Dat snap ik, misschien heb ik het niet goed uitgelegd.ranetje schreef:Dat klinkt heel mooi, maar als je die BAT training doet ben je bij hem, neem ik aan?Judith schreef:Op het moment dat de nep hond neer gezet was, kwam je weer naar binnen en nam Sonja de lijn over, zij wilde kijken op welke afstand de honden gingen reageren. 1 hond reageerde al bij de deur. Bij Dux duurde het een eeuwigheid omdat hij het gewoon niet zagranetje schreef:Hoe bedoel je dat Sonja het over nam?
Nam ze de lijn van de hond over?
Was het een "probleem" dat Dux jullie opzocht in plaats van te gaan snuffelen (snuffelen aan die hond of zomaar ergens?)?
Het is inderdaad fijn om bij andere honden te kunnen kijken.
Misschien heb je daar wel meer gezien dan bij Dux?
Heb je al kleine gedragingen gezien die je kunnen helpen om beter/anders te reageren?![]()
Dat kijken naar anderen was wel heel fijn ook omdat je dan de minieme gedragingen zit bij de andere honden. 1 hond die echt heel erg bewust naar de nephond keek en vervolgens weer weg keek en ging snuffelen.
Het was in principe geen probleem dat hij met ons bezig was, maar hij moet leren op zichzelf te zijn. Hij voerde nu het trucje uit wat hij bij de prive training had geleerd. En zoals zij zegt is de prive training die wij hebben gedaan een truc leren en BAT training is zelfstandig keuzes maken. Zo leert een hond ook uiteindelijk zonder baas het gedrag te vertonen terwijl bij een truc je altijd als begeleider fungeert. Is de begeleider er niet bij, dan zal de hond het gedrag ook niet gaan vertonen (ja na heeel lang trainen).
Het was wel mooi om te zien dat hij niet naar de hond keek, hij was echt bezig met iets anders. En bij hem zie je dat hij heel snel gespannen raakt. Dus echt stijf gaat staan![]()
Ik weet niet precies hoe ik mijn hond kan trainen zonder dat ik er bij ben?
Dussssss ik ben heel benieuwd naar de volgende les
Als een hond een trucje leert bij een cursus, ben jij als begeleider altijd diegene die het commando geeft. Bijv. zit
Als je een reactieve hond heb en je leert de hond te negeren door steeds te belonen met koekjes. Dan ben jij bij het negeren van de hond wederom te begeleider.
Bij Dux is het zo dat hij ook niet los kan omdat hij op andere honden afvliegt omdat de spanning te hoog is en dat zijn enige manier is om iets te doen.
Bij BAT is het zo dat de hond bepaalt, je bent er bij, maar door het tuig en de lange lijn geef je de hond het gevoel dat hij losloopt, dus zelf controle heeft. Door de hond zelf het moment te laten kiezen dat hij wegloopt leert hij dat de trigger (hond/kat/mens) niet eng is en zelf mag bepalen dat hij weggaat. Terwijl als je bij een trucje kijkt, "dwing" je een hond een trucje te doen om te negeren.
Snap je het nu?

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15