Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond speelt te hard met soortgenootjes.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Hond speelt te hard met soortgenootjes.

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Sulluna schreef:
TessaThomas schreef:Ik vind het filmpje ook niet ruig. Ja, voor twee honden die elkaar net kennen iets te, dat wel. Dat soort spel is echt mak vergeleken bij mijn twee honden thuis, maar dat is het he? Die kennen elkaar door en door en dan mag het van mij. Bij onbekendere honden niet. Lastig hoor, Tay pikte het heel snel op dat hij bij sommige honden rustiger moet spelen en met andere alleen kan rennen.

Ook meteen het lastige, want ik weet echt wel dat die herder van mij waarschijnlijk een stuk makkelijker en sneller te bereiken is en het sneller oppikt. Gewoon, omdat de baas het zegt.
Maar hoe pikte jouw hond dat op, dat hij bij onbekende honden een ander spel moet spelen? Heb jij hem dat geleerd, of heeft jouw hond dat zelf opgepikt?
Combinatie van het spel afkappen, volwassen worden en zelf oppikken met behulp van andere honden. Ik heb hem altijd weggehaald als hij zo ging spelen en dan aangelijnd. Later een commando rustig er aan gekoppeld. En ik heb het geluk dat ik een aantal hele stabiele en duidelijke honden ken die hem heel netjes, maar heel erg duidelijk op zijn plek zetten. Dat was dus een combinatie van het commando rustig en als hij niet luisterde kreeg hij op zijn donder van de hond en lijnde ik hem aan tot hij iets kalmeerde en dan mocht hij weer.

En hij gaat alleen naar andere honden toe op commando. Hij speelde zo met honden die hij al wel iets langer kende, maar niet heel vaak zag, niet met compleet onbekende honden.
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Hahaha zie je dat het meevalt? En Manu heeft zoveel vel, die voelt er niks van. Hij kan zich er nog in omdraaien :LOL:
Bovendien, als je het afkapt, propt Manu zelf zijn nek weer in de bek van Sultan, dus dan weet je dat ook weer. Lekker laten gaan :D

Maar inderdaad, als hij het bij vreemde honden doet..
Ik zou ook niet weten hoe je dat af moet kappen. Ik vind eigenlijk dat je dat nu al netjes doet. Hij reageert wel goed op je.
Ik heb Manu een "zachtjes" aangeleerd, misschien kun je dat ook bij Sultan doen? Of "klaar". Dan hoef je niet te brullen en weet hij bij "zachtjes" dat hij wel mag doorgaan met spelen maar dan even een level lager moet gaan.
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sulluna »

Jeetje.. en ik durfde amper dat filmpje te plaatsen omdat ik bang was dat mensen zouden zeggen aaah arme Manu. Ik vind het zelf namelijk altijd sneu voor Manu ( al zegt nikki wel vaker laat gewoon gaan en inderdaad dat gaat altijd goed).

Nou ik ga straks filmen met mijn teefje.. Dan zie je het beeld van een hond die er geen zin in heeft en hoe Sultan daar op reageert.
Sulluna
Zeer actief

Ik ga nu naar het veld en dan ga ik filmen en zal ik het hier plaatsen. Een heel ander beeld dan met manu, dus erg benieuwd wat jullie daar van vinden. Tot zo!
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Sulluna schreef:
Angelique. schreef:Ik ga het eens filmen als mijn honden zo'n bui hebben, echt geloof me Sultan is een engeltje vergeleken bij hun :engel:
Op dit filmpje dan he :wink:
Meen je dat? Dit filmpje is echt een grof filmpje in mijn ogen. ( Arm nekvel van Manu..)

Ik ga straks even filmen met mijn teefje erbij. Dat is wel echt weer een ander beeld. ( namelijk een hond die niet zo graag wilt spelen en een drukke Sultan die alles uit de kast trekt)

Ja dat meen ik echt....dat gaat er echt veel en veel harder aan toe, vooral de jongste 4 reuen...en vlak madam Sissy ook niet uit...de kleinste van het stel maar oh oh oh :schrik: soms denken mensen echt dat er een wereldoorlog uitbreekt :schrik: en echt het is allemaal alleen maar spel....ik ga het filmen voor je :ok:
TessaThomas
Zeer actief

Maak je niet druk. ;) Mijn twee honden hebben af en toe de krassen op hun koppen staan van het spelen, worden aan het nekvel gesleurd en geschud (okee, daar zeg ik ook iets van hoor) en je wordt doof van het geluid dat ze maken dan. Ze vreten elkaars koppen ook op, Tessa loopt met een kras op haar neus en boven haar oog en Tay alleen boven zijn oog. Of ze trekken aan elkaars poten. :LOL:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Op zich vind ik het je wel te prijzen dat je ermee bezig bent. Veel eigenaars van grote honden denken heel anders over dit soort dingen.

Ik had trouwens mijn rottweilers ook het commando 'zachtjes' geleerd. Dan wisten ze dat ze een versnelling terug moesten.
Mensen bleven ook wel eens staan op de dijk als ze aan het spelen waren, dachten dat ze elkaar afmaakten.
Sulluna
Zeer actief

Nou, het is gelukt hoor!

Hier een filmpje van Sultan zijn harde gedrag met Luna, waardoor Luna koprollen maakt. ( en ik benadruk nog even met "dat" hahaha).

Dit gebeurd dus wel eens vaker en ik ben zo bang dat ze haar rug een keer breekt van hem.. Ik corrigeer normaal hier gelijk, maar liet het nu even gaan omdat ik het op film wilde

" onclick="window.open(this.href);return false;
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Sulluna schreef:
Ik zie hier écht NIKS waar ik op in zou grijpen. Dit ziet er voor mij uit als een beetje zachtzinnig klieren tussen vrienden.

Allemachtig. Als ik mijn honden tijdens spel zou filmen zou je vast denken dat je naar een gevecht zat te kijken :mrgreen: Dat zijn net twee tijgers. Grauwen, blaffen, beuken, met poten rammen, et cetera. En het is echt allemaal spel.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Sulluna schreef:Hier een filmpje van Sultan zijn harde gedrag met Luna, waardoor Luna koprollen maakt. ( en ik benadruk nog even met "dat" hahaha).
Ook hier zie ik niks verkeerds. Gewoon niet :U:

Kom maar eens kijken naar mijn honden als ze spelen :F:
And few will ever climb
Sulluna
Zeer actief

En het filmpje wat ik net plaats? Dat vind ik dus wel echt sneu..

Luna lijkt het niet erg te vinden en andere honden geven dan dus soms een snauw.. Maar ik vind het wel erg, want door dat "beuken" maakt luna ( of een andere hond) die vaart heeft dus een soort salto..
TessaThomas
Zeer actief

Ik heb bijna het idee dat Luna uit zichzelf omvalt, doordat ze zo half zijwaarts/achteruit weg wil rennen,zo'n enorme beuk vind ik hem de 1e keer ook niet geven. Tweede keer, raakt hij haar daar wel aan? :D Maar ik vind het wel meevallen ook :schrik:

Ik zal die 2 hier wel ff filmen als ze weer wakker zijn.

EDIT: Ik heb wel een heel oud filmpje met Thomas. Dit was rustig spelen https://www.youtube.com/watch?v=5hiU6_VJOy4
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 20 mar 2015 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Sulluna
Zeer actief

Miranda schreef:
Sulluna schreef:Hier een filmpje van Sultan zijn harde gedrag met Luna, waardoor Luna koprollen maakt. ( en ik benadruk nog even met "dat" hahaha).

Maar doordat hij zo druk doet, gaat zij op haar giechel tot 2 keer toe..
Sulluna
Zeer actief

TessaThomas schreef:Ik heb bijna het idee dat Luna uit zichzelf omvalt, doordat ze zo half zijwaarts/achteruit weg wil rennen,zo'n enorme beuk vind ik hem de 1e keer ook niet geven. Tweede keer, raakt hij haar daar wel aan? :D Maar ik vind het wel meevallen ook :schrik:

Ik zal die 2 hier wel ff filmen als ze weer wakker zijn.
Ohh echt? ja meer dan dit doet hij niet, ook niet bij andere honden. Het is echt dat soort afsnijden en dan beuken of happen waardoor ze valt. Ik vind dit filmpje, en die van Manu, dus wel echt hard..

Hmm, jullie stellen me wel gerust nu.. :)
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Sulluna schreef:Maar doordat hij zo druk doet, gaat zij op haar giechel tot 2 keer toe..
Nee joh. Ze maakt uit zichzelf een sliding. En ze doet enthousiast mee.

Kijk, als een andere hond het niet leuk vindt, dan is het wat anders. Dan zou ik inderdaad afkappen. Maar Luna heeft dikke pret, en jouw hond ook ;)
Edit: Oh wacht. Luna is ook jouw hond, sorry :mrgreen:
And few will ever climb
TessaThomas
Zeer actief

Oh, jullie gaan te hard. Ik heb één oud filmpje gevonden, wat voor mij nog rustig is, maar waar er ook gebeukt en gevallen wordt hihi. En dat is echt rustig spelen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het ook meevallen, maar ik weet wel dat mijn teefje dit te lomp zou vinden en die kan dat prima duidelijk maken.

Ik zou hem bij je roepen als je ziet dat een andere hond het niet meer leuk vindt, als het idee hebt dat hij echt over de grenzen van een andere hond heen gaat en die hond zelf niet een keer een duidelijke snauw geeft (dus als het geen gelijkwaardig spel is). Dit is blijkbaar zijn manier van spelen, en hij heeft speelmaatjes die ook van ruig spelen houden, dus dan kun je hem met die honden lekker zijn gang laten gaan.

Ik heb hier wel een keer een opvanger gehad die erg fel werd in het spel (terriërmix) en dat vond Mila helemaal niet zo leuk. Die heb ik toen met behulp van de lange lijn en direct het spel afbreken als hij te fel werd, wel geleerd wat relaxter te worden in zijn spel. Dat had hij binnen een paar dagen wel door.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik vind ook dit filmpje reuze meevallen. Gewoon lekker dollen. Hond vliegt makkelijk omver hoor. Ik zie Luna er zelf ook lol aan beleven, dus dit zou ik lekker laten gaan.

Als je merkt dat een vreemde hond het niet leuk vind dan zou ik mijn hond bij me roepen en was het klaar.
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Suus speelt ook zo, als er gewoon leuk meegespeeld wordt, laat ik het gaan. Er is wel een speelvriendin, die het teveel vindt, zij probeert weg te komen en gaat dan ergens onder liggen. Dan kappen we dus eerder af. Een oudere logeherder, vond het ook te veel, dus daar stopte ik Suus ook.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hond speelt te hard met soortgenootjes.

Ongelezen bericht door marian* »

Ik vind beide filmpjes heel erg meevallen hoor. Kiek kan af en toe nog veel lomper uit de hoek komen. Als ze het gebeuk van een andere hond zat is maakt ze dat héél goed duidelijk en is het afgelopen om vervolgens de hond te vragen mee te helpen een kuil verder uit te diepen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Sulluna
Zeer actief

Bedankt voor jullie reacties!

En die koprollen van Luna, is dat niet gevaarlijk? Ik vind het er altijd want eng uit zien ( zeker gezien haar leeftijd)

Dus dit gedrag hoef ik verder in jullie ogen niet te corrigeren?
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind dit filmpje ook niet vervelend eruit zien maar het ligt er wel aan wat er op langere termijn zou gebeuren. Zou Luna zich proberen te onttrekken maar een beetje 'belaagd' worden, dan kan ik me voorstellen wat je bedoelt.

Het filmpje opzich is niets raars, maar ik weet dat je van mijn hond ook zo'n filmpje zou kunnen maken terwijl ik weet dat mijn onzekere hond daarbij spanning aan het opbouwen is en liever wil stoppen, maar niet weet hoe ze dat moet doen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als je dit hard vindt moet je maar nooit komen kijken naar hoe mijn wetters spelen :mrgreen:
Spel is enorm rasafhankelijk. Sommige rassen beuken enorm en andere honden kunnen dat soms niet waarderen.
Ik weet nog goed dat er behoorlijk wat honden omliepen voor Lobke, die speelde heel lomp en daardoor had ze weinig speelgenoten. Tja, eigen schuld.

Wat ik op beide filmpjes zie is (in mijn beleving) geen beuken.

Dinthe (met tuig) beukt. Willemijn vindt het stom en reageert dus niet. Dit is nog heel rustig.
https://youtu.be/Z-UmVvbWuzI

Deze is al wilder, zeker vanaf ca 1 minuut.
https://youtu.be/l4ZQp6Up3yI

En ik heb het niet op film maar als de volwassen wetters samen dit soort spel doen beuken ze dus allebei. Tweemaal grote, zware honden die mekaar tegen de grond werken en vocaal spelen.
En dat is wild en lomp maar nog steeds niet raar of zo, wat mij betreft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sulluna
Zeer actief

Paisley schreef:Ik vind dit filmpje ook niet vervelend eruit zien maar het ligt er wel aan wat er op langere termijn zou gebeuren. Zou Luna zich proberen te onttrekken maar een beetje 'belaagd' worden, dan kan ik me voorstellen wat je bedoelt.

Het filmpje opzich is niets raars, maar ik weet dat je van mijn hond ook zo'n filmpje zou kunnen maken terwijl ik weet dat mijn onzekere hond daarbij spanning aan het opbouwen is en liever wil stoppen, maar niet weet hoe ze dat moet doen.
Als Luna wilt stoppen met spelen, staat ze gewoon stil en stopt ze. Dan is het voor Sultan niet meer boeiend en stopt hij ook. Die 2 kennen elkaar natuurlijk door en door, zij zijn allebei van mij dus wonen samen. Luna heeft hem nog nooit weg gesnauwd ( ja thuis, als hij te dicht langs haar loopt en zij een bot heeft haha).

Misschien ben ik gewoon een zeur, maar ik kan mij niet voorstellen dat het voor haar leuk is om die valpartijen te hebben ( waarbij ze zelf altijd opstaat en verder speelt zoals op het filmpje) en ik kan ook niet begrijpen dat het happen in nekvel niet super pijnlijk is. Zo ziet het er wel uit vind ik ( 1e filmpje).
Sulluna
Zeer actief

Paisley schreef:Ik vind dit filmpje ook niet vervelend eruit zien maar het ligt er wel aan wat er op langere termijn zou gebeuren. Zou Luna zich proberen te onttrekken maar een beetje 'belaagd' worden, dan kan ik me voorstellen wat je bedoelt.

Als Luna wilt stoppen met spelen, staat ze gewoon stil en stopt ze. Dan is het voor Sultan niet meer boeiend en stopt hij ook. Die 2 kennen elkaar natuurlijk door en door, zij zijn allebei van mij dus wonen samen. Luna heeft hem nog nooit weg gesnauwd ( ja thuis, als hij te dicht langs haar loopt en zij een bot heeft haha).

Misschien ben ik gewoon een zeur, maar ik kan mij niet voorstellen dat het voor haar leuk is om die valpartijen te hebben ( waarbij ze zelf altijd opstaat en verder speelt zoals op het filmpje) en ik kan ook niet begrijpen dat het happen in nekvel niet super pijnlijk is. Zo ziet het er wel uit vind ik ( 1e filmpje).
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Sulluna schreef:Misschien ben ik gewoon een zeur,
Nou ja, het is dat jij het zegt :engel:
maar ik kan mij niet voorstellen dat het voor haar leuk is om die valpartijen te hebben ( waarbij ze zelf altijd opstaat en verder speelt zoals op het filmpje) en ik kan ook niet begrijpen dat het happen in nekvel niet super pijnlijk is. Zo ziet het er wel uit vind ik ( 1e filmpje).
Nee, het is niet super pijnlijk. En het is wel leuk.
KIJK dan naar je honden. Ze hebben dikke pret. Niet gaan projecteren wat niet leuk is of wat pijnlijk is volgens jou.
Die honden hebben echt nergens last van, sterker nog, die hebben gewoon pret. JIJ hebt ergens last van, maar dat is denk ik omdat je teveel rationaliseert ;)
And few will ever climb
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Sulluna schreef:
Miranda schreef:

Maar doordat hij zo druk doet, gaat zij op haar giechel tot 2 keer toe..
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat ze zich ook wel laat vallen in het spel. Een hond die echt niet wil spelen heeft in mijn beleving een andere lichaamshouding. Haar houding is beslist niet laag of afwerend. Ze houdt hem in de gaten en wordt zo te zien niet omver geknald doordat hij als een bulldozer over haar heen dendert.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik zie bij die filmpjes helemaal geen probleem eigenlijk :oeps:
Mijn honden maken heel wat meer herrie en het spelen van Ita met mijn oppashond (Golden uit werklijn) gaat een stuk ruiger.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

Ik heb Manu één keer in zijn nekvel gepakt omdat hij de tuin uit vloog zonder halsband en toen krijste hij het uit :mrgreen: Maar als Sultan het doet vindt hij het blijkbaar heel leuk :19:
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ze wordt inderdaad niet omver gelopen. :) Ze gaat zelf mee in de beweging, ze krijgt geen dusdanig harde beuk dat ze uit evenwicht raakt en daardoor valt. Ik zie twee honden die beide willen spelen.

Met vreemde honden zou ik er voorzichtiger mee zijn en goed in de smiezen houden of de andere partij er nog plezier in heeft, maar over het spel tussen jouw eigen honden (en Sultan en Manu) zou ik me absoluut niet druk maken.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”