Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bedankt voor de reacties.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Eukanuba, onze Aideen doet het er niet goed op.

Ongelezen bericht door Domor »

Ik weeg ook al mijn voer. Zowel het droogvoer als het natvoer. Meestal zit ik wel goed, maar soms zit ik er 10-15g naast. De ene hond krijgt 50g per keer (of 100g natvoer), dus dan is zo'n afwijking behoorlijk, de andere hond is al zo lastig op gewicht te houden en dus ik wil van haar gewoon exact weten wat ik voer.

Purizon bevat trouwens nog minder calorieën.
Purizon adult kip en vis: Calorieën per kg: 3.685 kcal
Purizon adult black angus en kalkoen: Caloriegehalte per kg: 3.700 kcal
Purizon adult lam en zalm: Caloriëngehalte per kg: 3.633 kcal
Purizon adult vis: Calorieën per kg: 3.702 kcal
Purizon adult wild en konijn: Caloriegehalte per kg: 3.520 kcal

Van royal canin de calorieën per adult (niet light) product:
Beagle:3584, Bichon Frise: 3843, Boxer: 4029, Cavalier: 3766, Chihuahua: 3928, Cocker Spaniel: 3883, Dashond: 3726, Dalmatier: 3897, Duitse dog: 4301 (zetmeel 31.4%), Duitse herder: 3835, Dwergschnauzer: 3630, Engelse buldog: 3720, Franse buldog: 4058, Golden retriever: 3623, Jack Russell: 3964, Labrador: 3604, Maltezer: 4042, Mops: 3911, Rottweiler: 3997, Poedel: 4073, Setter: 4082, Shih Tzu: 4008, Westie: 3447, Yorkshire Terrier: 3994, Indoor Adult Small: 3784, Agility 4100 Large: 3875, Agility 4100 Small: 3865, Trail 4300: 4085, Urban Life Large: 3804, Urban Life Small: 3734, Giant Adult: 4151, Giant Sensible: 3939, Giant Starter: 4228 (zetmeel: 26.7) ,HT 42d Large: 3874, HT 42d Small: 3976, Maxi: 3974, Maxi Body Condition: 3817, Maxi Dermacomfort: 3980, Maxi Digestive Care: 3928, Maxi Starter: 4228 (zetmeel 26.7%), Medium: 3853, Medium Dermacomfort: 3973, Medium Digestive Care: 3983, Mini: 3971, Mini Dermacomfort: 4059, Mini Digestive Care: 4257 (zetmeel 26.9%) , Mini Exigent: 4242, Mini Starter: 4246 (zetmeel: 26.2%), X-small: 4224

Oftewel, er zijn enkele voersoorten van RC die boven de 4200 kcal/kg uitkomen en een flink aantal dat boven de 4000kcal/kg uitkomen. Haar huidige voer met 3922kcal/kg is een gemiddeld voer. Ik voer zelf het liefste RC van het rijtje RC, Hills, Eukanuba.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zou echt gillend gek worden als ik hier op zou moeten letten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief

Ik vind het leuk, het is een hobby en voeding wordt mijn werk.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Domor schreef:Ik vind het leuk, het is een hobby en voeding wordt mijn werk.

Voeding is mijn werk maar ik weeg helemaal niks. Vandaar dat ik hier ook niet kan zeggen hoeveel de honden van mijn ouders aan eukanuba krijgen. Gewoon op het oog en of ik er nou 10 gram naast zit maakt echt geen verschil.
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

pioenroos schreef:Maar waarom voer je niet gewoon meer?
Ja, hoe gemakkelijk kan het zijn :denken:

Als ik toentertijd de richtlijn had moeten volgen van Purizon had ik niet meer dan botten overgehouden.
Laatst nog enthousiast Nutrivet Energetic in huis gehaald omwille van de hoge caloriewaarde, ze hadden bijna drie weken spuitende diarree.
Die broeken steeds vol stront na elke wandeling :blauwoog:

Ik weeg ook niets. Ik weet enkel dat de hoeveelheid Cavom in mijn maatbeker hetzelfde is gebleven dan met Orijen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kells schreef:
renee-uk schreef:
Kells schreef:
malinois schreef:Maar voer je niet op t oog dan? Als ik kijk wat Xena zou mogen eten dan kon ik haar rollen.
Jazeker! Mijn oudste 2 hebben voldoende aan 230 gram per dag en mijn jongste krijgt 275 gram. Ik weeg alles af en pas het aan als ze te dik/te dun worden.
nou hoog tijd dat je het bij je logeetje aan gaat passen.
het is toch te gek voor woorden dat dat beest mager is en aangeeft nog honger te hebben alleen omdat jij afgaat op cijfertjes die ook nog eens een gemiddelde zijn en per hond kunnen en zullen afwijken?
het zijn honden, geen machines of robotjes.
Als je al mijn berichten had gelezen dan had je kunnen zien dat ik het dieet al aangepast had voor zo lang ze hier is. Honger is geen maatstaf want alle setters die hier wonen of over de vloer komen zijn blije vreetschuren. Vandaar het meten en wegen en het vergelijkend warenonderzoek.
mager én honger he
ik heb al je berichten gelezen hoor, nou jij de mijne nog :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Domor
Zeer actief

-Saskia- schreef:
pioenroos schreef:Maar waarom voer je niet gewoon meer?
Ja, hoe gemakkelijk kan het zijn :denken:

Als ik toentertijd de richtlijn had moeten volgen van Purizon had ik niet meer dan botten overgehouden.
Laatst nog enthousiast Nutrivet Energetic in huis gehaald omwille van de hoge caloriewaarde, ze hadden bijna drie weken spuitende diarree.
Die broeken steeds vol stront na elke wandeling :blauwoog:

Ik weeg ook niets. Ik weet enkel dat de hoeveelheid Cavom in mijn maatbeker hetzelfde is gebleven dan met Orijen.
Dan kan ik je alvast vertellen dat je minimaal 20% en waarschijnlijk wel 50% meer brok voert met Cavom dan je deed met Orijen. Cavom is namelijk een geperste brok en orijen een geëxpandeerde brok.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Kells schreef: Als je al mijn berichten had gelezen dan had je kunnen zien dat ik het dieet al aangepast had voor zo lang ze hier is. Honger is geen maatstaf want alle setters die hier wonen of over de vloer komen zijn blije vreetschuren. Vandaar het meten en wegen en het vergelijkend warenonderzoek.

Ze moet meer hebben. Ze is echt mager en eet nu voor een gemiddelde hond van 20 kg die wel op gewicht is.
Zou direct beginnen met 2 x 250 gram van haar brok.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Kells schreef:
Hutsje schreef:hebben ze zelf dan ook al dingen geprobeerd?
Ik heb geen idee, daar hebben we het nog niet over gehad.
ik snap het even niet, je hebt haar vaker te logeren en het is een door jou gefokt hondje? ze is steeds te mager en heeft veel honger, bespreek je dit dan niet met hen? ik zou me zorgen maken hoor, als een pup van mij ergens veel te mager was en honger zat te lijden.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Als ze te mager is geef je toch gewoon wat meer? Ik snap geloof ik het hele probleem even niet :19:
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Maar dat al jouw honden blije vreetschuren zijn wil niet zeggen dat zij niet écht honger kan hebben. De combi honder en te mager zou toch een simpele uitkomst moeten hebben, namelijk meer voeren. Waarom probeer je dat niet gewoon, evt. in overleg met haar eigenaren.

Je geeft aan dat ze het verder goed doet op Eukanuba. Jouw honden doen het goed op purizon en rodi. Wat zou je als eerste doen als zij te mager werden? Dan ga je toch ook eerst meer voeren voordat je hen op ander voer zet?
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Kells schreef:
Rebble schreef:Maar dat al jouw honden blije vreetschuren zijn wil niet zeggen dat zij niet écht honger kan hebben. De combi honder en te mager zou toch een simpele uitkomst moeten hebben, namelijk meer voeren. Waarom probeer je dat niet gewoon, evt. in overleg met haar eigenaren.

Je geeft aan dat ze het verder goed doet op Eukanuba. Jouw honden doen het goed op purizon en rodi. Wat zou je als eerste doen als zij te mager werden? Dan ga je toch ook eerst meer voeren voordat je hen op ander voer zet?
Dat doe ik ook!
En ze is wat aangekomen in 10 dagen, wat is dan het probleem?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Re: Eukanuba

Kells schreef:
Nanna schreef:
Kells schreef: Ze lijkt in die 10 dagen sinds ze hier is een klein beetje aan te zetten. Honger heeft ze altijd, maar dat kan niet aan de hoeveelheid voer liggen.
Geef gewoon meer vreten. Hoe moeilijk kan het zijn? Zeker aangezien ze honger heeft.
Of ga satinballs erbij geven. KLIK
Dat is een goed idee! :ok:
Structureel te weinig voeren en dan de hond op gewicht krijgen met kunstgrepen. Onvolledige voeding en suiker. Top idee joh!
Niks wat een voor haar normale hoeveelheid brokken met evt een bakje smuldier of andere versvoeding niet doen.

Satin balls geef je wanneer ook meer voeren echt geen zoden aan de dijk zet, of om een door omstandigheden (ziekte, verwaarlozing) ongezond magere hond snel op gewicht te krijgen.
renee-uk
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Kells schreef:
Nanna schreef:
Kells schreef: Ze lijkt in die 10 dagen sinds ze hier is een klein beetje aan te zetten. Honger heeft ze altijd, maar dat kan niet aan de hoeveelheid voer liggen.
Geef gewoon meer vreten. Hoe moeilijk kan het zijn? Zeker aangezien ze honger heeft.
Structureel te weinig voeren en dan de hond op gewicht krijgen met kunstgrepen. Onvolledige voeding en suiker. Top idee joh!
Niks wat een voor haar normale hoeveelheid brokken met evt een bakje smuldier of andere versvoeding niet doen.

Satin balls geef je wanneer ook meer voeren echt geen zoden aan de dijk zet, of om een door omstandigheden (ziekte, verwaarlozing) ongezond magere hond snel op gewicht te krijgen.
staat wel interessant toch?
wat een raar gedoe dit.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rebble
Zeer actief

Kells schreef:
Nanna schreef:

Waarom, ze komt toch aan met meer voer? Ze is in 10 dagen al wat aangekomen, dat is toch netjes?
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Ik zou beginnen met meer voeren. Als ze 20kg zou moeten wegen is dat je richtlijn. Dan zou ze dus 305g moeten krijgen. Ze mag gerust de helft meer om haar goed op gewicht te krijgen, dus 450g. Mogelijk is dat gewoon voldoende. Ja, de vertering van de brok zal waarschijnlijk iets teruglopen, dus in haar lijf zal ze bijvoorbeeld maar 400g opnemen, maar daar compenseer je dus voor een deel voor. En het verdelen over 3 maaltijden, zoals je dat nu doet met die hand purizon voor het slapen gaan, zal ook helpen met de opname.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Kells schreef: Gewoon als extraatje.
Extraatjes komen pas in aanmerking als de basis in orde is. Ik ga met de meerderheid mee, als ze te mager is, moet ze meer krijgen en mijn eerste keus zou zijn, meer van hetzelfde. Pas als dat niet werkt, ga ik naar iets anders kijken.
renee-uk
Zeer actief

leuke vergelijking: je geeft je kind halve maaltijden, maar omdat dat niet genoeg blijkt te zijn geef je er slagroomtaart bij.

sorry kells, maar je lijkt wel nie wies.
Afbeelding

-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Domor schreef:Dan kan ik je alvast vertellen dat je minimaal 20% en waarschijnlijk wel 50% meer brok voert met Cavom dan je deed met Orijen. Cavom is namelijk een geperste brok en orijen een geëxpandeerde brok.
Zolang het maar scheelt in de portemonnee en ze het er goed op doen ben ik blij :lol1:
Qua calorieën per kilo wint Cavom het wel van Orijen dacht ik?
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 19 nov 2015 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

dagmar88 schreef:Niks wat een voor haar normale hoeveelheid brokken met evt een bakje smuldier of andere versvoeding niet doen.
Precies. Ook binnen zussen zit een heel verschil aan metabolisme hoor! Anders kan ik misschien vragen aan mijn kleine zusje wat de energetische waarde van haar voer is, als ik dat eet kom ik misschien wel links en rechts een kilootje aan :idea:
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

renee-uk schreef:leuke vergelijking: je geeft je kind halve maaltijden, maar omdat dat niet genoeg blijkt te zijn geef je er slagroomtaart bij.

sorry kells, maar je lijkt wel nie wies.
:ok:

Honden in de groei hebben nou eenmaal de neiging om op een 'normale' portie mager te blijven of worden (en daarmee bedoel ik niet dat dit bij alle honden gebeurt). Onze jongste dame wilde ook niet aankomen en dus hebben we de hoeveelheid aangepast. Pas toen ze zelf haar bak niet leeg wilde eten, ondanks dat ze niet aankwam, zijn we naar een andere oplossing gaan kijken. Nu eet ze smuldier met een handje brokken en daarmee is ze mooi op gewicht.

Over de energetische waarde van de verschillende voeren: ik zou daar niet alleen naar kijken. Als een hond bijvoorbeeld niet goed reageert op een bepaald soort voer dat in theorie goed aan zou moeten zetten, kan die hond toch afvallen. Het ligt aan wat het lichaam doet met de aangeboden voedingsstoffen.

edit: wat foutjes eruit gehaald
Laatst gewijzigd door Caat* op 19 nov 2015 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Caat* schreef: Over de energetische waarde van de verschillende voeren: ik zou dat niet alleen naar kijken. Als een hond bijvoorbeeld niet goed reageert op een bepaald soort voer dat in theorie goed aan zou moeten zetten, kan die hond toch afvallen. Het ligt aan wat het lichaam doet met de aangeboden voedingsstoffen.

:wink: Hoort eigenlijk ook bij op het oog voeren. En da's dus niet tot de gram afgepast.
Je ziet toch aan de ontlasting en algehele conditie wanneer een voer niet goed verteert, of wanneer je om ze op gewicht te houden zo veel moet voeren dat het niet meer opgenomen wordt.
Niko kan bijvoorbeeld niets met tarwe en weinig met rijst, terwijl aardappel en haver goed valt. Ik begon dus ooit met macaroni of volkorenrijst bijvoeren. Kreeg hij alleen maar buikpijn van.
En van satinballs met stroop zaten de strontspetters anderhalve meter hoog tegen de muren en deur op. Honing verteert hij wel prima.

Maar goed, lijkt me hier helemaal nog geen sprake van. Goede vergelijking van Renée :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”