Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer durven hond los te laten lopen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nobbygaard
Actief
Mijn ras(sen): Jack Russels
Aantal honden: 2

Wanneer durven hond los te laten lopen?

Ongelezen bericht door Nobbygaard »

Ik zit op dit moment met een dilemma over onze nieuwe hond met los laten lopen. Ik vertrouw het namelijk (nog) niet.
Toen we drie jaar geleden onze andere hond Dora met negen jaar in huis hadden genomen durfde ik na 2 weken al hem los te laten lopen. Bij het uitlaten zag ik al dat ze constant ons in de gaten bleef houden en dat ze ook gelijk luisterde als we haar riepen. In onze omgeving zijn ook een paar omheinde losloopterreinen waar zij ook in welke situatie heel goed op ons reageerde. Dus op gegeven moment zijn we naar het bos gereden en hebben onze stoute schoenen aan gedaan om haar los te laten lopen. En zoals we toen al verwachte deed ze ook, ze bleef niet te ver bij ons vandaan en bleef constant ons in de gaten houden. Dat doet ze nog steeds. Maar onze nieuwe aanwinst Rakker die we sinds 23 november met zijn 11 jaar in huis hebben gehaald is een ander verhaal. Hij komt bij een vrouwtje van 92 vandaan die hem al had als pup en hem altijd zijn behoefte in de tuin liet doen. Toen hij dus ook bij ons kwam kon hij niet aan riem lopen. Dat gaat nu super goed. Met uitlaten is hij alleen heel snel afgeleid en wil overal heel nieuwsgierig naar toe. Andere honden en mensen worden altijd vrolijk begroet maar dan is hij dus zo afgeleid dat hij niet meer luistert naar onze stem. Ik moet dan altijd even een paar kleine trekjes aan de riem geven voordat hij weer naar mij toe komt. Als beloning krijgt hij dan wat lekkers. Ook met hem zijn we aan het oefenen in de losloopterreinen maar ook daar is hij snel afgeleid. Als hij al een tijdje met andere honden daar loopt gaat het goed en komt hij gelijk als we hem roepen, maar zodra er iemand nieuw bij komt of langs loopt of fietst zijn we zijn aandacht kwijt en moeten we dus echt vaak roepen om ook maar het effect te hebben dat hij naar ons kijkt. Het is ook echt een allemans vriendje dus dat helpt er ook niet echt aan mee. Ik durf hem dus ook echt nog niet los te laten lopen omdat ik bang ben dat hij zijn eigen plan gaat trekken. Maar nu waren we vanochtend heerlijk aan het wandelen in het bos en dan vind ik het zo zielig voor hem dat hij aan de lijn zit en Dora dus wel los mag lopen. Dora en onze dochter zijn dan volop met elkaar aan het rennen en hij wilde er ook achteraan maar ja op een gegeven moment stopt die lijn toch echt. Ik kreeg toen echt een twijfel gevoel wat ik moest doen. Het liefst had ik hem los willen maken zodat hij lekker met ze mee kon dollen maar de angst dat hij uiteindelijk toch een ander achteraan gaat was groter. Mijn man vond dat ik het gewoon moest proberen maar ik durfde het toch weer niet aan.
Wanneer zei jullie gevoel dat het goed zat en klikte jullie de lijn los?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Wanneer durven hond los te laten lopen?

Ongelezen bericht door renee-uk »

dat verschilt per hond.
vixen liep na een paar dagen al los maar bij mijn rietje heb ik daar veel langer mee gewacht en die liet ik ook later zeker niet overal loslopen.
ik denk niet dat daar een tijd voor staat.
ik zou naar mijn gevoel blijven luisteren, dat heeft het meestal wel goed.

is een lange (10-15m) sleeplijn niet iets voor rakker?
daar kun je eventueel je voet op zetten als ie aanstalten maakt om de benen te nemen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik denk dat je dat toch zelf het beste aanvoelt. Als jij vind dat hij nog niet goed op je let zou ik het niet doen.
Misschien kun je het eerst eens op een omheind terrein proberen waar hij niet echt weg kan?

Mika heeft eerst een tijdje aan de lijn gelopen en nu nog laat ik haar niet altijd los. Terwijl Rani die nog nooit een baas had gehad vanaf moment 1 aan me vastgeplakt zat, die heb ik de tweede dag al los laten lopen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad, verschilt per hond. Zoals je zelf ook al opmerkt, merk je best snel aan je hond of hij met jou bezig is tijdens de wandelingen en je makkelijk zijn aandacht krijgt, of dat hij er heel veel andere hobby's op na houdt.
Aangezien je in je omgeving een paar omheinde losloopterreinen hebt, zou ik daar flink gaan oefenen met een lange lijn eraan. Kijk eens of hij misschien wel makkelijker terug te roepen is als je hem met het spelen met een balletje kunt belonen? Of dat je hem wel bij je kunt roepen als je eerder roept, dus voordat hij op de prikkel (andere hond, andere mensen, fietsers, etc.) af stuift? En ren eens met z'n allen hard de andere kant op als hij niet komt als je roept bijvoorbeeld. Dit soort dingen kun je veilig oefenen en uitproberen op zo'n omheind veld.
Als het voor jou nog niet helemaal goed voelt om hem los te laten, zou ik dat ook niet doen - dat gevoel heb je vast niet voor niets.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Onze eerste herplaatser durfde ik de tweede dag al los te laten op veilige plekken zonder verkeer. Ze is er ook nooit vandoor gegaan en ze hield ons altijd en overal in de gaten.
Onze tweede herplaatser is nu ruim een half jaar bij ons en die durf ik ook niet los te laten. Hij vindt alles en iedereen leuk, is gek op vliegende vogels om achteraan te springen, het geluid van auto's die een stuk verderop langs het bos rijden zijn interessant en nou ja, eigenlijk alles wat beweegt en/of geluid maakt is leuk. Hij is nu 15 maanden en ik vind het voor mijn eigen gemoedsrust nog even beter als hij gewoon vast blijft. Dan maar aan de lange flex of lange lijn.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Toots ging de tweede dag al los. Die kleefde erg aan mij en die gaat niet ver weg was meteen al duidelijk.
Maar dat zal heel erg schelen per hond.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ben het eens met de anderen.
Vertrouw op je gevoel.
Als jij denkt dat het risico te groot is laat je hem nog niet los lopen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou het ook nog niet gokken, luister naar je gevoel :ok:
Hang er lekker een sleeplijn van 15 à 20 meter aan, dan heeft de hond behoorlijk wat veijheid en jij nog controle, ondertussen kan je lekker oefenen op hierkomen e.d.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”