Ik denk dat het een combinatie is, aan het opvoeden an sich zal het niet eens allemaal liggen, niet dat wij alles nou zo lekker perfect doen maar onze andere (oudere) chihuahua markeert in huis dus niks. Buiten en in de tuin daarentegen probeert hij alles te markeren. Dat vind ik dan weer net een iets kleiner probleem.
De jongste in ons geval spoort sowieso niet helemaal, volgens de fokster was hij bench gewend en dat klopte ook wel alleen poepte en plaste hij daar dus wel vrolijk in en gaat er ook gewoon uitgebreid in liggen. Sterker nog als hij een keertje in de tuin gepoept heeft en ik heb dat gemist sleept hij zn drol ook rustig mee naar binnen om in zn mandje neer te leggen. En waarom hij dit doet begrijp ik nog steeds niet. Of het moet ook een soort markeren zijn want de andere chi wil daar dus niet in liggen.
Het is ook jammer onze oudste chihuahua is gewoon een hond die graag op schoot kruipt. Valt niet uit tegen andere honden of ze moeten over zijn grens gaan. Maar gewoon een gezellig maatje wij hadden onterecht gedacht dat een pup toch ook een beetje dat gedrag over zou nemen. Als er een stabiele hond rondloopt dat de tweede dan ook makkelijker zou worden. Nou helaas niet.
Hij is er dus we hebben het er maar mee te doen

verder is hij voor mensen heel lief. In het begin niet toen probeerde hij m'n moeder te bijten. We zijn hier alle drie in de zomer jarig (een per maand) dus onze verjaardagen gevierd met kinderen en volwassenen (alles hond gewend). Daarna was dat vreselijke bange overdreven gedrag klaar. De meeste van onze vrienden hebben grotere honden of gehad en zijn dus niet zo snel onder de indruk van een piepklein chihuahuatje. Hij word ook helemaal blij als er visite binnen komt
Maar chihuahua's blijven apartelingen over het algemeen. Er zitten meer geflipte dan normale honden tussen.