Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude en nieuwe generatie stabij?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Oude en nieuwe generatie stabij?

Ongelezen bericht door Paisley »

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:
Jokkebrok schreef: En dan vind ik persoonlijk dat er bij de stabijs de afgelopen jaren nog behoorlijk wat harige exemplaren zaten:
Achjoh valt toch wel meee.... :engel:

Afbeelding

Ik 'hoop' dat dit precies zo'n onflatteuze foto is. Ik kan dit in ieder geval niet mooi vinden. Het ziet eruit alsof hij bijna door zn hoeven zakt.
Nee, deze foto is niet erg flatteus, het is ook een veteraan trouwens.
Maar waar zie jij overtollige vacht?
Ik vind die vacht in de kraag behoorlijk bombastisch, véél haar.

Hij lijkt wel het kleine broertje van deze
Afbeelding
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ja want die is ook zwartwit
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik snap wel wat er bedoeld wordt. Het ziet er uit alsof het omhoog geborsteld of geföhnd is. :D Vooral de kraag. Terwijl bij de andere stabij's het er gladder/vlakker uitziet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paisley schreef:Ik vind die vacht in de kraag behoorlijk bombastisch, véél haar.
Het staat uit.
Dat komt vooral door de leeftijd, deze hond is meen ik 10, en dat zie je in de vacht.
Uitstaande vacht is niet gewenst maar bij oude honden gebeurt dat gewoon.
Dat is neem ik aan de reden dat hij er niet op is afgerekend.
TessaThomas schreef:Ik snap wel wat er bedoeld wordt. Het ziet er uit alsof het omhoog geborsteld of geföhnd is. :D Vooral de kraag. Terwijl bij de andere stabij's het er gladder/vlakker uitziet.
Ja, het staat uit en dat is dus, zoals ik hierboven zei, de oorzaak dat het zoveel lijkt.
Maar het is niet meer.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Marjoleine schreef:
Paisley schreef:Ik vind die vacht in de kraag behoorlijk bombastisch, véél haar.
Het staat uit.
Dat komt vooral door de leeftijd, deze hond is meen ik 10, en dat zie je in de vacht.
Uitstaande vacht is niet gewenst maar bij oude honden gebeurt dat gewoon.
Dat is neem ik aan de reden dat hij er niet op is afgerekend.
TessaThomas schreef:Ik snap wel wat er bedoeld wordt. Het ziet er uit alsof het omhoog geborsteld of geföhnd is. :D Vooral de kraag. Terwijl bij de andere stabij's het er gladder/vlakker uitziet.
Ja, het staat uit en dat is dus, zoals ik hierboven zei, de oorzaak dat het zoveel lijkt.
Maar het is niet meer.
Ja, dat snapte ik inderdaad, dat het alleen zo lijkt. Een echte dikke vacht vind ik er toch weer anders uitzien. Zie je bij de DH ook, de veteranenvachten ontploffen zelfs zonder castratie, de ene kleur meer als de ander.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Contacteer:

Oude en nieuwe generatie stabij?

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Met Senna show ik nu niet meer inderdaad, omdat ze gecastreerd is en je met haar vacht nú echt niet meer op een show kan aankomen. ;)
Vorig jaar heb ik haar overigens wel nog een keer geshowd. De keurmeester is een erg strenge keurmeester, maar was wel gecharmeerd van Senna. Kreeg ivm haar vacht een ZG (Senna is al ongeveer 3 jaar gecastreerd).

Zo zag Senna er overigens uit voor de castratie. ;) prachtige vacht (aan de korte kant zelfs nog) en de vacht was ook het enige wat ons tegenhield qua castratie.
Maar voor Senna had ik geen betere keuze kunnen maken en met wat bijhouden, is de vacht prima te handelen. Ik vind minder vacht ook mooier bij haar, maar een blij, vrolijke en gezonde hond is mij toch veel meer waard. ;) dan maar een hond met een castratenvacht.
Hoe langer de hond gecastreerd is en vooral hoe ouder de hond, zal deze ook meer vacht krijgen. Volgens mij zijn de honden die eerder als voorbeeld gegeven zijn, nog niet eens een jaar geleden gecastreerd. Senna had tot na een jaar na de castratie ook nog een perfecte vacht, maar daarna is het dus echt gaan veranderen.

Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Wat een prachtige vacht had ze. Zonde hoor!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:Wat een prachtige vacht had ze. Zonde hoor!
Ja, dat is het voorland van vrijwel alle castraten met dit vachttype. :ugh:

Afbeelding

Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Ja die vacht is ook het enige puntje waarover ik twijfel wat betreft casteren..
nog even hard over nadenken en goed inlezen!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Kortpotig, laaggesteld, wil zeggen dat de afstand onderzijde borstkas-grond minder is dan de afstand onderzijde borstkas-schoft.
Dat is bij de honden die jij noemt niet aan de orde.
correctie : vind jij het niet aan de orde.

ik vind die winnaar van 2014 juist overduidelijk laaggesteld en dat in combinatie met de winnaar van 2013 vind ik het (volgens de foto's van de verschillende winnaars dan) eerder de verkeerde kant uitgaan dan de goede wat dat betreft.
Nee, het is niet aan de orde want ze zijn opgemeten.
Omdat dit een probleem is in het ras is daar een speciale meting voor in het leven geroepen en ze zijn beiden niet laaggesteld.

Het zal vast aan de foto liggen, want die teef is echt niet te laag.

edit: en omdat je me toch niet gelooft hier een foto van deze teef op 18 maanden. Misschien dat je het dan gelooft.
Ze is trouwens 49 hoog en de afstand bodem-onderzijde borstkas is 25 cm. Niet kortbenig dus.

Afbeelding

Afbeelding

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

vind t niet echt een mooie stabij. Nou ben ik geen grote kenner haha, maar ik vind haar ook laag ogen ja.. en dat lange(re) lichaam verstekt dat nog wat vind ik
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:tja, het zal wel :oeps: .

als je het al moet opmeten is het toch twijfelachtig, moet je dat willen? wat mij betreft gaat het niet om een centimetertje meer of min maar om de verhoudingen zoals je ze ziet.
We meten de honden al sinds 1980. Daar is niks nieuws aan. Gewoon voor de hoogte lengte, de verhoudingen in het hoofd en de schofthoogte.
Dat is ooit bedacht door iemand van uni Wageningen, die (inderdaad ja) uit de koeien kwam.
Maar enfin, we doen dat dus nog steeds en hebben er ook al sinds 1980 een gezondheidsenquête aan gekoppeld.
Ik vind daar niks twijfelachtigs aan.
We weten dankzij die metingen dat mensen vaak denken dat de wetterhounen steeds groter worden, maar dat ze gemiddeld al sinds 1980 dezelfde schofthoogte hebben bijvoorbeeld. Heel handig, dan hoef je niet bang te zijn dat je dingen verkeerd onthoudt.
En de gezondheidsenquêtes zijn natuurlijk nog belangrijker, daar gaat het vooral om.

Omdat er sinds een aantal jaren klachten kwamen van de keurmeesters dat de honden vaak aan de lage kant leken te zijn is er een tijd geleden (drie, vier jaar geloof ik) die meting voor al dan niet laaggesteld aan toegevoegd.
Dit is een extra handvat voor fokkers en ik vind dat heel bruikbaar.
Ja, of je moet dat hele ras door de plee trekken. Dat kan natuurlijk ook.
Persoonlijk geef ik dan weer de voorkeur aan een zinnig beleid in dit soort zaken.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mickie schreef:Misschien wat te gestrekt, maar niet laaggesteld. De foto's van de clubwinnaars zijn niet altijd even flatteus. Je moet de honden in het echt zien hè ;)
Leg jij dat verschil even uit, Mickie?
Jij mag ook wel wat doen hier :mann:

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nouja, en meten is weten, nietwaar ;)
Bonte honden vertekenen toch veel sneller dan eenkleurige trouwens.
Je moet dus altijd goed kijken en ook snappen wat je ziet. ;)

Afbeelding

Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Paisley schreef:Deze vind ik mooi!
Afbeelding
Dat zeg ik: Semke fan Buten ût!
Marjoleine schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Kortpotig, laaggesteld, wil zeggen dat de afstand onderzijde borstkas-grond minder is dan de afstand onderzijde borstkas-schoft.
Dat is bij de honden die jij noemt niet aan de orde.
correctie : vind jij het niet aan de orde.

ik vind die winnaar van 2014 juist overduidelijk laaggesteld en dat in combinatie met de winnaar van 2013 vind ik het (volgens de foto's van de verschillende winnaars dan) eerder de verkeerde kant uitgaan dan de goede wat dat betreft.
Nee, het is niet aan de orde want ze zijn opgemeten.
Omdat dit een probleem is in het ras is daar een speciale meting voor in het leven geroepen en ze zijn beiden niet laaggesteld.

Het zal vast aan de foto liggen, want die teef is echt niet te laag.
Nou dan zijn we eruit: ze zijn niet laaggesteld, maar IK vind ze wel kortpotig :wink:

En wat Harryetje betreft, die ziet er op de site van de fokker wat mij betreft net zo kortpotig uit als op de NVSW site. KLIK. Maakt niet uit, het hoort blijkbaar bij het ras, maar ik vind het niet mooi.

En ik krijg inmiddels een beetje het idee dat dat niet mag, iets (rastypisch) niet mooi vinden. Tenminste, zo interpreteer ik al die uitleg en verantwoording over leeftijd en castratie en excuses voor de onflatteuze foto's.

En dat eeuwige 'uiterlijk van ondergeschikt belang' :19: Moet je al die keurrapporten eens lezen - die arme Harryetje heeft volgens vele keurmeesters te grote oren :80: en met die oogkleur is het bij helemaal niemand in orde. Zolang dat soort zaken nog pront op een keurrapport staat geloof ik geen moer van dat gekweel over het ondergeschikt belang van uiterlijk. Of weet ik weer niet waarover ik praat en zitten er wellicht erfelijke en vooral dodelijke aandoeningen verborgen in het hebben van grote flappers of lichte ogen?

En dat leeftijd wat doet met een hond snap ik best. Maar was er in het jaar van Harko geen 'rastypischer' exemplaar op de show present? Of is het heel rastypisch dat een stabijvacht er na een jaar of 10 zo uit ziet? Of kreeg Harko de prijs uit piëteit met z'n leeftijd? En als het voor oudjes niets uitmaakt dat hun vacht niet meer optimaal is, waarom zou je voor castraten dan een uitzondering maken? Als iedereen het erover eens is dat castratie (net als ouderdom) van invloed is op de (pracht van de) vacht, waarom kun je met een vacht van Senna dan echt niet meer aankomen op een show?

En dat een rasvereniging onflatteuze foto's van de kampioenen plaatst vind ik sneu. :(:
Gijsstabij

Ongelezen bericht door Gijsstabij »

Ik vind de fotos van de clubwinnaars wel mooi hoor! En prachtige honden
maar je verkijkt je er wel op met de vacht bij sommige
dan lijken ze veel dikker of groter

Toen gijs gister nat uit het water kwam dacht ik jeeee wat een dunne hond
maar zodra hij een keer schud en de vacht niet meer aan zn lijf zit dan lijkt hij alweer heel anders

Vind ze overigens ook helemaal niet kortpotig lijken, bij sommige lijkt dat zo omdat ze zoveel vacht hebben rondom de voorpoten (bij de borst en buik)
die van 2011 en 2008 lijken daardoor hoogpotiger

Mijn favorieten zijn denk ik 2012 en 2006

Maar als ze opgemeten worden dan is hoog of laagpotigheid helemaal niet aan de orde, dan is het gezichtsbedorg door de vacht of foto

@Jokkebrok als de keurmeester ergens een opmerking bij geeft wil niet zeggen dat de hele hond nergens meer op slaat, zo komt het een beetje over zoals jij het zegt
zij kijken gewoon naar de rasstandaard, die nou eenmaal is opgesteld, en zegt aan de hand daarvan welke punten niet helemaal voldoen of niet optimaal zijn
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Interessant topic!
Ik snap het verschil tussen gestrekt en laaggesteld wel, maar hoe gestrekter (bij dezelfde pootlengte), hoe korter de poten lijken. Ik zie zelf ook liever een stabij die niet té gestrekt is en daardoor wat hoger op de poten lijkt te staan, zoals Dieke van Patty en Mayke van Paisley. Maar dat heeft dus niets met de rasstandaard en het al dan niet daaraan voldoen te maken, maar met persoonlijke voorkeur.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Gijsstabij schreef:Vind ze overigens ook helemaal niet kortpotig lijken, bij sommige lijkt dat zo omdat ze zoveel vacht hebben rondom de voorpoten (bij de borst en buik)
die van 2011 en 2008 lijken daardoor hoogpotiger

Mijn favorieten zijn denk ik 2012 en 2006

Maar als ze opgemeten worden dan is hoog of laagpotigheid helemaal niet aan de orde, dan is het gezichtsbedorg door de vacht of foto
Klopt ook, als je alleen al kijkt naar de foto's van 2006, 2007 en 2010, dat is dezelfde hond, maar lijkt op de foto's heel anders.

Dat is overigens de vader van mijn stabij. Zal eens zoeken naar een betere foto, maar dit is Taro.

Afbeelding
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Taro is mooi. Zeker niet laagbenig of enorm lang. En een prachtige vacht :)
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Mickie schreef:
Jokkebrok schreef:En dat een rasvereniging onflatteuze foto's van de kampioenen plaatst vind ik sneu. :(:
Tja, er is op zo'n clubmatch helaas weinig tijd en gelegenheid om van iedere hond een uitgebreide fotoshoot te maken en daar de beste plaatjes uit te pikken. Komt bij dat de honden na zo'n dag moe zijn en door de drukte vaak niet optimaal meewerken. Ook hebben we daar geen professionele fotograaf rondlopen. Heel erg sneu allemaal, inderdaad.
Misschien wil je sponsoren of lid worden van de vereniging zodat daar iets aan gedaan kan worden? :ok:

Nee Angelique, hoe meer ik lees over en van de vereniging, hoe minder vertrouwen ik er in heb dat mijn geld goed besteedt zou worden. Het is nog niet zover dat ik tegen ben, maar ik snap wel heel goed dat een deel van de bevolking de behoefte voelt (voelde) om zelfstandig een andere (ongetwijfeld net zo weinig naar mijn zin zijnde) vereniging op te richten.
Mickie schreef:
Jokkebrok schreef:En ik krijg inmiddels een beetje het idee dat dat niet mag, iets (rastypisch) niet mooi vinden. Tenminste, zo interpreteer ik al die uitleg en verantwoording over leeftijd en castratie en excuses voor de onflatteuze foto's.
Dat mag best hoor, maar misschien moet je dan concluderen dat je een stabij dan eigenlijk niet mooi vindt.
Ik heb überhaupt nog maar weinig honden gezien die ik mooi vond. Ik heb een hond ook niet voor z'n mooi zijn. Maar als ik mag/moet kiezen dan wil mijn oog ook wat. En er is keus genoeg, dus in de huidige situatie zou ik in ieder geval nooit voor een Harryetje gaan. En omdat Harryetje de keus van de vereniging is kunnen we wellicht inderdaad concluderen dat ik een verenigings stabij niet mooi vind. Want om het meteen maar te gooien op dat ik de stabij niet mooi vind, getuigd wel van een wereldvreemdheid die z'n weerga niet kent. Woorden als stabijna, nepperd er vergelijkbare zijn uitsluitend gangbaar in de rashondenwereld. Alle andere mensen vinden mijn Fries net zo goed een Stabij als Harryetje. Bijvoorbeeld omdat ze 'allebei zwart-wit zijn'.

En de rashondenwereld kan daar wel stellig over doen, maar het is echt maar een minimaal percentage van de mensheid die die termen als zodanig opvat. Op dit forum zijn ze wellicht wat oververtegenwoordigd maar dat doet niets af aan het feit dat ik niet perse de Stabij niet mooi vind, maar meer de volgens-de-NVSW-gefokte-richtlijnen-Stabij niet mooi vind. Mocht Harryetje hun uithangbord zijn.
Mickie schreef:
Jokkebrok schreef:En dat eeuwige 'uiterlijk van ondergeschikt belang' :19: Moet je al die keurrapporten eens lezen - die arme Harryetje heeft volgens vele keurmeesters te grote oren :80: en met die oogkleur is het bij helemaal niemand in orde. Zolang dat soort zaken nog pront op een keurrapport staat geloof ik geen moer van dat gekweel over het ondergeschikt belang van uiterlijk.
Wie zegt dat dan altijd? Ik zie dat geschetste beeld niet, of je moet het op jezelf betrekken, dan klopt het volgens mij wel.
Als ik me niet vergis, sta jij je erop voor dat je niet om uiterlijk geeft. Dan valt het extra op dat je hier honden op nogal botte wijze de pan in hakt omdat ze in uiterlijk niet aan jouw ideaalbeeld van het ras voldoen.
Of ik erop voorsta weet ik niet - ik weet namelijk niet wat dat betekent :19: - maar als je bedoelt dat uiterlijk me geen moer kan schelen dan heb je mijn berichten nooit goed gelezen. Of juist wel.

Dat hangt namelijk heel erg af wat je met uiterlijk bedoelt. Ik weet niet of je het je herinnert, maar ik was uitermate geinteresseerd in het outcross programma van de Wetter, voornamelijk omdat ik dacht dat het uiterlijk van de hond zou veranderen. Het karakter van de Wetter had ik al m'n hart gesloten, het was pas toen ik vermoedde dat z'n uiterlijk ook op de schop ging dat mijn interesse om een Wetter als hond te hebben ook werkelijk gewekt was.

Maar mocht je onder uiterlijk-belangrijk-vinden verstaan of de hond aan de rasstandaard voldoet, dan ben ik daar helemaal niet van. Dat interesseert mij namelijk echt geen ene malle moer.

En wie dat dan altijd zegt, ja daar heb je me :mrgreen: Ik ben daar nooit bij met een dictafoon, als mensen dat zeggen, want ik verkeer niet in die kringen. Dus het is mijn eigen interpretatie. En die is weer gebaseerd op de schriftelijke vragen die ik stel aan mensen. En op het feit dat in de antwoorden - maakt eigenlijk niet uit wat de vraag is - die ik krijg eigenlijk altijd gezondheid het keywoord is, en daarna karakter. Uiterlijk komt eigenlijk pas ter sprake als het zo erg is als bij de Wetter. En zelfs dan, als je oppert dat het over uiterlijk gaat dan wordt men hysterisch. Uiterlijk is het allerallerallerallerallerlaatste wat meetelt in de theorie van de foktechnologie, maar het is wel het eerste waar men naar kijkt. :wink:

En ik weet heus wel dat iedereeen goede bedoelingen heeft, en ik weet ook dat wat ik hier ook ter sprake breng of welk voorbeeld ik ook ten tonele voer: er is altijd weerwoord op. Maar niet al die weerwoorden snijden hout, ze zijn niet allemaal even sterk en het merendeel geeft niet eens antwoord op vragen die gesteld worden. Maar de hondenfokkkerij is een emotionele business. Dat heb ik inmiddels wel begrepen. En openheid staat hoog in het vaandel, maar wantrouwen heerst. Ik heb gewoon geen enkele illusie meer dat wat ik - als leek/buitenstaander - ook opmerk, nog aankomt. Ik heb ook geen enkele illusie meer dat op de vragen die ik stel een objectief of eerlijk antwoord komt. Het is allemaal gekleurd. Gekleurd door emoties, door kinnesinne, door liefde, door afgunst, door eeuwenoude vetes of door blinde passie. Maar met informatievoorziening heeft het geen enkele relatie meer.

En als er dan van mijn kant al een antwoord moet komen op onbenullige vragen als 'wat interesseert het je', 'wat maakt het je uit, je hebt niet eens een rashond' of 'waar bemoei je je mee'. Dan is het antwoord dat. Dat er vanuit de wereld die de leken van informatie zou moeten voorzien, geen informatie meer komt. Omdat ze te lam geslagen zijn door de paranoia die er heerst binnen de eigen gelederen. :ugh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jokkebrok schreef: Uiterlijk is het allerallerallerallerallerlaatste wat meetelt in de theorie van de foktechnologie, maar het is wel het eerste waar men naar kijkt. :wink:
En tot die conclusie kom jij omdat jij dacht dat het uiterlijk op de schop ging bij de wetter en dat niet zo bleek te zijn?

Tot dat hele outcrossprogramma is men gekomen doordat er gevreesd wordt voor de gezondheid van het ras.
De keuzes die worden gemaakt aangaande andere rassen worden vervolgens in eerste instantie op gezondheid en karakter gemaakt, pas daarna wordt gekeken hoe het uiterlijk teruggefokt kan worden naar wat een wetterhoun zou moeten zijn. En ja, natuurlijk gaat men dat proberen. Die hond is immers herkenbaar vanwege zijn uiterlijk, net als elk ander ras?

O, en ja, natuurlijk kijkt men op een show naar uiterlijk. Dat is namelijk wat een show is: een exterieurkeuring.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”