tobi__ schreef:Waar de puppy tijd mij moeiteloos afging, voel ik mij nu ontzettend gefrustreerd

Tobi heeft bananen, kroketten en weet ik wat nog meer in zijn oren. Vooral het 'hier komen' werkt niet meer, en hij trekt volledig zijn eigen plan. Ik weet dat ik rustig moet blijven, en positief gedrag moet blijven belonen ... maar ik heb het idee dat hij mij volledig in de zeik neemt. Vanmorgen was ik echt zo kwaad

Ben er zelf niet trots op, maar weet niet wat ik anders moest doen.
Hoe doen jullie dat? Als je pup/puber opeens met alle honden meeloopt, en niet meer naar je toe komt? Dan komt hij uiteindelijk keihard aangerend, maar pas na 10 minuten zijn eigen gang gegaan te zijn. Ik ben dan al een stuk doorgelopen
en fluit af en toe (hier reageert hij normaal op). Moet ik dan helemaal blij zijn en belonen dat hij gekomen is? Dat voelt zo fout ... alsof ik het goed vond dat hij er zo lang over deed. Of zie ik dat verkeerd?
Hoor graag tips van mensen die de puberteit hebben doorstaan

Alléén fluiten als je vrijwel zeker weet dat hij komt op de fluit.
Desnoods pas fluiten als hij al naar je onderweg is.
Als je hem tussendoor bij je roept om daarna weer vrij te geven zorg dan ook dat je roept/fluit op een moment dat het vrijwel zeker is dat hij komt.
Als je weg wilt (afspraak bijv. dus haast) zorg je dat er een lijn aan zit zodat je niet gefrustreerd hoeft te raken.
Je pakt eerst die (lange) lijn vast en pas daarna fluit je.
Als hij met honden aan het spelen is, is de kans groot dat hij niet komt op de fluit.
Voorlopig even niet fluiten, maar gewoon ophalen en aanlijnen.
Vrolijk blijven en vervolgens zelf lekker met hem
aangelijnd iets doen wat hij ook leuk vindt en waar mogelijk ook lekkers aan te verdienen is.
Aangelijnd is dus niet einde pret en moet ook niet altijd einde wandeling betekenen.