Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
En ook: Waar geloof je niet meer in?
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: En ook: Waar geloof je niet meer in?
Merk wel dat als ik veel stukjes lees ik het er totaal niet mee eens ben. Dat is grappig. Iedereen zijn eigen waarheden en dus is het wel zo dat je er je vraagtekens bij kan hebben.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Nee natuurlijk ga je dat niet doen bij een onbekende hond, tenzij je een idioot bent die vindt dat ie elke hond even moet duidelijk maken dat ie de baas isHakuna Matata schreef:Maar dat moet hij sowieso al niet doen, want je gaat gewoon niet zomaar de snuit van de hond van iemand anders grijpen.Wat zei de baas ervan eigenlijk?
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
In benchgebruik. Maar daar heb ik ook nooit in geloofd. Als ik lees dat mensen juichend hier vertellen dat ze een pup krijgen en al snel naar de winkel zijn geweest om een mooie bench te kopen, zo leuk, dan raak je mij volledig kwijt. Ik kan dat niet snappen. Dat je het kunt om je hond zo te beperken. Niet dat ik er een discussie over wil beginnen want het is me al duidelijk dat er niet veel mensen zo over denken. Maar daarom mag ik het nog wel zeggen.
Ik geloof ook niet meer in druk maken over puppen gedrag. Echt alles gaat over als je er juist maar niet teveel aandacht op gaat vestigen door het "er uit" te willen trainen. En ik zal ook nooit tijd steken in het alleen zijn opbouwen met minuten. Wat een toestand er soms van gemaakt wordt en een verkramping die daarbij meespeelt bij de baas als het niet lukt.
Mijn ervaring is dat je als je een beetje meegaat in het tempo van je hond en niet te hoge verwachtingen hebt, niet overvraagt, en vooral geen frustraties hebt over dat het snel snel "eruit"
moet, dat alles heus wel goed komt. Niet in het tijdsbestek binnen de drie weken opgenomen vakantie. Nee in de tijd die de hond nodig heeft.
Investeer alles in een goede band opbouwen en probeer op een rustige betrouwbare manier duidelijk maken aan je hond wat je van hem vraagt. Dat is het enige waar ik in geloof met honden.
Ik geloof ook niet meer in druk maken over puppen gedrag. Echt alles gaat over als je er juist maar niet teveel aandacht op gaat vestigen door het "er uit" te willen trainen. En ik zal ook nooit tijd steken in het alleen zijn opbouwen met minuten. Wat een toestand er soms van gemaakt wordt en een verkramping die daarbij meespeelt bij de baas als het niet lukt.
Mijn ervaring is dat je als je een beetje meegaat in het tempo van je hond en niet te hoge verwachtingen hebt, niet overvraagt, en vooral geen frustraties hebt over dat het snel snel "eruit"
Investeer alles in een goede band opbouwen en probeer op een rustige betrouwbare manier duidelijk maken aan je hond wat je van hem vraagt. Dat is het enige waar ik in geloof met honden.
- Ri@nne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.
Ik geloof niet meer in angst negeren, in respect afdwingen, in dominantie.
-
63673J
Durf het haast niet te zeggen, maar wij geloven ook niet meer in hondengedragstherapeuten.
- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
- Aantal honden: 2
En ik ook niet.jvanringen schreef:Ik ook niet.Lothian schreef:Ik geloof niet meer dat je een angstig dier moet negeren 'omdat je hem anders beloont voor zijn angst'.
. Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik geloof ook niet meer in één manier. Honden zijn niet hetzelfde en bazen ook niet.
Denken dat alles terug te voeren is op domineren, dat geloof ik niet; dat dominantie nooit een rol speelt, geloof ik ook niet.
In huis is Alfil de baas over Lily, noem het dominant. Lily laat Alfil bijvoorbeeld altijd eerst door de deur gaan en ze gaat pas eten als Alfil begonnen is. Tegelijkertijd is Lily er totaal niet mee bezig om de boel te regelen in huis, om te lopen bazen. Ze vindt het gezellig als je er bent, maar gaat verder haar eigen gang.
Alfil is een ander verhaal. Als je bij hem als baas niet de leiding neemt (noem het dominant zijn) dan gaat hij de boel lopen regelen op vervelende wijze. Het geeft hem rust om zijn plek te kennen. Dat kan ik gaan ontkennen, maar daar is hij niet mee geholpen. Daarmee bedoel ik niet dat je hem om de haverklap op zijn rug moet leggen, maar je moet bij hem de grenzen duidelijk aangeven. Vindt hij prettig.
Dit neemt niet weg dat in positief trainen in bepaalde situaties heel goed werkt bij Alfil.
O ja, ik geloof ook niet in standaardgebruik van de bench. Eens met Ri@.
Denken dat alles terug te voeren is op domineren, dat geloof ik niet; dat dominantie nooit een rol speelt, geloof ik ook niet.
In huis is Alfil de baas over Lily, noem het dominant. Lily laat Alfil bijvoorbeeld altijd eerst door de deur gaan en ze gaat pas eten als Alfil begonnen is. Tegelijkertijd is Lily er totaal niet mee bezig om de boel te regelen in huis, om te lopen bazen. Ze vindt het gezellig als je er bent, maar gaat verder haar eigen gang.
Alfil is een ander verhaal. Als je bij hem als baas niet de leiding neemt (noem het dominant zijn) dan gaat hij de boel lopen regelen op vervelende wijze. Het geeft hem rust om zijn plek te kennen. Dat kan ik gaan ontkennen, maar daar is hij niet mee geholpen. Daarmee bedoel ik niet dat je hem om de haverklap op zijn rug moet leggen, maar je moet bij hem de grenzen duidelijk aangeven. Vindt hij prettig.
Dit neemt niet weg dat in positief trainen in bepaalde situaties heel goed werkt bij Alfil.
O ja, ik geloof ook niet in standaardgebruik van de bench. Eens met Ri@.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zodra iemand positief trainen met voer beschouwt als omkoping geloof ik niet meer in die persoon als cursist.
Die heeft het dan echt helemaal niet begrepen.
Misschien geen duidelijke training gehad, dat kan ik niet beoordelen.
Trainen/opvoeden met voer kan prima als je dat vanaf pup kunt doen.
In hoeverre dat bij oudere honden voor het eerst toegepast tot succes leidt durf ik niet met zekerheid te zeggen, dus dan zeg ik maar niks
Ik geloof niet in één manier van opvoeden.
Wel in een bepaalde manier van trainen met in achtneming van het karakter van het betreffende slachtoffer.
Bij onweer angstig hondje op je borst leggen en verder negeren vind ik trouwens een perfecte manier van handelen
In hoeverre dat bij oudere honden voor het eerst toegepast tot succes leidt durf ik niet met zekerheid te zeggen, dus dan zeg ik maar niks
Wel in een bepaalde manier van trainen met in achtneming van het karakter van het betreffende slachtoffer.
Bij onweer angstig hondje op je borst leggen en verder negeren vind ik trouwens een perfecte manier van handelen
-
63673J
Een GT zei dat ook tegen ons. We mochten ook niet belonen met spelen. Toen ik vroeg of hij dan ook zonder beloning ging werken vond hij dat niet leuk.ranetje schreef:Zodra iemand positief trainen met voer beschouwt als omkoping geloof ik niet meer in die persoon als cursist.![]()
![]()
In hoeverre dat bij oudere honden voor het eerst toegepast tot succes leidt durf ik niet met zekerheid te zeggen, dus dan zeg ik maar niks![]()
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Eens. En ja, bij oudere honden kan het hetzelfde werken, zodra ze het principe snappen en je voer of spel kunt inzetten als positieve bekrachtiger. Dat zal ook van de hond afhangen, maar zelfs bij Taartje begint nu een lampje te branden en dat is toch een hond van 11 die nooit heeft geleerd te leren en ook niet bepaald beschikt over een will to pleaseranetje schreef:Zodra iemand positief trainen met voer beschouwt als omkoping geloof ik niet meer in die persoon als cursist.![]()
![]()
Ditzelfde wil ik opmerken over 'negeren van slecht gedrag', dat vaak in één adem wordt genoemd met positief trainen. Dat klopt ook niet in veel voorbeelden die in dit topic worden genoemd. In ieder geval: zo heb ik het nooit geleerd. Zelfbelonend gedrag negeer je niet, dat buig je om en daar doe je dus direct actief wat aan. Gedrag dat je negeert, is bijvoorbeeld aandacht vragen, ofwel gedrag waarbij negeren het tegenovergestelde effect is van wat de hond wil bereiken.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
ik geloof niet meer in 'omdat ik dat zeg' zonder voorafgaande aan de hond aangepaste training, in trainen met druk in plaats van motivatie en in quick fixes.
ik geloof niet, en heb ook nooit geloofd, in opvoeding met lichamelijke correcties, maar ook niet in een enkel en alleen positieve opvoeding: een 'nee', 'mag niet' of stoppen met iets dat de hond leuk vindt, zijn ook correcties en die pas ik wel degelijk toe.
ik ben geen fan van negeren, anders dan bij -zoals dediana al aangeeft- gedrag waarbij genegeerd worden het tegenovergestelde effect is van wat de hond wil bereiken.
ik geloof ook niet in één manier van opvoeden en/of trainen die voor iedere hond moet gelden.
ik ben ervan overtuigd dat je veel meer bereikt met een hond door te kijken naar die hond en je training en opvoeding aan hem/haar aan te passen, dan met strikt vasthouden aan één -zelfopgelegde- methode, die toch zo goed werkte bij de vorige hond of de hond van de buren.
en verder geloof ik niet dat je met alle honden hetzelfde kunt bereiken.
ook al zouden ze volgens hun rasbeschrijving iets moeten kunnen, dan nog bestaat de kans dat die speciale hond die rasbeschrijving niet gelezen heeft en het dus niet kan.
ik geloof niet, en heb ook nooit geloofd, in opvoeding met lichamelijke correcties, maar ook niet in een enkel en alleen positieve opvoeding: een 'nee', 'mag niet' of stoppen met iets dat de hond leuk vindt, zijn ook correcties en die pas ik wel degelijk toe.
ik ben geen fan van negeren, anders dan bij -zoals dediana al aangeeft- gedrag waarbij genegeerd worden het tegenovergestelde effect is van wat de hond wil bereiken.
ik geloof ook niet in één manier van opvoeden en/of trainen die voor iedere hond moet gelden.
ik ben ervan overtuigd dat je veel meer bereikt met een hond door te kijken naar die hond en je training en opvoeding aan hem/haar aan te passen, dan met strikt vasthouden aan één -zelfopgelegde- methode, die toch zo goed werkte bij de vorige hond of de hond van de buren.
ook al zouden ze volgens hun rasbeschrijving iets moeten kunnen, dan nog bestaat de kans dat die speciale hond die rasbeschrijving niet gelezen heeft en het dus niet kan.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Ik geloof er niet (meer) in dat elke jachthond met goede training luisterend door een veld met konijnen kan lopen... dat die dan af te leiden is met een voerdummy, maar dan moet die wel echt honger hebben en dan komt die wel, ja daahaag. Hij gaat nog harder achter het konijn aan omdat die honger heeft haha. Nee sorry. Toen ik mij er bij neergelegd had dat ik gewoon een superjachthond aan de haak had geslagen is het allemaal veel makkelijker geworden. In het konijnenseizoen is het dikke pech, dan loopt meneer aan een lange lijn en in het bos kan hij gewoon echt niet los, helaas. 10 meterlijn is zijn lot. Op het strand geen probleem. Dus nee het geloof dat je elke jachthond luisterend kan krijgen heb ik opzij gezet.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Die van mij gaat gewoon het strand af de duinen in, op zoek naar de konijnen. En zitten er geen konijnen in de duinen dan loopt hij door naar het bos, op zoek naar reeën of muizen. En hij is mijn best luisterende hond ooit, zoveel training zit erin. Tenzij je de lijn losklikt, dan gaat de knop omcloris schreef:In het konijnenseizoen is het dikke pech, dan loopt meneer aan een lange lijn en in het bos kan hij gewoon echt niet los, helaas. 10 meterlijn is zijn lot. Op het strand geen probleem. Dus nee het geloof dat je elke jachthond luisterend kan krijgen heb ik opzij gezet.
Ik geloof er dus ook niet meer in dat iedereen alles met elke hond kan bereiken. Alle partijen hebben hun beperkingen en dat is helemaal niet erg.
Ook geloof ik er absoluut niet meer in dat 1 manier de beste is. Zowel niet voor hond als voor de baas. Ik train bij 2 (concurrerende
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Die van mij gaat gewoon het strand af de duinen in, op zoek naar de konijnen. En zitten er geen konijnen in de duinen dan loopt hij door naar het bos, op zoek naar reeën of muizen. En hij is mijn best luisterende hond ooit, zoveel training zit erin. Tenzij je de lijn losklikt, dan gaat de knop omcloris schreef:In het konijnenseizoen is het dikke pech, dan loopt meneer aan een lange lijn en in het bos kan hij gewoon echt niet los, helaas. 10 meterlijn is zijn lot. Op het strand geen probleem. Dus nee het geloof dat je elke jachthond luisterend kan krijgen heb ik opzij gezet.
Ik geloof er dus ook niet meer in dat iedereen alles met elke hond kan bereiken. Alle partijen hebben hun beperkingen en dat is helemaal niet erg.
Ook geloof ik er absoluut niet meer in dat 1 manier de beste is. Zowel niet voor hond als voor de baas. Ik train bij 2 (concurrerende
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Ik geloof niet meer dat de hond geen rangpositie uit het mogen liggen op de bank kan halen. De meeste honden zijn er niet in geïnteresseerd, maar dat betekent niet dat het niet voor een enkeling wel degelijk invloed kan hebben.
- Ik geloof niet meer dat iedere hond gaat eten als hij honger heeft. Nadat die van mij een week hebben gedaan over een bak waarin 1.5 dag aan voer in zat, was ik overtuigd.
- Ik geloof niet meer dat iedere hond gaat eten als hij honger heeft. Nadat die van mij een week hebben gedaan over een bak waarin 1.5 dag aan voer in zat, was ik overtuigd.
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Dat zou hier een enkeltje DA zijnDomor schreef:-
Ik geloof in heel veel dingen niet meer.
Waar ik wél in geloof is, opvoeden met consequentie, regelmaat en een bult liefde.

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Bij een labrador had ik me inderdaad nog meer zorgen gemaakt. Poedels zijn berucht om hun slechte eten, maar Noa was in die tijd broodmager dus zorgen maakte ik me toch wel.
- labje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): labrador retriever
Dat snap ik hoorDomor schreef:Bij een labrador had ik me inderdaad nog meer zorgen gemaakt. Poedels zijn berucht om hun slechte eten, maar Noa was in die tijd broodmager dus zorgen maakte ik me toch wel.

- Plumeau
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie
Het is soms ook wat je onder 'negeren' verstaat. Negeren als in 'je zin doordrukken en meesleuren' vind ik onverstandig. Een dier zonder keuze zal banger worden dan een dier met keuze. Maar 'negeren' als doen alsof je de angst niet hebt gezien en een alternatieve benadering kiezen kan wel handig zijn om de hond meer zelfvertrouwen te geven.jvanringen schreef:Ik ook niet.Lothian schreef:Ik geloof niet meer dat je een angstig dier moet negeren 'omdat je hem anders beloont voor zijn angst'.
Als de hond zelf veilig afstand kan nemen dan negeer ik de angst liever dan deze te bevestigen. We wijzigen onze route en ik benader 'het enge' vervolgens via een andere weg (bijvoorbeeld een wapperend doek of een vreemde agility tunnel). Daarna is het via de oorspronkelijke route vaak ook niet eng meer. Of we blijven er ruim vandaan tot ik de afstand gecontroleerd weg kan trainen met veel leuke oefeningen (bijvoorbeeld paarden).
Bij dingen waarin de hond geen keuze heeft (onweer, vuurwerk, etc) vind ik negeren géén optie. Daar is de steun van de baas gewoon onmisbaar.
- Maryanne
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
- Aantal honden: 12
- Contacteer:
Dat mijn reu Bob grootkop nog ooit stopt met plassen in huis.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Amen,van A tot Z.renee-uk schreef:ik geloof niet meer in 'omdat ik dat zeg' zonder voorafgaande aan de hond aangepaste training, in trainen met druk in plaats van motivatie en in quick fixes.
Laatst gewijzigd door Chihuahua-paws op 18 aug 2017 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Dank jeDeDiana schreef:Eens. En ja, bij oudere honden kan het hetzelfde werken, zodra ze het principe snappen en je voer of spel kunt inzetten als positieve bekrachtiger. Dat zal ook van de hond afhangen, maar zelfs bij Taartje begint nu een lampje te branden en dat is toch een hond van 11 die nooit heeft geleerd te leren en ook niet bepaald beschikt over een will to pleaseranetje schreef:Zodra iemand positief trainen met voer beschouwt als omkoping geloof ik niet meer in die persoon als cursist.![]()
![]()
In hoeverre dat bij oudere honden voor het eerst toegepast tot succes leidt durf ik niet met zekerheid te zeggen, dus dan zeg ik maar niksZij voert inmiddels met veel plezier en aandacht een paar commando's uit. Met druk of dwang was je bij haar echt nergens gekomen, dan maakt ze een spelbuiging en huppelt er vandoor
Fijn om jouw ervaring te lezen.
PreciesDeDiana schreef:Ditzelfde wil ik opmerken over 'negeren van slecht gedrag', dat vaak in één adem wordt genoemd met positief trainen. Dat klopt ook niet in veel voorbeelden die in dit topic worden genoemd. In ieder geval: zo heb ik het nooit geleerd. Zelfbelonend gedrag negeer je niet, dat buig je om en daar doe je dus direct actief wat aan. Gedrag dat je negeert, is bijvoorbeeld aandacht vragen, ofwel gedrag waarbij negeren het tegenovergestelde effect is van wat de hond wil bereiken.
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Ik geloof niet is 1 vast gelegde opvoeding maar dat meerdere manieren werken en het per hond kan verschillen.
Zoals ook bij kinderen en ja ik geloof best dat ik dat vergelijk mag maken al heb ik niet alles gelezen.
Ik geloof niet in opvoeden volgens een boekje ik geloof meer op mijn gevoel en dat werkt tot nu toe primma
Zoals ook bij kinderen en ja ik geloof best dat ik dat vergelijk mag maken al heb ik niet alles gelezen.
Ik geloof niet in opvoeden volgens een boekje ik geloof meer op mijn gevoel en dat werkt tot nu toe primma

Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15