Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie theorie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Dominantie theorie

Ongelezen bericht door Jaap* »

dayake schreef:
malinois schreef:Afbeelding

Xena laat ook duidelijk merken wat wel en niet kan :mrgreen:
Leuke foto :E: ik heb het nog nooit bij honden gezien, nu wel.

Maar als ik het goed begrijp is dat snuitbijten dus ook een vorm van corrigeren? Ik snap dat wolven/honden dat kunnen doen als ze te ver zijn gegaan. Maar wat ik in de documentaires zag is dat er een wolf gewoon langsliep, en door een hogere ineens (in mijn ogen zonder reden) in de snuit werd gebeten.
Er wordt niet bij gebeten hoor :wink:
Maar hebben we 'wat eraan voorafging' ook nog bij de hand Malinois? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ze bijten niet in de snuit, ze zetten hun bek er omheen en verhogen de druk net zo lang totdat de andere hond zich gedraagt.
en dat jij de signalen mist is begrijpelijk ;), wij mensen zien bij lange na niet zoveel als honden/wolven hoe we daar ook ons best voor doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

dayake schreef:
Marjoleine schreef: Waar het me om ging is dat mensen trekken per definitie associëren met "hij wil de baas worden".
Dat klopt niet volgens mij.
Dat het irritant is snap ik, maar ik zie niet die link met dat die hond dat bepaalt en dat dat erg zou zijn.
Volgens mij bepaald de alpha ook waar iedereen naar toe gaat. Dus misschien als je je hond laat bepalen waar hij/zij gaat staan buiten, dat je onduidelijkheid creëert.
ik denk dat je af moet van al dat 'de alfa bepaalt'.
het feit dat jouw hond je ziet als leider wordt bepaald door je hele omgang met die hond, niet door het feit dat ie al dan niet voor je uitloopt.
je verwacht toch niet van een hond dat ie, als ie losloopt, maar continu achter of naast je blijft?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Jaap*
Zeer actief

dayake schreef:Volgens mij bepaald de alpha ook waar iedereen naar toe gaat. Dus misschien als je je hond laat bepalen waar hij/zij gaat staan buiten, dat je onduidelijkheid creëert.
Iedereen bepaalt zelf waar ze naartoe gaan. Maar meestal wordt degene die door de rest als leider wordt gezien gevolgd. Dat is iets anders.
Felix loopt altijd voorop, maar hij kijkt vaak achterom of wij niet stiekem zijn afgeslagen. Want hij volgt ons.
Hetzelfde met de hond op de bank. Het is pas een probleem als een hond de bank gaat claimen. Als je dat wilt voorkomen of oplossen zal je voor de hond moeten bepalen hoe het zit met de bank. Het maakt dan niet uit of je hem verbied op de bank te komen, of het hem juist oplegt. Het gaat er gewoon om dat jij het bepaalt.
Maar voor de meeste honden is het nooit een issue hoor, die zien je allang als god omdat je even twee minuten met iemand staat te praten met de volle etensbak in de hand.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

korthaar schreef:
malinois schreef:Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Beetje jammer voor hem, dat ie niet alle signalen oppikt en daardoor ook wel eens wordt gebeten.
Ja en ... dat ontkent hij toch ook niet? Hij had t ook niet kunnen uitzenden en daar heeft hij niet voor gekozen en gewpon uitgezonden. Hij heeft t daarnaast juist in 1 van zijn liveshows laten zien dat hij ook maar een mens was net als jij en ik en dus ook fouten maakte.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua

Ongelezen bericht door dayake »

renee-uk schreef:
dayake schreef:
Marjoleine schreef: Waar het me om ging is dat mensen trekken per definitie associëren met "hij wil de baas worden".
Dat het irritant is snap ik, maar ik zie niet die link met dat die hond dat bepaalt en dat dat erg zou zijn.
Volgens mij bepaald de alpha ook waar iedereen naar toe gaat. Dus misschien als je je hond laat bepalen waar hij/zij gaat staan buiten, dat je onduidelijkheid creëert.
het feit dat jouw hond je ziet als leider wordt bepaald door je hele omgang met die hond, niet door het feit dat ie al dan niet voor je uitloopt.
je verwacht toch niet van een hond dat ie, als ie losloopt, maar continu achter of naast je blijft?
Nee hoor :mrgreen: mijn pup mag lekker rond scharrelen waar ze wil, sterker nog, ik zou het eigenlijk vervelend vinden als een hond terwijl ie los is continue achter, naast of voor me aan m'n benen geplakt zit. Lijkt mij niet fijn wandelen. Wat ik wel verwacht is dat ze met 1 oog op mij let. Daarom loop ik ook niet te pas en te onpas haar naam of ''hier'' te roepen. Ze moet mij wel in de gaten houden waar ik heen ga.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Jaap* schreef: (...) Hahaha, nouja, daarkan je natuurlijk niemand iets over kwalijk nemen dan jezelf :mrgreen:
Afstand nemen van iets wat je tegenstaat is een natuurlijke reactie. Als er een pedofiel is opgepakt kun je aan de reaguursels in de sociale media precies zien hoeveel afstand mensen daarvan willen nemen. De één wil hem ophangen, en de ander vind dat nog te goed.
Niemand gaat daadwerkelijk met een stuk touw op pad natuurlijk, want het is alleen maar om duidelijk te maken dat zíj niet bij een pedofiel horen :wink:

Zo wil ik nog niet dood gevonden worden in zo'n BMW pauperbak, gewoon omdat ik daar nietmee geassocieerd wil worden. Maar ik weet heus wel dat het doorgaand ontzettend goede auto's zijn. Dáár zal je me niet over horen. Snap je? :mrgreen:
Nee, ik snap er niks van eerlijk gezegd. Ik denk oprecht dat de oorspronkelijke versie van "de dominantietheorie", namelijk de theorie gebaseerd op onderzoek van David Mech onder wolven in gevangenschap, inmiddels, op grond van vervolgonderzoek onder wilde volven, flink genuanceerd is. Dat is iets anders dan "achterhaald", maar dat zei ik ook niet, wie dat wel zei weet ik niet meer. Maar ik kom nog regelmatig mensen tegen die denken dat het wél zo moet, dus doen ze het zo, al vinden ze het vaak zelf niet eens fijn, maar het staat immers in Solms/CM zegt het of weet ik wat. Maar je kunt natuurlijk ook zelf een manier zoeken waar jij en je hond zich goed bij voelen.
Laatst gewijzigd door 63673J op 30 nov 2014 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jvanringen schreef:
malinois schreef:
jvanringen schreef:
malinois schreef:(...)
Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Maar dat doen veel mensen dus niet, zich ergens in verdiepen, dat zie je toch dagelijks? Ze horen iets, zien iets, stellen er geen vragen bij, denken niet verder na en nemen het aan voor waarheid. Dat is niet alleen met dit soort dingen zo, maar ook bij andere dingen zie je dat. Toen ik borstkanker had en met mijn chemokuur bezig was, kreeg ik bijna iedere dag adviezen van mensen over wat ik moest doen en moest laten, allemaal gevonden op het internet, allemaal niet verder over nagedacht, niet in verdiept, maar meteen indringend aan mij gepresenteerd als hét wondermiddel tegen kanker - elke dag een ander wondermiddel. Dat alleen al zou iemand's wantrouwen moeten wekken, maar helaas, zo gaat het vaak niet.
ja maar dat is dan maar jammer voor die mensen. Hij zegt het duidelijk genoeg en laat het ook zien... dat mensen dan zo dom zijn is hun probleem. Dat kun je een programma maker niet aanrekenen. Dan moeten we ook maar geen films meer uitzenden want daarin worden mensen bij bosjes neergeknald dagelijks. :wink:
Het is helaas ook heel jammer voor de honden van die mensen.
Tja maar dat zijn de honden van sommigen ook imo die totaal geen duidelijkheid krijgen omdat iemand ooit geroepen heeft dat je een hond NOOIT mag corrigeren... en dan ook echt nooit. Dat vind ik misschien nog wel erger...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nog even en dan zitten we op het spreekuur bij psycholoog met onze ontspoorde viervoeter, en niet voor baas maar echt voor hond, hij vertoont zulk honds gedrag en dat is niet wenselijk,ik heb al gecommuniceerd met hem maar kom er echt niet uit hoor.
Ach wat maak ik mij druk er lopen zoveel ontspoorde honden die oh zulke begripvolle baasjes hebben, maar ja die hebben oh zo'n goede band met hun baasje, nou dat snap ik hoor.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jaap* schreef:
dayake schreef:Volgens mij bepaald de alpha ook waar iedereen naar toe gaat. Dus misschien als je je hond laat bepalen waar hij/zij gaat staan buiten, dat je onduidelijkheid creëert.
Iedereen bepaalt zelf waar ze naartoe gaan. Maar meestal wordt degene die door de rest als leider wordt gezien gevolgd. Dat is iets anders.
Precies.

Ik loop met een groep en die doen maar wat. Alleen Orpa loopt vlakbij me omdat die verdraaid goed weet dat ik bepaal of zij mag ingrijpen in een situatie die ergens ontstaat, die houdt ook constant contact met me. De rest rotzooit maar wat aan, hoewel ze natuurlijk verdraaid goed weten waar ik ben.

En als ik ergens afsla ga ik niet roepen, zij horen op mij te letten. En dat doen ze ook.
Elke jonge hond hier raakt me wel een keer kwijt. Dat mag, daar leren ze van dat zij degenen zijn die op moeten letten dus ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Het volgen of aanhangen van één theorie is trouwens sowieso heel erg fout. Het wordt heel snel sektarisch en er bestaat natuurlijk geen eenduidige theorie volgens welke honden hun leven leiden.
Het is stupide om net te doen alsof dat wel zo is.
De Martin Gaus methode dekt net zo min de hele lading als die van Turid Rugaas, Klaas Wijnberg of Jan Nijboer.
Overal zit wel iets in, en het is aan ons gezonde verstand om er iets verstandigs mee te doen.
Precies. Je bent Cesar niet, je bent Gaus niet en ook niet Turgid... je bent jantje, pietje of klaasje met een eigen timing en een eigen idee.
Je moet ook niet kopieren je moet kijken of je er iets uit kan gebruiken wat bij zowel jezelf EN de hond past. En dat kan heel goed een mix van van alles zijn.
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik denk dat je je zowiezo af moet vragen hoe nuttig het is om wolvengedrag met hondengedrag te vergelijken. Goed, ze hebben dezelfde voorouder en ze lijken enigszins op elkaar. Zoals een tijger op een leeuw lijkt, maar deze hebben een compleet verschillend sociaal systeem.
De eigenschappen waarop geselecteerd wordt bij wolven zijn compleet anders dan bij honden. Een wolf moet samenwerken met andere wolven, daarvoor moeten ze een geweldige communicatie onderling hebben, een eland haal je ongeorganiseerd niet zomaar even neer.
Een hond is geselecteerd op samenwerking met de mens, over het algemeen (alhoewel de laatste tijd ook op er zo cute/lelijk mogelijk uit zien, net hoe je het ziet). En het resultaat is dat een hond beter menselijke lichaamstaal begrijpt dan een wolf. Zo zijn er wel meer verschillen tussen wolven en honden die honden over het algemeen beter trainbaar maken.

Zelfs als wolven een niet lineaire dominantieverhouding hebben (als in; de een is dominant over de ander, en die daarboven is dominant over beide onder, etc) dan hoeft dat bij honden niet zo te zijn. Wij hebben er bij veel honden een 'will to please' ingefokt, hoe relevant is dominantie dan nog? Sure, voor honden onderling, maar wil een hond echt dominant zijn over een andere soort vraag ik mij af. En wellicht verschilt het zelfs enorm per ras.

Als voorbeeld misschien minder relevant maar toch:
Ik doe bijvoorbeeld onderzoek met 2 soorten wilde cavia's, bij de ene caviasoort blijkt dominantie een big deal, die wordt uitgevochten en als dat klaar is herstelt de vrede en wordt er met kleine signalen duidelijk gemaakt wat wel en niet gewaardeerd wordt. De andere soort staat heel dichtbij de eerste soort, maar hier lijkt dominantie en territorium geen/een kleine rol te spelen. Je kan zelfs de mannen vrij makkelijk bij elkaar zetten zonder dat er gevechten uitbreken. Enkel de omgeving heeft tot zulke grote verschillen geleid, en dan zijn deze nog vrij 'kort geleden' van elkaar 'ontstaan' vergeleken met honden en wolven.

Natuurlijk vertonen honden onderling ook gecompliceerd gedrag, met subtiele communicatie (en het ene ras is daar beter in dan de ander heb ik gemerkt). En een aantal gedragingen kan je ook zeker terugvinden in de wolf. Maar naar mijn idee is een wolvengedrag veel gecompliceerder dan hondengedrag, en ik denk dat het hele domesticatie gebeuren ook nogal wat heeft gedaan met het sociale systeem.

Maar goed, lang verhaal kort: ik denk niet dat een hond de mens ziet zoals hij andere honden ziet. Ondanks dat ik het idee heb dat onze honden minder gecompliceerd zijn dan wolven, denk ik ook dat we onszelf overschatten als we denken dat we op dezelfde manier met ze moeten/kunnen communiceren. Natuurlijk zijn er dingen die je op kan pikken, die je kunnen helpen en waar je respect voor kan tonen zoals de kalmerende signalen. We hebben honden gedomesticeerd met het resultaat dat ze met mensen proberen te communiceren en menselijke lichaamstaal op een bepaalde manier schijnen te begrijpen, ik denk dat je daar gewoon gebruik van moet maken.

Ik train mijn hond gewoon, en ik ben niet de allerbeste daarin dus ik faal nogal eens. Maar tot nu toe kan ik van alle dingen die mis gaan zeggen dat ik daar zelf niet duidelijk genoeg in ben. Ik denk niet dat mijn hond mij probeert te domineren, wel maakt ze gewoon gebruik van de ruimte die ik haar geef. Ze heeft af en toe schijt aan mijn commando's, niet omdat ze dominant wil zijn maar omdat IK haar (per ongeluk) geleerd heb dat ze er schijt aan mag hebben, en omdat die geurtjes en dat rondrennen veel leuker zijn dan dat oninteressante mens. Een gebrek aan respect voor mijn commando's, maar domineert ze mij daarmee? Denk het niet. :19:
Ahja ik zie het gewoon zo: alles wat misgaat bij mijn hond weerspiegelt mijn falen in duidelijkheid en consequentie, niet de dominantie van mijn hond.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
dayake schreef:

Maar als ik het goed begrijp is dat snuitbijten dus ook een vorm van corrigeren? Ik snap dat wolven/honden dat kunnen doen als ze te ver zijn gegaan. Maar wat ik in de documentaires zag is dat er een wolf gewoon langsliep, en door een hogere ineens (in mijn ogen zonder reden) in de snuit werd gebeten.
Ik hoop op de pc nog wat foto's van de mpmenten voor deze foto want dat verteld zoveel meer dan woorden. Ik kijk vanavond even!
(Zit nu op mobiel)
Afbeelding
dayake
Actief

vaagheid schreef:Zelfs als wolven een niet lineaire dominantieverhouding hebben (als in; de een is dominant over de ander, en die daarboven is dominant over beide onder, etc) dan hoeft dat bij honden niet zo te zijn. Wij hebben er bij veel honden een 'will to please' ingefokt, hoe relevant is dominantie dan nog? Sure, voor honden onderling, maar wil een hond echt dominant zijn over een andere soort vraag ik mij af. En wellicht verschilt het zelfs enorm per ras.
Dat klopt. Zo heb ik bij de Saarlooswolfhond (kruising wolf/hybride x duitse herder meen ik) gelezen dat die totaal geen ''will to please'' hebben en dat je daar qua gehoorzaamheid heel erg je best moet doen willen ze goed te trainen zijn. Ik wou ook niet compleet de vergelijking maken dat honden en wolven 100% hetzelfde zijn, maar ik geloof wel dat ze een stukje lichaamstaal en gedrag mee hebben gekregen tijdens de evolutie :mrgreen: mijn hond is bijvoorbeeld nog een pup van 4 maanden. En hoe de pups zich in het wild tegenover oudere wolven gedroegen was exact hetzelfde als hoe mijn pup reageert op volwassen honden. In sommige opzichten lijken ze erg veel op elkaar.
Afbeelding
63673J

vaagheid schreef:Ik denk dat je je zowiezo af moet vragen hoe nuttig het is om wolvengedrag met hondengedrag te vergelijken. Goed, ze hebben dezelfde voorouder en ze lijken enigszins op elkaar. Zoals een tijger op een leeuw lijkt, maar deze hebben een compleet verschillend sociaal systeem.
De eigenschappen waarop geselecteerd wordt bij wolven zijn compleet anders dan bij honden. Een wolf moet samenwerken met andere wolven, daarvoor moeten ze een geweldige communicatie onderling hebben, een eland haal je ongeorganiseerd niet zomaar even neer.
Een hond is geselecteerd op samenwerking met de mens, over het algemeen (alhoewel de laatste tijd ook op er zo cute/lelijk mogelijk uit zien, net hoe je het ziet). En het resultaat is dat een hond beter menselijke lichaamstaal begrijpt dan een wolf. Zo zijn er wel meer verschillen tussen wolven en honden die honden over het algemeen beter trainbaar maken.

Zelfs als wolven een niet lineaire dominantieverhouding hebben (als in; de een is dominant over de ander, en die daarboven is dominant over beide onder, etc) dan hoeft dat bij honden niet zo te zijn. Wij hebben er bij veel honden een 'will to please' ingefokt, hoe relevant is dominantie dan nog? Sure, voor honden onderling, maar wil een hond echt dominant zijn over een andere soort vraag ik mij af. En wellicht verschilt het zelfs enorm per ras.

Als voorbeeld misschien minder relevant maar toch:
Ik doe bijvoorbeeld onderzoek met 2 soorten wilde cavia's, bij de ene caviasoort blijkt dominantie een big deal, die wordt uitgevochten en als dat klaar is herstelt de vrede en wordt er met kleine signalen duidelijk gemaakt wat wel en niet gewaardeerd wordt. De andere soort staat heel dichtbij de eerste soort, maar hier lijkt dominantie en territorium geen/een kleine rol te spelen. Je kan zelfs de mannen vrij makkelijk bij elkaar zetten zonder dat er gevechten uitbreken. Enkel de omgeving heeft tot zulke grote verschillen geleid, en dan zijn deze nog vrij 'kort geleden' van elkaar 'ontstaan' vergeleken met honden en wolven.

Natuurlijk vertonen honden onderling ook gecompliceerd gedrag, met subtiele communicatie (en het ene ras is daar beter in dan de ander heb ik gemerkt). En een aantal gedragingen kan je ook zeker terugvinden in de wolf. Maar naar mijn idee is een wolvengedrag veel gecompliceerder dan hondengedrag, en ik denk dat het hele domesticatie gebeuren ook nogal wat heeft gedaan met het sociale systeem.

Maar goed, lang verhaal kort: ik denk niet dat een hond de mens ziet zoals hij andere honden ziet. Ondanks dat ik het idee heb dat onze honden minder gecompliceerd zijn dan wolven, denk ik ook dat we onszelf overschatten als we denken dat we op dezelfde manier met ze moeten/kunnen communiceren. Natuurlijk zijn er dingen die je op kan pikken, die je kunnen helpen en waar je respect voor kan tonen zoals de kalmerende signalen. We hebben honden gedomesticeerd met het resultaat dat ze met mensen proberen te communiceren en menselijke lichaamstaal op een bepaalde manier schijnen te begrijpen, ik denk dat je daar gewoon gebruik van moet maken.

Ik train mijn hond gewoon, en ik ben niet de allerbeste daarin dus ik faal nogal eens. Maar tot nu toe kan ik van alle dingen die mis gaan zeggen dat ik daar zelf niet duidelijk genoeg in ben. Ik denk niet dat mijn hond mij probeert te domineren, wel maakt ze gewoon gebruik van de ruimte die ik haar geef. Ze heeft af en toe schijt aan mijn commando's, niet omdat ze dominant wil zijn maar omdat IK haar (per ongeluk) geleerd heb dat ze er schijt aan mag hebben, en omdat die geurtjes en dat rondrennen veel leuker zijn dan dat oninteressante mens. Een gebrek aan respect voor mijn commando's, maar domineert ze mij daarmee? Denk het niet. :19:
Ahja ik zie het gewoon zo: alles wat misgaat bij mijn hond weerspiegelt mijn falen in duidelijkheid en consequentie, niet de dominantie van mijn hond.
:E:
Dinos

malinois schreef:
Jaap* schreef:
dayake schreef:

Ik hoop op de pc nog wat foto's van de mpmenten voor deze foto want dat verteld zoveel meer dan woorden. Ik kijk vanavond even!
(Zit nu op mobiel)
Hier gaat dat dus ook zo en dus niets geen snuitbijten maar je kop erover en kippenekje hals even vast, en pup is zo weer een level lager.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

jvanringen schreef:[ Ik denk oprecht dat de oorspronkelijke versie van "de dominantietheorie", namelijk de theorie gebaseerd op onderzoek van David Mech onder wolven in gevangenschap, inmiddels, op grond van vervolgonderzoek onder wilde volven, flink genuanceerd is. Dat is iets anders dan "achterhaald", maar dat zei ik ook niet, wie dat wel zei weet ik niet meer. Maar ik kom nog regelmatig mensen tegen die denken dat het wél zo moet, dus doen ze het zo, al vinden ze het vaak zelf niet eens fijn, maar het staat immers in Solms/CM zegt het of weet ik wat. Maar je kunt natuurlijk ook zelf een manier zoeken waar jij en je hond zich goed bij voelen.
dat laatste lijkt me meer dan prima. Wat vaak vergeten wordt, is dat onze huishonden in gevangenschap leven. In ieder geval in bepaalde opzichten. Zo stellen wij de roedel samen, en dat kan het soort problemen geven van de eerste ongenuanceerde theorie.

Ik zeg niet dat die theorie zomaar toepasbaar is op honden, zeker niet, maar dat is niet omdat Mech z'n theorie veranderd heeft naar aanleiding van wild levende wolven.

Sluit een roedel wolven op in de OVP, en je zult zien dat ze zich daar op den duur ook niet vreedzaam naar elkaar gaan gedragen. Er zullen dan, denk ik, op zeker dominatiegevechten uitbreken ( want groepen kunnen zich niet splitsen vanwege te weinig ruimte. - ik zeg dit niet als feit, ik veronderstel het :wink: ).
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

gonnie schreef:
korthaar schreef:
malinois schreef:Maar dan moeten ze zich maar beter verdiepen in cm. Want dit zegt hij niet. Ze vergeten voor t gemak dat de honden waarmee cm op tv komt honden zijn die jarenlang gegroeid zijn im aso gedrag. Dat is iets anders dan omgaan met een hond die prima meedraait in t dagelijks gebeuren.
Beetje jammer voor hem, dat ie niet alle signalen oppikt en daardoor ook wel eens wordt gebeten.

als je een hond niet dagelijks meemaakt dan kan je weleens een signaal missen, Tama van ons reageert zo snel dat iemand die haar niet kent een signaal makkelijk kan missen.
Hij neemt soms ook de pose aan van een pakwerker, dan wil het weleens mis gaan natuurlijk.
renee-uk
Zeer actief

dayake schreef:
renee-uk schreef:
dayake schreef:
Nee hoor :mrgreen: mijn pup mag lekker rond scharrelen waar ze wil, sterker nog, ik zou het eigenlijk vervelend vinden als een hond terwijl ie los is continue achter, naast of voor me aan m'n benen geplakt zit. Lijkt mij niet fijn wandelen. Wat ik wel verwacht is dat ze met 1 oog op mij let. Daarom loop ik ook niet te pas en te onpas haar naam of ''hier'' te roepen. Ze moet mij wel in de gaten houden waar ik heen ga.
nou dan ;)
Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
gonnie schreef:
korthaar schreef:

als je een hond niet dagelijks meemaakt dan kan je weleens een signaal missen, Tama van ons reageert zo snel dat iemand die haar niet kent een signaal makkelijk kan missen.
Hij neemt soms ook de pose aan van een pakwerker, dan wil het weleens mis gaan natuurlijk.
Nou ik zie div malen per week pakwerkers maar ik zie niks wat er maar iets op lijkt bij hem. Zou ook niet wetrn wat ik me bij een pw pose moet voorstellen....
Afbeelding
63673J

Zoie schreef:(...)

Ik zeg niet dat die theorie zomaar toepasbaar is op honden, zeker niet, maar dat is niet omdat Mech z'n theorie veranderd heeft naar aanleiding van wild levende wolven.

Sluit een roedel wolven op in de OVP, en je zult zien dat ze zich daar op den duur ook niet vreedzaam naar elkaar gaan gedragen. Er zullen dan, denk ik, op zeker dominatiegevechten uitbreken ( want groepen kunnen zich niet splitsen vanwege te weinig ruimte. - ik zeg dit niet als feit, ik veronderstel het :wink: ).
Dat is wel in overeenstemming met de bijgestelde theorie van Mech voor zover ik weet, want in gevangenschap krijg je al snel de situatie dat er niet genoeg ruimte is voor volwassen kinderen om zelf een familie te starten. De groepen van Mech waren ook nog deels door mensen samengesteld, dan werd er bijvoorbeeld een teef bij gezet. Maar wolven in het wild accepteren geen wolven van andere families, dus dat gaat ook niet goed.
63673J

dat laatste lijkt me meer dan prima. Wat vaak vergeten wordt, is dat onze huishonden in gevangenschap leven. In ieder geval in bepaalde opzichten. Zo stellen wij de roedel samen, en dat kan het soort problemen geven van de eerste ongenuanceerde theorie.
Dat klopt. Er is echter de laatste jaren ook veel onderzoek gedaan onder zwerfhonden en daaruit blijkt dat roedelvorming daar heel anders tot stand komt dan bij wolven, veel meer op basis van opportunisme, het maakt honden ook weinig uit of alle honden in de roedel familie zijn of niet, zolang er genoeg te eten is voor iedereen wordt er niet moeilijk gedaan.
Zoie
Zeer actief

jvanringen schreef:

Dat klopt. Er is echter de laatste jaren ook veel onderzoek gedaan onder zwerfhonden en daaruit blijkt dat roedelvorming daar heel anders tot stand komt dan bij wolven, veel meer op basis van opportunisme, het maakt honden ook weinig uit of alle honden in de roedel familie zijn of niet, zolang er genoeg te eten is voor iedereen wordt er niet moeilijk gedaan.
dan nog leven ze niet in gevangenschap. Haal deze honden in je huis ( laat ze gedwongen samenleven) , en je kunt niet zomaar voorspellen wat er gebeurt.

Het gaat mij er niet om dat de een of andere wolventheorie toegepast moet worden op onze huishonden, die ook nog eens een keer van echte zwerfhonden verschillen door ons fokbeleid. Zo simpel is het niet.

Onze honden in huis leven niet als vrije wolven in het wild. Het is dan ook onzin, om de zogenaamde herziene theorie van Mech opeens meer relevant te verklaren voor onze huishonden.
Afbeelding
63673J

Zoie schreef:
jvanringen schreef:

dan nog leven ze niet in gevangenschap. Haal deze honden in je huis ( laat ze gedwongen samenleven) , en je kunt niet zomaar voorspellen wat er gebeurt.

Het gaat mij er niet om dat de een of andere wolventheorie toegepast moet worden op onze huishonden, die ook nog eens een keer van echte zwerfhonden verschillen door ons fokbeleid. Zo simpel is het niet.

Onze honden in huis leven niet als vrije wolven in het wild. Het is dan ook onzin, om de zogenaamde herziene theorie van Mech opeens meer relevant te verklaren voor onze huishonden.
Dat ben ik allemaal met je eens. Er wordt vaak net gedaan of honden eigenlijk wolven zijn. Met honden gaat dat gedwongen samenleven overigens ook niet altijd goed, ik ken genoeg gevallen van mensen die er een tweede hond bij namen omdat dat zo leuk zou zijn voor allebei, en dan vonden ze mekaar helemaal niet leuk en vochten ze elkaar de tent uit of gingen elkaar de hele dag uit de weg.
Zoie
Zeer actief

jvanringen schreef:[]Dat ben ik allemaal met je eens. Er wordt vaak net gedaan of honden eigenlijk wolven zijn. Met honden gaat dat gedwongen samenleven overigens ook niet altijd goed, ik ken genoeg gevallen van mensen die er een tweede hond bij namen omdat dat zo leuk zou zijn voor allebei, en dan vonden ze mekaar helemaal niet leuk en vochten ze elkaar de tent uit of gingen elkaar de hele dag uit de weg.
ja, en wat je dan ook nog vaak ziet, ook op dit forum, is dat zulke agressie als gestoord wordt omschreven, waarbij het dan vergeleken wordt met natuurlijk wolvengedrag binnen de roedel.

Mede om die reden vind ik de nieuwe roedeltheorie geen verbetering t.o.v. de oude, als men hem toe wil passen op onze huishonden.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
Ik kan ze zo snel niet meer vinden, had er een hele serie van maar die stond op mijn andere pc
In ieder geval dit:

Afbeelding

Afbeelding

en eenzelfde situatie een paar weken later buiten, incl. de aanleiding :mrgreen: :

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
dayake
Actief

Prachtig en naar mijn inzien helemaal terecht :E: haha
Afbeelding
Dinos

malinois schreef:
Jaap* schreef:
Ik kan ze zo snel niet meer vinden, had er een hele serie van maar die stond op mijn andere pc
In ieder geval dit:

Afbeelding

Afbeelding

en eenzelfde situatie een paar weken later buiten, incl. de aanleiding :mrgreen: :

Afbeelding

Afbeelding
Helemaal juist pups moeten dood hahaha , nee dit is normaal gedrag en ja dominant, wie moet er anders opvoeding geven , wij als mens die hond gaan vermenselijken omdat ze deel uitmaken van onze samenleving?
63673J

Zoie schreef:
jvanringen schreef:[]Dat ben ik allemaal met je eens. Er wordt vaak net gedaan of honden eigenlijk wolven zijn. Met honden gaat dat gedwongen samenleven overigens ook niet altijd goed, ik ken genoeg gevallen van mensen die er een tweede hond bij namen omdat dat zo leuk zou zijn voor allebei, en dan vonden ze mekaar helemaal niet leuk en vochten ze elkaar de tent uit of gingen elkaar de hele dag uit de weg.
ja, en wat je dan ook nog vaak ziet, ook op dit forum, is dat zulke agressie als gestoord wordt omschreven, waarbij het dan vergeleken wordt met natuurlijk wolvengedrag binnen de roedel.

Mede om die reden vind ik de nieuwe roedeltheorie geen verbetering t.o.v. de oude, als men hem toe wil passen op onze huishonden.
Ik ook niet. En ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je alleen naar wolven zou kijken als je meer wil weten over hondengedrag, die theorieën gaan over wolven, niet over honden.
Jaap*
Zeer actief

Volgens mij loopt er weer van alles door elkaar heen. De rangordetheorie is een heel ander onderwerp dan de invloed van dominantie in groepsdynamiek.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”