Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe lossen jullie dat op?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Hoe lossen jullie dat op?

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Wanneer we met Gizmo aan het wandelen zijn, en een andere hond tegenkomen, heeft hij normaal gesproken 1 van 2 reacties: de hond is leuk, daar wil ik mee kennismaken, of de hond is niet interessant, baasje is leuker. Nu kan hij nog niet rechts van me lopen (ik ben nog maar net begonnen dat te trainen, dat gaat nog niet lukken als we andere honden tegenkomen), dus als we iemand tegenkomen die zijn/haar hond rechts heeft lopen, en dus aan dezelfde kant van de weg loopt, steek ik altijd even over, en ga daar aan de kant van de weg staan, met Gizmo naast me in de berm. Ik laat hem gaan liggen, en beloon hem als hij oogcontact maakt met mij.
Dit gaat vrijwel altijd goed, behalve toen laatst een vrouw vond dat ze met haar twee hondjes moest stoppen om te kijken wat ik aan het doen was met mijn hond... :oohja: Één van haar honden begint tegen Gizmo te blaffen, dus toen werd hij ook druk. De keren daarna dat ik dit deed wanneer een andere hond moest passeren, deed hij het wel weer prima (de meeste mensen lijken te snappen waarom ik dit doe, en lopen gewoon door).

Maar gisteravond liet mijn vriend Gizmo uit. Het was donker, maar hij zag wel dat er iemand aankwam met een hond, en aan dezelfde kant van de weg, dus mijn vriend is overgestoken. Gizmo wilde wel gaan zitten, maar absoluut niet gaan liggen, en was ook heel erg aan het jammeren. Dat hebben we in de bijna 10 maanden dat we hem hebben nog nooit meegemaakt. Mijn vriend had de lijn al kort gepakt zodat Gizmo niet ineens naar die andere hond toe zou rennen, maar ineens stond die andere hond wel ineens bij hem, allebei grommen. Gelukkig was hij ook aangelijnd en heeft zijn eigenaar hem teruggetrokken voordat het tot daadwerkelijk vechten is gekomen.
De weg waar we liepen loopt naar buiten de bebouwde kom, is vrij smal, en op dat punt was ook geen ruimte om even af te slaan of verder de kant in te gaan om meer ruimte te creëren. We lopen daar heel vaak met Gizmo, en 's avonds vrijwel altijd rond die tijd. We zijn deze hond waarschijnlijk nooit eerder tegengekomen, maar mijn vriend was met zijn aandacht bij Gizmo, om diens aandacht bij zichzelf te houden, en heeft dus niet goed gezien wie de andere hond was.

Over het algemeen komen we honden tegen die goed bij de baas blijven/gehouden worden. De meeste honden lijken ook wel sociaal te zijn, degenen die dat minder lijken te zijn, zijn altijd netjes aangelijnd en staan goed onder appèl. Ik weet wel dat er hier in het dorp ook minder sociale honden rondlopen: de vorige hond van onze buren was goed verpest voor honden doordat hij twee keer van achteren is aangevallen door een loslopende hond terwijl hij zelf aangelijnd was. Één van die twee honden is, volgens ik had begrepen, in laten slapen omdat hij meerdere honden had gepakt, de andere is de hond van onze achterburen, die altijd blaft als hij buiten zit en wij het gore lef hebben om achter in onze eigen achtertuin te komen. Mijn vriend had het vermoeden dat het deze hond zou kunnen zijn die hij gisteren tegenkwam, maar zeker weten doen we het niet.
Ik ben ook wel vaker een hond tegengekomen die naar Gizmo gromde, maar die werd dan door Gizmo netjes genegeerd en hij bleef dan netjes bij mij.

Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Vooral met het passeren van andere honden, maar ook met het feit dat andermans hond jouw achtertuin als zijn terrein beschouwd? :scratch:
dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua

Re: Hoe lossen jullie dat op?

Ongelezen bericht door dayake »

Als ik heel eerlijk mag zijn lijkt het er op dat jullie er een ''big deal'' van maken als er een andere hond aankomt en er teveel mee bezig zijn. Heb je al eens bekeken hoe het zal gaan als jullie die gedachten een beetje loslaten en niet op hem letten maar gewoon doorlopen zonder over te steken?
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik vraag mij af waarom je hond moet gaan liggen als er een andere hond aankomt?
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door HillieS »

alm@ schreef:Ik vraag mij af waarom je hond moet gaan liggen als er een andere hond aankomt?
Dat vroeg me ook af ja.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

HillieS schreef:
alm@ schreef:Ik vraag mij af waarom je hond moet gaan liggen als er een andere hond aankomt?
Dat vroeg me ook af ja.
en ik ook ;)

ik begrijp ook niet helemaal waarom het zo moeilijk is je hond aan de andere kant te laten lopen?
als dat met rita nodig is sta ik stil, draai achter haar langs en heb haar rechts.
daar kun je natuurlijk, als je dat wil, een commando aan koppelen, maar zonder gaat het ook heel prima.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
GoldenGizmo
Zeer actief

Natuurlijk mag je eerlijk zijn, graag zelfs!

Zo lang de hond aan de andere kant loopt, gaat dat prima, en dan lopen we ook gewoon door. Maar wanneer we een hond passeren die rechts loopt en Gizmo loopt altijd links (ik ga nu ook het rechts volgen trainen, maar dat kost tijd, dat kan hij nu simpelweg nog niet), loopt er niemand tussen hem en de baas van de andere hond. Dan vindt hij vaak dat hij wel even kan gaan kennismaken met de andere hond en diens baasje, trouwens soms ook met mensen die zonder hond wandelen. Niet iedereen is daarvan gediend, en ik zelf ook niet.
Maar vanwege het alleen links kunnen volgen, lopen wij ook altijd links (we lopen ook vnl. buiten de bebouwde kom, en daar vind ik het veel veiliger om links te lopen zodat je tegenliggers aan kunt zien komen, ook al zijn dat vaak alleen fietsers, maar wel veel schoolkinderen 's ochtends en 's middags). Als we dan niet oversteken, en de andere hondeneigenaar doet dit ook niet, dan gaan we botsen ;-)

Gizmo is heel graag bezig, maar tijdens het volgen is hij snel afgeleid. Hij wordt heel vrolijk en alert wanneer ik hem andere dingen laat doen, zoals zitten, liggen, touch, pootjes geven, tussen je benen gaan zitten en kunstjes, maar tijdens het wandelen is hij meer bezig met de omgeving dan met ons. Ik ben daarom heel erg aan het oefenen op het aandacht hebben voor ons. Van onze trainster hebben we de tip gekregen om er een spelletje van te maken door ineens een andere kant op te lopen, te gaan zigzaggen, een rondje te lopen. Dat lijkt hij ook heel leuk te vinden, maar dat houd ik geen hele wandeling vol (buiten dat dat ook niet kan ivm andere weggebruikers), drie keer per dag. Dan komen we namelijk het dorp niet uit.

Ik hoop hier dus wat tips te krijgen over andere manieren om met Gizmo andere honden en wandelaars te passeren zonder dat hij daar naartoe wil, en vooral ook om situaties zoals die van gisteren te vermijden. Maar gewoon doorlopen gaat dus niet lukken in deze situatie, want dan krijgen we een letterlijke botsing als de andere hondeneigenaar ook niet oversteekt.
GoldenGizmo
Zeer actief

HillieS schreef:
Dat vroeg me ook af ja.
Aanvankelijk liet ik hem gaan zitten, maar daarbij is hij een aantal keren ineens opgesprongen op het moment dat we gepasseerd worden. Daar schrikken mensen en andere honden nogal eens van. Als hij ligt, lijkt hij meer ontspannen te zijn, en zijn aandacht meer op mij te richten. Maar ik kan wel proberen het weer met zitten te proberen. We zijn inmiddels wat verder met 'let op' te trainen, dus misschien dat hij nu wat beter zijn aandacht bij mij houdt op het moment dat hij zit dan voorheen.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Maar dat aandacht vragen kan toch ook zonder dat hij hoeft te gaan liggen? Daarmee maak je het volgens mij veel spannender dan het is. Ook met zitten trouwens. Je maakt hem alleen maar nieuwsgieriger naar die andere hond door er zelf elke keer ingewikkeld over te doen, denk ik. Gewoon doorlopen aan de overkant van de weg, dat lijkt me niet zo'n probleem? En dan belonen als hij netjes meeloopt, of, als hij dat niet kan, gaan oefenen op volgen-terwijl-er-andere-honden-zijn en daarvoor uiteraard uitbundig belonen.

Ik vind het overigens logisch dat een hond tijdens een normale wandeling meer met de omgeving bezig is dan met jou, of bedoel je dat hij echt trekt en niet luistert? Het klinkt nu een beetje of je verwacht dat hij continu op jou let en bij wijze van spreken de hele wandeling op scherp staat voor 't volgende commando, en dat vind ik erg hoge verwachtingen van een hond. Hij moet ook de ruimte krijgen om gewoon lekker te scharrelen, snuffelen, plassen, en om zich heen te kijken.
Afbeelding
GoldenGizmo
Zeer actief

renee-uk schreef:
HillieS schreef:
Dat vroeg me ook af ja.
en ik ook ;)

ik begrijp ook niet helemaal waarom het zo moeilijk is je hond aan de andere kant te laten lopen?
als dat met rita nodig is sta ik stil, draai achter haar langs en heb haar rechts.
daar kun je natuurlijk, als je dat wil, een commando aan koppelen, maar zonder gaat het ook heel prima.
Dat dacht ik laatst ook, gewoon eens naar rechts pakken, en doorlopen. Maar hij gaat dan erg veel moeite doen om toch maar links van me te kunnen lopen :piew: En dat was dan nog op een hele rustige plek, waar helemaal niemand anders in de buurt was.
Zijn vorige eigenaar had ook aangegeven dat hij niet rechts kon volgen (niet dat hij het links wel zo goed deed toen we hem in huis haalden, daar hebben we behoorlijk wat tijd en moeite in gestoken, en op de vertrouwde wegen doet hij dat nu meestal best goed).
dayake
Actief

Oké, zoals ik het lees herken ik veel in je verhaal.

Hier een Mechelaar teefje, nog wel een pup van 4 maanden dus normaal gedrag, die alles en iedereen uitbundig wil begroeten. Hond, mens, kind, alles is leuk. Ze focust daar ook bij, er kan bij wijze van een hond aan de overkant lopen, die is echt heel erg leuk en daar wil ze al kwispelend tóch naar toe.

Wat ik doe? Zij maakt er een big deal van dat er een andere hond of mens loopt, ze doet net alsof ze ze nooit dagelijks ziet. Dus doe ik juist het tegenovergestelde. Ik kijk gewoon recht vooruit, geef geen aandacht aan haar gedrag en loop gewoon door. Ik kijk haar niet aan, ik zeg niks, helemaal niks. Ik vervolg mijn weg alsof er niets aan de hand is. Ook bij passeren, voor mij maakt het niet uit of zij links of rechts loopt, daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik oefen juist veel met hond/mens aan dezelfde kant passeren. Ik neem haar gewoon heel kort aan de lijn zodat ze niet kan uitwijken, en loop door zonder een kick te geven. Dat is mijn oplossing. Ik beloon goed gedrag en negeer slecht gedrag in dit geval. Als ze er geen aandacht aan schenkt, dan ben ik ineens heeeel vrolijk en blij, en beloon ik haar uitbundig. Daarbij heeft mijn pup ook een tuig om met ''niet aaien'' als ik dit aan het trainen ben, zodat het duidelijk is voor andere mensen dat zij in geen enkel geval aandacht mag krijgen als ze zo enthousiast is en springt/hapt. Want dat kan ze ook nog :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:
renee-uk schreef:
HillieS schreef:
Dat vroeg me ook af ja.
en ik ook ;)

Dat dacht ik laatst ook, gewoon eens naar rechts pakken, en doorlopen. Maar hij gaat dan erg veel moeite doen om toch maar links van me te kunnen lopen :piew: En dat was dan nog op een hele rustige plek, waar helemaal niemand anders in de buurt was.
Zijn vorige eigenaar had ook aangegeven dat hij niet rechts kon volgen (niet dat hij het links wel zo goed deed toen we hem in huis haalden, daar hebben we behoorlijk wat tijd en moeite in gestoken, en op de vertrouwde wegen doet hij dat nu meestal best goed).
rita vindt het ook raar, maar daar heb ik niet zo'n boodschap aan ;)
als het nodig is pak ik haar kort en dan kan ze hoog of laag springen maar heeft ze toch echt niks in te brengen dan lege briefjes.
ik hou heel erg veel rekening met mijn hond, maar als ik vind dat iets moet heeft ze zich daar toch echt bij neer te leggen.

hoe oud is jouw hond?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
GoldenGizmo
Zeer actief

DaniBanani schreef:Maar dat aandacht vragen kan toch ook zonder dat hij hoeft te gaan liggen? Daarmee maak je het volgens mij veel spannender dan het is. Ook met zitten trouwens. Je maakt hem alleen maar nieuwsgieriger naar die andere hond door er zelf elke keer ingewikkeld over te doen, denk ik. Gewoon doorlopen aan de overkant van de weg, dat lijkt me niet zo'n probleem? En dan belonen als hij netjes meeloopt, of, als hij dat niet kan, gaan oefenen op volgen-terwijl-er-andere-honden-zijn en daarvoor uiteraard uitbundig belonen.

Ik vind het overigens logisch dat een hond tijdens een normale wandeling meer met de omgeving bezig is dan met jou, of bedoel je dat hij echt trekt en niet luistert? Het klinkt nu een beetje of je verwacht dat hij continu op jou let en bij wijze van spreken de hele wandeling op scherp staat voor 't volgende commando, en dat vind ik erg hoge verwachtingen van een hond. Hij moet ook de ruimte krijgen om gewoon lekker te scharrelen, snuffelen, plassen, en om zich heen te kijken.
Als we aan het wandelen zijn, mag hij inderdaad best wat rondscharrelen, zo lang hij de lijn maar niet strak zet. Dat bedoel ik met meer met de omgeving bezig zijn: dan gaat hij aan de lijn trekken omdat hij iets interessants heeft gezien, geroken of gehoord. Je kunt hem dan terugroepen, maar datgene is veel spannender dan jij, dus als jij stopt met vooruit lopen, blijft hij ook gewoon staan met strakke lijn. Zo lang hij met slappe lijn loopt, wandel ik lekker door, en mag hij lekker rondkijken en snuffelen.

De ideale situatie zou zijn dat we hem zodra we het dorp uitlopen (mits het aan een rustige weg is), zijn riem af doen en hij gewoon los mee kan lopen zo lang de situatie zich daartoe leent. En dan kan hij best een eindje voor of achter ons lopen. Helaas zijn we zo ver nog lang niet, omdat hij allerlei dingen dus veel interessanter vindt dan ons. Ik probeer het wel regelmatig met hem te oefenen, door hem aan de lange lijn te laten, of door de normale lijn op de grond te laten vallen. Door hem in die situaties regelmatig even bij me te roepen en dat te belonen. Of door ergens achter wat struiken om een hoekje te gaan staan.
Maar hij vindt het nogal een leuk spelletje om dan even te komen kijken waar je bent, op een paar meter afstand van je te blijven en dan meteen weer weg te stuiven. Het kan dan heel lang duren voor hij het beu is en weer terug bij je komt. Ik denk wel dat die tijd minder lang zou zijn als we hem vaker los laten, maar dat durf ik niet aan als ik er niet op kan vertrouwen dat hij bij me komt wanneer ik hem roep. Ik loop vooral op plekken waar amper auto's komen, dus daar zou hij prima los kunnen. Maar áls er een auto aankomt, moet ik hem voor zijn eigen veiligheid toch echt bij me terug kunnen laten komen.
GoldenGizmo
Zeer actief

dayake schreef:Oké, zoals ik het lees herken ik veel in je verhaal.

Hier een Mechelaar teefje, nog wel een pup van 4 maanden dus normaal gedrag, die alles en iedereen uitbundig wil begroeten. Hond, mens, kind, alles is leuk. Ze focust daar ook bij, er kan bij wijze van een hond aan de overkant lopen, die is echt heel erg leuk en daar wil ze al kwispelend tóch naar toe.

Wat ik doe? Zij maakt er een big deal van dat er een andere hond of mens loopt, ze doet net alsof ze ze nooit dagelijks ziet. Dus doe ik juist het tegenovergestelde. Ik kijk gewoon recht vooruit, geef geen aandacht aan haar gedrag en loop gewoon door. Ik kijk haar niet aan, ik zeg niks, helemaal niks. Ik vervolg mijn weg alsof er niets aan de hand is. Ook bij passeren, voor mij maakt het niet uit of zij links of rechts loopt, daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik oefen juist veel met hond/mens aan dezelfde kant passeren. Ik neem haar gewoon heel kort aan de lijn zodat ze niet kan uitwijken, en loop door zonder een kick te geven. Dat is mijn oplossing. Ik beloon goed gedrag en negeer slecht gedrag in dit geval. Als ze er geen aandacht aan schenkt, dan ben ik ineens heeeel vrolijk en blij, en beloon ik haar uitbundig. Daarbij heeft mijn pup ook een tuig om met ''niet aaien'' als ik dit aan het trainen ben, zodat het duidelijk is voor andere mensen dat zij in geen enkel geval aandacht mag krijgen als ze zo enthousiast is en springt/hapt. Want dat kan ze ook nog :wink:
Dat probeer ik ook vaak, gewoon doorlopen en de ander negeren. Hem belonen als hij die ander ook negeert. Wat ik wel grappig vind: bij bepaalde honden heeft hij zelf al niet zo'n interesse in hen en dan gaat hij juist heel strak volgen omdat hij weet dat hij beloont wordt voor het negeren van die hond :mrgreen: Maar ik vind het wel lastig wanneer hij plotseling erg gaat trekken, ik ben namelijk niet zo sterk in mijn armen. Zo'n tuigje met die boodschap schijnt wel erg handig te zijn met puppies ja. Gelukkig zijn mensen bij een volwassen hond toch zo verstandig om eerst even te vragen of ze hem mogen aaien ;-)

Ik moet er wellicht wel bij vertellen dat het bewuste weggetje waar we vaak lopen niet bepaald breed is. Het is meer een fietspad. Er mogen wel auto's komen, maar er staan geen huizen ofzo zodra je buiten de bebouwde kom bent, alleen een leegstaand clubgebouw bij het voetbalveld. Er staan ook paaltjes zodat auto's het niet als sluiproute kunnen gebruiken. Als je er al een auto tegenkomt, is het iemand die vee in één van de weilanden langs dat weggetje heeft lopen, of iemand die denkt er toch wel door te kunnen en dus moet keren.
GoldenGizmo
Zeer actief

renee-uk schreef:
als het nodig is pak ik haar kort en dan kan ze hoog of laag springen maar heeft ze toch echt niks in te brengen dan lege briefjes.
ik hou heel erg veel rekening met mijn hond, maar als ik vind dat iets moet heeft ze zich daar toch echt bij neer te leggen.

hoe oud is jouw hond?
Gizmo is nu 3 jaar oud. Als het nodig is, pak ik hem ook kort, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk wat meer push-ups moet doen (of meer spek eten zoals ze vroeger tegen mij zeiden), want ik heb niet zo veel kracht in mijn armen, dus het kost erg veel moeite wanneer hij gaat trekken (godzijdank kan ik hem wel nog altijd houden) :tongue: Het lijkt me wel veel meer ontspannen voor zowel hem als mij wanneer hij op commando aan de andere kant kan gaan lopen. Maar ik ga het zeker proberen om hem kort rechts te pakken wanneer ik dat nodig acht, bedankt voor de tip!
renee-uk
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:
renee-uk schreef:

hoe oud is jouw hond?
Gizmo is nu 3 jaar oud. Als het nodig is, pak ik hem ook kort, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk wat meer push-ups moet doen (of meer spek eten zoals ze vroeger tegen mij zeiden), want ik heb niet zo veel kracht in mijn armen, dus het kost erg veel moeite wanneer hij gaat trekken (godzijdank kan ik hem wel nog altijd houden) :tongue: Het lijkt me wel veel meer ontspannen voor zowel hem als mij wanneer hij op commando aan de andere kant kan gaan lopen. Maar ik ga het zeker proberen om hem kort rechts te pakken wanneer ik dat nodig acht, bedankt voor de tip!
tuurlijk is dat meer ontspannen, maar nood breekt wet en zolang hij het nog niet op commando doet kan het zo ook ;)
Afbeelding

dayake
Actief

GoldenGizmo schreef:

Dat probeer ik ook vaak, gewoon doorlopen en de ander negeren. Hem belonen als hij die ander ook negeert. Wat ik wel grappig vind: bij bepaalde honden heeft hij zelf al niet zo'n interesse in hen en dan gaat hij juist heel strak volgen omdat hij weet dat hij beloont wordt voor het negeren van die hond :mrgreen: Maar ik vind het wel lastig wanneer hij plotseling erg gaat trekken, ik ben namelijk niet zo sterk in mijn armen. Zo'n tuigje met die boodschap schijnt wel erg handig te zijn met puppies ja. Gelukkig zijn mensen bij een volwassen hond toch zo verstandig om eerst even te vragen of ze hem mogen aaien ;-)

Ik moet er wellicht wel bij vertellen dat het bewuste weggetje waar we vaak lopen niet bepaald breed is. Het is meer een fietspad. Er mogen wel auto's komen, maar er staan geen huizen ofzo zodra je buiten de bebouwde kom bent, alleen een leegstaand clubgebouw bij het voetbalveld. Er staan ook paaltjes zodat auto's het niet als sluiproute kunnen gebruiken. Als je er al een auto tegenkomt, is het iemand die vee in één van de weilanden langs dat weggetje heeft lopen, of iemand die denkt er toch wel door te kunnen en dus moet keren.
Dus het is wel mogelijk :mrgreen: als je je aanpak ook doorpakt bij alle honden denk ik dat je er uiteindelijk wel fijn mee kunt wandelen. Maar stop met al die opdrachten zodra er een hond aankomt zoals zitten en af gaan, is helemaal nergens voor nodig. Met een beetje tegenvaller creëer je zo juist spanning. Loop gewoon lekker door. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En wat voor band draagt je hond? Halsband/slipketting of tuig?
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

dayake schreef: Dus het is wel mogelijk :mrgreen: als je je aanpak ook doorpakt bij alle honden denk ik dat je er uiteindelijk wel fijn mee kunt wandelen. Maar stop met al die opdrachten zodra er een hond aankomt zoals zitten en af gaan, is helemaal nergens voor nodig. Met een beetje tegenvaller creëer je zo juist spanning. Loop gewoon lekker door. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En wat voor band draagt je hond? Halsband/slipketting of tuig?
een paar in elkaar klappende honden?
kan me voorstellen dat iemand daar niet op zit te wachten :scratch:

ik zou ook niet met dat zit en af aan de gang gaan, maar zorgen dat ik tussen mijn eigen hond en de andere hond inloop doe ik dan weer wel.
kleine moeite, groot plezier ;)
Afbeelding

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

dayake schreef:
GoldenGizmo schreef:

Dus het is wel mogelijk :mrgreen: als je je aanpak ook doorpakt bij alle honden denk ik dat je er uiteindelijk wel fijn mee kunt wandelen. Maar stop met al die opdrachten zodra er een hond aankomt zoals zitten en af gaan, is helemaal nergens voor nodig. Met een beetje tegenvaller creëer je zo juist spanning. Loop gewoon lekker door. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? En wat voor band draagt je hond? Halsband/slipketting of tuig?
:ok:

Ik zou er ook niet zo'n punt van maken, gewoon doorlopen, verder niks. Het sop is de kool niet waard.

Ik loop meestal met twee of meer honden, soms met meer dan 100 kilo aan de lijn. Vaak kan ik vaak niet zoveel anders dan gewoon doorlopen.

Wel kap ik eventueel grommen e.d. onmiddellijk af, ongeacht wat die andere hond doet.
Afbeelding
sjuutje
Actief
Mijn ras(sen): kruising kangaroo en kelpie... een working kelpie!

Ongelezen bericht door sjuutje »

En nog een tip(je) misschien voor het los laten lopen;

Mijn hond vond het gaan zitten en er dan met een koekje voor beloond worden echt heel makkelijk en dus leuk. Vaak en snel een beloning verdienen moet hij gedacht hebben. :lol1:. Op een gegeven moment heb ik de tijd dat hij moest blijven zitten langer gemaakt en nog wat later de afstand tussen hem en mij vergroot. Dat ging allemaal heel snel, binnen een week had hij door dat waar hij ook was, als ik "zit" riep, deed hij het, netjes wachtend op een beloning. Daarna stond ie pas weer op en liep ie verder.

Ideaal ook buiten dus want aangezien zijn "zit" er veel beter inzat dan zijn "kom hier" kon ik hem altijd los laten lopen en hem bij spannende situaties zoals een auto of fietser een "zit" geven. Hij bleef dan braaf wachten op zijn koekje.

Nu kan hij ondertussen gewoon netjes bij me komen als ik roep hoor en loopt ie echt alleen nog maar vast in de bossen en heide gebieden waar dat nu eenmaal moet omdat honden er niet los mogen, op openbare wegen en fietspaden etc lopen mijn beide honden los.
Working kelpie, eigenwijs, sportief en prachtig om te zien!
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

De mijne wil soms heel enthousiast gaan reageren aan de riem. De keren dat ik hem liet zitten bleek de andere mevrouw te wachten omdat ze haar enthousiaste lab ook wilde laten kennis maken :oeps:
Werkte voor mij dus averechts. Wel liet ik weten dat ik in het vervolg gewoon zou passeren zonder kennismaken omdat ik dat geklooi aangelijnd met andere honden op straat wil voorkomen. Hoe een ander dat wil en doet prima, ik heb daar helemaal geen zin in. Ik loop nu ook gewoon door bij andere honden, riem kort en bij andere mensen waarvan ik gok dat ze honden laten schieten of meer lijn gaan geven steek ik over. Ik heb er geen zin in, en die kleine heeft dat ook maar te accepteren en te beseffen. Wel met de nodige afleiding en beloning als hij goed meeloopt overigens :wink:
Idem met honden die nu al uit hun stekkertje gaan als ze hem zien, hij kijkt even, en als hij naar mij kijkt met een blik van :19: hoppa voertje erin en doorhobbelen, negeer de keffers maar, is iedereen blij.

Zit en oefeningetjes doe ik soms wel eens om dingen voor te zijn. Maar niet meer bewust laten zitten bij het naderen van andere honden. Daar is de hond te jong voor vind ik persoonlijk, want zoals eerder gezegd leg je dan juist de nadruk erop dat er iets "spannends" staat te gebeuren.
Bij mijn volwassen honden deed ik dat destijds wel eens, maar dat was om de controle te houden als er iets oncontroleerbaars gebeurde.
Voor nu bij de kleine vind ik het belangrijker dat er gepasseerd kan worden zonder gezeur, en dat betekent dus gewoon doorlopen en niet altijd contact maken aan de lijn buiten.
Sporadisch doe ik het dus wel bij mensen en honden die ik ken, puur omdat het gewoon wel vaker gebeurd dat een andere hond komt buurten, los of ook aan de lijn.
Marijkefons
Actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Marijkefons »

Ik zou de andere hond totaal negeren en doorlopen. Want zodra jij elke x je hond laat liggen lost dat niks op. Je wilt het liefste dat hij ze geen aandacht schenkt toch. Nu ga jij er aandacht aan schenken door hem iets te laten doen dus hij denkt al van ja nu komt er iets?! Denk niet dat je zo het probleem oplost. Doorlopen en zelf doen of het de normaalste zaak van de wereld is en het blaffen of grommen wel corrigeren natuurlijk

Sent from my iPhone using Tapatalk
GoldenGizmo
Zeer actief

Ik probeer nu meestal met hem door te lopen. Ik ben aan het oefenen om hem ook rechts te laten volgen, wat al iets beter gaat. Vanochtend kon ik hem zelfs met enige moeite naar rechts pakken waarna hij netjes rechts bleef volgen terwijl we een ander hondje passeerden. Nou was dat wel een hondje waarvoor hij hoogstwaarschijnlijk ook weinig aandacht had gehad als hij links van me had gelopen, en had Gizmo vanmorgen sowieso heel veel zin om te trainen. Buiten de enkele tientallen meters voor, tijdens en na het passeren van dat hondje heeft hij het gedeelte dat we over zandpaden liepen met de lijn over de grond slepend gelopen. Binnenkort ga ik weer eens proberen om de lijn er af te halen, maar tot nu toe weet hij heel goed het verschil tussen er zit een lijntje aan me vast ook al heeft het baasje die niet in haar handen, en er zit geen lijntje meer aan mij vast.

Het doen van 'zit', 'af', en andere oefeningetjes doe ik overigens niet alleen op momenten dat we een andere hond tegen zouden komen, maar op allerlei momenten en plaatsen, met of zonder afleiding. Het lijkt me dus niet dat hij dit zou associëren met het feit dat er iets spannends gaat gebeuren, alleen met het feit dat er extra eten te verdienen valt :lol1:
dayake schreef:En wat voor band draagt je hond? Halsband/slipketting of tuig?
Tijdens een gewone wandeling een halsband, als hij aan de lange lijn zit een tuigje. Ik maak dan namelijk vaak meerdere lijnen aan elkaar, en als hij dan van de maximale afstand achter mij tot de maximale afstand voor mij zou gaan rennen, zou hij nogal een klap krijgen op zijn hals als ik dat niet snel genoeg door heb en de lijn laat schieten. Dat risico wil ik niet nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”