Ik heb voorheen tijdens bijvoorbeeld Oud & Nieuw wel eens honden in huis gehad die totaal niet onder de indruk waren van vuurwerk, maar dat maakte voor Mila nooit enig verschil. En ook wel eens een hond die ook bang was voor vuurwerk, maar ik had niet het idee dat ze elkaar daarin versterkten - ze zaten op zo'n moment veel te veel in hun eigen (paniek)wereld.
Nu heb ik met Amoz nog een hond die bang is voor knallen. Zijn reactie is wel heel anders dan die van Mila. Mila gaat trillen, kwijlen, hijgen, probeert in mij te kruipen en haar hele lichaam verkrampt. Amoz blaft, loopt wat nerveus rond met een heel ongemakkelijke houding (kop laag, heel erg op zijn hoede) en gaat dan na ca. een minuut weer liggen. Amy geeft niets om vuurwerk en knallen en reageert totaal niet.
Het gekke is dat Mila ineens helemaal niet meer angstig reageert op knallen sinds Amoz er is. Ze schrikt wel even, kijkt dan hoogstverbaasd naar Amoz' reactie en gaat gewoon weer verder slapen. Geen gedrentel, getril, gehijg en gekwijl meer.
Iemand die dit snapt?