijn genoeg andere plekken voor.
wel handig om te vermelden dat mijn honden meer in mij dan andere honden geinteresseerd zijn.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

lucie schreef:interessante discussie :ok:
vraag mij af: wat zou een reden kunnen zijn om willens en wetens met je aangelijnde hond (omdat ie niet goed met soortgenoten kan) in een losloopgebied te gaan wandelen?
je kunt nl overal met een aangelijnde hond lopen, maar om een wandeling te maken met je hond los ben je afhankelijk van een handjevol daartoe aangewezen gebieden. als ik daar dan heen ga (en dan ben ik dus al heel beperkt in de drukke randstad) en ik zie iemand met een aangelijnde hond, dan ga ik er vanuit dat dat om een andere reden is bv omdat ie jaagt, achter fietsers aangaat enz. daarom houd ik niet a priori speciaal mijn hond bij me, tenzij iemand dat dus vraagt of als ik zie dat die persoon het vervelend vindt.
ik zou zelf nooit met een hondonvriendelijke hond in een losloopgebied gaan wandelen, daar zijn genoeg andere plekken voor.
wel handig om te vermelden dat mijn honden meer in mij dan andere honden geinteresseerd zijn.
Oh ja? Zou je ze me even door kunnen geven? Ik heb namelijk geen idee waar ik buiten losloopgebied fatsoenlijk zou moeten kunnen lopen met een aso en een bangepoeperd.
Loslopende honden kom je hier overal tegen.
In losloopgebied op bepaalde tijden minder dan in m'n eigen wijk.

Overigens komen normale honden zelden op ze af. Net zoals mijn loslopers niet op bange of agressieve honden afgaan of rücksichtslos op alles af denderen omdat ze "gezellig" moeten spelen.
Dan hebben mensen die hun (aangelijnde) aso onder controle hebben er wat mij betreft een stuk meer te zoeken :ok:
Loslopen is nog altijd mits onder appel.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

smoekie schreef:Je hoeft je hond toch niet te gaan aanlijnen als je iemand tegenkomt met een aangelijnde hond? Wat is er mis om in losloopgebied gewoon je hond bij je te houden en niet op andermans honden (los of niet los) af te laten stormen :19:

Kun je (algemeen gesproken) dat niet. Tja, dan aanlijnen inderdaad ja. Zou een heleboel ellende schelen. Evenals je hond aangelijnd houden in aanlijngebied :ok:
Dat hoeft dan niet want houdt honden bij me of zeg dat ze door moeten lopen zowel in losloop als aanlijngebied als we honden aan de lijn tegen komen. Gaat dit niet net als bij onze chi wordt hij aangelijnd in losloop en aanlijngebied.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

lucie schreef:vraag mij af: wat zou een reden kunnen zijn om willens en wetens met je aangelijnde hond (omdat ie niet goed met soortgenoten kan) in een losloopgebied te gaan wandelen?
je kunt nl overal met een aangelijnde hond lopen, maar om een wandeling te maken met je hond los ben je afhankelijk van een handjevol daartoe aangewezen gebieden. als ik daar dan heen ga (en dan ben ik dus al heel beperkt in de drukke randstad) en ik zie iemand met een aangelijnde hond, dan ga ik er vanuit dat dat om een andere reden is bv omdat ie jaagt, achter fietsers aangaat enz. daarom houd ik niet a priori speciaal mijn hond bij me,
Ik vind dat echt asociaal.

Edit: Overigens is die van mij ook wel eens aangelijnd, als ze moe is na een lange wandeling en we lopen in wildrijk gebied.
Vanwege jagen en einde zelfbeheersing dus.
Als er dan een andere hond komt buurten word die NIET vriendelijk begroet, kan ik je melden.
And few will ever climb
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

In de Randstad kan je ook niet meer in een aanlijngebied lopen, want daar loopt alsnog alles los. Vandaar dat mijn oudste hond niet meer mee kan naar het bos of naar een plek waar ze kan zwemmen. Mijn jonge hond is sociaal, maar wel een jonge reu die langzaam volwassen wordt. Hij zwemt enorm graag en het leukste wat we kunnen doen is samen rondlopen en alles ontdekken. Maar hij kan niet met alle honden overweg en niet alle honden met hem. Dus lijn ik hem aan en als er dan alsnog een hond komt buurten, wordt die niet altijd vriendelijk begroet.

Helemaal niet bij zo'n voorbeeld als Miranda geeft. Hij maakt geen gaten, maar gromt en grauwt bij sommige honden wel (vaak honden die op een minder sociale manier aankomen lopen). Ik heb meer last van eigenaren die niet inzien wat hun eigen hond doet, dan van hondagressieve honden in een losloopgebied.

Met een hondvretend monster is het niet slim om in een losloopgebied te lopen, maar ook in aanlijngebieden kan je eigenlijk niet meer terecht. En een hond die jaagt kan los prima sociaal zijn, maar aangelijnd toch minder sociaal. Gewoon, omdat ze niet weg kunnen, omdat ze opgefokt raken van het wild, of noem maar op.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”