Dat is al even bekend he

Moderator: moderatorteam
Ja, waar.Nanna schreef:En toch zijn er nog zát fokkers die achter lijn- en inteelt aanrennen alsof het de heilige Graal is.Marjoleine schreef:No shit.
Dat is al even bekend he
Zolang je maar tést, hè
dagmar88 schreef:Nou ja, niet alleen een rasprobleem. Ik hoop heel hard dat Niko gezond oud mag worden... wie weet, doet dat kwart duitser goed.
Ik wist het hoor, maar nu ook z'n moeder vroeg dood is gegaan is het ruk.
Volgende keer krab ik me toch eens extra achter m'n oren voor ik weer een tweedehands broodfokhond op huis aan sleep.
Niko komt van directe inteelt. Dat loopt daar bij de broodfokker los door elkaar en fokt naar eigen inzicht aan.lieke schreef: Nou, idd. Bonnie's dna-test wees uit: 60% duitse herder, 30% viszla en 10% diverse terriersoorten (ja, ik weet dat het gemeenschappelijke genen zijn). Dé ultieme bastaard dus.
Plus ook nog een keer een rasstraathond. Zo één van 'survival of the fittest' dus.
Die met vijf jaar omvalt van nierfalen. En mijn Kyra, rashond pur sang, wordt met twee vingers in de neus fluitend bijna 13.
Tot zover dus de 'gezonde/ kruising versus de 'ongezonde' rashond.
Over hoeveel generaties?Heavy schreef:Dat is erg laag , staat er ook bijduitse herder schreef:Dan ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden qua inteelt:
http://www.duitseherderdatabase.nl/modu ... 9&detail=1
Is dit nu hoog of laag? Nanni is 13 en 8 maanden geworden.
En dit is die van Noah:
http://www.duitseherderdatabase.nl/modu ... 0&detail=1![]()
Bij Jip is het 23,14 % maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar helmaal niet naar gevraagd heb .
Ik ken verdomd veel bastaardstabijs die geen 7 gehaald hebben vanwege de hartellende of de epilepsie.Nanna schreef:Je moet natuurlijk wel naar het grotere geheel kijken en niet naar individuele gevallen.
Zoiets als de Ierse Wolfshond wordt niet oud, alhoewel ik ook een Ier van tien ken. Of Teckels worden juist wel oud en ook daar vallen er onder de vijf jaar om......
Dat is inderdaad het grootste probleem om een duidelijk overzicht te krijgen van wat er speelt binnen een ras.Marjoleine schreef:Ik ken verdomd veel bastaardstabijs die geen 7 gehaald hebben vanwege de hartellende of de epilepsie.Nanna schreef:Je moet natuurlijk wel naar het grotere geheel kijken en niet naar individuele gevallen.
Zoiets als de Ierse Wolfshond wordt niet oud, alhoewel ik ook een Ier van tien ken. Of Teckels worden juist wel oud en ook daar vallen er onder de vijf jaar om......
En veel rasstabijs die ruim over de tien gingen. Ik heb er meerdere gefokt die over de vijftien gingen zelfs.
Ik hecht wel aan werkelijke getallen trouwens, en die zijn er niet of nauwelijks. Gewoon omdat dierenartsen dat allemaal niet noteren en mensen het ook allemaal niet doorgeven.
Tot zover het grote geheel
Marjoleine schreef:Ik ken verdomd veel bastaardstabijs die geen 7 gehaald hebben vanwege de hartellende of de epilepsie.Nanna schreef:Je moet natuurlijk wel naar het grotere geheel kijken en niet naar individuele gevallen.
En veel rasstabijs die ruim over de tien gingen. Ik heb er meerdere gefokt die over de vijftien gingen zelfs.
Ik hecht wel aan werkelijke getallen trouwens, en die zijn er niet of nauwelijks. Gewoon omdat dierenartsen dat allemaal niet noteren en mensen het ook allemaal niet doorgeven.
Bij de schapendoes hebben we met nog iets anders te maken. Ons ras is begonnen met 5 honden. Dat is heel erg weinig. Omdat het ras nog relatief jong is komen die 5 honden ook allemaal nog voor op de stamboom van bijna iedere does. De meeste doezen van Jip's leeftijd hebben simpelweg nog geen 10 complete generaties. Dus de inteelt in de eerste generaties tellen heel zwaar mee. Als je de doezen van nu ziet gaat het IC over 10 generaties hard naar beneden. De dubbele honden van de laatste generaties vallen er nu af. Het lijkt dus de goede kant op te gaan. Maar ook dan zie je dat het maar een cijfertje is, want er komen echt geen genen bij!Heavy schreef:10 generaties zie ik , dat is dus al twee keer zoveel als bij Duits HerderMarjoleine schreef:Over hoeveel generaties?Heavy schreef:Dat is erg laag , staat er ook bijduitse herder schreef:Dan ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden qua inteelt:
http://www.duitseherderdatabase.nl/modu ... 9&detail=1
Is dit nu hoog of laag? Nanni is 13 en 8 maanden geworden.
En dit is die van Noah:
http://www.duitseherderdatabase.nl/modu ... 0&detail=1![]()
Bij Jip is het 23,14 % maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar helmaal niet naar gevraagd heb .
Daar gaat het om tenslotte.
Bovendien, als je goed wilt fokken moet je dat niet alleen in je kenneltje doen.
Dan moet je kijken, samen met alle andere fokkers, naar het héle ras en naar de totale toename binnen het ras.
Dan doe je wat zinnigs (of niet natuurlijk).
Uiteraard.dagmar88 schreef:Dat zijn look a likes neem ik aan? Lijkt me logisch, daar wordt toch ook steeds in hetzelfde poeltje gevist, alleen zonder te weten wat er achter zit.Marjoleine schreef:Ik ken verdomd veel bastaardstabijs die geen 7 gehaald hebben vanwege de hartellende of de epilepsie.Nanna schreef:Je moet natuurlijk wel naar het grotere geheel kijken en niet naar individuele gevallen.
Nanna schreef:Dat klopt. Staat ook wel bekend onder de naam inteeltdepresssie.ranetje schreef: Ik hoorde overigens wel dat "hoe meer inteelt, hoe minder pups per nest" er geboren worden.
Is dat een slag in de lucht of is daar iets van bewezen/onderzocht?
Uit recent onderzoek blijkt onomstotelijk een relatie tussen inteelt en levensduur:
hoe hoger de inteeltcoëfficiënt, hoe korter de gemiddelde levensduur. Dezelfde relatie zien
we tussen nestgrootte en inteelt: hoe hoger de inteeltcoëfficiënt van de teef, hoe kleiner de
nesten die ze voortbrengt. Van kleinere nesten ligt een fokker misschien niet wakker, maar
die onmiskenbare daling van levensverwachting zou geen fokker met het hart op de juiste
plaats onberoerd moeten laten.
KLIK
Vergis je niet in de mate van inteelt bij sommige xMHs! Al is het geen "ras", er is wel degelijk spraken van een bepaalde populatie en als we het dan over de werk-xMHs hebben, dan kun je gewoon net als bij rassen over lijnen spreken en dezelfde problemen zien optreden. Zware inteelt s bij velen aan de orde van de dag en ze hebben allemaal "geen problemen' in de lijn, zeggen ze. Alleen, wat anderen al zeggen, niemand die er iets van bijhoudt. Kijk maar eens op bloedlijnen, vrijwel alles wat erop staat, is 100% volgens eigen zeggen. Dat betekent nog niet dat dat inderdaad zo is, en ook niet dat het compleet is. Het is alleen erg gemakkelijk alle negatieve berichten te verbergen.Yara schreef:Mijn vorige honden waren kruisingen met mechelse en duitse herders die zijn 12 en 14 geworden en mankeerden nooit wat. Heb ook nog een duitse herder x collie gehad en een dobermann x labrador die zijn 16 en 17 geworden en die waren ook nooit ziek.
De honden die ik nu heb zijn wel x mechelaars maar geen directe kruisingen. Ik ben benieuwd hoe oud deze gaan worden. Ik zal zelf nooit een echte rashond kopen. Duitse herders vind ik prachtig maar vanwege alle aandoeningen zou ik het niet aandurven om een raszuivere te kopen. Al kun je met een kruising natuurlijk ook pech hebben. Maar tot nu toe (afkloppen) hebben wij daar alleen maar positieve ervaringen mee.
En toch zijn er zat mensen die beweren dat dat onzin is, dat de levensverwachting bij bastaardjes groter is. Ook dat.Nanna schreef:En toch zijn er nog zát fokkers die achter lijn- en inteelt aanrennen alsof het de heilige Graal is.Marjoleine schreef:No shit.
Dat is al even bekend he
Zolang je maar tést, hè
Ieder dier dus ook de mens heeft de eigenschap om andere te kunnen doden en soms ook gewoon willen doden ,dat heeft de natuur en het verleden ons nu toch onderhand wel wijs gemaakt en laten zien. Als je kind of welk andere geliefde om zeep geholpen kan worden waarom zou dat niet kunnen bij een hond dan.?Nanna schreef:Bonnie F schreef:Tsja, Darwin wist 't al: inteelt is slecht voor de populatie. Hij kwam zelf uit een familie die 't vooral met elkaar deden. Hij merkte op dat hij 1 van de weinige normale was. Zijn theorie van de survival of the fittest is daar op gebaseerd.
Waarom zou het bij honden anders zijn?
Van de tien kinderen die de Darwins op de wereld zetten, overleden er drie vóór hun tiende jaar. Twee van hen bezweken aan een infectie (tuberculose en roodvonk), want inteeltkinderen hebben vaak een zwakke afweer. En van de zes kinderen die een lange relatie kregen, bleven er drie kinderloos. Inteelt tast namelijk de vruchtbaarheid aan.
KLIK
Misschien hadden ze met 'testen' nog wat kunnen redden
Daar ben ik van op de hoogte. Nu komen die van mij niet van een inteelt lijn, tenminste zover ik het kan nagaan. Ze staan wel op de bloedlijnen site maar inderdaad kom je er niet achter wat er verder door gekruist zit. Ik heb de fokker van Yara nog eens gesproken maar die bleef bij hoog en laag volhouden dat het een 100% mechelaar is wat dus echt niet zo is. Zelfs een halve blinde ziet dat wel, ze is zwart dus dat zegt al genoeg. Ik weet ook wel wat er wel doorzit maar dat zul je niet op die site te lezen krijgen. Blijft altijd een gok. Tot nu toe zijn ze nog gezond en ik hoop dat het zo blijft.Gos schreef:Vergis je niet in de mate van inteelt bij sommige xMHs! Al is het geen "ras", er is wel degelijk spraken van een bepaalde populatie en als we het dan over de werk-xMHs hebben, dan kun je gewoon net als bij rassen over lijnen spreken en dezelfde problemen zien optreden. Zware inteelt s bij velen aan de orde van de dag en ze hebben allemaal "geen problemen' in de lijn, zeggen ze. Alleen, wat anderen al zeggen, niemand die er iets van bijhoudt. Kijk maar eens op bloedlijnen, vrijwel alles wat erop staat, is 100% volgens eigen zeggen. Dat betekent nog niet dat dat inderdaad zo is, en ook niet dat het compleet is. Het is alleen erg gemakkelijk alle negatieve berichten te verbergen.Yara schreef:Mijn vorige honden waren kruisingen met mechelse en duitse herders die zijn 12 en 14 geworden en mankeerden nooit wat. Heb ook nog een duitse herder x collie gehad en een dobermann x labrador die zijn 16 en 17 geworden en die waren ook nooit ziek.
De honden die ik nu heb zijn wel x mechelaars maar geen directe kruisingen. Ik ben benieuwd hoe oud deze gaan worden. Ik zal zelf nooit een echte rashond kopen. Duitse herders vind ik prachtig maar vanwege alle aandoeningen zou ik het niet aandurven om een raszuivere te kopen. Al kun je met een kruising natuurlijk ook pech hebben. Maar tot nu toe (afkloppen) hebben wij daar alleen maar positieve ervaringen mee.
Ook daar kunnen grote belangen in zitten. Ook daar worden mensen bedreigd als ze gezondheidsproblemen willen openbaren die fokker of andere betrokkenen niet openbaar willen hebben. Niet alleen eigenaars van een hond uit die lijn afkomstig, maar soms ook tot aan afnemers toe. Het is er geen haar beter hoor.
Kijk maar uit anders komt de zuster zo die spuit bij je zetten ipv je luier verschonen oma.Nanna schreef:Zit jij niet in een verkeerd topic te blaten opa?
Ja, zeker mazzeltje. Zoals gezegd, ook Darwin kwam uit een inteeltnestloony schreef:Nou ons stuk inteelt wordt volgende maand 12, mazzeltje zekers.
Zelf denk ik dat een keertje inteelt nog niet voor heel veel problemen zal zorgen, wel als je die nakomelingen weer verder op inteelt door gaat fokken. Ik kan het niet onderbouwen, maar dat lijkt mij logisch. Dan bouw je de genen helemaal dicht met dezelfde voorouders.Miranda schreef:Ja, zeker mazzeltje. Zoals gezegd, ook Darwin kwam uit een inteeltnestloony schreef:Nou ons stuk inteelt wordt volgende maand 12, mazzeltje zekers.
Ik ken mensen uit een afgesloten dorp waar natuurlijk generaties lang weinig te kiezen viel. Volle neef en nicht, drie kinderen gekregen.Miranda schreef:Ja, zeker mazzeltje. Zoals gezegd, ook Darwin kwam uit een inteeltnestloony schreef:Nou ons stuk inteelt wordt volgende maand 12, mazzeltje zekers.
Allemaal gelul in de ruimte sorry hoor maar hier kan niemand wat mee, als er geen inteelt en of lijnteelt Allemaal geweest had nu niemand zijn gevel pissed op de bank gehad.Nanna schreef:In 2001 rondde prof. J.B. Armstrong, Universiteit van Ottawa, een onderzoek af naar de relatie tussen
levensduur en inteelt bij een aantal hondenrassen (Standaard Poedel, Clumber Spaniel, Drentsche
Patrijshond en Australian Shepherd). Ter vergelijking werden bij het onderzoek ook bastaardhonden
van vergelijkbaar gewicht en grootte betrokken die de eerste generatie vormden van kruisingen tussen
verschillende rassen. Voor de rashonden werden inteeltcoëfficiënten berekend over 10 generaties.
De uitkomsten: per 10% meer inteelt daalt de levensverwachting met ongeveer 10 maanden.
De bastaardgroep (met een inteeltcoëfficiënt van 0%) liet de grootste gemiddelde levensduur zien, nl.
bijna 14 jaar. Bij de verschillende rashonden daalde de levensverwachting vrijwel lineair met
toenemende inteelt, van ruim 13 jaar voor de honden met de laagste inteeltcoëfficiënt (0-10%) tot ruim
10 jaar voor de honden met de hoogste inteeltcoëfficiënt (30-40%).
Bron: Inbreeding and Longevity in the Domestic Dog, J.B. Armstrong (2001), in press.
Zie ook: http://www.canine-genetics.com
Voor het hele artikel: KLIK
Gelukkig, het ligt niet aan mij. Ik wilde net de inteeltcoëfficiënt van mijn familie berekenen.Nanna schreef:Mijn gevel ligt alvast niet pissed op de bank.
Verder snap ik niet wat je bedoelt.
Dafuq?Mol schreef:Allemaal gelul in de ruimte sorry hoor maar hier kan niemand wat mee, als er geen inteelt en of lijnteelt Allemaal geweest had nu niemand zijn gevel pissed op de bank gehad.
Snap je niet wat ik bedoel? Je komt met uitspraken maar snap niet wat ik bedoel, elk ras is gecreëerd door in en lijnteelt het beste wat ervoor een ras is is lijn en inteelt, wat de doodsteek is voor een honden ras is show, en dat er geen werk meer gedaan worden, dus hou het bij oorsprong doel en functie, en laat elk honden rassen werk test verrichten, en daar op uit een selectie voor fok.Nanna schreef:Mijn gevel ligt alvast niet pissed op de bank.
Verder snap ik niet wat je bedoelt.