Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

slipketting

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ikke93
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: slipketting

Ongelezen bericht door Ikke93 »

DaniBanani schreef:
Ikke93 schreef:
Cleva schreef: Het blijft een metalen strop. Een bench is een piepklein kooitje. Brokken zijn astronautenvoer.
Overdrijven is ook een kunst, alsof alle brokken meteen mega slecht zijn en alsof alle honden in een bench gepropt worden die piepklein is :scratch:

Mijn hond doet het toevallig enorm goed op brokken en heeft jarenlang heerlijk in zijn bench geslapen, zijn veilige plekje!
Arme hond heb ik! :jank:
Je kan ook gewoon beter lezen in plaats van je aangevallen te voelen. Een bench ís een klein kooitje. Dat betekent nog niet dat het gebruik ervan per definitie zielig is of dat honden erin 'gepropt' worden. Net als dat brokken ook niet per sé slecht zijn maar wel op astronautenvoer lijken. Alle benodigde voedingsstoffen verpakt in een onaantrekkelijk stukje eten. Dat jouw hond prima functioneert op dat astronautenvoer en in een kleine kooi kan heel goed maar dat maakt ze niet ineens tot iets anders.
Ik zeg ook nergens dat ik mij aangevallen voel of dat ik mijn hond in een bench 'prop'. Dit zegt cleva ook nergens. Ik bedoel met mijn post duidelijk te maken dat ik de opmerking van Cleva lichtelijk overdreven vind.
Ik vind een bench en brokken niet dingen waar mensen aan gewend zijn die niks met honden te maken hebben.
En ook een halsband / slipketting vind ik iets wat met honden te maken heeft.
Ik zie liever een hond lopen met een slipketting om (mits deze goed gebruikt word uiteraard) dan een hond die de godganse wandeling loopt te hijgen en te puffen terwijl hij in zijn leren halsband hangt..
Ik vind dat er altijd zo gemakkelijk zwart wit word gezegd wat goed en fout is. Brokken voeren, een bench en een slipketting zijn slecht. Vlees voeren, op bed slapen en een tuigje zijn goed. Hiertussen zit nog een heel groot grijs gebied wat van mij ook best wel eens aangestipt mag worden.
Ikke93
Zeer actief

malinois schreef:
Magdalena1905 schreef:Een gewone halsband is al niet goed ,dus een slipketting is volgens mij nog slechter :denken:
http://www.allergie-bij-honden.nl/is-ee ... r-je-hond/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja maar sommige mensen overdrijven ook een heel klein beetje. En hond kan best een stootje hebben. Als ik sommige dingen moet geloven kan ik ze beter in een glazen kastje zetten...
Hier ben ik het volledig mee eens.
Ikke93
Zeer actief

Nanna schreef:
Ikke93 schreef: Ik zie liever een hond lopen met een slipketting om (mits deze goed gebruikt word uiteraard) dan een hond die de godganse wandeling loopt te hijgen en te puffen terwijl hij in zijn leren halsband hangt..
Mijn honden trekken geen van allen en toch dragen ze allemaal een gewone halsband. Nooit heeft er eentje een slipketting omgehad. Conclusie: we hebben helemaal geen rukketting nodig om de hond gewoon normaal naast je te laten lopen.
En ik ben totaal geen africhter of fantastisch opvoeder dus hogeschool blijkt het niet te zijn :mrgreen:
Dan hoor jij dus niet bij de categorie waar ik het over had ;)
Mijn hond loopt ook met een gewone halsband (oké een halfcheck maar dat komt omdat ik lui ben :P ) en hij loopt ook niet te puffen.
Maar ik zie er wel genoeg puffend rond lopen. Die zou ik dan liever netjes lopend met een slipketting zien dan zo hangend in hun gewone halsband
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Nanna schreef:
Ikke93 schreef: Maar ik zie er wel genoeg puffend rond lopen. Die zou ik dan liever netjes lopend met een slipketting zien dan zo hangend in hun gewone halsband
En jij denkt dat een hond met een slipketting om niet trekt ;-) Vergeet het maar. het omhangen van zo'n ketting zorgt er niet magisch voor dat de hond niet meer in de lijn hangt. Hij zal dat gewoon nóg doen alleen met meer bijgeluid.
Ik heb zelfs een Duitse herder in de buurt gezien die als een wilde trok compleet met prikband om.
Idd. Maar ook met de antitrektuigen zie ik honden nog trekken. Die trekken zich niets aan van de eventuele pijnprikkels, ze willen gewoon ergens heen. Trekken blijft een kwestie van afleren, dat moet je sowieso met welk hulpmiddel dan ook.
Ikke93
Zeer actief

Nanna schreef:
Ikke93 schreef: Maar ik zie er wel genoeg puffend rond lopen. Die zou ik dan liever netjes lopend met een slipketting zien dan zo hangend in hun gewone halsband
En jij denkt dat een hond met een slipketting om niet trekt ;-) Vergeet het maar. het omhangen van zo'n ketting zorgt er niet magisch voor dat de hond niet meer in de lijn hangt. Hij zal dat gewoon nóg doen alleen met meer bijgeluid.
Ik heb zelfs een Duitse herder in de buurt gezien die als een wilde trok compleet met prikband om.
Nee dat denk ik uiteraard niet. Maar om deze opmerking te vóórkomen had ik er al netjes bijgezet tussen haakjes 'mits deze goed gebruikt wordt'
Daarmee doelde ik dus op die mensen die er wél mee kunnen werken.
Ikke93
Zeer actief

Cleva schreef:
Ikke93 schreef:
Cleva schreef: Het blijft een metalen strop. Een bench is een piepklein kooitje. Brokken zijn astronautenvoer.
Overdrijven is ook een kunst, alsof alle brokken meteen mega slecht zijn en alsof alle honden in een bench gepropt worden die piepklein is :scratch:

Mijn hond doet het toevallig enorm goed op brokken en heeft jarenlang heerlijk in zijn bench geslapen, zijn veilige plekje!
Arme hond heb ik! :jank:
Nee, je begrijpt me verkeerd.
Ik heb het er niet over of iets goed of slecht is maar over de valkuil van menselijke gewenning. Daar moet je namelijk nogal mee uitkijken anders gaan de zaken verworden.
Daarom benoem ik die spullen even als zijnde wat ze letterlijk zijn.

Het feit dat je dat overdreven vindt geeft exact weer wat ik bedoel.
Maar als je het voeren van brokken 'menselijke gewenning' vind, dan vind jij het voeren van brokken dus slecht?
Anders was het geen menselijk gewenning..
Ik begrijp dat je spullen benoemd wat ze letterlijk zijn.. maar dat betekend toch niet per definitie dat deze spullen slecht zijn?
Of ik interpreteer je menselijke gewenning compleet verkeerd.. :hmmm:
Zou je misschien eens uit willen leggen wat je daarmee bedoeld?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik gebruik al dat soort hulpmiddelen ook nooit en niet omdat ik nou zo anti ben maar ik heb volstrekt geen gevoel voor timing met die middelen en loop dan altijd achter de feiten aan. Wat ik wel prima kan timen en dat gaat automatisch is vanuit mijn tenen boos worden en tetteren. Voor een boze mamma hebben ze heilig ontzag. En verder ben ik het hier volledig mee eens:
Afbeelding
Ikke93
Zeer actief

Cleva schreef:
Nee, ik vind brokken niet slecht. Ik voer ze ook weleens.
Wat ik wel heel erg raar vind is als mensen een gruwelreactie hebben als een hond een keer een stuk vlees eet. Dat ze dát dan raar gaan vinden.

Ik ben ook niet mordicus tegen een bench maar als je het geen kooi meer mag noemen dan gebeurt er iets geks. Het is er namelijk wel een.
Hetzelfde met slipketting/strop. Het IS een strop. Daar valt niets aan te vinden.
Juist als je dat soort zaken uit het oog verliest en er allerlei folklore omheen gaat bouwen is de kans dat er misstanden op gaan treden heel groot.

Kies vooral je mogelijkheden en hou het effectief maar als je de boel moet vervagen om het voor jezelf te verantwoorden zou ik me toch eens achter de oren gaan krabben.
Mag het ook een zweep zijn? Nee? Vraag je dan vooral af waarom niet en welke pijnprikkel wel en niet acceptabel is en waarom.
Dus als ik het goed begrijp bedoel jij met menselijke gewenning dat mensen het mooier gaan maken dan het is?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Cleva schreef:
Nanna schreef:
En jij denkt dat een hond met een slipketting om niet trekt ;-) Vergeet het maar. het omhangen van zo'n ketting zorgt er niet magisch voor dat de hond niet meer in de lijn hangt.
Toen ik een keer door mijn rug gegaan was heeft Cleo er wel een om gehad en dat werkte meteen als een trein, hoor. Ik heb er niets aan hoeven corrigeren.
Ja, maar ik denk ook dat het of vrijwel meteen, of niet werkt. Ik weet van huis uit niet beter; slipkettingen waren handig en het waren gewoon brave honden die naast je liepen.
Maar op straat zie je vaak dat mensen beginnen met kleine rukjes en het steeds verder op gaan voeren.
Charlie trekt er dwars doorheen en Pjotr is niet eens zo sterk, maar heeft wel maandenlang stikkend aan een ketting een dame van formaat voortgetrokken.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Goed omschreven, Cleva! Niks mis met hulpmiddelen en allerlei dingen die wij uitvinden om iets makkelijker te maken, als we maar wel stil blijven staan bij wat het eigenlijk is. Geen waardeoordeel, maar juist realistisch, vind ik.

EDIT: Dat denk ik ook, Dagmar.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef: Ik heb zelfs een Duitse herder in de buurt gezien die als een wilde trok compleet met prikband om.
Ruun doet dat ook (tijdens speuren). Wel een gecontroleerde wilde uiteraard :mrgreen:
Hij moet ook, ik wil dan net spanning op de lijn :lol1:
maart
Zeer actief

Cleva schreef: Hetzelfde met slipketting/strop. Het IS een strop. Daar valt niets aan te vinden.
Dat hangt natuurlijk wel af van waar je de riem aanklikt.
Het hoeft geen strop te zijn.
maart
Zeer actief

Cleva schreef:
maart schreef:
Cleva schreef: Hetzelfde met slipketting/strop. Het IS een strop. Daar valt niets aan te vinden.
Dat hangt natuurlijk wel af van waar je de riem aanklikt.
Het hoeft geen strop te zijn.
Ja. Maar dat is natuurlijk niet de functie van een slipketting.

Zo kun je ook doen alsof een fruitschaal eigenlijk een hoedje is.
Dat kun je idd, dus daarom hoeft niet iedereen meteen veroordeeld te worden die zijn hond een slipketting aandoet, want misschien wordt het helemaal wel niet in die functie gebruikt.

Hoewel de vraag van TS wel refereert naar het functionele ervan vermoed ik.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

maart schreef:Hoewel de vraag van TS wel refereert naar het functionele ervan vermoed ik.

Als je het goed doet ( rijgen), moet een roestige ketting na een half uurtje trainen blinken als een spiegel.
maart
Zeer actief

korthaar schreef:
maart schreef:Hoewel de vraag van TS wel refereert naar het functionele ervan vermoed ik.

Als je het goed doet ( rijgen), moet een roestige ketting na een half uurtje trainen blinken als een spiegel.

geen flauw idee, maar als dat de referentie van een 'goede' training zou zijn, zou ik denk ik die dag niet trainen want het was precies de moment niet.
korthaar
Zeer actief

maart schreef:
korthaar schreef:

geen flauw idee, maar als dat de referentie van een 'goede' training zou zijn, zou ik denk ik die dag niet trainen want het was precies de moment niet.
Heb dat vroeger, toen de rijgketting nog in zwang was een trainer dit zo horen zeggen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ellen en de birmanen schreef:
Jaap* schreef:
ellen en de birmanen schreef:hier ook altijd met de slipketting gewerkt en ook nooit problemen gehad terwijl ik een hond zijn nek heb zien breken met een gewoon leer halsbandje. als je er niet mee om kan gaan is alles een "martelwerktuig"
ellen
En dat was niet gebeurt als die hond een slipketting om had gehad bedoel je?
Nou het spijt me wel, maar als iemand de nek van een hond breekt met de halsband is het soort halsband wel het minst interessant van alles.
nee jaap, daarmee wil ik laten zien dat alles een "martelwerktuig" is als je er niet goed mee omgaat. velen zeggen dat een slipketting een martelwerktuig is, dat is het in mijn ogen niet, als je weet hoe je er mee om moet gaan. dat geldt ook voor een halsband ook die kan in handen van een ondeskundig iemand een martelwerktuig zijn.
ellen
Daarom snap ik het aanhalen van het voorbeeld ook niet. Het heeft niks met de halsband te maken immers.
Je hebt ook altijd van die mensen die heel hard hollands gaan praten bij de franse bakker. Maar het heeft niet met volume te maken.
Zelf vind ik een slipketting wel een zwaktebod trouwens, maar dat is een andere discussie. Het is een manier van omgang die ik verafschuw. Niet omdat ik nou zo weekhartig ben, maar ik ben wel gevoelig voor een beetje beschaving. Ik wil het niet winnen omdat ik harder aan dat touwtje om de hals kan rukken. Zo wil ik niet zijn, daar voel ik me niet fijn bij.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
korthaar
Zeer actief

Bij een jachthondje is het allemaal niet zo spannend om het baasje met de slipketting te spelen.
Die bijten niet zo snel in je kuiten.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Hier dragen de honden een slip. Niet omdat ik ze graag ophang of lekker fanatiek aan ze sleur, maar om hen, wanneer ze echt een keer niet luisteren, bij me te kunnen houden. Het zijn immers bakbeesten van het eigenwijze en dominante soort, en ik weet dat als ze iets echt heel erg in dat kopje hebben zitten, het er echt niet met vermanende woorden, koekjes of iets van dien aard ineens weg valt te kletsen.
Maar het gaat me echt niet gebeuren dat ze aan de lijn mij meesleurend een katten grazen nemen oid!
Het vormt hier de dubbele zekering wanneer het appel is verdwenen. En dat is denk ik stukken minder van belang bij honden waarop je het appel nauwelijks kunt verliezen.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Veenmug schreef:3 honden opeenvolgend getraint met de slipketting. 4e zou ik weer doen. Slipketting is niet het probleem maar het onbekwaam gebruik.
Ik zie het als een brevet van onvermogen.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Cindy52 schreef:
Veenmug schreef:3 honden opeenvolgend getraint met de slipketting. 4e zou ik weer doen. Slipketting is niet het probleem maar het onbekwaam gebruik.
U kent mij niet, u kent mijn honden niet maar veroordeelt wel.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
korthaar
Zeer actief

Veenmug schreef:
Cindy52 schreef:

U kent Uw toekomstige hond waarschijnlijk ook nog niet.
Cindy52
Zeer actief

Veenmug schreef:
Cindy52 schreef:
Een slipketting is een hulpmiddel om bepaald gedrag te corrigeren, gedrag wat bij opvoeding er niet ingeslopen zou zijn. Ik hoef u niet te kennen, noch uw honden om te mogen constateren dat het gebruik van dit hulpmiddel toch overduidelijk duid op een brevet van onvermogen. Als u namelijk de hond zou opvoeden had u geen hulpmiddel nodig !
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Cindy52 schreef:
Veenmug schreef:
Cindy52 schreef:
Een slipketting is een hulpmiddel om bepaald gedrag te corrigeren, gedrag wat bij opvoeding er niet ingeslopen zou zijn. Ik hoef u niet te kennen, noch uw honden om te mogen constateren dat het gebruik van dit hulpmiddel toch overduidelijk duid op een brevet van onvermogen. Als u namelijk de hond zou opvoeden had u geen hulpmiddel nodig !
Iedereen gebruikt een hulpmiddel :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
korthaar
Zeer actief

Zo'n wurgketting blijft een mooi weer hulpmiddel Ranetje.
Want als het glad is heb je maar 2 opties: losgooien of achter je hond aan fladderen.

Kan mij ook niet voorstellen, dat je makkelijk vrienden wordt met je hond.
Als je steeds z'n strot dichtknijpt.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Nogmaals u kent mij niet.
Mijn beide retrievers (Golden en Lab) waren naast vnl. probleemloze huishonden ook werkende jachthonden. Aandacht voor de opvoeding wordt m.i. wel bewezen door het door beide behaalde GG-1.
Op de jacht KNJV-B, MAP-B.

Engelse Springer haalde binnen 2 jaar de spanielcertificaten en een veldwerkkwalificatie.

En ter geruststelling de slipketting wordt bij uitzondering gebruikt om de hond even weer te herinneren wat hij/zij geleerd heeft.

@Korthaar
Het gebruik van het woord wurgketting geeft duidelijk uw kennis aan en ik kan u alleen maar adviseren ver te blijven van dit hulpmiddel.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Cindy52
Zeer actief

ranetje schreef:Iedereen gebruikt een hulpmiddel :wink:
Dat klopt, ik had erbij moeten vermelden dieronvriendelijk hulpmiddel
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ook niet. Het hulpmiddel an sich hoeft niet dieronvriendelijk te zijn.

Ik gebruik bij mijn kleine muppet zelfs een half-check. Combi leren bandje met metalen kettinkje.
Dat kan super dieronvriendelijk zijn.
In dit geval is het voor mijn hondje juist heel diervriendelijk.
Bij allerlei bandjes met gesp, klip-sluiting of wat dan ook, kwam ze er met haar vrij lange en zeer fijne haren steeds tussen. En dat deed zeer.
Deze halfcheck steekt ze zelf haar neus in, geen getob meer met haren die klemtrekken in de sluiting.

Ook een slipketting kán gewoon goed gebruikt worden.

Overigens zie ik ook wel veel gewurg, getrek en gesjouw aan die dingen, en dat is inderdaad niet erg vriendelijk. Maar het ding zelf is dus niet per se dieronvriendelijk.

Tussen zwart en Wit zit ook vaak een stuk Grijs.
Iets is niet per se goed of fout, er zit ook iets tussen. Dat is hier naar mijn idee ook. Het ding zelf is niet goed of fout. De wijze van gebruik maakt het ding prettig of juist onprettig.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Veenmug schreef: @Korthaar
Het gebruik van het woord wurgketting geeft duidelijk uw kennis aan en ik kan u alleen maar adviseren ver te blijven van dit hulpmiddel.
Ben maar niet bang.
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Veenmug schreef:Nogmaals u kent mij niet.
Mijn beide retrievers (Golden en Lab) waren naast vnl. probleemloze huishonden ook werkende jachthonden. Aandacht voor de opvoeding wordt m.i. wel bewezen door het door beide behaalde GG-1.
Op de jacht KNJV-B, MAP-B.

Engelse Springer haalde binnen 2 jaar de spanielcertificaten en een veldwerkkwalificatie.

En ter geruststelling de slipketting wordt bij uitzondering gebruikt om de hond even weer te herinneren wat hij/zij geleerd heeft.
Waarom zou je een goed aangeleerde hond moeten herinneren aan wat hij/zij geleerd heeft? Als de hond niet doet wat aangeleerd is, lijkt het mij dat daar een heel ander probleem in zit. Bijvoorbeeld het niet bijhouden van het aangeleerde, dan wel een te lage beloning voor de gedane prestatie.

Zelfs als er ongelooflijk veel drift op de hond staat heeft een slipketting bij mij nog geen dienst bewezen. Bij het karakter van mijn huidige hond kan ik met het trainen de slip wel weglaten. Veel te zacht voor enige vorm van correctie.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”