Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben, ik vind die kamers gewoon echt niet geschikt. En daarbij vind ik energie niveau van de hond eigenlijk een grotere issue dan hoe groot dat die wel of niet is. Zoals ik zei heb ik zelf ook in die flat gewoond en weet precies hoe groot die ruimtes zijn. Ik kan me goed voorstellen dat een hond daar snel gefrustreerd raakt. Eigenlijk zouden ze daar gewoon niks groters dan een knaagdier moeten toestaan.Frolic schreef:Zo groot zijn die poedels toch niet. Als mijn hond door mijn huis rent is hij ook in drie passen tegen de muur.Shiloh86 schreef:En ik denk als ik heel eerlijk bent dat waar je woont ook een onderdeel is van de issues. Ik weet dat heel veel mensen het doen, maar ik vind die flat totaal niet geschikt voor het houden van een hond, laat staan twee. Misschien een klein oud rustig hondje die niet zoveel meer hoeft, maar niet twee pups. Ik vind de ruimtes echt te klein. Dat je twee kamers hebt, dat helpt iets, maar ik blijf het te klein vinden. Lekker door de kamer rennen is er niet bij, want als ze 3 passen zetten staan ze tegen de andere muur. Als de ene staat te stoeien of druk te doen, kan jij en de ander daar eigenlijk niet aan ontsnappen. En dan zitten er op die ruimte ook nog eens een stel cavia's waar veel prikkels bij zitten.
Rennen doen we buiten, niet binnen. Binnen is voor hersenwerkjes, beetje stoeien, knuffelen en slapen. Rustig zijn dus. En dat lukt prima als er buiten genoeg gedaan wordt.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Verbod op 'schokhalsband' voor honden
Moderator: moderatorteam
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Re: Verbod op 'schokhalsband' voor honden
Laatst gewijzigd door Shiloh86 op 02 mei 2016 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

- dagmar88
- Zeer actief
Shiloh86 schreef:En ik denk als ik heel eerlijk bent dat waar je woont ook een onderdeel is van de issues. Ik weet dat heel veel mensen het doen, maar ik vind die flat totaal niet geschikt voor het houden van een hond, laat staan twee. Misschien een klein oud rustig hondje die niet zoveel meer hoeft, maar niet twee pups. Ik vind de ruimtes echt te klein. Dat je twee kamers hebt, dat helpt iets, maar ik blijf het te klein vinden. Lekker door de kamer rennen is er niet bij, want als ze 3 passen zetten staan ze tegen de andere muur. Als de ene staat te stoeien of druk te doen, kan jij en de ander daar eigenlijk niet aan ontsnappen. En dan zitten er op die ruimte ook nog eens een stel cavia's waar veel prikkels bij zitten.
Waarom zou dat moeten in huis? Het is echt puur afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Ik heb een roedel op een (weliswaar vrij ruime) bovenwoning en vind de ruimte er erg weinig toe doen.
Heb zelf weinig nodig en vind het vooral heel gezellig alles in één ruimte te hebben. Ik woon tussen mijn honden, niet er naast.
Ze moeten als ze daar even behoefte aan hebben wel hun eigen rustige plek op kunnen zoeken, waar de anderen ze niet mogen komen vervelen.
Als ze hun energie maar kwijt kunnen en genoeg geestelijke stimulans hebben, hebben ze het grootste deel van de dag met drie honden precies twee m2 nodig.
Niko is niet zo'n contactligger, die heeft zijn eigen plek.
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 2
Interessant artikel met wetenschappelijke onderbouwing over het gebruik van de stroomband:
http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ligt het ook niet een beetje aan op welke stand je de band zet. als mijn poedel (jawel ook een poedel met stroomband) achter een kat aangaat is zelf standje 7 te weinig, maar als ze de kat ziet is ze nog bereikbaar met een trilling. dan heb ik haar uit de najaagmodus, ze komt dan gelijk naar mij toe en krijgt een koekje.laeken schreef:Verder heb ik een filmpje gepost van een heleboel mensen die de band op zichzelf testen. Daarin zie je overduidelijk de samentrekking van hun spieren en ze gillen het uit. Dat is ook wat ik de hond bij IPO zag doen die een lel kreeg met een TT. Wordt tijd dat mensen ophouden met zeggen dat het helemaal niks is en bijna niet voelbaar. Als dat zo is dan heb je die hele TT niet nodig. Een herder gaat echt niet lossen als je hem een tikje met 1 vinger in de nek geeft. Met een TT lost hij wel. Of met een prikker. Beetje gek lijkt mij als de TT totaal onschuldige prikjes geeft die je bijna niet eens zou kunnen voelen.
Kijk dat filmpje van mij maar eens een pagina terug. Die kinderen en jongeren reageren allemaal heel heftig op een TT.
mijn poedel ziet de band ook niet als eng, ze komt naar mij toe en staat te kwispelen als ze hem om krijgt. ik gebruik de band ook alleen maar als ik in het park bij ons loop. daar huist namelijk een familie zwerfkat en dat in combinatie met een doorgaande weg is dat geen goed idee. haar aan de lijn houden zou kunnen maar dan zou ze bijna nooit los kunnen doordeweeks omdat ik geen auto heb om ergens anders te lopen.
ellen
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik ken de flat niet, maar ben het niet me je eens. Als je ervoor zorgt dat je hond voldoende fysiek en mentaal gestimuleerd en uitgedaagd wordt en zijn ei kwijt kan, hoeft beperkte binnenruimte geen probleem te zijn.Shiloh86 schreef:Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben, ik vind die kamers gewoon echt niet geschikt. En daarbij vind ik energie niveau van de hond eigenlijk een grotere issue dan hoe groot dat die wel of niet is. Zoals ik zei heb ik zelf ook in die flat gewoond en weet precies hoe groot die ruimtes zijn. Ik kan me goed voorstellen dat een hond daar snel gefrustreerd raakt. Eigenlijk zouden ze daar gewoon niks groters dan een knaagdier moeten toestaan.Frolic schreef:Zo groot zijn die poedels toch niet. Als mijn hond door mijn huis rent is hij ook in drie passen tegen de muur.Shiloh86 schreef:En ik denk als ik heel eerlijk bent dat waar je woont ook een onderdeel is van de issues. Ik weet dat heel veel mensen het doen, maar ik vind die flat totaal niet geschikt voor het houden van een hond, laat staan twee. Misschien een klein oud rustig hondje die niet zoveel meer hoeft, maar niet twee pups. Ik vind de ruimtes echt te klein. Dat je twee kamers hebt, dat helpt iets, maar ik blijf het te klein vinden. Lekker door de kamer rennen is er niet bij, want als ze 3 passen zetten staan ze tegen de andere muur. Als de ene staat te stoeien of druk te doen, kan jij en de ander daar eigenlijk niet aan ontsnappen. En dan zitten er op die ruimte ook nog eens een stel cavia's waar veel prikkels bij zitten.
Rennen doen we buiten, niet binnen. Binnen is voor hersenwerkjes, beetje stoeien, knuffelen en slapen. Rustig zijn dus. En dat lukt prima als er buiten genoeg gedaan wordt.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Hier dezelfde ervaring met momenteel vier middelgrote honden op een appartement. Die er zo goed als altijd voor kiezen om allemaal samen in dezelfde ruimte te liggen of zich met z'n vieren op een 2,5-zitter te proppen.dagmar88 schreef:Shiloh86 schreef:En ik denk als ik heel eerlijk bent dat waar je woont ook een onderdeel is van de issues. Ik weet dat heel veel mensen het doen, maar ik vind die flat totaal niet geschikt voor het houden van een hond, laat staan twee. Misschien een klein oud rustig hondje die niet zoveel meer hoeft, maar niet twee pups. Ik vind de ruimtes echt te klein. Dat je twee kamers hebt, dat helpt iets, maar ik blijf het te klein vinden. Lekker door de kamer rennen is er niet bij, want als ze 3 passen zetten staan ze tegen de andere muur. Als de ene staat te stoeien of druk te doen, kan jij en de ander daar eigenlijk niet aan ontsnappen. En dan zitten er op die ruimte ook nog eens een stel cavia's waar veel prikkels bij zitten.
Waarom zou dat moeten in huis? Het is echt puur afhankelijk van je persoonlijke voorkeur.
Ik heb een roedel op een (weliswaar vrij ruime) bovenwoning en vind de ruimte er erg weinig toe doen.
Heb zelf weinig nodig en vind het vooral heel gezellig alles in één ruimte te hebben. Ik woon tussen mijn honden, niet er naast.
Ze moeten als ze daar even behoefte aan hebben wel hun eigen rustige plek op kunnen zoeken, waar de anderen ze niet mogen komen vervelen.
Als ze hun energie maar kwijt kunnen en genoeg geestelijke stimulans hebben, hebben ze het grootste deel van de dag met drie honden precies twee m2 nodig.
Niko is niet zo'n contactligger, die heeft zijn eigen plek.

Binnen mogen ze wel spelen, maar alleen rustig (achter elkaar aan vliegen doen ze maar buiten). Zolang ze goed hun energie kwijt kunnen en voldaan en tevreden zijn, zijn ze binnen gewoon rustig en zijn er ook geen spanningen tussen de honden.
- dagmar88
- Zeer actief
DeDiana schreef:Die er zo goed als altijd voor kiezen om allemaal samen in dezelfde ruimte te liggen of zich met z'n vieren op een 2,5-zitter te proppen.

Hier mogen ze inderdaad ook spelen, mits het een beetje met beleid kan. Pjotr kan nogal tetteren in spel

Eigenlijk is er wanneer ze niet slapen voortdurend interactie onderling.
Heeft de een geen zin, dan is er altijd wel een ander om even aan z'n oren te trekken, tegenaan te kruipen of samen grommend aan een overleden knuffel te snokken

- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Ja, maar die voldoening is er dus duidelijk niet. En blijkbaar kunnen die twee ook niet zo goed met elkaar over weg en kunnen dus amper aan elkaar ontsnappen. Dan is door de leefruimte bijna letterlijk bij elkaar op de lip gedwongen worden wel een groter probleem dan wanneer je op een grote boeren terrein loopt waar je elkaar met gemak uit de weg kan.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Waarom gaat er een nest gefokt worden met Ninthe als er dit soort dingen spelen? 

- dagmar88
- Zeer actief
Shiloh86 schreef:Ja, maar die voldoening is er dus duidelijk niet. En blijkbaar kunnen die twee ook niet zo goed met elkaar over weg en kunnen dus amper aan elkaar ontsnappen. Dan is door de leefruimte bijna letterlijk bij elkaar op de lip gedwongen worden wel een groter probleem dan wanneer je op een grote boeren terrein loopt waar je elkaar met gemak uit de weg kan.
Dan zit daar het probleem, en in het gebrek aan duidelijkheid en rust, de baas/hond combinatie, eventueel de honden onderling.
Het zou raar zijn als ze zich niet op elkaar af zouden reageren.
Al heb je in je broek gepist voor je aan de andere kant van je villa bent, dat lost niets op.
- DeDiana
- Zeer actief
Lieske_1977 schreef:Interessant artikel met wetenschappelijke onderbouwing over het gebruik van de stroomband:

Bedankt, erg interessant.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ohgotochheer, nee toch zekerHilde schreef:Waarom gaat er een nest gefokt worden met Ninthe als er dit soort dingen spelen?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Zeker! En eigenlijk bevestigd dat al wat ik dacht. Verder heb ik eerder dat losse artikel over die stresshormonen gelezen nav gebruik van TT. Daar wordt hierin naar gerefereerd.DeDiana schreef:Lieske_1977 schreef:Interessant artikel met wetenschappelijke onderbouwing over het gebruik van de stroomband:
http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/![]()
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Tara schreef:Het is een weinig objectief artikel. Hoe bestaat het toch dat mijn beeld zo totaal anders is?laeken schreef:Zeker! En eigenlijk bevestigd dat al wat ik dacht. Verder heb ik eerder dat losse artikel over die stresshormonen gelezen nav gebruik van TT. Daar wordt hierin naar gerefereerd.DeDiana schreef:Lieske_1977 schreef:Interessant artikel met wetenschappelijke onderbouwing over het gebruik van de stroomband:
http://www.go4dogs.be/2011/08/stroomban ... ngsmiddel/![]()
Ook eens iemand van het forum bij een training gehad en door het bekijken vd honden en hun reactie op stroom veranderde haar beeld ook.
Al was het maar omdat de hond die volgens haar stress signalen van de stroomband vertoonde juist de hond was die niet met stroom getraind werd of was

Vooraf hadden we nl geen info gegeven over welke hond en zo.
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Jawel... Uit een ander topic over een hondenshow op 20 november:renee-uk schreef:ohgotochheer, nee toch zekerHilde schreef:Waarom gaat er een nest gefokt worden met Ninthe als er dit soort dingen spelen?
Domor schreef:Ik zit er hard over na te denken met de dames. Maar zo ver vooruit kan ik niet plannen. Ik weet nu nog niet waar ik dan woon, wat ik dan aan schoolwerk doe en of Ninthe dan drachtig is/pups heeft/net pups gehad heeft. Maakt allemaal wel uit.

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
En ik bleef nog wel zo braaf op m'n handen zittenHilde schreef:Waarom gaat er een nest gefokt worden met Ninthe als er dit soort dingen spelen?

-
- Zeer actief
Omdat jij een TT gebruikt toch? Jij ziet makkelijker de voordelen want die rechtvaardigen je keuze. Ik gebruik er geen en heb grote ethische bezwaren en zie dus veel makkelijker de nadelen. Een deel van de nadelen bleek uit onderzoeken dus ook volledig onzichtbaar. Die moesten gemeten worden in het bloed. Lijkt mij een niet echt te ontkennen nadeel overigens want dat is gewoon gepubliceerd en heel erg simpel rechtlijnig onderzoek. Wat er ook staat is dat volledig correct gebruik de minste stress oplevert en goede resultaten. Als je er toch mee wil werken. Dus hele goede trainers met hele goede timing mogen van mij best zo nu en dan indien nodig een TT gebruiken.Tara schreef: Het is een weinig objectief artikel. Hoe bestaat het toch dat mijn beeld zo totaal anders is?
Daarom ook dat ik al heel vaak heb aangegeven dat ik echt soms wel snap dat mensen die banden gebruiken. Dat ik tegen noodzakelijk en uiterst professioneel gebruik ook helemaal niet per definitie grote bezwaren heb. Maar een verbod voor het grote publiek juich ik enorm toe. Wie loopt er nu in een gemiddeld hondenpark met een probleemhond terwijl die persoon zelf een top hondentrainer is? Als je heel goed kan timen, perfect kan trainen dan heb je in 90% van de gevallen die banden ook niet nodig. Als je sport, jaagt of wat dan ook misschien wel. Dat weet ik niet. Maar dat is in elk geval andere koek dan een shitzu met een TT of een uitvallende Weim met een dikke pens, geen ballen en een dikke TT om de nek. Dat laatste mag best verboden worden want elk hondenmens weet dat het probleem niet de hond is maar de manier van houden, gebrek aan en een slecht inzicht van de baas of tijdgebrek. Snap ook niet zo goed waarom je het daar niet mee eens bent eerlijk gezegd. Jagers kunnen toch altijd hun TT gebruiken in combi met begeleiding door een professional als die TT zo noodzakelijk is? Dat zal die professional dan ook wel vinden.

- renee-uk
- Zeer actief
wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Vroeger was ik er ook heel erg op tegen hoor, maar in de praktijk heb ik gewoon gezien hoe anders het in werkelijkheid is.
Prima als je dat niet wilt, maar dan blijf je dus moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd en dat maakt je als gesprekspartner minder geschikt.
maakt je dat ook een minder geschikte gesprekspartner?

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
dat duslaeken schreef:Omdat jij een TT gebruikt toch? Jij ziet makkelijker de voordelen want die rechtvaardigen je keuze. Ik gebruik er geen en heb grote ethische bezwaren en zie dus veel makkelijker de nadelen. Een deel van de nadelen bleek uit onderzoeken dus ook volledig onzichtbaar. Die moesten gemeten worden in het bloed. Lijkt mij een niet echt te ontkennen nadeel overigens want dat is gewoon gepubliceerd en heel erg simpel rechtlijnig onderzoek. Wat er ook staat is dat volledig correct gebruik de minste stress oplevert en goede resultaten. Als je er toch mee wil werken. Dus hele goede trainers met hele goede timing mogen van mij best zo nu en dan indien nodig een TT gebruiken.Tara schreef: Het is een weinig objectief artikel. Hoe bestaat het toch dat mijn beeld zo totaal anders is?
Daarom ook dat ik al heel vaak heb aangegeven dat ik echt soms wel snap dat mensen die banden gebruiken. Dat ik tegen noodzakelijk en uiterst professioneel gebruik ook helemaal niet per definitie grote bezwaren heb. Maar een verbod voor het grote publiek juich ik enorm toe. Wie loopt er nu in een gemiddeld hondenpark met een probleemhond terwijl die persoon zelf een top hondentrainer is? Als je heel goed kan timen, perfect kan trainen dan heb je in 90% van de gevallen die banden ook niet nodig. Als je sport, jaagt of wat dan ook misschien wel. Dat weet ik niet. Maar dat is in elk geval andere koek dan een shitzu met een TT of een uitvallende Weim met een dikke pens, geen ballen en een dikke TT om de nek. Dat laatste mag best verboden worden want elk hondenmens weet dat het probleem niet de hond is maar de manier van houden, gebrek aan en een slecht inzicht van de baas of tijdgebrek. Snap ook niet zo goed waarom je het daar niet mee eens bent eerlijk gezegd. Jagers kunnen toch altijd hun TT gebruiken in combi met begeleiding door een professional als die TT zo noodzakelijk is? Dat zal die professional dan ook wel vinden.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dat is een artikel dat al enige jaren geleden is gepubliceerd bij O&OLieske_1977 schreef:Interessant artikel met wetenschappelijke onderbouwing over het gebruik van de stroomband:
Het bewijst overigens wel dat het juiste gebruik, een correctie op het niet uitvoeren van een gekend commando, veel minder ernstige impact heeft op de hond dan fout gebruik.
Grappig dat Tara het heel anders leest dan ik

- DeDiana
- Zeer actief
Als je geen stroomband wilt gebruiken, blijf je moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd? Sorry, dit vind ik nogal kort door de bocht. Omdat ik mijn hond liever niet door middel van een pijnprikkel (ook al is die maar heel minimaal) of correctie wil trainen, maar liever andere methodes gebruik, ben ik niet per definitie vooringenomen en ongeïnformeerd.Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Vroeger was ik er ook heel erg op tegen hoor, maar in de praktijk heb ik gewoon gezien hoe anders het in werkelijkheid is.
Prima als je dat niet wilt, maar dan blijf je dus moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd en dat maakt je als gesprekspartner minder geschikt.
Ik kan het gebruik van de stroomband best begrijpen in bepaalde situaties, en als dat alleen nog onder ervaren begeleiding kan, ben ik er ook niet per definitie tegen. Wel vind ik het persoonlijk een brug te ver om een dergelijk middel in te zetten voor hobby, sport of betere prestaties (en al helemaal voor het eigen gemak). Maar dat is mijn persoonlijke mening; in die gevallen zou ik zelf nooit een dergelijk hulpmiddel overwegen.
- DeDiana
- Zeer actief
Volgens mij staat dat er niet.ranetje schreef:Dat is een artikel dat al enige jaren geleden is gepubliceerd bij O&OLieske_1977 schreef:Interessant artikel met wetenschappelijke onderbouwing over het gebruik van de stroomband:
Het bewijst overigens wel dat het juiste gebruik, een correctie op het niet uitvoeren van een gekend commando, veel minder ernstige impact heeft op de hond dan fout gebruik.
Grappig dat Tara het heel anders leest dan ik
Een quote uit het artikel:
De honden uit groep 1 kregen een stroomstoot op het moment dat ze de konijnendummy vastpakten.
Groep 2, die het ‘hier’ commando had geleerd, kreeg een stroomstoot als de honden tijdens het najagen van de dummy het commando ‘hier’ negeerden en groep 3 kreeg op een willekeurig moment ‘zomaar’ tijdens de achtervolging een stroomstoot toegediend. De stroomstoten waren voor alle dieren hetzelfde, de maximale stand, en werden beperkt tot één per dag. Men hield op met de stroomband-sessies als de hond gedurende drie dagen geen interesse in de dummy meer toonde of in groep 2 het commando ‘hier’ gehoorzaamde. In de weken voor, na en tijdens het onderzoek werd het gehalte van het stresshormoon cortisol bij de honden gemeten. Wat bleek toen de honden vier weken na de stroomband- sessies weer in de konijnen-dummyruimte werden gebracht? Bij de honden van groep 1 nam het relatieve cortisol-gehalte slechts met 22 tot 31 procent toe, hetgeen wijst op relatief weinig stress. Bij groep 2 en 3 liep de stress echter tot voor dierenwelzijn onaanvaardbare hoogte op. Groep 2 zag een toename van 160 procent en groep 3 van maar liefst 327 procent. 13 Los Vast 2 – 2009 wanneer ze een stroomstoot zouden krijgen, namelijk op het moment dat zij de dummy pakten. Door de dummy niet te pakken, konden ze voorkomen dat ze een stroomstoot kregen.
Ze konden de situatie dus beheersen. Daardoor voelden de honden zich relatief veilig, net zoals wij ons veilig voelen in een kamer met een brandende kachel, omdat we weten dat we ons niet kunnen branden zolang we maar van de kachel afblijven.
[...]
Wie een passievolle hond effectief wil afleren om achter wild aan te jagen of een onschuldige jogger te bijten, zal – wil hij zijn hond zo min mogelijk psychische schade berokkenen – moeten wachten met op het knopje te drukken totdat de hond zijn kaken rondom het ‘prooidier’ sluit. En als hij dan op het knopje drukt, moet hij er ook toe bereid zijn om ervoor te zorgen dat de rook bij wijze van spreken uit de hond zijn oren komt. Wanneer de (jacht)passie van een waarlijk gepassioneerde hond namelijk is opgewekt door bijvoorbeeld een haas of een persoon die een paar meter voor de neus ineens wegrent, dan richten alle lichaamsfuncties zich volledig op het vangen van die haas of persoon. De hond staat stijf van de adrenaline. Hierdoor komen andere prikkels waarop de hond normaal wel reageert, zoals geluiden, stemmen, bewegingen en zelfs pijn, niet goed door. Bovendien wordt endorfine vrijgemaakt, dat de hond ongevoeliger maakt voor pijn. Hij is als het ware ‘high’, in een roes. Hij hoort niets, ziet niets, voelt niets, behalve die ene haas of persoon.
Wil men tot hem doordringen, dan moet men hem een onevenredig hoge en pijnlijke stroomstoot toedienen, die ver uitgaat boven de normale pijndrempel van de hond. Een voetballer die op punt van scoren staat, laat zich ook niet weerhouden door een pijnlijke blaar op zijn voet. Je moet er overigens wel rekening mee houden dat de hond daarna niet meer erg gemakkelijk te bewegen zal zijn om aangeschoten wild of een inbreker wel te achtervolgen en te pakken. De hond schakelt bij deze wijze van trainen het vastpakken van het wild of een persoon namelijk gelijk aan het krijgen van een stroomstoot. Hierdoor ontwikkelt hij een aversie en zelfs angst voor het vastpakken van wild of een mens. Je kunt je dus afvragen of het ‘wondermiddel’ het trainingsdoel dan niet ver voorbij schiet.
- renee-uk
- Zeer actief
nee dat is geen ander uitgangspunt, het is de reden dat ik een verbod op algemeen gebruik en de ongelimiteerde mogelijkheid tot aanschaf van de tt toejuich.Tara schreef:Dat is een ander uitgangspunt.renee-uk schreef:wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Maar dan is het nog steeds niet het middel dat schade berokkent, dat is degene die het misbruikt.
In dit artikel bijvoorbeeld de frase over groepsconformisme: heel vooringenomen en subjectief geschreven.
Het hele artikel is zo opgesteld, het is totaal niet objectief.
Reken er maar gerust op dat ik heel kritisch ben ten aanzien van het gebruik, maar dit is gewoon geen objectief artikel en kan dus ook niet in een objectieve discussie meedoen wat mij betreft.
zo lang jan rap en zijn maat, zonder enig benul van waar ze mee bezig zijn, een tt kan aanschaffen en gebruiken zal het een martelwerktuig blijven.
met professioneel gebruik, door mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn, heb ik minder moeite, al vind ik dat wel afhangen van de reden voor tt gebruik.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Toch denk ik DeDiana, dat je daarmee een klein onderdeeltje mist.DeDiana schreef:Als je geen stroomband wilt gebruiken, blijf je moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd? Sorry, dit vind ik nogal kort door de bocht. Omdat ik mijn hond liever niet door middel van een pijnprikkel (ook al is die maar heel minimaal) of correctie wil trainen, maar liever andere methodes gebruik, ben ik niet per definitie vooringenomen en ongeïnformeerd.Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Ik kan het gebruik van de stroomband best begrijpen in bepaalde situaties, en als dat alleen nog onder ervaren begeleiding kan, ben ik er ook niet per definitie tegen. Wel vind ik het persoonlijk een brug te ver om een dergelijk middel in te zetten voor hobby, sport of betere prestaties (en al helemaal voor het eigen gemak). Maar dat is mijn persoonlijke mening; in die gevallen zou ik zelf nooit een dergelijk hulpmiddel overwegen.
Jachthonden in de praktijkjacht werken niet altijd in volledig veilige omgeving.
Jachtvelden liggen nou eenmaal niet kilometers ver uit de buurt van wegen.
Dat is dus een bekend risico.
Ik weet hoe een jachthond is als hij in de praktijk werkt.
Dat is totaal anders dan wanneer hij dat niet doet.
Wat dat betreft heb ik zelf eigenlijk nog steeds twee hondjes

Voor die ene keer dat de hond niet naar de fluit luistert in de praktijk is die band uitermate geschikt en biedt een veel grotere veiligheid voor hond en voor de medemens.
De hond moet die band wel altijd dragen in het veld, want je weet van tevoren niet wanneer het nodig zal zijn.
Het dragen op zich is beslist geen drama.
Dat is de manier waarop Tara die band gebruikt en ik incidenteel ook.
Volgens mij is dat wat Tara probeert uit te leggen.
Je moet dat gevaar gezien hebben denk ik om echt te snappen waar het over gaat.
Trainen met een band doet zij niet en ik ook niet.
-
- Zeer actief
Dit is wel heel erg zeg!Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.

Denk wat je wil, vindt wat je wil maar laat een ander wel in zijn waarde als dat lukt? Want een ander heeft vaak net zulke goede argumenten en redenaties achter zijn of haar visie. Enig respect voor elkaar is dus wel op zijn plaats nu want ik ga deze discussie op deze manier ook niet verder voeren.

- DeDiana
- Zeer actief
Ik denk niet dat ik een onderdeeltje misranetje schreef:Toch denk ik DeDiana, dat je daarmee een klein onderdeeltje mist.DeDiana schreef:Als je geen stroomband wilt gebruiken, blijf je moedwillig vooringenomen en ongeïnformeerd? Sorry, dit vind ik nogal kort door de bocht. Omdat ik mijn hond liever niet door middel van een pijnprikkel (ook al is die maar heel minimaal) of correctie wil trainen, maar liever andere methodes gebruik, ben ik niet per definitie vooringenomen en ongeïnformeerd.Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Jachthonden in de praktijkjacht werken niet altijd in volledig veilige omgeving.
Jachtvelden liggen nou eenmaal niet kilometers ver uit de buurt van wegen.
Dat is dus een bekend risico.
Ik weet hoe een jachthond is als hij in de praktijk werkt.
Dat is totaal anders dan wanneer hij dat niet doet.
Wat dat betreft heb ik zelf eigenlijk nog steeds twee hondjes![]()
Voor die ene keer dat de hond niet naar de fluit luistert in de praktijk is die band uitermate geschikt en biedt een veel grotere veiligheid voor hond en voor de medemens.
De hond moet die band wel altijd dragen in het veld, want je weet van tevoren niet wanneer het nodig zal zijn.
Het dragen op zich is beslist geen drama.
Dat is de manier waarop Tara die band gebruikt en ik incidenteel ook.
Volgens mij is dat wat Tara probeert uit te leggen.
Je moet dat gevaar gezien hebben denk ik om echt te snappen waar het over gaat.
Trainen met een band doet zij niet en ik ook niet.

Ten eerste schrijf ik: ik begrijp het gebruik van een TT best in bepaalde situaties. Veiligheid voor hond in kwestie, andere dieren en mensen vind ik behoorlijk zwaarwegende argumenten en ik twijfel er ook niet aan dat jullie weten wat jullie doen met een TT.
Ik zou zelf echter geen hobby of werk met mijn hond gaan doen dat mijn hond alleen veilig zou kunnen uitvoeren als daar stroom voor nodig is. Blijkbaar is onze hedendaagse leefwereld niet meer geschikt om dat werk veilig uit te kunnen voeren zonder die noodrem, net zo min als die is ingericht op een zelfstandige jager op zicht, reuk en gehoor. Daarom kies ik ervoor met Amy andere dingen te doen die wel veilig zijn en waarin ze haar ei ook kwijt kan. Zoals ik hierboven ook al schrijf: dat is mijn persoonlijke mening, en hoewel ik jouw standpunt begrijp, zou ik dus niet die keuze maken.
- DeDiana
- Zeer actief
Mijn 'vooringenomenheid' is mede bepaald door de jachthondenschool hier om de hoek, die honden traint met TT en - wat ik al eerder schreef - die honden hoor ik in mijn huis gillen als ze op het veld aan het eind van de straat trainen. Dat is geen overdrijving en andere HF-leden hier uit de buurt die ze wel eens hebben zien/horen trainen in het park, begrijpen meteen waar ik het over heb. En geloof me, die honden gillen niet van plezier. Ik hoef zelf de stroomstoot inderdaad niet te voelen om te begrijpen dat die honden pijn, schrik en angst ervaren.renee-uk schreef:wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Ik snap natuurlijk dat niet iedereen die jaagt de TT op die manier gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat dit soort excessief gebruik (misbruik) dus óók voorkomt en dat ik alleen maar toe kan juichen dat daar een verbod op komt.
En dan heb ik het nog niet eens over de voorbeelden van Jan-met-de-pet die zijn hond niet leert zitten, maar een stroomstoot geeft als hij dit niet uit zichzelf doet na het drie keer te schreeuwen, etc. Dit zie ik in mijn directe omgeving veel te veel en dat is precies waarom ik een verbod toejuich. Ja, dan moeten de goeden dus lijden onder de kwaden.
- dagmar88
- Zeer actief

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
dagmar88 schreef:Nou, na de berichten van domor begrijp ik het een stuk beter.
Ik ook. Mensen die me kennen weten ook dat ik ondanks dat ik het zelf soms gebruik ik niet snel klaar sta met het advies. Vooral door mensen als Domor die het als oplossing ipv ondersteuning zien.
- Lunatic
- Erelid
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Vreselijk dat er zo getraind wordDeDiana schreef:Mijn 'vooringenomenheid' is mede bepaald door de jachthondenschool hier om de hoek, die honden traint met TT en - wat ik al eerder schreef - die honden hoor ik in mijn huis gillen als ze op het veld aan het eind van de straat trainen. Dat is geen overdrijving en andere HF-leden hier uit de buurt die ze wel eens hebben zien/horen trainen in het park, begrijpen meteen waar ik het over heb. En geloof me, die honden gillen niet van plezier. Ik hoef zelf de stroomstoot inderdaad niet te voelen om te begrijpen dat die honden pijn, schrik en angst ervaren.renee-uk schreef:wat als je de tt wel gebruikt hebt zien worden en daardoor gesterkt wordt in je mening dat het een martelwerktuig is in handen van mensen die geen benul hebben wat ze doen?Tara schreef:Ik denk dat je echt in de praktijk moet zien hoe het werkt om je een mening te kunnen vormen.
Ik snap natuurlijk dat niet iedereen die jaagt de TT op die manier gebruikt. Maar dat neemt niet weg dat dit soort excessief gebruik (misbruik) dus óók voorkomt en dat ik alleen maar toe kan juichen dat daar een verbod op komt.
En dan heb ik het nog niet eens over de voorbeelden van Jan-met-de-pet die zijn hond niet leert zitten, maar een stroomstoot geeft als hij dit niet uit zichzelf doet na het drie keer te schreeuwen, etc. Dit zie ik in mijn directe omgeving veel te veel en dat is precies waarom ik een verbod toejuich. Ja, dan moeten de goeden dus lijden onder de kwaden.

Naar mijn mening heb je die niet nodig als je een goede trainings-opbouw heb, maar tegenwoordig moet alles snel, een hond van een jaar moet klaar zijn voor de praktijk of hij/zij dat nou is of niet, dan maar zwaarder geschud inzetten......Het is verdorie een hobby hoor, zowel voor jou als de hond, als het goed is, maar daar zie je steeds minder van terug, het gaat meer om status heb ik het idee

Doran heeft toen hij net een jaar was, een wedstrijd gelopen waar ze een drijfjacht nabootste, had hij nog nooit meegemaakt zoiets, een hoop geschreeuw en geschiet, hij was erg onder de indruk van het genbeuren, ze moeten dan met 2 honden omstebeurt werken, dat ging 4 keer goed en de 5e keer sprong Doran in.....fout! dan heb je een 0 en mag je naar huis, hij had succes gehad met zijn actie dus ik kon aan de bak om dit er weer uit te krijgen, hoevaak ik het advies van gooi er een tt om dan is hij zo genezen wel niet heb gehad

En ja ik weet ok wat voor gillen er uit honden komen na een schok, naast onze KC zit een KNVP groep, de ene gil na de andere hoor je daar, ik word er gewoon onpasselijk van

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!