Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Definitie stabiele hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Definitie stabiele hond

Ongelezen bericht door lieke »

Idd. snel herstellen van nieuwe situaties en een zekere mate van onverstoorbaarheid en een laconieke houding op nieuwe situaties.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Wat jij schrijft ga ik in mee.
Misschien nog een aanvulling, een hond die van zichzelf uitgaat en dus niet 'anders' wordt in het bijzijn van een andere hond.

Dat houdt voor mij dan ook in dat mijn hond niet stabiel is. Ze reageert namelijk wel vaak op haar omgeving of een andere hond. Zet bijvoorbeeld een angstig hondenvriendje bij haar, en ze wordt super waaks en beschermend. Dat vind ik dus niet stabiel.
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

Ik vind mijn Cash echt het voorbeeld van een vreselijk stabiele hond.
Cash maakt zich nooit druk, onverstoorbaar, nergens van onder de indruk en mocht dat wel zo zijn dan herstelt hij razendsnel. Hij straalt ook een bepaalde rust uit.
Vorig jaar weekend center parcs, cash mee. Huisje in, zwemspullen gepakt en na 10 minuten de deur weer uit om te zwemmen, cash achter gelaten in een wild vreemd huis voor hem. Maar niks paniek of onrust, hij ging languit liggen maffen.

En hij staat er als t echt moet.
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ongecompliceerd vind ik er beslist bij horen qua eigenschap.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden zijn niet stabiel maar wel voorspelbaar :F:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:Nou vind ik voorspelbaar als in "hij grijpt altijd iedere hond die hij tegenkomt" ook niet echt lekker stabiel hoor ;-)
Dat wilde ik net zeggen:

Puchu herstelt zich ook snel, vertoont ook geen onvoorspelbaar gedrag, maar toch zou ik hem niet echt stabiel
willen noemen, want het voorspelbare gedrag is dus juist niet altijd het 'goede' gedrag :mrgreen:
Het is zeer voorspelbaar dat hij grote intacte reuen niet erg leuk vindt bijvoorbeeld. Hij zou zich ongeveer zo gedragen als
de Stafford in het filmpje: gespannen, borstelend, te opdringerig.
Heel voorspelbaar dus, maar ja :oeps:

Ongecompliceerd vind ik een goede aanvullende eigenschap voor stabiel :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Tsja, mijn Luca is behoorlijk ongecompliceerd, maar stabiel nee. Angstig voor vuurwerk, durft niet over alle ondergronden te lopen. Vind ik geen tekenen van stabiel zijn. Hij hersteld tegenwoordig dan wel redelijk snel maar een stabiele hond is voor mij een hond die de wereld met een zekere houding betreed. Een hond die geen ruzie zoekt, sociaal is met mensen en gewoon zn ding doet.
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:Een vriendin van me had een Komondorreu. Zo stabiel als de neten, echt een leuke en fijne hond. Maar ongecompliceerd zou ik hem niet noemen want hij zou zeer zeker wel een mens doodbijten als de situatie daar naar was.
Kom je dus weer op: wat is de definitie van ongecompliceerd ;-)
Ongecompliceerd vind ik een hond die voorspelbaar is omdat hij niet snel van de kaart raakt door wijzigingen in de context, verkeerd getimede correcties of andere stoorzenders.
Onder gecompliceerde honden versta ik honden die bijvoorbeeld snel kunnen vervallen in obsessies en snel blijvende effecten ondervinden van ogenschijnlijk kleine gebeurtenissen.

Onder stabiel versta ik dan weer niet automatisch vriendelijk of gemakkelijk overigens :tongue:
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Tara schreef:Ik vind mijn Oop het toonbeeld van stabiel. Is onverstoorbaar in werkelijk iedere situatie, past zich makkelijk aan en is niet snel onder de indruk van dingen of situaties. Is in de omgang met mensen of andere honden nooit afhankelijk van de situatie qua voorspelbaarheid.
Weet dat hij weg kan lopen uit situaties die hij niet fijn vindt, en doet dat dus ook.
Helemaal mee eens, en alsof ik een beschrijving van mijn Eebie lees :I:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Tara schreef:
tekkel schreef:
Tara schreef:Ik vind mijn Oop het toonbeeld van stabiel. Is onverstoorbaar in werkelijk iedere situatie, past zich makkelijk aan en is niet snel onder de indruk van dingen of situaties. Is in de omgang met mensen of andere honden nooit afhankelijk van de situatie qua voorspelbaarheid.
Weet dat hij weg kan lopen uit situaties die hij niet fijn vindt, en doet dat dus ook.
Helemaal mee eens, en alsof ik een beschrijving van mijn Eebie lees :I:
Volgens mij zouden die twee samen ook een gouden combi kunnen zijn. Zo'n belegen stel van stand.
De tweed ontbreekt, maar de oude adel is onmiskenbaar. :wink:
Lekker samen in een schotsgeruite mand :lol1:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Romy is ook zo. Als ze haar schouders op kon halen dan deed ze dat :mrgreen:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Een stabiele hond staat op 4 poten.

Verder vind ik het een onzin benaming
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:ik kopiëer maar even mezelf uit het andere topic :
Inge O schreef:
lieke schreef: Ik geloof dat iedereen wel zijn eigen definitie van 'stabiel' heeft, maar in mijn ogen is een hond stabiel als ze gelijkmatig zijn, onverstoorbaar in alle situaties.
en dat is nu net de definitie van stabiel waar ik een bloedhekel aan heb - de dag dat wij dat ook allemaal zijn (inclusief natuurlijk alle andere perfecte eigenschappen) mag dit is als definitie aangenomen worden maar geen dag eerder.

en als dit een stabiele hond is hoef ik er geen, geef mij dan maar een onstabiele :ok: .
ik heb geen definitie van stabiel, wel van onstabiel : dat is voor mij een nerveuze, bangige hond die snel over zijn toeren is en snel onder de indruk.

al de rest valt voor mij onder 'stabiel', als je dat woord persé wil gebruiken.
Ik ben het met je eens. Net of ALLE andere honden instabiel zijn. Want dát wordt er gesuggereerd door enkel die honden stabiel te noemen.
Ik vind dat echt enorme onzin.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Jaap*
Zeer actief

Zo bekeken is het inderdaad niet zo zinvol om er een speciale naam voor te hebben.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

voor mij is een stabiele hond een hond die je de pis niet lauw maakt.
een hond die niet zo snel onder de indruk is, zeker van zichzelf, snel herstelt en die geen of weinig moeite heeft met druk of onverwachte situaties.

sociaal zijn heeft er dan, in mijn ogen, weer minder mee te maken: ik vind een sociale hond niet automatisch stabiel en een stabiele hond niet automatisch sociaal.
een eigenheimer die mensen en andere honden negeert vind ik niet direkt een sociale hond, maar hij kan evengoed best stabiel zijn en een hond die met alle andere honden goed door een deur kan, kan evengoed wel moeite hebben met druk of in een bepaald gedrag blijven hangen en dan is ie, alweer in mijn ogen, dus niet stabiel.

moeilijk om precies te zeggen wat ik bedoel, maar dit komt wel aardig in de richting.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

chrico schreef:Een stabiele hond staat op 4 poten.
:D

Voor mij zegt stabiel meer over de baas. Je hond zo goed kennen dat je zo'n beetje weet wat er kan gaan gebeuren in verschillende situaties (en dat kan alles zijn: van de straat vreten, achter katten aanjagen, blaffen tegen brommers, grommen naar vreemde mannen etc. etc.) en daarop anticiperen.
En dan nog kunnen honden je verrassen. Dat is nou juist zo leuk aan honden. :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

ik vind trouwens 'een stabiele hond' geen eretitel, het is voor mij gewoon een van de vele karaktertrekken die honden kunnen hebben.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
en zelfs dat klopt nog niet want zelfs op drie staan ze nog aardig stabiel :mrgreen: .
dan zou het moeten zijn: een stabiele hond valt niet om ;)
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:voor mij is een stabiele hond een hond die je de pis niet lauw maakt.
een hond die niet zo snel onder de indruk is, zeker van zichzelf, snel herstelt en die geen of weinig moeite heeft met druk of onverwachte situaties.

sociaal zijn heeft er dan, in mijn ogen, weer minder mee te maken: ik vind een sociale hond niet automatisch stabiel en een stabiele hond niet automatisch sociaal.
een eigenheimer die mensen en andere honden negeert vind ik niet direkt een sociale hond, maar hij kan evengoed best stabiel zijn en een hond die met alle andere honden goed door een deur kan, kan evengoed wel moeite hebben met druk of in een bepaald gedrag blijven hangen en dan is ie, alweer in mijn ogen, dus niet stabiel.

moeilijk om precies te zeggen wat ik bedoel, maar dit komt wel aardig in de richting.
Dit komt ook wel aardig in de richting van wat ik stabiel vind :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Inge O schreef:
Miranda schreef:Ik vind dat echt enorme onzin.
het is een term die samen met de peuten in hondenland verrezen is - door een hond 'niet stabiel' te noemen creëer je er immers meteen een hele lading 'patiëntjes' bij. verschillende persoonlijkheden daar is steeds minder begrip voor : het moet vooral braaf, sociaal met jan en alleman, niet blaffend, onverstoorbaar, niet bijtend (ook geen poezen, laat staan nutskleinvee) en rustig zijn, alles wat daarbuiten valt moet gelabeld worden als probleemhond en is dus per definitie onstabiel.

my ass :roll: .
:ok:
Onze wijlen berner was precies wat jij nu opsomt, zo'n beetje perfect. Nou ik zou me dood vervelen met zo'n hond dus geef mij maar mijn instabiele patiëntjes.
Machie
Zeer actief

Inge O schreef: het is een term die samen met de peuten in hondenland verrezen is - door een hond 'niet stabiel' te noemen creëer je er immers meteen een hele lading 'patiëntjes' bij. verschillende persoonlijkheden daar is steeds minder begrip voor : het moet vooral braaf, sociaal met jan en alleman, niet blaffend, onverstoorbaar, niet bijtend (ook geen poezen, laat staan nutskleinvee) en rustig zijn, alles wat daarbuiten valt moet gelabeld worden als probleemhond en is dus per definitie onstabiel.
Ik vermaak me anders prima met mijn niet stabiele honden :F:
Of probleemhonden :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

renee-uk schreef:
Inge O schreef:
en zelfs dat klopt nog niet want zelfs op drie staan ze nog aardig stabiel :mrgreen: .
dan zou het moeten zijn: een stabiele hond valt niet om ;)
Of staat gewoon op zijn poten :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het is misschien ook net hoe hoog je eisen zijn en afhankelijk daarvan wat je definitie van stabiel is?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Inge O schreef:
Miranda schreef:Ik vind dat echt enorme onzin.
het is een term die samen met de peuten in hondenland verrezen is - door een hond 'niet stabiel' te noemen creëer je er immers meteen een hele lading 'patiëntjes' bij. verschillende persoonlijkheden daar is steeds minder begrip voor : het moet vooral braaf, sociaal met jan en alleman, niet blaffend, onverstoorbaar, niet bijtend (ook geen poezen, laat staan nutskleinvee) en rustig zijn, alles wat daarbuiten valt moet gelabeld worden als probleemhond en is dus per definitie onstabiel.
Aha! :idea:
Ik vroeg me inderdaad al af waar die mode vandaan kwam.
my ass :roll: .
En de mijne :mrgreen:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Caro. schreef:Het is misschien ook net hoe hoog je eisen zijn en afhankelijk daarvan wat je definitie van stabiel is?

Nou, heel simpel... ik wil gewoon weer een Kyra terug. :pffff:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

renee-uk schreef:voor mij is een stabiele hond een hond die je de pis niet lauw maakt.

Ik denk dat ik je wel snap, Gol is dan over het algemeen stabiel maar niet erg sociaal. De meeste mensen en honden negeert ze (behalve als ze koek hebben) en Mika is onstabiel maar wel socialer dan Gol. Mika wil wel graag kennismaken maar doet dat een beetje raar zeg maar.
renee-uk
Zeer actief

volgens mij maak je dat 'stabiel zijn' belangrijker dan het is door het als een 'eis' te benoemen.
het is in mijn ogen gewoon een aangeboren eigenschap die een hond heeft of niet heeft en een minder stabiele hond is niks minder hond dan een wel stabiele hond.
je zult met de opvoeding aan wat andere touwtjes moeten trekken, maar dat moet je toch per hond dus eigenlijk maakt dat ook niet uit.

*2x rare zin veranderd, nu is ie wel goed ;)
Laatst gewijzigd door renee-uk op 01 dec 2014 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:ik heb overigens één woord dat voor mij als synoniem mag gelden voor wat 'stabiel' bij een hond zou moeten zijn : belastbaar.

alle de rest zijn karaktertrekken en persoonlijkheidskenmerken die enorm kunnen en dus mogen variëren.
voor mij is dat een van de eigenschappen, wel een heel belangrijke, maar niet de enige eigenschap die een stabiele hond in mijn ogen heeft.
ik kan het niet in een woord samenvatten wat voor mij een stabiele hond inhoudt :?
Afbeelding

beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik vind mijn roedel stabiel.Onderling hebben ze hun plek en er is nooit gekissebis.Zet 4 voerbakken bij elkaar op de grond iedereen eet zijn eigen bak leeg wacht tot de ander gegeten heeft en kijkt dan pas of er nog resten in zitten.Het is een hele makkelijke roedel.

Maar om ze stabiel per stuk te noemen?Vind ik best moeilijk.Ze hebben zelf nog niet gevochten met vreemde honden al zijn ze wel eens gebeten.Maar mijn reu durft best wel eens bluffen als er een vechter op hem af komt.Hangt toch ook graag bij Rellers rond ,al komt hij braaf naar mij toe gehold als er geknokt word,daar doet hij niet aan mee.
Maar ze blijven me nog altijd verassen door soms iets heel anders te doen ,als dat ik denk dat ze doen :lol1:
Maar ze zijn idd niet heel gauw over de rooie,je maakt ze de pis niet lauw.
Machie
Zeer actief

een betekenis van stabiel
zonder uitschieters, gelijkmatig en rustig
Tsja, dat is Luca wel. Geen hond van uitersten. De 2 herdertjes niet. Die zijn minder rustig en gelijkmatig. Is het ook niet rasafhankelijk?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”