Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoe slaan jullie al die reuen van je af met een loopse h

Ongelezen bericht door lieke »

Nou ja, rare wending heeft dit topic genomen, zeg. :roll:

Om maar even on topic te blijven: castratie heeft sowieso effecten op de gezondheid en welbevinden van een hond. Zowel positief als zeker negatief. In de link die ik gaf in mijn eerdere antwoord, staan wetenschappelijke bronnen vermeld van onderzoeken vanaf 1977-2004. Me dunkt, dat is een behoorlijk lange tijd van diverse universiteiten.
Niet bepaald onderzoekjes van een stel zweverige homeopaten. Een andere link naar een artikel over de effecten van vroegcastratie (d.i. < 6 maanden) die er zeker ook niet om liegen: https://schotseherdervrienden.nl/wp-con ... honden.pdf.
Overigens ook van gerenommeerde onderzoeksinstituten en bestrijken de jaren 2000 - 2010.
Redelijk recent dus.

Ik ben overigens niet principieel tegen castratie omdat ik van mening ben dat als iemand 'last' heeft van zijn ongecastreerde hond beter kan kiezen voor castratie dan in het asiel donderen.
Wat ik wél belangrijk vind is dat mensen moeten weten dat het een operatie is die wel degelijk negatieve gevolgen kan hebben. Ik heb op dit moment twee gecastreerde teven. De ene teef was een 6- of 7-jarige ex-straathond uit Roemenië en, zoals de meeste stichtingen, komen die gecastreerd en wel naar Nederland. Dat weet ik en al hoeft het voor mij niet, begrijp ik wel de filosofie erachter.
De andere, een langharige collieteef van 9, heb ik afgelopen augustus met spoed moeten castreren vanwege een gesloten baarmoederontsteking. Ze had geen 3 uur later op de operatietafel moeten liggen want dan had ze het niet overleefd. Niet echt een leeftijd waarop zo'n ingrijpende operatie aan te raden is.

Blij ben ik er ook niet mee want mijn ras 'ontploft' qua vacht. En dat is zeker geen sinecure. Mijn vorige twee collieteven heb ik om dezelfde reden moeten laten castreren. Hun vacht is werkelijk verschrikkelijk geworden. Zowel voor mij qua onderhoud als voor hen omdat het verviltte waar je bijstond, de enorme vacht een enorme last was qua gewicht en warmte. Hotspots waren eerder regel dan uitzondering en de kans op huideczeem lag altijd op de loer. En mijn oudste teef heb ik uiteindelijk een jaar voor haar dood moeten scheren omdat het onderhoud geen doen meer was.

Daarnaast: hormonen doen meer dan alleen maar loops worden. Hormonen zijn ook nodig voor andere lichaamsfuncties. Het wegvallen van hormonen maakt een lichaam kwetsbaar voor andere ziektes. Net als bij mensen. Vrouwen na de overgang hebben een veel grotere kans op osteoperose, hart- en vaatziekten en botbreuken. Aangezien mensen net als honden zoogdieren zijn, kan je gevoeglijk aannemen dat dit voor honden ook opgaat.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Lou is gecastreerd toen hij 3,5 was, maar ik heb helemaal niet het idee dat het hem kwaad heeft gedaan. Hij is nog even actief, vrolijk en energiek als daarvoor. De vacht bij zijn pootjes is wat minder mooi, maar dat is het wel. Ik ben wel heel blij dat hij niet meer continu obsessief aan grassprietjes likt en op teefjesjacht gaat.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tobi__ »

Ik heb er niet veel verstand van. Maar de vier reuen die hier in het park zijn gecastreerd zijn er geen van allen op vooruit gekomen. Twee zijn er heel angstig door geworden. Dit waren al onzekere honden en nu is het hek helemaal van de dam. Ze worden ook door andere honden meteen 'afgelikt' en raken hier weer onzeker van. De baasjes geven ook aan dat hun honden banger zijn geworden en vooral gefocust op eten. De andere twee zijn gecastreerd 'om rustiger te worden', maar dat heeft niet gewerkt. (Nee het zijn russel mixjes en die moeten wel wat meer lopen dan 3x per dag een rondje van 10 minuten).

Dus voorlopig blijf ik van Tobi af en zie ik geen reden om hem te castreren. We zijn al meerdere loopse teven tegen gekomen, dan moet ik hem aanlijnen en hij is daarna alweer snel die teef vergeten. Helemaal prima wat mij betreft!
_Esmee
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Bo houdt reuen zelf van zich af, behalve als ze op haar hoogtepunt is.
Dan ga ik andere honden proberen te mijden.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Tineke, ik heb er geen enkele behoefte aan om met jou te PB-en.
Om antwoord op je vraag te geven: Uiteraard heb jij net zoveel recht om je gekwetst te voelen als iedereen. Net zoveel als ik, jazeker.
Het verschil is hoe je er op reageert. En dat is waarom ik er niet een pair hoef te growen, die héb ik al. Ik vind het niet nodig om me te verlagen tot leugens, lastercampagnes en gestook. Ik probeer met enige integriteit te reageren, al maak ik hier en daar vast een (vileine) uitglijer.

Je hoeft hier verder ook niet op te reageren, want ik ben er wel klaar mee. Met jou, ja.
Maar voor nu ook wel even met dit forum.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Miranda schreef:Tineke, ik heb er geen enkele behoefte aan om met jou te PB-en.
Om antwoord op je vraag te geven: Uiteraard heb jij net zoveel recht om je gekwetst te voelen als iedereen. Net zoveel als ik, jazeker.
Het verschil is hoe je er op reageert. En dat is waarom ik er niet een pair hoef te growen, die héb ik al. Ik vind het niet nodig om me te verlagen tot leugens, lastercampagnes en gestook. Ik probeer met enige integriteit te reageren, al maak ik hier en daar vast een (vileine) uitglijer.

Je hoeft hier verder ook niet op te reageren, want ik ben er wel klaar mee. Met jou, ja.
Maar voor nu ook wel even met dit forum.
Gut ik kan me je gejaag en gestook achter Cinnepin nog zo voor de geest halen, maar goed mijn geheugen is wellicht wat minder selectief dan het jouwe.
Was ook echt integer ja :roll:
En waar ik op reageer maak ik zelf wel uit ,is dat besmettelijk dat Kim Jong Un gedoe ofzo.

En inderdaad reageert iedereen anders jij reageert door te zeggen als ik tegen iemand anders iets zeg,ik ben gekwetst daardoor. Niets verrassends dus want dan gaat het tenslotte weer over Miranda.
Oh en je hoeft niet bang te zijn dat ik je bericht zal melden hoor dat laat ik over aan jou met je gecrowde pair :LOL: :LOL: :LOL:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

Kanonne laat die Kim jong un er eens buiten zeg.
Is dat een stokpaardje?

Ontopic.

Ik een gecastreerde reu en gecastreerde teef.
Beide buitenlandertjes en die krijg koop je gecastreerd zodat er niet mee gefokt wordt.
Maar als ik de keuze had gehad had ik wel willen weten hoe leo met ballen was geweest.
Zijn vacht is een drama en zijn gewicht net zo.
Mijn teefje daarintegen is net andersom.
Groetjes Heidi
Afbeelding
Saskia241
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saskia241 »

Ik dacht een topic te lezen over hoe reuen van je loopse teef af te houden. Geen 'laten we lekker met modder op Marjoleine gooien'-topic. Wáárom wordt er allemaal meuk bijgehaald die niks met het onderwerp te maken heeft? Ik vind het bijzonder ver gaan en ik krijg er een nare smaak van in mijn mond. Ook snap ik niet waarom de mods kennelijk geen noodzaak zien in te grijpen en om dergelijke posts te verwijderen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Interessant. Fijn ook om wat wetenschappelijke artikelen te lezen. Daar kun je toch meer mee dan: de hond van de buren is gecastreerd en die heeft een prachtige vacht, dus castreren heeft geen nadelen. Of andersom.
Bij lily wil ik sowieso een paar loopsheden afwachten en ik neig er erg naar om dan met de stichting van wie ze was te gaan praten of ik haar intact mag laten. Tenzij ze ontzettend veel last heeft van de loopsheid en schijnzwangerschappen heeft etc. Ik geloof wel dat een redelijk vroeg gecastreerde teef minder kans heeft op melklierkanker. Ik vind het argument ook overtuigend dat dat een vorm van kanker is die erg veel voorkomt vergeleken met andere vormen. Anderzijds, ik geloof ook dat die hormonen een belangrijke functie hebben en daarin wil ik liever niet ingrijpen. En als het kan, wil ik haar liever laten zoals ze is.
Iets anders: is het een bakerpraatje dat als een teef een nestje heeft gehad, de kans op kanker kleiner is? Niet dat er plannen zijn; dit is puur nieuwsgierigheid.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Waarom laat iedereen zich zo meetrekken in de angst voor kanker .? Gaat hij niet aan de kanker dood dan wel aan wat anders ,dus wat is het probleem.? Hoeveel % aan risico haal je weg aan kanker door castratie. ? Eigenlijk een heel klein % wat eigenlijk te verwaarlozen is.
Ook wel lekker makkelijk en heel liefdevol dat je je hond hebt laten castreren onder het mom omdat de DA dat zei dat hij anders kanker kon krijgen. Lijkt het toch alsof je het voor een hoger goede doet.
Morgen ook maar alle kindjes preventief ontseksen omdat misschien ooit , misschien , waarschijnlijk het kind kanker kan krijgen.
Heb heel veel honden gehad en er zijn er maar heel weinig die door kanker aan de geslacht of voortplantingsorganen dood zijn gegaan . Toevallig de laatste en een paar x een kleine baarmoeder ontsteking die met een kuurtje over was. Oh en 2 die wat problemen kregen met gezwelletjes aan hun uiers op oudere leeftijd.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nou als die hond geen nadelen ondervind moet je eens gaan vragen aan transgenders wat het met je doet geestelijk , emotioneel en lichamelijk als je gecastreerd word en daarna een zooi hormonen moet slikken.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Alfilillo schreef:Interessant. Fijn ook om wat wetenschappelijke artikelen te lezen. Daar kun je toch meer mee dan: de hond van de buren is gecastreerd en die heeft een prachtige vacht, dus castreren heeft geen nadelen. Of andersom.
Bij lily wil ik sowieso een paar loopsheden afwachten en ik neig er erg naar om dan met de stichting van wie ze was te gaan praten of ik haar intact mag laten. Tenzij ze ontzettend veel last heeft van de loopsheid en schijnzwangerschappen heeft etc. Ik geloof wel dat een redelijk vroeg gecastreerde teef minder kans heeft op melklierkanker. Ik vind het argument ook overtuigend dat dat een vorm van kanker is die erg veel voorkomt vergeleken met andere vormen. Anderzijds, ik geloof ook dat die hormonen een belangrijke functie hebben en daarin wil ik liever niet ingrijpen. En als het kan, wil ik haar liever laten zoals ze is.
Iets anders: is het een bakerpraatje dat als een teef een nestje heeft gehad, de kans op kanker kleiner is? Niet dat er plannen zijn; dit is puur nieuwsgierigheid.
Niet elke mammatumor is kwaadaardig, de meeste zijn goedaardig.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

bouvierpoedel schreef:Nou als die hond geen nadelen ondervind moet je eens gaan vragen aan transgenders wat het met je doet geestelijk , emotioneel en lichamelijk als je gecastreerd word en daarna een zooi hormonen moet slikken.
Wacht even .........................
Honden krijgen geen zooi hormonen te slikken en ze worden ook niet operatief van jongetje in meisje veranderd of omgekeerd.

Zonder dat alles kan er al een probleem ontstaan, je hoeft niet door te draven :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

bouvierpoedel schreef:Nou als die hond geen nadelen ondervind moet je eens gaan vragen aan transgenders wat het met je doet geestelijk , emotioneel en lichamelijk als je gecastreerd word en daarna een zooi hormonen moet slikken.
Je slaat inderdaad een beetje op hol :LOL:

Vandaag zeg je in een ander topic nog dit;

Teven kunnen tijdens en rondom de loopsheid behoorlijk uit balans raken en agressief maar ook depri worden . En een opvolgende schijndracht kan ook behoorlijk inslaan .
Cowboy_Bebop
Actief

Ongelezen bericht door Cowboy_Bebop »

Tara schreef:
Cowboy_Bebop schreef:Bij reuen speelt gedrag ook een rol. Wat je ook ziet is dat (in tegenstelling tot de teven) bij intacte reuen terug opvallend veel gewrichtsproblemen hebben dan gecasteerde reuen. Dit kan komen doordat je door castratie het hevige, explosieve, en ook (voor hun gewrichten) schadelijke gedrag gaat dempen waardoor ze ook minder kwetsures gaan oplopen.
Sorry, maar nee.
Het zijn juist de castraten waarbij significant vaker gewrichtsproblemen op lijken te treden.

Neutering of German Shepherd Dogs: associated joint disorders, cancers and urinary incontinence
....
Maar dat is exact dezelfde studie die ik aanhaalde. :wink:
Lees tabel 1 van die studie nog maar eens opnieuw. Daarin staat duidelijk dat men bij (tussen 2 tot 8 jaar oude) gecastreerde reuen minder gewrichtsproblemen 4/89 (4.49%) observeerde dan bij de intacte reuen 29/440 (6.59%).
Dan hebben we het nog niet over kanker, gedragsproblemen en andere ellende gehad.

Evaluation of the risk and onset of cancer and behavioral disorders in gonadectomized vizsla's

Je kunt het wel blijven ontkennen, maar je kunt het niet ontkrachten, gewoon: niet.
Het hangt er puur vanaf naar welk ras je aan het bijken bent en wanneer er gecastreerd werd want bij duitse herders is het omgekeerd en heb je een hogere incidentie voor dezelfde kankers bij intacte teven en reuen dan bij gecastreerde rond de leeftijd van 1 en 2-8 respectievelijk.

Ik zal er de tabellen nog eens bijhalen:
Afbeelding
Bij de intacte reuen ziet men meer kankergevallen (2.98%) dan bij de reuen gecastreerd tussen 2- 8 jaar (2.02%).
Enkel wanneer je spreekt over reuen gecastreerd vóór 6 maanden, ligt het aantal kankergevallen hoger (4.17%).

Bij de teven gecastreerd tussen 6 en 2 jaar zag men geen enkele kanker, bij de intacte wel 1 geval.
Ook hier weer: enkel wanneer je spreekt over teven gecastreerd vóór 6 maanden, ligt het aantal kankergevallen hoger (2.38%). Maar nog steeds niet zo hoog dan wanneer je er ook de melkkliertumoren uit tabel 3 bijhaalt.

Je kan dus niet stellen dat kanker een groter probleem bij castratie. Je moet dat nuanceren naar:
Kanker is een groter probleem wanneer je castreert vóór 6 maanden.
Maar kanker wordt opnieuw een groter probleem wanneer je helemaal niet castreert.

En hetzelfde lijkt te gelden voor gewrichtsproblemen: zolang je niet TE vroeg castreer heb je geen nadelen.
Laatst gewijzigd door Cowboy_Bebop op 06 mar 2017 13:21, 3 keer totaal gewijzigd.
bouvierpoedel
Zeer actief

ranetje schreef:
Honden krijgen geen zooi hormonen te slikken en ze worden ook niet operatief van jongetje in meisje veranderd of omgekeerd.

Zonder dat alles kan er al een probleem ontstaan, je hoeft niet door te draven :tongue:
Wat word er dan weggehaald bij transgenders , Hetzelfde als bij teven en reuen hoor wat transgenders daar na krijgen aan een piemel of vagina heeft daar niet zoveel mee te maken . Hormonaal dezelfde uitslag .
bouvierpoedel
Zeer actief

-tycho schreef:

Teven kunnen tijdens en rondom de loopsheid behoorlijk uit balans raken en agressief maar ook depri worden . En een opvolgende schijndracht kan ook behoorlijk inslaan .
Ja en dat is niet waar volgens jou.?
En waarom haal je dat aan dan , om wat te bewijzen.?
Cowboy_Bebop
Actief

Tara schreef: Ja, dûh, als een lichaam de gelegenheid krijgt om op normale, natuurlijke wijze volwassen te worden zal de kans op gewrichtsproblemen inderdaad niet zo heel groot meer zijn. Die cruciale fase heb je dan wel overgeslagen.
Bij de jong gecastreerde honden neemt dat risico echter significant toe, net als het risico op allerlei soorten kanker.
Maar dat heb je gemakshalve maar even weggelaten uit wat je quote. :roll:
Castratie is niet alleen maar positief, het heeft heel veel bij-effecten die ook niet allemaal even tof zijn. Ik snap niet waarom je dat zou willen afdoen als flauwekul.
Dat komt omdat oa. deze studie aantoont dat het weldegelijk flauwekul wordt wanneer je de negatieve effecten van vroegcastratie doortrekt naar castratie 'over het algemeen'.
Want die bij-effecten waarover men zich hier zo druk maakt (zoals kanker door gebrek aan hormonen, gewrichtsproblemen) komen bij intacte honden evenveel of zelfs meer(!) voor dan bij honden die pas na 1-2 jaar gecastreerd worden.

Belangrijk is dus om te nuanceren dat niet castratie, maar enkel vroegcastratie nadelige gevolgen voor je hond heeft, en dat als je na wikken en wegen van alle medische voor- en nadelen het allerbeste voor je hond wilt, je eigenlijk zou moeten castreren op de leeftijd van 1 - 2 jaar (afhankelijk van geslacht) voor een duitse herder in plaats van hier aan de dranghekken te staan roepen dat castratie gelijktstaat aan verminking en je hond vroegtijdig om zeep helpen.
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

bouvierpoedel schreef:
-tycho schreef:

Omdat het zoals jij schrijft, het vreselijk lijkt voor een teef om loops te worden en eventueel schijnzwanger.
Maar in jouw vergelijking met transgenders is het voor een teef geestelijk, emotioneel en lichamelijk blijkbaar ook een hel om gecastreerd te worden.

Mijn vraag aan jou is dus , welk punt denk jij dan te maken? Je bent altijd een crimineel als je een teef hebt?

Als we het nu eens met een ander dier gaan vergelijken wat is dan de uitkomst. Neem een frettenmoer, die wordt loops en blijft loops tot er een dekking plaats vindt. Volgt die dekking niet, dan loopt de moer kans op beenmergdepressie.

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/f ... ij-de-fret

Kan je hieruit misschien concluderen dat het voortplantingssysteem in dieren er op gericht is dat er voortplanting moet plaats vinden en als dat niet gebeurd er nadelen zitten aan rond gierende hormonen?

En nu we er toch andere dieren bij halen. Bij katten ben je een eikel als je je dier ongeholpen de straat op stuurt.
Bij konijnen ben je een lul als je je konijn alleen laat zitten en moet je je dieren laten castreren en samen laten leven. Waarbij ook voor een voedster het voordeel van voorkomen van baarmoederkanker genoemd wordt.

Eerder werd hier door iemand gevraagd of een teef minder kans heeft op kankers als ze wel nestjes heeft gehad, dat blijft een interessante vraag.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Alles hier is intact , ook de 2 dames waarmee niet gefokt word
Wij laten pas "helpen" op het moment dat het medisch noodzakelijk is of als ze echt last hebben van de loopsheid
Pinky stond op de nominatie daarvoor , maar ik wil deze loopsheid nog eens afwachten en kijken wat de homeopatische druppeltjes doen
Onder het mes kan altijd nog

De oudste is trouwens bijna 10 en behalve HD , spondylose en artrose nergens last van
Ken trouwens een hond die toch mamatumoren had terwijl ze als jonge hond geholpen was
Dus daar ga ik me echt niet op vastpinnen

Last van reuen tijdens de loopsheden heb ik eigenlijk nooit
We lopen of fietsen veel in de wijk en daar komen ze gewoon niet los
Hier tegenover is een uitlaatterrein waar de honden los mogen , maar merendeel loops aangelijnd of gaat vast als er een aangelijnde hond aankomt
Dat is de enige losloopplek waar wij komen en waar de honden als het kan los lopen.
Andere plekken vermijden we altijd
Echt ff uitrazen doen ze op een groot veld buiten de bebouwde kom waar nooit iemand komt , dus daar hebben we geen omkijken naar
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
bouvierpoedel
Zeer actief

-tycho schreef:
bouvierpoedel schreef:
-tycho schreef:

Omdat het zoals jij schrijft, het vreselijk lijkt voor een teef om loops te worden en eventueel schijnzwanger.
Maar in jouw vergelijking met transgenders is het voor een teef geestelijk, emotioneel en lichamelijk blijkbaar ook een hel om gecastreerd te worden.

Mijn vraag aan jou is dus , welk punt denk jij dan te maken? Je bent altijd een crimineel als je een teef hebt?

Als we het nu eens met een ander dier gaan vergelijken wat is dan de uitkomst. Neem een frettenmoer, die wordt loops en blijft loops tot er een dekking plaats vindt. Volgt die dekking niet, dan loopt de moer kans op beenmergdepressie.

http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/f ... ij-de-fret

Kan je hieruit misschien concluderen dat het voortplantingssysteem in dieren er op gericht is dat er voortplanting moet plaats vinden en als dat niet gebeurd er nadelen zitten aan rond gierende hormonen?

En nu we er toch andere dieren bij halen. Bij katten ben je een eikel als je je dier ongeholpen de straat op stuurt.
Bij konijnen ben je een lul als je je konijn alleen laat zitten en moet je je dieren laten castreren en samen laten leven. Waarbij ook voor een voedster het voordeel van voorkomen van baarmoederkanker genoemd wordt.

Eerder werd hier door iemand gevraagd of een teef minder kans heeft op kankers als ze wel nestjes heeft gehad, dat blijft een interessante vraag.
Nee hoor zo schrijf ik het niet , jij denkt dat te lezen een argument om je gelijk te halen.Je hormoonhuishouding heeft een functie of dat nu van een beest of mens is. En of dat nu even uitkomt of niet .
Wat jij doet moet je zelf weten ,jouw hond en jouw keuze .
Dus maak je geen zorgen hoor , heb 6 teven in huis lopen en dat zijn er meestal meer geweest samen met reuen. Dus ik ga niet zeggen dat je crimineel bent , ook al snap ik niet waar je dat dan weer vandaan haalt.
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:Zit me opeens af te vragen hoe al die geruinde hengsten zich nu voelen :ugh: Liggen ze depressief huilend in hun stalletje?

Ik heb trouwens mijn fokpoezen ook na hun nestje laten steriliseren. Shoot me. Krolsheid na krolsheid lijkt me nou ook niet tha bomb :19: Hebben ze daar nadeel van ondervonden? Beslist niet. Ze bleven slank, vrolijk en gingen op een keurige leeftijd dood aan longkanker.
Dat zal vast niet castratiegerelateerd geweest zijn ;-)
Ik heb ooit één reu gecastreerd wegens oversekst zijn. Was hij minder dan mijn intacte reuen die ik nu heb? Beslist niet. Fit,slank en vrolijk tot hij op bijna 12 jarige leeftijd overleed en dat voor een Newfoundlander.
Ik ben heus niet mordicus pro-castratie want de reuen die ik nu heb zijn en blijven intact.
Ik vind gewoon dat iedereen het lekker zelf moet weten en een beslissing op basis van veel informatie moet nemen. En niet 'omdat duh dierenarts het zegt'.
Die kan zoveel zeggen.
Justuum . ga je gang hoor.
Das wel prettig doodgaan op een vaste leeftijd aan de longkanker , rookte ze.? :engel: :engel:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

-tycho schreef:Eerder werd hier door iemand gevraagd of een teef minder kans heeft op kankers als ze wel nestjes heeft gehad, dat blijft een interessante vraag.
Ja, dat was ik inderdaad. Heb jij daar geen cijfers van, Cowboy_Bebop?
Het lijkt me op zich logisch. Een vrouw die zwanger is geweest heeft minder kans op baarmoederkanker en een vrouw die zwanger is geweest en borstvoeding heeft gegeven heeft minder kans op borstkanker. Waarom zou dat bij een hond anders zijn? We zijn immers allemaal zoogdieren. Misschien is dat ook de reden dat de teven van Marjoleine nooit melkklierkanker hebben gehad. Zij is fokker heb ik begrepen?
Eigenlijk is het onnatuurlijk om een hond te houden op de manier zoals wij dat doen: of je nu castreert of belet dat de hond zich voortplant. Bij het thema wel of niet castreren wordt dat altijd zo pijnlijk duidelijk.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
ranetje schreef:

Wat word er dan weggehaald bij transgenders , Hetzelfde als bij teven en reuen hoor wat transgenders daar na krijgen aan een piemel of vagina heeft daar niet zoveel mee te maken . Hormonaal dezelfde uitslag .
Daar heb ik het helemaal niet over.
Jij vergelijkt met transgenders die een zooi hormonen te slikken krijgen (en ja dat kan een hel zijn).
Honden krijgen GEEN hormonen te slikken.

Dat vind ik nogal een verschil.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
bouvierpoedel
Zeer actief

ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef:
ranetje schreef:

Jij vergelijkt met transgenders die een zooi hormonen te slikken krijgen (en ja dat kan een hel zijn).

Het gaat er over wat het gemis aan hormonen met je kan doen nadat je gecastreerd bent. En wat het verschil is tussen man/reu of vrouw/teef zijn .
We drijven namelijk op de hormonen en het houd ons in leven en zorgen voor onze identiteit .
ranetje
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Nou als die hond geen nadelen ondervind moet je eens gaan vragen aan transgenders wat het met je doet geestelijk , emotioneel en lichamelijk als je gecastreerd word en daarna een zooi hormonen moet slikken.

ranetje schreef daarop:

bouvierpoedel schreef:
ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef: Wat word er dan weggehaald bij transgenders , Hetzelfde als bij teven en reuen hoor wat transgenders daar na krijgen aan een piemel of vagina heeft daar niet zoveel mee te maken . Hormonaal dezelfde uitslag .

Het gaat er over wat het gemis aan hormonen met je kan doen nadat je gecastreerd bent. En wat het verschil is tussen man/reu of vrouw/teef zijn .
We drijven namelijk op de hormonen en het houd ons in leven en zorgen voor onze identiteit .
Dan gaat het over wat anders dan een zooi hormonen slikken (door transgenders) en van geslacht veranderen.
En dat is (nogmaals!) waar ik op reageerde :19:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

ranetje schreef:bouvierpoedel schreef:

ranetje schreef daarop:

bouvierpoedel schreef:
ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef: Wat word er dan weggehaald bij transgenders , Hetzelfde als bij teven en reuen hoor wat transgenders daar na krijgen aan een piemel of vagina heeft daar niet zoveel mee te maken . Hormonaal dezelfde uitslag .

Dan gaat het over wat anders dan een zooi hormonen slikken (door transgenders) en van geslacht veranderen.
En dat is (nogmaals!) waar ik op reageerde :19:
Om de boel weer in balans te brengen met het geslacht wat ze hebben aangenomen/gekregen om zich vrouw /man te voelen.
Zegt natuurlijk ook wel heel veel.
Ze worden bij wijze van ook gewoon gecastreerd .
Maar goed dat is moeilijk te begrijpen soms als je zegt dat honden geen hormonen krijgen. Goh wat een openbaring zeg.
Cowboy_Bebop
Actief

Alfilillo schreef: Ja, dat was ik inderdaad. Heb jij daar geen cijfers van, Cowboy_Bebop?
Het lijkt me op zich logisch. Een vrouw die zwanger is geweest heeft minder kans op baarmoederkanker en een vrouw die zwanger is geweest en borstvoeding heeft gegeven heeft minder kans op borstkanker. Waarom zou dat bij een hond anders zijn? We zijn immers allemaal zoogdieren. Misschien is dat ook de reden dat de teven van Marjoleine nooit melkklierkanker hebben gehad. Zij is fokker heb ik begrepen?
Eigenlijk is het onnatuurlijk om een hond te houden op de manier zoals wij dat doen: of je nu castreert of belet dat de hond zich voortplant. Bij het thema wel of niet castreren wordt dat altijd zo pijnlijk duidelijk.
Wat ik na wat onderzoek terug vind via verschillende sites is dat het voor teven geen verschil uitmaakt:
Pregnancy has no effect on the risk of developing mammary cancer
http://www.uskbtc.com/about-kerries/hea ... the-bitch/

Maar voor mensen wel:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23937211
ranetje
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Om de boel weer in balans te brengen met het geslacht wat ze hebben aangenomen/gekregen om zich vrouw /man te voelen.
Maar goed dat is moeilijk te begrijpen soms als je zegt dat honden geen hormonen krijgen. Goh wat een openbaring zeg.
Het is goed hoor.
Als je het verschil niet wilt zien en een andere redenering volgt. :ok:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

ranetje schreef:
bouvierpoedel schreef:Om de boel weer in balans te brengen met het geslacht wat ze hebben aangenomen/gekregen om zich vrouw /man te voelen.
Het is goed hoor.
Als je het verschil niet wilt zien en een andere redenering volgt. :ok:
hahahaha zielgggg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”