Bedankt voor de reacties allemaal! Fijn te horen dat er mensen zijn wiens herplaatser uiteindelijk toch heeft geleerd te spelen met mensen.

Rupee is inderdaad nog maar sedert kerstdag bij ons. Ik vind het ook niet verwonderlijk op zich, maar wou dus gewoon wat tips horen.
Ik vond het ook wel een goed idee om een keer te proberen afspreken met een andere hond die wel achter balletjes aanrent of met alternatieve speeltjes waar de drempel wat lager is. Zullen we proberen!
Hanneke2 schreef:Apple schreef:Ik vind het eerlijk gezegd altijd een beetje vreemd om te zeggen dat een hond 'nooit heeft geleerd om te spelen'.
Er zijn ook gewoon honden die daar minder behoefte aan hebben. Onze golden had de grootste lol met stokken en tennisballen, maar het liefst gewoon alleen. Ik heb haar 1x een spelbuiging zien maken, die heb ik toevallig ook op foto.
Dat heeft dan niks met je band te maken of met 'leren spelen'.
Apple daarintegen speelt eigenlijk met ons net als met honden, dan rent zij achter mij, dan ik weer achter haar aan. Spelbuigingen, speels happen etc. Maar dat is gewoon hoe ze is.
Ik zou dat dus ook niet zozeer verwachten. Wie weet veranderd het nog, hartstikke leuk natuurlijk, kan best zijn dat ze het nu niet doet omdat ze nog moet wennen natuurlijk. Maar misschien komt dat wel nooit, dat geeft ook niet.
TS zegt dat de hond nooit heeft geleerd
om met mensen te spelen. Dat kan inderdaad vaak een punt zijn met herplaatsers, die nog nooit met mensen hebben gespeeld. En tuurlijk zijn er honden die liever zelf met een speeltje bezig zijn en/of die totaal geen behoefte hebben aan stoeien met de baas, maar een hond die wel vrolijk met andere honden speelt, heeft de potentie om ook met jou te spelen, hij begrijpt / vertrouwt alleen nog niet dat jij een speelkameraadje kan zijn.
Ik denk wel dat het je band versterkt als je met je hond speelt. Vooral bij zo'n voorzichtige hond als die van TS kan je juist in spel wat grenzen verleggen omdat het spel is. Je kan op je rug gaan liggen, je kan eens speels een oor grijpen en even checken of dat schoon is van binnen en zoetjes aan raakt die hond steeds meer gewend aan (leuk) contact met de baas.
Wat Hanneke zegt dus.
Het gaat wel degelijk over niet
geleerd hebben met mensen spelen volgens mij. Er zit ontzettend veel speelsheid in en ze speelt dolgraag met andere honden dus die sociale speelsheid heeft ze ook.
Apple, je zegt dat je jouw hond maar 1 keer een spelbuiging naar jullie zag maken, maar dat is het nu net: Rupee maakt aldoor spelbuigingen naar ons, maar ze weet niet hoe het verder moet. Ik denk dus niet dat het is "hoe ze is".
ranetje schreef:Hoe lang is ze nu bij jou?
Als je haar een balletje aanbiedt, wil ze dat dan wel vastpakken?
Neen…

Zodra we haar aandacht geven komt ze onderdanig staan flossen. Ze heeft een speeltouw met losse lapjes stof aan, en als je die heen en weer schudt in haar gezicht knijpt ze gewoon haar oogjes dicht en blijft stil staan kwispelen met haar mond dicht.
Maar met de tijd zal dat wel beteren. We laten het haar zelf maar aangeven. We staan het spelen zeker niet continu op te dringen of zo.