Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Toch maar afspraakje gemaakt voor castratie.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Toch maar afspraakje gemaakt voor castratie.

Ongelezen bericht door Joey.K »

Maar ik vind het wel spannend :)
Na toch wel even een tijdje wikken en wegen is de knoop doorgehakt onze 2 kilo wegende etterbuil van een chihuahua word maandag gecastreerd. En ik hoop dat dit iets in positieve zin mag uitmaken voor het markeren in huis, zo niet ben ik net zo ver als nu en dat betekend van de zomer het laminaat in de keuken vervangen door een mooi zeiltje dat is makkelijker schrobben/nat dweilen zonder dat de naden omhoog komen.
Voor zn gedrag buiten geloof ik het allemaal wel,gok zo maar dat dat toch niet veranderd. We hopen alleen echt dat het plassen binnen of helemaal of grotendeels ophoudt, stuk gezelliger als ze gewoon overdag door de huiskamer kunnen banjeren ipv alleen savonds even als je hem continu in de gaten kan houden.

We gaan het beleven!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: Toch maar afspraakje gemaakt voor castratie.

Ongelezen bericht door lucie »

ik neem aan dat je er al alles aan hebt gedaan om hem dat af te leren :wink:
maar na heel wat opvanghonden kan ik zelf toch wel concluderen dat markeren na castratie voorbij was gelukkig. Dus ik zal voor je duimen :ok:
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief

lucie schreef:ik neem aan dat je er al alles aan hebt gedaan om hem dat af te leren :wink:
maar na heel wat opvanghonden kan ik zelf toch wel concluderen dat markeren na castratie voorbij was gelukkig. Dus ik zal voor je duimen :ok:
Thnx!!
Zou zo veel gezelliger zijn!
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Hoop voor je mee
En je zou nog kunnen overwegen de vloer sowieso te vervangen, zodat de geur iig echt weg is
Joey.K
Zeer actief

jome schreef:Hoop voor je mee
En je zou nog kunnen overwegen de vloer sowieso te vervangen, zodat de geur iig echt weg is

Ja dat gaan we sowieso doen want het laminaat wat er nu ligt raakt beschadigd :( Gelukkig ligt de keuken los van de huiskamer dus makkelijk te vervangen.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Typisch kwaaltje van chihuahua's heb ik het idee. Vrienden van ons hebben een draak van een chihuahua die naast alles aanvallen ook de gewoonte heeft overal te pissen. Nu is hij gecastreerd en doet hij het nog zelden. Dus wie weet, ik duim met je mee.
Verder had hij een broekje aan voor hij gestopt was. Een luier dus. Heel erg, hoort niet maar ik snapte het wel. Beestje tilde gewoon overal zijn poot op en dat was niet te houden. :kotz:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij sommige zal het probleem zijn dat ze met te veel weg komen en daardoor ook geen respect hebben voor wat van de baas is. Vaak zie je dan ook andere signalen (zal het geen problemen noemen, omdat de baasjes het gewoonlijk geen probleem vinden), zoals zelf kiezen waar ze gaan liggen en baasjes die dan zelf een andere plek zoeken, in plaats van de hond weg te sturen, bepalen wat ze eten en wanneer, trekken aan de lijn, uitvallen aan de lijn.
Maar dat hoeft niet de achterliggende oorzaak te zijn
laeken
Zeer actief

Tara schreef:Wat een naar gedrag. Ik zou daar ook een keer klaar mee zijn denk ik.
Waarom zou dit bij dat kleine spul nou zo vaak zo'n probleem zijn? Iemand een idee? Ik ben daar best benieuwd naar.
Denk dat die kleine hondjes minder "nest" gevoel hebben binnen. Hun plaats is dan bv een hoek van de kamer en de bank. Daar pissen ze niet en verder....Of ze houden niet van de kou buiten? Daar houden veel chihuahua's niet van. Plus ze hebben kwa ego ook vaak een plaat voor hun bolle hoofd. Ik ken er in elk geval een aantal die niet zindelijk zijn te krijgen. Dus het zit wel echt een beetje in het ras.

Het is vreselijk want als ik bij die vrienden was dan was die hond de hele dag naar me aan het krijsen en uitvallen. En als hij dat niet deed omdat ik bv ergens stil zat dan liep hij rond en tilde gewoon at random zijn poot op. Tegen stoelen, tafelpoten, de gordijnen. Ik zou er gek van worden. Ze hebben het wel gecorrigeerd en zelfs met een plantenspuit gespoten op de hond. Maar dat hielp geen drol. Als laatste redmiddel is hij gecastreerd. En volia, dat hielp wel. Tegen het plassen dan wel. Dat aanvallen van alles wat niet eigen is doet hij wel nog. Mens, dier, wat dan ook wordt uitgekeft en met schijnaanvallen bestookt. Ik wordt gek van dat beest eerlijk gezegd.

Hij had dus een broekje aan met een soort luiertje. Het was dat of niks. Je kan geen hondje los laten lopen in huis dat de hele dag door overal tegenaan pist. Je rook het ook in huis. Nu is dat dus over. Ik denk dat castratie op zichzelf daar best een goed middel tegen is. Hij is nu wel vals geworden. Itt eerder bijt hij nu soms ook echt. Dus nog veel meer onzeker en gestressed geraakt na castratie.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je hoord het wel van meer kleine rassen.
Misschien dat het ontwikkelen ergens stopt en de grote ego's.

Kit dan wel de randen van je zeil af bij de plinten en dergelijk .
Bij moet ik het zeil vervangen door de puppen die pisten en het onder het zeil liep.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Joey.K
Zeer actief

Ik denk dat het een combinatie is, aan het opvoeden an sich zal het niet eens allemaal liggen, niet dat wij alles nou zo lekker perfect doen maar onze andere (oudere) chihuahua markeert in huis dus niks. Buiten en in de tuin daarentegen probeert hij alles te markeren. Dat vind ik dan weer net een iets kleiner probleem.

De jongste in ons geval spoort sowieso niet helemaal, volgens de fokster was hij bench gewend en dat klopte ook wel alleen poepte en plaste hij daar dus wel vrolijk in en gaat er ook gewoon uitgebreid in liggen. Sterker nog als hij een keertje in de tuin gepoept heeft en ik heb dat gemist sleept hij zn drol ook rustig mee naar binnen om in zn mandje neer te leggen. En waarom hij dit doet begrijp ik nog steeds niet. Of het moet ook een soort markeren zijn want de andere chi wil daar dus niet in liggen.

Het is ook jammer onze oudste chihuahua is gewoon een hond die graag op schoot kruipt. Valt niet uit tegen andere honden of ze moeten over zijn grens gaan. Maar gewoon een gezellig maatje wij hadden onterecht gedacht dat een pup toch ook een beetje dat gedrag over zou nemen. Als er een stabiele hond rondloopt dat de tweede dan ook makkelijker zou worden. Nou helaas niet.

Hij is er dus we hebben het er maar mee te doen ;) verder is hij voor mensen heel lief. In het begin niet toen probeerde hij m'n moeder te bijten. We zijn hier alle drie in de zomer jarig (een per maand) dus onze verjaardagen gevierd met kinderen en volwassenen (alles hond gewend). Daarna was dat vreselijke bange overdreven gedrag klaar. De meeste van onze vrienden hebben grotere honden of gehad en zijn dus niet zo snel onder de indruk van een piepklein chihuahuatje. Hij word ook helemaal blij als er visite binnen komt :)

Maar chihuahua's blijven apartelingen over het algemeen. Er zitten meer geflipte dan normale honden tussen.
Joey.K
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Je hoord het wel van meer kleine rassen.
Misschien dat het ontwikkelen ergens stopt en de grote ego's.

Kit dan wel de randen van je zeil af bij de plinten en dergelijk .
Bij moet ik het zeil vervangen door de puppen die pisten en het onder het zeil liep.

Hij heeft z'n vaste plekjes en dat is niet bij de randen maar wel goede tip!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Tara schreef:Wat een naar gedrag. Ik zou daar ook een keer klaar mee zijn denk ik.
Waarom zou dit bij dat kleine spul nou zo vaak zo'n probleem zijn? Iemand een idee? Ik ben daar best benieuwd naar.
Ik ook.
Hier lopen de hava's mee met de rest en zijn ze net zoveel hond en die waren ook later zindelijk.
Niet dat ze maar overal markeren hoor, maar het is wel lastiger, en geen idee waarom.
Ze hebben gewoon mandjes en liggen eigenlijk zelden op de bank, hoewel dat wel mag.
Je hoort het bij toys heel vaak inderdaad.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief

Joey.K schreef:Ik denk dat het een combinatie is, aan het opvoeden an sich zal het niet eens allemaal liggen, niet dat wij alles nou zo lekker perfect doen maar onze andere (oudere) chihuahua markeert in huis dus niks. Buiten en in de tuin daarentegen probeert hij alles te markeren. Dat vind ik dan weer net een iets kleiner probleem.

De jongste in ons geval spoort sowieso niet helemaal, volgens de fokster was hij bench gewend en dat klopte ook wel alleen poepte en plaste hij daar dus wel vrolijk in en gaat er ook gewoon uitgebreid in liggen. Sterker nog als hij een keertje in de tuin gepoept heeft en ik heb dat gemist sleept hij zn drol ook rustig mee naar binnen om in zn mandje neer te leggen. En waarom hij dit doet begrijp ik nog steeds niet. Of het moet ook een soort markeren zijn want de andere chi wil daar dus niet in liggen.

Het is ook jammer onze oudste chihuahua is gewoon een hond die graag op schoot kruipt. Valt niet uit tegen andere honden of ze moeten over zijn grens gaan. Maar gewoon een gezellig maatje wij hadden onterecht gedacht dat een pup toch ook een beetje dat gedrag over zou nemen. Als er een stabiele hond rondloopt dat de tweede dan ook makkelijker zou worden. Nou helaas niet.

Hij is er dus we hebben het er maar mee te doen ;) verder is hij voor mensen heel lief. In het begin niet toen probeerde hij m'n moeder te bijten. We zijn hier alle drie in de zomer jarig (een per maand) dus onze verjaardagen gevierd met kinderen en volwassenen (alles hond gewend). Daarna was dat vreselijke bange overdreven gedrag klaar. De meeste van onze vrienden hebben grotere honden of gehad en zijn dus niet zo snel onder de indruk van een piepklein chihuahuatje. Hij word ook helemaal blij als er visite binnen komt :)

Maar chihuahua's blijven apartelingen over het algemeen. Er zitten meer geflipte dan normale honden tussen.
Ken een aantal die er mee fokken en daar lopen ook van dat soort debieltjes rond hoor die overal tegen aan pissen en de helft niet snappen of meekrijgen.
Maar wel mee fokken.
bouvierpoedel
Zeer actief

Joey.K schreef:Ik denk dat het een combinatie is, aan het opvoeden an sich zal het niet eens allemaal liggen, niet dat wij alles nou zo lekker perfect doen maar onze andere (oudere) chihuahua markeert in huis dus niks. Buiten en in de tuin daarentegen probeert hij alles te markeren. Dat vind ik dan weer net een iets kleiner probleem.

Ken een aantal die er mee fokken en daar lopen ook van dat soort debieltjes rond hoor die overal tegen aan pissen en de helft niet snappen of meekrijgen.
Maar wel mee fokken.
Joey.K
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:

Maar wel mee fokken.

De rest wat daar rondliep was wel gewoon normaal volgens mij hoor haha en het rook er ook niet naar pies ofzo. Alleen werden ze nooit uitgelaten maar gewoon in de tuin. Nu is dat op zich niet het allerergst ze zagen er allemaal netjes en gezond uit.
Alleen dit is een beetje een debieltje, vind het ook wel fijn dat hij straks balloos is, als hij om wat voor reden ooit weg zou moeten (financieel totaal aan de grond ofzo weet ik het) heb ik hem liever onvruchtbaar zijn genoeg mensen die dan ff uitlenen om de hond van de buren te dekken, dat moet je met deze gewoon niet willen. Onderbeet, open fontanel en zn gedrag is niet altijd even tof. Onze andere chi zou ik dan minder een probleem vinden, geen idee hoe hij er qua knietjes en heupjes voor staat maar hij hefet een prettig open karakter netjes gesloten fontanel en net gebitje. Idem voor zn ouders.

Nu moet ik toch zeggen dat ik die kortharige chi's altijd meer etters vind dan de langharige.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Joey.K schreef:
Nu moet ik toch zeggen dat ik die kortharige chi's altijd meer etters vind dan de langharige.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn ja.. :schrik: Gelukkig heeft castratie hier wel geholpen tegen het markeren binnenshuis.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik ben ook benieuwd waar dat aan ligt..

Die van ons zijn geen debieltjes. We voeden ze strak op. Wij bepalen of zij op hun plaats blijven of niet en wanneer ze eten. Dit doen ze ook keurig.
Ze lopen netjes aan de lijn. Zijn super sociaal naar andere mensen. Andere honden blijft een puntje maar dat is alles.

Sammy markeert gelukkig niet in ons huis. In de tuin wel. En als we naar m'n ouders gaan (waar Noortje en Sally wonen) markeert hij. Niet veel, maar hij probeert het wel. We geven 'm op z'n sodemieter als hij het doet, maar eruit krijgen lukt niet. Zou niet weten hoe we dat er volledig uit zouden krijgen.
Joey.K
Zeer actief

Sanner schreef:
Joey.K schreef:
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn ja.. :schrik: Gelukkig heeft castratie hier wel geholpen tegen het markeren binnenshuis.

Geen idee hoe dat kan dat verschil tussen lang en kort, nu ben ik niet zo thuis in de oorsprong maar ik gok dat ze er iets doorheen gemikt hebben om langharig te krijgen en ze daarom wellicht wat gemoedelijker zijn?
sjm
Zeer actief

Over het algemeen zijn de korthaartjes pittiger.

Maar ach, hier twee langhaartjes. Isa is een pittige tante. En Sammy markeert (een beetje, bij anderen). Oh, Isa trouwens ook heel soms. :schrik: :schrik: :schrik:
Joey.K
Zeer actief

sjm schreef:Ik ben ook benieuwd waar dat aan ligt..

Die van ons zijn geen debieltjes. We voeden ze strak op. Wij bepalen of zij op hun plaats blijven of niet en wanneer ze eten. Dit doen ze ook keurig.
Ze lopen netjes aan de lijn. Zijn super sociaal naar andere mensen. Andere honden blijft een puntje maar dat is alles.

Sammy markeert gelukkig niet in ons huis. In de tuin wel. En als we naar m'n ouders gaan (waar Noortje en Sally wonen) markeert hij. Niet veel, maar hij probeert het wel. We geven 'm op z'n sodemieter als hij het doet, maar eruit krijgen lukt niet. Zou niet weten hoe we dat er volledig uit zouden krijgen.
Als onze oudste bij mn ouders komt (alleen zomers ivm markeren en lekker in de tuin zitten haha) markeert hij ook, en hij MOET altijd buitenshuis over drinkbakken heen zeiken :S En zo dus ook een keer per ongeluk over de witte maltezer van mijn ouders... Die nam net een slokje water..

Dat doet die kleine dan weer niet, maarja die komt ook niet hoog genoeg denk ik.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Mijn moeder's jongste Chihuahua is ook niet zindelijk te krijgen. Ze heeft 6 honden gehad, allemaal niks aan het handje. Maar die kleine opdonder snapt 't gewoon niet. Ook na de castratie is er niets veranderd.
sjm
Zeer actief

Niet zindelijk te krijgen is wel wat anders dan markeren toch?
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

sjm schreef:Niet zindelijk te krijgen is wel wat anders dan markeren toch?
Hij pist tegen meubels/muren aan :mrgreen: Ik bedoelde markeren ja. Hoe dan ook, er komt binnenshuis urine uit z'n plassertje.
sjm
Zeer actief

Lol, ja plas of plas. :LOL:

Maar er zijn ook heel veel Chihuahua's gewoon echt niet zindelijk te krijgen. Dus beide had gekund.

Bij Sammy is markeren echt maar 3 minuscule druppeltjes ofzo.
laeken
Zeer actief

Bas poept ook meerdere keren per week binnen en ze is gewoon hond. Niks in bed, niks dragen en gedoe. Toch poept ze binnen en plast ze bij andere mensen gewoon midden in de kamer als ze een kleed hebben. Ze is in feite ook een soort toy met haar 6 kilo.
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Nanna schreef:
laeken schreef:Bas poept ook meerdere keren per week binnen en ze is gewoon hond. Niks in bed, niks dragen en gedoe. Toch poept ze binnen en plast ze bij andere mensen gewoon midden in de kamer als ze een kleed hebben. Ze is in feite ook een soort toy met haar 6 kilo.
Ik heb toch jaren dwergtekkeltjes gehad die rond de 4 tot 5 kilo wogen maar nooit is er een onzindelijke bijgeweest. En Topsi is het wel....maar dan alleen 's nachts.
Sommige rassen staan ook bekend om hun onzindelijkheid hoor en dat zijn eigenlijk altijd toybreeds, met de Italiaanse windhond voorop.
Raar is dat zeg. Sally is ook onzindelijk 's nachts, als ze aan de wandel kan. Nu Noortje erbij is zitten ze allebei in de bench 's nachts en nu gaat het goed.
Isa deed het ook, toen ik nog thuis woonde. Nu hier doen Sammy en Isa 's nachts niets.
Pool
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Pool »

Ik heb 22 jaar chi's gehad, waaronder een aantal reutjes. Hetzelfde probleem, voor die tijd had ik mijn hele leven al honden en met zindelijk maken was er nooit een probleem. Het lijkt er zelfs op, hoe groter het ras, hoe eerder zindelijk. Zindelijk werden ze wel.....maar markeren binnenshuis bleef: tegen de bank, kasten, stoelen etc. Heeft heel wat kleden en meubels gekost, want ondanks mijn verwoede schoonmaak bleef na verloop van tijd de geur hangen..........en dat vond ik verschrikkelijk. Had het idee met de dweil getrouwd te zijn. Mijn chi's leidde een normaal hondenleven, liepen los en aangelijnd mee op de wandelingen, droegen geen jasjes en werden behandeld als hond. Tóch bleef dat markeren. Ook bij hondjes die gecastreerd werden..... Overigens heeft het mij doen besluiten geen reuen meer te willen van een klein ras.
[img][img] <b>Vóór</b>
Afbeelding
In vrijheid verbonden
sjm
Zeer actief

Nou, ik wist het wel. Als ze dan écht de hele tijd zouden markeren in huis en er iets niets aan te doen. Plasbandje om. Ik laat m'n huis niet onderpissen hoor.
Gelukkig is het hier niet het geval.
laeken
Zeer actief

Bas poept ook alleen snachts hoor. Overdag is ze super zindelijk maar als ik niet om 7 uur op sta ligt er standaard een warme drol onder druk tafel. Bij ons piest ze alleen op nieuwe kleden. Bij andere mensen piest ze op kleden als ze ook een hond hebben. Ze geeft dan haar visite kaart aan de andere hond.
Geen idee waarom ze dat allemaal doet. Bas plast ook niet als ze de omgeving niet kent. Buiten dus. Gewoon niet. We hebben nu ontdekt dat wij moeten plassen. Dan gaat ze meteen ook plassen. En het commando plasje doen dan meteen geven. Belachelijk ik weet het. Maar het werkt.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja, soms doet ze het maanden niet. Toevallig nu weer bijna elke dag.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”