Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reuen en markeren.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Reuen en markeren.

Ongelezen bericht door gyanty »

Hippo schreef:Wij hebben een dominante draak van een dobermann gehad. Die kon ik echt niet meenemen op visite wat die wilde koste wat kost bij een ander binnen piesen. Ook aangelijnd, dan liet hij het gewoon even lopen of met een halve poot omhoog zodra je opstond en weg ging. Heel wat afgestraft, maar het hielp niks.
Vrienden van ons vonden ons te streng, ach laat hem lekker los(bij hen thuis). Dan hebben ze geweten.... hij sprong bovenop 1 van onze vrienden die op de bank zat(een man) en ja hoor pieste zo over hem heen :hmmm: . Na dat incident, al tig keer bij mijn ouders (aangelijnd) en bij andere binnen te hebben gezeken, hebben we hem nooit meer meegenomen.
Thuis deed hij het niet en als we op vakantie gingen in een huisje deed hij het ook nooit. Buiten pieste hij misschien maar 3-5x op een wandeling. We hebben hem met ruim een jaar gecastreerd, maar dat bracht helaas geen verandering. Hij begon ermee met een maand of 8.

Hier mogen ze alleen 1x piesen aan de lijn en met los lopen alleen tegen natuurlijke objecten of lantaarnpalen. Mijn huidige honden piesen gelukkig niet binnen.
Als ik het zo lees, vraag ik me af of hij zo dominant was als jij hem voorstelt of dat het juist een hele onzekere hond was, of juist misschien te stressgevoelig. Dan kan dit ook gebeuren als reactie.....
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Doet me trouwens ineens denken aan Moritz, een Griek die we hadden. Hij was totaal geen dominante hond ofzo en
kon met iedere hond opschieten, maar zijn Rottweilervriend werd altijd ondergepist door hem :schrik:
Die reu pikte dat gewoon, maar van zijn baas kreeg Moritz meteen de bijnaam 'Griekse gevelpisser' :smile2:
Bij andere honden deed hij dit niet en ook niet in huis ofzo, heel vreemd.
Natuurlijk grepen we wel in als we het zagen of aan zagen komen, want steeds een ondergezeken hond mee naar huis
nemen is ook niet zo leuk :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

gyanty schreef:
Hippo schreef:Wij hebben een dominante draak van een dobermann gehad. Die kon ik echt niet meenemen op visite wat die wilde koste wat kost bij een ander binnen piesen. Ook aangelijnd, dan liet hij het gewoon even lopen of met een halve poot omhoog zodra je opstond en weg ging. Heel wat afgestraft, maar het hielp niks.
Vrienden van ons vonden ons te streng, ach laat hem lekker los(bij hen thuis). Dan hebben ze geweten.... hij sprong bovenop 1 van onze vrienden die op de bank zat(een man) en ja hoor pieste zo over hem heen :hmmm: . Na dat incident, al tig keer bij mijn ouders (aangelijnd) en bij andere binnen te hebben gezeken, hebben we hem nooit meer meegenomen.
Thuis deed hij het niet en als we op vakantie gingen in een huisje deed hij het ook nooit. Buiten pieste hij misschien maar 3-5x op een wandeling. We hebben hem met ruim een jaar gecastreerd, maar dat bracht helaas geen verandering. Hij begon ermee met een maand of 8.

Hier mogen ze alleen 1x piesen aan de lijn en met los lopen alleen tegen natuurlijke objecten of lantaarnpalen. Mijn huidige honden piesen gelukkig niet binnen.
Als ik het zo lees, vraag ik me af of hij zo dominant was als jij hem voorstelt of dat het juist een hele onzekere hond was, of juist misschien te stressgevoelig. Dan kan dit ook gebeuren als reactie.....
Gezien zijn gedrag in het algeheel, zijn arrogante houding naar andere honden en zo hoog mogelijk optrekken van zijn poot tijdens het piesen buiten weet ik zeker dat het geen onzekere of angstige hond was. Hij was namelijk verder gewoon heel relaxt bij anderen en liep overal binnen of hij er al jaren kwam.

We hebben hem op jonge leeftijd aangeleerd dat hij aan de riem maar 1x mocht piesen, later als hij los liep pieste hij dan meestal ook in 1x uit en perste er dan nog een paar keer wat druppels uit tegen wat objecten ;-).
Noahtje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua (langharig)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Noahtje »

Ja... Chihuahua reutjes en markeren. Ik hoor het heel vaak! Bij sommigen heeft castreren geholpen, maar niet altijd... zeker als de mannetjes al wat ouder zijn.

Noah krijgt de neiging om het te doen als Isa loops is. Dan denkt hij opeens dat hij alles mag, dat hij de baas is en dat alles alleen van hem is, dus hup, poot omhoog! Dat heb ik hem nu vrij goed afgeleerd door heeeel goed op te letten. Elke keer als hij het wil doen, op een strenge toon zeggen 'DENK ERAAN JIJ'. of 'NEE'. Dan heeft hij dondersgoed door dat hij dat niet mag doen. De vorige loopsheid ging het al een heel stuk beter. Ik heb wel een plasband aangeschaft. Die van Susan Lanci blijven bij hem zitten, anderen niet. Dat was fijn voor als hij me te slim af was, dan werd alleen de plasband vies ;-). Hij is natuurlijk wel zo sneaky om het te proberen als ik even weg ben. Dus als ik even de kamer uit moet laat ik hem van te voren weten dat hij moet blijven / zich moet gedragen. Dat helpt heel goed.

Verder (als Isa niet loops is) doet Noah het niet. Hij weet heel goed dat het niet mag en is wat dat betreft een gevoelig mannetje. Hij voelt zich wel eens macho, maar hij is zo slim om het toch maar uit zijn hoofd te laten. Op zijn kop krijgen is natuurlijk niet leuk.. en hij weet prima hoe hij dat moet voorkomen. Hij is en blijft een eigenwijsje, dus als Isa loops is of moet worden, is het weer even een paar dagen een extra streng regime...

En zeker als ze dan kleine pubers aan het worden zijn, hun mannelijkheid ontdekken.. ja.. dan is het even streng zijn (wat je al bent) en volhouden. Dan gaat hij vast wel begrijpen dat het binnen gewoon echt niet mag.
Afbeelding
Shari
Zeer actief
Mijn ras(sen): We hebben 4 chihuahuas en een Welsh Corgi Cardigan pup Bruce!
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Shari »

Hier een ongecastreerde reu van ruim 1,5 die piest het liefst 100 keer met uitlaten. Hij gaat zijn gang maar. Binnen nog nooit gedaan.
Olaf 28-07-2000 01-08-2013
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hippo schreef:
gyanty schreef:

Gezien zijn gedrag in het algeheel, zijn arrogante houding naar andere honden en zo hoog mogelijk optrekken van zijn poot tijdens het piesen buiten weet ik zeker dat het geen onzekere of angstige hond was. Hij was namelijk verder gewoon heel relaxt bij anderen en liep overal binnen of hij er al jaren kwam.

We hebben hem op jonge leeftijd aangeleerd dat hij aan de riem maar 1x mocht piesen, later als hij los liep pieste hij dan meestal ook in 1x uit en perste er dan nog een paar keer wat druppels uit tegen wat objecten ;-).

Een 'dominante' hond is zeker van zijn zaak. Heeft al die poespas helemaal niet nodig. Dat zegt niet dat het een angstige hond was of nerveus, maar zeker van zijn zaak was hij dus ook niet. Onze teef dwong dat respect bij elke hond af, zonder er ook maar iets voor te doen. Als je hoog moet plassen, dan wil je laten zien dat je hoog staat, maar dat zegt dus niet dat je hoog staat. Pure onzekerheid dus. Arrogant tegen andere honden doen, zegt dat je iets verwacht ten opzichte van een ander, maar daar niet zo zeker van bent. Als je daar zo zeker van bent (en dus zogenaamd 'dominant') dan hou je je daar niet eens mee bezig. Dan is dat gewoon zo. Dan hoef je dat niet op elke hoek te verkondigen. Vandaar past het plassen bij anderen er ook zo prima bij.....
Afbeelding
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

gyanty schreef: Een 'dominante' hond is zeker van zijn zaak. Heeft al die poespas helemaal niet nodig. Dat zegt niet dat het een angstige hond was of nerveus, maar zeker van zijn zaak was hij dus ook niet. Onze teef dwong dat respect bij elke hond af, zonder er ook maar iets voor te doen. Als je hoog moet plassen, dan wil je laten zien dat je hoog staat, maar dat zegt dus niet dat je hoog staat. Pure onzekerheid dus. Arrogant tegen andere honden doen, zegt dat je iets verwacht ten opzichte van een ander, maar daar niet zo zeker van bent. Als je daar zo zeker van bent (en dus zogenaamd 'dominant') dan hou je je daar niet eens mee bezig. Dan is dat gewoon zo. Dan hoef je dat niet op elke hoek te verkondigen. Vandaar past het plassen bij anderen er ook zo prima bij.....
Daarom was hij ook arrogant t.o.v. andere honden, hij liep met een air of de wereld van hem was en bemoeide zich verder niet met andere honden. Mocht er toch 1 komen buurten, dan hoefde hij zich maar groot te maken en de ander droop af.
Dat het markeren binnen bij anderen voortkomt uit een soort bewijsdrang/ vergelding vind ik niet iets wat je gelijk onder de noemer 'onzeker' hoeft te scharen. Ik ben het wel met je eens dat als een hond echt altijd 100% zeker van zijn zaak is, hij helemaal niks/nauwelijks onderneemt om dit te bevestigen, maar dat maakt de dober in dit geval nog niet de andere kant van de balans. Elke dominante reu die ik ken, die verder geen vergeldingsdrang heeft, piest met zijn poot hoog en bijv niet door zijn knietjes.

Dit heeft overigens geen toegevoegde waarde voor de TS.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Joey.K schreef:Ik zit op facebook bij zo een chihuahua pagina en daar zeiken die reuen ook hele huizen kapot.
Ik pas regelmatig op de pincher/chihuahua kruising van een vriend en die heeft ook dit probleem. We zijn nu aan het verbouwen en er komt een hele mooie parketvloer. Als die eenmaal ligt dan is het over met oppassen. Ben gekke Henkie niet.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Floortje schreef:
Joey.K schreef:Ik zit op facebook bij zo een chihuahua pagina en daar zeiken die reuen ook hele huizen kapot.
Ik pas regelmatig op de pincher/chihuahua kruising van een vriend en die heeft ook dit probleem. We zijn nu aan het verbouwen en er komt een hele mooie parketvloer. Als die eenmaal ligt dan is het over met oppassen. Ben gekke Henkie niet.
Weet vriend dat al?
Hebben jullie het al eens gehad over hoe dat af te leren?
En waarom geen luier of plasband als je die vriend daarmee kan helpen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

ranetje schreef:
Floortje schreef:
Weet vriend dat al?
Hebben jullie het al eens gehad over hoe dat af te leren?
En waarom geen luier of plasband als je die vriend daarmee kan helpen.
Ja hoor, dat weet hij.
Hij vindt het zelf niet zo'n probleem, anders had hij het zelf al afgeleerd.
Hij heeft nu ook een partner waardoor oppassen bijna niet meer nodig is. En er zijn genoeg andere mensen die willen oppassen. Want verder is het een geweldig hondje.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”